Dinsdag 24 oktober 2006, 's avonds na de lesuren en na het oudercontact, was er een heerlijk banket voorzien voor de nieuwe leerlingen én de ouders van de eerste graad.
Het was een zesgangenmenu:
Eerst was er een garnalencoctail voorzien. Als tweede was er een romig pompoensoepje. Daarna was er kreeft en zeeduivel. Als hoofdgerecht was het iets heel lekkers, maar ik weet spijtig genoeg de naam niet meer... (parelhoen, n.v.d.r. ). En dan was het crumble met gedroogde ananas. Totslotte was er thee en koffie met versnaperingen.
Het was heel lekker, gezellig en plezant, en ik zou het niet erg vinden indien het nog een keer zou zijn.
Op 8 oktober 2006 waren er gemeenteraads- en provincieraadsverkiezingen. Wij wilden onze leerlingen bewust maken van het feit dat inspraak in het bestuur belangrijk is. Daarom organiseerden we op school verkiezingen voor de leerlingenraad.
Iedereen kon zich kandidaat stellen. Iedere klas hield eerst "gemeenteraadsverkiezingen", waarna één leerling naar voor gebracht kon worden voor de "provincieraadsverkiezingen".
De kandidaten moesten een vijfpuntenprogramma voorstellen, ze kregen een lijstnummer en mochten reclame maken met affiches, flyers,...
De verkiezingen vonden plaats op woensdag 18 oktober 2006 tussen 9u en 17u. De week ervoor kregen de leerlingen een net echt gemaakte oproepingsbrief mee, waarop plaats, uur, datum,... stond. De leerlingen hadden ook hun identiteitskaart nodig. Zonder oproepingsbrief konden de leerlingen niet stemmen.
We hadden ook echte stemhokjes, echte stembrieven, echte rode potloden, enz... Met andere woorden, het was echt echt... Voor de leerlingen een leuke gebeurtenis!
En de resultaten? Wel, in de leerlingenraad zijn er zes zetels voor de leerlingen voorzien. Jaar 1: Niels Dedier Jaar 2: Julie De Cock Jaar 3: Linde Houtman Jaar 4: Julie Luypaert
Veel succes, dames en heren van de leerlingenraad! Nu jullie programmapunten erdoor krijgen, want de kiezers geloven in jullie!
Met 20 zijn ze... foto's op komst...... en natuurlijk ook de klassenleraar N. Rubens... daar al een foto van...
1. Jeroom De Poorter 2. Arno De Potter 3. Robbe Devriendt 4. Emmeline Dierickx 5. Frederic Dierickx 6. Charlotte Dubrunfaut 7. Maxine Gaelens 8. Marloes Haelewyck 9. Laura Houtman 10. Lisa Logghe 11. Jonathan Spillier 12. Didier Vanassche 13. Laura Vandeperre 14. Stijn Van De Winckel 15. Edward Van Dorpe 16. Lies Van Eygen 17. Louise Marie Verbrugghe 18. Liese Verhulst 19. Gert-Jan Vermeire 20. Ben Zutterman
Vaak voelen kinderen zich al op jonge leeftijd aangetrokken tot het beroep van chef-kok of maître d'hôtel. We organiseren in onze school vanaf het eerste jaar secundair onderwijs een technische opleiding en vanaf het prille begin wordt een aantal uren praktijk ingebouwd.
Vanaf de tweede graad gaat ruim één vierde van de tijd naar keuken- en restaurantpraktijk. In onze up-to-date infrastructuur werkt een groep leerlingen in de keuken, onder leiding van de chef. De praktijkgroep restaurant onder leiding van een maître, oefent restaurantvaardigheden en zorgt voor een correcte bediening van een groep medeleerlingen die fungeert als gast in het restaurant.
De leerlingen van het zesde jaar werken in het à la carte restaurant Hoeve Cortvriendt. Hier bereiden ze gastronomische gerechten die op een stijlvolle en vlotte manier aan de bezoekers van ons restaurant geserveerd worden.
De leerlingen krijgen ook een sterke algemene vorming. Heel wat aandacht gaat hierbij naar het talenonderwijs, waaronder de praktische beheersing van 3 vreemde talen. In de hotelsector steekt bovendien een belangrijke economische component en daarom wordt er veel aandacht besteed aan vakken zoals informatica en toegepaste economie.
BSO KEUKEN EN RESTAURANT
Reeds vanaf het eerste jaar secundair onderwijs kan je een keuken- en restaurantopleiding volgen. Voor leerlingen die sterk gericht zijn op de praktijk organiseren wij een eerste leerjaar B hotel - bakkerij - slagerij.
Onder leiding van een chef maak je kennis met de culinaire wereld. De eenvoudige, maar smakelijk bereide gerechten evolueren in de hogere jaren naar een hoogstaande gastronomie en in het zesde jaar ontdek je het échte beroepsleven in het didactisch à la carte restaurant Hoeve Cortvriendt.
De restaurantpraktijk wordt aangeleerd door de maître d'hôtel. Deze leraar leert je de eerste technieken van het tafeldekken, het dragen van de borden en het serveren. Vanaf de tweede graad verzorg je een correcte tafelbediening voor medeleerlingen en de opleiding wordt afgerond met een vakkundige en stijlvolle bediening van onze gasten in Hoeve Cortvriendt.
Er worden in de beroepsopleiding heel wat algemene vakken onderwezen die nauw aansluiten bij de richting die je hebt gekozen. De aanpak van deze vakken is steeds sterk gericht op het praktisch bruikbare. Je oefent intensief in drie vreemde talen omdat een goede communicatie onmisbaar is in de horeca.
TSO TOERISME
Vele jongeren dromen van verre en exotische bestemmingen en voelen zich tot de reissector aangetrokken. Hoewel toerisme studeren veel meer inhoudt dan op reis gaan, moet je toch de reismicrobe een beetje te pakken hebben om je te kunnen verdiepen in reisbrochures, toeristische bestemmingen en kaartmateriaal.
De opleiding toerisme, die vanaf de tweede graad kan gevolgd worden, is een brede richting met een blik op de wereld.
In ons reisbureau Stuvenberghe, dat toegankelijk is voor het publiek, sta je met beide voeten in de praktijk. Onder begeleiding van een ervaren leraar worden brochures vergeleken, prijzen berekend en reserveringen gemaakt.
Tijdens de opleiding is er bovendien veel aandacht voor algemeen vormende vakken zoals talen, toegepaste economie, (kunst)geschiedenis en geografie van toerisme.
Wie toerisme zegt, denkt aan reizen. "Leren reizen" is daarom een belangrijk onderdeel van de opleiding. Jaarlijks helpen de leerlingen bij de organisatie van hun meerdaagse studiereis naar een bestemming binnen of buiten Europa.
TSO HOSPITALITY
De richting hospitality was meteen een schot in de roos. 50 leerlingen met een uiteenlopende vooropleiding, volgen momenteel hospitality. De eerste 22 leerlingen studeren eind juni af en zijn dan klaar voor de arbeidsmarkt, een zevende specialisatiejaar of een bacheloropleidingHet was al snel duidelijk dat dit nieuwe initiatief beantwoordt aan de noden van de moderne, commerciële dienstensector.
Tijdens hun opleiding werken de leerlingen tal van arrangementen uit. In het vijfde jaar bestaat hun eerste opdracht erin dat ze deelnemen aan een incentive voor bedrijven. Zo kunnen ze zich een goed beeld vormen van de verschillende aspecten van een case. Dit arrangement, gericht op teambuilding wordt in samenspraak met een professioneel bureau voor de leerlingen uitgewerkt.
Vanuit deze realiteit ontdekken ze de verschillende onderdelen die in elke case terugkomen:
wat wil de klant
budget, aantal deelnemers, leeftijd, tijdsbestek
presentatie van het arrangement aan het bedrijf
samenstellen van een draaiboek
registratie van de deelnemers
praktische afspraken vastleggen
concrete uitvoering van het arrangement
afsluitende receptie
evaluatie
De vijfdejaars werken verder nog aan volgende cases: een sinterklaasfeest voor 70 personen, een workshop voor de afdeling toerisme en een tweedaagse excursie voor een groep studenten. In het zesde jaar staan o.a. een incentive, een bedrijfshappening, een privéfeest, op het programma. Regelmatig organiseren wij ook bedrijfsbezoeken en gastseminaries.
Hospitality kan gevolgd worden vanaf de derde graad en staat open voor alle leerlingen die de tweede graad ASO of TSO gevolgd hebben en waarbij in hun vooropleiding voldoende aandacht besteed werd aan vreemde talen. Een brede instroom is dus mogelijk.
Welkom welkom welkom op de blog van 2Aa. Hier leest u alles over het leven zoals het is voor de leerlingen van 2Aa uit de Hotel- en Toerismeschool Spermalie te Brugge. Veel leesplezier!