• De nabeschouwing + extra foto's
  • De laatste etape
  • De laatste dag van de reis
  • Safari nr 2
  • Onze rustdag

Zuid-Afrika 2023

06-10-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hermanus ==> Oudtshoorn

6 oktober ’23

Weeral vroeg uit de veren voor de trip naar Oudtshoorn. Na het ontbijt, aan de overkant van het hotel weeral walvissen gespot. De Whalecrier sliep waarschijnlijk nog want die was niet te bespeuren. Rond 9 uur zijn we vertrokken. Terwijl we nog door Hermanus reden is het beginnen regenen en zagen we al enkele straten met wateroverlast. Richting George en dan de afslag naar Swellendam, een oud Hollands stadje waar we gingen tanken. We hebben geluncht in een van de vele koffiehuisjes.
    Daarna via de Tradowpass naar de “Klein Karoo”. We passeerde de fameuze “Ronnies
    Seks Shop” op Route 62. Nog enkele kleine hoogtes over te steken om uiteindelijk in Oudtshoorn aan te komen. We volgden google maps en we belanden uiteindelijk op een verharde zandweg vol putten. De navigatie stuurde ons eerst naar (volgens ons) de achterkant van het domein. We zijn dan gekeerd en naar het restaurant “ Su Casa” gereden om langs daar op het domein te rijden.

Inchecken en naar de kamer gaan waar de champagne cool stond te wachten. Uitladen en dan een kleine wandeling voor we ons klaar gingen maken om te dineren.

06-10-2023 om 22:12 geschreven door Traveller143

05-10-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hermanus de Walvissen extra foto,s

05-10-2023 om 17:09 geschreven door Traveller143

5 oktober ’23

We waren reeds heel vroeg wakker en Jeannineke spotte van op ons balkon al een eerste walvis. Het was nog heel grijs en mistig weer maar het zou later opklaren.
    We gingen ontbijten in de “Heritage” de bediening was niet echt vriendelijk (abnormaal voor ZA) en het gebouw heeft op het eerste gezicht meer dan zijn beste tijd gehad inclusief de kok (deelnemer van de Muppetshow Steadler of Waldorf.) Dit was in schril contrast met dit hotel en het personeel. Ook voor het ontbijt waren wij al echt veel beter gewoon, in Kaapstad en in Droom.
    Daarne onze wandelschoenen aan en op pad. Het beloofde een drukke fotodag te worden, onderweg langs het kustpad zagen we al de volgende walvissen. Sommigen begroeten de toeschouwers met hun vinnen en anderen lieten hun staart zien. Aan het begin van de Hermanus baai was een groep spotters en ik heb een achterwerkfoto gemaakt. Verder langs het kustpad en dan eventjes door de kleine waterfront mall  van Hermanus. Gaan lunchen in het “Bientang’s Cave restaurant” baie lekker ook voor een hele groep Chinezen. Het rustige weer begon te veranderen en de motregen en veel wind maakten het onaangenaam om verder te wandelen. Dus terug naar het hotel om ons klaar te voor het diner in Het Burgubdy Restaurant.
    De valiezen klaarmaken om morgen verder te reizen naar Oudtshoorn.

Opnieuw een briefje op de kamer met de uren van de stroomonderbreking zoals hier elke dag.

Invergelijking met 13 jaar geleden is Hermanus vervijfvoudigd in bebouwde oppervlakte.

05-10-2023 om 17:07 geschreven door Traveller143

04-10-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hermanus extra foto's

04-10-2023 om 21:29 geschreven door Traveller143

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hermanus The Whale Capital

4 oktober ’23

Vandaag een trip naar Hermanus, daar waar men de walvissen kan spotten. Om 8 uit de veren, ontbijten en dan de auto laden en vertrekken. We hadden hartzeer dat we verder moesten omdat we hier zooo goed ontvangen en gesoigneerd werden, maar het was zo gepland. Na een rustige trip via Stellenbosch moesten we eventjes file rijden aan de brug over de “Botrivier” die door de storm erg beschadigd was. Aaggekomen in Hermanus aan het “Misty waves **** Hotel” was er wonder boven wonder geen reservatie te vinden op mijn naam. Na een telefoontje was het misverstand opgelost, de reservatie stond op Jeannineke haar naam. We werden er van verwittigd dat op somige momenten in heel de kaapprovincie dat de stroom kon afgeschakeld worden, dit hotel was er wel op voorzien met led noodlichten is de kamers. De kamers waren om 12 uur nog niet klaar dus gingen we een wandeling doen langs de kust, tot aan een terrasje om er een koffie "met" te nuttigen. Daarna terug naar het hotel en we werden begeleid naar de 3e verdieping waar de suites waren. Prachtige kamer met zeezicht en enorm groot.
    De bagage werd naar boven gebracht en daarna even genieten van het uitzicht en klaarmaken om te gaan eten in het zelfde restaurant als 13 jaar geleden. Aan de kust terug overgeschakeld op vis, in het binnenland was het vlees. Na het diner in het schemerduister terug naar het hotel en dan aan de blog beginnen.
    Klokslag 8 uur ging het licht uit maar de noodverlichting bleef branden en konden we verder aan de blog werken. Ook internet bleef werken.

Morgen is het een nieuwe dag en nieuwe avonturen.

04-10-2023 om 21:27 geschreven door Traveller143

03-10-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rustdag in droom extra foto's

03-10-2023 om 21:36 geschreven door Traveller143

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De rustdag in Droom

3 oktober ’23

Vandaag een uitrustdag, lekker ontbijten en dan rond 11 vertrekken naar Stievie wonder Tours in Paarl om onze terugvluchten te bespreken en de Belgische pralines af te geven aan de meisjes daar. Het was een verrassing in Paarl en we hebben gezellig gepraat. Daarna nog even de spar binnen om water te kopen en dan terug naar Droom. In Franschhoek een stokbrood en kaas gekocht en in onze suite op het terras met de lekkere Droom wijn een baie lekkere lunch gehad.
    na de middag nog wat luieren in de tuin en eens het domein te verkennen en foto’s te nemen.
    Dan stilletjes aan de valiezen inpakken voor onze trip naar Hermanus.
    Als dinner hebben we hier een Droom burger gegeten maar eerst apperitieven met droom rood en rosé. Toch nog een heel gezellige babbel gedaan met "Mister Di" en uiteindelijk naar de kamer.
    Dan naar bed om morgen fris en monter te vertrekken.
    De wijntram hebben we niet gedaan, we hebben gisteren wel genoeg geproefd denken we.
    We hebben hem wel zien rijden, naar het schijnt zouden er verschillende stukken van het spoor beschadigd zijn door de storm.

03-10-2023 om 00:00 geschreven door Traveller143

02-10-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De wijnproeverij extra foto's

02-10-2023 om 22:16 geschreven door Traveller143

2 oktober ’23

Vandaag is het onze 13e huwelijksverjaardag en we gaan genieten van een “wine tasting Tour”.
    De eerste surprice was al bij het ontbijt, we hadden een mooi versierde tafel, een fles rode droomwijn en een kaart met “Happy Anniversary”.
    Na het ontbijt werden we al opgewacht door onze chauffeur die ons naar de wijndomeinen zou rijden.

De eerste “Wine Estate” was Fairview in Paarl, zij hadden tevens ook een kaasmakerij.
    Daar werden we uitgenodigd om in de master tasting room 8 verschillende wijnen te proeven. Een vrouwelijke sommelier stelde ons een pairing voor van de wijnen met de soorten kaas die hier gemaakt worden. De eerste wijn was eigenlijk een champagne maar werd zo niet genoemd natuurlijk. Een 4 tal van hun wijnen hadden de klinkende namen van “Bloemcool…. Fontein, Ploegperd, Oupa se wingerd en Drip Wyn. De andere waren Eenzaamheid, primo Pinotage en Cyril Black. Het was daar zo gezellig dat we een beetje te laat vertrokken en naar de volgende proeverij reden.
    Het volgende “Wyn Landgoed” noemde “Kanonkop” in Stellenbosch. Hier was het iets minder druk en we mochten 6 wijnen proeven waaronder verschillende Pinotages, hier waren geen speciale benamingen zoals bij de vorige maar heel lekkere wijnen.
    Van Kanonkop reden we naar het volgende wijndomein in Stellenbosch, een klinkende naam, “Beyerskloof”. Hier werden we ontvangen door een heel enthousiaste medewerker die ons zes wijnen liet proeven waaronder een witte en een rosé Pinotage. Ook hier hadden ze enkele speciale namen van heel lekkere wijn “Kriekbult”, deze wijn was niet om zich een kriek te lachen maar het was de naam van het plaatsje waar de wijnstokken staan.
    Van bij “Beyerkloof” reden we met honger naar onze laatste stop, niet ver van Droom draaiden we het landgoed “Boschendal” op om hier eerste een hapje te eten en dan de tasting te doen.
    Hier waren de medewerkers ofwel te moe of niet geinteresserd maar het was waarschijnlijk te druk geweest. Het was de korste stop van de 4 domeinen.
    We hebben hier enkele spreuken geleerd zoals:
    “Wine tasting is waisting” en “Any time is wine time”

Wanneer we terug in Droom waren was het bijna tijd om van onze duomassage (nog eens bedankt aan onze gulle schenkers) te genieten naast de vijver onder de boom. Heerlijk en relaxing. Daarna nog een lekker soepje en dan moe maar voldaan naar de kamer.

02-10-2023 om 22:09 geschreven door Traveller143

01-10-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Township extra foto's

01-10-2023 om 21:35 geschreven door Traveller143

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Township van Stellenbosch

1 oktober ‘23

Na een heerlijk ontbijt in Droom waren we weeral vroeg op pad, dit keer met de auto, richting Stellenbosch, waar we werden opgewacht door een gids van het touristenbureau.
    Hij bracht ons met de auto naar Kayamandi, de Township van Stellenbosch waar een plaatselijke gids op ons wachtte. Daar onze tassen met kleren, stiften, kleurpotloden, snoepjes,… afgegeven omdat hij beter wist wie dit allemaal kon gebruiken.
    De eerste stop was in een kerk waar de zondagse gospels door de ruimte galmden…om kippenvel te krijgen.

We kregen een duidelijke uitleg over de structuur in de Township, hoe de woongelegenheden, soms niet meer dan wat golfplaten zonder stromend water en toilet, wel voorzien van elektriciteit die meer niet werkte dan wel, werden verdeeld. We waren er allebei niet goed van. Het vuilnis was op vele plaatsen op hopen gegooid. We manoevreerden door steegjes waar meer putten waren dan wat anders …Maar vele woongelegenheden waren binnen proper. Twee dingen vielen ons op: iedereen liep daar vrolijk rond maar ook veel mensen met de fles in de hand. Iedereen wou op de foto, en de kinderen poseerden als echte modellen.

Alle onderwerpen waren bespreekbaar; van geboortebeperking tot drugs… In het bezoek zat ook een maaltijd inbegrepen, wat het allemaal was weten we niet meer, 1 ding was het zeker: lekker!

Het bezoek was heel confronterend maar leerrijk, als westerling kan je niet begrijpen hoe men hier kan leven laat staan overleven.

In de namiddag een wandeling in Franschhoek gedaan waar op vele plaatsen de schade van de storm nog zichtbaar is; afgesloten wegen, hopen afgeknakte bomen en hele modderpoelen… maar weer viel het ons op: de mensen blijven even vriendelijk en blijven lachen. Na een kleine hap en nog wat keuvelen met de anderen gasten hebben we genoten van onze hot-tub.

01-10-2023 om 21:33 geschreven door Traveller143

30-09-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Franschhoek foto's

30-09-2023 om 22:23 geschreven door Traveller143

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Droom in Franschhoek

30 september ’23

De eerste dag dat we eens wat langer kunnen slapen en dan rustig ontbijten. Ingepakt waren we gisteren al en nu dus rustig vertrekken richt DROOM, de B&B van Kathleen en Steven. Zoals was voorspeld was het serieus aan’t regenen maar Eliot (foto1) heeft onze bagage tot aan de auto gebracht.

Daarna google maps ingesteld en wijlle weg. Een klein uurtje rijden langs de snelweg en dan richting Franschhoek langs Klapmuts. Als we op die weg, in elk “Wine Estate” een slokje zouden proeven/drinken dan geraakten we niet ver. Veel grote en kleine wijndomeinen en cooperatieven volgden elkaar op.

De schade die hier door de storm (weekend 23/24 september) gemaakt is was heel duidelijk te zien, overal stukken bern overspoeld met slijk van de hellingen en stukken boom en stenen. Uiteindelijk de oprit van Droom gevonden en binnengereden. Naar de parking en voor we uitgestapt waren stond er al een golfcar om ons op te pikken en naar de receptie te brengen.
    Suzette stond ons al op te wachten en na het inchecken een welkomstdrankje werden we naar de honeymoon suite gebracht.
    We hebben ook laten reserveren in “The French Connection” en met een taxi zodat ik niet moet opletten op het alkool gehalte, want met die lekkere wijnen hier weet je nooit.
    Eindelijk een lekkere filet pur en een sirloin na een weekje vis “mmmm baie lekker”. Echt lekker en voor weinig geld, super vriendelijke bediening.

30-09-2023 om 22:18 geschreven door Traveller143

29-09-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Robbeneiland, de foto's

29-09-2023 om 16:30 geschreven door Traveller143

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Robbeneiland.

29 september ’23

Vandaag stond onze trip naar Robbeneiland op de planning, dus wij weeral vroeg uit de veren om tijdig aan de jetty te zijn. Boarden met een ticket en de paspoorten en dan een plaatsje zoeken op de catamaran. Zachtjes uit de haven en dan ongeveer een 30 minuten tot aan Robbeneiland.

Na de aankomst werden we naar autobussen geloodst die ons een tour op het eiland gaven met een gepasioneerde gids aan boord.
    Schijnbaar zijn alle gidsen daar ex gedetineerden van Robbeneiland zelf. Momenteel zijn er zo’n 130 vaste bewoners.
    Het is ook een basis van de SA Marine, maar op dat gedeelte mochten we niet komen.
    Na de busrit kregen we een rondleiding in de gevangenis zelf, ook door een gepasioneerde gids, maar die was zo gepasioneerd dat hij veel te gedetailleerd alles vertelde met een zeer luide stem,  die in de gebouwen enorm weergalmde.

Na die rondleiding terug naar de aanlegsteiger en inschepen voor een tochtje naar Kaapstad een late lunch in het “Kapstad Brauhouse” en dan rusten op de kamer en inpakken. ‘s Avonds opnieuw gaan eten in de “Fish Market” waar we een gegidste groep van Stievie wondertours hebben gezien, zij waren bijna aan het einde en zouden dinsdag naar huis gaan.

Morgen is de check-out voor 12 uur.

29-09-2023 om 00:00 geschreven door Traveller143

28-09-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Peninsula Tour Foto's

28-09-2023 om 22:12 geschreven door Traveller143

28 september ’23

Weer vroeg opstaan staan, om 8h30 werden we opgepikt voor de “Peninsula tour” met chauffeur. Wat een aangename verrassing toen we Alllen, een gezellige Zuid Afrikaner, voor een auto van Stevie Wonder Tours zagen staan.
    Heel de dag op stap met zn 2 en een prive chauffeur/gids. We kregen 2 petten en een rugzak van Stevie Wondertours cadeau, een extra ZA stekker en drinken voor onderweg en weg waren we. Onze eerste stop was Camps Bay, een mondaine badplaats met een mooie kust, eventjes de benen strekken en verder richting Muizenberg waar enorm vele surfers in het water waren. Tot voor kort werd hier ook naar haaien gedoken, meer bepaald in een kooi naar beneden gelaten en wachten tot er witte haaien afkwamen op voeder. Maar door de agressieve orka’s zijn de witte haaien weggetrokken. Overal onderweg zagen we de gevolgen van de storm van vorig weekend over de Kaap, omgewaaide bomen, naar beneden gevallen rotsblokken, onderbroken wegen,… De mooie Chapmans Peak  drive van Houtbaai tot aan de Kaap was afgesloten. Via Simons Town naar Boulders waar de Kaapse Pinguins op en neer draafden over het strand of rustig lagen te genieten van het zonneke. Ondertussen was het kwik gestegen naar 28 graden, wat een luxe is voor deze tijd van het jaar. Na een gezellige lunch ging het richting de Kaap. Onderweg maakten we kennis met de eerste struisvogels die langs de weg paradeerden. Op de Kaap heerste een gezellige drukte en was het zowaar aanschuiven voor de traditionele foto aan “the most south-western point of the African continent”. Met de funnicolar gingen we naar de vuurtoren en plots zagen we een fontein van een walvis spuiten. was dat een verrassing. Het werd stilaan tijd om terug naar Kaapstad te rijden waar we na de nodige files rond half zeven terug aan het hotel waren. Nog even gaan checken waar we morgen om 8u3o moeten inschepen voor Robbeneiland en de toffe dag afgesloten met “een west coast potjie” met een lekkere pinotage .

28-09-2023 om 22:10 geschreven door Traveller143

27-09-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Tafelberg en Kirstenbosch foto's

27-09-2023 om 20:56 geschreven door Traveller143

Vandaag is het eindelijk zo ver, bij het opstaan zagen we dat er geen enkele wolk op de Tafelberg was.

Na het ontbijt met de auto naar Tafelberg road en snel met de “Table mountain cable car” naar boven. Pittig detail; wanneer de telefrique uit het vertrekpunt weg is begint de vloer rond te draaien zodat iedereen een zicht heeft op de berg of dal.
    Boven prachtige uitzichten over Kaapstad en Camps Bay.

Het is prachtig en na enkele uren rondwandelen gingen we terug naar beneden om dan rond de Tafelberg naar Kirstenbosch botanische tuin te rijden. Na een lange wandeling door deze tuinen terug naar het hotel en dan moe maar voldaan iets gaan eten in de “Rooftop Bar” van ons hotel met een prachtige zonsondergang.

27-09-2023 om 20:55 geschreven door Traveller143

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de rustige dag foto's