Deze morgen te 06:15 uur wakker geworden van de vuilkar die de huiscontainers in de straat kwam ophalen. Het voor gisteren avond aangekondigde onweer hebben we niet gehad. Het is hier goed liggen maar we gaan vandaag verder varen naar Cantillion-sur-Sambre.
We vertrokken te 09:15 uur en hadden dadelijk sluis Landrecies. Die stond leeg en werd onmiddellijk bediend. Toch wel een fijn systeem met die afstandsbediening, je moet bijna nergens wachten en alles werkt hier dan nog ook. (Is op de Maas met de afstandsbediening daar wel eens anders!). Voorbij deze sluis varen we op het Canal de l’Oise à la Sambre, de nu onbevaarbare Samber loopt aan onze SB zijde langs het kanaal. Aan beide zijden van kanaal en Samber liggen mooie grote plassen waarop eendenhuisjes gebouwd zijn. Verderop het kanaal varen we door een weidegebied waarvan de weides omzoomd zijn met hagen en houtwallen. Een ooievaar was ook van de partij.
Voorlopig is er nog water. Werken = wachten. Plots stonden we voor de poort. Tunneltje onder de spoorweg in Bazuel.
Na sluis Landrecies was het 6 km tot sluis Ors. Aan sluis Ors zijn moderniseringswerken in uitvoering, namelijk nieuwe verlichting en seinbakken worden geplaatst. Aan BB zijde wordt de oever gemaaid en iets verderop dienden we een kwartier te wachten, daar lag een kleine duwbak met een duwbootje dwars over het kanaal. De bak werd daar achter gelaten en het duwbootje voer voor ons uit. Toen we aan de ophaalbrug van Cantillion-sur-Sambre arriveerde lag het bootje klaar achter een ponton met een kraan. Toen de ophaalbrug open ging mochten wij eerst door en hebben wij ons aan BB zijde aan de kade (met elektriciteit en watertappunt) net voorbij de brug aangelegd.
Brits oorlogskerkhof WO I verloren tussen de velden in Ors. Dreigende wolken van het onweer.
Namiddag een fietstocht gemaakt (23 km) van Catillon-sur-Sambre naar Ors. Verder naar het Bois du Fontaine-au-Bois waar we doorheen fietsten en terecht kwamen aan de afsluiting van een militair domein en niet verder konden. We hebben dan een pad (ook gemerkt als een van de Grote Routepaden) gevolgd door het bos dat de afsluiting kilometers ver volgde tot we op de weg van Pommereuil naat Bazuel uitkwamen. Die hebben we dan gevolgd, onder de spoorlijn door; tot in het dorp. Vanaf hier volgden we de Rue National richting Catillon-sur-Sambre. Afsluitend zijn we nog door het dorp gereden om te kijken of er hier een bakker is maar dat was niet het geval. Een kleine superette langs de Rue National was gesloten tot 01.07.23 dus daar konden we ook niet terecht.
In de loop van de avond kregen we een goede onweersbui over ons heen en hebben we wat TV gekeken.
Dag 45 – Maandag – 19.06-2023 – Steiger Landrecies.
Gisteren avond is er een serieus onweer geweest met veel regen. Ze voorspellen voor vanavond terug onweer dus zullen we op tijd vertrekken om te fietsen.
Voormiddag zijn we eerst gaan winkelen en nog een was gaan draaien (Container met wasmachines en droogkast op de parking van de Carrefour).
Namiddag een mooie fietstocht van 24 km gemaakt. Van de kade via de D959 tot aan de D964 en daar via de Rue de la Bouflette omhoog de heuvel op. Bovenaan via de Chemin des Fayts naar Grand-Fayt, door het dorp door de Rue de la Berthière tot op de Rue de Maroilles. Via deze weg en de Rue des Vignies en de Rue de la Basse tot aan de mooie watermolen op de L’Helpe Mineure (zijriviertje van de Samber) in Maroilles. In het centrum linksaf via de Rue du Lietenant tot aan de oude watermolen op de L’Helpe Mineure en vervolgens via de Chemin de Bruneau en de Chemin de Préseau terug naar de D959 en Landrecies.
De site van de watermolen van Maroilles. Nog een zichtje van op de vissteiger naar de steiger.
Het zijn hier wel geen hele steile hellingen meer maar wel heel lange om telkens van de ene beek naar de andere te fietsen. Terrasjes vindt je hier niet, er zijn dan ook weinig fietsers te bekennen. Het is wel een mooie streek om met een motorfiets rond te toeren en we zijn vandaag ook weer twee groepen tegen gekomen. Rond 18:00 uur hebben de vissers die hier vanmorgen aan de overkant zaten alles opgebroken en het wordt meer en meer bewolkt en ik denk dat het niet zo lang meer gaat duren voor het begint te regenen.
De bakker van de boulangerie die we gisteren avond gezien hadden en waarvan we dachten dat die vandaag wel zou open zijn is blijkbaar een corona-slachtoffer die het niet overleefd heeft. Gezien de bakkerij niet open was ben ik in de krantenwinkel er vlakbij gaan vragen of er ergens brood te vinden was en die man vertelde mij dat. De dichts bij zijnde bakker is vandaag ook niet open maar gelukkig was er hier een kleine supermarkt die zondag voormiddag open is. Ze hebben er lekkere baguettes.
We vertrokken te 09:50 uur. We verwachten vandaag wel wat tegenliggers te krijgen gezien het feest in Landrecies gisteren namiddag was en de boten die eergisteren in Hautmont vertrokken waren vandaag zullen terugkeren. Hzet bleek inderdaad het geval te zijn. Aan sluis S3 – Sassegnies kwamen we de eerste 2 tegen. Onderweg naar sluis S2 – Hachette de 2 volgende, net aan die sluis weer 2, net voor sluis S1 - Etoquies weer 2 en na de sluis de laatste.
Hier wordt het landschap terug opener. Nieuwe steiger in Landrecies.
Aan sluis S1 – Etoquies stond de linkerdeur geblokkeerd en niet helemaal open. De afstandsbediening werkte niet en er verscheen “Handbediende sluis” op het scherm. De deur ging enkele malen terug dicht en open en toen kwam er iemand bovenaan die teken deed dat we binnen mochten varen. Er dreef ook een ca 20 cm dikke en 6 meter lange boom voor de ingang van de sluis en die dreef mee naar binnen. Toen die eruit getrokken was en het stuk hout dat tussen deur en muur zat verwijderd was konden we geschut worden.
Te 12:40 uur legden we aan de spiksplinter nieuwe drijvende aanlegsteiger in Landrecies aan. De steiger werd gisteren ingehuldigd en daar kwam het hierboven genoemde feest van. Op deze steiger is elektriciteit en water voorzien die bediend gaat worden met de app I-Marine maar tot de poort afgesloten kan worden is het liggen en de dienst gratis. Hebben wij hier weer geluk zeg.
Hier hebben ze verschillende oude kazernes. Van de ene hebben ze appartementen en van de andere culturele gebouwen gemaakt.
Namiddag hebben we een wandeling door het dorp gemaakt en zijn aan de (ook) nieuwe steiger boven de sluis gedag gaan zeggen tegen Rob en Elly van de Eleonore (NL) die hier al enkele dagen liggen.
Goede overnachtingsplaats. De bakker is op 500 m en de baquettes zijn er zoals ze moeten zijn :‘Frans’. Er is gisteren nadat we aangelegd hebben geen enkele boot gepasseerd.
Wij waren deze morgen als eerste toen de lichten van de sluis S5 Pont-sur-Sambre aangingen en vertrokken te 09:15 uur.
Na ca 4 km arriveerden we aan sluis S4 Berlaimont. Hier moeten we ons vignet voor Frankrijk nog kopen aangezien ik dat niet via internet kon. Toen we boven in de sluis waren aan het kantoor het vignet gaan kopen. Ik meen me te herrinneren dat je vroeger een vignet kon krijgen voor 1 dag, 7 dagen, 14 dagen, 1 maand 3 maanden 6 maanden of 1 jaar. Dat blijkt nu voor de maanden telkens een nieuw vignet te zijn voor elke maand (163,5 €) We hebben dan maar 2 vignetten gekocht en we zien daarna wel. Ik moest nog wel naar het dorp om cash af te halen gezien je hier NIET met de kaart of de app kunt betalen!
Na de sluis hebben we op de arm van de barrage aangelegd op de halte fluvial. Hier is (nog) geen elektriciteit en of water maar dat wordt momenteel wel aangelegd. We zijn te vroeg
Kade en kerk van Berlaimont. Maar in het bos daar zijn er ja-agers, hali halo……
Namiddag een fietstocht (24 km) gemaakt door het grootste aaneengesloten woud (9000 Ha) in het departement Nord pas de Calais. Het situeert zich tussen Samber en Schelde en is doorkruist met gravel fietspaden en een paar geasfalteerde (maar slecht onderhouden) wegen. In de loop van de avond nog een plaatselijke rit door en rond Aulnoye-Aymeries.
Over het jaagpad van rechteroever tot in Leval. Daar vond ik langs het riviertje La Tarsies een merkwaardig tafereeltje. (Zie foto). In Aulnoye-Aymeries staat een van de grootste staalfabrieken van Frankrijk, firma Vallourec Tubes France, waar ze metalen buizen maken voor de olie- en gasindrustrie (pijpleidingen) die over heel de wereld uitgevoerd worden.
Goede jachthaven met goede faciliteiten. We hebben goed geslapen. Deze morgen voor wij vertrokken waren er al een tiental jachten vertrokken. Achteraf hoorde ik van de havenmeester dat er morgen in Landrecies een feest en een evenement op het water is. Doordoor is er morgen daar ook een stremming van 14.00 tot 17.00 uur. Voor het ontbijt een wandeling naar het centrum gemaakt om de bakker financieël wat te steunen en daarna te 10:00 uur vertrokken. Het is 8 km varen tot de volgende sluis S6 Quantes. De Samber slingert hier tussen de heuvels en maakt grote bochten waardoor het hier mooi varen is. Op veel plaatsen staan de koeien ofwel onder de bomen in de schaduw of aan de waterkant. Die beestje hebben het ook warm denk ik.
Zalig varen hier. Post, toren en gedenkteken in Pont-aux-Sambre
Toen we aan S6 Quantes arriveerden lagen de laatste twee boten die vertrokken waren (en al een dik half uur voor ons moesten zijn) nog voor de sluis. Blijkbaar hadden die iets verkeerd gedaan met de afstandsbediening want het sein bleef op rood staan. Uiteindelijk zijn ze bij rood sein toch de sluis in gevaren maar toen ging de sluis niet dicht. Ik heb dan maar met ons kastje de sluis in werking gezet met het gevolg dat wij achteraf 10 minuten moesten wachten voor we de sluis terug konden bedienen. Aan sluis S5 Pont-aux-Sambre was het terug prijs. We hebben ze nu maar laten sukkelen en hebben aan de steiger voor de sluis aangelegd. We lagen vast te 12:25 uur.
Dag 41 – Donderdag – 15-06-2023 – Kade km 5 Merbes-le-Château – YH Hautmont
Deze morgen rond 06:15 uur arriveerde de eerste visser en toen we opstonden zaten er al een vijftal op een rij. Na eerst naar het depot de pain in het dorp te zijn geweest voor een verse baguette en het daaropvolgende ontbijt vertrokken we klokslag 09:00 uur. We gaan vandaag de grens over en in Solre-sur-Sambre hebben we de laatste sluis van Belgie. Toen we daar arriveerden en een toeterden kwamen er enkele personeelsleden naar buiten maar de sluis stond naar boven en aan de andere kant kwam er net een jacht in afvaart dus die sluis stond voor hem klaar en wij moesten 100 m terug achteruit om die na de schutting te laten passeren.
Solre-sur-Sambre. Soms zijn het villa’s langs het water. Samber voorbij Maubeuge. Beelden in Hautmont.
In sluis hebben we de watervoorraad terug aangevuld en kregen we het document (vaarvergunning) dat we eigenlijk bij het binnen komen in Wallonie in Lannaye hadden moeten krijgen.
Nu voeren we Frankrijk binnen en ging het verder tot aan S9 – Marpent. Hier hebben we aangelegd omdat we dachten dat we hier het vignet voor Frankrijk moesten halen maar dat bleek niet hier te zijn. De parlefoon was stuk dus werd het even bellen. Na het gesprek kregen we via een automaat een doos afgeleverd met daarin de afstandsbediening voor de geautomatiseerde sluizen hier.
Na S9 – Marpent voeren we voorbij het dorpje Boussois waar we een mooi nieuwe kleine kade vonden maar die was nog niet klaar, er waren nog werken aan de gang en we konden nog niet van de kade af. De volgde sluis was S8 – Maubeuge. Hier achter ligt een lange kaai maar het was er vuil en er waren weinig bolders dus zijn we verder gevaren. Het stuk voorbij Maubeuge deed ons aan Charleroi denken, veel oude industrie en alles vervallen, en veel afval in het water! Te 13:05 uur volgde S7 – Hautmont en toen we daar boven kwamen zagen we voorbij de bocht boten liggen. Hier ligt zowaar een mooie grote jachthaven (staat niet in onze weliswaar oude vaaratlas en ook niet in de app van Waterkaarten!) Aan stuurboordzijde hebben we aan de kade buiten de jachthaven te 13:35 uur aangelegd. Het was welletjes voor vandaag, weer 24 km en 4:45 uur gevaren, veel te lang naar onze zin maar het ging onderweg nergens anders.
We vermoedden dat het liggeld hier wel buitensporig zou zijn maar het was juist de minst dure tot nu toe: 1 €/m.
Dag 40 – Woensdag – 14-06-2023 – Kade km 5 Merbes-le-Château
Heel goed geslapen hier. Alleen arriveerde rond 06:00 uur een stel vissers waardoor we door het dichtslaan van hun autoportieren op de parking en het gerammel van hun potten en pannen waarin ze hun visvoer klaar maakten wakker werden. We zijn toch terug in slaap gevallen tot 08:00 uur. Geen last gehad van verkeer op de brug en of aankomende of vertrekkende auto’s op de parking wat op sommige plaatsen wel het geval geweest is.
Na het ontbijt een korte wandeling door het dorp(je) gemaakt. Er is niet veel te zien maar ze hebben hier toch een café, een frituur met een klein winkeltje waar een ‘depot de pain’ is. Dus morgen vroeg kunnen we weer een verse baguette halen.
Het dorpspleintje in Merbes-le-Chäteau. Hier woonde de smid. Jachthaven Erquelinnes.
Namiddag was er controle van de Waalse dienst Milieu en Bos denk ik, gezien ze de vissers die er van deze morgen zaten kwamen controleren. Bij een ervan was er iets niet in orde met zijn leefnet want hij moest alles terug uitzetten en er werden bonnen beschreven ! Ze doen hier dan toch controle.
In de loop van de namiddag zijn we met de fiets tot in Erquelinnes gereden. We zijn eerst eens naar de jachthaven gaan kijken. De jachthaven ligt in een redelijk groot dok en om er binnen te komen moet je onder de spoorbrug door. Er kunnen nogal wat boten liggen. Het moet vroeger een grote bedrijvigheid geweest zijn met al die spitsen die hier toen rond voeren maar nu liggen er enkel een aantal jachten en er is plaats op overschot. In Erquelinnes zijn er genoeg horecazaken en winkeltjes maar er staan ook veel gebouwen leeg. Tijdens de terugrit zijn we nog langs Lidl gereden en zo langs het jaagpad terug naar de boot.
De vissers die er al de hele dag met drie onder een paraplu zaten met enkele koelzakken blikken bier hielden een barbecue en ze waren al goed aangeschoten. Het waren enkele lokbroeken die tot de zon onderging zijn blijven zitten en de helft van de tijd zaten te zingen.
Rond 22:45 uur zijn ze opgekrast en zijn wij ook gaan slapen.
Dag 39 – Dinsdag – 13-06-2023 – Kade Thuin – Kade km 5 Merbes le Château
Na het ontbijt nog wat boodschappen gedaan. Deze morgen vertrok eerst de Eleonore en wij rond 10:10 uur. We passeerden de sluizen S4 Lobbes, S3 Fontaine-Valmont en S2 La Bussiere waar we alle drie vlotjes doorheen konden gezien ze open stonden en te 12:25 uur arriveerden we op de eerste plaats waar het mogelijk was aan te leggen zijnde de kade op km 5 in Merbes-Le-Château. Hier kan je aan twee zijden aanleggen en wij kozen BB kant waar er achter een zeilbootje dat met kettingen vastgemaakt was nog net plaats was voor ons. Het zou wel eens kunnen dat de eigenaars van het bootje ‘coronaslachtoffers’ zijn. Het ligt hier zo te zien al een paar jaar maar het is zodanig goed vast gemaakt dat het mij niet lijkt dat het zomaar achtergelaten is. (Registratienummer B42944). Onderweg was het heel mooi varen maar nergens plaats om aan te leggen en te blijven liggen.
Aanlegplaats Lobbes. Hier wordt het landschap zo een beetje Frans. Kade Merbes-Le-Château.
Het is weer heel warm vandaag dus gaan we niet te ver fietsen en waren van plan een korte fietstocht te maken om toch maar iets beweging te hebben. We vertrokken te 16:00 uur richting Hantes-Wihéries waar we de loop van La Hantes volgden, dat is een kronkelend zijriviertje van de Samber dat door een mooi dal loopt. We volgden een MTB fietspad dat ons stukje over Frans grondgebied richting Bersillies-l’Abbaye loopt. Vervolgens door het klein dorpje Bousignies-sur-Roc (de naam zegt genoeg, stukken mooie afdaling maar ook stukken steil bergop) waar we naar de overkant van het riviertje reden. Door de velden en bossen op de heuvel langs de Chemin-du-Petit-Sartiau terug naar Belgie waar we een kilometer via de Chaussée de Mons (geen fietspad! – snel verkeer!) moesten volgen om terug boven op het plateau via de Rue Fonds de Nos Bois tot in Leers-et-Fosteau reden.
Brugje over de La Hantes in Bousignies-sur-Roc. Fred Flintstone heeft hier zijn Dino achtergelaten!
Daar konden we via een rustige weg naar Fontaine- Valmont waar we terug aan het fietspad van de Ravel Sambre kwamen en de laatste 7 km tot Merges-le-Château vlakke weg hadden.
Bij terugkomst hadden we toch wel weer 25 km in de benen (kort ritje hé!).
De vissers waren allemaal naar huis en we hadden de kade weer voor ons alleen. Tot 23:00 uur hoorden we wel muziek van aan de overkant ergens in het dorp maar daarna werd het heel rustig.
Vandaag hebben we niet veel gedaan buiten een wandeling van ca 4 km. We vertrokken langs het zijriviertje de Biesmelle dat op rechteroever uitmondt net voor de kade waar we lagen. Ongeveer 1 km verder staken we het riviertje over naar het wandelpad dat ons naar en door de “Hangende tuinen van Thuin” leidde. De tuinen zijn op de berghelling gemaakt in terrasvorm en allemaal ommuurd met hoge muren. Momenteel zijn veel van de tuinen buiten gebruik en verwilderd, er groene hier en daar al opgeschoten bomen in. Er zijn er een aantal waar druivenranken op geplant zijn en we vinden zowaar nog enkele groentetuintjes. Dat moet vroeger, toen die allemaal bewerk en onderhouden werden, wel een mooi zicht geweest zijn.
De “Hangende tuinen van Thuin” Panorama van aan het belfort naar de Samber. Belfort
Het paadje leidde ons helemaal naar boven tot aan de rand van de bebouwing en naar het plein aan het Belfort. Van hieruit heb je heel mooie panorama’s aan weerszijde van de helling. Na een verfrissing op het terras voor het belfort begonnen we aan de terugweg naar beneden. Dit is een heel lange trap die tegen de helling slingert en beneden in La Bass-Ville uitkomt.
Voor de rest vandaag niet veel gedaan als wat gebuurt met Willem & Jose van de Nieuwe Zorg (boot met bouwjaar 1903 !) en Rob en Elly van de Eleonore (Zelf afgebouwd casco). In de late namiddag arriveerden nog de Scheepsrecht (NL) en de Stella Maris (NL) Die laatste wou tegen de Eleonore gaan liggen omdat hij stroom ‘moest’ hebben terwijl er vooraan nog plaats was voor twee boten.
Er was nogal wat commotie omdat er maar twee stopcontacten waren waar spanning op stond en zij echt wel stroom nodig hadden omdat ze een diepvries aan boord hadden. Ondanks zijn uitlatingen en aanstellerige aanpak hebben we het uiteindelijk opgelost door hem enkele koppelstukken en een eind kabel te lenen zodat ze bij ons konden inpluggen.
Watertoren Thuin. Langs de lange trap naar beneden. Zonsondergang.
Momenteel is de stroom nog gratis gezien de nieuwe verdeelkast nog niet helemaal klaar is om met de app te werken maar dat zou volgende week opgelost worden en dan zouden er 12 aansluitingen (tegen betaling dan) beschikbaar zijn.
Deze morgen besloten om toch maar de wandeling naar boven te maken voor een lekkere baguette. Het is nog vroeg en lekker fris onder de bomen. Onderweg toch enkele die hards tegen gekomen die de berg op fietsten. Ze gingen niet veel sneller dan ik te voet. Boven aan de helling toen de zon van achter de bomen kwam werd het dadelijk zweten. Bij de bakker was het al druk, niet moeilijk als de de enige bent in de omtrek.
Thuin in aantocht. Kade Thuin. Langs de Biesmelle.
Wanneer ik terug beneden was ging er net een bootje uit de haven vertrekken en we besloten met hen mee te varen en onderweg maar te ontbijten. We moeten vandaag (niks moet maar we gaan het toch doen) naar Thuin, zo’n 10 km verderop met 4 sluizen (S8 Abbaye D’Aulne, S7 Trou D’Aulne, S6 Grand Courant en S5 Thuin) die hier allemaal met de hand bediend worden.
Het bootje dat voor ons vertrok had de havenmeester als passagier aan boord en later bleek dat het die mensen hun eerste reis was waar ze aan begonnen en dat de havenmeester een stuik mee ging om wat raad te geven bij het nemen van de sluizen. Het schutten in de klaar staande sluizen ging vlot voort en te 10:10 uur waren we in Thuin. Het andere bootje ging verder tot Erquelinnes.
Er waren nog twee vrije plaatsen in Thuin en we vernamen dat er net voor onze aankomst een grote boot vertrokken was. Hebben we hier weer geluk. Er is hier ook elektriciteit dus gaan we de batterijen nog eens goed vol pompen aangezien gisteren avond maar 45 % op de batterij meer hadden.
Na het ontbijt vertrokken voor een fietsrit naar Thuin om te gaan winkelen. Langs de Samber vertrokken en in Thuin na een terrasje steil de heuvel op tot aan de Haute-ville. Vervolgens over de bovenzijde van de heuvelrug terug in de richting Charleroi tot aan het kruispunt met de weg naar Landelies waar het steil naar onder ging tot aan de rivier. Na afloop weeral 26 km bij op de teller.
Dag 35 – Vrijdag – 09-06-2023 – Kade km 36 Marchienne au Pont – YH Landelies
Normaal zouden we hier twee dagen blijven liggen maar we besloten vandaag toch verder te gaan. Veel is er hier niet te zien en de omgeving ligt er vies en vuil bij. Overal achtergelaten afval in de starten, langs en in het water.
We vertrokken te 09:05 uur en waren al snel aan S10 – Monceau. Toen we aan de sluis arriveerden en die opriepen kregen we geen antwoord. Na een keer of zes opgeroepen te hebben kregen we dan toch antwoord maar het duurde tot 10:00 uur eer de sluis bediend werd en we waren pas te 10:35 uur buiten. Vervolgens ging het verder naar sluis S9 – Landelies. Vanaf hier zijn de sluizen op spitsenmaat en dus maar 5.15 m breed, het wordt sinds lang weer mikken om binnen te gaan.
De sluis is hier weer handbediend, dus de sluismeester met de deuren manueel bedienen. Het is weer wennen daaraan.
Vanaf hier wordt het weer mooi varen. YH Landelies.
Net voorbij de sluis hebben we aangemeerd bij YH Landelies die op de zijarm met de barrage ligt. Er was nog net een plaatsje vrij helemaal vooraan waar we net tussen konden.
Namiddag hebben we een fietstocht gemaakt naar de Abbay d’Aulne hier enkele km verderop. Het is een ruine waarvan de eerste bouwwerken dateren uit de 13e eeuw. Van de abdij rest alleen een kerk die later gebouwd is. De abdij zelf ziet er maar miserabel uit. We maakten een rit rond de top van de heuvel waar aan de voet ervan de abdij lag. Terug aan de boot hadden we 15 km.
Panorama van Thuin Basse-ville. Gedenkteken op een bosweg.
In de loop van de avond heb ik alleen een wandeling gemaakt van aan de haven het paadje de heuvel op en langs de andere kant terug. Goed dat Annie niet mee gegaan was want het was weer heel steil.
Dag 34 – Donderdag – 08-06-2023 – Kade km 62 Auvelais – Kade km 36 Marchienne au Pont
Gisteren avond rond 24:00 uur effe naar de Fowley Belle (UK met ligplaats in Eeklo) gegaan om de schipper te vragen of hij zijn generator, die hij trouwens nog pas om 23:00 uur had opgezet, zou willen stil zetten. Het was zo’n heel ambetant geronk dat tussen de hoge wanden van de oevers weerkaatst werd en het zelf met gesloten ramen niet te doen was. Het bleek dat hij die generator had opgezet om zijn afwasmachine te laten draaien (ook op nachttarief zeker ?) en was van mening dat het geen kwaad kon gezien de treinen over de brug veel meer lawaai maakten. Ik heb hem verzocht zijn afwas dan toch maar morgen vroeg te doen. Even later werd het stil.
Doorvaart Charleroi. Allemaal werken. In sluis Marcinelle. Begin kanaal Charleroi-Brussel.
Na het ontbijt zijn we te 09:55 uur vertrokken om vervolgens 4 sluizen, Auvelais, Roselies, Montignies en Marcinelle te doen om na 26 km te arriveren aan de kade in Marchienne au Pont. Het schutten ging vlot vandaag, geen oponthoud, overal arriveerden we voor een onder staande sluis en onderweg zijn we drie vrachtschepen tegen gekomen. De Tarkana, die van enkele jaren geleden onderweg naar Berlijn kwamen we vandaag weeral tegen, nu onderweg naar Genk en de volgende rit ging volgend de schipper naar Valienciennes (Fr). We gaan die dus nog zien denk ik. Tussenin geen plaats gevonden waar je en goed, en veilig en niet in de weg voor de beroepsvaart kan liggen. Allemaal hoge kades aan industriegebieden. Voor de sluizen is het hier ook niet zo goed om te liggen, het is er nogal smal.
Uiteindelijk liggen we hier aan een kade (60 m) voor de pleziervaart. Voor dit stuk kade ligt nog een kerkschip en aan de overkant ligt een spits.
Dag 33 – Woensdag – 07-06-2023 – Kade km 62 Auvelais
Ondanks de nabijheid van de spoorweg hebben we toch goed geslapen, wel enkele keren wakker geworden van de trein. Twee boten zijn er al vroeg vertrokken en er zijn nogal wat vrachtboten gepasseerd deze morgen. Na het ontbijt hebben we een wandeling gemaakt via het voetpad op de spoorbrug naar de overkant naar het centrum. Aan die zijde staat op de rand van het dorp een circus opgesteld. Er was op het marktplein markt en die hebben we mee gepakt. Van het centrum gingen we richting station, daar over de spoorweg en via de volgende brug (N930) terug naar de ligplaats. Net voor de brug is er wassalon dus daar gaan we vandaag nog eens rap gebruik van maken. Op anderhalf uur tijd was alles weer fris gewassen en gedroogd.
Annie is namiddag op wandel gegaan richting van de N98 waar er een Colruyt, Action, Brico, C&A, Traffic, Mac Donalds, Krefel en Intermarché allemaal op een rij gevestigd zijn.
Deze avond zijn we voor Annie’s verjaardag gaan eten in La Fontan. Het was weer lekker en nadien tijdens onze wandeling terug naar de boot een terrasje op het plein aan de kerk gedaan. Daarna was het weer bijna tijd om in de kooi te kruipen.
Dag 32 – Dinsdag – 06-06-2023 – Kade km 74 Floreffe – Kade km 62 Auvelais
Het was druk deze morgen. Voor we aan het ontbijt begonnen waren er al een tiental vrachtschepen gepasseerd. Ik hoop dat de meesten door zijn zodat we aan de volgende sluis niet moeten wachten.
We vertrokken te 09:20 uur en voeren richting sluis Mornimont. We kwamen onderweg toch nog drie vrachtschepen en één jacht tegen. Aan de sluis kwam de schutting net omlaag met een vrachtschip en een jacht en konden we samen met een werkbootje omhoog.
Binnenplein van de Abbaye de Flroreffe.
Panorama van de bocht van de Samber aan de Abdij.
Eenmaal boven lieten we die passeren, wij hebben tijd. Hier zijn op de linker oever verschillende fabrieken gevestigd en aan één ervan lag de Volendam (NL) die wij gisteren voor lieten gaan. We arriveerden te 11:25 uur aan de lege kade in Auvelais. Hier liggen we vol in de zon dus de zonnepaneeltjes gaan weer werken.
Namiddag zijn we met de fiets terug naar Floreffe gereden om een bezoek aan de Abbaye de Floreffe. Het begin van de abdij situeert zich in 1121 en werd gesticht door Norbertus van Xanten. Tot in 1967 herbergden de gebouwen een klein seminarie en momenteel zijn er een secundaire school met internaat, een lagere school, horeca en tentoonstellingsruimtes. Er zit ook een molen-brouwerij op het domein en daar hebben we na afloop van onze rondwandeling een lekkere donker Floreffe gedronken voordat we aan onze terugrit begonnen. Na afloop van onze toch hadden we er weer 26 km bij op de teller.
Toen we terug aan de kade arriveerden lag deze vol. Het enige nadeel van deze ligplaats de nabijheid van de spoorbrug op de toch wel drukke lijn Namen-Charleroi.
Dag 31 – Maandag – 05-06-2023 – Kade Casino - YH Jambes – Kad km 74 Floreffe
Deze morgen is Annie voor we vertrokken nog “onze middag” gaan halen en dan zijn we vertrokken te 09:50 uur. Er waren deze morgen vroeg al enkele vrachtschepen gepasseerd en tijdens ons ontbijt al een achttal jachten vertrokken aan de kade en uit de jachthaven aan de overkant. Er gingen er drie richting sluis La Plante de Maas verder op, drie in de richting van sluis Grande Malades richting Luik en twee de Samber op. Gelukkig gingen die niet allemaal de Samber op! Er kwamen nog enkele vrachtschepen uit de richting Luik die ook de Samber op voeren.
Links de Maas, rechts de Samber en middenin de Citadel. In sluis Salzinnes. De Abbaye van Floreffe. Net plaats genoeg!
Toen wij vertrokken kwam de tanker Volendam (110 m NL) uit de richting Luik die ook de Samber op wou en die we maar hebben laten voorgaan gezien we aan de eerstvolgende sluis toch zouden moeten wachten op hem. Onderweg naar sluis Salzinnes had die overal maar juist plaats genoeg aan de bruggen en toen wij aan de sluis arriveerden kregen wij te horen dat het voor ons de derde (!) schutting zou worden. Dat wordt een paar uur wachten denk ik.
Het schutten gaat hier tergend langzaam en er gingen 2:20 uur voorbij voor we samen met een achter ons toegekomen vrachtschip, de La Cabana (87m NL), mee in de sluis konden. Achter ons kwam nog een jacht de sluis ingevaren. Met z’n allen gingen we na de sluis de Samber op die hier nogal kronkelt en niet al te breed is. We zijn achter het vrachtschip blijven varen tot op een plaats waar die voor een op komst zijnde tegenligger diende te wachten (krappe bochten om te passeren) en hij ons opriep dat we hier maar moesten voorbij komen.
Aan de volgende sluis, Florrifoux, mochten we alleen naar boven gezien de La Cabana gemeld had dadt hij niet mee de sluis in kwam er voor de sluis aan de kade ging liggen.
Er zijn hier heel weinig aanlegplaatsen en de oevers zijn hier beton verhard en schuin aangelegd zodat je hier met een jacht niet tegen de kant kunnen liggen. Voor de sluizen is ook niet zoveel plaats. In Floreffe, aan de brug kwamen is een korte lage kade. Daar lagen al twee jachten die veel te ver uit mekaar, maar niet ver genoeg uit mekaar lagen om er tussen te kunnen, en een soort hotelschip en zijn wij verder gevaren. En km verderop is een zwaaikom achter een hoge muur, daar zouden we eventueel kunnen liggen maar in een zwaaikom mag je niet aanleggen. We zijn terug onder de spoorbrug doorgevaren naar de kade ervoor en hebben daar aangelegd te 15:30 uur. We kunnen hier wel niet van boord (zou wel gaan maar niet makkelijk) met de fietsen maar we waren toch niet van plan vandaag te gaan fietsen. En wandelen hebben we gisteren ook genoeg gedaan.
Vandaag krijgen we bezoek van Kim, Dirk, Kara en Hendrik. Zij arriveerden omstreeks 10:30 uur. Voormiddag zijn we naar de brocanteriemarkt aan de overkant in Jambes geweest waar Kim enkele en Kara enkele snuisterijen vonden.
Picknick op de boot.
Namiddag zijn we met de kabelbaan naar boven op de Citadelle gegaan en hebben daar een wandeling gemaakt. Het kaartje met de wandeling trok op niet veel en de markering van de wandeling was zeer slecht, quasi onbestaande. We hebben dan maar wat op ons eigen rond gewandeld. Bovenop de Citadelle, op de weg naast het plein voor het gebouw met de vermelding Ludus Pro Patria, stonden een aantal sportwagens (van dat speelgoed voor de rijkeren onder ons) van allerlei merken. De eigenaars waren zo fier dat ze op vraag van enkele geïnteresseerden het motortje eens aanzetten en lieten brullen. Toen er enkele vertrokken gaven er enkele een kleine demonstratie van hun kunnen (eerder niet kunnen) inzake rijstijl en dat was natuurlijk een show voor de omstaanders.
Zicht op Namur van in de kabelbaan. De matchboxkes voor de grote jongens.
We gingen langs de andere zijde naar beneden en liepen over en langs het oude militaire bolwerk tot we terug beneden aan de Samber op het plein uitkwamen.
S’Avonds zijn we in Brasserie “Fred” gaan eten zodat Kara en Hendrik er terug “bovenop” kwamen en hun batterijtjes weer opgeladen waren. Rond 21:00 uur zijn zij naar huis vertrokken.
Onze batterijen waren ook zo goed als leeg en we zijn vroeg gaan slapen.
Dag 29 – Zaterdag – 03-06-2023 – Kade km 60 Scalyn – Kade Casino - YH Jambes
Ik was deze morgen wat vroeg aan het tankstation. Ik had gedacht dat dat rond een uur of 7 wel zou open zijn maar het ging pas open te 08:30 uur en ik moest dus even wachten. Toen de winkel open ging bleek de bakker nog niet geleverd te hebben dus moest ik nog wachten. Na een tiental minuten arriveerde die dan en kon ik terug naar de boot.
Rotspartij in Nameche. Mooi wonen hier. Oude sluis March-les-Dames.
We waren weg te 09:35 uur en kruisten pas in Marche-les-Dames de eerste boot, een Duits passagiersschip. Toen we aan sluis Grande Malades arriveerden stond het licht op rood en moesten we wachten op een afvarend vrachtschip dat volgens de sluismeester al in de sluis lag en klaar was om naar onder te komen. Na een tiental minuten tegen de kant te hebben gelegen kwam de boot uit de sluis en kregen we groen.
Marche-les-Dames, de Para’s onder ons kennen dit. Viaduct Beez. Namen met de Citadel.
We moesten helemaal vooraan in de sluis gaan liggen voorbij de middendeur en zodoende werd maar de halve sluis gebruikt (zouden ze nu al water aan het besparen zijn?). Na een klein half uur waren we boven en zakte de bovendeur onder water en iets later kregen we groen licht.
We hebben te 12:10 uur aangelegd aan de kade aan het Casino, tegenover jachthaven Jambes.
Na de boterham zijn we met de fiets in Jambes gaan winkelen. Later is Annie nog eens te voet gaan winkel kijken in Jambes. Namiddag de boot aan de buitenkant nog eens onder handen genomen voor een poetsbeurt zodat die er weer fris uit ziet.
Deze morgen om brood gegaan naar het tankstation iets verderop gezien hier geen bakker meer is.
Na het ontbijt zijn we vertrokken voor een wandeling (Font des Veaux) van 6,6 km die vertrok aan het picknickplaatsje aan de kade. Van de kade ging het langs de Rue Foresse steil omhoog in de richting van een oude grote steengroeve die boven op de heuvel ligt.
Oude steengroeve, de hele berg is weg! Verbaasde koeien? Zicht op Sclayn van op het wandelpad.
Vervolgens wandelden we half rond de groeve en van daaruit verder naar Bonneville dat boven op de volgende heuvel ligt. Van Bonneville liepen we via de Rue de Bruyere naar omlaag met halverwege een mooi (maar voor een stuk steil) pad door het bos tegen de helling en zo terug naar Sclayn. Toen we terug aan de boot waren hadden we 8 km gedaan.
Dag 27 – Donderdag – 01-06-2023 – Kade km 71 Bas-Oha – Kade km 60 Sclayn
Gisteren avond heeft er één gans een hele tijd zitten gakken. Er zat er hier gisteren eentje die niet kon vliegen en blijkbaar een lamme vleugel had zodat die telkens ze van de kade het water sprong, op haar linkerzijde in het water plofte en zo vlug mogelijk eruit kwam. Die zag er ook verfromfraaid en niet echt gezond uit (Vogelgriep?).
In sluis Andenne. Op wandel in de Réserve naturelle RNOR de Sclaigneaux a Andenne. Wandelpaadje, soms een omwegje maken voor omgevallen bomen. Wie woont daar?
Voor de rest hebben we goed geslapen, alleen begonnen er deze morgen vanaf 06:00 uur veel vrachtschepen door te komen. Terwijl wij aan het ontbijt zaten kwam er al een sliert jachtjes, allemaal Nederlanders, uit de richting Huy. Wat later nog eentje apart. Wij vertrokken te 09:40 uur en voeren alleen richting sluis Andenne. Net voor Andenne kruisten we een geladen vrachtschip. Toen we aan de sluis arriveerden zagen we het laatste jachtje voor de sluis tegen de kant liggen en toen wij ons aanmeldden deelden ze ons mee dat de sluis dadelijk open zou gaan en er twee vrachtschepen zouden uitkomen waarna het aan ons was. We waren boven te 11:05 uur en konden verder. Wij hebben aangelegd aan de kade op Km 60 in Sclayn.
Leuk paadje. De beloning boven met het panorama. Schuilplaats ? Het einde van het pad.
Namiddag een wandeling van 9 km gemaakt op de heuvels aan de overkant van de Maas. We wandelden langs een pad langs de Ruisseau de Loysse omhoog tot aan de Ferme du Chant d’Oiseau. Vervolgens over de heuveltop naar de andere zijde terug richting Maas en vervolgens evenwijdig met de rivier terug naar de brug in Scalyn. Onderweg passeerden we een paar uitzichtpunten en een oude verdedigingslinie bestaande uit enkele stukken loopgraven, en kapotgeschoten gebouw en een ondergrondse bunker boven op de helling. Het was een pittig paadje bergop, bovenop was het bijna vlak en dan ging het steeds naar beneden maar de laatste 100 meter die we hebben afdalen moesten wij ons aan alle mogelijke vaste punten zoals takken en vrijliggende boomwortels vast houden.