150 jaar 'Dikke' Van Dale! Om dat te vieren is de uitgeverij op zoek gegaan naar het mooiste woord van de afgelopen 150 jaar. En 'bolleboos' kreeg de meeste stemmen!
Dat verheugt me enorm, omdat het woord verwijst naar een elitaire minderheid in de scholen die te vaak verwaarloosd werd terwijl alle aandacht ging naar zwakbegaafden en achterblijvers. Men heeft er in het verleden alles aan gedaan om de kloof tussen slimmeriken en dommeriken zo klein mogelijk te houden. Ik houd vol: niet iedereen is gelijk, er zijn verschillen, verschillen in verstandelijke begaafdheid, verschillen en ongelijkheden die men graag wil ontkennen en wegmoffelen met kreten als "Iedereen is gelijk!". En ondertussen maar zeuren over 'diversiteit' in de samenleving.
Dat de keuze op het woord 'Bolleboos' viel is een triomf voor de uitblinkers, de genieën, de boekenwurmen en de getalenteerden, die recht hebben op aangepast onderwijs, aangepast aan hun capaciteiten waarmee ze zich onderscheiden van de minder begaafde meerderheid. Een kloof moét er zijn, een onderscheid moét er zijn. De zwakke onderlaag naar boven hijsen zal nooit lukken. Het schaadt alleen maar onze 'bollebozen'!
Ik zal het nóg eens vertellen.
Hoogbegaafden en bollebozen moeten zich op school kunnen ontwikkelen in hun eigen snelle tempo. Hun leergierigheid en prestatiedrift mogen niet afgeremd worden door achterblijvende klasgenootjes. Onze strebers verdienen een georganiseerde aanpak. Zij moeten gekoesterd, geactiveerd en gestimuleerd worden. Zij moeten meer middelen krijgen om hun bijzondere talenten te kunnen ontplooien. Zij moeten zich kunnen onderscheiden van de genivelleerde massa, met kop en schouders moeten ze boven de grauwe massa kunnen uitsteken.
Als aan minderbedeelden en achtergestelde groepen zoveel geldverslindende projecten verprutst werden, waarom dan nu geen monsterprojecten om onze Vlaamse schrandere jeugd meer ontwikkelingskansen te geven? Het moet afgelopen zijn met hen te discrimineren!
Er bestaat 'buitengewoon' onderwijs voor verstandelijk minderbegaafden. Waarom geen 'buitengewoon' onderwijs voor superieur begaafden?!
|