Zoeken in blog

Foto

REGEL VAN DERDEN

De regels:
Inzendingen voor de dieptelessen mogen NIET BEWERKT worden.
Wij verlangen de foto zoals je die trok, daarna slechts verkleind tot 1.024 pixels aan de langste liggende zijde, maximaal 800 pixels hoog (benut die!) en maximaal 450 Kb zwaar.
Er mogen geen randjes/kaders rond geplaatst worden, want die moeten door de leraar verwijderd worden wat extra werk geeft.

Inzendingen voor dieptelessen mogen indien nodig wél verscherpt of rechtop gezet worden, er mag wat meer of minder helderheid/kleur worden gegeven en ook je naam of logo mag er (niet ál te opvallend) op geplaatst worden.

Waarom mogen inzendingen niet bijgeknipt worden?
Omdat het de bedoeling is, dat je hier leert om na heel goed te zoeken en te kijken, met 1 druk op de knop de juiste compositie te gebruiken om veel diepte aan je foto toe te kennen en dit niet later in de 'doka' thuis te doen.

Bij Compositie (1e lessenreeks voor beginners) leerde je hoe je die foto's in zijn algemeenheid zo sterk mogelijk maakt door de regel van derden of de gulden snede toe te passen.
Ook bij Ritme & Struktuur (2e lessenreeks) lees je nog vaak, dat je de foto's meer aan kracht kunt meegeven door het kiezen van een goede/betere compositie.

Bij de daarna volgende lessenreeksen te beginnen vanaf Diepte (3e lessenreeks) willen we het eigenlijk niet meer over de compositie van de foto's moeten hebben, doch slechts over dieptewerking, licht, beweging en portretfotografie.
Daarom het gehamer op ''betere compositie'' door middel van de regels van derden/gulden snede.
Bijna altijd bij het nemen van een foto, moet je die compositieregels in gedachten hebben en uitvoeren, uitzonderingen daargelaten.
Bewust ga ik niet in op de technische instellingen van je toestel.
Lees je handleiding voor nadere info, pak je toestel er bij en oefen dat wat je leest, dan kom je het verste om je toestel te leren kennen en foto's te maken zonder op automaat te gaan.

Klik hier en
Ga naar het archief
DIEPTE

Opdracht 1:
Maak een foto van een straat, bospad, een weg die ver doorloopt of een trap naar boven of beneden.
(Onthoudt: pas bij álle opdrachten de compositieregels toe geleerd in het eerste lesblok).
Foto
Opdracht 2:
Maak een foto waar water op staat wat ver naar achteren (de diepte in) doorloopt zodat je de diepte in je foto optimaal weergeeft met een foto van bijvoorbeeld een kanaal met een railing of  'n watertje/gracht met een brug, een plas met een plankier enzovoorts. Bekijk de voorbeeldjes hieronder/in deze kantlijn.
Foto
Opdracht 3:
Maak een foto van een boog in een poort of gebouw of van een tunnel, dat kan zelfs van een closetrol, glas of een beschuitbus zijn. Het gaat er om dat je de 'wanden' van de boog/tunnel/buis toont alsmede natuurlijk de diepte. Houdt rekening met het verdwijnpunt, dat mag nl. voor het effect diepte NIET in het midden van de foto liggen (denk ook hier weer aan de compositieregels). Wees creatief, verras ons!
Foto

Opdracht 4:
Maak een close-up foto van dingen op een rij, zoals bijvoorbeeld knikkers, poppetjes, suikerklonten, wasknijpers, potloden of eieren ... ál wat je wenst.

Foto
Opdracht 5:
Kies zelf een aantrekkelijk onderwerp waar veel dieptewerking in zit en maak 'n foto waar je trots op kunt zijn, dit is je eindopdracht.
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Hierboven en hieronder wat voorbeeldjes met veel dieptewerking van diverse fotovrienden.
Dank jullie allen vriendelijk voor de toestemming tot gebruik!

Hierboven, de Pier over het blauwe spiegelende water is van Jos, de prachtig gedekte tafel is van Metallo.

Verder hieronder zie je een foto (zeer speciaal) gemaakt door Dushi, onderlangs een bankje en een specialleke van Leike, bloeiende lupines. Door te spelen met de diafragma kreeg hij een losstaande bos bloemen tegen een wazige achtergrond.

De foto van de donkere tunnel met de 2 personen die het licht bereiken is ppl gemaakt door Leike en die van de 2CV's op rij is van de hand van Omaatje Lieljan.
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Gouden verhouding/Gulden snede
(geen regel van derden)
Dieptewerking in een foto
Foto's maken waarin diepte te zien is
Digitale fotografie: Perspectief geeft diepte in je foto door gebruik te maken van de diagonale(n lijnen). Stuur altijd recent materiaal in voor de bespreking.
11-01-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zaika 1e inz. spoorbanen
Klik op de afbeelding om de link te volgen Beste Zaika,

Een warm winters welkom bij de lessenreeks diepte.

Dat jij al goed opgelet hebt waar diepte in zit is duidelijk!
Het sterke kruispunt bovenin links is waar de spoorlijnen op het punt van verdwijnen staan, erg goed gezien, je zag het niet verkeerd... en inderdaad zoals je zegt, wordt het aan het eind van de baan wat waziger.

Je foto is, doordat er sneeuw ligt, zeer aantrekkelijk en de achterlichtjes van de auto's/wagens steken mooi af.
Helaas is er ook van enige somberheid sprake; een sterke blauwzweem en wat té donker.
De dagen van december en januari zijn vaak somber en donker, jij hebt er met deze foto nog een schepje bovenop gedaan.:)
Positief ingesteld als ik ben (grapje!) heb ik je foto snel wat vrolijker gemaakt, met in de verte een leuk blauw luchtje met wat witte wolkjes.... ik zette de foto ook iets recht op (zie de paal tussen de spoorlijnen).

Opdracht 2:
Alez, ik verwacht een nieuw getrokken foto met opnieuw veel dieptewerking van je.
Deze maal maak je een foto met water...., bijvoorbeeld van een een kanaal of een slootje, met een railing of 'n plas water/'n gracht met een brug, zolang er maar visuele diepte inzit.
Denk je er aub aan, dat er géén randjes rond je foto mogen zitten, dat is voor ons lesgevers gemakkelijker! Dank je wel.

Sukses hoor, groet Cijbra

31-12-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Chessplayer 1e inz. frame in frame
Klik op de afbeelding om de link te volgen Beste Chessplayer,

Hartelijk welkom bij de besprekingen van diepte in je foto's.
Je start met een nieuw getrokken foto, waarvoor dank.

Je maakt het jezelf erg moeilijk, enerzijds door vanuit het licht een donkere boog te fotograferen met aan het eind daarvan een fel verlicht gebouwtje. Door dat je tegen het licht inwerkt zijn enerzijds de lichte plekken overbelicht en de donkere plaatsen té donker. Op afbeelding 2 heb ik een en ander trachten aan te passen.

Als je kijkt naar de groene lijnen van de regel van derden zie je, dat jij het klein gebouwtje precies maar dan ook exact in het midden van je foto hebt geplaatst.
Je volgde reeds de lessen bij onze meester Perman; hij leerde je aan om goed naar je compositie te kijken.
In geval van deze foto heb je dat wat verzuimd, je zag het mooi gebouwtje door de poort (frame in frame) en dacht "Knip, ik heb je"...
Kijk nu naar het derde plaatje. Ik heb je voorgrond wat langer gemaakt, de horizon schuift daarmee OP naar boven op de foto, waardoor het dakje van het gebouwtje redelijk in de richting gaat van de kruising der sterke lijnen.

Op ons blog (hier links) zie je 5 opdrachten staan.
Ik verzoek je een nieuwe foto te maken, en wel voor de eerste opdracht, dus ééntje van een weggetje, straat, bospad, als die weg maar diep doorloopt.

Veel succes, denk aan de wijze compositielessen van Perman.

Groet Cijbra

22-12-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lynne 6e inz. spoor bij zonsondergang
Klik op de afbeelding om de link te volgen Dag Lynne,

Met deze 6e inzending toon je eens te meer, dat het hebben van zo'n raster in je zoeker of op je lcd-scherm je geweldig goede resultaten oplevert.
Proficiat met deze prachtige tegen-de-avond-opname, met zijn schitterende avondrode gloed aan de horizon bij 'n blauwe hemel! Doeltreffend van simpelheid, less is more is hier goed van toepassing.
Het spoor vertrekt mooi links onderin en verdwijnt aan de horizon op de kruising der sterke lijnen.
Ik ga d'r géén lijntjes over plaatsen, daar is je foto te mooi voor.

Van harte gefeliciteerd met het behaalde resultaat!
Ik beveel je graag aan voor een nieuwe lessenreeks, te halen bij onze leraar Digiwill die jou graag alle fijne kneepjes aan wil leren.
Blijf steeds denken aan de compositie- en de gouden regels, en geniet van de vooruitgang die je boekt.

Veel plezier bij Digiwill, je was een prettige leerling.

Met vriendelijke groet, Cijbra

15-12-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Christine2 3e inz. spoor
Klik op de afbeelding om de link te volgen Hallo Christine2,

Wat fijn dat je de draad weer opgepikt hebt waar je hem in februari liet liggen.
De ingezonden foto heb ik even bekeken en het eerste wat mij opviel was dat de horizon scheef lag.
Mooier is, wanneer die volledig horizontaal loopt, daar moet je altijd even goed opletten alvorens je je inzending doet.

Verder is het een aardige foto die links en rechts redelijk goed in de compositielijnen ligt.... echter de horizon komt exact op de middenlijn te liggen. Nog méér diepte in je foto bekom je wanneer de horizon op 1 van de twee sterke horizontale lijnen loopt.
Kijk je het blog nog eens eventjes door? Links bovenaan staat die verdeling van de regel van derden.... die moet je proberen in het koppetje te prenten!
Je kunt het.

Ik zie graag een foto tegemoet van een tunnel, poort of boog(doorgang). Opdracht 3 is dat, links op ons blog lees je er meer over.

Succes, groetje Cijbra

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lynne 5e inz. kerstballen
Klik op de afbeelding om de link te volgen Dag Lynne,

Jouw kerstballen op rij liggen er netjes bij.
De voorste bal op het kruispunt van 2 sterke lijnen.
Leuk, dat je er aan dacht een takje dennegroen er bij te leggen, zo 'n kleine inbreng, het is maar een detail, maar het maakt wel de foto áf! Goed gedaan.
Als de laatste achterste bal op rij, op de andere kruising had gelegen, wat was er dan voor een diepte-effect zichtbaar geworden vraag ik me af? ... het hád gekund...

Graag ontvang ik een laatste nieuwe inzending van je, het onderwerp op de foto is vrij te kiezen, áls er maar diepte inzit! Zet 'm op!

Groetje Cijbra



08-12-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lynne 4e inz. toegangspoort
Klik op de afbeelding om de link te volgen Hallo Lynne,

Ik ben blij dat je de keuze gemaakt hebt om nogmaals een inzending in het genre van de boog/poort (3e opdracht) te maken. Je bent gewoon erg goed bezig met het op een fotografische manier te kijken naar je omgeving en onderwerpen. Een doorzetter pur sang!

Neem nu deze poort! Je hebt ''het gat'' met de kleine autootjes in de verte uitstekend op een kruispunt van sterke lijnen gelegd, een koos voor de hogere horizontale en meest rechtse kruising.
Prima gedaan!
Dat het zulk somber weer was, en daarbij, dat het asfalt er zo strak bij lag, dáár kon jij niets aan doen!

Goed gedaan hoor!!

Graag kijk ik uit naar een nieuwe inzending van je, opdracht 4 is een leuke.... dingetjes op rij.... hmmm, met de kerst(boom/ballen/kaarsjes) in gedachten, moet dat lekker binnen kunnen lukken! Succes.

Groet Cijbra

01-12-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lynne 3e inz. boog
Klik op de afbeelding om de link te volgen Hallo Lynne,

Bij het maken van je prachtig scherpe foto ben je volledig de sterke lijnen uit het oog verloren.... tenzij je het ''vat'' (of een ton) als onderwerp nam.... maar daar dit tegen het gat wegvalt omdat het te klein is, 'zien' we als eerste het "gat".
Kan gebeuren, want zie, je hebt het gat van de boog exact in het middelste vakje geplaatst.
Dát is nu juist niét te bedoeling wanneer je een compositie maakt, waarin het ''gat'' het onderwerp is.
Eigenlijk is de boog zelf uiteraard het onderwerp, maar ook in dat geval, moet je rekening houden met 1 van de sterke lijnen.

Omdat wij op een westerse manier kijken, nét als dat wij lezen van links naar rechts, zo zoeken onze ogen een foto af, beginnend links bovenin lezen zij de foto naar rechts toe, met uitstapjes naar beneden.
Onze ogen blijven rusten op het sterke punt van de kruising der lijnen (waar ik de rode stippen plaatste) en daarom is het goed, het belangrijkste onderwerp juist daar te plaatsen.

Zoals je ziet, heb ik op de onderste foto wat weggetje er bij geplaatst, waardoor de horizon bij benadering 'n latje hoger komt tot bijna aan de sterke lijn. Deze bewerking geeft al een groter diepte-inzicht... vind je ook niet?

Lynne, je vertelde over gele verkeerskegels welke in de tunnel stonden, juist zulk soort objecten, op rij gefotografeerd, kúnnen het diepte effect in een foto versterken.

Je mag kiezen, ófwel maak je opdracht 3 opnieuw, een nieuwe foto maken van een tunnel, boog of een poort *waar mijn voorkeur naar uit gaat*, ófwel je gaat verder met de nieuwe opdracht nummer 4 van dingen op een rij, want ik wil het je niet al te moeilijk maken..... maar het liefst een nieuwe afdruk van opdracht 3.

Veel succes toegewenst! Je kunt het, daarvan ben ik overtuigd.
Groet Cijbra

23-11-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lynne 2e inz. beekje
Klik op de afbeelding om de link te volgen Dag Lynne,

Deze inzending is ook alweer perfect uitgelijnd.... ik vraag mij af, of jij zo'n aantal mooie verdeelvakjes in de zoeker van je Panasonic hebt.
Je hebt goed gekeken!

Je schrijft over het onkruid wat je hebt laten staan, dat mag, dat moet zelfs... als je dat dáár zou willen verwijderen voor een foto, zou je welhaast een dagtaak hebben en blijft er geen tijd om er op uit te trekken voor de opdracht.

Er zit voldoende diepte in de foto, tóch mis ik een beetje een hekwerk of plankier, zoals in opdracht 2 vermeld. Zo iets toegevoegd aan een foto, versterkt meestal nog eens het diepte effect.
Mogelijk ook, had je de foto dichterbij het watervalletje kunnen maken, zodat dit duidelijker in beeld gebracht was, als een eyecatcher, 'n rustpunt in je foto?... maar misschien moest je dan wel erg hoge laarzen aantrekken.

Al met al een geslaagde en aantrekkelijke foto.
Graag een nieuwe inzending van dezelfde kwaliteit, ben al benieuwd! Probeer de horizon eens een lat hoger te leggen, zodat deze op de bovenste horizontale sterke lijn komt te liggen.

Opdracht 3:

Maak een foto van een boog in een poort of gebouw of van een tunnel
(zie links in het kader voor een voorbeeldje)

Succes! groet Cijbra

17-11-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lynne 1e inz. bospad
Klik op de afbeelding om de link te volgen Hallo Lynne, welkom op mijn schoolbankje.... je bent momenteel de enige leerling in mijn 'klas'...

Je komt binnen met een reuze goede foto van het bospad, lang niet slecht.
Mooi scherp en goed getracht de gouden lijnen toe te passen, het is je bijna gelukt!
Écht knap voor een eerste inzending.

Je ziet aan de lijnen die ik over je foto trok, dat je duidelijk veel diepte hebt kunnen pakken. De toppen van de bomen die vrijstaan in de heldere lucht benadrukken nogmaals de diepte.
De regel van derden is goed toegepast, Perman kan trots op je zijn, want je bospad loopt over de sterke lijn.

Graag een nieuwe inzending van dit kaliber!
Opdracht 2
Maak een foto met water bijvoorbeeld een kanaal en een railing of 'n watertje/gracht met een brug


Groet Cijbra

27-10-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.janeolive 6e inz. herfst in het bos
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dag janeolive,

Met deze fijne herfstfoto trek je jezelf over de eindstreep. Lees je nog even de aanwijzingen hiernaast (op je foto)?!
Je mag door naar de volgende cursus, proficiat.

Ik wil je wel meegeven, dat je goed moet blijven letten op de compositieregels (de gouden lijnen/regel van derden), het maakt je foto's zoveel sterker en aantrekkelijker om naar te kijken.

Veel plezier op je volgende lesbankje, succes!

Groet Cijbra


13-10-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.janeolive 5e inz. zuilengang
Beste janeolive,

Deze inzending hád een hele goede kunnen zijn... ware het niet, dat je zeer slordig te werk bent gegaan, erg spijtig!

Zoals te zien geeft de zuilengang je voldoende dieptewerking, helemaal tot achter aan de deur en wanneer je naar rechts kijkt, over de bankjes en door de zuilen heen naar de andere gang, zie je aan de achterkant van je foto nóg meer zuilen.

Doordat ik de foto nu eerst rechtop moest plaatsen, verloor je een stuk van de deur in de diepte.
Daarna heb ik de ''invulflits'' gebruikt (dat had jij in dit geval ook kunnen doen) en daarna heb ik nog eens stevig de verscherper er over heen gehaald.
Met een lage sluitertijd van 1/60e sec. en iso op 100 lukt dat niet in zo'n donkere gang.... ik vermoed dat je volledig op automaat gewerkt hebt.

Beter was geweest je iso omhoog te gooien (bijv. op 400), de sluitertijd zou dan zichzelf aangepast hebben, want je F-getal (diafragma) stond keurig op 2,8.
Tot slot heb ik de daarna ontstane uitgebrande delen wat verdonkerd. Ik plak de plaatjes erbij....

Indien mogelijk, ga nog eens naar daar terug, zet je toestel op een stevige ondergrond of statief en volg mijn aanwijzingen als boven.
Let dan wel op dat je zuilen rechtop staan, je kunt het! Succes.

Groet Cijbra










10-10-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een prachtig voorbeeld
Klik op de afbeelding om de link te volgen Over de groep digitale fotografie kwam deze week een prachtige foto met heel veel dieptewerking voorbij, die ik zeer graag aan bezoekers van dit blog wens te tonen.
De foto is gemaakt door Mira2 en ze stelde "
Eerlijkheidshalve aan toevoegen dat ik de foto heb gespiegeld; gaf toch net dat tikkeltje meer vond ik".

Mira, hartelijk dank voor je toezegging je fraaie foto te mogen gebruiken, een perfect voorbeeld voor dieptewerking!

Groet Cijbra

29-09-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.janeolive 4e inz. paadje
Klik op de afbeelding om de link te volgen Dag janeolive,

Voorwaar er zit vordering in deze ingezonden foto.
Je koos opnieuw een opname in de natuur en hebt nu goed opgelet dat het uiteinde van de kijkrichting op een sterk punt ligt.
Het sterk punt waar onze ogen nu naar toegetrokken worden, vertoont een wat donker en misterieus gat in de verte. Wát ligt daarachter?
De bomenrij versterkt het dieptegevoel van deze foto, alsook het stukje afrastering en die omgevallen oude en vermolmde boomstam.
Goed gedaan hoor.

Het is kort voor 2 uur in de middag, waardoor er harde schaduwen en felle lichtvlekken ontstaan.
Mooiere tinten krijg je 's-morgens in de vroegere uren of aan het eind van de middag tegen de avond, maar dat terzijde.

Graag ontvang ik een nieuwe foto van je, gemaakt na lezing van deze bespreking. Het onderwerp ligt deze maal binnen, in huis, kerk of winkelgalerij.

Succes met het vinden van een leuk onderwerp. Hou de regel van derden goed in gedachten, dan gaat het lukken!

Groet Cijbra

21-09-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.janeolive 3e inz. bospad langs bouwland
Klik op de afbeelding om de link te volgen Dag jeaneolive,

Zoals je zelf al aangaf bij deze inzending, is de foto aan de rechterzijde veel te donker door de harde schaduw en het was géén nieuw getrokken foto na lezing van de vorige bespreking.
Je trok deze mid-summer-foto (30-08) om 14.00 uur, het hete en felst gekleurde moment van de dag.... dán moet het al wel haast fout gaan.
Eén gemiste kans, want de plek is erg mooi en wanneer je vanuit een veel lager standpunt de foto genomen had om een uur of 18.00 was dit een kanjer geweest met de voren in de grond en de zon in je rug!

Op de bijlage, de bewerking van jouw foto, ik trok wat dieptelijnen, trek je zelf je conclusie?!

De foto die ik van je vraag: Nieuwe pas gemaakte foto, veel dieptelijnen (diagonalen), denk aan de regel van derden (zie hierboven links op ons blog).
Lees alsjeblieft nog eens na wat ik bij je tweede inzending schreef.
Let op! Je kunt het!

Groetje Cijbra

15-09-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Edmondus 5e inz. lijsten
Klik op de afbeelding om de link te volgen Dag Edmondus,

Met deze verrassende inzending van 4 lijsten op een rij, toon je een andere wijze van diepte benadering.

Inderdaad, als je je wang tegen de muur aan legt en naar de lijst die het meest veraf is kijkt, zie je diepte!
Ik heb trachten weer te geven, hoe de diepte in dat geval er zo een beetje zou uit komen te zien. Het linker kader -dichterbij- is het grootst, het laatste kader rechts op de foto, wordt in dat geval kleiner dan bij jouw op je foto.

Door mijn bewerking van je foto, is er wel wat onscherpte opgetreden, maar het gaat om het idee wat erachter schuilt.
De dieptewerking ontstaat door per kader met je ogen de onzichtbare lijn te volgen van voor naar achter.
Ik heb ze groen erbij getekend op de bewerking.

Mocht je in de toekomst nog meer van dit soort foto's willen maken, let er dan op, dat alles netjes rechtop staat en er geen delen van het plafond op de foto staan.
Secuur kijken en meerdere opnamen maken is aan te raden.

Een leuk voorbeeld Edmondus!
Ik meen hiermee je voldoende in kennis gesteld te hebben van de dieptewerking welke je in een foto kunt verkrijgen en verklaar je: GESLAAGD! Proficiat.
Je mag door naar het volgende bankje.

Groetje Cijbra

14-09-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.janeolive 2e inz. bospad
Klik op de afbeelding om de link te volgen Dag janeolive,

Hier alweer je 2e bespreking, ik zie aan de foto dat je goed opgelet hebt en in gedachten hebt gehouden wat ik bij je eerste inzending vertelde.
Je bospaadje loopt netjes van breeduit aan de voorkant (bij je voeten) naar smal achteraan; daar waar ik de gele ster heb geplaats, is het eind.
(bovenste foto 1)

Wanneer je nu naar de verdeling kijkt (de gele hokjes geven de regel van derden aan) zie je dat de ster bijna exact IN het midden is geplaatst.
Om een grotere dieptewerking in je foto te krijgen, dienen de diagonale lijnen NIET precies in het midden te eindigen.
(dat zijn de gele, taps toelopende strepen in de onderste foto 2) 

Ik heb als het ware een stukje uit jouw foto links onder geselecteerd, zó hád je foto er dan uit kunnen zien. Prima!

Je bent op de goede weg. Graag ontvang ik een nieuw getrokken foto na lezing van dit epistel.
Succes toegewenst!

Groetje Cijbra

01-09-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Edmondus 4e inz. poort
Klik op de afbeelding om de link te volgen Dag Edmondus,

Kijk nu hoe scherp, het is je gelukt! Je gebruikte een diafragma van 16, dit maakt dat de foto van voor tot achter scherp is.
Je bent erg goed op dreef; er zit zeer veel diepte(werking) in de foto door het slim gebruik maken van alle diagonale lijnen, van zowel het voetpad als de muren.

Je nam de foto even na 11 uur wat maakt, dat de zon hoog staat en de licht- en schaduwpartijen scherp met elkaar contrasteren.
Om die reden knipte (croppen noemt men dat ook wel) ik een stukje van de foto aan de linkerzijde weg, dat helverlichte deel.
Wat overblijft is een mooie sterke foto waar anderen ook graag een blik op zullen willen werpen.
Door het croppen is tevens de poort op de achtergrond úit het midden komen te staan. Dat geeft nog een extra stukje spanning, ook al staat dat nu niet direkt op een sterk kruispunt van lijnen.

Je hebt het buiten fotograferen nu goed onder de knie.
Graag een nieuw getrokken binnenopname.
Kijk maar eens op ons blog hieronder naar vorige opnamen die binnen gemaakt zijn om ideetjes op te doen.

Je hebt 2 weken de tijd om in te zenden, wegens mijn nazomer-vakantie.

Groetjes Cijbra

31-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.janeolive 1e inz. meer
Klik op de afbeelding om de link te volgen Dag jeaneolive,

Van harte welkom bij de besprekingen voor diepte.
Diepte in een foto krijg je, door diagonale lijnen zó te laten lopen, dat deze als het ware de diepte driedimensionaal weergeeft.

Jouw eerste inzending voor deze reeks toont een platte vijver of meer, de bomen aan weerzijde van het water geven geen extra dimensie voor dieptewerking.... alles blijft wat vlak.
Natuurlijk, jij staat op de wal en kijkt, door je lens, over het water, naar de overkant, die ver weg lijkt te zijn en dat ook is, maar het geeft geen diepte aan.

Bekijk nog eens de inzendingen en teksten van vorige deelnemers, daarvan kun je veel opsteken van wat eigenlijk de bedoeling is.

1) Kies 'n onderwerp, waar je veel diagonale lijnen in aantreft
2) Kies de juiste compositie (zoals geleerd bij Perman: 1/3-2/3e verdeling)
3) Kies het diepte-onderwerp centraal kijkpunt en plaats dit niet in het midden, maar liefst op 1 van de kruisingen van de sterke lijnen. Zie het schemaatje hier links bovenaan "regel van derden".

Graag ontvang ik een nieuw getrokken foto van je. Ik verzoek je er géén rand of schaduw rond te plaatsen. Je mag indien nodig je foto wat ophelderen of verscherpen, maar niet bijsnijden.

Veel succes! Je hebt 2 weken de tijd voor deze opdracht.

Groetjes Cijbra

11-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Edmondus 3e inz. doorkijkje Begijnhof Diest
Klik op de afbeelding om de link te volgen Dag Edmondus,

Het Begijnhof van Diest is een welgekende stadswijk waar vroeger de Begijntjes woonden.
Het staat op mijn verlanglijstje om eens te bezoeken en te fotograferen.

Je maakte bij het inzenden van je foto de opmerking, dat het je niet meevalt om de diepte scherp te krijgen.
Ik vermoed dat je scherp gesteld hebt op de ommuring in plaats van op het einde van het hof door de poort, want de muur zelf is wel scherp, de letters op het tableau zijn goed leesbaar.

Om te beginnen dus statief gebruiken, scherp stellen met selectie van het middelste AF-punt of eventueel handmatig, richt op het verst weg gelegen punt (achteraan bij de groene deur/het rode jasje van de persoon).
Veel info over scherpstelling met Life-View, een handigheidje waardoor je net als bij een pocketcamera op je schermpje mee kunt kijken; op blad 102 van je handleiding.

Vervolgens moet je de diafragma (stand AV op jouw toestel) met je instelwieltje instellen, dit moet een groter getal worden (wordt kleiner diafragma) dan het huidige F8 wat je koos om voldoende scherpte-diepte te krijgen (kies bijvoorbeeld F16) en een iso van 400 of hoger. Een kleiner diafragma wil zeggen, dat de pupil van het oog kleiner is, er valt daardoor minder licht op de sensor.

Over je foto nu, daar zit niet veel diepte effect in. Wij wéten dat als je door de poort kijkt, je een eind de diepte in kunt kijken, maar helaas komt dat in je foto niet tot uitdrukking.
Als je gekozen had voor enkel de poort te fotograferen (zonder ommuring) zoals ik met een donkere lijn heb aangegeven op de bewerkte foto, had je een groter diepte effect bereikt door de diagonale lijnen zichtbaar te maken.

Ik vraag je daar nog eens terug te gaan indien mogelijk, of een zelfde soort situatie op te zoeken en daar een foto van te maken met waardes op je toestel, zoals ik hiervoor beschreven heb.
Denk er aan dat een statief soms onontbeerlijk is!

Veel succes, je kunt het!
Groetje Cijbra

03-08-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Edmondus 2e inz. spoorrail
Klik op de afbeelding om de link te volgen Hallo Edmondus,

Dit soort foto's is al wel bijna klassiek te noemen door de dieptewerking.
Zie al die diagonalen, allen gaan naar het eindpunt in de verte op ongeveer gelijke afstand (evenredig) van elkaar. En dát maakt het door jouw compositie tot een sterke, bijna symmetrische foto.
Pas je wel op daar op die spoorbaan, je moet nog langer mee bij senniorennet hé!

Wanneer je foto's tegen het licht in neemt - zoals deze - wat ik zie aan de schaduw van de schroeven op de bilzen, krijg je vaak een witte hemel te zien. Met een fotobewerkingsprogramma is dat eventueel nog wel wat bij te werken.
Je foto vertoont weinig contrast, ik heb er iets aan toegevoegd.
Mogelijk krijg je tijdens het maken van de foto wat meer contrast, wanneer je een hoger getal voor de diafragma gekozen had. Het gebruik van een statief is dan een uitkomst, want de sluitertijd past zich aan en wordt wat trager.
Ga je de foto nog eens op dezelfde plaats maken, maar dan in de vroege ochtend of late namiddag.... dan is de zon zo een beetje links of rechts van je.

Je hebt zelfs 'de wet' van de regel van derden behoorlijk aan je laars gelapt en dat misstaat je foto helemaal niet, daardoor krijgt deze nog meer dieptewerking!

Graag ontvang ik van je een nieuw getrokken foto, van de straat, om het even welke. Denk aan het tegenlicht. Het beste is toch nog altijd, om met de zon in je rug (met de zon mee) te fotograferen.

Succes, groetje Cijbra




Archief per jaar
  • 2022
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!