Als het zo doorgaat lopen we binnenkort weer achter schapen en geiten en strompelen er kamelen over onze straten. Technologieën verdorren en sterven af. Die achterlijken denken toch niet dat smartphones aan de bomen groeien?...
Als het niveau van anderstaligen en andere klungelaars de norm gaat worden, hebben beschaving en onderwijskwaliteit geen kans meer om te overleven. Lees hieronder over de nieuwe horror in het onderwijs, over scholen die het verbeteren van fouten willen schrappen.
Het Zweedse onderwijs is op de 'kindvriendelijke' toer gegaan door geen rapportcijfers meer te vermelden, zo lazen we een paar maanden geleden. En er is zelfs een school die fouten van leerlingen niet meer verbetert. Zogezegd om het welbevinden van de leerling niet te schaden, maar in werkelijkheid is de nieuwe pedagogische strategie een verholen techniek om een diverse schoolbevolking aan te pakken. Fouten van ongeletterden verbeteren is een hopeloze opdracht, en daarom worden verhevenheden als 'welbevinden' van de leerling aangevoerd om eigen machteloosheid te sublimeren.
In de Volkskrant stond onlangs te lezen dat aan de Britse Hull University studenten niet meer gecorrigeerd worden als ze fouten maken tegen spelling, grammatica of interpunctie. Het is een nieuw diversiteitsbeleid met de verdomde inclusiviteit als doel en om het 'curriculum te dekoloniseren'. Goed taalgebruik zou als elitair, homogeen, Noord-Europees, wit en mannelijk beschouwd kunnen worden.
Goed taalgebruik elitair? Ja, als er maar genoeg studenten met andere etnische afkomsten en vreemde achtergronden zijn. Foutloos schrijven discrimineert etnische minderheden, aldus de universiteit die inclusiviteit als kernwaarde hanteert waarbij iedereen, ongeacht afkomst, een kans moet hebben om te studeren en om te slagen: "Als universiteit willen we educatieve hindernissen verwijderen, sociale mobiliteit stimuleren en kansen scheppen voor studenten met verschillende achtergronden."
Tegen deze 'politiek van lage verwachtingen' komt er onder meer een typische reactie van BBC-journalist John Humphrys: "Helder en correct taalgebruik is belangrijk voor elke student, ongeacht huidskleur of sociale achtergrond. De gedachte achter het diversiteitsbeleid beleid gaat terug naar de jaren zestig toen modieuze onderwijskundigen bepaalden dat kinderen gevangen zitten in grammaticale regels van witte mannen. Correct taalgebruik, echter, werkt bevrijdend."
Hopelijk is de aanpassing aan het niveau van achterlijke achterblijvers een voorbijgaande rage, anders hangen er dreigende onweerswolken in de luchten boven de kwaliteit van ons onderwijs. En het is nu al zo'n puinzooi...
|