Op 4 september 1967 wordt er een dagtocht naar AVIFAUNA georganiseerd. Deze keer met een boot vanuit Rotterdam. Er moet een afspraak met de havendienst gemaakt worden voor een lig-opstap plaats voor het vertrek. Een van onze bestuursleden maakt dit in orde en het wordt de Veerhaven, vlak tegen het centrum van Rotterdam aan.Wij hebben van "de grote slag" (collecte in alle kerken voor welzijnswerk) f 1000,= ontvangen. Op 21 Augustus blijken er voor deze boottocht meer dan 250 leden te hebben ingeschreven. Op 4 september komt de boot aan de steiger van de Koninklijke zeil- en roeivereniging te liggen. Hier nog een "klein" probleempje.....
We hadden een lid die constant zuurstof toegediend moest krijgen. We hadden gezorgd voor een fles zuurstof met een pomp, deze liep op 220 volt. Ik heb aan de kapitein gevraagd of dit technisch mogelijk was. Geen enkel probleem hoor dat kan makkelijk Het lid werd door mij persoonlijk in mijn auto van huis gehaald en zo snel mogelijk aan boord gebracht. Hij bleek elk uur aan de zuurstof te moeten. Toen het zover was en wij de pomp aansloten op het stroomnet van de boot. bewoog de pomp wel maar ging niet rond!.... paniek.... De kapitein had een iets te overdreven voorstelling van zijn dynamo gegeven. De boot werd onderweg aan de kant stil gelegd, en alleen als alle electrische voorzieningen van de boot werden uitgeschakeld en de motor op vol vermogen gas gaf, leverde de dynamo net voldoende stroom op om de pomp rond te krijgen. Dat dit een erg spannend momentje was kunnen jullie wel begrijpen maar.... het werd een geweldige dag en wat belangrijk was.... veel zeer tevreden leden.... Er is op dit moment f. 9036,32 in kas. De kosten voor de vakantie in de Staalberg en de boottocht naar Avifauna bedragen f. 7862,56, als dit betaald is hebben wij nog in kas f. 1773,81. Toch wordt er dit jaar nog een reunie met de vakantiegangers en een Snt. Nicolaasfeest voor alle leden in de grote zaal van Odeon georganiseerd.
De leden van de St Liduinabond waren al 2 jaar achtereen geintegreerd in de Limburgse bedevaartorganisatie naar Lourdes geweest. Dit ging per trein met veel vrijwilligers. Om de deelnemersprijs voor de leden zo laag mogelijk te houden werden er acties op touw gezet o.a. -verkoop van lepeltjes met het logo van onze bond er op; 1000 stuks -verkoop van glazen met het logo van de Euromast, 2 x 1200 stuks -loterij met 5000 loten a f 1,= per stuk -ballpoints met opschrift 2000 stuks -notitieboekje met omslag met logo van Euromast 1000 stuks en een spaaractie voor de deelnemende leden.
Er gingen per bedevaart 20 a 25 leden mee. We kwamen op het idee om zelf deze bedevaartreizen te gaan organiseren. Niet meer met de Limburgse bedevaart naar Lourdes. Wij vonden dat, naast het indrukwekkende gebeuren in Lourdes er ook nog wat meer ontspannende en touristische attracties ingebouwd konden worden. Al nadenkend hoe dit allemaal moest, kwamen we ook nog op het idee om met een eigen vliegtuig te gaan. Kort en goed wij zette onze wensen op papier en namen contact op met reisbureau Snt. Cristofel en langzaam kreeg het organiseren van zoiets gestalte.
|