Aflevering 8. Het Centrum voor Leermoeilijkheden (CLM)
Ik heb op 12.6.14 al verteld over Roland S., het holle vat dat deel uitmaakte van het CLM. Wel, in den beginne was er niets en toen creëerde Horbert het Centrum voor Leermoeilijkheden (CLM), zijn stokpaardje. Hij toverde uit zijn mouw een rib en zo ontstond er een Centrum dat gedoemd was om te mislukken... Omdat de medewerkers eigen baas speelden en in school vertelden wat ze wilden. Anarchie! Ook omdat hun activiteiten hoofdzakelijk bestonden uit vergaderen en theorieën ontwikkelen. En bij oudergesprekken gebruikten ze moeilijke woorden. Ja, zo ging dat met Marc F. en Roland S., en nog een paar andere meelopers.
Het CLM bracht aversie en verwarring teweeg in de scholen. Ach ja, leerkrachten zijn hardleers, je kan ze niet een-twee-drie iets uitleggen, omdat ze gewend zijn om alles zélf uit te leggen. Eerst was er directeur Mosselmans die mopperde over de CLM-werking. Hij werd misleid door foute info en was niet ontvankelijk voor rechtzetting, voor het origenele concept van het CLM, de koppigaard. Vervolgens was er het Kabouterke, directeur van een concentratieschool, die steigerde toen ie vernam wat er met zijn allochtoontjes zou gaan gebeuren. Hij opperde dat zijn allochtone leerlingen helemaal geen leermoeilijkheden hadden, en dat het CLM overbodig was in zijn school. Hij moest er niets van weten, de wijsneus.
Ik had zo graag dat het Kabouterke dat eens zelf vertelde tegen zijn vriendje Horbert. Maar dat gebeurde niet. Ook Mosselmans bleef zeuren tegen mij, en niét tegen de aanstoker van het hele spel, tegen Horbert!
Het CLM was geen succes. Misschien wel voor sommige hulpeloze moedertjes die na een euforisch uiteenzetting van Roland S. toch toestemden in een begeleiding van hun probleemkind. Maar na enkele sessies was de algemene klacht van de ouders: "Wij komen niets te weten over de vorderingen van ons kind. Marc en Roland gebruiken toch zo'n moeilijke woorden!"
Van Marc F., de asociale collega met de allures van een directeur, heb ik op 5.6.14 een fraaie schets gemaakt. Ik wil er nog aan toevoegen dat hij zich in de scholen interessant maakte met een waardeloos migrantentestje, waarop directies zich blindstaarden. Marc F. stelde het voor als een wondertestje om het migrantenprobleem op te lossen. Kinderspeelgoed was het... Zijn inzet voor migrantenleerlingen werd beloond, want iemand die geïnteresseerd is in het bruine volkje en daarbij eigen blanke leerlingen negeert, is een lieveling die hartelijk welkom is in de scholen van linkse directeurtjes...
|