Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Op spaken naar Boedapest
01-09-2012
Straubing - Obernzell 121 km.
Na de regen van gisteren kwamen we deze morgen goed
uitgerust aan de start.Het ontbijt in
plaats van om acht uur om halfacht, al een kleine overwinning vonden we.Na de afrekening gingen de tassen op de fiets
en om 8.10u waren we aan het trappen.Straubing uitkomen was in een kwartiertje gebeurd en nog een kwartiertje
later hadden we de route naast de Donau te pakken. We hebben de voorbije nacht
allebei goed geslapen.Vandaag is het
nog een beetje grauwe lucht, maar de baas van het pension gaf ons goede moed.Geen tot een beetje lichte regen en na de
middag zelfs zon.We zijn een beetje
argwanend, de voorbije dagen hebben we al verschillende weervoorspellers gehad.
Om tien uur waren we in Deggendorf en hadden we een
veertigtal kilometer afgelegd.Het was
ronduit prachtig fietsen naast de Donau.Mooie geasfalteerde fietspaden, velden met koolzaad tenminste dat denk
ik toch.Ik zou anders niet weten welk
gewas het was.Idyllische plekjes die
een foto waard zijn.In Vilshofen begon
het zachtjes te druppelen, zoals de pensionbaas in Straubing beloofd had.We trokken ons regenzeiltje aan, maar voorlopig
bleef het bij druppelen.Hop,
regenzeiltje terug uit want in tegenstelling tot gisteren was het warmer, dus
dat van dat zonnetje na de middag het zou weleens kunnen!
Inmiddels zijn we twaalf uur gepasseerd, en we stomen
richting Passau.In een dorpje, waar ik
de naam van vergeten ben, staan we voor een helling van 20% over een lengte van
800m!De enige reden om langs daar te
rijden was het ontwijken van de verkeersweg waar we over fietsten.Er was echter weinig of geen verkeer en we negeerden
de aanwijzing van de gps.Een paar
kilometer verder liepen de beide wegen weer samen.Soms moet je een keuze maken, want een
rustige weg kan ook een stuk zwaarder zijn zo blijkt!
Vilshofen is een dorpje dat tegen Passau aanschurkt.Bij het haventje voor de pleziervaart stond
een clubhuis met een terrasje, voorzien van stoelen en tafeltjes.Er was niemand te bespeuren, onder de luifel
hebben we redelijk comfortabel onze broodjes kunnen opeten en het hield op met
regenen.
Om 14.30u fietsten we Passau binnen over een fietspad dat
langs de gebouwen van een gigantisch sluizencomplex liep.Het was nog even zoeken om de weg naar de
binnenstad te vinden, maar een vriendelijke meneer wees ons de weg.
Passau ligt in het uiterste oosten van de deelstaat Beieren
en heeft 50548 inwoners.Het ligt niet
ver van de Oostenrijkse grens.In de
oude binnenstad komen drie rivieren bijeen: de Donau, de Inn en de Ilz,
waardoor de stad ook wel de Dreiflüssestadt wordt genoemd.Bataafse huursoldaten, die in het Romeinse
kamp gelegerd waren, gaven de stad haar naam, Batavis werd Passau.In de St. Stefansdom, uit de 15de
eeuw, staat het grootste kerkorgel ter wereld met 17774 pijpen!Passau heeft twee burchten.Oberhaus uit de 13de eeuw en
Niederhaus uit de 14de eeuw.Het raadhuis is uit de 14de eeuw.
We landden op een terrasje in het oude centrum en ik kreeg
van mn broer de permissie om een wandelingetje in de stad te maken, hij bleef
op het terras achter.Er was juist een
soort van stadsfeest aan de gang en de deelnemers waren getooid in oude
klederdracht.Het was een gezellige
drukte in de winkelstraten en er was van alles te beleven.Passau is volgens mij de moeite om er een
paar dagen te vertoeven, onder andere de Dom lijkt mij de moeite van een
bezoekje waard.Onze tijd is echter
beperkt en na een goed half uurtje zocht ik mn broer op.De fietsen waren uitgerust en de rit ging
verder.
In Obernzell, een dorpje aan de Donau, vonden we een Gasthof
met zeer democratische prijzen.Gasthof
Rohlbachmühle lag pal naast de Donau.We
hadden er een zeer nette kamer, onze fietsen konden we stallen in een bijgebouw
en de keuken was Gütburgerlich zoals dat in Duitsland wel eens meer wordt
gezegd.Dit was van heel de reis het
derde en laatste pension.Vanaf nu, zo
bleek later, was een camping ons onderkomen voor de nacht en daar was niets mis
mee.Morgen steken we de Oostenrijkse
grens over en belanden we in het vierde land van de zes die we aandoen.
Het heeft heel de nacht onophoudelijk geregend, alles in de
tent voelde vochtig aan.Ik was om zes
uur wakker en blijven liggen was voor mij geen optie.Ik hoorde geen druppels meer neervallen op
het tentzeil, een goed teken.Met wat
geluk konden we de tent inpakken zonder regen, het zal zo al een natte
bedoening worden.
Om twintig voor acht zaten we op de fiets, het zag er grauw
en donker uit maar het was droog en dat bleef het voorlopig.We fietsten de vijf kilometer naar het
centrum van Regensburg.We hadden daar
een afspraak met de kathedraal en nog een paar andere mooie plekjes.
Regensburg ligt in het oosten van de deelstaat Beieren in de
Opper Palts en is gelegen aan de Donau, bij de monding van de Naab en de
Regen.De oude stad kwam ongeschonden
uit de tweede wereldoorlog en daarom is ze een goed bewaarde, middeleeuwse stad
gebleven.Ze is ontstaan uit een
Romeinse nederzetting en daarmee een van de oudste steden van Duitsland.De naam van de stad is Keltisch.De Kelten hadden in deze streek
nederzettingen die ze Ratisbona noemden.Al sinds de 8ste eeuw is Regensburg een bisschopszetel.De Dom, met zn torens van 105m hoog, behoort
tot de belangrijkste van Duitsland.De
Dom geniet ook enige bekendheid, omdat ze de thuishaven is van de Domspatzen,
een van de oudste jongenskoren ter wereld.Nog belangrijke bezienswaardigheden in Regensburg zijn het 12de
eeuwse stadhuis, de 12de eeuwse Steinerne Brücke over de Donau en de
Goldene Turm uit 1260.
In 2006 is het oude centrum, samen met het stadsdeel
Stadtamhof aan de andere zijde van de Donau, tot werelderfgoed verklaard.
In het oude centrum van Regensburg, vonden we een bakker
waar ook koffie geserveerd werd.We aten
er een paar verse koffiekoeken en dronken een warme chocolademelk, je kikkert
er dadelijk van op.Nog steeds bleef de
regen achterwege maar het bleef donker, veel goeds hing er niet in de lucht
maar het ging.We volgden de instructies
van de gps, want oriëntatie in een vreemde stad en dan nog de juiste weg vinden
is niet vanzelfsprekend.Eens de stad
uit en terug op de route naast de Donau begon het terug te regenen.Het regenjasje was niet meer voldoende en we
trokken ons regenzeiltje aan, nog steeds de meest doeltreffende bescherming tegen
de regen.
Al een tijdje hadden we een koppel in het vizier dat voor
ons reed, wij reden een paar kilometer per uur sneller en na een tijdje werden
ze ingehaald.We hoorden dat het
Nederlanders waren.Ze kwamen uit Breda,
een 25 km ten noord- oosten van Essen.Natuurlijk maakten we een praatje en het bleken ook fervente fietsers te
zijn.Berlijn, bijna Santiago de
Compostela maar wegens de grote hitte in de Meseta gestopt en nu fietsten ze
naar Passau en vandaar naar München.Vandaar werd de thuisreis met de trein verdergezet.
Wij fietsten aan ons tempo verder en inmiddels begon het
onbarmhartig hard te regenen, we werden nat tot op onze blote buik.Tot overmaat van ramp zakten onze zwaar
beladen fietsen weg in de grijze steenslag want het fietspad was geen
asfalt.We besloten om er in Straubing
een eind aan te maken, want wanneer je de eerste koude rilling krijgt is het te
laat en dat was nog niet het geval.Beter voorkomen dan genezen!
Het beste was een pensionnetje te zoeken, een tent opzetten
in de regen die daarenboven al nat is was uitgesloten.Bij de plaatselijke info voor toeristen waren
ze vriendelijk en begripvol.Het zoeken
naar een kamer nam niet veel tijd in beslag, Voor 52 euro hadden we een
doppelzimmer inclusief ontbijt.Ze
werd telefonisch voor ons gereserveerd en het was een kilometer buiten het
centrum.
Het was een vriendelijke dame die ons ontving en ze was
zelfs bereid om onze natte kleren in de droogkast te steken.We maakten van de gelegenheid gebruik om een
wasje te doen zodat ook dat mee in de droogkast kon.Het was intussen iets na twaalven, we hadden
nog wat proviand en nog wat restjes.Alles samen werd dat ons middagmaal!De regen werd wat minder, met wat geluk konden we misschien na de middag
naar het mooie stadje.
Straubing heeft afgerond 45000 inwoners.Het stadje heeft veel historische gebouwen
waaronder de Sankt Jacobskirche uit de 14de eeuw.Maar het meest in het oog springende gebouw,
al van heel ver te zien, is de mooie middeleeuwse toren midden op het centrale
plein.Het is een prachtig gebouw met
een centrale toren in het midden en vier kleinere torentjes op de hoeken.Onder de toren loopt de weg in één richting
tot buiten de stad.Het is er gezellig,
met veel terrasjes en winkels.Het was ondertussen
vijf uur geworden en we besloten om een hapje te eten in een eethuis waar alles
wat met vis te maken had te koop was, kwestie van wat afwisseling in het
dagelijkse menu te brengen.Het smaakte
trouwens overheerlijk!
Het ritje met de fiets naar ons onderkomen duurde een kleine
tien minuten.We gebruikten de tijd voor
het slapen gaan om onze fietsen nog eens na te kijken en hier en daar nog wat
te smeren.Ook de remmen kregen een
beurt want de steile afdalingen noopten ons om ze nog eens bij te stellen.
Geloof het of niet, om 20.15u lagen we onder de wol.
De zon is voorlopig verdwenen, maar van temperatuur goed
fietsweer!Om 7.25u zaten we al op de
fiets en we hadden na een paar kilometer de route al te pakken.In het dorpje Ellingen,met een prachtige poort waar we door fietsten,
was een bakker.Een paar botercroissants
en twee broodjes de man, en de kaasoverschot van gisteren moesten ons tot de
middag overeind houden.
Het schijnt dat ik vannacht de halve camping wakker gehouden
heb, inclusief mijn broer, omdat ik alle normen van het snurken aan mn laars
heb gelapt!
Vandaag moeten we nog een eind langs de Altmühl, maar eerst
nog een paar deftige hellingen nemen, of zijn hellingen van 18 en 20% niet
deftig.Onnodig te vermelden dat ik
vandaag serieuze wandelingen heb gemaakt!Onze Herman trapte zn fiets zonder verpinken de hellingen op.Eens dit zware werk achter de rug fietsten we
op een vlakte die toch een paar honderd meter boven de zeespiegel lag, raar
maar waar.
Na de Altmühl kwamen we langs het Main Donaukanaal, gegraven
om de beroepsscheepvaart een kortere weg en meer diepgang te geven, van de
Donau naar de Main en omgekeerd.
Kelheim was de eindhalte voor vandaag, maar het was nog maar
vier uur in de namiddag en we besloten om er een stukje aan te breien,
automatisch moest het dan Regensburg worden.Tussenin waren er geen campings meer.Vandaag begonnen we er stilaan achter te komen dat we ruim voor lagen op
ons schema.De zwaarste ritten lagen
voorlopig achter ons, en we maakten plannen om misschien in Wenen een dagje te
blijven.We hebben nog tijd om dat te
beslissen, want regen kan nog een spelbreker zijn!Dat zou s anderendaags blijken.
Camping Azur lag op vijf kilometer van Regensburg.Kort na Kelheim raadpleegden we nog even de
gps.Een boer kwam nieuwsgierig op ons
af en vroeg belangstellend wat de plannen waren.Telkens was er na ons verhaal een beetje
verwondering en misschien ook wat ongeloof, tenminste zo dacht ik.
Het zat eraan te komen, al een tijdje.De tent was gelukkig al opgesteld, eerst begon
het zachtjes te regenen en na de douche liepen we naar het restaurant van de
camping in regen waar je nat van werd.Wat er nu uitvalt is niet meer voor morgen dacht ik.
Weer een klassieker, een schnitzel met deze keer gebakken
aardappelen en gemixte salade!Heel
lekker voor een deftige prijs.Nadien
namen we een ijsje, op de kaart is het allemaal veel en groot en we dachten,
twee en een halve euro is spotgoedkoop, we gaan ons eens laten gaan.Maar van één bolletje ijs en een flinke spuit
slagroom kan je inderdaad een grote hoop maken.
Het regende die avond, en waarschijnlijk ook s nachts,
stevig door toen we onder de wol kropen.Hopelijk moeten we morgen onze spullen niet inpakken in de regen.
De slaap der zaligen was het vannacht.Onze was praktisch droog, een goed ontbijt en
om tien voor acht zaten we op de fiets met gevulde drinkbussen vers water.Ik heb het eens een dag bijgehouden: het
aantal drinkbussen per dag.Het waren er
vijf, het fruitsap dat we voor s middags kochten niet meegerekend!Het voelde al warm aan en het was om negen
uur al twintig graden, dat belooft!Eerste halte was de fietsenmaker in Rothenburg.
Rothenburg o/d Tauber ligt in de deelstaat Beieren en telt
10900 inwoners.Het stadje is nog steeds
in middeleeuwse stijl gebouwd en het ligt op de Romantische strasse, inmiddels
is het een drukke toeristische trekpleister geworden.Rothenburg heeft een prachtig stadhuis, een
middeleeuwse stadsmuur en de Weiser turm.Een authentieke middeleeuwse stadspoort.
De fietsenmaker was kort van stof, maar toen ik hem nederig
vertelde waar we vandaan kwamen en wat onze plannen waren begon hij te
ontdooien.Of ik een spaaksleutel kon
kopen?Neen, de laatste is de deur
uitgegaan, maar ik wil wel uw spaken aantrekken!Terwijl hij bezig was vertelde hij dat het
tandwiel achteraan versleten was.Dat
kan niet zei ik, want dat heb ik zelf voor het vertrek allemaal
vernieuwd!Even dacht ik een rode blos
op zn wangen gezien te hebben.Voor de
ronde som van tien euro kreeg ik mijn fiets terug, ik blij dat mn fiets in
orde was en hij blij omdat hij op korte tijd goed zijn kost verdiend had.
Het was weer fietsen over mooie fietspaden langs de Tauber,
een zijrivier van de Main.Vanaf
Leutershausen volgden we de Altmühl, een zalig riviertje om langs te fietsen,
dat uitmondt in de Donau.We keken
vandaag op tegen hellingen van 12%, en ik geef eerlijk toe dat ik verschillende
malen naast mn fiets gelopen heb!Morgen zal blijken dat het nog steiler kan!
Het liep tegen vijven, tijd dus om een camping op te
snorren.Mijn oog viel op een bord met
een bedje erop.Een
natuurvriendenhuis!Op weg naar Rome
hebben we dat ook eens gehad, schappelijk van prijs om te eten maar hier konden
we ook slapen volgens het bord.Mis ,
slapen wordt hier al lang niet meer gedaan.Om de teleurstelling te vergeten dronken we een halve liter frisse
Beierse pils en aten we voor een zacht prijsje ons buikje vol.We hadden tijd, de camping lag vlakbij.Aan de Brombacher see.
Eerst inschrijven, dan tentje plaatsen en daarna
douchen.Dat was telkens zon beetje de
volgorde.Het was een warme avond en we
wandelden naar de plaats waar de muziek vandaan kwam.Een animator hield de kinderen van de camping
bezig met danswedstrijdjes a la K3, maar er was wat sfeer, en we dronken nog
een glas gerstenat.
De campingbaas van Mainflingen deed vanmorgen een oproep
waar we achter stonden.Trekkers moeten
vroeger kunnen vetrekken zei hij.Willen
jullie een mailtje sturen naar de baas en hem vertellen dat jullie altijd vroeg
op pad gaan?Misschien hebben ze daar
oren naar.Ten eerste: hij heeft
overschot van gelijk en ten tweede, we gaan zeker dat mailtje sturen!Om vijf na acht zaten we op de fiets, het
zonnetje al klaar aan de hemel.Op een
rustig plekje hebben we ons al ingesmeerd tegen de ongenadige zon, want dat
werd op dit vroege uur al duidelijk: vandaag gaat het weer warm worden. Ook
deze morgen zaten we al snel op de route, hopelijk komen we in een of ander
dorpje een bakker tegen om ons ontbijt te verzekeren.Dat gebeurde in Stockstadt, waar we in de
bakkerswinkel ook gelegenheid hadden om een lekkere kop koffie te drinken, we
aten daar ook een paar lekkere koffiekoeken.Op het tafeltje stonden een paar borden met voorgesneden cakes.Op onze vraag of dat vrij te nemen was kwam
er een positief antwoord en we lieten ons dat geen twee keer zeggen!Vandaag ging de rit voor een heel groot
gedeelte alweer langs de Main.
We passeren Aschaffenburg, een stadje van 68000 inwoners
gelegen bij de monding van het riviertje Ashaff in de Main.Een beetje geschiedenis kan geen kwaad en al
zeker niet als het om Aschaffenburg gaat, want dit stadje is een beetje gelinkt
aan ons mooie Limburg.Aschaffenburg was
namelijk van 1749 tot 1751 een commanderij van de landcommanderij Alden
Biezen!De commanderij was een Duitse
ridderorde: De orde van de Tempeliers, ontstaan tijdens de derde kruistocht.
Aschaffenburg behoorde eeuwenlang tot het keurvorstendom
Mainz.In het begin van de 19de
eeuw kwam het bij Beieren.In de stift
basiliek bevindt zich het befaamde schilderij: De bewening van Christus, van
de middeleeuwse schilder Grünewald.
Om tien uur hadden we al veertig kilometer afgelegd, een
stuk meer dan de vijftien van gisteren!Voor de eerste keer, vanaf het vertrek, vroegen ketting en tandwielen om
gesmeerd te worden, we gingen daar graag op in want onze fietsen zijn de enige verzekering
om tot in Boedapest te geraken.Bij een
garage in Miltenberg ging ik om een beetje smeermiddel vragen en dat was geen
probleem, kies maar uit!Het liep naar
de middag en ook in Miltenberg vonden we een Norma, het middageten was al geen
probleem.Miltenberg heeft trouwens een
klein oud centrum, met een paar oude stadstorens.Voor de rest is er over het stadje weinig te
melden.Vandaag fietsen we een stuk over
de Romantische strasse en ook door een fruitstreek, al vroeg deden we ons
tegoed aan de verse appels die langs de openbare weg aan de bomen hingen.
Een kleine vermelding over de Romantische strasse.Het is een zeer bekende toeristische route
die loopt van Würzburg aan de Main naar Neuschwanstein en eindigt in Füssen aan
de voet van de alpen in Oostenrijk.Deze
route volgt voor een groot deel een oude handelsroute van Mainz naar
Tirol.
Voor het vertrek had ik nieuwe wielen met wat zwaardere
spaken gestoken, mn fietstrip naar Rome in 2009, met zeven kapotte spaken zat
me nog vers in het geheugen.Al een paar
dagen knarsten de spaken van mijn achterwiel, een teken dat ze moesten
aangespannen worden, maar dat wist op voorhand.Geen probleem, de spaaksleutel zit in een doosje bij het andere
gereedschap vanavond ga ik die klus klaren.
Vanavond gaan we ook proberen een Zimmer frei op de kop te
tikken.We moesten alle twee onze eerste
was doen en dan is het handig dat er wat plaats is om onze kleren te drogen te
hangen.Op een camping kan het
natuurlijk ook maar dan moeten we onze waslijn opspannen.
In Tauberrettersheim was het bingo!Een Gasthof met alles erop en eraan voor een
prijs die het budget toeliet.Na de
douche eerst onze was en daarna mijn spaken.Nu had ik thuis alles nagekeken wat gereedschap betreft, van A tot Z,
maar de S van spaaksleutel zat er niet tussen.Allebei hadden we een bundel reservespaken bij, maar geen
spaaksleutel!Er zat niets anders op dan
er een te kopen bij de eerste beste gelegenheid en volgens de gastvrouw deed
die gelegenheid zich morgen voor in Rothenburg o/d Tauber.Een prachtig stadje, bleek later.
In het restaurant was het goed eten voor een schappelijke
prijs.De kamer was netjes ouderwets en
de bedden waren zalig.In dromenland
waren we na een paar minuten.
Het bureel van de camping ging pas om acht uur open, we
hadden dus alle tijd om rustig te pakken.We hadden vorige avond bij aankomst de gelegenheid om broodjes te
bestellen, wat we ook gedaan hebben.We
konden ze deze morgen bij de afrekening afhalen en dus hadden we ons ontbijt al
te pakken dachten we.Wij hoopten op
zn minst op een belegd broodje maar niets was minder waar, het waren dus
letterlijk droge broodjes, zwaar tilden we daar niet aan.Deze morgen waren het dus droge broodjes als
ontbijt, de bluts met de buil weet je wel!
Het was prachtig weer, helder blauwe lucht en een zacht windje.We zaten direct op de route en wat dacht je
prachtige afzonderlijke fietspaden, echt om van te snoepen!Het was een betoverend golvend landschap, we fietsten nog een tijdje
langs de Lahn maar al spoedig ging het ook door mooie naaldbossen.Ook de heuvels werden pittiger en het werd
soms zelfs zwaar fietsen met veelklimmen en dalen.In de bossen
gebeurde het soms dat de weg versperd was door gigantische machines die
gebruikt worden om de bomen te vellen, er wordt daarbij geen hand meer vuil gemaakt.Ook de zon deed ongenadig haar best om onze
huid rood te kleuren, maar daar hadden we een remedie voor insmeren!Op regelmatige tijdstippen namen we daar de
tijd voor, niets is zo vervelend en ongezond als een verbrande huid!Tot een eind in de namiddag bleef het klimmen
en dalen, daarna stevenden we af naar de Main.
Op een van de laatste heuveltoppen zagen we de skyline en de
hoge wolkenkrabbers van Frankfurt, een
magistraal gezicht.Bij Hanau pikten we
de Main op, een serieuze rivier met zowel beroeps- als pleziervaart, maar langs
de waterkant was het zo rustig en heerlijk fietsen dat je er stil van werd.
Het fietsen werd wat opgehouden door de wat drukkere
agglomeraties rond Frankfurt, waaronder ook het stadje Hanau, in de deelstaat
Hessen.Het ligt aan de monding van de
Kinzig in de Main en het telt 89500 inwoners.Hanau is het vermelden waard, omdat het de geboortestad is van de
gebroeders Grimm.
In Mainflingen, het was inmiddels 18.20u, vonden we een camping
maar door het late uur was niemand nog aanwezig om ons te melden.Een vriendelijke meneer die daar toevallig
goed bekend was loodste ons binnen en contacteerde de verantwoordelijke.We kregen een plaatsje toegewezen dicht bij
het sanitair blok, altijd handig!
Tot 20u konden we ook terecht om een kleinigheid te eten,
veel was het niet maar een frietje met een paar lekkere worstjes gaat er bij
altijd in.Niet zo gezond, maar de
wetenschap dat het er s anderendaags allemaal terug afgefietst wordt maakt het
zondigen eenvoudiger!Er was trouwens
ook een meer waar gezwommen mocht worden, en broer Herman maakte van deze
gelegenheid dankbaar gebruik.
Het was al donker toen er nog een jong koppel een plaatsje
naast ons bemachtigd had.Zij fietsten
van Mainz langs de Main naar Bamberg, in Bamberg wordt de Main opgeslokt door
de Donau.Deze rivier klinkt ons bekend
in de oren.Vanaf Regensburg wordt de
Donau de leidraad om ons doel te bereiken.
Als ossen zijn we in ons tentje in slaap gevallen!
Vanmorgen om 6u wakker.Het was tamelijk warm, ook tijdens de nacht, en we konden een super
droge tent inpakken mede door de tamelijk harde wind vannacht.Het afrekenen had nogal wat voeten in de
aarde omdat de eigenares van de camping ergens op het terrein rondhing.De hulp heeft met ons afgerekend zodat we om
7.30u de fiets op konden, we kwamen de eigenares tegen en die vroeg of we afgerekend hadden.Alsof we onze identiteitskaarten achter
zouden laten, en die krijg je niet terug zonder betalen.Nu geloof ik best dat die mensen een en ander
meemaken, maar zo zagen wij er toch niet uit alhoewel, ik was mijn haarkam
kwijt en was dus met een ruige kop haar op pad!Misschien had ze toch gelijk?
De overzet aan de Rijnoever kwam onze kant op en stipt om 8u
vertrok hij terug naar de overkant.Inmiddels begon het zachtjes te regenen en toen we aan wal gingen waren
het flinke druppels.We hadden nog wat
koekjes en een stuk cake, onder het afdak van de rondvaartboten hebben we dat
naar binnen gespeeld samen met een chocodrink uit onze voorraad.
Eens het stadje Königswinter uit begonnen we gestaag aan een
klim van 7km met een gemiddelde hellingsgraad van 7%.De hellingen die we nu doorworstelen behoren
tot het Zevengebergte, het is een laaggebergte dat ten oosten van de Rijn ligt
en ten zuidoosten van Bonn, in de buurt van Königswinter en Bad Honnef.Het Zevengebergte is voor het grootste
gedeelte bedekt met bos, maar er is ook landbouw.Op de hellingen wordt ook aan wijnbouw gedaan.
Voor de geïnteresseerden, de zeven bergen zijn; Gosser
Ölberg 460m, Löwenburg 455m, Lohrburg 435m, Nonnenstromberg 335m, Petersberg
331m, Wolkenburg 324m en de bekendste, de uitgedoofde vulkaan Drachenfels 320m.De icoon van de Drachenfels is het kasteel
Drachenburg.
Na anderhalf uur klimmen begon het echt te regenen, het was
zwoegen en zweten maar op elke overwonnen heuveltop hadden we schitterende
panoramas.Ik maakte dankbaar gebruik
van de gelegenheid om deze vergezichten te fotograferen.De wegen waren van schitterend asfalt met af
en toe een kers op de taart , de holle wegen met aan weerszijden een prachtige
bomenluifel die toch min of meer de regen tegenhield.We fietsten tot de middag voor het grootste
deel in het Naturpark Siebengebirge.Leuk fietsen was het ook over de fietspaden
in grijze, fijne steenslag.Het roffelen
van de banden was een geluid die de stilte van het onmetelijke woud doorbrak.We fietsten uren moederziel alleen in deze
loofbossen en op de momenten dat je een jogger tegenkwam was de bewoonde wereld
niet ver af!Nadien waren we weer
overgeleverd aan de eenzame bossen.
Na de middag priemde het zonnetje door de wolken en werd het
zelfs warm.De bossen werden ingeruild
voor uitgestrekte golvende graanvelden, de goudkleurige halmen kleurden nog
feller door de af en toe schijnende zon.Zo kwam in de late namiddag de rivier Lahn in ons vizier, een oude
rivier die uiteindelijk bij Koblenz in de Rijn uitmondt.Ons doel was in Limburg a/d Lahn ons kamp op
te slaan en dat scheen ons te lukken.
Limburg a/d Lahn ligt in de deelstaat Hessen.De stad heeft 33500 inwoners en ligt in het
centrum van Duitsland, ten westen van het geografisch middelpunt.Limburg bezit een prachtige domkerk die
gebouwd is op een heuvel en ze toornt majestueus uit boven de Lahn.De kerk heeft zeven torens, drie daarvan
hebben een respectabele hoogte.De
westtorens zijn 37m hoog maar de vieringtoren of de kruisingtoren, die gebouwd
is op de kruising van de kerk, is 66m hoog.Een vieringtoren kan in steen worden gebouwdmaar is meestal te zwaar voor de kruispijlers
en daarom zijn de meeste vieringtorens in hout gebouwd en nadien bekleedt met
lood.De bouw van de domkerk, in
Romaans- laat Gotische stijlis begonnen
eind 12de eeuw, in 1190 om precies te zijn, en ze is gewijd in het
jaar 1235.
Het liep tegen vijf uur aan tijd om een onderkomen te zoeken, het was de
bedoeling om in Limburg een goedkoop pensionnetje op de kop te tikken.De gps had zn best gedaan om dat even voor
ons uit te zoeken.De druk op de belknop
bij het dichtstbije adresje gaf niet thuis, bij het andere adres was alles
volzet.Er zat dus niets anders op dan
de camping op te nemen, die was gelukkig niet veraf.We moestenvoor de prachtige stadspoort linksaf en na een halve kilometer hadden we
wat we zochten.Eerst een frisse pint,
want het was vandaag toch behoorlijk warm geworden en we hadden geluk.Voor een schappelijke prijs konden we in het
restaurantje van de camping goed eten!
De kampeerplaats lag idyllisch naast de Lahn, een rustige mooie
rivier met op de rots de prachtige domkerk, in het donker is ze prachtig
verlicht!Het is trouwens al wat vroeger
donker dan bij ons en we moesten het houdertje van het stuurtasje van Herman
nog repareren, het was tijdens deze rit naar beneden geschoven zodat het op het
voorste spatbord hing.Eens in onze
slaapzak hadden we er erg in de snelweg en een spoorweg liepen hoog in de
lucht over de rivier, de ganse nacht was er regelmatig een denderende trein
maar het geraas van de autos was een continu geluid.Voor ons was dat geen probleem, als je de
ganse dag gefietst hebt slaap je door alle geluid.Wat wij niet begrepen was dat de camping vol
stond met tenten, campers en caravans.Om daar je twee weken vakantie door te brengen was voor ons een brug te
ver.
Het heeft de voorbije nacht flink geregend.De wekker stond op 6.30u en het vergt altijd
een uur vooraleer we kunnen vertrekken,
een tent afbreken en inpakken is niet zoveel werk maar samen met het wassen,
tandjes poetsen en het zadelen van onze fietsen neemt het allemaal toch enige
tijd in beslag.Om 7.30u zaten we op de
fiets en als ontbijt gebruikten we de restjes van gisteren, in Susteren kwamen
we niet dus
De rit ging over mooie en landelijke wegen en bij Saeffelen
staken we de Nederlands- Duitse grens over.We fietsen door maïsvelden en het viel op, hij staat er niet zo schraal
bij als bij ons.Van nu af blonk de
streek waar we doorfietsten niet uit door charme en schoonheid, het was wel
ongelooflijk rustig fietsen, weinig of geen verkeer.We passeerden enorme aardbeienvelden en we
lieten niet na om de vruchten die op de grond lagen te verorberen.
In Jüllich, een stadje van 33000 inwoners, hebben we ons
bevoorraad voor de middag.Het stadje
ligt in Noordrijn-Westfalen aan de Roer.Het is hier dat van 1966 tot in 1988 de eerste hoge temperatuurreactor
ter wereld in werking was.Verder is in
de buurt van Jüllich de dagbouwgroeve van Hambach in werking, het zijn mijnen
die niet diep onder de oppervlakte worden ontgonnen en waar mergel, klei,
bruinkool en vuursteen naar boven gehaald worden.Hambach is met zn 293m onder NAP (Normaal
Amsterdams Peil) een van de laagste plekken op aarde.
Tijdens het eten van de opgedane voorraad maken we gebruik
van de tijd om de tenten te drogen, ze waren flink nat geworden de voorbije
nacht.We werden aangesproken door een
wandelend koppel, dat vol bewondering en belangstelling naar onze fietsplannen
luisterde.
In de namiddag bereikten we de Rijn, dat betekende dat we
zachtjes afgedaald waren, en dat we morgen de eerste klimpartij hadden om terug
uit het Rijndal te geraken.De 25 km die
nu volgden was door de drukke agglomeratie van Bonn.Weliswaar langs de Rijn, van het drukke
autoverkeer hadden we dus weinig last.Langs de oevers waren er prachtige vergezichten en ik maakte dankbaar
gebruik van de gelegenheid om een en ander op de gevoelige plaat vast te
leggen.
Bonn was van 1949 tot 1990 de voormalige politieke hoofdstad
van het vroegere West-Duitsland, en telt nu 327000 inwoners.Na de wende is Berlijn terug de hoofdstad van
het verenigde Duitsland geworden.
De Romeinen bouwden in 10 v Chr. een houten brug over de
Rijn, bij een plaats met de naam Bonna.Deze plaats werd een grensfort langs de limes (grens) voor een leger van
7000 manschappen.Het fort werd een stad
en in 1288 één van residenties van de keurvorst van Keulen.
Nu is Bonn een moderne stad met een prachtige boulevard
naast de Rijn.Alles is er aanwezig;
hotels, restaurants, winkels en de niet aflatende souvenirs markt.Pas na deze drukte konden we aan
overnachtingsmogelijkheid denken, we fietsten zo kort mogelijk tot bij
Königswinter want morgen staat er een klim op het programma.De kilometers die we vandaag reden gingen er
morgen af en zo kwam het dat we in de buurt van de overzetboot, in het dorpje
Mehlem, een prachtige en rustige camping vonden op 500m van het centrum en een
paar honderd meter van de Rijn.
Om 6u werd ik wakker, niet omdat ik slecht geslapen had,
maar het is mijn gewone uur.Ik blijf
dan normaal nog een half uurtje liggen maar nu ging ik het bed uit.Benieuwd naar het weer trok ik de gordijnen
open, en het zag er goed uit.Geen regen
en op dit vroege uur ook geen zon.Prima
fietsweer dus.Ik kon toen nog niet
vermoeden dat het na de middag warm ging worden.
Het normale ochtendwerk op de badkamer werd afgewerkt en in
de keuken deed het koffiezetapparaat zn werk.De boterhammen voor deze middag had ik gisteren al klaargemaakt en deze
ochtend moest ik alleen nog de inwendige mens versterken tot de middag.Ook de fietstassen zijn gisteravond al op de
fiets geplaatst, een kwestie van tijd en stress besparen op de dag van
vertrek.Ook mijn vrouw was al op de
been want ze ging meerijden naar Wildert, waar mijn broer woont, om de andere
belangstellenden te vervoegen.Ook de buren Rob en Stan waren op de afspraak en om
kwart voor zeven liet ik de vertrouwde omgeving van de Vossenbosboslaan achter
mij voor een kleine drie weken.
Het ontvangstcomité in de Middenstraat varieerde van nog
slaperig tot klaarwakker.Sommigen
gewassen, anderen niet.De eerste fotos
van het vertrek werden op het stickje vastgelegd en om 7.10u zaten we op de
fiets.Niet omgekeken, maar op het einde
van de Middenstraat,waar we de eerste
haakse bocht naar het oosten namen, hebben we nog eens gewuifd onze tocht was
nu echt begonnen.
Ik had het al over Rob en Stan, nu kwam daar ook nog Roger
bij.Sympathieke kerels die ook van
fietsen houden.Zij hadden besloten om
ons te vergezellen tot aan het kanaal Herentals-Bocholt.We fietsten via Wuustwezel naar Brecht, daar
pikten we het jaagpad op naast het kempisch kanaal.In Rijkevorsel namen we het brugje dat ons
naar Beerse leidde.De gps van Herman
deed zn werk letterlijk: de instructie was rustige fietswegen uitzoeken en zo kwam het dat we tussen Gierle en
Kasterlee op een zandpad belandden om U tegen te zeggen.Zodanig dat Stan, naar alle
waarschijnlijkheid, de eerste Essenaar is die de grond van Kasterlee heeft
gekust.Neen, we zijn absoluut niet fout
gereden ,het was de kortste weg,maar een gps moet je ook leren gebruiken.
In een taverne naast het kanaal naar Bocholt werden we
getrakteerd door onze drie begeleiders en na een kwartiertje waren we met zn
twee op pad.Iets na de middag bereikten
we de zuid- Willemsvaart waar we onze boterhammetjes verorberden.Deze korte pauze deed deugd want het zonnetje
begon zn werk te doen, met 30 graden was insmeren de boodschap!Rond 14u was het gedaan met lanterfanten en
werd het kompas op Maaseik gericht, onze eerste cola nuttigden we op een
gezellig terras op het marktplein.Rond
16u staken we de Maas over en ging het richting Susteren, een slaperig dorpje
in het midden van Nederlands Limburg.Op
de gezellige boerencamping konden we voor een prikje onze tenten kwijt, dat
wisten we nog van onze trip naar Rome in 2009.Wat we toen niet wisten maar nu wel de schoondochter van de eigenaar kookt voor een prikje een eenvoudige
maaltijd en samen met een stevigglas
bier werd alles snel achter de kiezen gestopt, want honger hadden we.Het begon zachtjes te regenen en volgens een
paar terrasbezoekers zouden we s anderendaags regen krijgen.In de tent tikte de regen op het tentzeil en dat werkt als schaapjes tellen na
enkele minuten slaap je als een roos.
Een fietstrip naar Rome in 2009 was de laatste in de
rij.Toen al besloten we om eens naar
het oosten te fietsen, met een overwegend zuidwestenwind moest het lukken om
met de wind in de rug naar Boedapest te rijden!
De route werd uitgestippeld door broer Herman.Hij had zich een gps aangeschaft en dat moest
ons helpen om afzonderlijke fietspaden op te sporen tot aan de Donau in
Regensburg.We blevenvoor een groot gedeelte in de buurt van de
limesroute, een uitgestippelde fietstocht van de Nederlander Sweerman.Voor diegenen die het nog niet wisten: de
limesroute loopt voor een groot gedeelte langs de noordgrens van het oude
Romeinse rijk en die voltrekt zich van Katwijk- aan- zee tot aan de Zwarte zee.Voor een groot gedeelte is de Donau de
natuurlijke grens.
Het was dus de kunst om over relatief rustige fietspaden
Regensburg te bereiken, eens daar nemen
we de Donauradweg en moeten we alleen de speciale bordjes met de markering R1 en
R6 volgen.
Op vrijdag24
augustus, zijn we vertrokken bij broer Herman, onze vrouwtjes zijn het
afscheidskusje al gewoon en ook de vaste ploeg van uitwuivers was van de
partij. Rob, Roger en Stan fietsten met
ons mee tot aan het kanaal Herentals-Bocholt.Aan een taverne namen we ook van hen afscheid en begon de tocht met ons
twee pas echt.