Inhoud blog
  • Visegrad - Boedapest 52 km.
  • Komaron - Visegrad 100 km.
  • Dunkiliti - Komaron 113 km.
  • Klosterneuburg - Dunakiliti 106 km.
  • Wenen.
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek
  • Ben is op bezoek geweest. (I like it)
  • Wensen U veel succes met je blog !
  • welkom
  • Boedapesst

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Op spaken naar Boedapest

    26-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mehlem - Limburg a/d Lahn 115 km.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vanmorgen om 6u wakker.  Het was tamelijk warm, ook tijdens de nacht, en we konden een super droge tent inpakken mede door de tamelijk harde wind vannacht.  Het afrekenen had nogal wat voeten in de aarde omdat de eigenares van de camping ergens op het terrein rondhing.  De hulp heeft met ons afgerekend zodat we om 7.30u de fiets op konden, we kwamen de eigenares tegen en die vroeg of we  afgerekend hadden.  Alsof we onze identiteitskaarten achter zouden laten, en die krijg je niet terug zonder betalen.  Nu geloof ik best dat die mensen een en ander meemaken, maar zo zagen wij er toch niet uit… alhoewel, ik was mijn haarkam kwijt en was dus met een ruige kop haar op pad!  Misschien had ze toch gelijk?

     

    De overzet aan de Rijnoever kwam onze kant op en stipt om 8u vertrok hij terug naar de overkant.  Inmiddels begon het zachtjes te regenen en toen we aan wal gingen waren het flinke druppels.  We hadden nog wat koekjes en een stuk cake, onder het afdak van de rondvaartboten hebben we dat naar binnen gespeeld samen met een chocodrink uit onze voorraad.

     

    Eens het stadje Königswinter uit begonnen we gestaag aan een klim van 7km met een gemiddelde hellingsgraad van 7%.  De hellingen die we nu doorworstelen behoren tot het Zevengebergte, het is een laaggebergte dat ten oosten van de Rijn ligt en ten zuidoosten van Bonn, in de buurt van Königswinter en Bad Honnef.  Het Zevengebergte is voor het grootste gedeelte bedekt met bos, maar er is ook landbouw.  Op de hellingen wordt ook aan wijnbouw gedaan.

     

    Voor de geïnteresseerden, de zeven bergen zijn; Gosser Ölberg 460m, Löwenburg 455m, Lohrburg 435m, Nonnenstromberg 335m, Petersberg 331m, Wolkenburg 324m en de bekendste, de uitgedoofde vulkaan Drachenfels 320m.  De icoon van de Drachenfels is het kasteel Drachenburg.

    Na anderhalf uur klimmen begon het echt te regenen, het was zwoegen en zweten maar op elke overwonnen heuveltop hadden we schitterende panorama’s.  Ik maakte dankbaar gebruik van de gelegenheid om deze vergezichten te fotograferen.  De wegen waren van schitterend asfalt met af en toe een kers op de taart…, de holle wegen met aan weerszijden een prachtige bomenluifel die toch min of meer de regen tegenhield.  We fietsten tot de middag voor het grootste deel in het  “Naturpark Siebengebirge”.  Leuk fietsen was het ook over de fietspaden in grijze, fijne steenslag.  Het roffelen van de banden was een geluid die de stilte van het onmetelijke woud doorbrak.  We fietsten uren moederziel alleen in deze loofbossen en op de momenten dat je een jogger tegenkwam was de bewoonde wereld niet ver af!  Nadien waren we weer overgeleverd aan de eenzame bossen.

     

    Na de middag priemde het zonnetje door de wolken en werd het zelfs warm.  De bossen werden ingeruild voor uitgestrekte golvende graanvelden, de goudkleurige halmen kleurden nog feller door de af en toe schijnende zon.  Zo kwam in de late namiddag de rivier Lahn in ons vizier, een oude rivier die uiteindelijk bij Koblenz in de Rijn uitmondt.  Ons doel was in Limburg a/d Lahn ons kamp op te slaan en dat scheen ons te lukken.

     

    Limburg a/d Lahn ligt in de deelstaat Hessen.  De stad heeft 33500 inwoners en ligt in het centrum van Duitsland, ten westen van het geografisch middelpunt.  Limburg bezit een prachtige domkerk die gebouwd is op een heuvel en ze toornt majestueus uit boven de Lahn.  De kerk heeft zeven torens, drie daarvan hebben een respectabele hoogte.   De westtorens zijn 37m hoog maar de vieringtoren of de kruisingtoren, die gebouwd is op de kruising van de kerk, is 66m hoog.  Een vieringtoren kan in steen worden gebouwd  maar is meestal te zwaar voor de kruispijlers en daarom zijn de meeste vieringtorens in hout gebouwd en nadien bekleedt met lood.  De bouw van de domkerk, in Romaans- laat Gotische stijl  is begonnen eind 12de eeuw, in 1190 om precies te zijn, en ze is gewijd in het jaar 1235.

     

    Het liep tegen vijf uur aan  tijd om een onderkomen te zoeken, het was de bedoeling om in Limburg een goedkoop pensionnetje op de kop te tikken.  De gps had z’n best gedaan om dat even voor ons uit te zoeken.  De druk op de belknop bij het dichtstbije adresje gaf niet thuis, bij het andere adres was alles volzet.  Er zat dus niets anders op dan de camping op te nemen, die was gelukkig niet veraf.  We moesten  voor de prachtige stadspoort linksaf en na een halve kilometer hadden we wat we zochten.  Eerst een frisse pint, want het was vandaag toch behoorlijk warm geworden en… we hadden geluk.  Voor een schappelijke prijs konden we in het restaurantje van de camping goed eten!

     

    De kampeerplaats lag  idyllisch naast de Lahn, een rustige mooie rivier met op de rots de prachtige domkerk, in het donker is ze prachtig verlicht!  Het is trouwens al wat vroeger donker dan bij ons en we moesten het houdertje van het stuurtasje van Herman nog repareren, het was tijdens deze rit naar beneden geschoven zodat het op het voorste spatbord hing.  Eens in onze slaapzak hadden we er erg in… de snelweg en een spoorweg liepen hoog in de lucht over de rivier, de ganse nacht was er regelmatig een denderende trein maar het geraas van de auto’s was een continu geluid.  Voor ons was dat geen probleem, als je de ganse dag gefietst hebt slaap je door alle geluid.  Wat wij niet begrepen was dat de camping vol stond met tenten, campers en caravans.  Om daar je twee weken vakantie door te brengen was voor ons een brug te ver.


     

    26-08-2012 om 00:00 geschreven door fietser willy


    >> Reageer (0)
    25-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Susteren - Mehlem 141km.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het heeft de voorbije nacht flink geregend.  De wekker stond op 6.30u en het vergt altijd een uur  vooraleer we kunnen vertrekken, een tent afbreken en inpakken is niet zoveel werk maar samen met het wassen, tandjes poetsen en het zadelen van onze fietsen neemt het allemaal toch enige tijd in beslag.  Om 7.30u zaten we op de fiets en als ontbijt gebruikten we de restjes van gisteren, in Susteren kwamen we niet dus…

     

    De rit ging over mooie en landelijke wegen en bij Saeffelen staken we de Nederlands- Duitse grens over.  We fietsen door maïsvelden en het viel op, hij staat er niet zo schraal bij als bij ons.  Van nu af blonk de streek waar we doorfietsten niet uit door charme en schoonheid, het was wel ongelooflijk rustig fietsen, weinig of geen verkeer.  We passeerden enorme aardbeienvelden en we lieten niet na om de vruchten die op de grond lagen te verorberen.

     

    In Jüllich, een stadje van 33000 inwoners, hebben we ons bevoorraad voor de middag.  Het stadje ligt in Noordrijn-Westfalen aan de Roer.  Het is hier dat van 1966 tot in 1988 de eerste hoge temperatuurreactor ter wereld in werking was.  Verder is in de buurt van Jüllich de dagbouwgroeve van Hambach in werking, het zijn mijnen die niet diep onder de oppervlakte worden ontgonnen en waar mergel, klei, bruinkool en vuursteen naar boven gehaald worden.  Hambach is met z’n 293m onder NAP (Normaal Amsterdams Peil) een van de laagste plekken op aarde.

     

    Tijdens het eten van de opgedane voorraad maken we gebruik van de tijd om de tenten te drogen, ze waren flink nat geworden de voorbije nacht.  We werden aangesproken door een wandelend koppel, dat vol bewondering en belangstelling naar onze fietsplannen luisterde.

     

    In de namiddag bereikten we de Rijn, dat betekende dat we zachtjes afgedaald waren, en dat we morgen de eerste klimpartij hadden om terug uit het Rijndal te geraken.  De 25 km die nu volgden was door de drukke agglomeratie van Bonn.  Weliswaar langs de Rijn, van het drukke autoverkeer hadden we dus weinig last.  Langs de oevers waren er prachtige vergezichten en ik maakte dankbaar gebruik van de gelegenheid om een en ander op de gevoelige plaat vast te leggen.

     

    Bonn was van 1949 tot 1990 de voormalige politieke hoofdstad van het vroegere West-Duitsland, en telt nu 327000 inwoners.  Na de wende is Berlijn terug de hoofdstad van het verenigde Duitsland geworden.

     

    De Romeinen bouwden in 10 v Chr. een houten brug over de Rijn, bij een plaats met de naam Bonna.  Deze plaats werd een grensfort langs de limes (grens) voor een leger van 7000 manschappen.  Het fort werd een stad en in 1288 één van residenties van de keurvorst van Keulen.

     

    Nu is Bonn een moderne stad met een prachtige boulevard naast de Rijn.  Alles is er aanwezig; hotels, restaurants, winkels en de niet aflatende souvenirs markt.  Pas na deze drukte konden we aan overnachtingsmogelijkheid denken, we fietsten zo kort mogelijk tot bij Königswinter want morgen staat er een klim op het programma.  De kilometers die we vandaag reden gingen er morgen af en zo kwam het dat we in de buurt van de overzetboot, in het dorpje Mehlem, een prachtige en rustige camping vonden op 500m van het centrum en een paar honderd meter van de Rijn.

    25-08-2012 om 00:00 geschreven door fietser willy


    >> Reageer (0)
    24-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Essen - Susteren 143 km
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Om 6u werd ik wakker, niet omdat ik slecht geslapen had, maar het is mijn gewone uur.  Ik blijf dan normaal nog een half uurtje liggen maar nu ging ik het bed uit.  Benieuwd naar het weer trok ik de gordijnen open, en het zag er goed uit.  Geen regen en op dit vroege uur ook geen zon.  Prima fietsweer dus.  Ik kon toen nog niet vermoeden dat het na de middag warm ging worden.

    Het normale ochtendwerk op de badkamer werd afgewerkt en in de keuken deed het koffiezetapparaat z’n werk.  De boterhammen voor deze middag had ik gisteren al klaargemaakt en deze ochtend moest ik alleen nog de inwendige mens versterken tot de middag.  Ook de fietstassen zijn gisteravond al op de fiets geplaatst, een kwestie van tijd en stress besparen op de dag van vertrek.  Ook mijn vrouw was al op de been want ze ging meerijden naar Wildert, waar mijn broer woont, om de andere belangstellenden te vervoegen.  Ook de  buren Rob en Stan waren op de afspraak en om kwart voor zeven liet ik de vertrouwde omgeving van de Vossenbosboslaan achter mij voor een kleine drie weken.

     

    Het ontvangstcomité in de Middenstraat varieerde van nog slaperig tot klaarwakker.  Sommigen gewassen, anderen niet.  De eerste foto’s van het vertrek werden op het stickje vastgelegd en om 7.10u zaten we op de fiets.  Niet omgekeken, maar op het einde van de Middenstraat,  waar we de eerste haakse bocht naar het oosten namen, hebben we nog eens gewuifd… onze tocht was nu echt begonnen.

     

    Ik had het al over Rob en Stan, nu kwam daar ook nog Roger bij.  Sympathieke kerels die ook van fietsen houden.  Zij hadden besloten om ons te vergezellen tot aan het kanaal Herentals-Bocholt.  We fietsten via Wuustwezel naar Brecht, daar pikten we het jaagpad op naast het kempisch kanaal.  In Rijkevorsel namen we het brugje dat ons naar Beerse leidde.  De gps van Herman deed z’n werk letterlijk: de instructie was rustige fietswegen uitzoeken…   en zo kwam het dat we tussen Gierle en Kasterlee op een zandpad belandden om U tegen te zeggen.  Zodanig dat Stan, naar alle waarschijnlijkheid, de eerste Essenaar is die de grond van Kasterlee heeft gekust.  Neen, we zijn absoluut niet fout gereden…,  het was de kortste weg,  maar een gps moet je ook leren gebruiken.

     

    In een taverne naast het kanaal naar Bocholt werden we getrakteerd door onze drie begeleiders en na een kwartiertje waren we met z’n twee op pad.  Iets na de middag bereikten we de zuid- Willemsvaart waar we onze boterhammetjes verorberden.  Deze korte pauze deed deugd want het zonnetje begon z’n werk te doen, met 30 graden was insmeren de boodschap!  Rond 14u was het gedaan met lanterfanten en werd het kompas op Maaseik gericht, onze eerste cola nuttigden we op een gezellig terras op het marktplein.  Rond 16u staken we de Maas over en ging het richting Susteren, een slaperig dorpje in het midden van Nederlands Limburg.  Op de gezellige boerencamping konden we voor een prikje onze tenten kwijt, dat wisten we nog van onze trip naar Rome in 2009.  Wat we toen niet wisten maar nu wel…  de schoondochter van de eigenaar kookt voor een prikje een eenvoudige maaltijd en samen met een stevig  glas bier werd alles snel achter de kiezen gestopt, want honger hadden we.  Het begon zachtjes te regenen en volgens een paar terrasbezoekers zouden we ’s anderendaags regen krijgen.  In de tent tikte de regen op het  tentzeil en dat werkt als schaapjes tellen… na enkele minuten slaap je als een roos.


     

    24-08-2012 om 00:00 geschreven door fietser willy


    >> Reageer (0)
    23-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorwoord

    Op spaken naar Boedapest.

     

    Een fietstrip naar Rome in 2009 was de laatste in de rij.  Toen al besloten we om eens naar het oosten te fietsen, met een overwegend zuidwestenwind moest het lukken om met de wind in de rug naar Boedapest te rijden!

     

    De route werd uitgestippeld door broer Herman.  Hij had zich een gps aangeschaft en dat moest ons helpen om afzonderlijke fietspaden op te sporen tot aan de Donau in Regensburg.  We bleven  voor een groot gedeelte in de buurt van de limesroute, een uitgestippelde fietstocht van de Nederlander Sweerman.  Voor diegenen die het nog niet wisten: de limesroute loopt voor een groot gedeelte langs de noordgrens van het oude Romeinse rijk en die voltrekt zich van Katwijk- aan- zee tot aan de Zwarte zee.  Voor een groot gedeelte is de Donau de natuurlijke grens.

     

    Het was dus de kunst om over relatief rustige fietspaden Regensburg te bereiken,  eens daar nemen we de Donauradweg en moeten we alleen de speciale bordjes met de markering R1 en R6 volgen.

     

    Op vrijdag  24 augustus, zijn we vertrokken bij broer Herman, onze vrouwtjes zijn het afscheidskusje al gewoon en ook de vaste ploeg van uitwuivers was van de partij.   Rob, Roger en Stan fietsten met ons mee tot aan het kanaal Herentals-Bocholt.  Aan een taverne namen we ook van hen afscheid en begon de tocht met ons twee pas echt.   

    23-08-2012 om 00:00 geschreven door fietser willy


    >> Reageer (0)


    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!