Zoeken in blog

Laatste commentaren
  • Ritsen = geen verkeerslichten meer nodig ? (Brussel-rijder)
        op

    Pas snelheid aan en maak ‘ritsen’ verplicht

  • gepensioneerd (chris marivoet)
        op

    Pas snelheid aan en maak ‘ritsen’ verplicht

  • Voorstel (A Vers)
        op

    Haal idioten uit het verkeer via snelrecht

  • Zachte corruptie ... (Nigel)
        op

    Tol heffen op de snelwegen

  • Minder firmawagens en km vergoeding afschaffen (D. Hoste)
        op

    Minder op- en afritten en werktijden spreiden

  • Leve de dictatuur? (Walter Claeys)
        op

    Teveel auto’s in een te klein land

  • achterlichten (vlaeminck freddy)
        op

    Betere stoplichten achterkant voertuigen

  • zeer juist graag minder onbekwame politici aub (Benoy)
        op

    Het is tijd dat de automobilist in 'ere' wordt hersteld

  • Mr. (Urbain Van Asch)
        op

    Het is tijd dat de automobilist in 'ere' wordt hersteld

  • Mr. (Urbain Van Asch)
        op

    Recht op vrije mobiliteit

  • Mr. (Urbain Van Asch)
        op

    Mechelen zonder bussen?

  • is natuurlijk goed gezien voor gepensioneerden! (Benoy)
        op

    Hieronder een optimistische reactie van iemand die zelfs niet weet wat een file is

  • dit is inderdaad de realiteit voor de kleine man (Benoy)
        op

    Onze welvaart neemt af. Dus arm en zonder files?

  • zo is het meestal! (Benoy)
        op

    Grote Ring politiek tegengehouden?

  • zeer grote vrachtwagens enkel s nachts in steden (Benoy)
        op

    Test het weghouden van vrachtverkeer tijdens de spits

  • minder vrachtwagens in de dag (Benoy)
        op

    Minder op- en afritten en werktijden spreiden

  • niet alleen in Brussel maar zou overal moeten gelden (Benoy)
        op

    Te vaak stoppen voor verkeerslichten in Brussel

  • ook fietsers en voergangers werden vergeten (Benoy)
        op

    Groene golven helpen


  • SenNetMagazine
    Pak de strijd tegen ons fileleed nu eens anders (beter) aan!
    Pak dat nu eens aan, zegt onze columnist Jan Schils. Zijn toverwoorden? ‘Mentaliteitswijziging’ en ‘decentralisatie’.
    NAMISC

    Recht op vrije mobiliteit

     Reactie van Claeys, W.:

    “Mijn haren komen recht telkens ik hoor verkondigen "dat er te veel auto's zijn".
    In een democratie die de mensenrechten respecteert, is vrijheid van verplaatsing één van de grondregels. De welvaartstaat geeft aan heel veel mensen de financiële mogelijkheid om een auto te kopen teneinde van die vrije verplaatsing voor arbeid en handel, sociale verplichtingen en recreatie enzovoort te genieten; eens de Staat criteria gaat opleggen die bepalen wie zich wel met de auto verplaatsen mag en wie niet, of welke verplaatsingen de burgers met de auto mogen doen en welke niet, wordt niet alleen het recht op vrije mobiliteit geschonden, maar ook het gelijkheidsprincipe.
    In ons land heeft de Staat gedurende enkele tientallen jaren verkozen hetgeen de auto aan de Staat opbrengt in openbaar vervoer te pompen.
    Dit openbaar vervoer is evenwel in de meeste gevallen (85%, zo blijkt) geen waardig alternatief voor de auto: de verplaatsingen (zeker bij verbindingen) duren veel te lang.
    Er wordt zeer veel gestaakt, de voorzieningen zijn ondermaats, er zijn veiligheidsproblemen, enzovoort, maar, het openbaar vervoer zorgt voor tewerkstelling en brengt dus verdomd veel op voor de Staat.
    Wie een bus bestuurt of op de trein kaartjes knipt staat niet aan de dop en geeft 80% van de loonkost aan de Staat onder de vorm van sociale bijdragen, belastingen, taksen, BTW, accijnzen en zo meer.
    Maar door al die jaren al wat de auto opbrengt niet in uitbreiding en verbetering van het wegennet te investeren, is het fileprobleem een permanent probleem geworden. Leuk voor de Staat, want aan al wat de auto extra verstookt en extra verslijt in de file, en op alle werkuren die daar door chauffeurs in loondienst gepresteerd worden, en op elke auto die men moet kopen of laten hertellen ten gevolge van een accident, verdient de Staat vet veel! Er zijn dus niet te veel auto's maar er is te weinig efficiënte infrastructuur! Ik heb beroepsmatig een paar honderdduizend kilometer gereden in West-Europa. Als er in Frankrijk op een ‘Peage’ een probleem was waardoor de snelweg afgesloten werd, boden de ‘Routes Nationales’ waardige alternatieven. Hier? Als er op de E17 ergens een probleem is tussen Deinze en Gent, dan wordt het verkeer via afrit Deinze omgeleid via de N(ationale) 43... een tweebaansweg met om de haverklap lichten en zebrapaden. Resultaat: een file die van Deinze tot Gent reikt.
    Er zijn nog heel andere wat mankementen aan het verouderde, inefficiënte systeem.
    Ik beperk mij tot drie: Ten eerste zijn de verkeerslichten meestal niet op elkaar afgestemd. Ten tweede is fietsers en auto's op eenzelfde rijweg samenbrengen, enkel van elkaar gescheiden door een witte stippellijn of door niets, gewoon moorddadig! Ten derde zijn de meeste rotondes veel te klein, zodat vrachtwagens met de achterwielen op het fietspad belanden -het fietspad dat de rotonde volgt i.p.v. de voor fietsers veiligste route.
    Dus ik zeg niets over de wildgroei aan verkeersborden, de veel te complexe regelgeving en de onzin op gebied van snelheidsbeperkingen.
    Tot slot: wie schermt met het argument dat de auto vervuilt, weet maar al te goed dat ook het openbaar vervoer vervuilt (als ik hier de belbusjes zie floreren met een chauffeur en één passagier...) en dat dit probleem slechts tijdelijk is: binnen maximum 20 jaar is aardolie dermate schaars geworden dat de Staat de overstap naar waterstoftechnologie niet meer zal kunnen tegenhouden.
    Actueel gebeurt er qua onderzoek bijzonder weinig in ons land, op dat gebied en de reden ligt voor de hand: aan benzine en diesel verdient de Staat enorm veel geld. Hoe men dezelfde inkomsten zal kunnen beuren uit waterstofauto's weet men niet. Ze zitten met de handen in het haar! Stel nu eens dat iedereen kan tanken uit de gracht... Niet dat dit reeds zo is, maar eens het technologisch onderzoek het probleem serieus aanpakt, wie weet wat er zoal uit de bus komt.




    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (1)

    Mr.
    Zeer goed verwoord en precies de vinger op de wonde. Misschien er nog aan toevoegen dat heel het non-mobiliteitsbeleid aanleiding geeft tot levensgevaarlijke toestanden en ze zelfs veroorzaakt. Daarbij worden voetgangers en fietsers als gijzelaar gebruikt. Zeg maar als hindernis. Het gevoel van straffeloosheid dat hiervan het gevolg is maakt het er allemaal niet eenvoudiger op. Nog een voorbeeld van wan-beleid: de E19 tussen Antwerpen en Brussel had een volledig uitgeruste middenberm met verlichting, op- en afritten (alleen in Antwerpen, Mechelen en Brussel) bruggen enz. Alleen het wegdek ontbrak om een mooie filevrije snelweg te maken. Wat doen de beleidsvoerders? Ze leggen een witte kinderbos aan (gevolg van het Dutroux-trauma) op die middenberm dat na twee jaar (en zoveel miljoenen) terug wordt weggehaald om er dan een nutteloze, dure en door niemand gevraagde spoorlijn te leggen die verbinding geeft met de luchthaven. Wat brengt dit op? Men reist op 20' van Antwerpen naar de luchthaven (theoretisch), va, Mechelen op 12'. De bestaande snelweg blijft achter met de drie rijvakken die op de spituren zo goed als helemaal vol staat! De hele bestaande infrastructuur van de expressweg is dus volkomen nutteloos en een grote geldverspilling.




    Blog als favoriet !

     

     

     



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!