WESTHOEKIG
Inhoud blog
  • HET SINTBERTINUS ORGEL POPERINGE GERESTAUREERD
  • FOTOREPORTAGE TREKKING LOURDESBEURZEN 26.03.11
  • Trekking Lourdesbeurzen Vrienden van Lourdes Poperinge
  • ABELE
  • EENS IETS ANDERS
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    17-12-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ABELE

    ABELE

     

    Abele, is een gehucht op de Frans-Belgische grens, maakt deel uit van de fusiegemeente Poperinge.
    Het dorp ligt niet alleen op landsgrenzen, maar ook op gemeentegrenzen.  Abele bestaat nl.
    uit de uitlopers van 3 gemeenten: Watou, Poperinge en Boeschepe (Fr.).

     

    Geschiedenis.

     

    Abele ligt zowat op een hoogte van 40m à 50m boven de zeespiegel. Ten zuiden van die heuvel ligt de Vleterbeek – in de Poperingse geschiedenis gekend als “de Fleterna” die een belangrijke rol heeft gespeeld in de Geschiedenis van Poperinge - stad waar Abele nu deel uitmaakt sinds de gemeentefusies. Deze beek ontspringt op de zuidkant van de Catsberg, loopt door Poperinge en mondt uit in de IJzer te Elzendamme bij Oostvleteren.

    Abele is ongetwijfeld afgeleid van de populierensoort “abeel” een boomsoort die wellicht veel voortkwam in deze streek. Trouwens de familienaam “Vandenabeele” is een goed gekende naam. (Iemand uit Abeele)

    Abele ligt op een kruispunt van het diverticulum Cassel – Aardenburg, een zijweg van een Romeinse heirbaan. Het dorp moet al heel vroeg bewoond geweest zijn. Trouwens zijn hoge ligging is hieraan niet vreemd. Het was ook een halte of rustplaats voor de reizigers tussen Steenvoorde (Fr.) en Poperinge. Heel wat vondsten wijzen op een Romeinse periode en het puin dat er nu nog wordt gevonden laat zeker veronderstellen dat op deze hoogte langs de heirweg er een herberg met standplaats voor paarden moet gestaan hebben.

    Samen met Watou stond deze streek bekend als een streek bewoond door ‘barbaren’ die bovendien nog onveiliger werd gemaakt door een groot aantal slangen.

    Deze ‘barbaarse’ bevolking behoorde tot de Germaanse stam der “Catten”. Hiervan getuigen de vele toponiemen met ‘Cat’ of “Catte”. Zo hebben we onder andere . Catsberg, Kattestraat, Kattebeek, Hoeve “De Catteman”………..

     

    Op een oude kaart uit 1570 is Abele terug te vinden als “Abeele Capelle”.  Er staat nog steeds een heel oude kapel, op Franse grond, maar die is bouwvallig en niet meer voor restauratie vatbaar. Of die kapel verwijst naar de,naam konden wij niet terugvinden.

    Het is bij vorsers algemeen geweten dat men in een kerkarchief soms toch nog heel wat kan terugvinden. Zo ook in het kerkarchief van Abele. Dit klein gehucht verdeeld over drie gemeenten heeft het soms zwaar te verduren gehad.  Plunderaars, ziektes en natuurrampen werden het dorp niet onthouden. Onder Lodewijk XIV werd Vlaanderen verdeeld en trok men de grens vlak door de hoofdstraat van het dorp. Ook nu nog is dit zo. Langs de ene kant ligt de Westhoek en aan de andere kant Le Westhouck of Frans-Vlaanderen..

    De opstand tegen de Franse wet Combes (1) in 1906 zorgde voor een minirevolutie: de Belgen vreesden voor een grensincident met Frankrijk en wat later viel zelfs daardoor de Franse regering.

    Tijdens de Eerste Wereldoorlog kreeg Abele een Engels vliegveld en heel wat legerkampen. Gelukkig lag Abele achter het front en werd het al bij al nog gespaard. In die tijd lag er ook een spoorweg tussen Hazebrouck (Frankrijk) en Poperinge. Die spoorweg liep door Abele en was tijdens de oorlog van groot belang voor de bevoorrading van het front in en rond Ieper. Na de 2deWO kwam een heropbloei.  Het spoorwegtransport viel weg, maar door het drukker wordende wegtransport werd Abele een belangrijke grensovergang.  De handel en horeca konden hiervan de vruchten plukken. De douanepost in Abele werd te klein en werd verplaatst naar Callicannes zo’n 3 km verder vlak aan de Frans-Belgische grens. Om het verkeer vlotter te laten verlopen werd dan ook de Frans-Vlaanderenweg aangelegd tussen Abele en Poperinge. Het doorgaand verkeer verdween hierdoor uit het dorpscentrum. Abele werd een stil en rustig dorp. Vandaag de dag is Abele een trekpleister voor toeristen en dagjesmensen. Ze kunnen er de prachtige landelijke vakantieverblijven ontdekken, typische cafeetjes, leuke volksspelen en uitstekende restaurants. Je kunt er zelfs terecht in een heus museum dat luistert naar de naam “’t Pensionaat” dat je een soort streekmuseum kunt noemen.

    (1).Justin-Louis-Émile Combes (Roquecourbe (Tarn), 6 september 1835 - Pons, 25 mei 1921) was een Frans  minister en premier. Combes volgde het seminarie maar ontwikkelde zich later als een fervent antiklerikaal en antireligieus staatsman. In 1885 werd hij verkozen tot senator en werd in 1895 minister van onderwijs. Ten tijde van het kabinet-Waldeck-Rousseau bereidde hij een wet op de vereniging voor,   die voornamelijk ten doel had het aantal en de activiteit van de religieuze congregaties tot het uiterste te beperken en het katholiek onderwijs te fnuiken. Nadat hij in 1902 zelf een kabinet had gevormd, legde Combes de wet op de verenigingen met een aan het fanatisme grenzende ijver ten uitvoer. Een nieuwe wet van 4 juli 1904 kwam ten slotte neer op een vrijwel algehele opheffing van het kerkelijk onderwijs. De Franse bevolking kwam hiertegen in opstand. Een conflict met paus Pius X, die in augustus 1903 was verkozen, leidde tot de opheffing van het Franse gezantschap bij de H. Stoel. Een wet op de volledige scheiding van Kerk en staat werd voorbereid en na Combes' aftreden uitgevaardigd. Het ministerie Combes besteedde voorts aandacht aan de sociale wetgeving en kwam in 1905 ten val door het schandaal van de fiches, waarbij de kerkgang van katholieke officieren werd bijgehouden om hen van promotie uit te sluiten. Tijdens de Eerste Wereldoorlog was Combes nog minister zonder portefeuille in een kabinet Briand (1915-1916).

    hartelijke groeten van de de westhoeker

     Wil u meer weten over de Westhoek en zijn mogelijkheden contacteer: devos.deschoemacker@skynet.be


    bezoek ook:

    http://blog.seniorennet.be/OH
    www.vvlourdes.be
    www.onzenheertje.be
    www.poperinge.be

    17-12-2010, 17:05 Geschreven door Sooy Uytterbroecken
    Reageren (1)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    15-12-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EENS IETS ANDERS

     

    ARNEKE       

    Ligt in het departement du Nord – arrondissement Dunkerque – kanton Cassel

    - 13150 inw. en een oppervlakte van 1341 ha

    - Ligt aan de Peene. De Peene is eigenlijk een grote beek en wed bekend om de slag bij    de Peenebeek

    - Arneke was eerst een klooster, gesticht einde 7e E. door Wambert de plaatselijke heer,    en geschonken aan zijn econoom Bertulf

    - in 1141 gekend onder de naam Renteka  (Rantiacum = toebehorend aan Rantius

    - lag in het Graafschap Vlaanderen – Kasselambacht – bisdom St.Omaars –  en was Vlaamssprekend

    - Een Vlaamse strijder kanunnik SCHODDUYN (Arneke 1854 – Ambleteuse 1937) leidde       27 jaar te Ambleteuse het maritiem labo van de Katholieke Rijselse Universiteit.

    - Arneke is vooral een landbouwgemeente en heeft nog enkele mooie wagenkoten en        hoeves in “plak en stak”

    DE SINT - MAARTENSKERK (1593-1609)

    16 jaar heeft men nodig gehad om deze kerk te bouwen. Is Laatgotisch en er zit nog ijzersteen in verwerkt. De toren is echter van een later datum.

    Binnen in de kerk staat een grafgedenkteken voor Jan van Halle, stichter van de Kapucijnen te Belle. Merkwaardig is het beeldje van  Batholomeus en Mathias. (17e E.)

    Prachtig is ook het Votiefschilderij-drieluik met kroning van O.L.Vrouw en schenkers (17e E.)

     

                votief = liturgische term, dat in samenstellingen wordt gebruikt als bvb                                       votiefgeschenk, votieftafel, votiefkaars, votiefkerk. Het bijvoeglijk naamwoord                   ‘votief’ geeft aan dat het desbetreffende voorwerp ingevolge een belofte aan                  de eredienst geschonken is, meestal uit dank voor een verkregen gunst

                            (vgl ex-voto).

                votief heeft ook nog een andere betekenis in de term votiefmis. Daarmee wordt een                 mis aangeduid die, in afwijking van de liturgische kalender, gekozen wordt om                       een speciale reden of intentie (bijv. huwelijksmis, requiemmis).

                ex-voto (Lat., = krachtens gelofte), een voorwerp geplaatst in een kerk of ander                        gewijd oord, als dank aan God, Onze Lieve Vrouw of een van de heiligen voor              een verkregen gunst.

    Verder zie je nog een

    Een offerschaal in gedreven koper uit de 17e Eeuw (Gedreven = vervaardigd door uitkloppen.)O.L.Vrouw-zijaltaar – barok uit 1715 – door Jacques Wailsch uit St. Omaars - Twee biechtstoelen – uit de 18e Eeuw - Hoogaltaar – 1770 - Orgelkast –1771 van Spillemaker - Rococo preekstoel – 1780 met de Evangelisten en de profeet Jonas op de trapleuning (Spillemaker) Een pastoorsgezicht met bril op een zittertje in het koor rechts. - Kruisweg – 1839 –

    Biechtstoelen ingewerkt in rococo wandbeschot met 64 beeldjes (uit het midden van de 19e Eeuw. - Versierd met Maria Magdalena, zondaren, St Pieter, Christus op zoek naar het verloren schaap en de verloren zoon. 

    Vijf schilderijen van Bafcop 1860 - Tabernakel in hout en rijk versierd - Fraaie communiebank in ijzer - De Calvarie aan de torenmuur (1805) - Grafsteen 1742 in de kerk  Grafstenen aan de buitenmuur 1782 en 1761

    RELIEKBORSTBEELD van GOEWAERT (1772)

    Benedictijnenbisschop Goewaert  van Hildesheim  (+1038) - (Gowaard, Gohard, Godehard, Gotthard)

          Heeft de streek gekerstend tussen 999 en 1002

          Heilig verklaard in 1131

    Sinds 1208 aangeroepen tegen REUMA – Vliegend Flerecijn  (jicht) – ischias – en bloedloop. Ieder jaar is er ook een noveen voor de H. GOEWAERT VAN 1 TOT 9 mei.

     

    ischias, een ontsteking (neuritis) van de grote beenzenuw die zeer heftige pijn veroorzaakt.

    Ischias kan ontstaan door een infectie met een bacterie of virus.

    De pijn begint in de bil en straalt uit langs de achterkant van het been tot aan de voet.

     

    ANDERE BEZIENSWAARDIGHEDEN

     

    - Pastorie (1759)

    - Hoeve der 7 planeten (begin 18e Eeuw) met allegorische versieringen

     

          (Allegorie: De meest voorkomende vorm van allegorie in de beeldende kunst is de personificatie van een abstract  begrip, bijv. een beeld van Vrouwe Justitia.)

     

    - Brammelhof met Kapel en beeld van St.Goewaert (17e Eeuw)

     

    DE SLAG BIJ DE PEENE

     

    De Slag bij Kassel ( 10 april ) is een van de drie veldslagen die in de buurt van de Franse stad Kassel werd geleverd. Het was een confrontatie tussen de troepen van Lodewijk de veertiende, en de troepen van de Verenigde Nederlanden.

    In de 17e eeuw boterde het lange tijd niet tussen de Franse kroon en de Habsburgers. Lodewijk XIV wilde zijn grenzen verleggen om zijn eigen positie beter en gemakkelijker te verdedigen. Het rijke Graafschap Vlaanderen, zonder natuurlijke hindernissen, was ten noorden het ideale gebied om zijn terrein uit te breiden. Naast die drang tot expansie lagen nog andere factoren aan de grondslag van één van de laatste fases van de Hollandse oorlog, namelijk: het calvinisme en de agressiviteit van de Hollandse kooplui.

    Lodewijk kon een tijdlang de steun genieten van Engelsen door het Verdrag van Dover. Maar toen de Engelsen in 1674 bakzeil haalden ging Lodewijk de confrontatie alleen aan. Zijn doel bestond erin de drie versterkte vestingen aan te vallen: Kamerijk (Cambrai) - Valencijn (Valenciennes) en Sint-Omaars (Saint-Omer)

    Na de inname van Valencijn belegerde Lodewijk zelf, samen met Vauban Kamerijk. Zijn broer, hertog van Orléans stuurde hij naar Sint-Omaars..

    Maar Willem de derde van Oranje-Nassau bleef ook niet zo maar bij de pakken zitten en besloot te reageren. Vanuit Ieper marcheerde hij, aan het hoofd van een leger van 32 000 man, via Poperinge en Okselare naar de Kasselvallei. De Hertog van Orléans, die weet kreeg hiervan, trok hen tegemoet en ontmoette de Nederlandse troepen aan de Penebeek tussen Noordpene en Zuidpene. Lodewijk XIV stuurde hem van uit Kamerijk 25.000 voetknechten en 9.000 cavaleriesoldaten onder bevel van Francois Henri van Montmorency-Bouteville, Maarschalk van Luxemburg. Tegen de avond maakten zo ongeveer een 66.000 soldaten zich op voor de strijd.

    De Nederlanders, die posities innamen in en rond een abdijhoeve met een strategische ligging, kregen vier Franse aanvallen te verduren. De hoeve brandde af en de Fransen slaagden erin de troepen van Willem op de vlucht te jagen, achtervolgd door de cavalerie van de maarschalk van Luxemburg. In totaal vielen in beide kampen 4.200 doden en 7.000 gewonden.

    Kamerijk werd op 19 april 1677 veroverd. Later volgde Sint-Omaars. Uiteindelijk resulteerde de hele operatie in de Vrede van Nijmegen waarbij een gedeelte van het graafschap Vlaanderen bij Frankrijk werd gevoegd. Lodewijk XIV beloofde het behoud van hun priviliges aan de steden die capituleerden maar tegelijkertijd zaldelde hij hen op met een alomtegenwoordige administratie. Hij liet, bijvoorbeeld in Ieper, versterkingen aanleggen. Later moest hij bezette steden zoals Doornik en Menen toch opnieuw ontruimen.

    Aan de slag herinnert een obelisk. Elk jaar komen hier volksnationalistische Vlamingen en Nederlanders bijeen. 

     hartelijke groeten van de de westhoeker

     Wil u meer weten over de Westhoek en zijn mogelijkheden contacteer: devos.deschoemacker@skynet.be


    bezoek ook:

    http://blog.seniorennet.be/OH
    www.vvlourdes.be
    www.onzenheertje.be
    www.poperinge.be

     

    15-12-2010, 00:00 Geschreven door Sooy Uytterbroecken
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    14-12-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LOURDES
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    LOURDES

     

    Voorwoord

     

    Wij christenen zijn steeds onder weg. We zijn op uittocht zoals weleer het Volk van Israël, dat uit Egypte vertrok onder leiding van Mozes naar het beloofde land Kanaän. Wij hebben op onze tocht echter twee Leiders: Christus en de Geest. Zo zien we dit als gelovigen. We voelen dit echter niet altijd zo aan. Onze zorg voor het tijdelijke en het materiele is prioriteit geworden.

     

    De bedevaarder of pelgrim heeft zijn beslommeringen achter zich gelaten. Hij duikt onder in een sfeer van bezinning

    Een pelgrim gaat ook nooit alleen op bedevaart. Hij stapt mee in een uittocht van duizenden geloofsgenoten. Samen onderweg.

     

    De pelgrims hebben maar één doel: De Grot in Lourdes, daar waar Bernadette als eerste ging bidden in de holte van de Massabielle-rots. Sindsdien zijn miljoenen pelgrims er komen bidden.

     

    Ook Maria’s leven was getekend door “uittocht” en “doortocht”. We herinneren ons de vlucht naar Egypte. Ze ging op weg naar de tempel om haar Zoon aan de Heer te offeren. Jezus gaat op tocht om het woord van God te verkondigen. Maria volgt hem op die tocht, wel is waar van op afstand. Maar als haar taak als moeder roept is ze bij Jezus. Ze volgt haar Zoon op zijn kruisweg. Ze trekt op naar Calvarie en volgt hem tot aan het graf. Tot het einde toe was haar leven één zwerftocht. Want na de verrijzenis en de Hemelvaart van haar Zoon trok ze op met de leerlingen.

     

    Zo is Maria het grote voorbeeld doorheen het leven van de pelgrims. Lourdes is maar een mijlpaal op die tocht door het leven. In Lourdes krijgen we van onze Leider, De Geest, de kracht om onze tocht door dit leven te kunnen verder zetten naar de Vader, onze Leider die ons uiteindelijk terug opneemt in zijn grote liefde.

     

    Wij gaan naar Maria om er meer zekerheid te krijgen dat we bij Christus zullen uitkomen.

     

    We gaan naar Lourdes om, langs Maria en haar Zoon, God nader bij te zijn. Hoewel dit lijkt op een omweg, toch is dit de kortste weg naar de Vader.

     

    We zijn aldus het volk van God dat zich samen op weg begeeft.

     

    De hiernavolgende afbeelding is de doopvont uit de

    parochiekerk waar de heilige Bernadette werd gedoopt.

     

    In het heiligdom kan je die terugvinden op een bronzen zuil waar overigens nog andere afbeeldingen te zien zijn uit het leven van Bernadette, zoals we verder nog zullen zien.

     

    Korte geschiedenis van meerdan 100 jaar “Vlaanderens bedevaart”

                Naar een tekst uit het bedevaarboekje van “Vlaanderens Bedevaart”

    In 1897 was de pastoor van de O. L. Vrouwparochie uit Kortrijk in Lourdes. Terwijl hij aan het wandelen was op de esplanade komen twee Franssprekende zusters opgewonden de pastoor tegemoet. “Vlug, er ligt een stervende in het hospitaal en we zoeken een priester die Vlaams spreekt”. De pastoor haast zich tot bij de stervende en stelt vast dat het dan nog een mevrouw is uit zijn parochie. Hij was dan ook erg blij dat hij deze vrouw in haar laatste ogenblikken had kunnen bijstaan.

    Bij zijn terugkeer in Kortrijk werd dit gebeuren druk besproken met zijn onderpastoors, o.a. Camiel Bruloot, die directeur werd van de latere bedevaart.

    Het feit dat Vlamingen in Lourdes verloren liepen en dat er daar voor hen geen opvang was, vormde de aanleiding om daar van uit Kortrijk iets aan te doen.

    Twee mannen waren toen bereid om aan dit plan te helpen realiseren: Frans Lamoral, die op huwelijksreis al naar Lourdes was geweest en dokter A. Depla die ook onmiddellijk zijn diensten aanbood. Bisschop Waffelaert zegende deze onderneming en aanvaarde het erevoorzitterschap.

    De eerste bedevaart ging door van 6 tot 14 september 1898 met 285 deelnemers.

    Deze bedevaart die vertrok uit Kortrijk was de eerste en zou lange tijd de enige blijven, waarvan de organisatie Vlaams was.

    Het is ongelooflijk van waar deze bedevaarders allemaal kwamen. Gans Vlaanderen was er vertegenwoordigd van aan de Zee tot in Limburg.

    Dat de reis wel niet verliep in zeer gunstige omstandigheden kan de lezer al raden. Geen elektrische verlichting, geen toiletten, zelfs geen zijgangen. Vandaar ook soms moeilijke en lange haltes.

    Anekdote: de directeur riep gedurende deze haltes de bedevaarders  bijeen vóór zijn compartiment en hield daar telkens zijn “treinsermoentjes”. De leuze was “godsdienstig en gedienstig”

     

    De eerste acht bedevaarten van 1898 tot 1905 konden rekenen op een gemiddeld aantal van 245 tot 250 bedevaarders.

     

    De merkwaardigste bedevaart vóór de 1e wereldoorlog

                            De bedevaart in 1908.

     

    In dat jaar vierde men toen de vijftigste verjaardag van de verschijningen aan Bernadette in Lourdes. Voor het eerst waren er twee treinen uit Vlaanderen. Er waren niet minder dan 858 bedevaarders, waaronder 84 priesters en 50 zieken.

    Maar het merkwaardigste moet nu nog komen. We schrijven 11 augustus 1908. Mgr Waffelaert die de Pontificale hoogmis opdroeg gaat samen met de bedevaarders naar de Grot.

    En daar leest de Bisschop in het Vlaams en in het Frans de oorkonde voor waarin de genezing van Pieter De Rudder uit Jabbeke – genezen in het Mariaoord te Oostakker, Het  Vlaamse Lourdes – als een mirakel wordt erkend. Dat dit voor de Talrijke Vlamingen een ontroerend moment is geweest hoeft geen betoog.

     

    In 1921

    gaan 700 bedevaarders naar L.ourdes.

     

    Het verslag

     

    Het verslag werd geschreven door een schrijver uit de Kempen Jef Simons (1888 – 1948)

    Ik citeer letterlijk uit het bedevaartboekje. Hij vermeldt de deelname van groepen uit alle gouwen: Gent, Antwerpen, Limburg, maar vooral West-Vlaanderen MET POPERINGE op kop onmiddellijk gevolgd door de StTillo’s turners uit Izegem deelname van 1.025 pelgrims.

     

    1920

    Er vertrekken nu ook treinen uit Brugge. In mei tellen we 920 deelnemers voor de meibedevaart en voor de Augustusbedevaart – dit jaar de 25e keer – tellen we 1300 pelgrims.

     

    Tot hiertoe,

    van 1898 tot 1928 bracht Vlaanderens Bedevaart ongeveer 20.000 bedevaarders in 44 treinen naar Lourdes. Dit is gemiddeld 450 bedevaarders per trein

     

    In de volgende jaren

    van 1929 tot 1939 reden er 61 speciale treinen met ongeveer 28.500 bedevaarders. Dit betekent 2850 bedevaarders per jaar.

     

    Tussenin

    1933 zondag de 6e augustus maken de bedevaarders de wonderbare genezing mee van Elisabeth Fraiteur uit Leuven. Drie wervels van haar ruggengraat waren ziek, ontstoken, uitgevreten en aaneengegroeid. Haar genezing was onmiddellijk. Het volgende jaar moet zij in Lourdes terug voor de commissie verschijnen om haar genezing vast te stellen. Daar werd bevestigd dat de genezing gebeurde buiten de wetten van de natuur om.

     

    De Jubelbedevaart van 1939

    was een hoogtepunt want op één en dezelfde bedevaart waren er nu 2234 deelnemers, dit keer met 175 zieken.

    Na de tweede wereldoorlog

    werden de bedevaarten hervat en waren tot op heden succesvol wat betreft de deelname. Ondertussen zijn heel wat organisaties die voordien beroep deden op Vlaanderens Bedevaart, afzonderlijk gaan organiseren. Nu heeft de bedevaarder naast de door het bisdom erkende bedevaarten ook heel wat aanbiedingen van touroperators en busondernemingen. Op die manier is het onmogelijk geworden het juiste aantal Vlaamse bedevaarders naar Lourdes nog te kennen.

     

    Dat het bedevaartgebeuren heel wat zou zijn verminderd is een verzinsel. De statistieken moet men soms nemen voor wat ze waard zijn, vooral als ze uit een antiklerikale hoek komen. En zeker als ze uit eigen rangen komen, want deze laatste horen bij de groep van pessimisten en criticasters.

     

    hartelijke groeten van de de westhoeker

     Wil u meer weten over de Westhoek en zijn mogelijkheden contacteer: devos.deschoemacker@skynet.be


    bezoek ook:

    http://blog.seniorennet.be/OH
    www.vvlourdes.be
    www.onzenheertje.be
    www.poperinge.be

     

     

     

     

    14-12-2010, 00:00 Geschreven door Sooy Uytterbroecken
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Archief per week
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 20/09-26/09 2010

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!