You're a bit ... unusual. And so is your blog.
You're impulsive, and you'll often post the first thing that pops in your head.
Completely uncensored, you blog tends to shock... even though that's not your intent.
You tend to change your blog often, experimenting with new designs and content.
Bedankt voor uw bezoek, waardering, reactie, of berichtje! Graag tot weerzien.
HUISMUSJE'S NESTJE
HIER LEG IK MIJN EI!
15-10-2008
FIDO EN MINNEKE
Ik las bij Myette over haar zieke kat en het
kostenplaatje bij de dierenarts.Duur! Waarom moet een dierenarts zo duur zijn?
De opleiding tot dierenarts vergt 8 jaar opleiding waarvan zes jaar
universiteit en 2 jaar praktijkopleiding. En dan spreken we nog niet over de
kosten voor de inrichting van een eigen praktijk ..
Quote: Het inkomen van een dierenarts bedraagt maar 1/3 van het inkomen van
een huisarts of apotheker. Voor
dat bedrag moet ook 's avonds, in de weekenden en op feestdagen gewerkt worden
zonder dat dit nog eens extra betaald wordt. Deze extra werkdagen worden
meestal ook niet in extra vrije tijd gecompenseerd. Desondanks vinden sommige
mensen de dierenarts relatief duur. Dit komt echter veelal uit onwetendheid.
Mensen zijn nl. vaak verzekerd voor de kosten van deze beroepsuitoefenaren met
een vergelijkbare (6-8 jarige) studie en zien daarom de rekeningen van deze
zelfstandige beroepsuitoefenaren richting ziekenfonds vaak niet. Zo kost het
consult bij een huisarts 26 euro per 6 minuten en bij een dierenarts gemiddeld
19 euro per 15 minuten. (prijzen ex BTW). Een herhalingsrecept bij een huisarts
kost 12 euro waarbij de afleverkosten van de apotheek ook nog eens 5-10 euro
zijn. Bij een apotheekhoudende dierenarts kost eenzelfde recept voor het
huisdier inclusief de afleverkosten vaak niet meer dan 2-3 euro.Unquote (bron:
Dierenkliniek De torenNL.)
Bij de aanschaf
van een huisdier moet je er rekening mee houden dat het kan ziek worden en/of
dure operaties en medicatie nodig heeft die een flinke hap uit je budget kunnen nemen,
las ik als reactie op het item van Myette. En ik ben het daar volledig mee
eens. Maar langs de andere kant vraag ik mij af, hebben arme mensen dan geen
recht op het gezelschap van een huisdier?
Vaak is een huisdier hun enige gezelschap, hun enige aanspraak of troost. Voor
alleenstaande gepensioneerden met een piepklein pensioen is een huisdier vaak nog
hun enige contact met de buitenwereld. Vaak ook de enige reden nog om naar
buiten te gaan en zo de nodige beweging te nemen. Maar o wee als het diertje
ziek wordt, want dan komen die mensen financieel dik in de problemen te zitten
daar ze amper genoeg hebben voor henzelf.
Zelf heb ik zeven jaar lang een ziek hondje gehad dat dagelijks verzorging
nodig had met dure producten en medicatie. Men zegt vaak dat elk kind een eigen
huis kost en ik beaam dat graag, maar mijn hondje heeft alvast enkele vierkante
meters bouwgrond gekost.
Ik meen wel eens
te hebben gelezen dat er voor minderbedeelden een dierenartsenpraktijk bestaat waar
zij hun huisdieren gratis kunnen laten behandelen. Voor Antwerpen zou dat in
Hoboken zijn. Maar hoe kom je daar als je bijvoorbeeld in Wommelgem woont? Het
is niet altijd zo evident om met je zieke dier bus of tram op te stappen. En
wat als het een noodgeval betreft? Van Wommelgem naar Hoboken met het openbaar
vervoer kost je algauw enkele uren. Taxi of dierenambulance is geen optie
wegens wederom te duur. Mede door die problemen gebeurd het vaak dat een
huisdier verwaarloosd wordt. Niet uit moedwil, maar uit onmacht wegens geen
geld.
Ach, ik heb er ook
geen oplossing voor. Maar ik vind het wel onfair dat arme mensen die al zoveel
genoegens moeten missen, ook het genoegen van een huisdier niet mogen en kunnen
smaken. Misschien dat men zich in de Wetstraat eens moet buigen over het
invoeren van een wet die dierenartsen verplicht om een beperkt aantal arme huisdieren bezitters
gratis te helpen. Natuurlijk met strikte regels en bepalingen om misbruik te voorkomen.
Maar ik kan mij de heisa al indenken. Ik weet niet of een dierenarts een eed
aflegt zoals dokters dat doen, maar ik weet wel dat er dierenartsen zijn die
enkel op geld zijn belust, en niet voor het welzijn van het dier kiezen. Lees hier
maar. http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=gov16hp48
Reacties op bericht (7)
19-10-2008
dierenliefde
Mijn kat was niet ziek Muske... alleen controle... prik tegen de kattenziekte en een wormpil... prijskaartje 69 euro... duur van de visite 10 minuten... als ik bij m'n huisarts ga zit ik daar gewoonlijk 20 minuten en betaal 22 euro... En ja dieren moeten verzorgd worden... maar de katten die wij hebben zijn allemaal aangespoeld... we hebben ze niet gekozen... ik kan echter geen dier in nood zien dus wat doe je dan... je geeft ze eten en een onderdak... de dochter van een van onze vrienden heeft zo al een zestal katten vergaard... allemaal achtergelaten dieren uit haar buurt... dat neemt maandelijks ook een flinke hap uit je beurs... naar het asiel doen... dan worden ze "in slaap" gedaan... dus!!! Kus van me
{}
geschreven door Myette
*
Misschien moet er maar eens aan gedacht worden een ziekenfonds voor dieren op te richten, maar iedereen, mens of dier, heeft het recht om geholpen te worden zonder onderscheid van ras of soort. Ik denk dat de universiteit van Gent (dierengeneeskunde) ook gratis dieren verzorgt en zelfs operaties uitvoert voor een prikje, en om er te geraken is overal wel een goede ziel te vinden hoop ik.
{}
geschreven door camille
17-10-2008
Ik lees hier ...
discriminatie op basis van ras !!. Daar zou je bij de die hogere diersoort die men mens heet eens moeten mee afkomen ? Rasechte moslims die minder terugbetaald worden dan bestaard jood-christenen !! Thea toch. . Moesten we eens beginnen met een huisdier in de eerste plaats als een dier te beschouwen en niet als als een surrogaat mens. Ik weet het; dit is een soort hovaardigheid van de mens maar ik ben er van overtuigd dat een leeuw ook denkt dat een mens maar een miserabel dier is dat men best kan opvreten. Dus soort beschermt soort ? Waarme ik maar wil zeggen dat ik het nut van de paradox niet inzie om een kostbare Koi vis, of zelfs een waardeloze straathond te verzorgen en een zogenaamd even waardeloze Huttu te laten sterven .
{}
geschreven door tegendraadse Ernst
16-10-2008
de mens en zijn huisdier
Ik kan mij aansluiten bij de 3 reactie hieronder. Ook bedank voor de kosteloze raadpleging( hé Thea?) in deze barre tijden. Dan sluit in mij aan bij Ludovikus die zegt:" bezint eer je begint" en last but not least Bo... inderdaad iedereen heeft recht op een huisdier. Maar je wil niet weten hoe vaak ons kinderen uit het bos hier in de buurt achtergelaten katjes meegebracht hebben... Ik mocht telkens op zoek naar nieuwe eigenaars maar enkel als ik zeker was dat ze er goed zouden voor zorgen. Thuis hebben we ook altijd een hond en een kat gehad maar die aten ook wat de pot schafte en dat scheelde al een slok op de borrel en de beestje hebben altijd lang geleefd!!! Nu begin ik er niet meer aan heb mijn handen al vol met de kleinkinderen en indien nodig dan zal il wel eens miauwen of .. blaffen, fluiten zoals een parkiet daar waag ik mij niet aan ... ( smile). Nog een lieve knuffel Mus!
{}
geschreven door Natoken
15-10-2008
...
Gelukkig kunnen we hier kostenloos commentaar geven. In het begin van je verhaal dacht ik nog even dat je aandelen had bij een of andere dierenarts, je was hem stevig aan het verdedigen leek mij. Maar natuurlijk, ik ben het met je eens dat iedereen recht heeft om een huisdier te nemen wanneer hij dat wil, maar het blijft zaak om op te letten wat voor huisdier wanneer je niet zo breed bij kas zit. Zoals Bo al schreef zijn rasdieren vaak kwetsbaarder dan hun rasloze soortgenoeten. En wanneer je dan voor een sterker dier kiest zullen ook de kosten voor een arts veel lager kunnen liggen. Ik zeg wel kunnen liggen, want dat is geen wet van meden en perzen. Wellicht zou het een idee zijn dat direnartsen dan dus de rasloze dieren tegen lagere tarieven zouden helpen. De mensen die perse een duur rasdier willen hebben, moeten de hogere kosten dan ook maar voor lief nemen. Tenslotte bepaald een ras niet of een dier je vriend of makker is.
{}
geschreven door thea
..
Natuurlijk heb je volkomen gelijk en moesten de dieren kunnen praten, ze zouden het ook zeggen. Ze hebben wel hun eigen manier om te laten blijken dat er iets schort, maar dan moet het al erg serieus zijn. Huisdieren zijn tegenwoordig een deel van de familie, vroeger was een huisdier een lief beestje, maar het bleef een dier. Huisdieren eten nu soms beter dan hun baasjes. Krijgen kleedjes van een duur merk, en worden rond gereden in een buggy. Dat wil niet zeggen dat een dier moet afzien. Maar bezint voor je begint. Ook een dikke knuffel.
{}
geschreven door Ludovikus
..
Je hebt groot gelijk Muske - iedereen heeft recht op een huisdier, arm of rijk. Net zoals arme mensen evenveel recht hebben op een kind als rijke mensen. Mijn ouders waren arm en hadden vier kinderen en omdat we arm waren kwam er zeer zelden een dokter in huis. Alle middeltjes waren goed om te genezen, gaande van bruin papier op onze borst met kamfer (voor de hoest) tot boter met wat bruine suiker (voor de keelpijn) en een kwart van een volwassen asprientje (voor de hoofdpijn) en voor de rest was het wachten en bidden dat we zouden genezen. We hadden ook altijd een hond en een kat en een parkietje. Die werden net zoals wij - de kinderen - geacht om uit zichzelf te genezen wanneer ze ziek waren, ik heb nooit een dierenarts geweten tenzij om een spuitje te geven toen onze Golden Retriever aangereden was om het dier uit zijn lijden te verlossen. Het eten van de dieren was ook helemaal anders dan nu : ze kregen de resten van wat wij aten. Toch zijn wij - de kinderen - allemaal bijna zonder dokter groot geworden en onze dieren - allemaal gekregen of gevonden, nooit gekocht - leefden lang als ze sterk genoeg waren, en kort indien ze niet sterk genoeg waren. De wet van de natuur zorgde voor overleven of niet wanneer je arm was, hoe erg het ook klinkt. Het is ook verbazend hoe de natuur er uiteindelijk zelf voor zorgt. Meestal zijn straathonden en katten heel sterk, het is de inteelt bij rashonden en katten die voor allerlei problemen zorgt en het prijskaartje dat aan een rashond/kat kleeft is ook niet niks. Indien wij ooit terug beslissen om terug een hond te nemen dan zal het via het asiel zijn en dan kunnen we maar hopen dat het diertje gezond is. Dikke knuffel,
{}
geschreven door bojako
Over mijzelf
Ik ben Lulu , en gebruik soms ook wel de schuilnaam Huismusje.
Ik ben een vrouw en woon in Antwerpen (België) en mijn beroep is femme au foyer (klinkt belangrijk in 't frans).
Ik ben geboren op 21/04/1952 en ben nu dus 73 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Elke dag iets positiefs bijleren uit het leven!.
Wanneer ik strijd lever doe ik dat met open vizier.
Ik heb geen kuddegeest, maar zal het de kudde nooit verwijten!
Ik ben open en eerlijk in woord en daad, en ik wens voor u hetzelfde!