Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Op spaken naar Boedapest
07-09-2012
Dunkiliti - Komaron 113 km.
Blijkbaar zijn de nachten koud op de Poesta.Het was vanmorgen 13°C en een helder blauwe
lucht, maar het leek erop dat het warm ging worden vandaag.Zalig geslapen vannacht, om
zeven uur waren we uit de veren.Tijd
zat, we moesten alleen onze fietsen laden.Het was wachten tot acht uur, op de vrouw van de campingbaas.We konden een bescheiden ontbijt nemen, een
snee brood en een laag warme kaas samen met een tas ersatz koffie in een plastic
bekertje.Een van de voorwaarden om een
fietstocht, zoals wij maken, te kunnen doen is veel relativeren!En dat kunnen we.
Ik vroeg na het ontbijt de rekening.De baas kneep één oog dicht en met het andere
keek hij naar de mooie blauwe lucht, frazelde wat onbegrijpelijk Hongaars en
zei plots in het Duits 10700 Forint.Ik
kon het bedrag juist passen en het verdween in zn broekzak met een welgemeend:
Danke.Niets rekeningetje of bonnetje.
De rit ging richting Gyor, we voelden dat het warm ging
worden, en we besloten om ons in te smeren.Links en rechts was er de vlakte, een groot landbouwgebied en ontzettend
droog.Langs de weg stond een put met
daarnaast de typische houten gaffel, een boom met een vork aan het hoogste
uiteinde.De constructie is zodanig
uitgevoerd dat met een lichte kracht de vork naar beneden komt, zodanig dat er
een emmer aan bevestigd kan worden met een touw, om water uit de put te
halen.Tegen de helder blauwe lucht
leverde dat een prachtige foto op!
We passeerden de typische Hongaarse dorpjes, met één straat
en de huisjes allemaal netjes op één rij links en rechts van de straat.Alle huisjes hebben een poort waar je niet
door kon kijken.Sommige hebben een grauw
uitzicht, maar anderen zijn geschilderd in felle kleuren.Een paard in galop voor een boerenwagen,
bracht op een gegeven moment leven in de brouwerij.Dat maakt het zo bijzonder, bij ons was zulk
een tafereeltje vijftig jaar terug.We
namen een pauze op een pleintje in een dorpje, een Duits koppel kwam juist het
kerkje uitgewandeld, we maakten een praatje over onze fietstocht en ze waren
ook bereid om een foto van ons beiden te maken.Als tussendoortje, maar ook wel eens s middags, was een stuk cake de
maagvuller.Het was zoet en het bevatte
voldoende koolhydraten en eiwitten om energie op te doen.Ik heb de cakes op onze tocht niet geteld,
maar het waren er toch een tiental.
Gyor is een tamelijk drukke stad, zeker voor fietsers.Op een drukke verkeersweg moesten we terug,
het fietspad lag tegen de rijrichting aan de andere kant.We reden over de Donau langs een enorme brug
en na een vijftal minuten waren we aan de rand van de stad.Een groot Spar warenhuis kwam in ons vizier
en we besloten er ons middagmaal bijeen te scharrelen.
In het gebouw was van alles ondergebracht, zelfs nieuwe
autos stonden er tentoongesteld.Onnodig te vertellen dat in het warenhuis alles, maar dan ook alles te
koop was.
We fietsten nu over een erbarmelijke weg naast een goederen
spoorweg, het riep ook hier weer de herinnering op aan het ter zielen gegane
regime.
We werden aangesproken in het Engels, door een jonge man die
vergezeld was van een al wat ouder koppel.Engelsen, zo bleek.Hij vroeg of
we soms op weg waren naar Boedapest, we bevestigden en hij zei dat ook het
koppel naar Boedapest fietste.Voor ons
reden ze te traag, maar af en toe zagen we ze nog eens terug.
In het volgende dorpje aten we in het wachthokje van een
bushalte ons middagmaal.We zaten daar
ook wat beschut tegen de felle zon.Vandaag fietsten we weer regelmatig over zandpaden, inclusief de vele
putten die er blijkbaar bij hoorden.We
kwamen op een kruispunt waar de EV6 rechtdoor ging, het pad werd alsmaar
slechter.We verkozen niet het pad
verder te volgen, maar de grote weg te nemen.Het was er razend druk, en er werd snel gereden.Soms moesten we kiezen tussen twee kwalen,
engelukkig ging het maar over een
viertal kilometer.
Komargom was een tamelijk groot stadje en er was een camping,
praktisch in het centrum.Na het
vervullen van de formaliteiten konden we een plaatsje kiezen.Ook de drie Polen uit Wenen waren naar hier
afgezakt.We trakteerden ze op een pint
bier en we raakten aan de praat.Het
waren studenten die in oktober begonnen aan de hogere studies.Ze maakten een hele toer per fiets, maar ze
namen ook af en toe de trein.
Na de douche zakten we af naar een eethuis op de camping,
tenminste op het bord was te lezen dat er van alles te bikken viel.Niets daarvan!Toen er na vijf minuten nog niemand was
langsgekomen, ging mn broer eens informeren hoe het zat.Hij werd op een onvriendelijke toon wandelen
gestuurd en of we niet konden lezen.Het
was omdat we konden lezen, dat we ons neergezet hadden om iets te eten!Je kan dan een discussie beginnen maar je
trekt toch aan het kortste eind.
De portier was vriendelijk en we begrepen dat er op een
honderdtal meter van de camping een restaurant was.Het eten was er goed en de prijs zeer
schappelijk.
Om 21u. lagen we in onze slaapzak en voor we het wisten
diende de morgen zich aan.
Het weer was op deze vroege morgen totaal anders, was het
gisteren warm tot heet, vandaag was het grauw en bewolkt en een temperatuur van
18 graden.We hebben ook nu weer een
ontbijt op de camping, goeie stevige kost met kaas, saucisse en boterhammenworst
met enkele stukjes augurk.Onze Duitse
vrienden waren ook al op post, ze aten het ene spiegelei na het andere en
bleven maar eten, tenminste één van hen.Wij noemden hem de professor, voornaam in zn bewegingen en traag met
het eten.Terwijl de andere twee al
gepakt en gezakt stonden te wachten, bestelde hij nog wat koffie.De twee anderen hoefden ons niet te vertellen
hoe vervelend ze dat vonden, wij lazen het van hun gezichten.
Het Donau radpad nr 6 leidt ons naar Wenen, toch goed
opletten want soms was het een beetje dubbelzinnig aangegeven en werd je op het
verkeerde been gezet.We passeerden de
kades van de Donau cruise boten, bij sommigen lag de rode loper uit en wij
fietsten dus letterlijk over de rode loper.Aan onze rechterkant lag het centrum van Wenen en kregen we af en toe
nog een mooie kerk in het vizier.We
passeerden het hoofdkwartier van de UN met zn oneindig hoge gebouwen.
De volgende brug, daar moeten we over.De gps van Herman leverde puik werk!Aan beide zijden van de Donau waren voor de
brug een soort van torens gebouwd om de fietsers comfortabel naar de brug te
brengen.We draaiden rondjes in die
torens met een zachte helling naar boven.Aan de andere kant, over de rivier, was het net omgekeerd, daar reden we
rondjes met een zachte helling naar beneden.
Eens de Donau over, ging de drukte van de stad geleidelijk
over naar een goed bollend fietspad, midden in de natuur.We fietsten weer op het platteland en we
fietsten daar alleen!Vele kilometers
reden we gewoon altijd rechtdoor, richting Hainburg.
Hainburg a/d Donau ligt in het noordoosten van Oostenrijk,
aan de grens met Slowakije en het Burgenland.In het noordoosten ziet men de bergen in Slowakije liggen met de
uitlopers van het Malé Karpaty bergmassief.Hainburg ligt aan de Donau, op slechts 3 kilometer van Slowakije.Het stadje heeft nog een oude stadspoort, de
Wienertor.Het is de grootste nog
bewaard gebleven middeleeuwse stadspoort in Centraal Europa.De burcht is ondertussen vergane glorie en is
tot een ruïne vervallen.
In Hainburg deden we onze inkopen voor vanmiddag in een
Billa.Het is een Slowaakse warenhuisketen
die ik me nog herinner uit Zilina, een stadje in Slowakije.Even buiten het stadje aten we op een rustig
plekje, in de verte de skyline van Bratislava, de hoofdstad van Slowakije.Tijdens onze pauze zoefden onze drie Polen
voorbij, tenminste twee van hen, met een serieuze afstand ertussen, van de
derde geen spoor.Hij had een val
gemaakt en liet de kwetsuur verzorgen, zo bleek later. Als het goed is eindigt de rit van vandaag op
een camping in Bratislava.
De route maakte nog wat ommetjes om het zo veilig mogelijk
te maken en na enkele kilometers passeerden we de Oostenrijks-Slowaakse grens.We fietsen het vijfde land binnen dat we
aandoen op onze tocht.Nog drie dagen en
ons doel is bereikt!
Ik schreef zojuist, als het goed is eindigt de rit op een
camping in Bratislava , niets daarvan.Het was nog wat laveren tussen het verkeer vooraleer we op het adres
aankwamen waar een camping zou zijn.We
zijn aan de linkerkant van de autosnelweg, duidelijk het oude gedeelte van
Bratislava binnengereden.Alles ademde
nog de sfeer uit van de communistische tijd, zelfs de trams waren uit een ander
tijdperk.Het gebouw, op het adres van
de zogenaamde camping, bleek een onderdeel te zijn van een sportcentrum waar
niemand te zien was, laat staan een camping.
We moesten een paar knopen doorhakken.Het was nog maar halftwee in de namiddag en
de oorspronkelijke bedoeling was om redelijk vroeg een camping op te zoeken en
na het opzetten van de tent en het douchen, een stapje in Bratislava te zetten
en er ook het avondeten te gebruiken.Niet dus
Als we nog vierentwintig kilometer rijden zitten we in
Hongarije, en in het stadje Donakiliti waren een paar campings.Het besluit om er die vierentwintig kilometer
bij te doen , we waren meer gewend!We
gingen midden in het boerenland de grens over, nu nog slechts een groot bord
met de geboden en verboden in het Hongaarse verkeer.Indertijd, voor de wende, een grenspost met
alles erop en eraan.Inclusief de zwaar
gewapende militairen, politie en douane.We fietsen vanaf nu door de Hongaarse Poesta, een hoogvlakte met veel
gras en andere gewassen zoals zonnebloemen en maïs.Het is er warm en stoffig door de
droogte.De EV6 stelt ook hier niet veel
voor, meestal loopt hij over de gewone weg, gelukkig viel het verkeer mee.
De camping Aranykarasz ziet er op het eerste zicht leuk
uit.De tweede camping is in de buurt
van het stadje Dunakiliti, deze kwamen we het eerst tegen en een paar kilometer
eerder onder de pannen maakte eigenlijk niets uit.We waren alleen, werden vriendelijk ontvangen
en we mochten ons tentje plaatsen waar we wilden.De prijs?Duizend vijfhonderd forint voor een tent , het was nog even wennen en we
schrokken telkens van de grote bedragen die genoemd werden, maar het stelde
niet veel voor als je het deelde door 278 (het aantal Forint in een euro) was
dat 5.39 per tent!Maar mijn oog viel
op de blokhutten, of die ook te huur waren.Ze waren prachtig ingericht, twee stapelbedden, een paar stoelen en een
tafeltje.We kregen een sleutel om ze
eens te bezichtigen, de keuze was snel gemaakt , voor vijfduizend Forint?Daar gingen we onze tent niet voor opzetten!
Zo, dat was geregeld.Nu eerst een frisse pint en of we hier ook konden eten vroeg ik.Neen, dat kan niet, maar ik ga een paar
worsten bakken voor ons , als je wil bak ik er een paar meer zei de chef.De worsten waren stevig Hongaars gekruid, samen
met een paar flinke sneden brood hebben we die avond sober, maar genoeg
gegeten.
We dachten uit te slapen, maar de gewoonte om altijd vroeg
op te staan is een automatisme geworden.Dus om 6u wakker!Tot iets na
zeven heb in het uitgehouden en mede door een paar luidruchtige Duitsers kroop
ik uit mn slaapzak.We hadden op de
camping een ontbijt voor 5.5 euro, daar moesten we niet lang over
nadenken.Vandaag brengen we een bezoek
aan Wenen, ik ben er in 2005 eens doorgereden, op weg naar Slowakije.Je zag dan de bekendste torens maar daar
bleef het bij.
Het busstation, richting Wenen, was op een paar honderd
meter van de camping en om 8.45u zaten we op de bus.De eindhalte was Heiligenstadt, vandaar namen
we de U-bahn tot pal in het centrum.Op
de Stephansplatz was het een en al bedrijvigheid, vrachtwagens reden af en aan
om de vele horecazaken en winkels te bevoorraden.
De Stephansdom op de Stephansplatz is de grote blikvanger,
spijtig dat ze gedeeltelijk in de steigers stond.Zoals trouwens vele gebouwen.Toch is het een imposante kathedraal, het is
een Gotisch bouwwerk en ook binnenin loont het de moeite om ze te bezoeken.
We hebben een flinke wandeling gemaakt: langs het museums
quartier, het mooie stadhuis, het kunsthistorisch museum, de Karlskirche, het
parlement en de universiteit.Iets voor
de middag namen we de U-bahn naar het Prater en reden we langs het UN
hoofdkwartier, wat strategisch op een eiland in de Donau is gebouwd.Het Praterpark is eigenlijk een groot
pretpark en eens je er bent zie je het verschil met andere soortgelijke parken
niet meer.
Halfweg de namiddag hielden we het voor bekeken en gingen we
met U-bahn en de bus richting camping.Zon rustdag is eigenlijk niet ideaal, van fietsen ben je minder
vermoeid.Het slenteren van hot naar her
kruipt in de benen.
Vanavond eten we in hetzelfde restaurant als gisteren, een
Putenschnitsel met een salade van koude aardappel en diverse groenten in een
zoetzuur sausje.Heel lekker.
Morgen fietsen we Slowakije binnen, het vijfde land, ik ben
benieuwd.Een ding is zeker, Boedapest
en de vrouwen komen steeds dichter bij!
Mn kam was ik al langer kwijt en vanmorgen kom ik erachter
dat mijn tandpasta en tandenborstel nog op de camping in Grein liggen.Om tien na zes lag ik klaarwakker in mn
slaapzak, ook in de tent van Herman hoorde ik al geritsel.Slaapmat en slaapzak waren vlug opgerold, het
hele dagelijkse ritueel was snel afgewerkt en om acht uur zaten we op het
overdekte terras van de camping op ons ontbijt te wachten.We hadden het gisteren besteld en voor 4.10
euro de man konden we niet sukkelen.
Ik liep naar de overkant van de drukke verkeersweg om in een
Höfer (Oostenrijks warenhuis) de inkopen te doen voor vanmiddag.Mijn broer bleef bij de fietsen en bekeek de
route op de gps.Van de gelegenheid
maakte ik gebruik om een nieuwe tandenborstel en tandpasta te kopen en wat denk
je de kam ben ik vergeten, maar foert ik ga niet meer terug.Mn haar werd al een tijd gekamd met een kam
met vijf tanden, vijf vingers is wel een grove snit maar wat je zelf niet ziet
dat deert je niet.Tenminste bij mij
toch niet.
We fietsen door het oude Stein en ik zag het gebeuren.Een opgesmukt dametje van vijfentwintig, min
of meer kan ook, liet de voordeur achter zich.Ze keek naar rechts maar niet naar links en op haar hoge hakjes tippelde
ze haastig over de kasseitjes naar haar auto, ze had niet op onze Herman gerekend
die rakelings langs haar zoefde.Ze liet
gilletje van het verschieten!
In een dik half uurtje lieten we Stein achter ons en zaten
we weer in de vrije natuur, op de radweg naast de Donau.Het is een natuurgebied waar we doorfietsten
niet onder woorden te brengen, maar ook niet op een foto, je moet het geheel
zien.Aan de kant van de weg staat een
bord dat de extreemste waterstanden vermeldt: op 17 september 1899 stond het
water het hoogst en hadden wij, op de plaats waar we nu fietsen, nog ruim een
meter water boven ons hoofd.Meteen werd
duidelijk waarom de huizen, die wat lager naast het fietspad gebouwd waren, op
palen van drie meter stonden.Iedereen
woonde op de eerste verdieping.In
Muckendorf houden we halt.Op een bankje,
aan een haventje langs de Donau, nemen we onze middagpauze.We hebben alle tijd en we nemen het ervan.Het is nog maar juist middag en er scheiden
ons nog een twintigtal kilometer van de camping in Klosterneuburg, een
voorstadje van Wenen.
Uiteindelijk was het nog even puzzelen, de gps gaf aan dat
we de radweg gingen verlaten.Het werd
een nogal drukke verkeersweg met een wat heuvelachtig parcours, maar
waarschijnlijk de snelste weg.We
besloten om terug naar de radweg nr 6 te rijden.Rond 14 u bereikten we de Donau camping in
Klosterneuburg.Een vriendelijke
ontvangst, een gratis stadsplan van Wenen, een lijst van de plaats en vertrek
van de lijnbussen Morgen kunnen we
Wenen bezoeken!
Het was nog vroeg en het was warm, toch rond de dertig
graden.Het terras op de camping was nog
gesloten en we besloten alvast ons tentje op te zetten.Ik geraakte aan de babbel met een Amerikaan
die samen met zn vrouw een fietstocht maakte naar Boedapest.Ze waren geëmigreerd naar Spanje en woonden daar
al elf jaar.Voor geen geld wilden ze
terug.Ook drie Poolse studenten kwamen
naar deze camping afgezakt, met hen hebben we voorlopig geen contact.Later zouden we ze nog regelmatig terugzien,
en uiteindelijk hun verhaal horen.Ook
drie jonge Duitsers hadden hun plaatsje op de camping bemachtigd.We raakten ermee aan de praat en het bleken
drie gezworen kameraden.Ze fietsten
vanuit Hamburg naar Wenen en Boedapest, vandaar naar Praag om dan door Tjechië
huiswaarts te keren.
Later in de namiddag ging het terrasje open en we besloten
om een frisse pint te gaan drinken. Tijd hadden we nu genoeg en we wandelden
naar het kleine centrum van Klosterneuburg.We ontdekten er een gezellig restaurantje, in een autovrij straatje, met
een overdekt terras.Vanavond gaan we eens
kijken om er te eten, de prijzen waren meer dan schappelijk.
Rond 20u is het hier al ongeveer donker, op de camping was
er niet veel te beleven, we hadden een warme dag achter de rug en rond 21u
zochten we de slaapzak op.Ik stond al
in adams kostuum toen ik er aan dacht dat er nog een snicker in een van mn
fietstassen zat.Waarschijnlijk
gesmolten dacht ik, dat was zo, ik vond het zonde en at hem op.Het papiertje wierp ik buiten mijn binnentent
maar onder het buitenzeil.Morgen gaat het in de vuilbak.Na een half uurtje hoorde ik het geritsel van
het papiertje, ik ging kijken en merkte dat er een rat op de chocolade was
afgekomen.Ze was niet van plan om op te
stappen en een flinke mep met een van mn slippers deed haar het hazenpad
kiezen.
De nacht verliep rustig, maar het was al na middernacht,
toen de zingende Duitsers hun tentje kwamen opzoeken.
Om tien voor zeven waren we uit de veren, wat later dan we
gewend zijn maar het ontbijt in het restaurant aan de camping, werd pas
geserveerd om acht uur.Vandaag mikken
we op Krems als einddoel.Het is een
beetje mistig maar perfect van temperatuur.Maar het wasdroog, en wat vocht
in de lucht geeft veel zuurstof.Als we
vanaf de camping Grein binnenreden stonden er al fietsers te wachten aan de
overzet.De gps gaf de beide mogelijkheden
aan en wij verkozen om gewoon de linkeroever te blijven volgen.Eens het stadje uit bleek dat een foute
keuze, een bord waarschuwde dat het fietspad stopte en dat we de volgende elf
kilometer over de secundaire weg moesten fietsen en het was een tamelijk drukke
weg.Uiteindelijk waren we na drie
kwartier verlost van dit euvel en we fietsten weer op een afzonderlijk fietspad
naast de Donau, of door rustige dorpjes.Strüden, St. Nikola, Sarmingstein en Isperdorf zijn plekjes waar ik best
zou willen wonen.In Ypps a/d Donau
gingen we naar de overkant en het viel op: veel bruggen dienden tegelijkertijd
als afdamming voor een elektriciteitscentrale, ook nu weer.Voor de scheepvaart waren er sluizen
voorzien.Overal waar de Donau een flink
debiet had, was er wel een centrale.De
kracht van het water wordt hier goed benut!
Melk is het volgende stadje aan de Donau, en vanwege de enorme
abdij, erg toeristisch.Het wemelt er
van de Japanse toeristen, fototoestel in de aanslag.Ik doe dat ook, maar minder opvallend en qua
toestel een stuk bescheidener.Als het
goed is zijn we er op de middag en kunnen we daar een hapje eten.
Het stadje Melk ligt aan de Donau aan de rand van de Wachau,
een gedeelte van het Donau dal waar veel wijnbouw is en dat op de
Werelderfgoedlijst van de Unesco staat.In Melk staat een wereldberoemd Benedictijnerklooster, met een
ontzaglijke hoeveelheid Barokke kunst.Bij het begin van de 11de eeuw was Melk een machtscentrum van
het huis van Babenberg, in het Markgraafschap Oostenrijk.Maar de abdij behield een zekere
zelfstandigheid tegenover de Markgraven.In het begin van de 16de eeuw werden de bezittingen van de
abdij, in de omgeving van Wenen, vernield in de oorlogen met de Ottomaanse
Turken.In de 17de eeuw
herwon de abdij haar economische zelfstandigheid en in de 18de eeuw
werd begonnen met de bouw van de imposante barokke kerk, en nieuwe
kloostergebouwen.De abdij is het
voornaamste baken in het cultuurlandschap Wachau.
We vonden een pizzeria met verse pizzas voor 5.5 euro, daar
konden we geen boodschappen voor doen!Ze smaakten overigens heel goed.Iets na de middag brak de zon door en het werd zelfs benauwd warm,
insmeren was noodzakelijk.De bedoeling
was om in Krems een camping op te zoeken, maar in Stein kocht ik een
smeermiddel voor onze fietsen.Mn broer
had tijdens het wachten zn gps naar campings laten zoeken en in Stein bleek er
een leuke te zijn, niet ver van de aanlegkades van de Donau cruiseboten.Er was ook een restaurant, en aan de overkant
een warenhuis.Voor morgenvroeg was dat
meegenomen, ik kon er de boodschappen doen voor morgenmiddag!We hadden 88 kilometer afgelegd, het kantoor
van de camping ging pas om half vijfopen en de ijskraam lonkte.Na
zon warme dag lieten we ons gaan, het was trouwens alweer een tijdje geleden.We raakten aan de praat met een paar
Nederlanders uit Venlo, op doorreis door Oostenrijk met de autobus.
Na de administratie in het kantoor was de rest snel
gepiept.De tentjes stonden altijd in
een mum van tijd recht.Naast ons een
Duits koppel van onze leeftijd, ook op weg naar Wenen.Een beetje verder, een rare snuiter van een
jaar of veertig.Hij had een handig
tentje en zn fiets had een Rholoff- naaf.Voor de leken: een Rholoff- naaf is een nieuwe soort van versnelling op
de fiets.Ze heeft veertien versnellingen
en is onverslijtbaar omdat alles in de naaf is ingewerkt en ook omdat je maar
twee tandwielen hebt, een voor en een achter.Deze versnelling is gewoon een versnellingsbak zoals bij een auto.Elke 5000 kilometer moet de olie vervangen
worden en je kan weer verder.Het ding
kost op zn goedkoopst 850 euro en bestaat sinds 1998.Toen heb ik ze al ontdekt op een fietsbeurs.Maar terug naar onze rare snuiter.Hij was getrouwd, fietste veel samen met zijn
vrouw, maar die had er even genoeg
van.Deze globetrotter had een
fietstocht door Montana gemaakt en was blijven hangen bij een
Indianenstam.Hij was in zn borst
gespiesd volgens de gangbare rituelen en liet trots de littekens zien.
Na het voor mij lekker eten, voor Herman sloeg het wat tegen
want paddenstoelen zijn niet zn ding, altijd hetzelfde ritueel: het tentje
opzoeken en snurkend de nacht doorkomen.Morgen op naar Wenen!
Zalig geslapen de voorbije nacht.De tafel was gedekt.Broodjes, kaas, een paar soorten vlees,
confituur en honing.Niet slecht om de
dag te beginnen.Snel afgerekend, zodat
we de fietsen konden zadelen.Ik snolde
nog wat rond in de ruimte waar onze fietsen de nacht hadden doorgebracht en
vond wat ik zocht.Een spuitbus met
smeermiddel, ketting en tandwielen kregen nog snel een beurt en weg waren we.
Het weer is grauw maar droog.De pensionbaas vertelde dat er geen regen
kwam en het zou vandaag zelfs 24 graden worden!Ruim voor de middag zullen we de Duits-Oostenrijkse grens al gepasseerd
zijn.De wegen waren weer subliem,
afzonderlijke fietspaden naast de Donau en goed beschut door loofhout tegen de
zon.Aan de oever zagen we een bever zwemmen.Eerst dacht ik aan een otter, maar die heeft
korte en fijne haren om gestroomlijnd door het water te klieven.Met veel hout aan de oevers is een bever
dichter bij de waarheid.Voor het eerst
heb ik vandaag een zwarte eekhoorn gezien.
Gaandeweg verschenen er aan de oever van de Donau
klaarliggende overzetbootjes en plots hield het fietspad op de linkeroever
op.Een groot groen bord aan de kant van
de weg vertelde met een schema wat de mogelijkheden waren.Het overzetten kon op twee manieren, kort en
snel of lang en traag.Wij verkozen lang
en traag, van Au naar Graffenau, we hadden tijd zat en zon twintig minuten
varen naar de overkant was weer eens wat anders.We konden een babbeltje slaan met een
Australische boer en zn vrouw en een Oostenrijks koppel met dochter, die een
dagtripje maakten.Het was een leuke
ervaring en voor we het wisten reden we op de rechteroever.Richting Slögen en Linz.Maar eerst in Ottensheim weer met de overzet
terug naar de linkeroever.
De overzet in Ottensheim was iets speciaals: we hoorden geen
motor maar er was wel een schipper aan het roer.Een Duitser legde de werking uit.
Allereerst worden deze overzetten op maat gemaakt, zei hij.Deze
overzet wordt op zijn plaats gehouden door een kabel redelijk hoog in de lucht,
wanneer de trossen losgemaakt worden zorgt de stroming ervoor dat het vlot naar
de overkant drijft, mooi uitgevonden dacht ik zo.
Het kleine stadje Ottensheim bezit een prachtig
kasteel.Al van ver zag je het al statig
vanop de andere oever verreizen. Het
slot bestaat al sinds 1148, het was toen eigendom van de gebroeders Ulrich en
Cholo Wilhering.Van 1220 tot 1527 was
het in het bezit van de Habsburgers.Het
verwisselde van 1529 tot 1621 verschillende malen van eigenaar.Onder andere Keizer Ferdinand II en de
Jezuïeten staan op het lijstje van de eigenaars.In 1773 kwam het kasteel in handen van de
Keizerlijke hofkamer.Nu is het privaat
bezit.
Iets na de middag lag Linz voor ons, in een benzinestation
was een mini Spar gevestigd.Voor ons
was er al wat we nodig hadden.Een paar
croissants, wat broodjes, pure chocolade en een frisse cola veranderden van
eigenaar.Op een bankje in een park, op
een zucht van het centrum, hielden we halt om onze magen te vullen.Een slok van de frisse cola smaakte heerlijk,
broer zette zn flesje op het bankje en even later viel het met een lichte plof
op de grond.Meer dan de helft van het
frisse nat was foetsie!Een korte
miljaar moest als tegenwicht dienen.
Linz is een statutaire stad in Oostenrijk, wat betekent dat
ze naast het statuut van gemeente ook het statuut van een district heeft.In Duitsland is de naam van zon stad een
Kreissfreie stad.Tevens is Linz ook
de hoofdstad van de deelstaat Opper Oostenrijk.Het is met 190000 inwoners de derde stad van Oostenrijk.De wiskundige Kepler en de componist Bruckner
zijn in Linz geboren.De stad werd
gesticht door de Romeinen die het Lentia noemden.Ze nam een sleutelpositie in voor en na de
tweede wereldoorlog.Op het balkon van
het stadhuis proclameerde Hitler het Groot Duitse Rijk, in de periode van de
zogenaamde Anschluss van Oostenrijk bij Duitsland.Van de uitgebreide plannen die Hitler met
Linz had, zijn alleen de Nibelungenbrug over de Donau gerealiseerd.
Na de pauze fietsten we aan de rand van het centrum een
gigantisch groot en vooral lang park in.Veel inwoners van de stad wandelden, jogden en fietsten over de brede en
goed onderhouden lanen.Het is een
ongelooflijke gelegenheid om zo kort bij een stadscentrum op adem te komen,
midden in het groen!
Moeiteloos fietsten we het vlakke parcours naast de Donau
af, het werd steeds warmer en de rivier werd steeds breder.Op een rustige plek, pal in het zonnetje
namen we een pauze.Onze tenten werden
te drogen gelegd en een paar nieuwsgierige Duitse trekkers stopten om een
babbeltje te slaan: de klassieke vragen volgden.Waar komen jullie vandaan en waar ga je
naartoe?Ik maakte van de kleine pauze
gebruik om een foto te maken van een gewas dat al een paar dagen mijn
nieuwsgierigheid wekte. Het was de wilde
hop, je weet wel, het spul dat de bierbrouwers gebruiken.Op weg naar Rome in 2009, tegen de
Oostenrijkse grens, groeide ook de wilde hop.
Vanaf Passau viel het ons al op.Op de Donau varen grote cruiseschepen af en
aan.Ze laden en lossen de reizigers op
hun steigers, en speciale parkings zijn er aangelegd opdat de touringcars hun
passagiers tot aan de schepen kunnen brengen.
Grein is de halte voor vandaag.De camping, dicht bij het centrum, heeft een
klein restaurant. Vooraleer de tent wordt opgeslagen drinken we een frisse
pils, het was in de namiddag nog serieus warm geworden.We zaten er zo zalig dat we zelfs voor we
geïnstalleerd waren het eten al lieten aanrukken.Na het douchen hebben we in het schemerdonker
een wandelingetje naast de Donau gemaakt, kwestie van het verteerproces op gang
te brengen.Morgen zijn we nog een dag
van Wenen verwijderd, onze reis komt steeds dichter bij het doel.Wat de resterende tijd betreft, het ziet er
naar uit dat we noodgedwongen een dagje rust moeten nemen anders zijn we voor
onze vrouwen in Boedapest.Een dagje
Wenen komt steeds dichter bij.
Na de regen van gisteren kwamen we deze morgen goed
uitgerust aan de start.Het ontbijt in
plaats van om acht uur om halfacht, al een kleine overwinning vonden we.Na de afrekening gingen de tassen op de fiets
en om 8.10u waren we aan het trappen.Straubing uitkomen was in een kwartiertje gebeurd en nog een kwartiertje
later hadden we de route naast de Donau te pakken. We hebben de voorbije nacht
allebei goed geslapen.Vandaag is het
nog een beetje grauwe lucht, maar de baas van het pension gaf ons goede moed.Geen tot een beetje lichte regen en na de
middag zelfs zon.We zijn een beetje
argwanend, de voorbije dagen hebben we al verschillende weervoorspellers gehad.
Om tien uur waren we in Deggendorf en hadden we een
veertigtal kilometer afgelegd.Het was
ronduit prachtig fietsen naast de Donau.Mooie geasfalteerde fietspaden, velden met koolzaad tenminste dat denk
ik toch.Ik zou anders niet weten welk
gewas het was.Idyllische plekjes die
een foto waard zijn.In Vilshofen begon
het zachtjes te druppelen, zoals de pensionbaas in Straubing beloofd had.We trokken ons regenzeiltje aan, maar voorlopig
bleef het bij druppelen.Hop,
regenzeiltje terug uit want in tegenstelling tot gisteren was het warmer, dus
dat van dat zonnetje na de middag het zou weleens kunnen!
Inmiddels zijn we twaalf uur gepasseerd, en we stomen
richting Passau.In een dorpje, waar ik
de naam van vergeten ben, staan we voor een helling van 20% over een lengte van
800m!De enige reden om langs daar te
rijden was het ontwijken van de verkeersweg waar we over fietsten.Er was echter weinig of geen verkeer en we negeerden
de aanwijzing van de gps.Een paar
kilometer verder liepen de beide wegen weer samen.Soms moet je een keuze maken, want een
rustige weg kan ook een stuk zwaarder zijn zo blijkt!
Vilshofen is een dorpje dat tegen Passau aanschurkt.Bij het haventje voor de pleziervaart stond
een clubhuis met een terrasje, voorzien van stoelen en tafeltjes.Er was niemand te bespeuren, onder de luifel
hebben we redelijk comfortabel onze broodjes kunnen opeten en het hield op met
regenen.
Om 14.30u fietsten we Passau binnen over een fietspad dat
langs de gebouwen van een gigantisch sluizencomplex liep.Het was nog even zoeken om de weg naar de
binnenstad te vinden, maar een vriendelijke meneer wees ons de weg.
Passau ligt in het uiterste oosten van de deelstaat Beieren
en heeft 50548 inwoners.Het ligt niet
ver van de Oostenrijkse grens.In de
oude binnenstad komen drie rivieren bijeen: de Donau, de Inn en de Ilz,
waardoor de stad ook wel de Dreiflüssestadt wordt genoemd.Bataafse huursoldaten, die in het Romeinse
kamp gelegerd waren, gaven de stad haar naam, Batavis werd Passau.In de St. Stefansdom, uit de 15de
eeuw, staat het grootste kerkorgel ter wereld met 17774 pijpen!Passau heeft twee burchten.Oberhaus uit de 13de eeuw en
Niederhaus uit de 14de eeuw.Het raadhuis is uit de 14de eeuw.
We landden op een terrasje in het oude centrum en ik kreeg
van mn broer de permissie om een wandelingetje in de stad te maken, hij bleef
op het terras achter.Er was juist een
soort van stadsfeest aan de gang en de deelnemers waren getooid in oude
klederdracht.Het was een gezellige
drukte in de winkelstraten en er was van alles te beleven.Passau is volgens mij de moeite om er een
paar dagen te vertoeven, onder andere de Dom lijkt mij de moeite van een
bezoekje waard.Onze tijd is echter
beperkt en na een goed half uurtje zocht ik mn broer op.De fietsen waren uitgerust en de rit ging
verder.
In Obernzell, een dorpje aan de Donau, vonden we een Gasthof
met zeer democratische prijzen.Gasthof
Rohlbachmühle lag pal naast de Donau.We
hadden er een zeer nette kamer, onze fietsen konden we stallen in een bijgebouw
en de keuken was Gütburgerlich zoals dat in Duitsland wel eens meer wordt
gezegd.Dit was van heel de reis het
derde en laatste pension.Vanaf nu, zo
bleek later, was een camping ons onderkomen voor de nacht en daar was niets mis
mee.Morgen steken we de Oostenrijkse
grens over en belanden we in het vierde land van de zes die we aandoen.
Het heeft heel de nacht onophoudelijk geregend, alles in de
tent voelde vochtig aan.Ik was om zes
uur wakker en blijven liggen was voor mij geen optie.Ik hoorde geen druppels meer neervallen op
het tentzeil, een goed teken.Met wat
geluk konden we de tent inpakken zonder regen, het zal zo al een natte
bedoening worden.
Om twintig voor acht zaten we op de fiets, het zag er grauw
en donker uit maar het was droog en dat bleef het voorlopig.We fietsten de vijf kilometer naar het
centrum van Regensburg.We hadden daar
een afspraak met de kathedraal en nog een paar andere mooie plekjes.
Regensburg ligt in het oosten van de deelstaat Beieren in de
Opper Palts en is gelegen aan de Donau, bij de monding van de Naab en de
Regen.De oude stad kwam ongeschonden
uit de tweede wereldoorlog en daarom is ze een goed bewaarde, middeleeuwse stad
gebleven.Ze is ontstaan uit een
Romeinse nederzetting en daarmee een van de oudste steden van Duitsland.De naam van de stad is Keltisch.De Kelten hadden in deze streek
nederzettingen die ze Ratisbona noemden.Al sinds de 8ste eeuw is Regensburg een bisschopszetel.De Dom, met zn torens van 105m hoog, behoort
tot de belangrijkste van Duitsland.De
Dom geniet ook enige bekendheid, omdat ze de thuishaven is van de Domspatzen,
een van de oudste jongenskoren ter wereld.Nog belangrijke bezienswaardigheden in Regensburg zijn het 12de
eeuwse stadhuis, de 12de eeuwse Steinerne Brücke over de Donau en de
Goldene Turm uit 1260.
In 2006 is het oude centrum, samen met het stadsdeel
Stadtamhof aan de andere zijde van de Donau, tot werelderfgoed verklaard.
In het oude centrum van Regensburg, vonden we een bakker
waar ook koffie geserveerd werd.We aten
er een paar verse koffiekoeken en dronken een warme chocolademelk, je kikkert
er dadelijk van op.Nog steeds bleef de
regen achterwege maar het bleef donker, veel goeds hing er niet in de lucht
maar het ging.We volgden de instructies
van de gps, want oriëntatie in een vreemde stad en dan nog de juiste weg vinden
is niet vanzelfsprekend.Eens de stad
uit en terug op de route naast de Donau begon het terug te regenen.Het regenjasje was niet meer voldoende en we
trokken ons regenzeiltje aan, nog steeds de meest doeltreffende bescherming tegen
de regen.
Al een tijdje hadden we een koppel in het vizier dat voor
ons reed, wij reden een paar kilometer per uur sneller en na een tijdje werden
ze ingehaald.We hoorden dat het
Nederlanders waren.Ze kwamen uit Breda,
een 25 km ten noord- oosten van Essen.Natuurlijk maakten we een praatje en het bleken ook fervente fietsers te
zijn.Berlijn, bijna Santiago de
Compostela maar wegens de grote hitte in de Meseta gestopt en nu fietsten ze
naar Passau en vandaar naar München.Vandaar werd de thuisreis met de trein verdergezet.
Wij fietsten aan ons tempo verder en inmiddels begon het
onbarmhartig hard te regenen, we werden nat tot op onze blote buik.Tot overmaat van ramp zakten onze zwaar
beladen fietsen weg in de grijze steenslag want het fietspad was geen
asfalt.We besloten om er in Straubing
een eind aan te maken, want wanneer je de eerste koude rilling krijgt is het te
laat en dat was nog niet het geval.Beter voorkomen dan genezen!
Het beste was een pensionnetje te zoeken, een tent opzetten
in de regen die daarenboven al nat is was uitgesloten.Bij de plaatselijke info voor toeristen waren
ze vriendelijk en begripvol.Het zoeken
naar een kamer nam niet veel tijd in beslag, Voor 52 euro hadden we een
doppelzimmer inclusief ontbijt.Ze
werd telefonisch voor ons gereserveerd en het was een kilometer buiten het
centrum.
Het was een vriendelijke dame die ons ontving en ze was
zelfs bereid om onze natte kleren in de droogkast te steken.We maakten van de gelegenheid gebruik om een
wasje te doen zodat ook dat mee in de droogkast kon.Het was intussen iets na twaalven, we hadden
nog wat proviand en nog wat restjes.Alles samen werd dat ons middagmaal!De regen werd wat minder, met wat geluk konden we misschien na de middag
naar het mooie stadje.
Straubing heeft afgerond 45000 inwoners.Het stadje heeft veel historische gebouwen
waaronder de Sankt Jacobskirche uit de 14de eeuw.Maar het meest in het oog springende gebouw,
al van heel ver te zien, is de mooie middeleeuwse toren midden op het centrale
plein.Het is een prachtig gebouw met
een centrale toren in het midden en vier kleinere torentjes op de hoeken.Onder de toren loopt de weg in één richting
tot buiten de stad.Het is er gezellig,
met veel terrasjes en winkels.Het was ondertussen
vijf uur geworden en we besloten om een hapje te eten in een eethuis waar alles
wat met vis te maken had te koop was, kwestie van wat afwisseling in het
dagelijkse menu te brengen.Het smaakte
trouwens overheerlijk!
Het ritje met de fiets naar ons onderkomen duurde een kleine
tien minuten.We gebruikten de tijd voor
het slapen gaan om onze fietsen nog eens na te kijken en hier en daar nog wat
te smeren.Ook de remmen kregen een
beurt want de steile afdalingen noopten ons om ze nog eens bij te stellen.
Geloof het of niet, om 20.15u lagen we onder de wol.
De zon is voorlopig verdwenen, maar van temperatuur goed
fietsweer!Om 7.25u zaten we al op de
fiets en we hadden na een paar kilometer de route al te pakken.In het dorpje Ellingen,met een prachtige poort waar we door fietsten,
was een bakker.Een paar botercroissants
en twee broodjes de man, en de kaasoverschot van gisteren moesten ons tot de
middag overeind houden.
Het schijnt dat ik vannacht de halve camping wakker gehouden
heb, inclusief mijn broer, omdat ik alle normen van het snurken aan mn laars
heb gelapt!
Vandaag moeten we nog een eind langs de Altmühl, maar eerst
nog een paar deftige hellingen nemen, of zijn hellingen van 18 en 20% niet
deftig.Onnodig te vermelden dat ik
vandaag serieuze wandelingen heb gemaakt!Onze Herman trapte zn fiets zonder verpinken de hellingen op.Eens dit zware werk achter de rug fietsten we
op een vlakte die toch een paar honderd meter boven de zeespiegel lag, raar
maar waar.
Na de Altmühl kwamen we langs het Main Donaukanaal, gegraven
om de beroepsscheepvaart een kortere weg en meer diepgang te geven, van de
Donau naar de Main en omgekeerd.
Kelheim was de eindhalte voor vandaag, maar het was nog maar
vier uur in de namiddag en we besloten om er een stukje aan te breien,
automatisch moest het dan Regensburg worden.Tussenin waren er geen campings meer.Vandaag begonnen we er stilaan achter te komen dat we ruim voor lagen op
ons schema.De zwaarste ritten lagen
voorlopig achter ons, en we maakten plannen om misschien in Wenen een dagje te
blijven.We hebben nog tijd om dat te
beslissen, want regen kan nog een spelbreker zijn!Dat zou s anderendaags blijken.
Camping Azur lag op vijf kilometer van Regensburg.Kort na Kelheim raadpleegden we nog even de
gps.Een boer kwam nieuwsgierig op ons
af en vroeg belangstellend wat de plannen waren.Telkens was er na ons verhaal een beetje
verwondering en misschien ook wat ongeloof, tenminste zo dacht ik.
Het zat eraan te komen, al een tijdje.De tent was gelukkig al opgesteld, eerst begon
het zachtjes te regenen en na de douche liepen we naar het restaurant van de
camping in regen waar je nat van werd.Wat er nu uitvalt is niet meer voor morgen dacht ik.
Weer een klassieker, een schnitzel met deze keer gebakken
aardappelen en gemixte salade!Heel
lekker voor een deftige prijs.Nadien
namen we een ijsje, op de kaart is het allemaal veel en groot en we dachten,
twee en een halve euro is spotgoedkoop, we gaan ons eens laten gaan.Maar van één bolletje ijs en een flinke spuit
slagroom kan je inderdaad een grote hoop maken.
Het regende die avond, en waarschijnlijk ook s nachts,
stevig door toen we onder de wol kropen.Hopelijk moeten we morgen onze spullen niet inpakken in de regen.
De slaap der zaligen was het vannacht.Onze was praktisch droog, een goed ontbijt en
om tien voor acht zaten we op de fiets met gevulde drinkbussen vers water.Ik heb het eens een dag bijgehouden: het
aantal drinkbussen per dag.Het waren er
vijf, het fruitsap dat we voor s middags kochten niet meegerekend!Het voelde al warm aan en het was om negen
uur al twintig graden, dat belooft!Eerste halte was de fietsenmaker in Rothenburg.
Rothenburg o/d Tauber ligt in de deelstaat Beieren en telt
10900 inwoners.Het stadje is nog steeds
in middeleeuwse stijl gebouwd en het ligt op de Romantische strasse, inmiddels
is het een drukke toeristische trekpleister geworden.Rothenburg heeft een prachtig stadhuis, een
middeleeuwse stadsmuur en de Weiser turm.Een authentieke middeleeuwse stadspoort.
De fietsenmaker was kort van stof, maar toen ik hem nederig
vertelde waar we vandaan kwamen en wat onze plannen waren begon hij te
ontdooien.Of ik een spaaksleutel kon
kopen?Neen, de laatste is de deur
uitgegaan, maar ik wil wel uw spaken aantrekken!Terwijl hij bezig was vertelde hij dat het
tandwiel achteraan versleten was.Dat
kan niet zei ik, want dat heb ik zelf voor het vertrek allemaal
vernieuwd!Even dacht ik een rode blos
op zn wangen gezien te hebben.Voor de
ronde som van tien euro kreeg ik mijn fiets terug, ik blij dat mn fiets in
orde was en hij blij omdat hij op korte tijd goed zijn kost verdiend had.
Het was weer fietsen over mooie fietspaden langs de Tauber,
een zijrivier van de Main.Vanaf
Leutershausen volgden we de Altmühl, een zalig riviertje om langs te fietsen,
dat uitmondt in de Donau.We keken
vandaag op tegen hellingen van 12%, en ik geef eerlijk toe dat ik verschillende
malen naast mn fiets gelopen heb!Morgen zal blijken dat het nog steiler kan!
Het liep tegen vijven, tijd dus om een camping op te
snorren.Mijn oog viel op een bord met
een bedje erop.Een
natuurvriendenhuis!Op weg naar Rome
hebben we dat ook eens gehad, schappelijk van prijs om te eten maar hier konden
we ook slapen volgens het bord.Mis ,
slapen wordt hier al lang niet meer gedaan.Om de teleurstelling te vergeten dronken we een halve liter frisse
Beierse pils en aten we voor een zacht prijsje ons buikje vol.We hadden tijd, de camping lag vlakbij.Aan de Brombacher see.
Eerst inschrijven, dan tentje plaatsen en daarna
douchen.Dat was telkens zon beetje de
volgorde.Het was een warme avond en we
wandelden naar de plaats waar de muziek vandaan kwam.Een animator hield de kinderen van de camping
bezig met danswedstrijdjes a la K3, maar er was wat sfeer, en we dronken nog
een glas gerstenat.
De campingbaas van Mainflingen deed vanmorgen een oproep
waar we achter stonden.Trekkers moeten
vroeger kunnen vetrekken zei hij.Willen
jullie een mailtje sturen naar de baas en hem vertellen dat jullie altijd vroeg
op pad gaan?Misschien hebben ze daar
oren naar.Ten eerste: hij heeft
overschot van gelijk en ten tweede, we gaan zeker dat mailtje sturen!Om vijf na acht zaten we op de fiets, het
zonnetje al klaar aan de hemel.Op een
rustig plekje hebben we ons al ingesmeerd tegen de ongenadige zon, want dat
werd op dit vroege uur al duidelijk: vandaag gaat het weer warm worden. Ook
deze morgen zaten we al snel op de route, hopelijk komen we in een of ander
dorpje een bakker tegen om ons ontbijt te verzekeren.Dat gebeurde in Stockstadt, waar we in de
bakkerswinkel ook gelegenheid hadden om een lekkere kop koffie te drinken, we
aten daar ook een paar lekkere koffiekoeken.Op het tafeltje stonden een paar borden met voorgesneden cakes.Op onze vraag of dat vrij te nemen was kwam
er een positief antwoord en we lieten ons dat geen twee keer zeggen!Vandaag ging de rit voor een heel groot
gedeelte alweer langs de Main.
We passeren Aschaffenburg, een stadje van 68000 inwoners
gelegen bij de monding van het riviertje Ashaff in de Main.Een beetje geschiedenis kan geen kwaad en al
zeker niet als het om Aschaffenburg gaat, want dit stadje is een beetje gelinkt
aan ons mooie Limburg.Aschaffenburg was
namelijk van 1749 tot 1751 een commanderij van de landcommanderij Alden
Biezen!De commanderij was een Duitse
ridderorde: De orde van de Tempeliers, ontstaan tijdens de derde kruistocht.
Aschaffenburg behoorde eeuwenlang tot het keurvorstendom
Mainz.In het begin van de 19de
eeuw kwam het bij Beieren.In de stift
basiliek bevindt zich het befaamde schilderij: De bewening van Christus, van
de middeleeuwse schilder Grünewald.
Om tien uur hadden we al veertig kilometer afgelegd, een
stuk meer dan de vijftien van gisteren!Voor de eerste keer, vanaf het vertrek, vroegen ketting en tandwielen om
gesmeerd te worden, we gingen daar graag op in want onze fietsen zijn de enige verzekering
om tot in Boedapest te geraken.Bij een
garage in Miltenberg ging ik om een beetje smeermiddel vragen en dat was geen
probleem, kies maar uit!Het liep naar
de middag en ook in Miltenberg vonden we een Norma, het middageten was al geen
probleem.Miltenberg heeft trouwens een
klein oud centrum, met een paar oude stadstorens.Voor de rest is er over het stadje weinig te
melden.Vandaag fietsen we een stuk over
de Romantische strasse en ook door een fruitstreek, al vroeg deden we ons
tegoed aan de verse appels die langs de openbare weg aan de bomen hingen.
Een kleine vermelding over de Romantische strasse.Het is een zeer bekende toeristische route
die loopt van Würzburg aan de Main naar Neuschwanstein en eindigt in Füssen aan
de voet van de alpen in Oostenrijk.Deze
route volgt voor een groot deel een oude handelsroute van Mainz naar
Tirol.
Voor het vertrek had ik nieuwe wielen met wat zwaardere
spaken gestoken, mn fietstrip naar Rome in 2009, met zeven kapotte spaken zat
me nog vers in het geheugen.Al een paar
dagen knarsten de spaken van mijn achterwiel, een teken dat ze moesten
aangespannen worden, maar dat wist op voorhand.Geen probleem, de spaaksleutel zit in een doosje bij het andere
gereedschap vanavond ga ik die klus klaren.
Vanavond gaan we ook proberen een Zimmer frei op de kop te
tikken.We moesten alle twee onze eerste
was doen en dan is het handig dat er wat plaats is om onze kleren te drogen te
hangen.Op een camping kan het
natuurlijk ook maar dan moeten we onze waslijn opspannen.
In Tauberrettersheim was het bingo!Een Gasthof met alles erop en eraan voor een
prijs die het budget toeliet.Na de
douche eerst onze was en daarna mijn spaken.Nu had ik thuis alles nagekeken wat gereedschap betreft, van A tot Z,
maar de S van spaaksleutel zat er niet tussen.Allebei hadden we een bundel reservespaken bij, maar geen
spaaksleutel!Er zat niets anders op dan
er een te kopen bij de eerste beste gelegenheid en volgens de gastvrouw deed
die gelegenheid zich morgen voor in Rothenburg o/d Tauber.Een prachtig stadje, bleek later.
In het restaurant was het goed eten voor een schappelijke
prijs.De kamer was netjes ouderwets en
de bedden waren zalig.In dromenland
waren we na een paar minuten.
Het bureel van de camping ging pas om acht uur open, we
hadden dus alle tijd om rustig te pakken.We hadden vorige avond bij aankomst de gelegenheid om broodjes te
bestellen, wat we ook gedaan hebben.We
konden ze deze morgen bij de afrekening afhalen en dus hadden we ons ontbijt al
te pakken dachten we.Wij hoopten op
zn minst op een belegd broodje maar niets was minder waar, het waren dus
letterlijk droge broodjes, zwaar tilden we daar niet aan.Deze morgen waren het dus droge broodjes als
ontbijt, de bluts met de buil weet je wel!
Het was prachtig weer, helder blauwe lucht en een zacht windje.We zaten direct op de route en wat dacht je
prachtige afzonderlijke fietspaden, echt om van te snoepen!Het was een betoverend golvend landschap, we fietsten nog een tijdje
langs de Lahn maar al spoedig ging het ook door mooie naaldbossen.Ook de heuvels werden pittiger en het werd
soms zelfs zwaar fietsen met veelklimmen en dalen.In de bossen
gebeurde het soms dat de weg versperd was door gigantische machines die
gebruikt worden om de bomen te vellen, er wordt daarbij geen hand meer vuil gemaakt.Ook de zon deed ongenadig haar best om onze
huid rood te kleuren, maar daar hadden we een remedie voor insmeren!Op regelmatige tijdstippen namen we daar de
tijd voor, niets is zo vervelend en ongezond als een verbrande huid!Tot een eind in de namiddag bleef het klimmen
en dalen, daarna stevenden we af naar de Main.
Op een van de laatste heuveltoppen zagen we de skyline en de
hoge wolkenkrabbers van Frankfurt, een
magistraal gezicht.Bij Hanau pikten we
de Main op, een serieuze rivier met zowel beroeps- als pleziervaart, maar langs
de waterkant was het zo rustig en heerlijk fietsen dat je er stil van werd.
Het fietsen werd wat opgehouden door de wat drukkere
agglomeraties rond Frankfurt, waaronder ook het stadje Hanau, in de deelstaat
Hessen.Het ligt aan de monding van de
Kinzig in de Main en het telt 89500 inwoners.Hanau is het vermelden waard, omdat het de geboortestad is van de
gebroeders Grimm.
In Mainflingen, het was inmiddels 18.20u, vonden we een camping
maar door het late uur was niemand nog aanwezig om ons te melden.Een vriendelijke meneer die daar toevallig
goed bekend was loodste ons binnen en contacteerde de verantwoordelijke.We kregen een plaatsje toegewezen dicht bij
het sanitair blok, altijd handig!
Tot 20u konden we ook terecht om een kleinigheid te eten,
veel was het niet maar een frietje met een paar lekkere worstjes gaat er bij
altijd in.Niet zo gezond, maar de
wetenschap dat het er s anderendaags allemaal terug afgefietst wordt maakt het
zondigen eenvoudiger!Er was trouwens
ook een meer waar gezwommen mocht worden, en broer Herman maakte van deze
gelegenheid dankbaar gebruik.
Het was al donker toen er nog een jong koppel een plaatsje
naast ons bemachtigd had.Zij fietsten
van Mainz langs de Main naar Bamberg, in Bamberg wordt de Main opgeslokt door
de Donau.Deze rivier klinkt ons bekend
in de oren.Vanaf Regensburg wordt de
Donau de leidraad om ons doel te bereiken.
Als ossen zijn we in ons tentje in slaap gevallen!
Vanmorgen om 6u wakker.Het was tamelijk warm, ook tijdens de nacht, en we konden een super
droge tent inpakken mede door de tamelijk harde wind vannacht.Het afrekenen had nogal wat voeten in de
aarde omdat de eigenares van de camping ergens op het terrein rondhing.De hulp heeft met ons afgerekend zodat we om
7.30u de fiets op konden, we kwamen de eigenares tegen en die vroeg of we afgerekend hadden.Alsof we onze identiteitskaarten achter
zouden laten, en die krijg je niet terug zonder betalen.Nu geloof ik best dat die mensen een en ander
meemaken, maar zo zagen wij er toch niet uit alhoewel, ik was mijn haarkam
kwijt en was dus met een ruige kop haar op pad!Misschien had ze toch gelijk?
De overzet aan de Rijnoever kwam onze kant op en stipt om 8u
vertrok hij terug naar de overkant.Inmiddels begon het zachtjes te regenen en toen we aan wal gingen waren
het flinke druppels.We hadden nog wat
koekjes en een stuk cake, onder het afdak van de rondvaartboten hebben we dat
naar binnen gespeeld samen met een chocodrink uit onze voorraad.
Eens het stadje Königswinter uit begonnen we gestaag aan een
klim van 7km met een gemiddelde hellingsgraad van 7%.De hellingen die we nu doorworstelen behoren
tot het Zevengebergte, het is een laaggebergte dat ten oosten van de Rijn ligt
en ten zuidoosten van Bonn, in de buurt van Königswinter en Bad Honnef.Het Zevengebergte is voor het grootste
gedeelte bedekt met bos, maar er is ook landbouw.Op de hellingen wordt ook aan wijnbouw gedaan.
Voor de geïnteresseerden, de zeven bergen zijn; Gosser
Ölberg 460m, Löwenburg 455m, Lohrburg 435m, Nonnenstromberg 335m, Petersberg
331m, Wolkenburg 324m en de bekendste, de uitgedoofde vulkaan Drachenfels 320m.De icoon van de Drachenfels is het kasteel
Drachenburg.
Na anderhalf uur klimmen begon het echt te regenen, het was
zwoegen en zweten maar op elke overwonnen heuveltop hadden we schitterende
panoramas.Ik maakte dankbaar gebruik
van de gelegenheid om deze vergezichten te fotograferen.De wegen waren van schitterend asfalt met af
en toe een kers op de taart , de holle wegen met aan weerszijden een prachtige
bomenluifel die toch min of meer de regen tegenhield.We fietsten tot de middag voor het grootste
deel in het Naturpark Siebengebirge.Leuk fietsen was het ook over de fietspaden
in grijze, fijne steenslag.Het roffelen
van de banden was een geluid die de stilte van het onmetelijke woud doorbrak.We fietsten uren moederziel alleen in deze
loofbossen en op de momenten dat je een jogger tegenkwam was de bewoonde wereld
niet ver af!Nadien waren we weer
overgeleverd aan de eenzame bossen.
Na de middag priemde het zonnetje door de wolken en werd het
zelfs warm.De bossen werden ingeruild
voor uitgestrekte golvende graanvelden, de goudkleurige halmen kleurden nog
feller door de af en toe schijnende zon.Zo kwam in de late namiddag de rivier Lahn in ons vizier, een oude
rivier die uiteindelijk bij Koblenz in de Rijn uitmondt.Ons doel was in Limburg a/d Lahn ons kamp op
te slaan en dat scheen ons te lukken.
Limburg a/d Lahn ligt in de deelstaat Hessen.De stad heeft 33500 inwoners en ligt in het
centrum van Duitsland, ten westen van het geografisch middelpunt.Limburg bezit een prachtige domkerk die
gebouwd is op een heuvel en ze toornt majestueus uit boven de Lahn.De kerk heeft zeven torens, drie daarvan
hebben een respectabele hoogte.De
westtorens zijn 37m hoog maar de vieringtoren of de kruisingtoren, die gebouwd
is op de kruising van de kerk, is 66m hoog.Een vieringtoren kan in steen worden gebouwdmaar is meestal te zwaar voor de kruispijlers
en daarom zijn de meeste vieringtorens in hout gebouwd en nadien bekleedt met
lood.De bouw van de domkerk, in
Romaans- laat Gotische stijlis begonnen
eind 12de eeuw, in 1190 om precies te zijn, en ze is gewijd in het
jaar 1235.
Het liep tegen vijf uur aan tijd om een onderkomen te zoeken, het was de
bedoeling om in Limburg een goedkoop pensionnetje op de kop te tikken.De gps had zn best gedaan om dat even voor
ons uit te zoeken.De druk op de belknop
bij het dichtstbije adresje gaf niet thuis, bij het andere adres was alles
volzet.Er zat dus niets anders op dan
de camping op te nemen, die was gelukkig niet veraf.We moestenvoor de prachtige stadspoort linksaf en na een halve kilometer hadden we
wat we zochten.Eerst een frisse pint,
want het was vandaag toch behoorlijk warm geworden en we hadden geluk.Voor een schappelijke prijs konden we in het
restaurantje van de camping goed eten!
De kampeerplaats lag idyllisch naast de Lahn, een rustige mooie
rivier met op de rots de prachtige domkerk, in het donker is ze prachtig
verlicht!Het is trouwens al wat vroeger
donker dan bij ons en we moesten het houdertje van het stuurtasje van Herman
nog repareren, het was tijdens deze rit naar beneden geschoven zodat het op het
voorste spatbord hing.Eens in onze
slaapzak hadden we er erg in de snelweg en een spoorweg liepen hoog in de
lucht over de rivier, de ganse nacht was er regelmatig een denderende trein
maar het geraas van de autos was een continu geluid.Voor ons was dat geen probleem, als je de
ganse dag gefietst hebt slaap je door alle geluid.Wat wij niet begrepen was dat de camping vol
stond met tenten, campers en caravans.Om daar je twee weken vakantie door te brengen was voor ons een brug te
ver.
Het heeft de voorbije nacht flink geregend.De wekker stond op 6.30u en het vergt altijd
een uur vooraleer we kunnen vertrekken,
een tent afbreken en inpakken is niet zoveel werk maar samen met het wassen,
tandjes poetsen en het zadelen van onze fietsen neemt het allemaal toch enige
tijd in beslag.Om 7.30u zaten we op de
fiets en als ontbijt gebruikten we de restjes van gisteren, in Susteren kwamen
we niet dus
De rit ging over mooie en landelijke wegen en bij Saeffelen
staken we de Nederlands- Duitse grens over.We fietsen door maïsvelden en het viel op, hij staat er niet zo schraal
bij als bij ons.Van nu af blonk de
streek waar we doorfietsten niet uit door charme en schoonheid, het was wel
ongelooflijk rustig fietsen, weinig of geen verkeer.We passeerden enorme aardbeienvelden en we
lieten niet na om de vruchten die op de grond lagen te verorberen.
In Jüllich, een stadje van 33000 inwoners, hebben we ons
bevoorraad voor de middag.Het stadje
ligt in Noordrijn-Westfalen aan de Roer.Het is hier dat van 1966 tot in 1988 de eerste hoge temperatuurreactor
ter wereld in werking was.Verder is in
de buurt van Jüllich de dagbouwgroeve van Hambach in werking, het zijn mijnen
die niet diep onder de oppervlakte worden ontgonnen en waar mergel, klei,
bruinkool en vuursteen naar boven gehaald worden.Hambach is met zn 293m onder NAP (Normaal
Amsterdams Peil) een van de laagste plekken op aarde.
Tijdens het eten van de opgedane voorraad maken we gebruik
van de tijd om de tenten te drogen, ze waren flink nat geworden de voorbije
nacht.We werden aangesproken door een
wandelend koppel, dat vol bewondering en belangstelling naar onze fietsplannen
luisterde.
In de namiddag bereikten we de Rijn, dat betekende dat we
zachtjes afgedaald waren, en dat we morgen de eerste klimpartij hadden om terug
uit het Rijndal te geraken.De 25 km die
nu volgden was door de drukke agglomeratie van Bonn.Weliswaar langs de Rijn, van het drukke
autoverkeer hadden we dus weinig last.Langs de oevers waren er prachtige vergezichten en ik maakte dankbaar
gebruik van de gelegenheid om een en ander op de gevoelige plaat vast te
leggen.
Bonn was van 1949 tot 1990 de voormalige politieke hoofdstad
van het vroegere West-Duitsland, en telt nu 327000 inwoners.Na de wende is Berlijn terug de hoofdstad van
het verenigde Duitsland geworden.
De Romeinen bouwden in 10 v Chr. een houten brug over de
Rijn, bij een plaats met de naam Bonna.Deze plaats werd een grensfort langs de limes (grens) voor een leger van
7000 manschappen.Het fort werd een stad
en in 1288 één van residenties van de keurvorst van Keulen.
Nu is Bonn een moderne stad met een prachtige boulevard
naast de Rijn.Alles is er aanwezig;
hotels, restaurants, winkels en de niet aflatende souvenirs markt.Pas na deze drukte konden we aan
overnachtingsmogelijkheid denken, we fietsten zo kort mogelijk tot bij
Königswinter want morgen staat er een klim op het programma.De kilometers die we vandaag reden gingen er
morgen af en zo kwam het dat we in de buurt van de overzetboot, in het dorpje
Mehlem, een prachtige en rustige camping vonden op 500m van het centrum en een
paar honderd meter van de Rijn.
Om 6u werd ik wakker, niet omdat ik slecht geslapen had,
maar het is mijn gewone uur.Ik blijf
dan normaal nog een half uurtje liggen maar nu ging ik het bed uit.Benieuwd naar het weer trok ik de gordijnen
open, en het zag er goed uit.Geen regen
en op dit vroege uur ook geen zon.Prima
fietsweer dus.Ik kon toen nog niet
vermoeden dat het na de middag warm ging worden.
Het normale ochtendwerk op de badkamer werd afgewerkt en in
de keuken deed het koffiezetapparaat zn werk.De boterhammen voor deze middag had ik gisteren al klaargemaakt en deze
ochtend moest ik alleen nog de inwendige mens versterken tot de middag.Ook de fietstassen zijn gisteravond al op de
fiets geplaatst, een kwestie van tijd en stress besparen op de dag van
vertrek.Ook mijn vrouw was al op de
been want ze ging meerijden naar Wildert, waar mijn broer woont, om de andere
belangstellenden te vervoegen.Ook de buren Rob en Stan waren op de afspraak en om
kwart voor zeven liet ik de vertrouwde omgeving van de Vossenbosboslaan achter
mij voor een kleine drie weken.
Het ontvangstcomité in de Middenstraat varieerde van nog
slaperig tot klaarwakker.Sommigen
gewassen, anderen niet.De eerste fotos
van het vertrek werden op het stickje vastgelegd en om 7.10u zaten we op de
fiets.Niet omgekeken, maar op het einde
van de Middenstraat,waar we de eerste
haakse bocht naar het oosten namen, hebben we nog eens gewuifd onze tocht was
nu echt begonnen.
Ik had het al over Rob en Stan, nu kwam daar ook nog Roger
bij.Sympathieke kerels die ook van
fietsen houden.Zij hadden besloten om
ons te vergezellen tot aan het kanaal Herentals-Bocholt.We fietsten via Wuustwezel naar Brecht, daar
pikten we het jaagpad op naast het kempisch kanaal.In Rijkevorsel namen we het brugje dat ons
naar Beerse leidde.De gps van Herman
deed zn werk letterlijk: de instructie was rustige fietswegen uitzoeken en zo kwam het dat we tussen Gierle en
Kasterlee op een zandpad belandden om U tegen te zeggen.Zodanig dat Stan, naar alle
waarschijnlijkheid, de eerste Essenaar is die de grond van Kasterlee heeft
gekust.Neen, we zijn absoluut niet fout
gereden ,het was de kortste weg,maar een gps moet je ook leren gebruiken.
In een taverne naast het kanaal naar Bocholt werden we
getrakteerd door onze drie begeleiders en na een kwartiertje waren we met zn
twee op pad.Iets na de middag bereikten
we de zuid- Willemsvaart waar we onze boterhammetjes verorberden.Deze korte pauze deed deugd want het zonnetje
begon zn werk te doen, met 30 graden was insmeren de boodschap!Rond 14u was het gedaan met lanterfanten en
werd het kompas op Maaseik gericht, onze eerste cola nuttigden we op een
gezellig terras op het marktplein.Rond
16u staken we de Maas over en ging het richting Susteren, een slaperig dorpje
in het midden van Nederlands Limburg.Op
de gezellige boerencamping konden we voor een prikje onze tenten kwijt, dat
wisten we nog van onze trip naar Rome in 2009.Wat we toen niet wisten maar nu wel de schoondochter van de eigenaar kookt voor een prikje een eenvoudige
maaltijd en samen met een stevigglas
bier werd alles snel achter de kiezen gestopt, want honger hadden we.Het begon zachtjes te regenen en volgens een
paar terrasbezoekers zouden we s anderendaags regen krijgen.In de tent tikte de regen op het tentzeil en dat werkt als schaapjes tellen na
enkele minuten slaap je als een roos.
Een fietstrip naar Rome in 2009 was de laatste in de
rij.Toen al besloten we om eens naar
het oosten te fietsen, met een overwegend zuidwestenwind moest het lukken om
met de wind in de rug naar Boedapest te rijden!
De route werd uitgestippeld door broer Herman.Hij had zich een gps aangeschaft en dat moest
ons helpen om afzonderlijke fietspaden op te sporen tot aan de Donau in
Regensburg.We blevenvoor een groot gedeelte in de buurt van de
limesroute, een uitgestippelde fietstocht van de Nederlander Sweerman.Voor diegenen die het nog niet wisten: de
limesroute loopt voor een groot gedeelte langs de noordgrens van het oude
Romeinse rijk en die voltrekt zich van Katwijk- aan- zee tot aan de Zwarte zee.Voor een groot gedeelte is de Donau de
natuurlijke grens.
Het was dus de kunst om over relatief rustige fietspaden
Regensburg te bereiken, eens daar nemen
we de Donauradweg en moeten we alleen de speciale bordjes met de markering R1 en
R6 volgen.
Op vrijdag24
augustus, zijn we vertrokken bij broer Herman, onze vrouwtjes zijn het
afscheidskusje al gewoon en ook de vaste ploeg van uitwuivers was van de
partij. Rob, Roger en Stan fietsten met
ons mee tot aan het kanaal Herentals-Bocholt.Aan een taverne namen we ook van hen afscheid en begon de tocht met ons
twee pas echt.