Inhoud blog
  • 20 Epiloog
  • 19 Dag 16 Kluisbergen - Brugge
  • 18 Dag 15 Crevecoeur Cambrai - Kluisbergen
  • 17 Dag 14 Val Joly - Crevecoeur
  • Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Elzasfietstocht 2009
    Met de bende van Bob naar de Elzas
    03-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.08 Dag 5 Sarrebourg - Obernai

    Dag 5 Sarrebourg – Obernai

     

     

     

    Onze kledij is volledig droog. Onze schoenen echter, zijn nog wel wat vochtig.

    Dan is het maar zo, er zit niks ander op.

    Eerst “petit déjeuner”, gelukkig is het een ontbijtbuffet, niet zo evident in de Franse hotels. Het is 8h00 en onze Oostendse vrienden zijn ook al van de partij. Ze hebben niet zoveel ervaring met het lange afstandsfietsen. We stellen hen gerust en na een goede babbel, worden ze enthousiast en willen vlug vertrekken.

     

     

    Hugo voelt zich niet op zijn gemak. Zijn uurwerk is namelijk zoek. Hij vermoedt dat hij dit gisterenavond heeft laten liggen in het restaurant. Vóór we de stad verlaten gaan we daar eerst langs, verzeker ik hem.

    Het weer ziet er vandaag veel beter uit, de zon is volop van de partij. Afrekenen, bagage de fietsen op en daar gaan we dan.

    Terwijl Hugo en ikzelf naar het restaurant rijden, doen Pol en Antoine picknick inkopen op de wekelijkse versmarkt aan de boorden van de Sarre rivier.

     

    We hebben pech, het eethuis is nog gesloten. Ik zie echter een toegang in de zijstraat. ….Enkele minuten later komt er een jongeling de zijdeur openen. Ik leg hem ons probleem uit. Het uurwerk wordt niet gevonden. Hugo maakt zich geen zorgen meer, het is een goedkoop type. Hij zal een nieuwe kopen straks op de markt.

     

     

    We maken nog een korte rondrit door Sarrebourg. Het stadje ligt aan de voet van de Vogezen maar stelt niet zoveel voor. Enkel het “Chapelle des Cordeliers” met het glas in loodwerk “La Paix” van Chagall, is enigszins bekend. Gisterenavond hebben we het eventjes kunnen bewonderen.

     

     

    Nu moeten we naar Buhl richting Wahlscheid. Het is wat zoeken tussen het nerveuze ochtendverkeer. Na een 3tal kilometer kunnen we van de grote weg af naar Niderviller. Voorbij de kerk, duiken we een klein weggetje in. We twijfelen een beetje. Bij de “Port de Plaisance” komen we op een geasfalteerde bosweg met de naam “Route du Arzvillers”.

    Deze weg moeten we nu volgen. Bij een open plaats in het bos ontwaren we heel diep onder ons een kanaal en iets verder een kanaaltunnel. Dit moeten we toch eens van dichtbij bekijken…….Juist op het ogenblik dat ik de tunnelingang bereik komt er een pleziervaartuig afgevaren. We zien het bootje ook nog verdwijnen in de tunnel. Mijn fietsmakkers blijven boven het schouwspel volgen.

     

               

     

    We fietsen verder, naar ons gevoel boven de scheepstunnel. We komen op een drukke steenweg en dalen af tussen de auto’s. Na enkele haarspeldbochten zijn we in het dorp Arzviller. Iets verder komen we opnieuw aan het kanaal. Hier moeten we het prachtige fietspad op de trekweg volgen. Aan de overzijde van het kanaal is er een steile hoge rotswand.

     

     

    Maar oh ramp, 3 km verder staan we voor een gesloten en hoge hekafsluiting. We begrijpen er niks van, nergens is dit ook maar vooraf gemeld. Er is geen doorkomen aan. Achter het hek is er een groot open terrein en iets verder een groot gebouw.

    Plots zie we iemand, ik roep ernaar en ja hij komt naar ons toe.

    We zijn aan het hellend vlak van Saint-Louis Arzvillers, de man laat ons door, mits betaling van een toegangsticket.

    We hebben geluk er is juist een rondleiding en de scheepslift is in volle werking. Er liggen aan elke kant een 6tal pleziervaartuigen te wachten. Wat een spektakel. We blijven een uur het schouwspel volgen. “Le plan Incliné” vervangt 17 opeenvolgende sluizen over een 4tal kilometer. De helling overwint een hoogteverschil van 45 meter en heeft een stijging van 41%.

               


    De 2 bakken, waarvan één stijgt terwijl de andere daalt, hebben een afmeting van 41,50m x 5.50m en wegen samen 900Ton. Dit kunstwerk doet de scheepvaart minstens één à twee dagen tijd winnen. Het is in dienst sedert 1969. In de eerste jaren na de bouw, kwamen hier dagelijks een 50-tal vrachtschepen voorbij. Gelukkig hebben ze hier nu het riviertoerisme.


    Er maken nu, op één jaar, 10.000 pleziervaartuigen gebruik van de lift. Het hellend vlak krijgt ongeveer 140.000 bezoekers jaarlijks. We zijn heel blij dat we dit spectaculair kunstwerk in werking gezien hebben. Nu moeten we door het ontvangstgebouw naar buiten en het fietspad volgen langs het “Canal de Marne/Rhin naar Lutzelbourg. We rijden voorbij enkele oude kanaal gedeelten met vervallen sluizen.


    Het is lekker fietsen langs het water. Om 12h komen we in het stadje Saverne toe. Grote drukte hier, we willen absoluut een terrasje doen. Bij een sluis vinden we uiteindelijk een plaatsje. We genieten van enkele Elzas biertjes in de zon. Heerlijk……..


    Het is eventjes zoeken hoe we hier uit dit stadje geraken. We moeten het kanaal verlaten en richting Marlenheim vinden. Na 7km komen we in het piepklein dorpje Marmoutier met een lompe markante kerk. We zijn in de helft van onze dagrit en besluiten hier op het plein onze middag- picknick aan te spreken. Mooi in het zonnetje en onder toezicht van de plaatselijke bevolking, laten we het ons smaken.

     

    We moeten nog even een hoofdweg volgen om rechtsaf een aardige beklimming te nemen. Het valt echt niet mee om na onze maaltijd puffend naar boven te klimmen. Het uitzicht maakt alles goed, vanaf hier zien we de heuvels van de Elzas. We blijven op een fietspad en dalen af naar Salenthal, iets verder komen we in Romansviller en vervolgens in Marlenheim. Hier start onze “Route du Vin d’Alsace”.

     

    Om 16h komen we toe in Molsheim. Grote dorst doet ons op een zonnig terrasje op het grote marktplein neerstrijken. We kunnen al de typische Elzasbouwstijl bewonderen. Het is een toeristische en historische stad, de hoofdstad van de regio Bas-Rhin. Hier werden blijkbaar de eerste Bugatti raceauto’s gebouwd, Molsheim was toen nog Duits grondgebied. Op de markt staat het Metzig, een renaissance 15 eeuws gebouw.

     

    We verlaten de stad door een poort en volgen de “Route du Vin” naar Rosheim. Het zijn mooie kleine weggetjes tot Boerch en Otrott. Vanaf hier zoeken we de weg naar Obernai.

    3km hoofdweg en we zijn in Obernai. Wat een drukte op het stadsplein en de winkelstraten. Blijkbaar hebben enkele bussen hun toeristen hier uitgegooid. Alle terrassen zijn bezet door, zo te zien, wat minder jong publiek.
     


    Heel vlot vinden we “La cour des Hôtes & La Mercerie” ons verblijf voor de volgende nacht. We beleven een geestdriftige ontvangst door een jongeling, hij begeleidt ons onmiddellijk naar het appartement op de 1°verdieping. We zijn opgetogen met de prachtige kamer, we hebben elk een afzonderlijk bed, er is een heel ruime badkamer en zelfs een keuken.

    Voor één nacht met inbegrip van ontbijt 79€, we mogen boffen. We zweten en genieten van een zalige douche. Toch zijn we heel vlug klaar, dorst jaagt ons naar een van de zonnige terrassen.


    Grote verwondering, geen toeristen meer, we hebben de terrassen voor ons alleen. Wat kunnen een paar koele wijntjes deugd doen. Op onze stadswandeling, vraag ik aan enkele plaatselijke mensen waar wij best gaan eten. Iedereen prijst ons Restaurant “La Dime” aan.


    Het is een beetje zoeken, het restaurant ligt iets buiten het echte toeristische centrum. We willen absoluut de “Gastronomie d’Alsace” proeven. En ja het wordt: “Choucroute gegarnierd met varkensvlees, worst spek en ham en zoals het hoort met een Elzasser wijn. Het is om duimen en vingers af te likken. Zelfs wij, met grote honger, moeten ons inspannen om de schotel leeg te krijgen.

    Met een dikke buik, doen we nog een flinke avondwandeling en nemen nog een biertje op een van de terrassen. Moe maar voldaan slenteren we naar ons verblijf. Na enkele ogenblikken is er een snurkconcert. Slaapwel!

     


    Start :         Sarrebourg     om   9h00

    Aankomst:     Obernai     om  17h30

    Afstand :     85km

    Cumul  :     482km

    Weer:         Zonnig af en toe bewolkt weinig wind  20°C

     

    Verblijf:

    Chambres d’hôtes La Cour des Hôtes & La Mercerie

    6 rue du Marche  67210 Obernai

    Tel : +33.388 048 928

    http://lamercerie.monwebpro.com/

    lamercerie67@orange.fr


     

    03-02-2010 om 11:18 geschreven door Via de la Plata


    01-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.07 Dag 4 Landonvillers - Sarrebourg

    Dag 4   Landonvillers - Sarrebourg

     

     

    Als we die ochtend door het raam kijken beseffen we dat er ander weer op komst is.

    Elk om beurt kunnen we het sanitair gebruiken.

    Samen met onze Nederlandse fietscollega nemen we een stevig ontbijt.

    We kunnen hem nog wat raad geven, hij volgt dezelfde weg, die wij in 2007 deden. Voor ons wordt het vandaag een overgangsetappe. We moeten nog een stukje door La Loraine en daarna op weg naar l’Alsace.

     

     

    Het is 9h00, we laden alles op de fietsen en rekenen af.

    Nog een foto met zijn allen en met Madame Weber en daar gaan we dan voor onze 4° fietsdag. We moeten de richting Courcelles-Chaussy, een beklimming door een bos tot in dit dorp. We rijden nu op de drukke N3 tot Bionville-sur-Nied. Nadien volgen we een klein weggetje naar Raville. Een lange afdaling brengt ons in Fouligny en iets verder in Guinglange. We zien vóór ons een dicht woud en iets later rijden we kilometers lang door “Foret de Dom Remilly” tot Arriance.

     

     

    Als we het bos verlaten begint het plots lichtjes te regenen. We moeten voor het eerst onze capes aantrekken. We blijven, zij het wat rustiger doorpeddelen tot Arriancourt. We doen inkopen aan een winkelwagen en weten dat het de enige mogelijkheid is om ons te bevoorraden met brood, kaas, tomaten en fruit.

    De schaarse plaatselijke bewoners doen een haastig praatje. Het begint hevig te regenen, Hugo en Antoine houden zich schuil in een schuur, op het dorpspleintje. Zij hebben het gezelschap van een Hollands fietskoppel.

     

     

    Deze fietsers komen terug vanuit het zuiden en volgen dezelfde reisweg als wij doch in omgekeerde richting. Na een poosje mindert de regen en we nemen afscheid van deze vriendelijke collega’s. Het is nog maar 11h00 en we hebben al 35km op het tellertje staan. We moeten hier in het dorp linksaf een lang stuk in Oostelijke richting. We rijden door een dal met enkele verlaten dorpen. We dalen af door Suisse, neen niet Zwitserland, maar een van die slordige boerendorpjes.

     

     

    Vervolgens komen we in Landroff, Harprich en Vintrange. Het is voortdurend omhoog en omlaag. Gelukkig zijn het zwakke hellingen en vorderen we goed in de onophoudelijke regen. Terwijl we schuilen in een bushok in Vahl-les-Benestroff picknicken we. Er blijven dreigende wolken, we moeten nog een 45-tal kilometer verder. Na een poos kunnen we onze capes eindelijk opbergen.

     

     

    Nu zijn we in het “ Pays des Etangs” een streek met veel vennen en meertjes. De ondergrond is leemachtig, denk ik en kan het water moeilijk dieper doorsijpelen. De watertjes zijn echte visvijvers, overal zijn er visserzitjes te zien.

     

    In Mitterheim, het eerste echte dorp na vele kilometers vinden we aan een kanaal een Restaurant-Café. Eindelijk, kunnen we wat rusten en onze dorst lessen. Antoine, die als eerste binnen is, vindt hier zijn biermerk niet. “Pas de Duvèl”. De patroon negeert hem, best dat wij binnen komen. We kunnen de nors geworden cafébaas wat sussen en we drinken dan maar een paar frissen Kronenbourg’s.

     

     

    Vóór we vertrekken geeft hij ons uiteindelijk toch nog enkele nuttige aanwijzingen. Langs het “Canal des Houillières de la Sarre” kunnen we het best en zonder teveel druk verkeer in Sarrebourg geraken. We volgen het jaagpad, links en rechts zijn er meertjes en wat later dichte bossen. Elke kilometer is er een sluis en mijn fietsmakkers willen ook eens sluiswachter spelen.

     

             

     

    Na een 12 tal kilometer moeten we linksaf, we verlaten het kanaal.

    Het begint opnieuw te regenen. We trekken onze regenkledij aan en op een drafje komen we in Saint-Jean de Bassel. Hier zijn er enkele splitsingen.

    Antoine en Hugo hebben niet opgemerkt dat ik de weg wil vragen en stuiven verder. Pol en ikzelf blijven geduldig wachten tot onze vrienden terugkeren.

     

     

    Hugo heeft opgemerkt dat wij niet meer volgen en komt spoedig terug.

    Antoine blijft koppig doorfietsen. Pol krijgt het koud in de frisse regen en besluit door te rijden langs de aangewezen weg naar Sarrebourg tot het besproken hotel.

    Ikzelf blijf wachten terwijl Hugo, Antoine terug tracht te vinden.

    Een moeilijke opgave in dit bosrijk heuvelachtig landschap. Hugo komt terug zonder onze verdwenen vriend.

    Ik probeer Antoine op zijn gsm te bereiken maar krijg geen gehoor.

    Na een half uur wachten op het kruispunt rijden wij dan ook maar door.

    Hopelijk vindt Antoine het “Hotel de France” in Sarrebourg.

     

     Om 18h00 komen we aan in Sarrebourg. Het hotel is gelegen, op de hoek van de drukke invalsweg juist vóór de brug over de Sarre en het stadscentrum. Pol staat te wachten in de receptie. Maar van Antoine is er geen spoor….

    We krijgen onmiddellijk 2 ruime kamers met uitzicht op een rustige zijstraat.

     

    Enkele minuten later komt ook Antoine toe. Hij was verloren gereden en heeft het thuisfront moeten opbellen. Mijn lijstje met alle hotels heeft hij thuis laten liggen. Zo heeft Bea het adres kunnen doortelefoneren.

    Eind goed al goed, we zijn alle vier blij nu we opnieuw goed en wel voltallig zijn.

     

     

    Na deze regendag moeten we onze fietskledij wassen en drogen…….

    We spannen een lijntje en kunnen alles te drogen hangen……

    Onze fietsschoenen drogen we door ze op te vullen met krantenpapier.

    Na een deugddoende warme douche willen we de stad verkennen en souperen.

    De hotelbaas prijst ons het restaurant “Chez l’ Ami Fritz” aan, dat in de hoofdstraat is gelegen. Het is er druk en we nemen een voorgesteld jaargetijde menu met Moezelwijn.  We hebben een ontmoeting met twee fietsers uit Oostende, ze verblijven toevallig in het zelfde hotel als wij.

    Vanaf morgen doen ze een fietstocht voor enkele dagen naar de Rijn in Duitsland.

     

     

    Na ons avondmaal maken we nog een wandeling. Het begint echter opnieuw te regenen en heel vlug keren we terug naar het hotel.

    Hopelijk is morgen alles goed droog.

    Na deze bewogen en vooral natte dag kruipen we snel onder de deken.

    Slaapwel!

     

    Start :         Landonvillers om   9h00

    Aankomst: Sarrebourg     om  18h00

    Afstand :     104km

    Cumul  :     397km

    Weer:         Veel regen en zware bewolking +/- 18°C

     

    Verblijf:

    Hôtel de France 3, avenue de France

    57400 SARREBOURG (Moselle-Loraine)

    03 87 03 21 47     03 87 23 93 57

    http://www.hoteldefrancesarrebourg.com

     contact@hoteldefrancesarrebourg.com

     

    01-02-2010 om 11:48 geschreven door Via de la Plata


    29-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.06 Dag 3 Wormeldange - Landonvillers

    Dag 3 Wormeldange – Landonvillers

     

     

    We hebben alle vier goed geslapen…….

    Na onze lange rit van gisteren voelt iedereen zich gelukkig kiplekker. We kunnen er vandaag weer een lap op geven.

    8h00 we doen ons tegoed aan het uitgebreid ontbijtbuffet. Enkele vroege hotelgasten zijn benieuwd naar onze voornemens. Vandaag willen we wat eerder ter bestemming zijn, daarom…..niet talmen, wegwezen is de boodschap.

     

     

    Gelukkig ligt het Hotel op onze uitgestippelde reisweg. Nog vóór 9h00 worden we uitgewuifd door het hotelpersoneel. De brug over de Moezel is vlakbij. We moeten naar het fietspad op de Duitse oever. Het Is nog wat fris maar de zon is van de partij. Het is zalig fietsen op het prachtig vlakke fietspad langs de rivier.

     

    We hebben een adembenemend uitzicht op de Moezelwijnvelden aan de Luxemburgse zijde. Niet te geloven dat men hier, zo Noordelijk, kwaliteitswijnen verbouwt. Ik vermoed dat de hoge berghellingen de nodige beschutting geven. Of zou het de rivier zijn die voor een zachte temperatuur zorgt? Welke druivenrassen kunnen ze hier gebruiken? We hebben rustig de tijd om er met elkaar over te kletsen. Wel zijn we het er over eens, ze zullen hier wel witte droge wijn maken.

     

     

    We vorderen goed op dit vlakke pad. Regelmatig kruisen we vroege wielertoeristen. Telkens moeten we hen voldoende ruimte bezorgen.

    Wij, met onze bepakte fietsen, nemen heel wat meer ruimte in dan zij, met hun racefietsen. Het pad loopt verschillende keren door de vele oevercampings…….We worden telkens uitbundig toegewuifd.

     

           

     

    We kruisen enkele kleinere dorpjes, Palzem, en Besch. We zien aan de overzijde Remich en komen onder de autostradebrug van Schengen.  We steken, iets verder, de volgende brug over en zijn nu in het bekende drielandenpunt dorpje. Hier doen we onze picknick inkopen. We blijven aan de Luxemburgse kant van de Moezel. Iets verder zijn we aan het drielandenpunt en als we Contz-les-Bains binnen fietsen zouden we in Frankrijk moeten zijn…..

     

    We blijven de rivier, die hier enkele grote bochten maakt, volgen. Het is een rustige groene vlakte, we rijden door Rettel naar Berg-sur-Moselle tot Malling.

    Hier moeten we over de brug de mooie Moezel verlaten richting Métrich.

    We peddelen richting Lemestroff door een golvend parcours met bossen en landerijen. De horizont wordt hier wel 10km lang gedomineerd door de koeltorens van de kerncentrale van Cattenom.

     

     

    Vanaf Lemestroff wordt het een mistroostige arme streek, de dorpjes liggen er verlaten bij. In Budling vinden we toch een dorpscafé op het plein. Eindelijk kunnen we onze aperitief nemen. We hebben grote dorst het wordt een grote frisse Kronenbourg.

    We hebben al 50km op ons tellertje staan en het is ondertussen 12h30.

     

     

    We beslissen nog een 10 tal kilometers door te rijden tot Kédange want daar willen we picknicken. Op een grasplein dicht bij een kabbelend riviertje kunnen we ons neervlijen. Spijtig zijn er hier noch banken noch tafels. We hebben honger en dan smaakt het toch…

     

     

    Twee jaar terug reden we ook door deze streek. Lotharingen is, voor ons Vlamingen, een minder gekende streek. We weten enkel nog, uit de geschiedenislessen, dat hier heel veel oorlogen uitgevochten zijn. We ondervinden duidelijk dat er ook een mengeltaaltje gesproken wordt……Frans met tussendoor Duits, moeilijk te verstaan.

    Na Kédange-sur-Canner komt er een echt boerenlandschap. Grote landerijen, doordringende mestgeur en enorme graanschuren.

     

     

    Na Aboncourt en Bettelainville krijgen we een nijdige helling. We komen in Vigy en kennen dit dorp……we weten zelfs het dorpscafé staan. Snel rijden we naar het dorpsplein aan de kerk. Grote verwondering bij de dorpelingen als we tussen hen een plaatsje innemen op het terras. We bestellen meer dan één frisse Grimbergen. Het is nog maar 16h00 en we moeten nog slechts 10km afleggen.

     

     

    Plots verschijnt er een stapster met een bepakte ezel. Ze is zich samen met haar reisgezel aan het oefenen om een lange voetreis te maken. Hugo en Antoine willen absoluut een rondje stappen met het dier. Maar die blijft koppig wachten op een emmer water. Onze vrienden kunnen beter overweg met hun fiets en laten de ezel bij zijn baasje.

     

     

    Vanaf Vigy, moeten we nog door een groot bos. Nadat we de drukke snelweg A4/E25 gekruist hebben, zijn we in Landonvillers. We blijven wat heen en weer fietsen…..geen enkel plaatje met verwijzing naar onze Chambres d’hôtes.

    Even later blijkt dat “Le Moulin de Landonvillers” vóór het binnen rijden van het dorp moet liggen. Terug dus!

     

     

    Het watermolenhuis ligt op het einde van een groene dreef.

    We kunnen tot aan de voordeur fietsen…

    Madame Weber komt ons tegemoet.

    Ze wil ons onmiddellijk laten plaats nemen op het terras. Samen met de twee juist toegekomen Britse families moeten we eerst iets drinken.

    We worden enigszins door de Engelsen genegeerd.

     

     

    We kunnen onze fietsen in een grote garage bergen.

    Het wordt ons vlug duidelijk dat de heer des huize getroffen moet zijn door een beroerte. Hij wil ons begeleiden en met ons converseren maar het lukt heel moeizaam. Madame Clodette Weber brengt ons naar een duplex kamer…….Het is er wat rommelig en geïmproviseerd. We hadden beter verwacht. Maar…..het is dat of helemaal niks. Hier in deze omgeving is er geen hotel. We zijn niet moeilijk het is slechts voor één nacht.

    Na de gebruikelijke was en plasbeurt, kunnen we al tezamen souperen.

     

    Clodette wilt nog eventjes wachten. Ze verwacht nog een mysterieuze onbekende gast. Er heeft haar iemand gebeld, het enige dat ze kon te weet komen was dat ze een eenpersoonskamer moest vrij houden. Na een poosje is ze het wachten beu. Samen met haar dochter en kleindochter bedient ze ons in sneltempo.

     

     

    Met veel zwier tracht ze uitleg te geven over wat we allemaal op ons bord krijgen. Het is een typisch Lorainse maaltijd verzekert ze ons……Wat het is weet ik niet meer. En toch was het lekker. Als we nog en fles wijn vragen, maakt ze duidelijk dat dit een supplement zal zijn…..achteraf is deze toch niet aangerekend. De onbekende gast komt aangestormd wanneer we bijna gedaan hebben met eten. Het is een eenzame Nederlandse fietser. Hij doet in korte stukken de “Groene wegen naar de Middellandse zee”. Een ervaren fietser, maar een absolute eenzaat. Toch kunnen we heel veel gegevens uitwisselen.

     

     

    Het wordt een drukke en soms moeilijke conversatie. We blijven nog wat napraten, wel niet eenvoudig met drie talen door elkaar. Het oudere Engels paar is moe en druipt vlug af. Maar de jongeren……hij blijkt ereboer te zijn en zij schrijfster. Zij hebben erg veel belangstelling naar onze reis en het fietsen.

    Na het souper willen we nog een luchtje scheppen…..We maken een wandeling tot aan het kasteel van Landonvillers. Het dorp ligt er verlaten bij……Hier is er werkelijk niets, noch café, noch restaurant. We wandelen terug naar ons verblijf.

    Eens vroeg onder de dekens zal ook wel deugd doen zeker!

     

    Start :         Wormeldange om   8h45

    Aankomst: Landonvillers  om  17h15

    Afstand :     87km

    Cumul  :     293km

    Weer:         Zonnig, weinig wind +/- 21°C

     

     

    Verblijf:

    Chambres d’hôtes “Le Moulin de Landonvillers”  à Les Etangs  Landonvillers.

    tel  00 33 3 87 64 24 81

    Clodette WEBER - Le Moulin de Landonvillers www.studio-synchro.fr/weber

    Weber.c2@wanadoo.fr

    29-01-2010 om 15:50 geschreven door Via de la Plata


    27-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.05 Dag 2 Ouren - Wormeldange

    Dag  2 Ouren - Wormeldange

     

    Het is fris in de hut, als we rond 7h15 bijna gelijktijdig wakker worden.

    Er volgt een vliegensvlug ochtendritueel. Om 8h00 zijn we reeds klaar en we kunnen gaan ontbijten bij Edwin en Catharina in de kantine van de camping.

    We worden uitbundig verwelkomd. Catharina laat ons genieten van een huiselijke sfeer. Edwin voorspelt ons een moeilijke eerste 10km.

    Na een uitgebreid ontbijt en nog een gezellige babbel kunnen we afrekenen.

    Daarna enkele foto’s en om 9h start onze 2° fietsdag.

     

     

    We moeten hard op de trappers lopen om aan het kerkje van Ouren te komen.

    We vinden nergens een wegwijzer naar Harspelt. Het is gewoon met de natte vinger aarzelend verder op de weg rechtdoor blijven. Na enkele kilometers is er duidelijk een gevoel dat we ergens een afslag naar links genegeerd hebben.

    We moeten normaal de bergrug over, weg uit het Ourdal. We komen terug en….Ja, achter een slingerende bocht staat een wegwijzer naar Lutzkampen. Onmogelijk te zien vanuit de andere richting.

     

     

    Het wordt, zoals ze ons op de Camping beloofd hebben, een zware dobber.

    Een steile kronkelende beklimming tot in het bos boven op de bergrug.

    We zijn nu in Duitsland.

    Terwijl we elkaar opwachten en verzamelen, wipt er ons een dartele ree razend snel voorbij.

    Dat was even schrikken, zo’n mooi wild dier en……….zo dicht bij ons.

     

     

    Hierboven hebben we een prachtig uitzicht over de Eifel. Hebben we dan de bewoonde wereld verlaten? Zover we kunnen zien nergens is er ook maar één huis, dorp of kerktoren te bespeuren. We vorderen langzaam, het is omhoog omlaag op een golvende bergrug. We rijden op afschuwelijk ruw en slechtlopend asfalt.

     

    Enkele huizen, Dahnen. Eindelijk beginnen we aan een bochtige afdaling.

    Wat verder voorbij een ruïne, vliegen we door het dorp Dasburg en over de Our

    Luxemburg binnen.

    Hier dachten we inkopen te doen, maar er is nergens een winkeltje.

     

             

     

    Omdat het nog maar 11h is beslissen we door te rijden tot Vianden. We blijven de breder geworden rivier volgen. Maar vlak is het niet, de weg kronkelt af en toe weg van het water om de bochten af te snijden. Het is telkens omhoog en omlaag langs de dalwand. In Untereisenbach moeten we naar de Duitse oever tot Gemünd. We rijden langs een klein weggetje naar Stolzemburg over een mooi maar vochtig bospad. Als we uit het bos komen ligt er voor ons een meer met een stuwdam. Boven ons zien we nu het kasteel van Vianden. Het is een indrukwekkend bouwsel boven op een bergrug. Hoog tijd voor een foto.

     

             

     

    Na de stuwdam krijgen we een lange helling. We worden luidruchtig aangemoedigd door een voorbij rijdende groep wielertoeristen in fleurige fietsplunjes.

    Enkelen hebben belangstelling en willen weten waar we naar toe rijden.

    Boven op de top is het voor iedereen uitblazen……en maken ze een foto van onze Bende.

    We hebben een prachtig uitzicht op de in het dal gelegen dorpen. Na wat rust en een gezellig praatje met enkele Duitstalige wielerfanaten, moeten we verder.

    Van op de rustplaats Bivel, zijn we vliegensvlug in Vianden. In het centrum slenteren we over de Our op zoek naar een eetgelegenheid. Het lijkt wel een Hollands stadje, overal zien we opschriften in het Nederlands.

     

             

     

    Lang moeten we niet zoeken, we stappen een frituur binnen. De Hollandse waard en waardin doen hun best om ons zo vlug mogelijk te bedienen.

    Gelukkig moeten we geen Heineken drinken, er is ook Belgisch bier aanwezig.

    We zijn goede aangevers, want kort nadat wij bediend zijn, wordt het kleine zaaltje overrompeld door stappers. Vóór we opnieuw starten willen we onze drinkbussen vullen, maar de Hollandse frituur uitbater kan zijn ware aard niet verbergen. Zijn kraantjeswater is ondrinkbaar beweert hij! Hij wilt ons  zijn waterblikjes opdringen……..Zijn vrouw blijkt evenzeer verbouwereerd door zijn norse houding. We bedanken en vertrekken dan maar zonder water in de bidons.

     

    We blijven nog even, in het dal, de Our volgen. Aan de volgende brug, gaan we naar de Duitse oever en volgen een fietspad tot Wallendorf. Vanaf hier volgen we de Sûre of is het de Sauer, we weten het echt niet…..Soms zijn we in Luxemburg en enkele minuten later in Duitsland.

     

    Het is heerlijk vlak fietsen tussen de rivier en de groene bergwanden. Nu over de Dillingerbruck naar Echternach. We verlaten de rivier en peddelen traagjes het toeristische stadje binnen. Hier zijn er terrasjes genoeg. We vleien ons op een van de zonnige pleintjes. Een paar witte van Hoegaarden zullen ons deugd doen.

     

              

     

    Volgens mijn moeder was mijn allereerste buitenlandse reis, een weekje Luxemburg met bestemming Echternach. Ik herinner mij enkel nog ons Austin autootje, een muffe hotelkamer en een bergwandeling door een rotspartij………maar vooral mijn pijnlijke voeten. Ik moet dan +/- 6 jaar geweest zijn!

     

    We moeten enkele keren de weg vragen naar Scheidgen. Na een poosje vinden we het fietspad. Slingerend klimmen we omhoog tussen rotspartijen over een oud spoorwegpad. We fietsen onder een gewelf van groen, het is vochtig, er is nauwelijks lichtinval. Plots moeten we door een smalle oude tunnel. Gelukkig maar, ik denk dat we een heel zware beklimming vermeden hebben.

     

             

     

    Na het tunneltje van Bech zien we opnieuw de zon, het is rustig fietsen door enkele slapende dorpjes. We rijden voorbij de zendmasten van Radio Luxemburg in Juglinster. Hier moeten we afbuigen richting Wormeldange.

     

     

    We rijden door Rodenbourg, Olingen en Mensdorf, om uiteindelijk in Wormeldange aan de Moezel te belanden.

    Zonder moeite vinden we het hotel

    Relais du Postillon. Het is 19h00 de receptionist verwacht ons. We kunnen onze fietsen bergen in de hotelgarage. Daarna krijgen we twee ruime kamers met uitzicht op de Moezelse wijnvelden.

     

     

     Om 20h00 worden we in het hotel-restaurant verwacht. Onze was- en plasbeurten verlopen vliegensvlug. We hebben grote honger, de attente kelner bedient ons in sneltempo………We nemen een Moezelbier als aperitief, nu komt er heel vlug de salade du chef en contrefilets du boeuf. Na het dessertijsje maken we, met een dik buikje, nog een grote avondwandeling langs de Moezel.

     

     

    In een plaatselijk café, waar zowel Duits als Frans gesproken wordt, willen we nog een slaapmutsje drinken. We overlopen onze dagrit. Het was een heel mooie maar soms zware fietsrit. Vandaag hebben we verschillende keren de weg moeten vragen. Meermaals vonden we geen of slecht geplaatste wegwijzers.

    We hebben dan ook meer kilometers dan voorzien…..teveel eigenlijk.

    Maar ’t was een heel mooie zonnige dag en dat maakt alles goed. Slaapwel.

     

     

    Start :         Ouren om 9h00

    Aankomst: Wormeldange om  19h00

    Afstand :    116km

    Cumul  :     206km

    Weer:         Zonnig, weinig wind +/- 22°C

     

     

    Verblijf:

    Hôtel-Restaurant "RELAIS DU POSTILLON"   113, rue Principale

    L-5480 WORMELDANGE     Tel: 76 84 85  Fax: 26 74 71 15

    www.relaisdupostillon.lu

    relais@pt.lu

    27-01-2010 om 12:42 geschreven door Via de la Plata


    25-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.04 Dag 1 Eupen - Ouren

    Dag 1  Eupen - Ouren

     

     

    Zoals bij elke reis, is het ook nu niet anders, ik heb weinig geslapen……

    Heb ik niks vergeten bij de voorbereiding?

    6H30 eindelijk kan ik opstaan……om alles nu vliegensvlug te laten verlopen.

    Terwijl ik nog een koffie slurp, is mijn schoonbroer al toegekomen.

    Ik laat Hugo liever niet zenuwachtiger worden. Om 8h15 vertrekken we naar het Brugs station. Een half uur later ontmoeten we Pol op het perron.

     

     

    Mooi op tijd vertrekken we om 8h58. Het wordt 3h sporen naar Eupen.

    Onze vierde fietsmaat Antoine, vervoegt ons in Brussel-Noord.

    Er is weinig opstaptijd, maar met onze hulp kan hij tijdig zijn fiets en de tassen in de trein krijgen.

     

     

    Vóór we in Eupen toekomen, beslissen we ons lunchpakket aan te spreken.

    Zo kunnen we daar onmiddellijk starten. Eupen is een eindstation, hier mogen we alles wat langzamer doen. Het is ondertussen 11h55. Daar gaan we dan!

    Onze Elzas fietstocht kan beginnen.

    Een vriendelijke dame neemt een foto en wenst ons in degelijk Nederlands goede reis.

     

     

    Eupen is de belangrijkste stad voor de Duitstalige gemeenschap, een regionaal centrum. Het is middag en er heerst een nerveuze autodrukte.

    Het is wat zoeken, we rijden enkele rondjes en vinden dan toch de juiste weg, de N67 richting Monschau. Het is een lastige klim om uit de stad te geraken.

    Na enkele kilometers is het zweten. Bij onze eerste stop moeten we reeds onze te warme kleding uittrekken.

     

    We zoeken naar het knooppunt 84 bij het “Natuurcentrum Ternell”. Hier verlaten we de drukke N67.

    Rechtsaf duiken we het natuurreservaat van de “Hoge Venen” binnen. Dit is een gebied met een dicht woud, soms onderbroken door open gebieden met heide en moerassen. Het is wennen aan de knooppunt plaatjes, een heel ander model dan bij ons in Vlaanderen.

     

     

     

    Na enkele kilometers dalen, komen we aan een open plek, We moeten van de fiets door een ondiep riviertje mogelijks is dit de Hill.

    Er staat hier een houten bord dat de richting naar de Baraque Michel aanwijst. Wij moeten echter naar Herzogenhugel, nu over een minder goede weg.

     

     

    Gelukkig kunnen we het knooppuntennetwerk volgen, anders zouden we onmogelijk de juiste weg kunnen vinden. We zijn al 15km in dit bosgebied en hebben nog geen mens gezien. Het is zonnig en prachtig fietsweer. Wel doen we de talrijke bosvogels schrikken. Hugo is in zijn nopjes en kan ons uitleg geven bij al die vogelgeluiden

     

    We kruisen regelmatig een spoorlijn en komen voorbij Robertville, Outrewarche en Champagne. Na enkele steile hellingen rijden we na Weywertz, Bütgenbach binnen. Hoog tijd om onze dorst te lessen. Een rustpauze met een frisse Leffe doet deugd.

     

     

    Voorbij het stuwmeer van Bütgenbach, moeten we naar Büllingen. Het blijft voortdurend stijgen en dalen, de boswegels zijn niet zo best en we vorderen maar heel traag. Gelukkig rijden we door een prachtige natuur, met slechts hier en daar een trosje huizen. Honsfeld is zo’n verzameling van huizen rond een kerkje.

     

    Nu krijgen we een pittige klim naar Holzheim, daarna volgt Medendorf om na Andlermühle af te dalen naar Schönberg. Het landschap is wat open en we zien een weids Eifel panorama. Vanaf hier belanden we in het Ourdal richting Burg Reuland.

     

     

    We moeten over de rivier de Our en rijden langs enkele grote boerderijen.

    Bij Steinbrück volgen we de Our en rijden onder een indrukwekkende viaduct die het Ourdal overspant. We verlaten het fietspad en moeten een korte maar gemeen steile klim nemen naar een bosweg bij een vervallen spoorwegviaduct.

     

    Hier flirten we enkele keren met de Duits-Belgische grens. We blijven dicht bij de Our, volgen een oude spoorwegbedding en komen in Auel.

    Langs een fietspad belanden we in Burg-Reuland een klein centrum met enkele straten. Hier moeten we de richting Ouren zoeken. 10km verder rijden we Ouren binnen, een onooglijk klein dorp.

    Ik telefoneer naar de Camping, we zijn er heel dicht bij. Nog een korte steile beklimming tot aan het kerkje. Er volgt een snelle afdaling naar links en over het brugje van de Our zijn we op Camping International. Het is nu juist 19h.

     

    We worden hartelijk ontvangen door de uitbaters, de Nederlandse familie Kappert en enkele camping bewoners. Iedereen spreekt hier Nederlands.

     

           

     

    Eerst moeten we onze dorst lessen, gelukkig hebben ze hier ook onze Belgische bieren.

    Edwin en Catharina zullen voor ons het avondmaal voorzien tegen 20h.

    Edwin begeleidt ons naar de goed onderhouden trekkershut.

    Het sanitair blok ligt kort bij en is onberispelijk proper…..we willen onmiddellijk een douche nemen.

     

    De camping bevindt zich aan de schilderachtige boorden van de rivier de Our.

    Tegen de flanken van een heuvelachtig bosrijk gebied……een oase van absolute rust.

     

    Om 20h stipt zijn we present in het Camping Restaurant, waar een gezellige sfeer heerst. Enkele tooggasten willen absoluut weten wat onze reisplannen zijn.

     

     

    Catharina bezorgt ons een smakelijk souper.

    Na nog een slaapmutsje worden we slaperig. Het was een zeer lastige rit op een geaccidenteerd parcours. Voortdurend op en neer en soms zelfs heel steil. De wegen waren niet al te best en in de bossen meestal niet verhard. Maar de natuur was enig mooi.

     

    Met een goed gevuld buikje doen we nog een wandeling op de camping.

    Het wordt echter te fris en we willen slapen.

    Al vlug zitten we in onze slaapzak en na enkele minuten start het snurkconcert. Slaapwel!

     

    Start :         Eupen om 12h00

    Aankomst: Ouren om  19h00

    Afstand :    90km

    Weer:         Zonnig, weinig wind +/- 20°C

     

     

    Verblijf:

    Camping International Familie Kappert en familie Van der Linden

    Ouren 14   B 4790 Ouren België   Tel. 0032 (0)80-329 291

    www.camping-international.nl

    info@camping-international.nl 

     

    25-01-2010 om 11:22 geschreven door Via de la Plata


    22-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    De voorbereiding

     




    Ooit willen we met “De Bende” eens naar Rome fietsen.

    Deze 2000km lange tocht vraagt minstens 1 maand tijd en dat is uitgesloten.

    Een mooi alternatief is de tocht in stukjes, over enkele jaren te spreiden.

    Het fietsboek “Onbegrensd Fietsen van Amsterdam naar Rome” van Paul Benjaminse is hierbij onze leidraad.

     

    Na onze Portugal fietstocht 2008, besloten we dan maar in 2009 naar de Elzas te fietsen. Al vlug is het ons duidelijk geworden dat heen en terug, onmogelijk is in 2 weken.

     

    Na wat zoekwerk heb ik de volgende oplossing bedacht.

    Een voorjaar trainingsweek van Brugge naar de Veluwe en terug langs de Maas en via Maastricht tot Eupen. Maastricht betekent een scharnierpunt op de weg naar Rome. (zie verslag Veluwefietstocht 2009)

     

    Hierdoor leek Eupen voor ons dus een geschikte startplaats voor de tocht naar de Elzas.

    Na 3h sporen zonder overstappen, kunnen we, in de Duitstalige hoofdstad van de Oostkantons, aansluiten op de “Wegen naar het Zuiden”.

     

    De reisweg kreeg stilaan vorm, en we kozen voor een aaneenkoppeling van een aantal trajecten:

     

    ·        Als startplaats Eupen om iets verder in Ternell op de door Benjaminse beschreven route naar Rome te komen.

    ·        We zouden deze route blijven volgen tot in Thann.

    ·        Door de Hoge Venen, het Ourdal en de Eifel, Luxemburg langs Echternach naar de Moezel, door Lotharingen en door de Elzas tot Thann (bij Mulhouse).

    ·        Vervolgens een doorsteek over de Vogezen en de Jura, om in Charmes op de “Groene wegen naar de Middellandse zee” te komen.

    ·        De Groene wegen in omgekeerde zin volgen tot Thionville.

    ·        Van Thionville naar Dun-sur-Meuse om vandaar de route der “Groene Valleien” naar Boulogne-sur-Mer te volgen tot Cambrai.

    ·        Van Cambrai over Doornik, Kluisbergen terug tot Brugge.

     

     

    Door de verschillende delen van trajecten aan elkaar te koppelen verscheen er een 16 daags rittenschema van +/- 1500km met telkens een stad of dorp als begin en eindpunt.

     

    We zijn geen kampeerders, daarom heb ik ook voor elke dagbestemming naar een degelijke overnachting gezocht. Na veel gegoogle en zoekwerk in allerhande gidsen kon ik heel wat adressen van hotels, Chambres d’hôtes en zelfs trekkershutten reserveren.

     

    Na wat overleg besloten we de tocht in de 2° helft van juni te ondernemen.

    Alles mooi in een exellijst gieten, van dorp naar dorp met km afstanden en cumuls per dag. Ik maakte voor elk bendelid een routeboekje met teksten, trajectkaartjes, overnachtingadressen en het budget.

     

    Na onze grote trainingsrit “Veluwe fietstocht 2009” van 20 tot 26 april waren Hugo, Antoine Pol en Bob de deelnemers.

    Vanaf nu begon het te kribbelen.



     

    De reisweg 


    Dag

    Data

    Van

    Naar

    Afstand

    Cumul

    1

    V

    12 jun 09

    Brugge/ Eupen

    Ouren

    90

    90

    2

    Z

    13 jun 09

    Ouren

    Wormeldange

    116

    206

    3

    Z

    14 jun 09

    Wormeldange

    Landonvillers

    87

    293

    4

    M

    15 jun 09

    Landonvillers

    Sarrebourg

    104

    397

    5

    D

    16 jun 09

    Sarrebourg

    Obernai

    85

    482

    6

    W

    17 jun 09

    Obernai

    Colmar

    89

    571

    7

    D

    18 jun 09

    Colmar

    Saulxures-sur-Moselotte

    101

    672

    8

    V

    19 jun 09

    Saulxures-sur-Moselotte

    Charmes/ Loromontzey

    94

    766

    9

    Z

    20 jun 09

    Charmes/ Loromontzey

    Chateau-Salins

    76

    842

    10

    Z

    21 jun 09

    Chateau-Salins

    Thionville

    93

    935

    11

    M

    22 jun 09

    Thionville

    Dun-sur-Meuse

    100

    1035

    12

    D

    23 jun 09

    Dun-sur-Meuse

    Jandun/Viel-Saint-Remy

    109

    1144

    13

    W

    24 jun 09

    Jandun/Viel-Saint-Remy

    Liessies/Val Joly

    93

    1237

    14

    D

    25 jun 09

    Liessies/Val Joly

    Crevecoeur s Escaut

    92

    1329

    15

    V

    26 jun 09

    Crevecoeur s Escaut

    Kluisbergen

    113

    1442

    16

    Z

    27 jun 09

    Kluisbergen

    Brugge

    88

    1530



    22-01-2010 om 08:46 geschreven door Via de la Plata


    21-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.01 Voorblad




    Elzas fietstocht 2009

     

    Met de “Bende van Bob”

      

    Dagboek van een fietstocht van 12/06 tot 27/06/2009







    21-01-2010 om 16:58 geschreven door Via de la Plata




    Archief per week
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!