Ik ben
Ik ben een en woon in (VLAANDEREN .) en mijn beroep is Gepensioneerd..
Ik ben geboren op 09/02/1939 en ben nu dus 85 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Raad eens ?.
53% parlementsleden heeft bijbaan Het bureau van het Waalse parlement heeft een advocaat in de arm genomen in een poging te voorkomen dat nieuwe regels worden aangenomen die het aantal bijbanen beperken en die de bijbanen en de vergoedingen openbaar maken. 40 van de 75 Waalse parlementsleden zijn tevens burgemeester, schepen of voorzitter van een sociale dienst. De parlementsleden verliezen niet graag invloed en geld. Ook zien zij er tegenop om door het toekomstige Waalse Rekenhof gecontroleerd te worden, waardoor ze zaken niet meer onderling kunnen regelen. Na twee jaar praten en denken buigt het Waalse parlement zich binnenkort over de nieuwe regels. Bron: 7sur7/Le Soir/L'Avenir
16-05-2008
Nieuwe voorzitter CDenV.
"Thyssen heeft duidelijk gemaakt dat ze niet de intentie heeft met haar voeten te laten spelen. CD&V heeft opnieuw een voorzitter, die wil doen wat een voorzitter moet doen. Voorzitten. Vooropgaan. De leiding nemen."
Luc Van der Kelen in Het Laatste Nieuws, 16 mei
Wie kiezen wij ?
Van rotzooi naar duidelijkheid: kiezen voor Peeters I
Jan Van de Casteele 15-05-2008
Professor Hendrik Vuye legt in Knack nog eens uit hoe Vlaanderen zich door de Franstaligen in de zak liet zetten: via mechanismen die de Vlamingen gewoon vakkundig op politiek gebied een kopje kleiner maken. Een overzicht van de rotzooi. Een conclusie die een klein kind kan snappen.
Hoe het begon?
Bij de eerste staatshervorming (1970), toen de Franstaligen hun numerieke minderheid konden laten beschermen. De katholieken zijn daar nooit in geslaagd, de socialisten en liberalen evenmin, om absoluut te zwijgen over de nationalisten en de ecologisten. De Franstaligen dus wel.
Mechanisme 1: de bijzondere wetten Wat? Wetten die een tweederdemeerderheid én meerderheid in beide taalgroepen vereisen. Is bvb. nodig om taalgrens te wijzigen.
Mechanisme 2: pariteit in regering Wat? Ministerraad moet zeven Franstalige en Nederlandstalige leden tellen. Vuye heeft het niét over pariteit bij de staatssecretarissen. Tony Van Parys (Nbl, 24 maart): 'Dat er 2 Nederlandstalige en liefst 5 Franstalige staatssecretarissen zijn, is een uiting van de manier waarop men omgaat met staatsaangelegenheden.
Mechanisme 3: pariteit in Grondwettelijk Hof Wat? In het vroegere Arbitragehof, dat wetgeving toetst zitten evenveel Franstaligen als Nederlandstaligen.
Mechanisme 4: De alarmbelprocedure (1970) Wat? Drievierde van een taalgroep kan met een motie een wetsvoorstel of ontwerp opschorten en zo versluizen naar de (paritaire) ministerraad. Kan tweemaal: in Kamer en in Senaat.
Mechanisme 5: Een belangenconflict (1980) Wat? De regionale parlementen (Vlaanderen heeft er één, de Franstaligen spelen prinselijk heerser in vier andere...) kunnen zon conflict inleiden als ze zich benadeeld voelen. Een rem die ze viermaal kunnen hanteren en die goed is voor telkens 120 dagen retard. Is nu het speeltje van de Franstaligen in BHV. Die joker werd al ingezet door parlement van de Franse Gemeenschap (1, 7 nov. 2007) en door de Franse Gemeenschapscommissie in Brussel (2, mei 2008). Leuk als je zoveel speeltjes hebt... Kunnen nog volgen: de Waalse gewestregering en het Brussels Gewest. Vuye spreekt van een wonderbaarlijke veelvuldigheid van regeringen en parlementen. Toegankelijk vertaald: een institutionele rotzooi.
Mechanisme 6: paritaire Senaat (?) Wat? Een paritair samengestelde senaat is er nog niet, maar staat op het te doen-lijstje van de Franstaligen en sinds enkele jaren ook van draaikont Guy Verhofstadt (politiek akkoord Verhofstadt I). Als die collaboratie resulteert in een paritaire senaat als zoveelste compensatie voor een toegeving aan de brave jongens en meisjes uit Vlaanderen kan er NIETS meer worden beslist zonder de Franstaligen. Gaston Eyskens zei destijds dat de Vlamingen sullen genoeg zijn om dat te doen. Rond 15 juli, op 08/08/08 of 30 augustus misschien?
Besluit
De staatshervormingen hebben van een land met twee werelden (economisch, politiek en cultureel) een onbestuurbaar conflictenland gemaakt. Bovenstaande voorbeelden door vertraagd denkende twijfelaars in Vlaanderen conflictbeheersing genoemd, zorgen ervoor dat de Belgische politiek zichzelf verliest in een onzinnig perpetuum mobile van tegenstellingen. De Vlaamse Volksbeweging is een van de eerste verenigingen waar een andere lijn werd getrokken: die van Vlaamse onafhankelijkheid. Recent hertaald in onafhankelijkheid en (nadien) samenwerking. Inderdaad dus, stop het communautaire gekibbel en laat ons scheiden. De Vlaamse toekomst ligt niet in Leterme I, maar in Peeters I.
Geert Bourgeois is bezorgd over het imago van Vlaanderen in het buitenland. De negatieve perceptie wordt vaak aangestuurd vanuit francofone hoek. Vlaanderen is voorstander van een integratiebeleid zonder uitsluiting, zegt de Vlaams minister voor Buitenlands Beleid. Wij moeten actiever ons beleid internationaal toelichten. Er is nood aan een voorlichtingsambtenaar. Nu al krijgen alle buitenlandse correspondenten een persoverzicht, de krant Flanders Today én uitnodigingen voor happenings.
Enkele vertegenwoordigers van de Raad van Europa kwamen "en vitesse" door een stukje Vlaanderen razen. En français, notez bien! Met groot respect dus voor onze eigenheid. Uiteraard kwamen ze tot de conclusie (daar werden ze voor gevraagd) dat de drie balorige burgemeesters uit onze Vlaamse Rand benoemd moeten worden. Ook al trekken die zich niets van de wet aan. Als u dat doet wordt u beboet. Zij mogen benoemd worden. Ten bate van de democratie. Dat ze diezelfde democratie met de voeten treden door de decreten en wetten naast zich neer te leggen, is van geen tel. Tenminste voor die clwoneske personages die nog nooit eerder in België waren en dus op één dag tijd wel weten hoe wij het moeten doen. Tenminste, dat beweren ze. Ze zeggen er wel bij dat we zelf maar moeten kijken hoe we het oplossen. Want een wit konijn hadden ze niet in hun toverhoed zitten. Oh ja, ze stelden nog dat de Belgische Staat dat moest oplossen. Verkeerd gevonden, want het is niet België, maar wel Vlaanderen dat burgemeesters benoemt. Zelfs dat stukje regionalisering kenden ze niet. Allez, allez, wat een zottigheden. Wie gaat dergelijke clowns geloven? Het FDF en andere extremisten die zich nergens willen aanpassen uiteraard wel. Die gaan weer eens victorie kraaien omdat hun stellingen werden voorgelezen.
Oh ja, ik was dit nog vergeten: in een gemeenteraad moet je toch maar beter de taal van de meerderheid gebruiken, vonden de bezoekers! Anders heeft de bevolking daar niets aan. Daar zullen onze collega's van Retour dan weer niet zo gelukkig mee zijn zeker?
Nog één goede raad: trek u terug in uw stellingen en verberg u van schaamte. Wij trekken ons van uw onwettige en politiek gestoorde besluiten toch niets aan.
Bron : Huub Broers.
14-05-2008
Elio (het strikje) en de rand.
"Elio Di Rupo zal nu snel moeten kiezen tussen het luxeprobleem van een aantal villabewoners in de Vlaamse Rand rond Brussel, die veelal voor het liberale FDF van Olivier Maingain stemmen, en de belangen van de werkloze bewoners van Le Centre, de Borinage en Charleroi en zijn eigen stad Mons die op en onder de armoedegrens leven."
Rik Van Cauwelaert in Knack, 14 mei
De Cultuurraden in de rand.
Open brief voorzitters cultuurraden 14/05/08
De voorzitters van de cultuurraden van de zes faciliteitengemeenten schreven een open brief waarin ze zich verzetten tegen het schuiven met de grenzen van Brussel. Zij wijzen erop dat het daarbij niet gaat om kaakslagflamingantisme maar over het dagelijkse leven, over hoe kwetsbaar je bent als patiënt of bejaarde in sommige instellingen die aan taalwetgeving geen boodschap hebben. De voorzitters wijzen erop dat faciliteiten geen vrijbrief mogen zijn om de wetgeving verder uit te hollen.
"De Franstaligen zijn ziende blind. Het wil maar niet tot hen doordringen dat ze het kartel niet uit elkaar gespeeld krijgen. Het wil ook maar niet tot de Franstaligen doordringen dat de CD&V een andere partij is dan de CVP, dat er duidelijk sprake is van een Vlaamse radicalisering van de CD&V-kiezers én van de CD&V-mandatarissen."
CD&V-Voorzitter Beke vindt crisis van donderdag 'dwaas'
vum
BRUSSEL - 'Men heeft donderdag onnodig en dwaas het Belgische model van cohabitatie op de proef gesteld. Deze kleine crisis had vermeden kunnen worden.' Dat zegt CD&V-voorzitter Wouter Beke in een interview dat dinsdag in Le Soir staat.
Wouter Beke, die donderdag de fakkel doorgeeft aan Marianne Thyssen, wijst de Franstaligen met de vinger. 'In Vlaanderen kregen we van meerdere partijen signalen die er op wezen dat een belangenconflict ingeroepen zou worden... We waren op 20 maart begonnen met het creëren van een serener klimaat via bilaterale contacten. De Franstaligen zijn van tactiek veranderd. Op een eenzijdige manier', legt hij uit.
Over de rol van Yves Leterme zegt de CD&V-voorzitter dat zijn lijn duidelijk was. 'Het accent leggen op het sociaaleconomische, ook door de programmawet. Die lijn was goedgekeurd door de meerderheid', aldus Beke die van oordeel is dat Leterme zijn rol als premier perfect heeft vervuld.
'Toen hij formateur was verweet men hem te veel de 'leider' van de CD&V te zijn. Nu hij zich profileert als eerste minister, verwacht men dat hij de leider is van de CD&V. Men moet weten wat men wil.'
Over de staatshervorming heeft de partij volgens Beke de afgelopen weken 'in alle discretie' nagedacht over de prioriteiten. 'Als er niks gebeurt, durf ik mijn hand niet in het vuur steken voor de toekomst van België', zegt hij. 'Als men echter bereid is tot een grote staatshervorming, kan België een model worden voor de samenleving van verschillende culturen'.
wle
12-05-2008
Wat doet Betty ?
Politiek
10/05"Natuurlijk splitst Betty B-H-V niet in 5 minuten"
Bekende Vlamingen zijn een zegen voor de politiek. Met die provocerende titel wil politicoloog Frederik De Swaef eerherstel voor de BV-politici die vaak versleten worden als domme blondjes.
Het moet maar eens gedaan zijn met alle vooroordelen, zegt hij. Ze zijn niet a priori beter of slechter dan de gewone politici.
BVs een zegen?
Die conclusie is inderdaad verrassend, geeft de kersverse politicoloog toe. Mijn prof en ik zijn er zelf van geschrokken. Ook wij waren er immers van uitgegaan dat BVs niet geschikt zijn om aan politiek te doen...
BVs zijn heel nuttig om alle lijsten te kunnen vullen. Want sinds de Tweede Wereldoorlog wordt er bij de kiescampagnes minder gefocust op partijprogrammas en steeds meer op personen. En omdat amper 23% van de Belgen vertrouwen heeft in zijn politici, zijn bekende gezichten uit andere sectoren welkom.
Amper 0,21 procent
Uit onderzoek van de Gentse politicoloog blijkt dat bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2006 in heel Vlaanderen 75 BVs zijn opgekomen. Dat is een verdubbeling tegenover 2000. Maar op een totaal van 35.724 kandidaten is dat amper 0,21%.
Wat dom lachen
Wie niet verkozen is geraakt - ondanks de 5.000 euro die ze heeft uitgegeven aan haar campagne - is Betty, bekend van Big Brother. Zij staat centraal in de titel en op de cover van het boek. Het is wat provocerend bedoeld, zegt De Swaef. Ik zeg niet dat Betty er in vijf minuten in zou slagen om Brussel-Halle- Vilvoorde te splitsen. Maar het is ook niet omdat je blond bent en wat dom lacht op televisie, dat je niets kan doen in de politiek. Ik ben met Betty gaan praten en zij bleek duidelijk gemotiveerd om aan lokale politiek te doen.
(Bron: Eigen berichtgeving) Bron:GvA
Nederland en Vlaanderen of Dietsland ?
Buitenland
12/05Wilders wil fusie tussen Vlaanderen en Nederland
Geert Wilders heeft weer van zich doen spreken. De controversiële politicus, die onlangs wereldnieuws werd met zijn anti-koranfilm is voorstander van een fusie tussen Vlaanderen en Nederland. Beide entiteiten zouden volgens Wilders veel gemeenschappelijkheden bezitten en zouden er economisch wel bij varen, aldus de PVV-politicus.
Economische voordelen
Wilders doet zijn uitspraken in een interview dat vandaag gepubliceerd wordt in de krant De Telegraaf. Wilders' idee komt er na de aanhoudende communautaire twisten in de federale regering. Die geven volgens de flamboyante politicus dan ook aan dat Vlamingen meer gemeen hebben met Nederlanders dan met Walen.
"Nederland krijgt er de haven van Antwerpen bij, een luchthaven, we hebben cultureel veel met elkaar gemeen, het zou goed zijn voor de werkgelegenheid, het zou ruimte geven, hun schoolsysteem is goed, de belastingen zijn lager", zegt Wilders.
Gesprek tussen Peeters en Balkenende
Wilders ziet het al concreet en oppert dat de Nederlandse premier Balkenende eens een onderhoud zou hebben met zijn Vlaamse collega, minister-president Kris Peeters, over een mogelijk samengaan. Het moet alleszins een vrijwillige en geweldloze fusie worden. "Het is niet de bedoeling dat we een of ander korps naar het zuiden sturen." Een referendum moet volgens hem uitwijzen of beide bevolkingsgroepen het idee genegen zijn.
Het voorstel moet bij Vlaams Belang als muziek in de oren klinken, maar toenadering tussen de PVV en de partij van Bruno Valkeniers ziet Wilders niet zitten. "Ik wil niets met die of enige andere buitenlandse partij te maken hebben."
(Bron: De Telegraaf)
Wat is het nu ?
10/05N-VA wil akkoord over staatshervorming voor de vakantie
Voor de N-VA moet de staatshervorming in het parlement goedgekeurd zijn voor de parlementaire zomervakantie.
Bart De Wever had eerder laten weten dat er "voor het parlementair reces (...) een akkoord moet zijn. Dat kan 15 juli zijn, of 8 augustus, of zelfs 30 augustus. Voor de start van het nieuwe politieke jaar moeten we eruit zijn", aldus De Wever.
Een woordvoerder van N-VA verduidelijkt dat de partij 15 juli niet "laat schieten". Het moment van goedkeuring door het parlement is voor de Vlaams-nationalistische partij essentieel. "Dat hoeft niet precies op 15 juli te zijn, maar het is voor N-VA wel belangrijk dat het parlement pas op vakantie gaat als de staatshervorming daar is goedgekeurd", aldus de woordvoerder.
In een normaal politiek jaar gaan Kamer en Senaat rond 21 juli in zomerreces.
(Bron: VRT)
10-05-2008
Hopelijk vaarwel.
Plan B: Wallonië naar Frankrijk? Wallonië kan in geval van nood gerust een onderdeel van Frankrijk worden, hoorde de RTBF vaak, deze week op reportage in Frankrijk, van journalisten, politici en mensen op straat. Wallonië zou als België uiteenvalt een los/vast-statuut kunnen vragen, zoals Polynesië dat ook heeft. Wallonië heeft hetzelfde bruto binnenlands product per hoofd van de bevolking als Noord-Frankrijk, en met Brussel erbij zou het zelfs het op twee na meest welvarende "departement" van Frankrijk zijn. Bron: L'Avenir
09-05-2008
Vlaamse regering houd woord.
Standpunt B-H-V Vlaamse regering blijft ongewijzigd
Kris Peeters ziet geen nieuwe feiten om een andere beslissing te nemen.
Voor de Vlaamse regering kan er in het kader van het dossier B-H-V niet onderhandeld worden over de uitbreiding van Brussel of de benoeming van de drie Franstalige burgemeesters in de faciliteitengemeenten. Dat heeft Vlaams minister-president Kris Peeters na de Vlaamse ministerraad nog eens gezegd.
Standpunten ongewijzigd Ook nadat de splitsing van BHV vijf minuten op de agenda van de Kamer heeft gestaan, zijn de standpunten nog niet gewijzigd. De klassieke vragen uit Franstalige hoek om over de benoeming van de burgemeesters in de rand of over de uitbreiding van Brussel te praten, kunnen voor de Vlaamse regering niet.
Geen nieuwe elementen Net als vorige week woensdag in het Vlaams parlement verwees minister-president Kris Peeters naar de aanvullende regeringsverklaring van 2005, die er kwam nadat B-H-V voor een crisette in de Vlaamse regering had gezorgd. Volgens die verklaring kan er geen sprake zijn van de uitbreiding van Brussel.
Over de burgemeesters in de rand zegt Peeters dat minister van Binnenlands Bestuur Marino Keulen (Open Vld) zich gebaseerd heeft op het dossier dat de gouverneur heeft opgemaakt. "Er zijn geen nieuwe elementen, geen nieuw feiten om een andere beslissing te nemen", zei Peeters. (belga/odbs) Bron:HLN
Over honden,maar welke?
Over Vlaamse waakhond en Vlaamse jachthond
Jan Van de Casteele 09-05-2008
De Vlaamse partijen hebben in de nacht van donderdag op vrijdag 9 mei om 2.15 uur, zoals voorzien de CD&V-motie gesteund die de Vlaamse BHV-wetsvoorstellen op de agenda van de Kamer zette. Alle Franstaligen stemden tegen. Groen! onthield zich. De Franstalige meerderheidspartijen dienden een reeks amendementen in en riepen meteen het advies van de Raad van State in. Hiermee wordt het dossier BHV opnieuw voor een tijdje geëvacueerd.
De behandeling van de splitsingsvoorstellen is uitgesteld. Verwacht wordt dat de raad van de Franse gemeenschapscommissie op vrijdag 9 mei een nieuw belangenconflict inroept, zodat de parlementaire behandeling van de wetteksten vervolgens opnieuw voor minstens 120 dagen in de koelkast verdwijnt.
Peter De Roover reageert in De Morgen op de compromisbereidheid van de Vlaamse partijen. Het BHV-voorstel had volgens De Roover uitsluitend betrekking op grondwettelijk vastgelegd Vlaams grondgebied en treft geen enkel lid van de Franse Gemeenschap. Toch is het surrealisme zo ver doorgeschoten dat een belangenconflict een Franstalige toegeving wordt genoemd.
'Waartoe dient het als men toch niet stemt tot 15 juli? Het uitstel dat Leterme kon bekomen is zogezegd beter dan eenzijdig doordrukken van wat een meerderheid van de Kamerleden wil... Alsof het doordrukken van een meerderheidsopvatting in een parlementaire democratie niet de normaalste zaak van de wereld is. Of hield bij voorbeeld Verhofstadt rekening met de oppositie?', vraagt de politiek secretaris van de VVB zich af.
Wachten op een compromis, is nu de uitleg. Op welk compromis? Stilte is het antwoord. 'Het ogenschijnlijk redelijke pleidooi voor uitstel is een totaal inhoudloos struisvogelvoorstel. Afhandelen die zaak, zodat we ons kunnen bezighouden met wat de mensen bezighoudt... 'De grondwetlogica doordrukken met een parlementaire meerderheid is niet onfatsoenlijk, noch compromisloos, het gaat over een democratische plicht.' (volledige tekst van Peter De Roover: zie bijlage)
En nu?
Leterme sprak op vrijdagochtend (radio 1, De Ochtend) over de tweede fase van de staatshervorming, waarvan BHV nu volop deel zou uitmaken. Maar het staat nu al vast: 15 juli wordt de volgende stoffige periode in het Belgische lijdensverhaal.
Een: de datum is alweer een streefdatum, dus de volgende 'openingen', zeg maar het volgende 'uitstel' wordt voorbereid.
Twee: BHV wordt dan niet gesplitst, wel wordt geprobeerd - 'in alle rust en in het belang van de mensen' - een 'compromis' (sic) over BHV te bereiken.
Drie: de ambitie inzake de tweede fase van de staatshervorming stelt niet veel meer voor, de lat ligt op 'aspecten van' (sic) de thema's die de Vlamingen al zo lang op tafel willen leggen. Dat het dan een beweging in twee richtingen wordt (klein beetje meer Vlaanderen maar ook beetje richting meer België)is ook al duidelijk.
En tot slot zei Leterme al dat we dan niet noodzakelijk een 'beslissing', maar een 'verklaring over' een beslissing mogen verwachten.
Zal zijn partij op dat moment bij de premier blijven stilstaan? De tweestrijd binnen CD&V wordt verlengd. Ook N-VA blijft gokken op langer uitstel. Een niet onbelangrijk risico. De afstand met veel Vlaamsgezinden die al dat getreuzel beu zijn, groeit naarmate de vijf minuten politieke moed in een veelvoud van maanden wordt omgezet. De rit van 100 kilometer zolang mogelijk samen wet CD&V afleggen mag een tactisch principe zijn, de tandem staat nog altijd aan de startlijn.
De verkiezingsbelofte was een grote staatshervorming. Nadien werd gemikt op een grote vis, en nu? Ook dat is surrealisme.
Rik Van Cauwelaert (Knack) ziet enkel nog een uitweg in nieuwe verkiezingen. Lekker wars van politieke correctheid (... wat gaan 'de menschen' daarvan zeggen, nu de zon zo fel schijnt?...). Maar Van Cauwelaert gaat verder dan de analyse. Hij suggereert te vertrouwen op het democratisch instinct en op - na verkiezingen - nieuwe en vergrote kansen dankzij (Vlaamse) duidelijkheid.
In het Kartel weten velen dat België niet meer werkt, maar ze blijven de kist dragen...
Het Vlaams Parlement van een sterker wordende Kris Peeters heeft de ambitie een goede waakhond te zijn. Maar waakhonden zijn defensieve beestjes. Het wordt tijd dat Vlaanderen het lef heeft om de jachthonden los te laten. Die zijn in het binnenhalen van een stevige portie voedsel net iets efficiënter...
Terug naar af.
Politiek
08/05Franstaligen gaan door knieën en roepen belangenconflict in
De Kamer heeft gisteren uiteindelijk niet gestemd over de Vlaamse B-H-V-voorstellen. De Franstaligen voorkamen dit door amendementen in te dienen. Vandaag roepen ze ook - zeer tegen hun zin - een tweede belangenconflict in.
Door geen belangenconflict in te roepen, dachten de Franstaligen Yves Leterme, zijn kartel en de Vlaamse (meerderheids)partijen onder druk te zetten. Maar de Vlamingen gaven geen kik, bleven op hun lijn, vroegen gisteren om de B-H-V-voortellen op de agenda van de plenaire Kamer te zetten en onmiddellijk te bespreken en te stemmen.
Uiteindelijk gingen de Franstaligen door de knieën. Na een vergadering waaraan alle voorzitters en fractieleiders in de Kamer deelnamen, beslisten ze om twee initiatieven te nemen.
Een, gisterenavond dienden ze een reeks amendementen in op de Vlaamse B-H-V-voorstellen en vroegen ze meteen ook om het advies van de Raad van State. De RvS heeft daar acht werkdagen de tijd voor, wat inhoudt dat de stemming minstens tot donderdag 22 mei wordt verdaagd.
Twee, vandaag roept de Cocof (Commission Communautaire Française) een tweede belangenconflict in, waardoor de Vlaamse B-H-V-voorstellen zelfs voor vier maanden de diepvries ingaan.
Vier maanden is meer dan de twee maanden die Yves Leterme meent nodig te hebben. Gisteren liet hij in de Kamer in antwoord op interpellaties over de problemen binnen de regering immers weten dat hij vasthoudt aan de datum van 15 juli voor een onderhandelde oplossing voor Brussel-Halle-Vilvoorde en de tweede fase van de staatshervorming.
(Bron: Eigen berichtgeving) Bron :het belang van Limburg?
Een Circus ?
Franstaligen trekken opnieuw aan rem 09/05/08
De Kamer besliste vannacht om 2 uur Vlamingen tegen Franstaligen om de stemming over de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde te agenderen. Die stemming werd echter meteen verdaagd omdat de Franstaligen drie amendementen op het wetsvoorstel indienden. Dat maakt dat de Raad van State nu eerst advies moet uitbrengen over die amendementen, een vertragingstechniek van de Franstaligen die ondanks eerdere uitspraken ook een belangenconflict zullen stemmen in de Franse Gemeenschapscommissie (COCOF).
Wanneer voor Vlaanderen ?
Schotse Labourpartij wil referendum over onafhankelijkheid
Jan Van de Casteele 09-05-2008
De voorzitter van de Schotse afdeling van de Labourpartij, Wendy Alexander, heeft verklaard dat ze voorstandster is van een referendum over de onafhankelijkheid van Schotland. Dat zei ze donderdag voor het regionale parlement.
Labour leed in mei 2007 een verkiezingsnederlaag ten opzichte van de separatisten van de SNP, die een relatieve meerderheid bemachtigden. Wendy Alexander, voorzitter van de Schotse afdeling van de Labourpartij is gekant tegen de onafhankelijkheid van Schotland, en daagt nu de separatistische eerste minister Alex Salmond uit om dit controversieel referendum, dat deel uitmaakte van Salmonds verkiezingsbelofte, te organiseren.
Ik heb de steun van de Labourpartij aangeboden om het referendum te organiseren zodra het mogelijk is, verklaarde ze voor het parlement van Edinburgh. Ze beschuldigt de nationalistische regeringspartij SNP ervan, te vrezen voor een nederlaag als de stemming nu gehouden zou worden. De partij voorziet het referendum immers pas voor 2010.
Volgens recente peilingen zijn tussen de 20 en 40 procent van de Schotten voorstander van de onafhankelijkheid. Dit historische referendum gaat tussen diegenen die willen dat het volk zich uitspreekt, zoals mijzelf en mijn collega"s, en diegenen die een uitstel willen (...) omdat ze het resultaat vrezen, voegde ze eraan toe.
Alexander heeft die nieuwe positie zondag in de pers uiteengezet. Commentatoren hebben die zet vertaald als een kaakslag voor Gordon Brown die de slechte resultaten in de lokale verkiezingen in het Verenigd Koninkrijk nog moet verwerken. Toen de eerste minister woensdag door het lagerhuis ondervraagd werd over de verklaringen van Alexander, ontkende hij met klem dat de voorzitster van de Labour partij opriep tot een referendum.
Premier Salmond heeft een referendum beloofd op het einde van zijn mandaat, maar moet nog de steun van de andere partij bekomen omdat de regerende partij geen meerderheid heeft in het regionaal parlement. Met de steun van Labour houdt niets hem in principe tegen om het omstreden referendum te organiseren. (AFP)
Als bijlage bij dit artikel:
Stemming Schotse toekomst in zicht Gert-Jan van Teeffelen in De Volkskrant, 9 mei
08-05-2008
De bom B.H.V
Vanavond of vannacht stemming over B-H-V 08/05/08
Vanavond of vannacht stemt de Kamer over de splitsing van het arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde. Bij de aanvang van de plenaire vergadering diende de CD&V/N-VA-fractie een motie in om die stemming te agenderen onmiddellijk na de bespreking en stemming over de programmawet. Die programmawet bevat o.a. enkele belastingverlagingen en koopkrachtmaatregelen die moeten ingaan op 1 juli. Erg voorspelbaar kondigden de Franstalige partijen meteen procedurele vertragingsprocedures aan.
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek