Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Geldwolven
Ik hoop dat de NVA zo snel mogelijk verdwijnt in ons apenland
Â
Â
16-01-2017
Maggie De Block doet emotionele oproep na stroom van haatberichten
Maggie De Block doet emotionele oproep na stroom van haatberichten
Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid Maggie De Block heeft op haar Facebookpagina een opvallende oproep gedaan. “Stop de haatberichten”, vraagt ze. Aanleiding zijn de tientallen haatberichten die de minister werden toegestuurd na een oproep op de websites van PVDA en PTB.
“Vlak voor Kerstmis kregen we op het kabinet zo’n 410 standaardmails die verzonden waren op aansporen van de Facebookpagina van PS-voorzitter Elio Di Rupo. Het overgrote deel van die mails was correct, slechts enkelingen voegden een ongepaste en beledigende boodschap toe”, laat haar woordvoerster Els Cleemput weten.
De echte haatberichten moesten nog komen, toen PVDA en haar Franstalige tegenhanger PTB begin dit jaar een oproep lanceerden om via hun websites e-mails te verzenden naar het kabinet van de minister.
Van de 113 mails die binnenliepen, waren er meer dan 30 naar eigen zeggen ‘ontoelaatbaar’. “Het waren zeer negatieve, beledigende mails waarin sommige mensen de minister een ziekte of de dood toewensen”, aldus de woordvoerster. Ze voegde enkele voorbeelden toe van e-mails die op haar kabinet belandden. De ergste houdt ze bewust achterwege, maar zinnen als “ik hoop dat je heel ziek wordt” laten weinig aan de verbeelding over.
Facebook-oproep
Om de negatieve berichtenstroom een halt toe te roepen, lanceert De Block nu een opvallende oproep op haar Facebookpagina: “Beste mensen, Als beheerders van de fanpagina van Maggie De Block vragen we jullie geen haatberichten meer te posten. (...) Schofferende en grof beledigende posts of berichten die aanzetten tot schadelijke acties, zetten ook aan tot haat. En daaraan willen wij niet meewerken, op geen enkele manier, op geen enkel forum”, staat er te lezen.
30 procent meer klachten door duurdere elektriciteitsfactuur
30 procent meer klachten door duurdere elektriciteitsfactuur
Het zijn grote dieven
te danken aan de NVA
Er zijn vorig jaar meer dan 5.500 klachten binnengelopen bij de federale ombudsdienst voor Energie. Dat is een derde meer dan in 2015, zo meldt de VRT. De sterke stijging is volgens de ombudsdienst te wijten aan de stijging van de elektriciteitsfactuur.
Er werden het voorbije jaar een aantal maatregelen doorgevoerd die de elektriciteitsfactuur aanzienlijk hebben doen stijgen. Zo waren er onder meer een btw-verhoging van 6 tot 21 procent en de befaamde Turteltaks.
Daarnaast is er ook sprake van de jaarlijks terugkerende klachten, zoals meterproblemen, transparantie over de aangeboden prijzen, facturatieproblemen, betalingsproblemen en verkoop- en marktpraktijken. Vooral het laatstgenoemde baart ombudsman Eric Houtman zorgen: "Dat heeft waarschijnlijk te maken met de verhoogde concurrentie op de energiemarkt, waardoor energieleveranciers steeds actiever en soms agressiever naar klanten toegaan."
Consumentenakkoord
In het bestaande consumentenakkoord staat al dat energieleveranciers hun klanten minstens één maal per jaar moeten wijzen op het goedkoopste tarief in hun portefeuille. Maar vandaag gebeurt dat veel te onduidelijk. "Sommige leveranciers houden hun eigen lezing van het consumentenakkoord er op na, waardoor klanten uiteindelijk toch in een duurder tarief terecht komen", aldus ombudsman Eric Houtman.
Daarom adviseert de ombudsdienst leveranciers om die aanbeveling over het laagste tarief in een afzonderlijk schrijven naar hun klanten te sturen. "Nu staat het vaak gewoon in de factuur, ergens op pagina zeven", zegt Houtman.
De ombudsdienst adviseert voorts om het consumentenakkoord uit te breiden naar kmo's, zodat ook kleinere zelfstandigen een betere bescherming genieten.
de geldwolven slaan weer toe,waarom blijven we dit slikken.
En dan komt de NVA nog zegen dat we 100 euro meer overhouden.En zeg me wat is er nog niet opgeslagen ik denk dat we 500 euro toe leggen.
mijn contract wordt weldra opgezegd, gedaan met de geldwolven.
Telenet verhoogt op 19 februari de prijzen van een reeks diensten. De prijzen van de populaire bundels Whop en Whoppa gaan bijvoorbeeld met 1,99 procent (of respectievelijk 1,35 en 1,55 euro per maand) omhoog. Dat staat vandaag op de website van Telenet.
Ook de prijzen van de bundels voor zakenklanten (Fluo en Fluo Home) gaan omhoog, net als de tarieven van apart aangeboden internetproducten (met maximaal 1,29 procent), aldus Telenet.
De prijzen van andere producten blijven ongewijzigd, zoals die van het all-inaanbod WIGO en de entertainmentpakketten Play, Play More en Play Sports.
Volgens Telenet is de prijsverhoging nodig om te kunnen blijven investeren in zijn netwerk. De vraag naar snellere verbindingen, meer keuzemogelijkheden, meer mobiel internet en meer capaciteit blijft immers toenemen, klinkt het. Het bedrijf benadrukt dat "de inflatie als leidraad werd genomen" bij de tariefaanpassingen.
De tarieven bij Base, waarvan de overname door Telenet begin vorig jaar werd afgerond, veranderen niet, zegt een woordvoerster van Telenet. Proximus Bij concurrent Proximus was er op 1 januari een prijsverhoging. Het bedrijf maakte een reeks oude producten duurder, waarvan de meeste niet meer worden verkocht sinds de lancering van een nieuw aanbod in oktober vorig jaar. Toen werden onder meer Tuttimus, Mobilus en Familus op de markt gebracht.
Bij Orange (ex-Mobistar) was niet onmiddellijk iemand bereikbaar voor informatie.
Hoop vooral dat je geen idioot met winterbanden tegenkomt. Er zijn er veel die denken dat ze met winterbanden hun rijstijl niet moeten aanpassen.
Winterbanden zijn nutteloos, een goeie regenband en rijstijl aanpassen
Beste tip van allen: blijf gewoon thuis...
Er is sneeuw op komst en doorgaans maakt dat rijden een stuk gevaarlijker. Weerman Frank Deboosere spreekt zelfs van vijf centimeter sneeuw. Wie kan, vermijdt best onnodige verplaatsingen. Maar voor wie geen keuze heeft, heeft het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) enkele cruciale rijtips, die het verschil kunnen maken tussen leven en dood.
Vanavond trekt er een storing over ons land, met vrij veel wind en neerslag, zo meldt het KMI. In het noordwesten en aan de kust is dit eerst regen, later smeltende sneeuw. In het centrum en in Limburg is er kans op sneeuw, met de vorming van een sneeuwlaag van enkele centimeters op sommige plaatsen. In de Ardennen gaat het om smeltende sneeuw, gevolgd door sneeuw, met lokaal in de Hoge Ardennen en de Hoge Venen een verse sneeuwlaag van meer dan 20 cm. Het Agentschap Wegen en Verkeer waarschuwt dan ook voor gladde wegen vannacht.
Ook morgen voorspelt men regen of smeltende sneeuw in het westen, sneeuw in de Ardennen en smeltende sneeuw of sneeuw elders, waardoor ook de ochtendspits moeilijk kan verlopen. De strooidiensten zullen de toestand op de weg opvolgen en strooien wanneer mogelijk, maar het zal niet evident zijn om de wegen sneeuw- en ijsvrij te houden, klinkt het. De neerslag van vannacht zal het eventueel preventief gestrooide zout namelijk wegspoelen. Bovendien is het tijdens de ochtendspits niet evident om te strooien, dus het kan gevaarlijk glad zijn, met mogelijk extra fileleed tot gevolg.
Zichtbaarheid
Omdat je bij sneeuw de neiging hebt minder snel te rijden, zijn er 15 procent minder dodelijke ongevallen. Maar de kans op een ongeval met materiële schade stijgt met meer dan 75 procent, zo waarschuwt het BIVV.
Een goede zichtbaarheid is cruciaal om veilig rond te rijden. Controleer daarom voor je vertrekt of je nog voldoende vriesbestendige ruitenwisservloeistof. Maak je voor- en achterruit ijsvrij en vergeet zeker ook de achteruitkijkspiegels niet.
Reflexen
Bovendien kunnen enkele reflexen tijdens het rijden je voor een ernstig ongeval behoeden. Het BIVV formuleert op zijn website 10 belangrijke tips:
1. Draag gemakkelijke kledij en comfortabele schoenen: rijden met een dikke winterjas en/of met sneeuwlaarzen zorgt ervoor dat je rit oncomfortabel wordt. Het kan zelfs gevaarlijk zijn, omdat je bewegingen beperkt worden.
2.Blijf kalm onder alle omstandigheden: niemand is echt op zijn gemak op besneeuwde wegen, maar paniek leidt tot niets en zorgt ervoor dat je minder goed gaat rijden.
3. Bij het optrekken moet je geleidelijk versnellen, zeker op een helling. Vertrek in eerste versnelling als er niet te veel sneeuw ligt of als de weg vrijgemaakt is. Als er een laag sneeuw ligt, is het beter om in tweede versnelling te vertrekken.
4. Rijden op sneeuw vereist dat je voorzichtig rijdt: bruuske versnellingen, plotse richtingsveranderingen of plots remmen zijn te vermijden. Elke handeling moet goed gedoseerd verlopen.
5. Verminder je snelheid en probeer een veilige afstand te bewaren met de andere voertuigen, zelfs als je stilstaat. Op besneeuwde wegen is je remafstand drie keer groter als je nog met zomerbanden rijdt (wat niet aan te bevelen is).
6. Anticipeer op de staat van de weg en de onverwachte manoeuvres van de andere voertuigen. Dat is de beste manier om veilig op je bestemming aan te komen.
7. Wees extra voorzichtig op open ruimtes zoals bruggen. Daar is de temperatuur nog lager dan op andere plaatsen.
8.Rem op de motor als je bergaf rijdt, in plaats van met het rempedaal. Zeker in afdalingen is het belangrijk om voldoende afstand te bewaren.
9. Steek de strooiwagens niet voorbij. Door in hun spoor te blijven, verminder je de kans op slippen.
10. Wees extra voorzichtig in bochten. Verminder snelheid vooraleer je ze aansnijdt. Een keer in de bocht, moet je je snelheid aanhouden om de wagen zo weinig mogelijk uit evenwicht te brengen.
Ook wie winterbanden heeft, past zijn rijstijl beter aan, zo waarschuwt het BIVV. Mocht je wagen toch beginnen te slippen, panikeer je best niet. Remmen of gas geven zijn te mijden. Probeer je wagen stabiel te houden en kijk goed welke richting je uit wil gaan.
Sp.a wil voor iedereen vol pensioen na 42 jaar werken
Sp.a wil voor iedereen vol pensioen na 42 jaar werken
Wie 42 jaar werkt heeft recht op rust zeker en zeker na 42 jaar continu werk
De NVA heeft liever dat we doodvallen vóór ons pensioen, de idioten!
N-VA heeft liever dat je dood valt voor je pensioen...
Een volwaardig wettelijk pensioen voor iedereen na 42 jaar werken en niet na 45 jaar, dat is wat sp.a-voorzitter John Crombez bepleit in een gesprek met onze krant.
"Wie op 18 begon, stopt op 60. Wie op 24 begint, stopt op 66. Ben je ziek, zorg je voor je kinderen of zit je zonder job, dan blijft de teller lopen. Dat is eerlijk en eenvoudig. En hoe meer je werkt, hoe hoger je pensioen." Tegelijk roept hij op om de lijst van zware beroepen te respecteren. Crombez wil het roer radicaal omgooien. "Want ons systeem ligt op zijn gat", stelt hij vast. De sp.a maakt duidelijke keuzes, zoals: niet minder, maar veel méér geld naar de sociale zekerheid - "30% van de nv België", dixit Crombez.
Financiering We garanderen elke jongere een basisloon na school en een basispensioen later", aldus Crombez. Om dat te kunnen financieren moeten we volgens de voorzitter "naar de grote getallen durven kijken. We geven vandaag meer uit aan subsidies voor bedrijven dan we innen aan vennootschapsbelasting. Halveer die. Dat scheelt 7 miljard. Schrap een kwart van de subsidies aan bedrijfswagens. Goed voor 1 miljard. En bestel vooral geen absurd hoog aantal nieuwe straaljagers, bedoeld voor buitenlandse operaties, als je niet eens geld genoeg vindt om je eigen binnenlandse veiligheid te garanderen."
Mensen geruststellen "Alle regeringen, ook die waarvan de sp.a deel uitmaakte, hebben de jongste tien, twintig jaar nagelaten om mensen gerust te stellen over hun toekomst", aldus Crombez. "Twintigers over hun job van straks en hun pensioen van later, dertigers met jonge kinderen over hoe je die hectische jaren overleeft, veertigers over hoe je het volhoudt tot je pensioen, vijftigers en zestigers over wie hun oude moeder zal verzorgen, zeventigers over hoe ze ooit hun rusthuis moeten betalen. Als mensen het vertrouwen in de politiek zijn kwijtgeraakt, dan is het precies daarom: omdat die 'waarom niet' nooit zo evident was als ze had moéten zijn."
En ook vandaag verzuimen onze regeringen volgens Crombez nog altijd om te doen wat voor de hand ligt en waar iedereen om vraagt: "De minister van Pensioenen kan niet eens zijn eigen kinderen, laat staan zijn eigen kleinkinderen garanderen dat ze ooit een wettelijk pensioen zullen krijgen. Op alle kritische vragen krijg je maar één antwoord: 'Onbetaalbaar. Geen geld voor.' Wel, doe er dan iets aan. Herwerk het en herdenk het, dat systeem. Keer het ondersteboven en draai het desnoods binnenstebuiten, maar zorg ervoor dat jong en oud er eindelijk weer in geloven."
De benzineprijzen gaan morgen opnieuw omhoog, en ze zullen zelfs stijgen tot het hoogste niveau sinds augustus 2015. Dat blijkt uit de nieuwe maximumprijzen die de federale overheidsdienst Economie heeft bekendgemaakt. Hogere accijnzen, duurdere ruwe olie en bio-ethanol doen de prijzen stijgen. De dieselprijs staat op het hoogste niveau in meer dan twee jaar tijd.
De maximumprijs voor benzine 95 stijgt met 0,7 cent per liter tot 1,44 euro per liter. Voor benzine 95 E10 stijgt de maximumprijs 1,6 cent per liter tot 1,4590 euro per liter.
Ter herinnering: de milieuvriendelijker benzine 95 E10, met bio-ethanol, vervangt sinds 1 januari de gewone benzine 95. Er is evenwel een overgangsperiode voorzien. De meeste tankstations zouden tegen eind januari wel omgeschakeld zijn.
De maximumprijs voor benzine 98 stijgt 2,5 cent per liter tot 1,5270 euro per liter, voor 98 E10 gaat het om een stijging met 2,7 cent tot 1,5350 euro per liter. Het gaat om de hoogste benzineprijzen sinds 14 augustus 2015, zo blijkt uit de databank met maximumprijzen van de Belgische Petroleumfederatie.
Diesel Maar ook dieselrijders tanken duurder. Dinsdag ging de maximumprijs al omhoog met 1,3 cent tot 1,339 euro per liter: de hoogste maximumprijs sinds eind november 2014.
Sinds januari zijn de accijnzen voor alle producten in een tankstation met 13 euro per duizend liter (1,3 cent per liter) gestegen. Ook ruwe olie is duurder geworden. Benzine 95 E10 is prijziger dan gewone benzine 95 omdat het meer bio-ethanol bevat, en vandaag is bio-ethanol duurder dan olie.
Hier weet je maar nooit,eerst warm,dan koud.Voor het zelfde geld ligt er maandag 20 cm sneeuw en had niemand dit zien aankomen!
Eerst zien en dan geloven
Er is ijskoud weer op komst met zeker tot zondag kans op sneeuw. En ook volgende week blijft het hard winteren. In de Ardennen zakt de temperatuur tot min 15 en komt er nog meer sneeuw bij.
"In Vlaanderen wordt het de volgende dagen 3 à 4 graden overdag en 's nachts stijgt het kwik amper boven het vriespunt. Eerst krijgen we nog winterse buien, vanaf volgende week wordt het droog maar het wordt ijskoud met overdag temperaturen die amper boven het vriespunt komen", zegt weerman David Dehenauw. Daarbovenop komt nog een ijzige wind en buien van smeltende sneeuw.
Wintersport Voor de skiliefhebbers is de voorspelling goed nieuws want in het weekend zal er in de Ardennen zeker kunnen geskied en gesleed worden. "Er ligt al 10 cm sneeuw en daar komt nog eens 15 cm bij. Zelfs als er nog een deel van de huidige sneeuw wegsmelt, zal er zeker meer dan genoeg sneeuw liggen om te skiën", aldus nog Dehenauw.
Andere landen Ook in de rest van Europa heerst koning Winter. In Roemenië worden temperaturen van min 20 gemeten. In Moskou zakt het kwik de volgende dagen tot min 23. De koudegolf van de afgelopen dagen heeft intussen in Europa al meer dan 40 doden geëist, vooral in Polen.
Vanaf 1 februari voert de stad Antwerpen LEZ of een lage-emissiezone in. Concreet betekent dit dat zeer vervuilende wagens de stad niet meer binnen mogen. Want er zit te veel roet en fijnstof in de Antwerpse lucht en dat is slecht voor het milieu en de gezondheid. Ontdek hier aan welke voorwaarden uw wagen moet voldoen om de stad binnen te geraken.
De hele Antwerpse binnenstad en een deel van Linkeroever worden lage-emissiezone. “Vooraankondigingsborden zullen waarschuwen wanneer je de LEZ binnenrijdt”, vertelt Matthias Janssens, adviseur leefmilieu van de stad Antwerpen. “Camera’s zullen aan de in- en uitgang van de zone staan, maar ook in de stad zelf. De camera registreert je nummerplaat en kijkt in een database na of je auto aan de voorwaarden voldoet of niet.”
Euronorm De Euronorm van uw voertuig bepaalt of uw wagen de stad binnen mag of niet en wordt weergegeven met een cijfer. Hoe hoger de Euronorm, hoe lager de uitstoot. U kan de Euronorm van uw wagen terugvinden op het inschrijvingsbewijs van uw wagen. Dat staat vermeld onder 'milieuklasse'. Omdat dieselwagens meer roet en fijnstof uitstoten zijn de toegangsvoorwaarden zijn strenger voor dieselwagens dan voor wagens die rijden op benzine, aardgas of LPG
Voldoet uw wagen niet aan de voorwaarden, dan krijgt u een boete van 125 euro. Wie vanaf 2018 overtredingen blijft maken, zal dan telkens een maximumboete van 350 euro krijgen.
Wie thuis geen zonnepanelen kan plaatsen, kan er nu toch in investeren. In Aalst is namelijk het eerste Belgische project ingehuldigd waarbij een bedrijf haar dak ter beschikking stelt aan de omwonenden om er zonnepanelen op te plaatsen. "Dit is pionierswerk dat heel veel navolging zal krijgen", zei Vlaams minister van Energie Bart Tommelein (Open Vld) over de 38 zonnepanelen op het dak van de bioboerderij.
Maar liefst 12.000 euro hebben de 38 zonnepanelen op het dak van de boerderij in Aalst gekost. Het geld werd niet door één iemand op tafel gelegd, maar wel door verschillende buurtbewoners. Zij kochten aandelen van 250 euro per stuk.
De elektriciteit die de zonnepanelen opbrengen, verkopen ze door aan het bedrijf waar de zonnepanelen op het dak liggen. Het verwachte jaarlijkse rendement bedraagt vijf procent, waarvan zo’n drie procent als dividend naar de aandeelhouders gaat.
Pionierswerk De Vlaamse overheid juicht het initiatief alvast toe. “Vele kleintjes maken een groot. Dat is de kracht van Vlaanderen”, zegt minister Tommelein. “Dit is pionierswerk dat heel veel navolging zal krijgen. Ik heb zelf ook sinds enkele weken zonnepanelen op mijn nieuwe woning. Het eerste wat ik doe als ik thuis kom, is kijken hoeveel ze opgebracht hebben." De Vlaamse doelstelling is om tegen 2020 6,4 miljoen nieuwe zonnepanelen te plaatsen.
berchem Negen mensen, waaronder vijf kinderen, zijn vandaag naar het ziekenhuis gebracht nadat er in een gebouw aan de Diksmuidelaan een hoge waarde CO werd gemeten.
Zes personen hadden redelijk ernstige klachten. Drie anderen werden preventief mee overgebracht naar het ziekenhuis.
De brandweer heeft voorlopig één appartement onbewoonbaar laten verklaren omdat daar de CO-waarde voorlopig niet lijkt te dalen. In het andere appartement zijn er geen problemen meer.
De bewoners mogen straks gewoon terug naar huis. De oorzaak voor de hoge CO-concentratie is nog niet bekend. Dat wordt momenteel verder onderzocht.
Volgens N-VA is het aantal aanvragen voor regularisatie in vrije val. Twitter lacht met grafiek die dat moet bewijzen
Volgens N-VA is het aantal aanvragen voor regularisatie in vrije val. Twitter lacht met grafiek die dat moet bewijzen
Het aantal regularisatieaanvragen is drastisch gedaald en dat heeft te maken met de kostprijs. Dat heeft staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA) gezegd. Op Twitter wordt echter de draak gestoken met de grafiek die de partij gebruikt om dat te bewijzen.
Een regularisatieaanvraag voor illegalen was vroeger gratis, maar kost 250 euro sinds maart 2015. Dat bedrag wordt binnenkort nog opgetrokken, tot 350 euro per aanvraag.
"Het gevolg is dat er in 2016 amper 4.226 aanvragen werden ingediend", aldus Francken. In de periode 2012-2014 was dat gemiddeld nog 13.091 per jaar. "De maandenlange periode van dagelijkse betogingen van illegalencollectieven aan mijn kabinet is al een tijd voorbij", aldus de staatssecretaris. "Hun eis van een nieuwe collectieve regularisatiecampagne viel toch maar op een koude steen."
30.000 verkeersborden worden nu verwijderd: standaard 70 km/u buiten de bebouwde kom
30.000 verkeersborden worden nu verwijderd: standaard 70 km/u buiten de bebouwde kom
De maximumsnelheid op gewestwegen in Vlaanderen is vanaf nu geen 90 km/u meer, maar net 70 km/u. Daardoor zijn nu 30.000 borden overbodig geworden. ‘Dit betekent een besparing van 3,2 miljoen euro, en een logischere, duidelijkere en veiligere verkeerssituatie op onze gewestwegen,’ zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts.
‘Tot nu toe was het de regel dat er op de gewestwegen 90 km/u mocht gereden worden maar op zowat 75 procent van die gewestwegen gold de uitzonderingsregel dat er slechts 70 km/u mocht gereden worden’, zegt de minister van Mobiliteit. ‘We maken nu van de uitzondering de regel. Dat betekent dat er op gewestwegen slechts 70 km/u mag gereden worden, tenzij het expliciet anders staat aangegeven.
Het gevolg is dat het oerwoud aan snelheidsborden dat nu langs de gewestwegen staat, overbodig wordt en verwijderd kan worden. De situatie op de gewestwegen wordt er leesbaarder en duidelijker door, en dus ook veiliger. Bovendien betekent het een besparing van 3,2 miljoen euro, aangezien we die verwijderde borden niet meer moeten onderhouden en kunnen recycleren.’
Evaluatie
Mobiliteitsorganisatie Touring juicht de beslissing toe. ‘Het is goed dat die borden verdwijnen en er wat meer logica gebracht wordt in de verkeerssituatie’, zegt woordvoerder Danny Smagghe. ‘Anderzijds vinden we dit ook een unieke gelegenheid om eens een evaluatie te maken van de snelheidslimieten op de Vlaamse wegen. Er zijn waarschijnlijk plaatsen waar 70 km/u logischer zou zijn dan de 90 km/u die nu gelden, en omgekeerd.’
"Bedrijven zullen vertrekken als belasting niet snel verlaagd wordt"
Dominique Leroy, de CEO van de telecomgroep Proximus, ziet het niet goedkomen met de Belgische economie als de regering de vennootschapsbelasting niet snel verlaagt. Dat zegt ze vandaag in een interview met De Tijd.
"Als ons land niet reageert, zullen veel bedrijven vertrekken", aldus Leroy. "Accountants als Deloitte en PwC werken vandaag vollen bak op dossiers van multinationals die willen uitvlaggen. Voor alle duidelijkheid: Proximus blijft in België, maar met een hoge vennootschapsbelasting zijn we minder concurrentieel tegen andere bedrijven die vanuit andere landen opereren. Belgische bedrijven als Colruyt, Bpost en Proximus en de kmo's zullen het slachtoffer zijn."
22 procent Voor Leroy moet de Belgische vennootschapsbelasting van 33,99 procent absoluut naar beneden. "Het Europees gemiddelde bedraagt 22 procent. Zonder verlaging kunnen we nooit nog bedrijven aantrekken."
De vier grootbanken hebben het officiële tarief voor hun woonkredieten op twintig jaar opgetrokken boven de symbolische grens van 3 procent. Daarmee lijkt er stilaan een eind te komen aan het lagerentetijdperk, zo schrijft Het Laatste Nieuws.
De ene bank na de andere verhoogde de voorbije weken haar tarieven voor de woonrente. Bij de vier grootbanken van ons land zijn die zelfs nipt boven de 3 procent uitgestegen voor een lening op 20 jaar met vaste rentevoet.
Bij ING bedraagt de geafficheerde prijs precies 3 procent, bij Belfius is dat 3,102 procent, bij BNP Paribas Fortis 3,2 procent en bij KBC 3,88 procent.
Zet wie een woonkrediet wil afsluiten, er best wat vaart achter? "Het dieptepunt ligt alvast achter ons", legt ING-hoofdeconoom Peter Vanden Houte uit.
Korte winterprik zorgt voor gevaarlijke situatie op de weg
Korte winterprik zorgt voor gevaarlijke situatie op de weg
In Gavere licht gedruppel bij -1,5 graad! Inderdaad we ontsnappen aan de koudegolf gelukkig die vanaf 10 januari ons zou moeten bereikt hebben! Iedereen die de baan op moet om nog te vieren is verwittigd en die is er 2 waard! Maar één maal de wind naar het oosten zou draaien gaan we onherroepelijk de diepvries in!!
Vandaag is het op de meeste plaatsen zwaarbewolkt met lokaal nevel en/of aanvriezende mistbanken. Over het uiterste zuidoosten van de Benelux schijnt de zon met licht positieve temperaturen. De koudste plekken situeren zich vanmiddag over het westen en centrum van België met licht negatieve temperaturen. De verwachting is dat het kwik de komende uren een fractie zal stijgen mede door de aanvoer van iets zachtere lucht uit het zuidwesten.
Vanavond en vannacht is het opletten geblazen voor een neerslagzone die over de Benelux trekt. De kans op gladheid door enerzijds ijzel en/of sneeuwval neemt significant toe, aldus Noodweer Benelux.
Winterse neerslag vanavond en vannacht In de loop van de late namiddag/avondperiode trekt een neerslagzone vanuit het zuidwesten over de Benelux. Dit koudefront produceert op dit moment regen boven het oostelijk deel van de Britse eilanden. In België en ook Nederland kan de regen later vandaag transformeren in een winterse variant. In het uiterste westen zal dat voornamelijk regen zijn die op haar beurt ijzel kan veroorzaken. Een gevaarlijke situatie voor de mensen die zich verplaatsen in het verkeer!
In het binnenland verwachten we dat de smeltlaag snel wordt opgeruimd waardoor de meeste neerslag als natte sneeuw zal vallen. In de gebieden boven 300 meter is het koud genoeg op enige hoogte om de neerslag als droge sneeuw te laten vallen. Daar kan tegen maandagochtend een sneeuwdakje gevormd worden van enkele centimeters (zie sneeuwvoorspelling).
Winterprik kent een tijdelijk karakter Volgens de laatste weermodellen lijkt het erop dat West-Europa komende week zal ontsnappen aan een aanval van Koning Winter. Grote hoeveelheden koude lucht stromen vanaf het midden van volgende week over het centrum en oostelijk deel van Europa met een klassieke winterinval. De gebieden in West-Europa komen onder invloed te liggen van een stevig hogedrukgebied waarbij het vooral in de nacht en ochtendperiode lokaal tot vrieskou kan komen. Winterweer met flinke kansen op sneeuwval verwachten we niet.
Het jaar 2017 zal in België een seconde langer duren dankzij een nieuwe schrikkelseconde in de oudejaarsnacht, zo heeft de Koninklijke Belgische Sterrenwacht KSB op gezag van de Internationale Dienst voor de Aardrotatie en Systeemreferenties in Parijs meegedeeld. De ingreep met de zogenaamde “positieve schrikkelsconde” is nodig omdat de gemiddelde zonnetijd en de atoomtijd niet in hetzelfde tempo lopen.
Op 31 december springt de klok om 23 uur 59 minuten 59 seconden niet naar 00.00 uur maar naar 23 uur 59 minuten 60 seconden. Het gaat dan om wereldtijd (UTC). In België, (dat in de winter de tijd UTC+1 kent) spelen we derhalve op 1 januari 2017 om 00.59.59 uur met de schrikkelseconde.
De tijdsschaal komt tot stand door het gemiddelde van tientallen atoomklokken verspreid over heel de wereld (ook in de Koninklijke Belgische Sterrenwacht), vermeerderd met een aantal seconden (schrikkelseconden genaamd) dat ervoor zorgt dat de atoomtijd overeenstemt met de omwenteling van de Aarde.
De omwentelingssnelheid van onze planeet is nu eenmaal niet stabiel. Ze heeft een langetermijn vertraging in haar dagelijkse rotatie, door de afremmende kracht van de getijden. Daardoor verlengt de dag met ongeveer 2 milliseconden per eeuw.
De officiële seconde is gedefinieerd als “de duur van 9.192.631.770 periodes van de straling die overeenkomt met de overgang tussen de twee hyperfijne energieniveaus van de grondtoestand van het Cesium-133 atoom”. De overeenkomstige duur van een seconde is een beetje kleiner dan wanneer men de duur van een dag deelt door 86.400.
De UTC gaat bijgevolg een beetje vlugger dan de “aardrotatie klok”. Aangezien de aardrotatie niet te corrigeren is, is het om overeen te stemmen noodzakelijk de UTC regelmatig aan te passen. De vaststelling van het verschil gebeurt door waarnemingen van hemellichamen.
Schrikkelseconden worden nodig wanneer dat verschil de 0,9 seconden nadert. De toepassing is dan op 30 juni en/of 31 december om 23.59.59 UTC.
Sinds de invoering van het - ook gecontesteerde - systeem in 1972 hebben wij al 26 schrikkelseconden gekend, de laatste keer in juni 2015. Plannen om het gegoochel met de tijd af te schaffen, belandden in januari 2012 in de prullenbak en kwam de schrikkelseconde zodoende met de schrik vrij.
Opnieuw brandje in laatste rijtuig van een trein: groter probleem?
HERSTAL In het station van Herstal (Luik) staat een trein in panne nadat "een brandje" was ontstaan in het laatste rijtuig. Dat bevestigt Thomas Baeken van spoornetbeheerder Infrabel. Aan boord van de trein was één passagier die ongedeerd bleef en werd geëvacueerd. Door het incident was het spoorverkeer ongeveer drie kwartier geblokkeerd tussen Liers en Luik en Tongeren en Luik.
Het brandje werd rond 14.15 uur gemeld op de trein van Luxemburg naar Liers. Hoe het is kunnen ontstaan, is nog niet duidelijk. De brandweer is ter plaatse gekomen, maar heeft het station ondertussen weer vrijgegeven. Daardoor is er sinds ongeveer 15 uur opnieuw treinverkeer mogelijk over één spoor. Het tweede spoor wordt vrijgegeven zodra de geblokkeerde trein kan worden weggereden.
Eind november werd ook al een trein tussen Brussel en Gent geëvacueerd nadat rookontwikkeling was ontstaan in het laatste rijtuig. Dat incident was te wijten aan de oververhitting van het verwarmingssysteem.
De politiediensten mogen vanaf nu de databank voor politiediensten raadplegen bij het uitschrijven van een boete, zonder dat dit als een schending van de privacy aanzien wordt. Dat blijkt uit een persbericht van de Communicatiecel van dePrivacycommissie.
Het Hof van Cassatie oordeelde vorige week woensdag dat iedere verkeersboete die door de politie wordt uitgeschreven louter op basis van eennummerplaat - en dus zonder de bestuurder daadwerkelijk tegen te houden - onwettig is. De politie duikt voor het uitschrijven van de boetes immers in de Kruispuntdatabank Voertuigen, om na tegaan welke persoon bij welke nummerplaat hoort. Eén probleem: de politie mocht tot voor kort die databank niet gebruiken. Ze vroeg daarvoor nooit de toestemming vande Privacycommissie en had dat wel moeten doen in 2003.
Daardoor is veel discussie ontstaan over de boetes. Moeten ze nu nog betaald worden of kunnen we al deboetes nu verticaal klasseren? Volgens de Privacycommissie mag de politie de databank vanaf nu zonder problemen raadplegen. Dat maakt de boetes dus weer wettig.
Wat met oudereboetes? Wat er nu moet gebeuren met de boetes die sinds 2003 werden uitgeschreven na raadpleging van de databank, is nog niet duidelijk.
Alle woningen moeten vanaf 2020 verplicht met rookmelders uitgerust zijn. De Vlaamse meerderheidspartijen N-VA, CD&V en Open Vld zijn het daarover eens.
Op dit moment is een rookmelder reeds wettelijk verplicht voor wie een nieuwbouwwoning afwerkt of een bestaande woning renoveert. Ook voor de meeste huurovereenkomsten en woningen die aangekocht worden via een sociale lening geldt deze verplichting, voor de overige 60 procent van het Vlaamse woonpatrimonium echter niet.
Vlaams parlementsleden Jelle Engelbosch (N-VA), Katrien Partyka (CD&V), Mercedes Van Volcem (Open Vld) brengen daar nu verandering in en dienen een voorstel van decreet in. "Ik wil de wetgeving verruimen naar alle woningen en zo de complexiteit wegwerken. Eén duidelijke regel voor iedereen, dus", legt initiatiefnemer Engelbosch uit.
Slechte brandveiligheid Een grootschalig onderzoek uit 2014 maakte duidelijk dat Vlaanderen aan de staart van het Europese peloton bengelt wat betreft brandveiligheid. Cijfers bewijzen bovendien dat een algemene verplichting levens redt. In Noorwegen is er bijvoorbeeld een daling van 2,2 doden per miljoen inwoners bij woningbrand sinds de invoering die reeds dateert van 1991. In 2015 zijn Frankrijk en verschillende Duitse deelstaten dezelfde weg ingeslagen. Vlaanderen kan dan ook niet achterblijven, zegt Katrien Partyka. "Vooral 's nachts is een rookmelder van levensbelang, omdat de meeste doden door woningbranden simpelweg niet wakker worden."
Volgens Mercedes Van Volcem (Open Vld) staat de nieuwe regelgeving niet op zich. "De wettelijke verplichting moet uiteraard samen gaan met bijkomende sensibilisering voor de burger zodat die weet dat hij/zij de eigen veiligheid aanzienlijk kan verhogen voor slechts een euro per jaar."