Deze nacht veel last gehad van de muggen. Van waar die vandaag allemaal gekomen zijn weet ik niet maar het is de eerste nacht dat we zoveel muggen binnen gehad hebben. Het werd dan ook een echte veldslag en we hebben er een stuk of 15 naar de muggenhemel gemept.
Vanmorgen rond 08:15 uur passeerde er een vrachtboot die zand geladen had en dat was voor ons het sein om op te staan. We waren te 09:30 uur klaar om te vertrekken en we gingen op pad naar de Plassendalesluis. We kruisten onderweg een leeg vrachtschip dat ons in Moerbrugge voorbij gevaren was. We arriveerden te 09:55 uur aan de sluis en de brug werd onmiddellijk na het aanroepen geopend. Tevens werd de brug aan de andere zijde eveneens geopend waardoor we gewoon verder konden varen.
Onder weg naar Plassendale. Complex Sluis Plassendale. Astropolis in Stene. Langs het strand van Oostende.
Toen we er door waren zagen we reeds een lange file auto’s en vrachtwagens die stonden te wachten voor de open brug. Een kwartiertje later kwamen we uit de bocht voor de steiger in Oudenburg en zagen dat die helemaal leeg was en te 10/15 uur lagen we vast.
We haden gisteren beslist dat we vandaar naar Oostende zouden fietsen om garnaalkroketten te gaan eten. We vertrokken naar de brug aan de Zandvoordsestraat, staken daar het kanaal over en reden door Zandvoorde naar 97 rond Schorre, over het fietspad rond de Nieuwe Koerswijk naar Mariakerke. Vervolgens over de dijk naar 74.45 tot op de Visserskaai. De garnaalkroketten bij Madame Kroket waren lekker. Vervolgens naar het Mercatordok, het dok over naar het Maria Hendrikapark. Door het park naar 4 langs de spoorweg en door naar 15 over het fietspad de Groene 62 terug naar 11. We reden vervolgens door de wijk met de vogelnamen en via de Zandvoordedorpstraat terug naar het kanaal. We hadden bij aankomst aan de boot weer 34 km getrapt.
Toen we deze morgen na het ontbijt te 10:30 uur vertrokken zagen we drie jachten komen aanvaren uit de richting Brugge. Toen wij in de eerste bocht waren nzagen we dat de brug open was en zij door de brug voeren. We zullen dus met 4 verder varen. Aan de ophaalbrug van Stalhille waren ze ondertussen net achter ons en moesten wij niet wachten op hun. Eenmaal de brug voorbij lieten wij hen voorbij varen, ik heb niet graag dat er vlak achter ons iemand vaart want dan moet ik te dikwijls achterom kijken waar die blijft.
De brug Stalhille zwaait open naar boven. De achtzijdige kerktoren van Stalhille. Herdenkingsmonument ter ere van de bemanning van een Wellington bommenwerper die hier op 16 april 1942 neer stortte na te zijn neergeschoten tijdens de vlucht voor een bombardement van de stad Dortmund. De bemanning ligt begraven op de begraafplaats in Vlissegem.
Aan de steiger van Paddenhoek hebben wij te 11:15 uur vast gemaakt terwijl de drie verder voeren. Ik hoorde de eerste de centrale antwoorden dat ze pas met de blokvaart van 15:00 uur door konden varen !
Na het middageten vertrokken wij voor onze fietstocht (33 km) van de ligplaats via 25.33 naar Ettelgemhoek en vervolgens naar Stalhille. Via 28 naar Vlissegem en vervolgens naar Klemskerke. Via 12.96.56 naar Bredene, en Bredenebad. In Bredene bad een terrasje gedaan en naar de supermarkt en daarna via 92.5.67 naar de Spuikom. Dan een stuk langs de Spuikom naar Sas-Slijkens en via 26.59.33 eerst tot Plassendale en vervolgens rond Noordhoek terug naar Ettelgemhoek en ’t Paddegat.
Vertrokken te 09:30 uur. Toen we los gegooid hadden hoorden we de bel van de brug rinkelen en zagen we op de AIS de Belvona (B) aan komen varen. Uit de richting Brugge kwamen ook vier jachten aanvaren en nog voor we aan Steenbruggebrug waren kruisten we nog een kleine motorboot, een vrachtschip en het passagiersschip Fluvius (Nl). De Belvona was ondertussen net achter ons en wij gingen dan samen door de Steenbruggebrug. Na de brug informeerde ik bij de Belvona of hij wou oplopen maar toen hij vernam dat wij voorbij de Dampoortsluis zouden willen varen, zou hij achter ons blijven aangezien hij wegens de lengte van het schip aan de Dammepoortsluis net binnen kon als de twee bruggen omhoog zouden blijven staan. Wij zouden dan niet meer voorbij zijn achtersteven de sluis zouden in kunnen dus mochten wij eerst.
Doorvaart Brugge. De heide kleurt purper aan het Beisbroekbos. De Volkssterrenwacht.
De passage door alle bruggen van Brugge liep zodoende heel vlot aangezien ze voor de beroepsvaart onmiddellijk bediend worden. We waren te 11:05 uur uit de sluis. Om de hoek lag al een vrachtschip te wachten en de Belvona week na de bocht uit naar bakboord om zijn draai naar de verbindingssluis voor het kanaal naar Zeebrugge in te draaien en wij mochten hem langs stuurboord oplopen. We waren van plan aan de steiger voorbij de Scheepsdale brug te gaan liggen maar alle plaats was volzet met natuurlijk weer enkele boten die te oordelen naar de groene en vuile aanslag erop er weer een hele tijd lagen. Aan de overkant lag de kade ook weer vol met wrakken met telkens een zes tot tiental meter tussenruimte zodat daar ook weer geen plaats was. We zijn dan maar verder gevaren tot voorbij de Nieuwwegebrug waar de steiger nog vrij was.
Namiddag een fietstocht (32 km). Van de ligplaats fietsten we over het jaagpad tot aan de brug van Stalhille, dan richting Jabbeke over de E40, langs het recreatiegebied Klein Strand (Daar was nergens beweging te zien). Via 81.71.54.44.15.55.69.84 naar Aartrijke, langs 53.77 naar Zedelgem en terug de E40 over via de tunnel aan het Beisbroekbos. We passeerden de Volkssterrenwacht Beisbroek en via 90.68 arriveerden we in Varsenare. Via 48 langs de nieuwbouwwijk die we in 2021 in opbouw zagen tot aan de spoorweg en terug naar de Nieuwwegebrug.
De passagiersboot die hier gisteren avond is komen liggen is deze morgen toen ik van de bakker terug kwam vertrokken richting Gent. Een van de bemanningsleden moest met de auto die ze gebruiken om boodschappen te doen narijden en die stond nag op de kade toen ik terug aan de boot aankwam. De passagiers bleken allen Amerikanen te zijn en die worden ergens afgezet met de fiets en die fietsen dan naar de volgende aanlegplaats van de boot.
De Lena Marie vertrekt. Kasteel Pecsteen Ruddevoorde. Kasteel Ter Loo (1551) met de zomerbar.
Na het ontbijt vertrokken we voor onze fietstocht (43 km). Via 71.83 reden we langs de Leiemeersen naar Erkegem. Langs de mooie visvijver naar de Hertsbergstraat en via de Kampveldstraat naar het Domein Erkegem. Via 83.85 naar Waardamme en Ruddervoorde. Hier passeerden we aan Kasteel Pecsteen en later via 92.95 aan Kasteel Hoogveld. Via Veldegem en 88.63.53.77 naar Zedelgem. Aan het Kasteel Zedelgem in het Park ter Loo dronken we iets in de zomerbar van de instelling Ter Loo. Dit is een private instelling waar mensen met een mentale handicap begeleid kunnen wonen in samenwerking met de VZW Amiant.
Nadien fietsten we via 10.67.97.99.25.93.82 tot op het jaagpaden zo terug naar Moerbrugge.
We hebben hier weer goed geslapen. Gisteren avond streek er hier met veel lawaai een klad ganzen neer en we vreesden voor onze rust maar na een half uurtje, toen het ondertussen helemaal donker was, hadden die allemaal hun plaatsje gevonden en werd het stil. Er zijn wel enkele jongeren met een brommertje aan komen rijden maar die zijn even later terug vertrokken.
Wij vertrokken deze morgen te 09:20 uur. Onderweg kruisten we 2 vrachtschepen en vier jachten. Aan de kade aan de keersluis te Beernem zijn alle wrakken weg gehaald.
Onderweg hebben we nog eens problemen gehad met de koeling waardoor ik enkele malen koelwater heb moeten bijvullen. IK denk dat de thermostaat soms blijft hangen en niet voldoende open gaat. We hebben dat enkele jaren geleden nog al eens gehad maar dat was steeds na enkele malen bijvullen opgelosten nadien hebben we dat niet meer voor gehad.
Ter hoogte van Aalter.
Te 12:25 uur gingen we samen met een huurboot en nog een jacht dat achter ons aangevaren kwam door de Moerbruggebrug. Na de brug hebben wij aan de kade aangelegd, de andere twee zijn door gevaren richting Brugge. Hier zijn de wrakken die er lagen op één na ook verdwenen dus was er plaats om aan leggen.
Namiddag zijn wij gaan fietsen maar we hebben onze rit moeten inkorten omdat het begon te regenen en we nog moesten winkelen gezien het morgen zondag is.
S’ avonds zijn Koen, Kim, Lenn en Nout nog op bezoek geweest toen die op weg waren naar Nieuwpoort.
Te 09:45 uur vertrokken, naar bakboord de Ringvaart op richting Evergem. Ter hoogte van de Drongenbrug was er een vaartuig van de Vlaamse Waterweg bezig met herstelling van de signalisatie op de brug en moest daarvoor dwars liggen net voor de brug. Nadien kruisten we twee vrachtschepen voor we aan de kruising van De Brugse Vaart, het kanaal Gent-Oostende en de Ringvaart kwamen. Hier gingen wij stuurboord uit richting Brugge tot aan de kruising van het kanaal Gent-Oostende met het Afleidingskanaal van de Leie en het Schipdonkkanaal.
Aan sluis Evergem. Schipdonksluis.
Er lagen geen schepen aan de steigers dus konden we deze aan bakboord nemen om aan te leggen. We zijn vandaag niet gaan fietsen gezien het enkele keren goed geregend heeft namiddag. We zullen nog maar eens een rustdag nemen. Er is vandaag maar één jacht versast aan de sluis van Schipdonk terwijl wij er lagen, niet druk dus. Er zijn wel veel vrachtschepen gepasseerd.
Te 10:50 uur werd de batterij door Electro Zeeland aan boord geleverd. Te 12:30 uur stond de nieuwe batterij op zijn plaats, aangesloten en aan de lader gehangen. De beste van de twee oude heb ik gehouden als reserve. En die helemaal ‘op’ is gaat bij onze thuiskomst naar de schroothoop, daar brengt die nog wat op.
Na het middageten vertrokken we voor een fietstocht die uiteindelijk 39 km lang zou worden. Aanvankelijk had ik er eentje uitgestippeld van 27 km maar toen we halfweg waren hebben we nog een plaatselijke ronde van 12 km bij gedaan omdat we anders toch te vroeg terug aan boord zouden zijn.
Kasteel Zwijnaarde. Table 10. Hulpkerk Sint-Hendrik in de wijk Kwenenbos. Aan het station Gent Sint-Pieters. Vind hier je fiets maar eens terug als je als student een pintje teveel op hebt. En dat is nog maar één kant van de weg, aan de andere kant staan er ook nog eens zoveel.
Van de ligplaats reden we van 55.56.63.67.88.87.2.6.3 door Sint-Denijs-Westrem, langs het kasteel Rijvissche naar Zwijnaarde met het kasteel Zwijnaarde en verder tot aan de Schelde. We staken de Schelde over en via 1.99.98.82.81.79.99.1 deden we nog een rondje tot Kwenenbos, door het Rotary-bos, naar het Hollebeekbos met de grote visvijver en dan langs het Sporpark Molenkouter om daarna door het centrum van Merelbeke te komen voor een sanitaire stop in het buurtcafé. Daarna nog langs de Colruyt en via 3.82 langs de Schelde de binnenstad in tot de wijk Belle Vue. Hier via de nieuwe voetgangersbrug de Schelde en de Munkschelde over tot aan de Stropbrug. Vervolgens via 42.55 terug naar onze ligplaats.
Gezien we gisteren vernamen dat eindelijk alle documenten voor de verkoop van het ouderlijk huis van Annie in orde en in ons bezit zijn en we voor begin oktober niet bij de notaris moeten zijn besloten we nog tot aan de kust te gaan varen. Maar eerst moeten we langs Gent om ergens een nieuwe batterij te versieren. Daarom varen we de toeristische Leie af in plaats tot aan Schipdonk te varen. Een huurboot die hier gisteren avond aangekomen was vertrok al in die richting om 07:30 uur met gebruik van zijn boeg- en hekschroef waardoor ik wakker geworden was.
Op de linkeroever van de toeristische Leie tussen Deinze en St Martens Latem.
Wij vertrokken te 09:15 uur en hadden geen enkele boot tegen tot in St Maartens Lathem waar we rond 11:30 uur arriveerden. Vanaf toen en daar kwamen ze met tientallen, de huursloepen. Het was aanvankelijk onderweg zonnig maar met toch een iets te frisse wind waardoor we een vest konden gebruiken. Aan de mooie grote villa’s die hier tegen de Leie aan liggen was het overal rustig. Hier en daar een tuinman die ergens in een grote tuin bezig was en op twee plaatsen een firma die aan de oeverbeschoeiing werkten. Voor de rest is hier niet veel volk thuis. Ik denk dat ook veel van de villa’s verhuurd worden gezien er overal veel tuinmeubelen in de tuinen staan, ofwel hebben ze hier nog heel grote families. Te 12:05 uur staken we de Ringvaart over tot bij de KGWV waar we onderweg telefonisch een plaatse gereserveerd hadden. We lagen vast te 12:20 uur.
Langs de Gentse Leie. Het Gravensteen.
Na het aanleggen wij enkele clubleden geïnformeerd of ze een goede leverancier van batterijen in Gent kenden en ze wezen ons naar Electro Zeeland waar de meeste van hun leden hun batterijen haalden.
Namiddag zijn we dan met de fiets naar die firma in Evergem gereden om te kijken naar de mogelijkheden. We werden er goed geholpen en morgen namiddag wordt de batterij aan boord geleverd.
In het terug komen door Gent gekomen en in “Het oud Patershol” een terrasje mee gepikt.
Fietstocht 32 km. Van de ligplaats over de Van Risseghembrug richting Station, onder de sporen door via de fietsostrade een stukje richting Gent tot 13. Langs het Stadsbos op en via 14.19.21 tot in Nazareth. Langs het kasteel van Nazareth en via 50.26.27 tot Ouwegem. Door Huise en via de Wannegemstrraat boven op de heuvelrug die de waterscheiding tussen het bekken van de Leie en het bekken van de Schelde is tot aan de Ledekerkweg aan 88. De heuvel af richting 25 tot aan het kasteel van Lozer. Langs het Lozerbos op richting Marolle en via 18.15.10.8.7 langs Petegem-aan-de-Leie op tot op de rechteroever van de Toeristische Leie ter hoogte van de Brielmeersen en zo terug naar de ligplaats.
Kasteel Nazareth. Kasteel Lozer. Op het industrieterrein. Vandaag de 559e fietser aan de Brielpoort.
Dag 84- Maandag – 19.08.2024 – Kade St Eloois-Vijve – Kade Deinze
Deze morgen rond 06:00 uur begonnen ze aan de overkant aan de Leievoeders het vrachtschip Tresor te lossen met een kraan waardoor we wakker werden. We hebben toch nog wat kunnen slapen tot 08:30 uur. Tijdens het klaarmaken van de boot zag ik op het Ais-scherm dat er twee vrachtboten aan kwamen varen en de sluis naderden. We hebben dan maar onmiddellijk de sluis opgeroepen en gevraagd of we mee mochten. We gigen samen met de Manou (85 m) en de Contentus (87 m) mee naar onder. Er lag er ook al weer eentje te wachten om de sluis in te varen toen wij er uit konden.
Oude beschoeiing wordt opgeruimd. De ooievaars van de Brielmeersen.
De twee vrachtschepen voeren langzaam van ons weg en ter hoogte van de brug van Olsene passeerden we een alweer een tegenligger. Rond 11:20 uur arriveerden we op de plaats waar het Afleidingkanaal van de Leie afsplitst van de Leie en verder loopt naar het Kanaal Gent-Brugge aan Schipdonk. De vrachtschepen nemen dit kanaal omdat ze te groot en te breed zijn voor de Toeristische Leie die door Deinze zich verder naar Gent slingert. Er volgden voor ons nog de Brielpoortbrug en de Tolpoortbrug voor we ons aan de kade in Deinze legden.
We besloten vandaag nog maar eens een rustdag voor het fietsen te houden.
Dag 83- Zondag – 18.08.2024 – Kade St Eloois-Vijve
Na het ontbijt eerst langs de Delhaise op de N43 om iets om te picknicken op te halen en dan naar het natuurgebied de Gaverbeekse Meersen tot aan de spoorlijn Gent-Kortrijk waar we via 89.78.99 over de F7 (fietsostrade) tot in Zulte fietsten. Doorheen Zulte en Olsene en via 89.91.92.14.17.49 over de E17 tot in Kruishoutem. Hier wilden we boven op de heuvel de uitkijktoren gaan beklimmen maar die was afgesloten wegens zijn niet zo beste toestand. Dat is pech want aan het kapelletje aan de overkant maar net langs de holle weg boven op de heuvel was een mooi uitzicht. We reden verder naar 33.32 langs Nokere en va 34.4 kwamen we voorbij het terrein van Waregem Golf. Hierna moesten we terug de E17 over en aan het speeltuintje aan het Villapark aten we onze picknick op. Via 21 fietsten we langs de Hippodroom van Waregem tot in de centrum waar we op de Markt met de Sint-Amandus en Sint-Blasiuskerk, de oude dekenij, en een hele resem drankgelegenheden de “Gouden Hopper” uitkozen voor een stop.
De uitkijktoren en het uitzicht in Kruishoutem. De Sint-Amandus en Sint-Blasiuskerk en het paard op de Markt.
Nadien via ‘7.67 en de Roger Vansteenbruggestraat tot aan het ziekenhuis Onze Lieve Vrouw van Lourdes. Hiena volgden we de Vijfseweg terug naar Sint-Eloois-Vijve en naar de boot. (33 km)
Dag 82- Zaterdag – 17.08.2024 – Kade Ingelmunster – Kade S – St Eloois-Vijve
Vandaag te 09:40 uur terug naar de sluis Ooigem vertrokken. We zijn maar niet verder richting Roeselare gevaren gezien we daar weinig plaatsen zagen om aan te leggen. Toen we te 10:30 uur aan de sluis arriveerden kwam daar juist een vrachtschip uit en we vernamen dat we helemaal vooraan in de sluis moesten gaan liggen gezien er een ander vrachtschip mee naar onder zou gaan. Het werd Meandy (89 meter) die eveneens richting Gent zou varen. Toen we onder waren vroeg de sassenierster of we enkele meters achteruit konden gaan omdat anders de deuren (die natuurlijk naar binnen open draaien) misschien niet voorbij onze boeg konden.
We zijn na het buiten varen eerst links tegen de muur gaan liggen zodat de Meandy ons voorbij kan, die is leeg en gaat ons anders toch onmiddellijk willen oplopen.
Druk op de Leie. De Herentmolen in Meulebeke. Kunst in de buurt, en de Sint Annakapel op de Poelberg.
Onderweg naar Sluis St Eloois-Vijve kruisten we twee vrachtschepen waaronder de ATIZ waarmee we tijdens onze reis samen in de bac van de Ascenseur van Strépy-Thieu gelegen hadden en waar we tijdens het wachten met de schipper een praatje hadden gemaakt. Ik wist natuurlijk niet of daar nu dezelfde schipper mee voer maar we waren hem net voorbij toen hij ons opriep en informeerde hoe onze reis was geweest.
Voor de sluis gekomen stelden we vast dat er twee grote vrachtschepen aan de kade lagen op de plaats waar wij al enkele malen gelegen hadden zodat we aan de overkant moesten gaan liggen. We lagen vast te 11:35 uur.
Namiddag fietsten we via 70 naar St Baafs-Vijve en dan 58.8.3.63.11 naar Marialoop. Verder via 52.9.4.74 tot Dentergem, langs Markegem op naar Wakken en zo terug naar de Leieoever. ( 35 km)
Het is vannacht beginnen regenen. Het regende nog toen we op stonden. Onze leefbatterij begint kuren te krijgen. Die stond deze gisteren avond op 82 % lading en deze morgen maar op 24 % meer. Ik denk dat het beestje op zijn laatste pootjes begint te lopen, ze is ondertussen ook al weer 11 jaar oud dus die is goed mee gegaan. Ik heb dan maar deze morgen de aansluitingen naar een reservebatterij gemaakt en zien wel hoe ver we er mee komen. Het is voor maandag niet mogelijk ergens een nieuwe batterij te vinden gezien het een lang weekend is. Ik heb verschillende bedrijven gebeld maar ze namen nergens op.
De Holvoets Kapel in Hulste. Straatverlichting met grote zonnepanelen. Oude vlasfabriek langs oude Leie-arm in Bavikhove. De bovenste van de oude drietrapssluis in Ooigem. In Hulste in de Hoogstraat maakte op 18.02.1915 de Franse oorlogsvlieger Roland Garros een noodlanding. Zijn vliegtuig was voorzien van een nieuwe geheime installatie waardoor de kogels van de boordmitrailleur geen schade aan de propeller aanbracht wanneer deze toevallig tegen de propeller terecht kwamen. In 1928, 10 jaar na zijn dood werd het nieuwe tennisstadium naar de vliegenier genoemd.
Het stopte met regenen rond de middag en we besloten na het eten toch maar te gaan fietsen, een beetje nat worden kan toch ook geen kwaad. Onze rit van vandaag via 25.65.5.33 naar Hulste. Vervolgens via 39.23 naar Bavikhove Dorp. Via de Bruylstraat langs de oude Leiemeander met de oude vlasfabriek en het monument van naar Ooigem, langs het kasteel van Ooigem naar de kom van de jachthaven Ooigem. We wilden hier stoppen om iets te drinken maar de zaak was dicht. Dan maar verder langs de oude drietrapssluis Ooigem naar de brug aan de Fabiolalaan en zo naar de overkant van het kanaal Roeselare-Leie. We fietsten door Oostrozebeke en vonden daar aan de sportvelden de kantine van de sporthal en zijn daar dan maar gestopt. Na de stop via 14.73.77.17 met nog een omwegje naar de Albert Hein en naar de boot. Alles samen was weer goed voor 36 km.
Dag 80 - Donderdag – 15.08.2024 – Kade Ingelmunster
Goed geslapen hier, rustige plaats. Deze morgen neen paar vrachtschepen gepasseerd maar die voeren niet snel en we hadden geen last van de golfslag.
Na het ontbijt vertrokken voor onze dagelijkse rit die we vandaag gaan maken om te gaan kijken in Roeselare of daar ergens plaats is om aan te leggen. Volgens de vaaratlas (die ondertussen ook al 15 jaar oud is) zou er plaats moeten zijn helemaal op de kop van het kanaal tegen het centrum van de stad. We vertrokken van 25.65.55.21.12 tot in Izegem. Het fietsten we langs het grote bedrijf Vandemoortele en dan verder langs het kanaal via 56.66.94 naar 22 aan de kop van het kanaal. De plaats die in de atlas vermeldt wordt is volkomen verwaarloosd, en denk dat hier de laatste 20 jaar geen boot meer aangelegd heeft. Er staan wel kikkers op de kaai maar op een meter of vijf van de kaai zijn grote houten palen geslagen waar wij met onze boot niet tussendoor kunnen. Dat wordt hier dus niets.
De oude elektriciteitsfabriek van Izegem. Station Roeselare. Fontein op het Stationsplein
We deden neer rit door het centrum van de stad van aan het station naar de Markt en een stuk langs het Grote Bassin, rond de wijk Schiervelde, langs het stadion, de sportvelden en het zwembad en dan terug naar de grote markt. Na een drankje in Het Grand Café planden we nog een bijkomende toer gezien het nog maar net middag was. Onze picknick aten we op op een bank naast de Concerthal.
Van Roeselare reden we via 52.54.62 langs een mooi nieuw fietspad langs de Onledebeek langs Zuidhoek en Beveren tot aan de Rijksweg. Vervolgens langs Land van Belofte (echt waar) en zo naar Kapelhoek. Daar moesten we de E403 kruisen en dat gebeurde weer met een ondertunneling samen met de sporlijn. Van 18 reden we naar Ardooie waar net een wielerkoers aan de gang was zodat we moesten omrijden.
De begraafplaats. Augustijnenkerk. Toren van de St Michielskerk.
Via 44.24. waar net een wielerkoers aan de gang was zodat we moesten omrijden. Via 44.24.53 via het Provinciedomein ’t Veld naar de Bloemgatstraat waar we in het leuke oude bruin café ’t Bloemgat nog eens stopten voor een verfrissing. Het is er zeer druk, het is er maar klein met een klein terras en er zitten zelfs mensen op een rij stoelen tegen de voorgevel. Veel fietsers die er passeerden en aanstalten maakten om te stoppen moesten noodgedwongen door rijden of in de wachtrij gaan staan! Ze hanteren daar dan ook zeer democratische prijzen!
Nadien reden we via Emelgem via het jaagpad terug tot aan de Briagandsbrug in Ingelmunster om terug over te steken naar de andere kant. Het was een mooie dag, niet te warm, nogal wat wind en in totaal stond de teller vandaag op 52 km.
Deze morgen vertrokken we na de passage van een vrachtschip te 09:45 uur richting S – Harelbeke. Toen we daar arriveerden was het vrachtschip al de sluis uit en moesten we wachten omdat er eerst opvaart werd genomen en daar zouden we ongeveer een half uur moeten op wachten. We hebben ons vast gemaakt voor de voetgangers draaibrug om te wachten. Tijdens het wachten arriveerde het vrachtschip Livia (Nl) achter ons dus toen het onze beurt was moesten we die eerst laten binnen varen. De nieuwe sluis is 185 m lang dus daar konden we nog makkelijk bij. Vijf minuten later en ongeveer 2 meter lager voeren we buiten. Het lege vrachtschip snelde van ons weg en we voeren alleen verder.
In sluis Harelbeke, met de stuw. 2 stalen “notedoppen”.
Gekomen aan de sluis van Ooigem waar het kanaal Roeleare-Leie aansluit op de Leie, vernamen we na oproepen van de sluisdienst dat we hier ook moesten wachten op afvaart. Toen die beneden was bleek het de tanker PR Antwerpen met als thuishaven Bazel (CH) te zijn. Met zijn afmetingen van 110 x 11,40 m had die aan de zijkanten niet veel plaats over. We gingen hier 7,5 meter omhoog met de sluis voor ons helemaal alleen ter beschikking. Eenmaal boven zagen we dat er twee vrachtschepen en een snelle motorboot lagen te wachten.
We voeren ongeveer 10 km het kanaal op tot in Ingelmunster waar we aan de laatste bolder van de lage rechte kaai net aan een nieuwe verkaveling met appartementen lagen.
Kasteel Ingelmunster. De Brigandsbrug. Avond op het kanaal Roeselare-Leie.
Na het middageten met de fiets gaan winkelen gezien er morgen geen winkels open zijn en na het avondeten zijn we rond 20:00 uur nog vertrokken voor een kort ritje van 15 km in en rond Ingelmunster.
Dag 78 - Dinsdag – 13.08.2024 – Steiger Komen – Passantenhaven Kortrijk
Deze nacht heeft het tegen de morgen aan wat geregend. De temperatuur is vandaag een pak lager. We gaan vandaag terug varen tot Kortrijk en de dagen daarna richting Gent. Er zijn deze morgen al wat vrachtschepen gepasseerd waarvan eentje met zeer veel herrie rond 07:00 uur waarvan we wakker geworden zijn. Wij vertrokken te 09:35 uur. We moeten terug door sluis Menen en daar kwamen we net op een moment aan dat de sluis werd klaar gemaakt voor een vrachtschip in de opvaart zodat we een klein half uurtje moesten aanleggen. We zijn vandaag alleen maar enkele huursloepen tegen gekomen waarvan eentje net na de doorvaart in Menen en die moest weer aan de “verkeerde kant” varen en ging ons stuurboord voorbij.
Wervik. Schrootkade in Menen, allemaal samengeperste blikjes.
We arriveerden te 12:40 uur terug in Kortrijk. Aan de passantensteiger lag één jacht en aan de overkant tegen de muur een als woonboot verbouwd vrachtschip.
De diepgang is hier minder dan de aangegeven 1,4 m gezien we moeilijkheden hebben om tegen de steiger te geraken. We gaan vandaag niet fietsten er moet nog een wasje gedaan worden en Annie ging nog eens de stad in. In de loop van de late namiddag is er nog een jacht (NL) bij komen liggen.
Goed geslapen. Gezien het vandaag heel heet gaat worden zijn we vandaag alleen maar deze morgen met de fiets naar de winkel geweest. Het was rond 10:00 uur al drukkend warm, gelukkig stond er een windje zodat het nog draaglijk was. Vandaag alleen maar wat gegeten, veel gedronken en de buitenkant nat gehouden door een keer of zes emmers fris water uit de Leie te scheppen en over ons uit te gieten op de steiger. Er is wat jong volk komen zwemmen. Ondanks de hitte zijn er wel veel bootjes te water gelaten. Het bleef tot rond 20:00 uur zeer warm maar toen kwamen er wat onweerswolken opzetten en iets later heeft het heel even wat gedruppeld maar niet de moeite om over te spreken. Toen het donker was werd het voor de te water gelaten bootjes een aanschuiven aan de ramp. We bleven tot 23:00 uur buiten op ons terras en toen was het ondertussen binnen al wat afgekoeld om te gaan slapen. Al bij al zijn we de hete dag goed doorgekomen.
Deze nacht rond 03:30 uur een keer wakker geworden van een paar zatte vrouwen die hier aan de parking met de wagen vertrokken en eerst nog een half uur naar mekaar moesten staan brallen!. Voor de rest goed geslapen. Het is weer schitterend weer en het belooft weer heet te worden. Aangezien het volgens het weerbericht morgen nog heter zou worden besloten we toch vandaag maar te gaan fietsen, wat moet je anders doen hé. Na het ontbijt vertrokken we voor een zelf uitgestippelde toer maar dan op Frans grondgebied waar er nog geen knooppuntennetwerk is.
Steiger gezien van uit Comines. Haventje Deûlemont. Fontein in Wambrechies.
We vertrokken naar de overkant naar Comines, eerst om een bakker te zoeken (was natuurlijk gesloten), nadien naar de Carrefour om een picknick op te nemen. Via de Grand Place met het mooie stadhuis en de in de merkwaardige bouwstijl van een moskee gebouwde Eglise Saint-Chrysole-et-Pierre langs de Rue du Château naar de Carrefour. Het was hier heel druk. Via de Chemin de la Blanche Banniére - de Chemin de Halot – de Chemin du Grave – de Chemin de Trois Fetus – de Chemin du Bas Plat tot in Wambrechies.
Oude Leie. Tot clubhuis omgebouwde spits. Interieur van de Eglise Saint-Chrysole-et-Pierre. Merkwaardige preekstoel.
Hier staken we de Deûle over en reden we via de linkeroever terug langs de Deûle op tot in Quesnoy-sur-Deûle.
Na een pitstop verder tot net aan het haventje van Deûlemont waar we via de brug over de oude sluis Deûlemont en de brug over het Canal de la Deûle over staken naar het dorp Deûlemont
De Rélique de Saint-Chrysole. Het beeld Saint-Pièrre en Pape. De doopkapel.
Vervolgens via het fietspad op de rechteroever van de Leie terug tot in Comines fietsten. Het laatste stuk liep langs een mooie oude Leie-arm. Terug in Comines bezochten we de binnenzijde van de kerk en daarna terug naar de boot. Er heerst een drukte van aankomende en vertrekkende kleine bootjes aan de ramp die naast de steiger ligt.
Dag 75 - Zaterdag – 10.08.2024 – YH De Balokken Wervik – Steiger Komen
Na het ontbijt de watervoorraad weer aangevuld (het gaat de volgende dagen weer heet worden !) en te 09:55 uur vertrokken voor de korte trip naar de nieuwe steiger in Komen./Comines. Aankomst te 10:25 uur. Annie eerst naar de bakker geweest en na het middageten een fietstocht (32 km) gemaakt. Van Komen langs de Leie tot 9 en vervolgens een stukje langs het oude kanaal Ieper-Komen tot op het fietspad op Ligne 96 via 6.27 tot Neer-Waasten(Bas-Warneton). Vervolgens via 28.12 langs de Leie op tot aan aan de samenvloeiing van Leie en het Canal de la Deûle in Deûlémont.
De Leie stroomafwaarts Komen. Comines. Kleiwinning Ploegsteert. Net even groot als de gesneuvelde Maori die hier in WOI gevallen is.
De brug over de Leie over en langs de rechteroever via 16.26.69 tot in Houplines. Terug de Leie over en via 25.29 langs de steenbakkerijen van Ploegsteert naar Le Touquet. Tussen de N58 en de huidige kleiput van steenbakkerij Ploegsteert via 13.4.27 (weer over een stukje van Ligne 69) naar Waasten(Warneton) . Na een pitstop op het toffe terras van La guinguette de la marine va 7.9 terug naar de steiger.
Dag 74 - Vrijdag – 09.08.2024 – YH De Balokken Wervik
Gisteren avond nog een bezoekje aan cafetaria De Balokken en nadien goed geslapen. Het begon gisteren avond ook lichtjes te regenen en dan xgaat het volk niet meer rond lopen en lawaai maken dus we hadden hier een rustige nacht. Na het ontbijt vertrokken we weer voor onze dagelijkse fietstocht (41 Km). We vertrokken via – 12.54.58 naar Kruiskerke. Via 1.76.49 belandden we in Beselare en via 41.18.72.42.44 nogmaals naar Hollebeke en verder tot in Houthem. Vanaf daar fietsten we langs het traject van het kanaal Ieper-Komen dat via de Ieperlee in Ieper tot aan de Leie in Komen gegraven werd (aanvang 1864).
De Heksenkring in Beselare. Black Watch Corner Beselare. Kanaal Ieper-Komen. Ancienne Eglise et tombbeaux de Jean de Comines et Jeanne de Ghistelle (links) en Eglise Saint-Chrysole (rechts) in Comines.
Tijdens de bouw werd in 1866 een tunnel gegraven door de heuvelrug in Hollebeke maar dat mislukte door aardverschuivingen. Toen lagen de werken een aantal jaren stil tot in 1889 terug een tunnel werd gemaakt doch deze stortte in 1893 weer in. In 1910 werd besloten tot het graven van 2 bijkomende kanaalpanden met 2 bijkomende sluizen in plaats van een tunnel. Er werd ook een stalen brug gebouwd maar door normaals aardverschuivingen stortte deze op 13.06.1913 in. De restanten van de sluizen en brug vindt je nu terug in het natuurdomein Palingbeek.
Via een paadje langs spoorlijn 69 welk parallel met de bedding van het kanaal loopt kwamen we terug in Komen terecht en vandaag reden we terug naar Wervik.