Dag 106 - Dinsdag – 10.09.2024 – Steiger Scheepsdalebrug
Voormiddag op zoek geweest naar een kapper die zonder afspraak iets aan het kapsel van Annie kon veranderen. Namiddag op bezoek geweest bij Rita & Marc in Moerkerke.
Smalle straatje met fraaie geveltjes in de stad. Het plein ’t Zand. Christus Koningkerk.
Tijdens de rit naar ginder via Sint Kruis 18.61 en Vivenkapelle hadden we een stevige wind in de rug, soms wel wat miezerige regen erbij maar waren we op een klein half uurtje ter plaatse. Het was na al weer drie jaar geleden weer een prettig weerzien en bij een lekkere rosé als aperitief en lekker gebak met koffie vloog de tijd weer om terwijl we mekaar van de laatste nieuwtjes van beide families op de hoogte brachten. Het was weeral 19:00 uur toen we afscheid namen weer richting Brugge vertrokken. We volgden een eindje het jaagpad van het Schipdonkkanaal tot voor Damme en dan via 28.42.12.3 tot aan de Dammepoortsluis en via de R30 tot aan de boot.
Deze morgen te 06:00 uur sloeg de generator van het binnenschip dat aan de overkant aangemeerd was aan en iets later vertrok de boot. Het heeft vannacht nog geregend maar deze morgen was het droog. Het was wel bewolkt maar af en toe probeerde de zon door te komen. Wij waren onderweg te 09:30 uur naar Nieuwegebrug. Onderweg hoorden we de schipper van het jacht River Boy die van Oostende kwam en richting Brugge wilde, de bedieningscentrale Plassendale oproepen voor de opening van de Plassendalebrug. Die gaat ons dus achterna komen. Iets voor Nieuwegbrug lag het binnenschip dat deze morgen vertrokken was aan een laadplaats voor aarde afkomstig van de werken aan het natuurgebied Kwetshage. Het schip is bijna vol dus die gaat binnenkort ook achterop komen. Onderweg incasseerden we nog een fikse bui.
Scheepsdalebrug. Steiger voor de brug.
Wanneer we onder de Waggelwaterbrug door voeren zagen we dat aan de steiger aan bakboord voor de Scheepsdalebrug drie boten lagen. We gaan weer geen plaats hebben! Toen we de brug naderden zagen we dat één ervan, een huurboot van Le Boat, net van de steiger vertrok dus namen we vlug die zijn plaats in. Te 10:55 uur lagen we vast.
Na het eten met de fiets naar de Gasflessenspecialist op het industriegebied Blauwe Toren gereden om een nieuwe gasfles op te halen. Bij Gamma en Hubo hier vlakbij hebben ze alleen nog de nieuwe lichtgewicht flessen op voorraad. Die hebben dan weer een andere aansluiting en dan moeten we weeral een nieuwe ontspanner aanschaffen.
Deze morgen de watertanks nog bijgevuld en dan kunnen we er weer een week tegen. Met de AanUit app betaal je 0,7 €/ Kw en 0,02 €/L met een minimum afname van 50 L en betaal je rechtstreeks per beurt met je bankapp (dus geen gezeur meer om de juiste munten te vinden) of met een maandelijkse rekening.
De Ahoi zou normaal vandaag terug varen naar Nieuwpoort maar de schipper vond dat er veel te veel wind stond om het kanaal Plassendale-Nieuwpoort te varen. Het varen zelf is geen probleem maar als je voor de bruggen moet wachten en de wind zit dwars is het geen pretje om op de plaats te blijven.
Wij vertrokken na het ontbijt te 10:20 uur en 10 minuten later waren we door de Plassendalesluis en op het kanaal Oostende-Gent. We varen vandaag maar tot Stalhille op als er daar plaats is. We moeten geen bruggen doen en te 11:05 uur waren we al op de plaats. Er liggen nog altijd de twee schepen die er 14 dagen terug lagen (Controle op de ligtijd van max 24 Hr gebeurt hier volgens mij nooit !)
Aan de steiger Stalhille. Overal automatische stuwen in de Meetkerkse Moeren. Fietspad langs de Noordede. Het vlas wordt opgerold tot grote rollen. Bezoekerscentrum de Uitkerkse Polders.
Namiddag hebben we weer gaan fietsten (37 km) Eerst over het jaagpad tot Nieuwege en dan via 39.52.72.77 langs de Meetkerkse Moeren, langs de Noordede en het Hagebos naar Zuienkerke. Vervolgens via 81 naar Sint Jan-op-de-Dijk en vervolgens naar het Bezoekerscentrum van de Uitkerkse Polders. Door de polders (wat een hevige wind hier !) naar de Blauwe Duivekeet (is afgebrand of ingestort) en via 2.15.95 naar Nieuwmunster. Via 22.20 naar het mooie oude dorpje Houtave en langs 28.23 naar Stalhille en terug naar de steiger.
Kerk en oude herberg Drie Koningen (anno 1785) in Houtave. Driewielige boerenkar in Nieuwmunster.
Dag 103 - Zaterdag – 07.09.2024 – Steiger Oudenburg
Deze nacht heeft het geregend maar deze morgen was het droog maar nogal mistig. Ik werd rond 06:00 uur wakker van een hond die ergens begon te blaffen en bleef blaffen en even later kwam een van de Watertrucks voorbij gevaren. Nadien toch nog wat geslapen en toen ik nadien wakker werd was de mist bijna opgetrokken en brak de zon door. Gezien het volgens de weersvoorspelling zeker voormiddag al droog zou blijven zijn we na het ontbijt vertrokken. We volgenden nog eens een stuk van het fietsroutenetwerk van Oudenburg naar Ettelgem, Zerkegem en via44.54.6 naar het Vloethemveld. Vloethemveld is een voormalig militair domein (356 Ha) in Zedelgem waar een Krijgsgevangenenkamp gevestigd was en dat nu een natuurgebied is. In het krijgsgevangenkamp zaten in WOI 18.000 Duitse krijgsgevangenen. Na WOII werd het omgebouwd tot een capaciteit van 100.000 man, en zaten er voornamelijk Duitse en van Baltische afkomst. De lokale bevolking wist blijkbaar weinig of niets van het kamp. Vervolgens via 16.77.53 naar Aartrijke waar we een sanitaire stop invoegden en nadien via 84.74.13.73.3 richting Koekelare. Via 9.49.34 tot Moerdijk en dan via 18.88 naar DeE Bourgogne, naar Westkerke en via de N368 terug naar Oudenburg.
Aan Vloethemveld. Sint Audomaruskerk in Westkerke. Romeins Archeologisch Museum Oudenburg.
Toen we terug aan de steiger kwamen lag het jacht Ahoy (Nieuwpoort) die achter ons had gelegen in Doornik voor ons. Namiddag passeerden nog enkele jachten richting sluis Plassendale.
Deze nacht te 01:15 uur werden we wakker van stemmen op de steiger en even later voelden we de boot rollen en hoorden we dat er iemand boven op de boot was. Toen ik opstond en door de voorste ramen naar buiten keek zag ik twee benen van een man in korte broek en met sportschoenen die naast de mast stond. Wanneer ik hem toeriep dat hij moest verdwijnen, sprong hij van boord de steiger op al mompelend: sorry, sorry, en zette hij het op een lopen in de richting van de brug. Hij voegde zich bij een tweede die al wat verder door was en samen liepen ze over de brug naar de andere zijde van het kanaal en zo richting Nieuwpoort. Gelukkig waren we wakker geworden en ik had graag gehad dat hij even op de boot gebleven was tot ik buiten op de steiger was om hem de rekening te presenteren. Maar ja, als ze betrapt worden zitten ze met een ei en gaan ze lopen hé. Ik vermoed dat hij van plan geweest is één of meer van onze wimpels van de mast te jatten.
We waren net klaar met het ontbijt en het klaarmaken van de boot voor vertrek toen er een jacht uit de richting Nieuwpoort kwam en daarvan hebben we geprofiteerd om mee richting Oudenburg te varen. We gingen vlot door Leffingebrug maar een Slijpebrug moesten we wegens de drukte op de centrale een tiental minuten wachten voor onze brug bediend werd. Hetzelfde scenario aan Zandvoordebrug maar daar was het maar vijf minuten. Te 11:45 uur lagen we vast in Oudenburg.
Rondjes maken. De Witte molen van Bekegem. De Pompentoren aan de Stationsput in Eernegem.
Tijdens de hele trip zagen we een verkeersvliegtuig van Swissair rondjes maken van en naar de luchthaven Brugge-Oostende. Het kwam van rechts aanvliegen, maakte een grote bocht en vloog richting Oostende. Ik denk dat het een training in aanvliegen en doorstarten was want toen we dichter bij Leffinge kwamen zagen we het telkens zo goed als landen en even later kwam het terug van de rechts over gevlogen en met een grote bocht terug naar de landingsbaan vliegen.
In de late namiddag zijn we nog vertrokken voor een fietstocht (21 km). Van de ligplaats door Oudenburg richting Roksem, Bekegem, Eernegem. Via de Groene 62 door Moerdijk richting Gistel tot 43 en via 63.58.60 terug naar onze ligplaats. Het had af en toe al wat licht geregend, meer gezeverd, maar het laatste stukje begon het harder te regenen en waren we goed nat toen we aan de boot arriveerden.
Gezien het hoogwater is in Nieuwpoort te 15:17 uur en we alleen tussen 13:17 uur tot 18:17 uur door de Veurnesluis in Nieuwpoort kunnen, besloten we voormiddag eerst te gaan fietsen en daarna te vertrekken. We fietsten (33 km) over de Florizonebrug naar de N39 die we over staken naar het dorp Wulpen. Door het dorp heen in de richting van Booitshoeke en via 20.19.73/60.72 naar Steenkerke. Vervolgens naar Eggewaartskapelle en via een mooi smal paadje langs de Slijkvaart op tot aan een kapelletje welk het jaartal 1714 draagt en verder langs het Molenpad tot aan het Molentje (1905) Decroos. Langs Zoutenaaie arriveerden we in Avekapelle. Via een paadje langs de oude A vaart kwamen we in Pervijze. Hier staat nog de oude observatietoren van in WOI.
Bouwjaar 1714. Molentje Decroos. De observatietoren in Pervijze. Vruchtbaar paardenjaar! Monument aan de Ganzenpoot.
De toren staat nu wel heel scheef en ik weet niet of die het nog lang gaat uithouden eer hij gaat omvallen. Er was enige tijd geleden sprake van dat hij zou gerestaureerd zou gaan worden maar ik vrees dat dat gezien zijn miserabele toestand niet meer zal lukken. Via de oude spoorlijn 74 de Frontzate fietsten we terug richting Nieuwpoort tot aan de Venepevaart waar we via 89.90.20.6 langs Booitshoeke terug naar Wulpen reden.
Na de fietstocht reden we nog naar Oostduinkerken waar we een frietje gingen eten en daarna vertrokken we terug naar Nieuwpoort. Eerst een opening van de Florizonebrug aangevraagd en te 13:55 uur waren we weg. Het is maar 6 km tot de Veurnesluis en gaan dan ruim op tijd zijn. Onderweg kruisten we nog een huurboot en te 14:45 uur lagen we in de Veurnesluis die bij onze aankomst nog open stond van de passage van de huurboot. Na de Veurnesluis nog door de Gravensluis en we waren weer aan de “goede” kant van het getijwater. Net voor we de Sint Jorissluis passeerden kwamen we nog één van de autoneem varende Watertrucks en een huurboot tegen. Nadien kruisten we nog twee andere Watertrucks maar deze werden door een duwstel bestuurd.
Te 16:45 uur lagen we terug aan de steiger in Leffinge.
We hebben beslist om niet te wachten op de einde van de werken aan de Rozenbrug en terug te varen richting Nieuwpoort. We gaan wel eens stoppen aan de steiger aan de Florizonebrug in Wulpen. We vertrokken in afspraak met de sluiswachter voor de Nieuwpoortsluis voor de bediening van de bruggen te 10:15 uur. Eerst door de openstaande sluis met het voetgangersbrugje dat voor ons geopend moest worden en vervolgens door de Nieuwpoortbrug. Dan moesten we bellen voor een opening van de Hefspoorbrug en daar konden we ook onmiddellijk door. Rond 11:00 uur meerden we aan opwaarts de Florizonebrug aan de houten steiger. We besloten vandaag niet te gaan fietsen (Annie had niet veel zin) maar ik ben wel met de fiets naar een winkel voor duikmateriaal geweest om een goede duikbril en snorkel te kopen om van de week eens de boot onderwater te inspecteren. Gevonden in de winkel North Sea Diving Belgium bij een oud marine duiker die sedert zijn pensionering een shop met materiaal voor het duiken uitbaat en onderhoud doet van de duikuitrusting van meerdere brandweerkorpsen. Toen hij informeerde waar ik de bril voor zou gebruiken was hij zeer geïnteresseerd in de boot en gaf hij ook goede raad en tips bij het gebruik van duikbril en snorkel. Ik weet nu ook waarom het idee dat ik had om een slang als verlengstuk aan een snorkel te gebruiken niet zou werken.
Dag 99 - Dinsdag – 03.09.2024 – Westhoek Marina Veurne
Goed geslapen, rustige plaats. We hadden gisteren avond de patrijspoortjes toch maar gesloten gezien er hier veel eenden en waterhoentjes zitten en die maakten gisteren avond nogal wat lawaai en we dachten dat we anders deze morgen te vroeg wakker zouden gemaakt worden. Het is mee gevallen met hun lawaai, ze hebben zelf ook goed geslapen denk ik.
Deze morgen na het ontbijt begonnen aan onze fietstocht. Deze was gepland voor een rit van 32 km ma ar door enkele omleidingen wegens wegenwerken liep die uit tot 51 Km. We vertrokken langs de Lovaart op richting Lào Reninge tot ter hoogte van Oeren. Hier ligt naast de Sint Pietersbandenkerk een militaire Belgische begraafplaats WOI met ongeveer 500 graven. Vervolgens fietsten we naar Alveringem en via 43.45.92.41 tot Izenberge. Via 26.25.85.12 kwamen we in Bulskamp. Via een omleiding arriveerden we in Adinkerke waar we langs het terrein Plopsaland reden. Hier was het heel stil, niets te horen en we denken dat het niet open was. Via 1.50.76 reden we door De Panne naar Sint Idesbald en Koksijde Bad om vervolgens via 59.84.9.75 terug in Veurne te arriveren.
Terug in Veurne de planning voor de volgende dagen opgesteld en moeten aanpassen. We waren van plan van de Lovaart te nemen naar Fintele en daar de IJzer op te gaan richting Diksmuide maar die planning viel in duigen.
Kunst in Elzentapstraat. Hotel Hinterland in Izenberge. Bijla leeg strand Sint Idesbald. Gemeenthuis Koksijde.
Aan de Rozenbrug in Veurne wordt gewerkt en door onvoorziene omstandigheden blijken die werken uit uit te lopen zodat het niet zeker is dat we de volgende dagen de brug kunnen passeren. We gaan morgen beslissen wat we gaan doen.
We gaan vandaag naar Veurne. Daarvoor moeten we eerst door de St Jorissluis, daarna door de Gravensluis en vervolgens door de Veurnesluis. Gezien we voor de 2e en 3e rekening moeten houden met de waterstand kunnen we pas na 10:00 uur vertrekken. De twee sluizen werken immers pas van ongeveer 3 uur voor tot 3 uur na hoogwater in Nieuwpoort omdat er anders geen diepgang genoeg is in de vaargeul. We gingen te 10:15 uur door de St Jorissluis en waren te 10:45 uur in de Gravensluis waar we tot 11:20 uur moesten wachten. Van Nieuwpoort tot Veurne moeten er ook 3 beweegbare bruggen gepasseerd worden en in Veurne zelf de Nieuwpoortsluis. Deze staat normaal altijd open maar het voetgangersbruggetje moet bediend worden. We lagen te 13:30 uur vast aan de steiger naast Westhoek Marina.
In het park naast de Walburgiskerk. Op schoot bij Arthur Blanckaert. (Will Tura)
Gezien we na het aanleggen nog moesten eten werd het te laat om te gaan fietsen (We hadden vandaag eigenlijk ook niet veel goesting) en hebben we maar een wandeling door het oude stadcentrum gemaakt.
In de Sint Walburgiskerk. De “Citerne” is de basis van een onvoltooide toren van de oorspronkelijke St Walburgiskerk. Die werd later in gebruik genomen als buskruitopslag en nog later als opslagplaats voor drinkwater voor de stad, vandaar de benaming de Citerne. Het oude kantoor van de Nationale Bank van Belgie.
Toen we gisteren terug kwamen van onze fietstocht lag er nog een zeilbootje bij aan de steiger en met de laatste blokvaart arriveerden er nog twee huurboten. Deze die het laatste wou aanleggen had veel problemen met de boot onder controle te houden. De schipper gebruikte veel te veel gas bij zijn maneuvers en de boot schoot eerst vooruit, dan weer achteruit en weer opnieuw. Op een gegeven moment lag hij bijna dwars in het kanaal. Uiteindelijk hebben we hem met onze en de hulp van de schipper van het zeilbootje tegen de kant gekregen. De opvarenden waren twee oudere koppels uit Londen die de boot vijf dagen gehuurd hadden en die morgen terug in Nieuwpoort moesten binnen leveren. Het koppel op het zeilbootje waren Walen uit Spa die het bootje in midden Nederland gekocht hadden, het daar opgehaald hadden er mee naar Duinkerken wilden omdat ze daar een winterplaats geboekt hadden.
Normaal moesten we vandaag rond 09:30 uur vertrekken voor de blokvaart die te 08:00 uur vertrok in Plassendale. Omdat wij gisteren de boot bij aankomst gedraaid hadden om langer zon te hebben op de zonnepanelen moesten we ze deze morgen natuurlijk weer terug draaien. Omdat wij op ons gemak wilden verder varen vertrokken wij na het draaien alvast naar Slijbebrug en we zouden daar wel wachten. Toen we later aan die brug kwamen en wilden aanleggen aan de wachtsteiger hoorden we de bel van de brug rinkelen en werd die even later zonder iets te vragen toch al geopend voor ons. Een tijdje later aan de Rattevallebrug hetzelfde scenario maar toen kwam er ook een jacht van de andere kant dus dat was een “normale” opening. nWij zijn dan ook hier gewoon verder kunnen varen tot aan de Sint Jorissluis. Toen we die opriepen werd de benedendeur die we zagen open staan gesloten maar hoorden we op het oproepkanaal ook een jacht dat bij VVW Westhoek wou vertrekken oproepen of ze toch nog mee konden. De deur ging terug open en hij konn nog opschutten waardoor wij iets langer moesten wachten. We moesten hier maar een meter zakken en te 10:45 uur lagen wij vast in een box.
Sintniklaaskerk, oude gemeentehuis, de paardevisser, Educatief Centrum Het Trekpaard.
Na het aanleggen zijn we eerst gaan winkelen (het eten was weeral bijna op!) en na het middageten hebben we een kleine tocht (23 km) gemaakt van Nieuwpoort langs het kanaal Plassendale-Duinkerke op tot aan Koksijde Golf Ter Hille. Langs het golfterrein tot Oostduinkerke, langs de Plaatsduinen en door het Hannecartbos tot aan de Karthuizerduinen en via de Polderstraat langs het terrein van Sunparks tot aan de Kinderlaan. Via de Louisweg langs het vakantiepark Polderdyk en langs het domein Ter Duinen tot aan de vaargeul Ijzer-Zee. Met de veerboot staken we de vaargeul over om verder langs het militair domein Kwartier Kamp van Lombardsijde en tussen de campings Zomerzon, Lombarde, Kompas, KACB, Albatros en Vakantiecentrum Zon & Zee tot in Westende te rijden. Van Westende langs de Schuddebeurze naar de Plassendalevaart om daar de Gravensluis en de brug over de Kreek van Nieuwendamme over te rijden tot aan de Ieperbrug.
Deze morgen te 08:10 uur wakker geworden en eerst naar de bedieningscentrale gebeld om te informeren hoe laat het blokvaren zou aanvangen. Er werd verteld dat de eerste blokvaart van Plassendale richting Nieuwpoort te 08:00 uur was begonnen en als we nu onmiddellijk vertrokken konden we nog vertrekken, anders moesten we tot 10:20 uur wachten. We zijn dan maar voor het ontbijt nog vertrokken en eten onderweg wel. We passeerden de Zandvoordebrug (08:30), de Gistelbrug (09:05) en de Leffingebrug (09:55) die allen ruimschoots op tijd open gezet waren waardoor we gewoon konden doorvaren. Na het passeren van de Leffingebrug meerden we aan de steiger na de brug aan en meldden de centrale dat we hier zouden stoppen.
Onze fietstocht vandaag (46 km) voerde ons van de ligplaats in Leffinge via 17.16.75.77.52 langs de kop van de startbaan van Oostende airport en langs achterzijde van het provinciedomein Raversyde-Atlantikwall tot op de zeedijk. Die volgden we zuidwaarts tot in Middelkerke-Bad. Er stond een strakke zuidwestenwind waardoor we die op kop hadden. Veel volk was er nog niet op het strand. Op de dijk in Middelkerke-Bad was het al wel druk en moesten we een paar keer afstappen. Door de polders via 60.44.2 kwamen we aan De Rattevallebrug waar we het kanaal over staken richting Mannekesvere.
Aan Helihaven Oostende. Vogelopvang Oostende. Aan de Atlantikwall. De Roze Villa.
Via 11.50.21.22 arriveerden we in Zevekote waar we op zoek gingen naar een plaatse om onze dorst te lessen maar hier was niets te vinden. Dan maar verder naar Gistel en aan knooppunt 48 vonden we La Gare op het pleintje aan de vroegere overweg aan het oude station van lijn 62.
Het Noorzeestrand ter hoogte van Raversyde.
Na de pitstop fietsten we via 48.63.13 door Gistel en langs de Moerdijkvaart tot terug aan de Gistelbrug waarna we aan de overkant het kanaal volgden tot aan de brug van de Groene 62 die we volgden tot aan 20. Van hieruit via 46.17.84 terug door de polders naar Leffinge.
De kustlijn gezien van in de polders – beton en glas – en het contrast aan de overzijde van de weg.
Deze nacht veel last gehad van de muggen. Van waar die vandaag allemaal gekomen zijn weet ik niet maar het is de eerste nacht dat we zoveel muggen binnen gehad hebben. Het werd dan ook een echte veldslag en we hebben er een stuk of 15 naar de muggenhemel gemept.
Vanmorgen rond 08:15 uur passeerde er een vrachtboot die zand geladen had en dat was voor ons het sein om op te staan. We waren te 09:30 uur klaar om te vertrekken en we gingen op pad naar de Plassendalesluis. We kruisten onderweg een leeg vrachtschip dat ons in Moerbrugge voorbij gevaren was. We arriveerden te 09:55 uur aan de sluis en de brug werd onmiddellijk na het aanroepen geopend. Tevens werd de brug aan de andere zijde eveneens geopend waardoor we gewoon verder konden varen.
Onder weg naar Plassendale. Complex Sluis Plassendale. Astropolis in Stene. Langs het strand van Oostende.
Toen we er door waren zagen we reeds een lange file auto’s en vrachtwagens die stonden te wachten voor de open brug. Een kwartiertje later kwamen we uit de bocht voor de steiger in Oudenburg en zagen dat die helemaal leeg was en te 10/15 uur lagen we vast.
We haden gisteren beslist dat we vandaar naar Oostende zouden fietsen om garnaalkroketten te gaan eten. We vertrokken naar de brug aan de Zandvoordsestraat, staken daar het kanaal over en reden door Zandvoorde naar 97 rond Schorre, over het fietspad rond de Nieuwe Koerswijk naar Mariakerke. Vervolgens over de dijk naar 74.45 tot op de Visserskaai. De garnaalkroketten bij Madame Kroket waren lekker. Vervolgens naar het Mercatordok, het dok over naar het Maria Hendrikapark. Door het park naar 4 langs de spoorweg en door naar 15 over het fietspad de Groene 62 terug naar 11. We reden vervolgens door de wijk met de vogelnamen en via de Zandvoordedorpstraat terug naar het kanaal. We hadden bij aankomst aan de boot weer 34 km getrapt.
Toen we deze morgen na het ontbijt te 10:30 uur vertrokken zagen we drie jachten komen aanvaren uit de richting Brugge. Toen wij in de eerste bocht waren nzagen we dat de brug open was en zij door de brug voeren. We zullen dus met 4 verder varen. Aan de ophaalbrug van Stalhille waren ze ondertussen net achter ons en moesten wij niet wachten op hun. Eenmaal de brug voorbij lieten wij hen voorbij varen, ik heb niet graag dat er vlak achter ons iemand vaart want dan moet ik te dikwijls achterom kijken waar die blijft.
De brug Stalhille zwaait open naar boven. De achtzijdige kerktoren van Stalhille. Herdenkingsmonument ter ere van de bemanning van een Wellington bommenwerper die hier op 16 april 1942 neer stortte na te zijn neergeschoten tijdens de vlucht voor een bombardement van de stad Dortmund. De bemanning ligt begraven op de begraafplaats in Vlissegem.
Aan de steiger van Paddenhoek hebben wij te 11:15 uur vast gemaakt terwijl de drie verder voeren. Ik hoorde de eerste de centrale antwoorden dat ze pas met de blokvaart van 15:00 uur door konden varen !
Na het middageten vertrokken wij voor onze fietstocht (33 km) van de ligplaats via 25.33 naar Ettelgemhoek en vervolgens naar Stalhille. Via 28 naar Vlissegem en vervolgens naar Klemskerke. Via 12.96.56 naar Bredene, en Bredenebad. In Bredene bad een terrasje gedaan en naar de supermarkt en daarna via 92.5.67 naar de Spuikom. Dan een stuk langs de Spuikom naar Sas-Slijkens en via 26.59.33 eerst tot Plassendale en vervolgens rond Noordhoek terug naar Ettelgemhoek en ’t Paddegat.
Vertrokken te 09:30 uur. Toen we los gegooid hadden hoorden we de bel van de brug rinkelen en zagen we op de AIS de Belvona (B) aan komen varen. Uit de richting Brugge kwamen ook vier jachten aanvaren en nog voor we aan Steenbruggebrug waren kruisten we nog een kleine motorboot, een vrachtschip en het passagiersschip Fluvius (Nl). De Belvona was ondertussen net achter ons en wij gingen dan samen door de Steenbruggebrug. Na de brug informeerde ik bij de Belvona of hij wou oplopen maar toen hij vernam dat wij voorbij de Dampoortsluis zouden willen varen, zou hij achter ons blijven aangezien hij wegens de lengte van het schip aan de Dammepoortsluis net binnen kon als de twee bruggen omhoog zouden blijven staan. Wij zouden dan niet meer voorbij zijn achtersteven de sluis zouden in kunnen dus mochten wij eerst.
Doorvaart Brugge. De heide kleurt purper aan het Beisbroekbos. De Volkssterrenwacht.
De passage door alle bruggen van Brugge liep zodoende heel vlot aangezien ze voor de beroepsvaart onmiddellijk bediend worden. We waren te 11:05 uur uit de sluis. Om de hoek lag al een vrachtschip te wachten en de Belvona week na de bocht uit naar bakboord om zijn draai naar de verbindingssluis voor het kanaal naar Zeebrugge in te draaien en wij mochten hem langs stuurboord oplopen. We waren van plan aan de steiger voorbij de Scheepsdale brug te gaan liggen maar alle plaats was volzet met natuurlijk weer enkele boten die te oordelen naar de groene en vuile aanslag erop er weer een hele tijd lagen. Aan de overkant lag de kade ook weer vol met wrakken met telkens een zes tot tiental meter tussenruimte zodat daar ook weer geen plaats was. We zijn dan maar verder gevaren tot voorbij de Nieuwwegebrug waar de steiger nog vrij was.
Namiddag een fietstocht (32 km). Van de ligplaats fietsten we over het jaagpad tot aan de brug van Stalhille, dan richting Jabbeke over de E40, langs het recreatiegebied Klein Strand (Daar was nergens beweging te zien). Via 81.71.54.44.15.55.69.84 naar Aartrijke, langs 53.77 naar Zedelgem en terug de E40 over via de tunnel aan het Beisbroekbos. We passeerden de Volkssterrenwacht Beisbroek en via 90.68 arriveerden we in Varsenare. Via 48 langs de nieuwbouwwijk die we in 2021 in opbouw zagen tot aan de spoorweg en terug naar de Nieuwwegebrug.
De passagiersboot die hier gisteren avond is komen liggen is deze morgen toen ik van de bakker terug kwam vertrokken richting Gent. Een van de bemanningsleden moest met de auto die ze gebruiken om boodschappen te doen narijden en die stond nag op de kade toen ik terug aan de boot aankwam. De passagiers bleken allen Amerikanen te zijn en die worden ergens afgezet met de fiets en die fietsen dan naar de volgende aanlegplaats van de boot.
De Lena Marie vertrekt. Kasteel Pecsteen Ruddevoorde. Kasteel Ter Loo (1551) met de zomerbar.
Na het ontbijt vertrokken we voor onze fietstocht (43 km). Via 71.83 reden we langs de Leiemeersen naar Erkegem. Langs de mooie visvijver naar de Hertsbergstraat en via de Kampveldstraat naar het Domein Erkegem. Via 83.85 naar Waardamme en Ruddervoorde. Hier passeerden we aan Kasteel Pecsteen en later via 92.95 aan Kasteel Hoogveld. Via Veldegem en 88.63.53.77 naar Zedelgem. Aan het Kasteel Zedelgem in het Park ter Loo dronken we iets in de zomerbar van de instelling Ter Loo. Dit is een private instelling waar mensen met een mentale handicap begeleid kunnen wonen in samenwerking met de VZW Amiant.
Nadien fietsten we via 10.67.97.99.25.93.82 tot op het jaagpaden zo terug naar Moerbrugge.
We hebben hier weer goed geslapen. Gisteren avond streek er hier met veel lawaai een klad ganzen neer en we vreesden voor onze rust maar na een half uurtje, toen het ondertussen helemaal donker was, hadden die allemaal hun plaatsje gevonden en werd het stil. Er zijn wel enkele jongeren met een brommertje aan komen rijden maar die zijn even later terug vertrokken.
Wij vertrokken deze morgen te 09:20 uur. Onderweg kruisten we 2 vrachtschepen en vier jachten. Aan de kade aan de keersluis te Beernem zijn alle wrakken weg gehaald.
Onderweg hebben we nog eens problemen gehad met de koeling waardoor ik enkele malen koelwater heb moeten bijvullen. IK denk dat de thermostaat soms blijft hangen en niet voldoende open gaat. We hebben dat enkele jaren geleden nog al eens gehad maar dat was steeds na enkele malen bijvullen opgelosten nadien hebben we dat niet meer voor gehad.
Ter hoogte van Aalter.
Te 12:25 uur gingen we samen met een huurboot en nog een jacht dat achter ons aangevaren kwam door de Moerbruggebrug. Na de brug hebben wij aan de kade aangelegd, de andere twee zijn door gevaren richting Brugge. Hier zijn de wrakken die er lagen op één na ook verdwenen dus was er plaats om aan leggen.
Namiddag zijn wij gaan fietsen maar we hebben onze rit moeten inkorten omdat het begon te regenen en we nog moesten winkelen gezien het morgen zondag is.
S’ avonds zijn Koen, Kim, Lenn en Nout nog op bezoek geweest toen die op weg waren naar Nieuwpoort.
Te 09:45 uur vertrokken, naar bakboord de Ringvaart op richting Evergem. Ter hoogte van de Drongenbrug was er een vaartuig van de Vlaamse Waterweg bezig met herstelling van de signalisatie op de brug en moest daarvoor dwars liggen net voor de brug. Nadien kruisten we twee vrachtschepen voor we aan de kruising van De Brugse Vaart, het kanaal Gent-Oostende en de Ringvaart kwamen. Hier gingen wij stuurboord uit richting Brugge tot aan de kruising van het kanaal Gent-Oostende met het Afleidingskanaal van de Leie en het Schipdonkkanaal.
Aan sluis Evergem. Schipdonksluis.
Er lagen geen schepen aan de steigers dus konden we deze aan bakboord nemen om aan te leggen. We zijn vandaag niet gaan fietsen gezien het enkele keren goed geregend heeft namiddag. We zullen nog maar eens een rustdag nemen. Er is vandaag maar één jacht versast aan de sluis van Schipdonk terwijl wij er lagen, niet druk dus. Er zijn wel veel vrachtschepen gepasseerd.
Te 10:50 uur werd de batterij door Electro Zeeland aan boord geleverd. Te 12:30 uur stond de nieuwe batterij op zijn plaats, aangesloten en aan de lader gehangen. De beste van de twee oude heb ik gehouden als reserve. En die helemaal ‘op’ is gaat bij onze thuiskomst naar de schroothoop, daar brengt die nog wat op.
Na het middageten vertrokken we voor een fietstocht die uiteindelijk 39 km lang zou worden. Aanvankelijk had ik er eentje uitgestippeld van 27 km maar toen we halfweg waren hebben we nog een plaatselijke ronde van 12 km bij gedaan omdat we anders toch te vroeg terug aan boord zouden zijn.
Kasteel Zwijnaarde. Table 10. Hulpkerk Sint-Hendrik in de wijk Kwenenbos. Aan het station Gent Sint-Pieters. Vind hier je fiets maar eens terug als je als student een pintje teveel op hebt. En dat is nog maar één kant van de weg, aan de andere kant staan er ook nog eens zoveel.
Van de ligplaats reden we van 55.56.63.67.88.87.2.6.3 door Sint-Denijs-Westrem, langs het kasteel Rijvissche naar Zwijnaarde met het kasteel Zwijnaarde en verder tot aan de Schelde. We staken de Schelde over en via 1.99.98.82.81.79.99.1 deden we nog een rondje tot Kwenenbos, door het Rotary-bos, naar het Hollebeekbos met de grote visvijver en dan langs het Sporpark Molenkouter om daarna door het centrum van Merelbeke te komen voor een sanitaire stop in het buurtcafé. Daarna nog langs de Colruyt en via 3.82 langs de Schelde de binnenstad in tot de wijk Belle Vue. Hier via de nieuwe voetgangersbrug de Schelde en de Munkschelde over tot aan de Stropbrug. Vervolgens via 42.55 terug naar onze ligplaats.