Op een middag zaten we met z'n allen bijeen in de refter, mijn collega's en ik. Om koffie te slurpen en gretig te luisteren naar pikante verhalen van klets- en roddelwijven. Verpleegster Zwarte Lola bereikte net het hoogtepunt van een schitterende opeenvolging van intriges en lasterverhalen toen ze onderbroken werd door psychopaat Horbert die met een belangrijke mededeling op de proppen kwam. Horbert hield ervan om mensen te overrompelen en in de war te brengen, om ieders gemoedsrust te verstoren. Hij deelde verheugd mee dat er een nieuwe collega in ons midden zou komen: "Er komt een Turkse tolk!", om ons te helpen bij de communicatie met het migrantenvolk op school... Ik stond er helemaal alleen als tegenstander, en mijn argumenten werden weggeblazen als een veertje in de lucht toen ik opmerkte dat de motivatie van Turkse leerlingen om Nederlands te leren nu al niets voorstelde, en met een tolk nog veel minder... Alles was goed en iedereen zweeg.
Vroeger waren er Mieke Van Hecke en Pascal Smet die pogingen ondernamen om de islam op het lesrooster te krijgen. Geen protesten in de scholen gehoord... Alles was goed en iedereen zweeg.
Het dialoogconcept van Lieven Boeve bestond al langer. Over de versmelting van islam, katholieken en vrijzinnigen in het onderwijs, nooit kritiek over vernomen, ook niet toen Lieven Boeve in Hogeschool PXL Hasselt uitleg kwam geven over het dialoogonderwijs... Alles was goed en iedereen zweeg.
Migrantenwerksters gingen samen met de Turkse tolk huisbezoeken afleggen. In hun piepkleine autootje stopten ze een stuk of vier gehoofddoekte waggelganzen om aan ouderbetrokkenheid op school te werken. Autoritjes en huisbezoekjes op kosten van de belastingbetaler... Alles was goed en iedereen zweeg.
Toen de eerste islamleraars in de jaren 70 hun intrede deden in de scholen, werden ze beleefd verwelkomd. En ze mochten tijdens klassenraden zelfs een dutje doen als er ramadan was.... Alles was goed en iedereen zweeg.
De taakleraar in een school was er voor leerlingen met leerachterstand, op voorwaarde dat de thuistaal Nederlands was. Toch kreeg de taakleraar in een concentratieschool uitsluitend anderstaligen toegewezen... Alles was goed en iedereen zweeg.
Paula D'Hondt, de patrones van alle allochtonen, legde op een grijze miezerige dag een schoolbezoek af. Donderwolken pakten zich samen boven het schoolgebouw. Turkse en Marokkaanse leerlingen waren zeer vereerd met haar komst en directie en personeel sloofden zich uit om haar te ontvangen als een koningin... Alles was goed en iedereen zweeg.
Allochtone leerlingen kregen gratis logopedielessen, maar eerst sjoemelden directrice An Serpent en psychopaat Horbert wat aan de IQ-cijfers... Alles was goed en iedereen zweeg.
In de school van directeur Blauwbaard waren de leerkrachten Nederlands ten einde raad. Het nutteloze NT2-project van verrader Koen Jaspaert maakte brandhout van ons klassieke Nederlandse taalonderwijs. NT2 was een ordinaire aanpassing van Nederlandse lessen voor migrantenleerlingen... Alles was goed en iedereen zweeg.
Telkens er iets in het nieuws kwam met De Migrant in de Hoofdrol, of wanneer de islam tot in de verste uithoeken van de hemel geprezen werd, hoorde ik niemand mopperen, ook geen haan kraaide ernaar en alle katten werd het miauwen opgelegd. Geen opstandeling, geen rebel, niets hoorde ik protesteren... Alles was goed en iedereen zweeg.
|