Ringelingeling!... Alarmbellen rammelen zich suf nu gedragsproblemen bij Brusselse leerlingen escaleren. Het Brusselse CLB zendt noodkreten uit over een sterke toename van 'regelovertredend gedrag' bij jongeren in Brusselse scholen.
'Regelovertredend gedrag'... een eufemisme voor bandieterij en deugnieterij bij het bruine Brusselse volkje. Reken maar dat er potentiële criminelen incognito rondlopen op speelplaatsen, gangen en klassen. Uitbarstingen volgen later wel.
Het CLB klaagt over een groeiende werkdruk, ze zijn niet opgewassen tegen de massa gedragsgestoorden. Ze wijten de gedragsproblematiek aan pedagogische onmacht van ouders die de vaardigheden missen om hun kinderen op te voeden. Zelf heb ik het vroeger ook zo ervaren dat migrantenouders thuis niet de baas waren, maar wel de oudste zonen. En met die opgeschoten knapen begint de miserie al.
Er bestaat een 'ondersteuningscel' voor de CLB's, met Lotte Meulewaeter als directeur. Het lijkt erop dat Meulewaeter het problematische gedrag van leerlingen wil verschonen als ze het heeft over een zwaar rugzakje waarmee leerlingen naar school komen, een rugzakje met diverse problemen zoals een moeilijke thuissituatie, kansarmoede, trauma's, stress... De stap naar criminaliteit is dan heel klein, aldus Meulewaeter. O ja, het lerarentekort zou ook de oorzaak zijn van gedragsproblemen bij leerlingen. Het Brusselse CLB loopt achter de feiten aan, moet crisissen aanpakken en voor preventie is er geen tijd. En!... heel wat ander werk blijft liggen. Alsof die bruin mannen in Brusselse scholen voorrang hebben... En als Meuleman pleit voor meer tucht en sancties voor leerlingen als 'laatste redmiddel' zegt dat genoeg over de onbekwaamheid van CLB's om de Brusselse gedragsgestoorden aan te pakken.
Toen PMS CLB werd is 'tgezeik begonnen!
Meuleman en haar 'ondersteuningscel' geloven in sprookjes als ze pretenderen dat ouders van probleemleerlingen nauwer kunnen betrokken worden bij de school. Ach, alle pogingen en projecten van vroeger zijn mislukt. Migrantenwerksters slaagden er niet in om bruggen te bouwen tussen ouders en school. In tegendeel, migranten gingen meer cocoonen in eigen taal en cultuur. Onze onderwijscultuur komt niet overeen met hun thuiscultuur en nog minder met hun straatcultuur. Deze mismatch maakt apart onderwijs (!) echt noodzakelijk. Problematische Brusselaartjes passen niet in ons traditionele onderwijssysteem. Er moet apart onderwijs komen voor deze knoeiboelers die in ons Vlaamse onderwijs binnendringen als wormen in een blozende appel. Of zoals houtwormen zich een weg banen doorheen maagdelijk witte planken. Appel en hout naar de vaantjes!
|