Openbaar vervoer in Gent
Inhoud blog
  • Op. vervoer Gent (613)
  • Op. vervoer Gent (612)
  • Op. vervoer Gent (611)
  • Op. vervoer Gent (610)
  • Op. vervoer Gent (609)
  • Op. vervoer Gent (608)
  • Op. vervoer Gent (607)
  • Op. vervoer Gent (606)
  • Op. vervoer Gent (605)
  • Op. vervoer Gent (604)
  • Op. vervoer Gent (603)
  • Op. vervoer Gent (602)
  • Op. vervoer Gent (601)
  • Op. vervoer Gent (600)
  • Op. vervoer Gent (599)
  • Op. vervoer Gent (598)
  • Op. vervoer Gent (597)
  • Op. vervoer Gent (596)
  • Op. vervoer Gent (595)
  • Op. vervoer Gent (594)
  • Op. vervoer Gent (593)
  • Op. vervoer Gent (592)
  • Op. vervoer Gent (591)
  • Op. vervoer Gent (590)
  • Op. vervoer Gent (589)

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Startpagina !

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
    25-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (504)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    "...Op zondag 22 januari kaapte een groep gewapende tegenstanders van de Portugese premier Salazar de Santa Maria, een in de Caribische Zee liggend passagiersschip dat een duizendtal mensen aan boord had. De leider van de kapers, de vroegere legerkapitein en politicus Enrique Galvao, wou koers zetten naar Angola, om van daaruit de opstand tegen Salazar te organiseren. Op 2 februari legde het schip aan in de Braziliaanse havenstad Recife, nadat het door Portugese, Engelse en Amerikaanse zeebodems werd gewongen af te zien van de oorspronkelijke koers. De rebellen kregen politiek asiel in Brazilië.
    Net zoals het er de muiters van de Santa Maria om te doen was, hebben Gentse studenten van de K.V.H.V.-hogeschool en de rijksuniversiteit de aandacht op een "vrij rijdend Vlaanderen" willen vestigen, toen ze gistermiddag in volle stad een tram kaapten en met het rijtuig triomfantelijk naar de Korenmarkt wilden rijden.
    Aan de halte van lijn 3 in de Hoogstraat, nabij de Holstraat, stonden een twintigtal studenten. Braafjes stapten ze op het tramrijtuig 378. Aan de Poel gekomen drongen ze plots de bestuurder terzijde en een student maakte zich meester van de controller. De meeste reizigers hadden intussen het rijtuig verlaten.
    Doch de "blijde intrede" op de Korenmarkt werd in de kiem gesmoord. Toen de studenten met de tram wilden wegrijden bleek hij niet meer onder spanning te staan. De geleider had namelijk voldoende tegenwoordigheid van geest gehad en ongemerkt de stroom kunnen afleggen.
    Dit nam niet weg dat in een ommezien het rijtuig omgedoopt werd in Santa Maria - beschilderd langs de zijkanten - en men vooraan een doek gespannen had waarop een doodskop geschilderd stond en ook de beruchte benaming.
    Toen dan de politie aan de Poel op de pinnen kwam stoven de "opstandelingen" als mussen uiteen. Enkele agenten hanteerden zelfs de matrak. Hier moesten natuurlijk de gebruikelijke relletjes nog bijkomen. Die verminderden zeker niet toen een cameraman van de televisie de "lol" nog eens wou overdoen om ze aan de kijkers te kunnen tonen, maar hierin door de politie gehinderd werd. De vlag met de doodskop werd aangeslagen en weggeborgen en dat bleef zo..."

    ("Het Volk" - 11 februari 1961)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (504a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen "...Er zal blijkbaar geen Paasvrede heersen tussen het kamp dat de gemeenschap moet beschermen en het kamp dat de gemeenschap moet vervoeren, namelijk de politie en de trammaatschappij MIVG.
    De kiem van het conflict zit heel diep. Door de Nationale Paritaire Commissie voor het Tramwezen werd in Brussel een loonsverhoging van 300 frank afgedwongen. In deze zin schreef de MIVG de minister aan en voegde er aan toe dat tariefverhogingen noodzakelijk waren om het deficiet tegen te gaan.
    De minister vroeg welke maatregelen de MIVG overwoog om het verlies op te vangen en één daarvan is het op de helft brengen van het aantal vrijkaarten, wat de maatschappij plus minus 300 frank per man en per jaar kost.
    De onderscheiden syndicaten van de politieagenten besloten onmiddellijk als reactie een soort stiptheidsactie op touw te zetten. Groene verkeerslichten die met de hand door de politie kunnen worden bediend, worden zichtbaar opzettelijk op rood gezet om de tram minimum vier à vijf minuten op te houden. Aan de Sint-Lievens- en de Keizerpoort worden tramrijtuigen tijdens de spitsuren insgelijks tot vijf minuten opgehouden, hetgeen de verkeersopstoppingen doet gepaard gaan van gevloek en gesakker.
    De politie zal op haar standpunt blijven en het verworven recht op gratis vervoer tijdens de diensturen verdedigen. Naar het schijnt zou de MIVG bereid zijn opnieuw het vrij vervoer toe te staan, indien het stadsbestuur erin toestemt voor het vervoer van de politie een forfaitaire vergoeding te betalen aan de trammaatschappij, zoals dit gebeurt door het Bestuur der Posterijen voor het tramgebruik van de brievenbestellers.
    Het woord is nu aan burgemeester Claeys, hoofd van de Gentse politie en aan eerste schepen De Decker, die zonder het wellicht te willen, opposante werkgevers zijn in één en hetzelfde schepencollege!
    In elk geval, één van beiden of alle twee zullen hun handen niet in onschuld blijven wassen. Had men in de gemeenteraad destijds het voorstel van de socialisten gevolgd om de uitbating van het openbaar vervoer op zich te nemen, dan zou al wie thans door deze koude oorlog tussen tram en politie gepest wordt, van dergelijke onverkwikkelijke zaken gespaard zijn gebleven..."

    ("Vooruit" - 13 april 1963)

    * In dat jaar speelde Romain Deconinck met zijn "Beren" een stuk in de Minard onder de titel "D' Agenten goan opzije oan ze nen tram zien rijen!"

    ~~~~oo~~~~oo~~~~oo~~~~oo~~~~oo~~~~

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (505)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen      !!   TWEEDE  JAARGANG  !!

    AFLEVERING 45 (WEEK VAN 29 JULI TOT 4 AUGUSTUS) TERUG BESCHIKBAAR  !!!
    ==========================


    Deel 1: dossier "W-E-N-Z-O-L"... verzamelnaam voor de zes geëlektrificeerde buurtspoorlijnen in de Gentse regio.

    Waar men gaat langs Oost-Vlaamse  en Gentse wegen kwam men tot eind de jaren vijftig de "boerentram" tegen...

    De geëlektrificeerde buurtlijn Gent-Sint-Pieters - Wondelgem - Evergem werd geëxploiteerd tussen 6 augustus 1931 en 30 mei 1959. Omstreeks 1953 kwamen gemoderniseerde rijtuigen in dienst, waarvan voor de reizigers het gestroomlijnde koetswerk het meest opvallende kenmerk was. Iets later werden daar enkele rijtuigen uit de reeks 41 000 aan toegevoegd.
    In beeld motorwagen 41 001 op lijn "E" (Gent - Evergem) aan de halte "Rabot". De rit leidde vervolgens naar het Griendeplein, de Wondelgemstraat en -brug, de Ryhovelaan en de Evergemsesteenweg.

    (Onbekende auteur - zomer 1956)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (505a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Motorwagen 41 000, eveneens in dienst op de lijn naar Evergem. Tussen het Maria-Hendrikaplein (terminus "Gent Sint-Pieter" en het Rabot was er een gemeenschappelijk traject met de stadslijnen 2 en 10 tot aan de Rozemarijnbrug, met lijn 10 langs de Coupure Rechts en de Contributiestraat. Tussen de bomenrij van de Begijnhoflaan (zie vorige foto) beschikte de buurtlijn evenwel over een eigen, derde spoor.

    (Foto: E.J. Bouwman - halte Bernard Spaelaan (Rozemarijnbrug) - 27 maart 1958)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (506)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een derde opname van een motorwagen uit de reeks 41 000 in dienst op buurtlijn "E". Het rijtuig bevindt zich hier aan de terminus in de Reibroekstraat te Evergem, waar tot 2 juni 1956 aansluiting was met de spoorauto naar Bassevelde.

    (auteur onbekend - 1957)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (506a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De buurtlijn via Sint-Amandsberg naar Lochristi werd in twee fasen geëlektrificeerd: vanaf 16 december 1930 van de Dampoort naar Lochristi, op 10 februari 1931 ook tussen de Dampoort en het Maria-Hendrikaplein, met terminus aan het "Flandria Palace" (Astridlaan).
    Aan de tramexploitatie kwam een einde op 28 september 1957.

    (onbekende auteur - motorwagen 41 002, gevolgd door een tweede exemplaar, aan het uiteinde van de Land van Waaslaan, kant Dampoort - 1956)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (507a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Nog een laatste opname van motorrijtuig 41 002, nu aan de terminus van de lijn te Lochristi (herberg "Tramstatie" aan de hoek van de baan naar Mendonk). De sporen liepen echter nog een eindje verder langs de Antwerpsesteenweg tot aan de nog steeds bestaande tramstelplaats.
    De motorwagens 41 000 - 41 011 werden in de periode 1953-'58 gebouwd in de werkhuizen van de NMVB te Kuregem, als aanvulling van de wagens type "S".
    De rijtuigen 41 000, 41 001 en 41 002 werden als type "N" op het Gentse net ingezet. Ze werden in 1966 aan Gyon in Spanje verkocht. In 1954 werden ook de rijtuigen 41 008 en 41 009 naar Gent overgebracht.

    (onbekende auteur - 1955)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (507)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Andermaal motorrijtuig 41 002 in dienst op lijn "L", op eigen bedding naast de Antwerpsesteenweg ter hoogte van Lochristi-dorp.

    (Foto: E.J. Bouwman - 8 juli 1955)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (508)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De elektrificatie van de buurtlijn naar Nevele geschiedde in vier stadia. Het gedeelte tussen Gent-Sint-Pieters en Drongen werd op 5 april 1931 in gebruik genomen. De terminus op het Maria-Hendrikaplein werd via de Koning Albertlaan, Prosper Claeysstraat en Prins Boudewijnstraat bereikt. Op Gents grondgebied volgde de lijn een eigen bedding tussen de Martelaarslaan, Ekkergemkerk en de Rooigemlaan.
    Drongen-Baarle, Bachte-Maria-Leerne en Nevele via Vosselare volgden op respectievelijk 19 december 1931, 18 februari 1932 en 20 maart 1932.

    (Foto: W. Weyts - Motorwagen 9748 aan de halte "Kerkhof" te Drongen - 1957)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (508a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een motorwagen van de lijn "N" op de spoorwegbrug te Drongen, gelegen tussen de haltes "Kerkhof" en "Heilig Huis".

    (Onbekende fotograaf - 1956)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (509)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Motorwagen 9747 aan de "tramstatie" te Vosselare. Links een tweede motorrijtuig met neergehaalde pantograaf. De schuine stand van de tram centraal in beeld, wellicht tijdens een manoeuvre via het overloopspoor en het indrukwekkend aantal personen langs de straatkant laten vermoeden dat hier iets ongewoons aan de hand is.

    (Foto: Bazin - 11 juni 1955)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (509a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De historiek van de buurtlijn naar Oostakker vertoonde dezelfde kenmerken als deze naar Lochristi: elektrisch tussen Oostakker-dorp en de Dampoort, wel pas vanaf 16 december 1930 en met aanvang van 10 februari 1931 tot Gent-Sint-Pieters (Flandria Palace / Astridlaan).
    Tussen het station en het bedevaartsoord "Lourdes" werden naargelang de noodzakelijkheid rijtuigen bijgevoegd die op de rolfilm "O doorstreept" hadden staan.
    Net als het tramverkeer naar Lochristi werd dat naar Oostakker-dorp stopgezet na 28 september 1957.

    (Onbekende fotograaf - motorwagen 41 008 nabij de grote vijver van het Citadelpark, op weg naar de terminus aan het Maria-Hendrikaplein - 1956)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (510)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Andermaal motorrijtuig 41 008, gesitueerd op het Oktrooiplein, gelegen tussen de spoorwegbrug aan de Dampoort en de zwaaikom aan het uiteinde van de Kasteellaan. Rechts een drie-asser van lijn 3, stadinwaarts via de Dampoortbrug. Net boven de buurttram de aankondiging "Gentse Wintervelodroom, heropening op zondag 2 oktober 1955..."

    (Foto: E.J. Bouwman - 1955)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (510a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Schattig plaatje voor wie fan is van trams en spoorwegen! Terwijl motorrijtuig41 009 zich, komende van de Antwerpsesteenweg, onder de spoorwegbrug aan de Dampoort begeeft, dendert daarboven een goederenkonvooi van de NMBS voorbij.
    Andermaal op de achtergrond, zij het enigszins vaag, publiciteit voor de "Trophee der Wegrenners" op 29 september 1957 in de Gentse Wintervelodroom.

    (Foto: Bazin - 25 september 1957)  

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (511)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Terminus van de geëlektrificeerde buurtlijn in Oostakker-dorp. Links onder een eindje spoor inclusief klem, waarop in vroegere tijden vaak goederenwagons werden gestationeerd. Het spoor rechts van motorrijtuig 41 008 behoorde toe aan het traject van de spoorauto's die tot aan de afschaffing van de elektrische lijn in september 1957 de verbinding verzekerden met de gemeenten Desteldonk en Zaffelare.

    (Foto: Bazin - november 1956)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (511a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De buurtlijn "W" leidde van het Sint-Pietersstation te Gent naar het Beernaertplein in het centrum van Wetteren. Op 10 februari 1931 nam de elektrische dienst tussen het Maria-Hendrikaplein en de tramstatie in Heusden via de Dampoort, de Dendermondsesteenweg en Destelbergen een aanvang. Met het oog op de nabije toekomst stond toen op het houten lijnbord "Gent St.Pieter/Gand St.Pierre - W - Heusden".
    De secties naar Laarne en Wetteren-"Kapellendries" waren op 1 februari 1932 eveneens geëlektrificeerd. Alle tramverkeer op die lijn viel stil na 27 september 1958.

    (Foto: motorwagen 9749 met aanhangwagen in de Emiel Clauslaan, aan de rand ven het Citadelpark. De sporen werden tevens benut door de stadslijnen 7 en 9. Wat verder bereikte het tramstel langs de Park- en Clementinalaan het Maria-Hendrikaplein - onbekende auteur - zomer 1956)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (512)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een moeilijk te identificeren motorrijtuig in dienst op de lijn "Gent St-Pieter - Wetteren". In beeld de Dendermondsesteenweg tussen de stelplaats van de NMVB en het Heernisplein te Sint-Amandsberg. De rit verloopt verder naar de Dampoort en het Sint-Pietersstation.

    (Onbekende auteur - 1957)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (512a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Motorwagen 9748 met aangekoppelde bijwagen aan de terminus van tramlijn "W" op het Beernaertplein te Wetteren. Links in beeld een klaarstaande autobus van de lijn Wetteren - Overmere - Kalken - Zele - Hamme, waarop tot 18 april 1953 spoorauto's de dienst verzekerden.

    (Onbekende auteur - voorjaar 1956)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (513)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De buurtspoorwegsectie tussen Gent-"Palinghuizen" en Lovendegem, onderdeel van de lijn naar Zomergem waarvan de Gentse trammaatschappij de vergunninghoudster was, werd samen met de NMVB-lijn naar Lochristi als eerste elektrisch bediend, namelijk vanaf 1 november 1930. De infrastructuurwerken aan het gedeelte tussen Gent-Sint-Pieters en de Palinghuizen enerzijds en Lovendegem - Zomergem anderzijds waren op 3 mei 1931 voltooid.
    Met ingang van 1 juli 1954 nam de NMVB de exploitatie van de lijn Gent - Zomergem over en werd er gereden met het vertrouwde type motorrijtuigen dat ook op de andere buurtlijnen werd ingezet.
    De bediening met autobussen op de lijnen E, N en Z begon op 31 mei 1959, waarmee tegelijk een einde kwam aan het NMVB-tramverkeer in de Gentse regio.

    (Foto: Zicht op de Palinghuizen tussen de Guislainbrug en de Ferrerlaan. Een motorrijtuig van de lijn "Z" vervoegt de sporen van stadslijn 1, richting centrum. Het spoor langs de Brugsevaart, onderaan rechts in beeld, was toen reeds buiten gebruik - onbekende auteur - 1957)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (513a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Motorwagen 9750 ter hoogte van Bierstalbrug, komende van Lovendegem. Let ook even op de typische NMVB-palen voor de bovenleiding. Van aan de Palinghuizen in Gent en verder op het grondgebied van Mariakerke, Evergem-"Rabot" en Lovendegem, lag het enkel tramspoor langsheen de oever van de Brugsevaart. De monumentale brug over de Ringvaart was er toen nog niet.

    (Foto: E.J. Bouwman - 27 maart 1959, twee maanden voor de afschaffing van het tramverkeer aldaar)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (4 Stemmen)
    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.

    NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER  !!!

    Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! 
    ________________________________________

    Foto

    Startpagina !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!