Ik ben
Ik ben een en woon in (VLAANDEREN .) en mijn beroep is Gepensioneerd..
Ik ben geboren op 09/02/1939 en ben nu dus 85 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Raad eens ?.
Of de N-VA de nieuwe dialoog van gemeenschap tot gemeenschap steunt, staat of valt met één simpel woord: geloofwaardigheid. N-VA heeft, samen met CD&V, op federaal niveau een jaar lang geknokt om een grote staatshervorming te realiseren. Een jaar lang botste het Vlaams kartel op een non van de Franstaligen. Heeft het zin om nu aan een bis-jaar te beginnen? Die vraag stelde Kris Van Dijck namens de N-VA tijdens het actualiteitsdebat in het Vlaams parlement. U kan de tekst hier lezen.
Dat de fiscus de Walen minder aanpakt dan de Vlamingen is opvallend nieuws. Dat de sp.a daar ruchtbaarheid aan geeft evenzeer.
De fiscus treedt veel strenger op tegen Vlaamse belastingplichtigen die niet tijdig betalen dan tegen Waalse wanbetalers. Dat blijkt uit de recentste cijfers, die oud-minister van Begroting Johan Vande Lanotte (sp.a) op 15 september bekendmaakte. Het aantal Vlamingen die na één jaar hun belastingen nog altijd niet betaald hadden en tegen wie de fiscus nog niets had ondernomen, schommelde op 31 mei 2008 tussen 6,5% (in Antwerpen) en 11,6% (in Leuven), zegt Vande Lanotte. In Wallonië schommelt het percentage ongemoeid gelaten wanbetalers tussen 26% (in Namen) en 46,6% (in Charleroi). Door die verschillen te tolereren, brengen CD&V en N-VA volgens Johan Vande Lanotte een nieuwe, onrechtvaardige geldtransfer op gang tussen Vlamingen die worden aangemaand te betalen en Walen die met rust worden gelaten. (HLN, 16 sept.)
Wanbetalers moeten overal even streng aangepakt worden. Vande Lanotte zegt als minister werkgroepen te hebben opgestart om de verschillen in kaart te brengen, maar... die zijn er nu niet meer. Staatssecretaris voor Fraudebestrijding Carl Devlies (CD&V) staat erbij en kijkt ernaar. Op die manier brengen CD&V en N-VA een nieuwe, zeer onrechtvaardige transfer op gang tussen Vlamingen die hun belastingen betalen en door de administratie achter de veren worden gezeten en Walen die niet betalen en met rust worden gelaten.
Commentaar
Het doet allemaal een beetje denken aan al die andere scheeftrekkingen: de flitspalen en de verkeersboetes, de gezondheidszorg, het aantal ambtenaren, de werkloosheidscontroles, enz...
Eentje willen we nog citeren: in Het Laatste Nieuws (6 april 2004) schreef Luc Van der Kelen dat mensen die een gerechtelijke boete niet betalen, in Wallonië en Brussel zelden tot nooit aangemaand worden om alsnog te betalen. 'In 2003 werd in de Waalse gerechtelijke arrondissementen in slechts 6,6% van de gevallen een deurwaarder gestuurd. In Vlaanderen gebeurde dat voor 19,9% van het aantal geldboetes. In het gerechtelijke arrondissement Hoei heeft het ministerie van Financiën al twee jaar lang zelfs niet één enkele keer een deurwaarder ingeschakeld om boetes in te vorderen...' Is het vandaag anders?...
Onderhandelingen NON.
Onderhandeling zal geen duimbreed vorderen
Zolang de Vlamingen de uitbreiding van Brussel en de benoeming van drie burgemeesters in de Vlaamse Rand weigeren zal er niets bewegen, stelt FDF-voorzitter Maingain in La Libre Belgique en Le Soir. Vooraleer elke diepgaande bespreking aan te vatten, zal de benoeming van de drie burgemeesters uit de rand effectief moeten zijn, luidt het. Indien men België wil stabiliseren, moet Brussel versterkt worden en territoriale banden met Wallonië krijgen." Het FDF maakt deel uit van de liberale MR.
16-09-2008
Wij komen er nog,weeral iets verder.
Splitsing van de Orde: alweer een kilometer
Jan Van de Casteele 16-09-2008
De laatste bastions van het oude België schuiven weg. Nu ook in de Orde van Geneesheren zijn Vlamingen en Franstaligen het eens over een splitsing van de Orde.
De Orde heeft een plan klaar en deed haar voorstel in Artsenkrant. De Nationale Raad wordt opgesplitst in tweeautonome raden, een voor Vlaanderen en een voor de Franstalige en Duitse gemeenschap. Elke vleugel krijgt een eigen algemene raad, een raad van beroep en vijf provinciale raden. Over het splitsingsvoorstel bestaat binnen de Orde aan beide kanten een akkoord. Brusselse dokters zouden mogen kiezen tot welke raad ze willen toetreden. Artsen die in de faciliteitengemeentes al langer actief zijn, mogen ook hun taalrol kiezen. Nieuwkomers worden wel verplicht zich aan te passen aan het taalregime in hun gemeente
Senator Louis Ide (N-VA) noemt het voorstel logisch, omdat Nederlandstalige en Franstalige provinciale ordes nu al anders werken (in hun omgang met klachten bv.) Ook de oplossing voor Brusselse artsen - altijd een moeilijk punt noemt hij billijk.
N-VA roept alle artsen-politici op om hun eigen voorstellen terzake te laten varen ten voordele van het goed uitgewerkte voorstel van de Orde van Geneesheren. Dat versnelt de parlementaire afhandeling.
Ook Vlaams Belang staat achter de vernieuwingsvoorstellen van de Orde van Geneesheren. De defederalisering van de Orde en het openbaar maken van de zittingen zijn twee belangrijke vernieuwingen waar het Vlaams Belang alleszins achter staat, stellen partijvoorzitter Bruno Valkeniers en Kamerlid Koen Bultinck. (Bron: DM/N-VA/VB)
Graag eerlijke verdeling.
Gezindsbond: Verdeling kinderbijslagen gebeurt niet eerlijk
Jan Van de Casteele 16-09-2008
De Gezinsbond wil het Belgisch kindergeld (gefinancierd door werkgevers) naar Vlaanderen, want de verdeling gebeurt niet eerlijk. Waalse uitkeringen situeren zich in een verhoogde schaal, tegenover amper 12% Vlaamse. Vlaanderen wil volgens voorzitter Roger Pauly meer doen voor de kinderen dan het federale niveau. Het moet dan ook bevoegd worden voor kinderopvang en voor de bijslagen.
De federale regering heeft de Gezinsbond beloofd dat er bovenop de 50,3 miljoen euro verhoging die reeds is beslist, er nog meer extra geld in de pijplijn zit. Roger Pauly, voorzitter van de Gezinsbond, is tevreden. Toch zou hij het Belgisch kindergeld liever naar Vlaanderen zien komen. 'De verdeling gebeurt nu niet eerlijk', zegt hij.
Kinderbijslagen zijn kostencompenserend, zoals de ziekteverzekering. En van een totaal andere orde als werklozensteun of pensioenen. Het kindergeld hoort niet thuis in de sociale zekerheid.
Pauly wil het gezinsbeleid, inclusief het kindergeld, overhevelen naar Vlaanderen. Ik ben er van overtuigd dat Vlaanderenmeerwil en kan doen voor de kinderen dan het federale niveau. Bovendien kan het wettelijk. In de Grondwet van 1980 is ingeschreven dat de zogeheten persoonsgebonden materies een bevoegdheid zijn voor de Gemeenschappen. Het hele gezinsbeleid hoort daar duidelijk bij. En dat heb ik het over meer dan kinderopvang, óók de bijslagen.
Ik ben voor een behoorlijke solidariteit. Maar laat ze alsjeblieft wel doorzichtig blijven. Nu is er een scheefgroei in de verdeling van de kindergelden. Weet u bijvoorbeeld dat in Vlaanderen 12 procent van de uitkeringen in een verhoogde schaal ligt, en dat dit in Wallonië 26 procent is? Van waar komen die verschillen. Zijn die gerechtvaardigd?
In Vlaanderen loop het geboortecijfer ook sterker terug. Dus moet in Vlaanderen een specifiek beleid kunnen gevoerd worden. Dat geldt trouwens voor de hele sociale zekerheid.
De sociale zekerheid is een anachronisme aan het worden. De situatie is compleet anders dan in de tijd dat ze werd opgericht, juist na de Tweede Wereldoorlog. Er was toen een jonge bevolking met hoge tewerkstelling. Vandaag is de toestand omgekeerd. Wist u dat België ongeveer het enige land te wereld is waar het kindergeld wordt gefinancierd met bijdragen van de werkgevers? Elders gebeurt dat vanuit de algemene middelen, maar Wallonië wil dat niet veranderen. (Info: GVA, 165 sept.)
Splitsen JA,democratie JA.
Splitsing van België niet voor de centen, maar voor de democratie
Jan Van de Casteele 15-09-2008
In deze rubriek verscheen al een repliek op de jongste publicatie van Rudy Aernoudt, die meent de kost van de splitsing van België te kunnen berekenen. Misschien zal Aernoudt niet verwacht hebben dat hij vanuit de Vlaamse Beweging applaus kreeg voor zijn telraam. Als het dat maar is, is de reactie. Uitgerekend een Belgicist rekent voor hoe goedkoop de onafhankelijkheid wel is Bovendien is het wetenschappelijk gehalte van Aernoudts cijfergeschuif verre van indrukwekkend, de berekening van de winst van een splitsing ontbreekt compleet.
In een opiniestuk in De Standaard (15 sept.) had Brecht Arnaert het ook over Aernoudts steriel boekhoudkundig relaas, maar voegde daar een dimensie aan toe. Het Belgisch probleem is in essentie een probleem van democratie en niet van geld of taal.
Ik wil een staatshoofd dat ik kan verkiezen, één parlement en geen acht, 15 ministers en geen 58, en 150 volksvertegenwoordigers en geen 524 Maar dat kan niet omdat je niet enkel binnen je eigen democratie tot consensus moet komen, maar daarna nog eens met minstens vier andere. In België is de hoeksteen van elke democratische samenleving onderuit gehaald. Pariteit in de regering, belangenconflicten, alarmbelprocedures, de hele Belgische constructie is erop gebouwd om de meerderheid te muilkorven.
Integrale tekst: zie bijlage
15-09-2008
Bouwgrond te koop in Ardooie.
Grond
ARDOOIE - De gemeenteraad heeft beslist dat de verkoop van vijf loten bouwgrond in de Hoflandstraat toevertrouwd wordt aan het comité van aankoop. Enkel particulieren kunnen een bod doen op maximum één perceel. De te bouwen woning moet binnen de vijf jaar in gebruik genomen worden. De minimale instelprijs bedraagt 150 euro per m2. Koppelbouw is niet toegelaten. (mr)
Wat zou het worden ?
Peiling RTBF/Le Soir: alleen LDD wint fors
Jan Van de Casteele 15-09-2008
Mochten er op dit moment federale verkiezingen zijn, zou het kartel CD&V/N-VA in Vlaanderen veruit de grootste politieke formatie blijven. Grote overwinnaar zou echter Lijst Dedecker worden. Dat blijkt uit een opiniepeiling van RTBF en Le Soir.
In Wallonië bevestigt het septemberonderzoek de vorige peilingen: MR zakt verder weg, nu al een behoorlijk eind onder de PS. Ecolo en CdH mogen op flinke winst rekenen. PS: 28,8 (29,5%) MR 24,6% (31,12%) Ecolo: 17% (12,8%) CdH: 18,3% (15,8%)
In Brussel blijft de MR (29,2%) ondanks verlies wel de grootste partij, voor de PS (22,6%) en Ecolo en cdH schommelen (beide rond de 14%).
Het bureau Dedicated Research ondervroeg tussen 5 en 10 september 600 Vlamingen, 500 Brusselaars en 600 Walen van 18 jaar en ouder. 74 procent van de gecontacteerde personen antwoordde ook op de vragen. De maximale foutenmarge van de peiling bedraagt tussen de 4 en 4,4 procent. (info: Belga 14 sept.)
Commentaar
Wat RTBF en Le Soir nu peilen, kan een indicator zijn van een politieke tendens op de flink krimpende afstand naar de regionale verkiezingen van juni 2009. Maar (on)gunstige electorale vooruitzichten kunnen in acht maanden worden omgebogen. In de partijhoofdkwartieren zal men wel degelijk rekening houden met de tendensen, zeker als die bevestigd worden in ander opinieonderzoek (ook al weet men daar dat een deelname van 70 procent aan de enquête staat voor 30 procent vraagtekens). Ook over de methodiek van Dedicated Research (internetbevraging bij eigen panel), dat zichzelf het grootste onafhankelijke bureau voor marktonderzoek en opiniemetingen in België noemt, geven de Vlaamse kranten weinig (kritische) details.
Lijst Dedecker stelt zich graag als een salonfähig alternatief voor het Vlaams Belang voor dat nog altijd in een cordon sanitaire gevangen zit. De vraag is echter of Lijst Dedecker niet eerder een rechtse variant van SPIRIT nu VlaamsProgressieven is, een vehikel om het grote boegbeeld aan een ministerspost te helpen, geholpen door enkele mindere goden die in zijn slipstream hopen enkele mandaten te kunnen meepikken.
PS:Je mening kunt je kwijt in hetgastenboek.
Luisteren op Nederland radio 1.
Louis Ide op de Nederlandse Radio 1 over de crisis 12/09/08
De Nederlandse nieuwszender Radio 1 interviewt N-VA-senator Louis Ide en Knack-directeur Rik Van Cauwelaert over de communautaire crisis: Een nieuwe poging met een nieuw gezicht op een ander niveau. Dat was de formule die in België de achterliggende dagen de vastzittende gesprekken tussen Vlamingen en Franstaligen moest voltrekken. De Vlaamse premier Kris Peeters leek de partijen na 15 maanden crisis bij elkaar te brengen, maar binnen 24 uur was het opnieuw mis." Luister on line.
De echtgenoot van UF-schepen Eléonore de Bergeyck van Wezembeek-Oppem, Michel de Moerloose, kreeg aan de vooravond van De Gordel een PV voor racisme en xenofobie aangesmeerd toen hij betrapt werd bij het besmeuren van de openbare weg met anti-Vlaamse slogangs.
Mocht het toch tot een dialoog van gemeenschap tot gemeenschap komen "dan vind ik het aangewezen dat ook de N-VA mee aan tafel zit", zegt Vlaams minister Geert Bourgeois.
Lege handen Het ziet er niet goed uit voor het N-VA-congres van 21 september. Komen er geen of ongeloofwaardige communautaire onderhandelingen, en CD&V blijft de regering-Leterme steunen, dan springt volgens Vlaams minister Geert Bourgeois het kartel en stapt hij zelf uit de Vlaamse regering. "Wij kunnen in juni 2009 niet met lege handen naar de kiezer."
Zeer sceptisch De N-VA-minister gelooft niet dat het iets wordt met de dialoog van gemeenschap tot gemeenschap. "Ik ben zeer sceptisch. Als het niet geloofwaardig kan, hoeft het niet."Geloofwaardig betekent voor hem "dat de Franstaligen willen meewerken aan een confederale staatsinrichting en niet opnieuw beginnen te palaveren over de uitbreiding van Brussel of inschrijvingsrechten voor de Franstaligen."
Goede samenwerking Bourgeois benadrukt dat hij goed samenwerkt met Kris Peeters - "Er is meer ruimte voor overleg dan met Yves Leterme" - maar mocht het onverhoopt toch tot een dialoog van gemeenschap tot gemeenschap komen "dan vind ik het aangewezen dat ook de N-VA mee aan tafel zit." (belga/tdb)
Een vogel,een hen,kuiken,kip ?wat is het.
Izegem koekoekt Geert Bourgeois wil de Izegemse koekoek weer op de kaart zetten. Letterlijk en figuurlijk. Met o.m. het culinaire evenement 'Izegem koekoekt' op 19, 20 en 21 september wil hij samen met enkele stadsgenoten de Izegemse koekoek meer bekendheid geven en uitspelen als toeristische troef. Tijdens 'Izegem koekoekt' kan je in 13 lokale restaurants proeven van het Izegemse streekproduct. Op de foto zie je Geert Bourgeois tussen enkele deelnemende restaurantuitbaters en de 'vrienden van de Izegemse koekoek'.Meer over de koekoek op www.izegemsekoekoek.be
Kris Peeters.
Het gaat hier over de vraag of we dit land nog een structuur met een toekomst kunnen geven. Als je nog in die mogelijkheid gelooft, dan kun er je er beter vandaag aan beginnen en niet wachten tot duidelijk is wie de machtsstrijd in Wallonië heeft gewonnen.
Kris Peeters in Knack
12-09-2008
Wie gelooft U ?
Laat het weten in mijn gastenboek,als je wilt.
Eyskens en De Roover over de keuze van de christendemocraten
Jan Van de Casteele 12-09-2008
Dat Marc Eyskens het kartel wil breken is duidelijk. Heeft hij goede argumenten tegen het Vlaams-nationalisme? Niet volgens Peter De Roover.
Hoeft er een kloof te zijn tussen christendemocratie en Vlaams-nationalisme? Mark Eyskens, de spits van de belgicisten binnen CD&V, vindt van wel (Christendemocratie versus nationalisme, DS, 9 september, zie bijlage). Zijn gestook tegen de Vlaamse vleugel van zijn partij en tegen Kris Peeters (Leve de Franstalige B-ploeg, HLN, 12 sept.) en zijn geflirt met B-Plus openen makkelijk de deuren tot de pers van de oud-premier, die volgens Hugo Camps nog zot loopt van ambitie om toch nog eens premier te worden, maar dit tussendoor. Kort samengevat de repliek van Peter De Roover in De Standaard van 12 september (Welke onderbroek dragen Vlaamse christendemocraten).
De definitie van Eyskens:
Het nationalisme behoort tot het natuurlijke instinct van alle volkeren en heeft te maken met het gevoel van lotsverbondenheid tussen mensen die zich solidair voelen door hun geboorteverwantschap en dan ook gezamenlijk hun belangen verdedigen.
De variant van De Roover, perfect verenigbaar met christendemocratie, klinkt als volgt: Het nationalisme behoort tot het natuurlijke instinct van alle volkeren en heeft te maken met het besef van bijzondere lotsverbondenheid tussen mensen die zich extra solidair voelen door hun gedeeld verleden en/of toekomst en dan ook gezamenlijk een aantal van hun belangen verdedigen.
Grenzen en vrede
Eyskens koppelt nationalisme aan onverdraagzaamheid, agressiviteit, veroveringsdrang. Dit is niet zelden het geval. Niet per definitie dus. Tegenover het spookbeeld van ontaard nationalisme stelt De Roover de kracht van het nationalistisch beginsel van respect voor grenzen. Dat beginsel zorgde in West-Europa nu sinds zestig jaar voor vrede. De vaders van de EU opteerden voor het model Zaventem, Liedekerke of Overijse, niet voor dat van de Franstalige imperialisten in Kraainem of Wezembeek-Oppem, aldus De Roover.
Meer Vlaamse solidariteit
Eyskens suggereert dat nationalisten niet solidair zouden zijn. Nationalisten zijn niet tegen solidariteit, maar willen de grenzen tussen solidariteitsniveaus (familie/kennissen nationale (interpersoonlijke) internationale) hertekenen. Voor Vlaams-nationalisten is het tweede niveau Vlaanderen, niet België, maar een onafhankelijk Vlaanderen moet op het derde niveau (internationaal) een veelvoud besteden van de zelden bereikte doelstelling van 0,7% van het bbp).
Efficiënte solidariteit Waar Eyskens suggereert dat Vlaanderen de Walen aan hun lot zou overlaten, repliceert De Roover dat Eyskens beeld van de Waalse sukkelaar niet door moderne nationalisten, maar precies door figuren als Eyskens wordt gecreëerd. Transfers kunnen verlammend werken en zijn binnen België pijnstillers in plaats van medicijnen. Bovendien, wie echt internationaal denkt, zou even solidair moeten zijn met Moldavische armen dan met Waalse.
Onverenigbaar?
Er bestaat geen onverenigbaarheid tussen christendemocratie en nationalisme, wel tussen een christendemocratie die vasthoudt aan het Belgische dogma en Vlaams-nationalisme. De houdbaarheid van de kartelformule zal bepaald worden door het antwoord op de vraag in hoeverre de CD&V zich kan bevrijden van het Belgisch-dogmatisch staatsdenken.
Invulling van Vlaanderen een probleem?
De Roover reageert ook op Reynebeau. Diens vraag Hoe moet het nieuwe Vlaanderen er dan uitzien? zouden nationalisten niet kunnen invullen. Hoeft ook niet, zegt De Roover. Ons Vlaams-nationaal streven beoogt niet het beëindigen, maar juuist het begin van het politieke debat in Vlaanderen, zonder Belgische hindernissen die dat debat alleen maar vervuilen.
Integrale tekst van beide tribunes: zie bijlage
11-09-2008
Het einde ?
VVB roept Vlaamse partijen op federale regering te verlaten
Peter De Roover 11-09-2008
Politiek moet ernstig blijven. Resoluties van het Vlaams Parlement zijn 'geen vodjes papier', de regeringsnota (5/9) is geen wegwerptekst. De 'federale' gijzeling duurde lang genoeg. De VVB roept de Vlaamse partijen op de federale regering te verlaten.
Op 31 juli 2008 gaven CD&V en N-VA gezamenlijk een tekst uit, waarin zeven uitgangspunten naar voor werden geschoven voor een zinvolle communautaire dialoog. De Vlaamse regering onderhandelde een akkoord op 5 september, waarin alle Vlaamse regeringspartijen de strikte en noodzakelijke voorwaarden vastlegden om deel te nemen aan een gemeenschapsdialoog.
Het antwoord dat de Franstalige partijen formuleerden op 9 september geeft geen enkele waarborg dat ze akkoord gaan met de geformuleerde strikte en noodzakelijke voorwaarden. In feite hernemen de Franstalige partijen gewoon wat ze al maanden herhalen: ze gaan akkoord om te praten, zonder enige verduidelijking waarover ze wel en niet praten, zonder waarborgen dat ze niet op die manier de noodzakelijke staatshervorming op de lange baan willen schuiven.
Eigenlijk negeren ze het Vlaamse akkoord van 5 september volkomen.
We verwachten dat de Vlaamse regeringspartijen niet elk uur van mening veranderen en klaarheid eisen van de Franstalige partijen omtrent de gestelde strikte en noodzakelijke voorwaarden, onder meer dat er een onderhandeling komt tussen beide grote gemeenschappen, met door die gemeenschappen gemandateerde onderhandelaars; een engagement van de Franstalige partijen dat ze een akkoord ook goedkeuren in het federale parlement; een akkoord dat BHV verder wordt afgehandeld in de kamer op basis van de voorliggende voorstellen; een akkoord dat het zwaartepunt van de bevoegdheden naar de deelstaten verschuift; een akkoord dat er concrete resultaten worden geboekt voor de deelstaatverkiezingen van juni 2009.
Aan geen van deze strikte en noodzakelijke voorwaarden is momenteel voldaan, zodat de Vlaamse partijen bij de huidige stand van zaken moeten besluiten dat de uitnodiging door de Franstalige partijen werd afgewezen.
In het bijzonder CD&V en N-VA kunnen, gezien de tekst van 31 juli, geen vrede nemen met het antwoord van de Franstalige partijen. De Vlaamse Volksbeweging roept deze partijen op consequent te blijven met hun engagement van 31 juli en de regering te verlaten.
Weliswaar bindt de verklaring van 31 juli niet VLD en SP.a, maar ook van deze partijen verwachten we enige consequentie met de Vlaamse regeringsnota van 5 september. Ook zijn mogen het geweer niet elke dag van schouder veranderen en kunnen niet akkoord gaan met het Franstalige antwoord. Ook in de politiek mag verwacht worden dat men ernstig blijft.
Voor de Vlaamse Volksbeweging,
Peter De Roover
Politiek secretaris
0497 451 113
Dagje uit in onze hoofdstad.
Neem kontakt met het V.V.B-sekretariaat en schrijf in,zo beleefd je een prettige dag in onze hoofdstad.
Niet te vergeten.
HERINNER 11 - 9
10-09-2008
Stop die man.
Onderhandeling zal geen duimbreed vorderen 10/09/08
Zolang de Vlamingen de uitbreiding van Brussel en de benoeming van drie burgemeesters in de Vlaamse Rand weigeren zal er niets bewegen, stelt FDF-voorzitter Maingain in La Libre Belgique en Le Soir. Vooraleer elke diepgaande bespreking aan te vatten, zal de benoeming van de drie burgemeesters uit de rand effectief moeten zijn, luidt het. Indien men België wil stabiliseren, moet Brussel versterkt worden en territoriale banden met Wallonië krijgen." Het FDF maakt deel uit van de liberale MR.
Toch splitsen.
Het cijfer van Aernoudt: splitsing best te betalen
Jan Van de Casteele 09-09-2008
Gelukkig is er Rudy Aernoudt. Nu weten we wat de maxiumumfactuur van de splitsing van België zou zijn. Althans volgens de belgicisten: 1,2 miljard, geplukt met de natte vinger. Peanuts, aldus een Vlaams topeconoom.
De Vlaamsgezinden moeten Rudy Aernoudt dankbaar zijn. Zelfs die maximale raming, maar het kan vooral ook veel minder zijn, kan Vlaanderen dankzij een goed beleid best aan.
Aernoudt, prominent lid van vaderlandslievende organisaties als B-Plus en de economische denktank België Anders, probeert zich in de kijker te werken als een van de topfiguren van het hedendaagse belgicisme. Zijn polemische drift is omgekeerd evenredig aan de wetenschappelijkheid waarmee hij te werk gaat. Dat is niet anders in de elf bladzijden van zijn pamflet De kost van niet-België. Aan bronvermeldingen heeft de auteur niet echt veel behoefte. De structuur van de tekst is schabouwelijk. Een kluwen van economische speculaties doorspekt met politieke beschouwingen, taal- en tikfouten zijn andere kwaliteiten van zijn opstel.
Het uitgangspunt is voor Aernout al meteen prijs. Op basis van een potje hypotheses alle scenarios in het nadeel van Vlaanderen en (vooral) in het voordeel van Brussel - landt hij op slechts 1,6 miljard euro transfers. Minder dan eenderde van wat de Vlaamse administratie berekende (5,4 miljard) en nog iets verder af van wat Remi Vermeiren en co berekenden in het Warandemanifest.
Hiermee is Aernoudt natuurlijk nog niet thuis. Hij moet immers op een nadeel voor Vlaanderen uitkomen. Even goochelen dan maar, met wat andere mogelijks negatieve gevolgen van een splitsing (50% kans dat EU uit Brussel vertrekt, 15% efficiëntieverlies omwille van de groei van de Vlaamse ambtenarij) en met wat speculaties (o.m. dat tewerkstelling en bedrijfsvestigingen in Brussel niet zouden wijzigen). Dat volstaat om te landen op een splitsingskost van 1,2 miljard euro voor Vlaanderen.
Commentaar (JVdC)
De belgicisten hebben hun telraam gebruikt, de maximumfactuur van de splitsing berekend. Is het dat maar?... Peanuts, aldus een topeconoom die Tussendoor hierover contacteerde. Vlaanderen kan die kost best dragen, want goed beleid betaalt zich terug... Bekeken in een ruimer budgettair kader stelt die eigenlijk niet zoveel voor...
Bovendien zijn de cijfers van Aernoudt heel speculatief en omstreden. Hij is in geen geval een specialist in het berekenen van wat de budgettaire winst zou zijn van een splitsing. Van het wegvallen van de politieke kosten rond het sterfhuis van België bij voorbeeld (communautair tijdverlies, monarchie, federaal ambtenarenapparaat, wildgroei Franstalige regeringen, inefficiëntie Brussel, etc...)
De kritiek van Aernoudt op de groei van uitgaven voor een ruimer Vlaams ambtenarenapparaat is geen communautaire, maar een politiek-liberale kritiek. Dat Vlaanderen voor pakweg milieu, welzijn, wetenschappelijk onderzoek per capita meer uitgeeft dan Wallonië is blijkbaar een niet meer dan een politieke keuze waarmee Vlaanderen budgettair toch mooie cijfers kan voorleggen. Dat de ene regio inzake federaal gebleven bevoegdheden de putten blijft vullen van de andere, is minder evident.
Aernoudt stopt zijn natte vinger ook in de pot van de duistere toekomst. Als futuroloog is hij geen hoogvlieger. De tranfsers dienen vandaag voor tweederde voor de financiering van de werkloosheid in Wallonië en Brussel... Een intense samenwerking tussen de regios moet er voor zorgen dat de naar schatting 150.000 vacatures in Vlaanderen ingevuld raken door landgenoten van een andere regio... Aan het tempo dat dit vandaag loopt (enkele tientallen) en binnen het Belgische kader zijn we met die job nog eeuwen bezig...
Lees de volledige paper op: www.standaard.be/aernoudt
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek