Gisteren hoorde ik op tv een onwaarschijnlijk verhaal over de tevredenheid van ouders over de school van hun kind. Het klonk te mooi om waar te zijn:
"Ouders zijn verrassend positief over de school, klas, leerkrachten en het onderwijsniveau van hun kind. Dat blijkt uit een exclusieve peiling van HLN en VTM NIEUWS bij 1.000 Vlaamse papa's en mama's met kinderen in het lager of secundair onderwijs."
Deze ongeloofwaardige boodschap werd op tv verkondigd. Om de kijkers uit te lachen. Om hen een rad voor de ogen te draaien en de aandacht af te leiden van de pijnlijke werkelijkheid. Een werkelijkheid waarbij het onderwijsniveau blijft dalen en latten blijven zakken, en migrantenleerlingen het onderwijssysteem ruïneren.
Beste lezers, geloof er geen fluit van, van de nieuwe onderwijspeiling van HLN en VTM NIEUWS, voorgesteld als een sprookje. Bovendien telde de steekproef amper 1.000 mensen. Wie zijn die Vlaamse papa's en mama's die bevraagd werden? Turken, Marokkanen, Oekraïners? Dan is ook de uitslag van de enquête gekleurd en waardeloos.
In Duitsland werd onlangs het Nationaal onderwijsrapport gepresenteerd. En wat iedereen allang wist, was de conclusie: "Immigratie ruïneert het onderwijssysteem", migranten in Duitse klaslokalen zijn de oorzaak van een fatale ontwikkeling. Migranten zijn een overbelasting van het onderwijssysteem en van de leerkrachten. In het rapport staat ook dat anderstalige kinderen al op de basisschool falen, dat het aantal analfabeten blijft stijgen en dat een groot aantal 25- tot 35-jarigen hun opleiding niet beëindigd hebben en zijn blijven steken op het niveau van middelbaar onderwijs.
Niet alleen in Duitsland , ook hier in Vlaanderen is de toestand van het onderwijs alarmerend. Verontrustende berichten over dalende onderwijsniveaus en zakkende latten blijven elkaar opvolgen. De neergang van het onderwijs begon sluipend in kleine multiculturele schooltjes van de jaren 90 waar allochtoontjes in de watten gelegd werden en hun welbevinden belangrijker was dan leerprestaties. De leerstof werd zo gemakkelijk gemaakt dat velen slaagden. Migrantenscholieren zijn niet in staat on hun taal- en leerachterstanden weg te werken en daarom halen ze het lespeil naar beneden. Deze aanslagen op ons onderwijs zijn al decennialang aan de gang, maar alle signalen doorheen de vroegere jaren werden weggewuifd als discriminatie en racisme. En zo konden de kiemen van onderwijsverloedering rijpen en overrijpen... En nu is het te laat!
|