Kleuterscholen zijn allang niet meer een 'bewaarschool' of 'papschool' zoals vroeger, en zeker geen crèche waar kindjes opgevangen worden terwijl pa en ma gaan werken. Kleuters maken er kennis met rekenkundige begrippen, met motorische, sociale en taalvaardigheden, met tijdsbegrippen, er wordt ook gewerkt aan lichaamsbesef, ruimtelijke oriëntatie, enz. Het voorbereidend lezen, rekenen en schrijven staan al lange tijd centraal in het kleuteronderwijs.
En nu komt Demir schijnbaar gloednieuwe dingen op tv verkondigen die mij een déjà-vu-gevoel geven. Haar plannen voor de kleuterschool zijn oud nieuws, achterhaald en voorbijgestreefd, maar alles is in een nieuw jasje gestoken: de 'minimumdoelen'... Kleuterscholen streven al langer naar het 'schoolrijp maken' van kleuters!
Opmerkelijk is dat Demir het niét heeft over verplicht kleuteronderwijs!
Daar waar de fundamenten van de hele schoolloopbaan gelegd worden, daar moet schoolbezoek afgedwongen worden door de schoolplicht te koppelen aan kindergeld, leefloon, sociale voorzieningen en andere leuke gunsten die uit de hemel komen vallen voor ouders die lichtzinnig en minachtend denken over kleuteronderwijs. Spijbelende kleuters missen kostbare momenten in hun gang naar de lagere school, zij missen de lessen van de kleuterleidster, en zo verliezen 'minimumdoelen' hun effect als de kleuter niet iedere dag naar school komt.
Cathérine Moerkerke in VTM-nieuws:
"Hoe zorg je ervoor dat iedereen over de verhoogde lat kan?"
|