Openbaar vervoer in Gent
Inhoud blog
  • Op. vervoer Gent (613)
  • Op. vervoer Gent (612)
  • Op. vervoer Gent (611)
  • Op. vervoer Gent (610)
  • Op. vervoer Gent (609)
  • Op. vervoer Gent (608)
  • Op. vervoer Gent (607)
  • Op. vervoer Gent (606)
  • Op. vervoer Gent (605)
  • Op. vervoer Gent (604)
  • Op. vervoer Gent (603)
  • Op. vervoer Gent (602)
  • Op. vervoer Gent (601)
  • Op. vervoer Gent (600)
  • Op. vervoer Gent (599)
  • Op. vervoer Gent (598)
  • Op. vervoer Gent (597)
  • Op. vervoer Gent (596)
  • Op. vervoer Gent (595)
  • Op. vervoer Gent (594)
  • Op. vervoer Gent (593)
  • Op. vervoer Gent (592)
  • Op. vervoer Gent (591)
  • Op. vervoer Gent (590)
  • Op. vervoer Gent (589)

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Startpagina !

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
    30-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (586)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zicht op de Parklaan met op de voorgrond een gedeelte van het nog bestaande parkje aan de opgehoogde spoorlijnen. Aan één kant van de laan bevonden zich de dubbele sporen van de stadslijnen 7 en 9, richting Sint-Pietersstation, tevens benut door de rijtuigen van de buurtspoorlijnen uit Wetteren en Oostakker.
    Het zicht op de drie-asser wordt enigszins belemmerd door een informatiebord, aangebracht in september 1944 door de geallieerde bevrijdingstroepen . In de zomer van 1945 bewees het blijkbaar nog steeds zijn nut. De tekst: "210  ADVANCE BASE BRUSSELS 210 UP".
     
    (verzameling A. Warie)

    30-03-2008, 15:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (585)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zelfde standpunt, nu met het Maria-Hendrikaplein op de achtergrond. Deze maal is het een tramstel van de buurtspoorwegen, bestaande uit een motorwagen en een aanhangwagen, die zich door de laan begeeft.
    Het gaat hier dus om rijtuigen van de lijn 0 (Gent-Sint-Pieters - Oostakker) of W (Wetteren). Terloops: volgens enkele beschikbare uurtabellen uit die periode hadden de trams van lijn L (Lochristi) hun eindpunt meestal aan de Dampoort en werd de verbinding met Sint-Pieters gemaakt via overstappen op die welke dienst deden op de lijnen 0 of W.
    Stadsinwaarts volgden die vanaf Terplatenbrug het traject van de stadslijnen 7 en 9, om dan via de bocht voor het Flandria Palace en vervolgens langs de Astrid- en Fortlanen, de terugreis aan te vatten.

    (verzameling A. Warie)

    30-03-2008, 14:47 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (8 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (584)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Uit deze en volgende opname mag blijken dat de fotograaf "iets" had met de Clementinalaan, er woonde of er vaak op bezoek kwam en duidelijk een voorliefde had voor tramrijtuigen.
    Dit document toont ons de laan in "vogelperspectief", terwijl het "tonneke", in dienst op stadslijn 8, zich richting Sint-Pietersstation spoedt.

    (verzameling A.Warie)

    30-03-2008, 14:32 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (5 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (583)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Nogmaals de Clementinalaan, alweer zo goed als verkeersvrij. In de verte nog eens "het tonneke", nu in de richting van het station. Het rijtuig wordt vrijwel ter hoogte van het Flandria Palace gekruist door een rijtuig van de stadslijnen 7 of 9...
     
    (verzameling A. Warie)

    30-03-2008, 14:25 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (5 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (582)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zicht op de Clementinalaan in de zomer van 1945, aan beide zijden afgezoomd met een bomenrij. In de verte de ranke toren van het Sint-Pietersstation.
    Uiterst links het "tonneke", prototype 301 van de Gentse drie-assers, op weg naar de viaduct aan de Kortrijksesteenweg en terminus "De Sterre".
    De daaropvolgende "American car" geeft een extra meerwaarde aan het plaatje en vormt een schril contrast met de doorgaans totaal verlaten boulevard...

    !verzameling A. Warie)

    30-03-2008, 14:24 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (8 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (581)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In deze en de volgende zeven exclusieve documenten zetten we alweer een behoorlijke stap terug naar het verleden, welbepaald naar het eerste na-oorlogse jaar 1945, toen glanzende zwart-wit fotootjes op formaat zes bij negen en voorzien van een witte, gekartelde rand "in" waren.
    Vooreerst een zicht op het Sint-Pietersstation en een gedeelte van het Maria-Hendrikaplein, waar de nog niet gerenoveerde drie-asser 374 net begonnen is aan een nieuwe rit op lijn 4 richting Korenmarkt en Muidebrug.
    Let op de geperforeerde lijnnummerschijf en het rijtuignummer in het oude type: lichtblauwe kleur en dubbel afgelijnd.

    (verzameling A. Warie)  

    30-03-2008, 14:23 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (5 Stemmen)
    09-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (580)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Drie-asser 364 in dienst op lijn 3 komt van "De Poel" in de Hoogstraat, nadert het kruispunt met de Peperstraat (links) en de Holstraat (rechts), om dan via de Brugsepoortstraat verder te rijden naar Mariakerke.

    (Foto: verzameling Slosse - zomer 1968)

    --  wordt vervolgd  --

    09-03-2008, 13:45 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (4 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (579)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Tot 1971 lagen de beide sporen te Gentbrugge aan de linkerkant van de Brusselsesteenweg, gezien in de richting van het Arsenaal. In de zomer werden de werken aangevat waardoor het tramtracé in het midden van de rijksweg kwam te liggen.

    Links: De dienst van lijn 2 geschiedt nog op de oude wijze. De eigen bedding is aangelegd. Een wijkspoor  is nog niet met de stelplaats verbonden.
    (augustus 1971 - auteur onbekend)

    Rechts: De tramrijuigen maken gebruik van de eigen bedding midden de Brusselsesteenweg. De vroegere sporen zijn verwijderd. De verbinding stad - stelplaats is voltooid, die richting stad staat op het punt gerealiseerd te worden.
    (november 1971 - auteur onbekend)

    09-03-2008, 13:27 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (578)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Opname gemaakt in het slopingsbedrijf "Chimefer" te Balgerhoeke, deelgemeente van Adegem.
    We bemerken enkele rijtuigkasten van drie-assers die het langst op het Gentse tramnet werden ingezet, zoals de 336 (buiten dienst op 30 maart 1974) en de 333, die op 30 maart nog deelnam aan de officiële afscheidsrit, georganiseerd door A.M.U.T.R.A.

    (Foto: verzameling A. Ryckaert - juni 1974)

    09-03-2008, 13:08 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (577)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Bij de aanvang van 1974 bevatte het trampark van de toenmalige MIVG nog 16 drie-assers, gesitueerd tussen de rijtuigen 331 en 361. Met uitzondering van de 332, 339 en 354 werden ze tijdens het voorjaar in de stelplaats van de onderstellen ontdaan om even later bij de sloper "Chimefer" te belanden.

    Hier is drie-asser 331 aan de beurt, buiten dienst gesteld op 11 januari en meteen gedeeltelijk ontmanteld, om op 29 januari te worden afgevoerd.

    (Foto: F. Coussens)

    09-03-2008, 12:57 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (7 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (576)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Drie-asser 343, uitgerust met een pantograf, pendelde tijdens de spoorwerken op de Ferrerlaan in augustus en september 1973 tussen het Van Beverenplein en de Palinghuizen.
    Het rijtuig werd op 17 december van hetzelfde jaar buiten dienst gesteld en op 15 januari 1974 naar "Chimefer" afgevoerd om er gesloopt te worden.

    (Foto F. Coussens)

    09-03-2008, 12:37 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (6 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (575)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Drie-asser 334, uitgerust met het pantograaftype dat zal worden toegepast op de toen reeds bestelde PCC's. Het rijtuig is hier te zien in de Prosper Claeysstraat tijdens een testrit met de nieuwe stroomafnemer.

    (Foto: F. Coussens - 20 april 1970)

    09-03-2008, 12:29 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (4 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (574)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Parade van twee-assige aanhangwagens uit de reeks 55-64, besteld in 1912 bij de "Ateliers Métallurgiques de Nivelles" en oorspronkelijk besteld om dienst te doen op de buurtlijn naar Merelbeke en de stadslijn naar Melle.
    Uitgerust met "lanterneau", langsbanken, twee kleine en twee grote ramen, plooideurtjes (1937), en een elektrische beremming met sécheronsysteem (1937 en 1943).
    Bijwagens 58, 59 en 61 werden in 1960 gesloopt, 56 en 62 ondergingen in 1969 hetzelfde lot. 55 en 60 zijn thans nog rijvaardig. Van de nummers 63 en 64 ontbreken voorlopig de nodige gevens.
    Centraal in beeld de 57, in 1967 gesloopt.

    (Foto J? Deijs - 17 juli 1965)

    09-03-2008, 12:18 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (4 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (573)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Sfeer- en nostalgievol plaatje, genomen op een zonnige zomerdag zowat halverwege de jaren zestig. "Schouwing van de troepen", rechts opgesteld, door een drie-asser uit de reeks 316-330 met aanhangwagen die na een rit in de stad naar de stelplaats terugkeert.
    Let op het in 1981 gesloopte ontvangstgebouw links in beeld en de antieke palen van de bovenleiding, onderaan in het wit gestoken om aanrijdingen door autobussen te vermijden...

    (Onbekende auteur)

    09-03-2008, 11:57 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (5 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (572)
    Boven: Twee-asser 173, de grijskleurige "werktram" van de spoordienst, hier nog actief in de Limburgstraat met het vervoer van palen voor de bovenleiding.

    (Foto: F. Coussens - 13 april 1973)

    Onderaan links: Hier geparkeerd op de bijzondere koer tussen het "kasteeltje van de directeur" en de eigenlijke stelplaats.

    Onderaan rechts: Het tramrijtuig werd op 26 maart 1974 voor 14 000 frank verkocht aan het bedrijf "Chimefer" en één dag later, na de gedeeltelijke sloop in de stelplaats, naar Adegem afgevoerd.

    (Foto: F. Coussens - 25 maart 1974)




    09-03-2008, 11:41 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (9 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (571)
    Twee opnamen tijdens de bijzondere ritten met de drie-assers 333 en 354 op 30 maart 1974, georganiseerd in samenwerking met de vereniging A.M.U.T.R.A. Nu vanaf 1 april ook op lijn 10 PCC's gingen ingeschakeld worden, konden de hobbyisten op deze wijze officieel afscheid nemen van de laatste oude tramrijtuigen in reizigersdienst.

    Boven: aan de terminus "Moscou" van de toenmalige lijn 1, net voor de werken om die uit te breiden met een keerlus naast de ringspoorweg.

    Onder: aan de terminus van lijn 22 onder de viaduct van de E17, waar in reizigersdienst nooit drie-assers hebben gereden.

    (Foto's: F. Coussens)




    09-03-2008, 11:35 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (12 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (570)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In de jaren zeventig werd af en toe een drie-asser getransformeerd tot rijdend publiciteitspaneel voor sportieve manifestaties die zich in Gent afspeelden. Eén van die jaarlijks terugkerende blikvangers in het straatbeeld staat hier vertrekkensklaar in de stelplaats te Gentbrugge, tegenover het inmiddels gesloopte bureel voor de ontvangsten.
    Over welk evenement het ging spreekt hier uiteraard vanzelf. De notabelen van dienst poseren fier naast het opsmukwerk...

    (Foto : onbekende auteur - einde maart 1972)

    09-03-2008, 11:34 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (21 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (569)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op 17 mei 1979 werd de drie-asser 339, sedert het stopzetten van de exploitatie met dit type toegevoegd aan de spoordienst, naar de werkplaats overgebracht voor een flinke opknapbeurt.
    Vanaf 1980 begon het rijtuig aan een tweede leven als"museumtram" met als eerste hoogtepunten de plaatsing op een eindje spoor aan het Emiel Braunplein tijdens de Gentse Feesten van 1983 en de dagelijkse ritten tussen de Korenmarkt en het Sint-Pietersstation naar aanleiding van de Floraliën in april 1985.

    !Onbekende fotograaf)

    09-03-2008, 11:33 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (568)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De vrachtwagen die PCC 53 in de stelplaats afleverde voerde bij de terugreis drie-asser 354 naar een terrein in Sint-Amandsberg, dat toebehoorde aan Achiel Ryckaert.
    Hij kocht het tramrijtuig aan om het er op een eindje spoor te plaatsen, in het vooruitzicht van een grondige restauratie. In 1986 en 1987 werden ritten georganiseerd op het Henegouwse tramnet (A.S.V.I.), vanaf 1987 voornamelijk aan de kust, onder meer tijdens de jaarlijks terugkerende happening "Trammelant" in De Haan aan Zee.

    (Foto: F. Coussens - 11 juni 1974)

    09-03-2008, 11:32 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (567)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Luchtopname van de stelplaats te Gentbrugge, daterend van 1977. De bouw van het nieuw administratief centrum aan de Brusselsesteenweg is nog niet aangevat.
    Midden de foto en iets naar links herkennen we het "kasteeltje" van de directie. Rechts daarvan de koer van het spoormateriaal met de drie-assers 332 en 339. Links onderaan het oude dienstgebouw, gesloopt in september 1981.
    Verder de uitgebreide werkplaatsen met voor de ingangen een batterij geparkeerde PCC's en autobussen, de puntdaken van de tramloods en onderaan rechts de toen nog gloednieuwe aanvullende busloods.
    (onbekende auteur)

    09-03-2008, 09:26 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.

    NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER  !!!

    Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! 
    ________________________________________

    Foto

    Startpagina !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!