Zoeken in blog

Laatste commentaren
  • Ritsen = geen verkeerslichten meer nodig ? (Brussel-rijder)
        op

    Pas snelheid aan en maak ‘ritsen’ verplicht

  • gepensioneerd (chris marivoet)
        op

    Pas snelheid aan en maak ‘ritsen’ verplicht

  • Voorstel (A Vers)
        op

    Haal idioten uit het verkeer via snelrecht

  • Zachte corruptie ... (Nigel)
        op

    Tol heffen op de snelwegen

  • Minder firmawagens en km vergoeding afschaffen (D. Hoste)
        op

    Minder op- en afritten en werktijden spreiden

  • Leve de dictatuur? (Walter Claeys)
        op

    Teveel auto’s in een te klein land

  • achterlichten (vlaeminck freddy)
        op

    Betere stoplichten achterkant voertuigen

  • zeer juist graag minder onbekwame politici aub (Benoy)
        op

    Het is tijd dat de automobilist in 'ere' wordt hersteld

  • Mr. (Urbain Van Asch)
        op

    Het is tijd dat de automobilist in 'ere' wordt hersteld

  • Mr. (Urbain Van Asch)
        op

    Recht op vrije mobiliteit

  • Mr. (Urbain Van Asch)
        op

    Mechelen zonder bussen?

  • is natuurlijk goed gezien voor gepensioneerden! (Benoy)
        op

    Hieronder een optimistische reactie van iemand die zelfs niet weet wat een file is

  • dit is inderdaad de realiteit voor de kleine man (Benoy)
        op

    Onze welvaart neemt af. Dus arm en zonder files?

  • zo is het meestal! (Benoy)
        op

    Grote Ring politiek tegengehouden?

  • zeer grote vrachtwagens enkel s nachts in steden (Benoy)
        op

    Test het weghouden van vrachtverkeer tijdens de spits

  • minder vrachtwagens in de dag (Benoy)
        op

    Minder op- en afritten en werktijden spreiden

  • niet alleen in Brussel maar zou overal moeten gelden (Benoy)
        op

    Te vaak stoppen voor verkeerslichten in Brussel

  • ook fietsers en voergangers werden vergeten (Benoy)
        op

    Groene golven helpen


  • SenNetMagazine
    Pak de strijd tegen ons fileleed nu eens anders (beter) aan!
    Pak dat nu eens aan, zegt onze columnist Jan Schils. Zijn toverwoorden? ‘Mentaliteitswijziging’ en ‘decentralisatie’.

    Haal idioten uit het verkeer via snelrecht

     Reactie anoniem (gegevens bekend bij de redactie) :

    “Als een land geregeerd wordt door idioten, die geen enkel initiatief durven nemen en denken dat het fileprobleem zichzelf zal oplossen, kan het niet anders dan verkeerd lopen. Verbied de vrachtwagens om tijdens de spits te rijden.
    Haal al de idioten die denken ‘Fangio’ te zijn en de ene beestigheid na de andere uithalen uit het verkeer door ze via snelrecht 3 tot 6 maand hun rijbewijs af te nemen.
    En verplicht al de politiekers die iets aan de zaak van de Antwerpse Ring om 14 dagen tijdens de ‘topuren’ de Ring nemen. Liefst als het Autosalon of Batibouw is, dan zullen ze geen bouwvergunning meer afleveren voor iets dat niet nodig is.

    Waarschijnlijk hangt aan de bouwvergunning een ‘fee’ vast voor hen, anders neem je zo’n beslissing niet.
    Toen ‘de Steve’ minister van verkeer was heb ik hem een oplossing gestuurd om de capaciteit van de Antwerpse Ring met 50% te verhogen. Ik wacht nog op antwoord!


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (5 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (1)!

    Automobilisten zijn overwegend hoffelijk en voorkomend

     Reactie van Van Asch, U.:

    “Met veel van de standpunten van Jan Schils kan ik akkoord gaan. Deze zijn in een combinatie toegepast, mogelijk een (gedeeltelijke) oplossing voor het fileprobleem.  Maar naar mijn aanvoelen vertrekt men niet van de reële situatie.  Er zijn veel auto's in België en die zullen niet verminderen tenzij men communistische en dictatoriale maatregelen neemt. Zo kun je het bezit van een auto gewoon bestraffen en dan maar hopen dat alleman zijn wagen verkoopt.  Maar dan creëer je weer nieuwe problemen: de overheid moet een enorm inkomen derven, er blijft niemand over aan wie je je auto kunt verkopen en de mobiliteit van de mensen in hun geheel en de ouderen in het bijzonder daalt tot nul.
    Als de auto's niet kunnen verminderen in aantal dan moet je om files te vermijden of te verminderen maatregelen nemen om de grote toevloed op te vangen. Eén mogelijkheid is het uitbreiden van het wegennet. Een andere mogelijkheid is parkinggelegenheid voorzien aan de rand van de steden en een frequente verbinding inleggen met het openbaar vervoer naar industrieterreinen, stadscentra, bezienswaardigheden, enz.
    Het vooringenomen standpunt van minister Crevits wijst beide oplossingen al bij voorbaat van de hand.
    Het is ontmoedigend om altijd weer opnieuw als automobilist met de vinger gewezen te worden en altijd weer opnieuw je mentaliteit te moeten veranderen enz.  Ikzelf ben dagelijks op de weg en wordt voortdurend geconfronteerd met het hoffelijk en voorkomend gedrag van de andere automobilisten.  Als er eens eentje uit de band springt (door te hoge snelheid of roekeloos inhalen) dan valt dat meteen op.  Zo ongewoon is het.
    Een oneindig groot beletsel voor een echte mobiliteit is echter de mentaliteit van de gezagsdragers en verantwoordelijken. En ook hun klaarblijkelijke onbekwaamheid en besluiteloosheid.  Zolang dit alles niet verandert zal er ook geen oplossing komen.
    Het fileleed is nog veel erger dan alleen maar de Brusselse en Antwerpse ring.  Zij zijn er wel de oorzaak van dat op vele gewestwegen congestie ontstaat. En wat vooral rampzalig is , dat is dat die congestie niet beperkt blijft tot de spitsuren maar zich uitspreidt over een ganse dag.  Hoe komt dat?  Omdat de overheid zich sinds jaar en dag uitslooft om de wegen te versmallen, het aantal rijstroken te verminderen en verkeerslichten te plaatsen op iedere hoek om het doorstromen tegen te gaan.
    Dat is de realiteit.
    Een schrijnend voorbeeld hiervan is de N26 en N26a (gewestweg tussen Mechelen en Leuven).  Door al de aanpassingen en "verbeteringen"  is de reistijd tussen beide steden gewoon verdubbeld.  Niemand spreekt daarover en nergens is dit opgenomen in de statistieken maar die weg loopt het grootste deel van de dag vol met traag voortkruipende auto's die aldus meer vervuiling teweegbrengen en meer brandstof gebruiken. Bovendien geeft dit aanleiding tot roekeloos inhalen, soms zelfs op plaatsen waar het verboden is, algemene ergernis bij de automobilisten en grotere slijtage van de voertuigen.  De afstand van die verbindingsweg is 25 km.
    Dat is de realiteit.
    Ander voorbeeld: ik leg tweemaal per week het traject Hofstade-Herentals (en terug) af. De afstand bedraagt precies 38 km per rit. Op dit traject kom ik 41 snelheidswijzigingen tegen en 15 drempels!!!  (enkele hiervan zijn ronduit gevaarlijk en zelfs niet conform met de norm)  Om dit traject te rijden (enkel) 's avonds om 19u (heen) en om 22u30 (terug) heb ik gemiddeld 50 minuten nodig. Met moeite kom ik aan een gemiddelde van 45 km/u en dat op grotendeels landelijke wegen met sporadische bebouwing.
    Dat is de realiteit.
    Een derde voorbeeld zal de zaak nog duidelijker maken: de stad Mechelen heeft een plan uitgewerkt om een "autoluwe" binnenstad te maken.  Dat lukt natuurlijk als je alle straten afsluit of beter nog bewaakt met "slimme" camera's die de nummerplaten lezen en automatisch een boete van 50 euro toesturen.  Geen discussie, geen commentaar. Gewoon betalen.  Het verkeer in de stad wordt gekanaliseerd naar een drietal lussen waar men vooraf alle moeite doet om het de automobilist moeilijk te maken.  Maar ja, de stad is autoluw toch? Er zijn dus steeds minder auto's (denkt men). Waar die lussen verbinding geven met de ringlaan werd het verkeerslicht "verbeterd" met een sterk ingekorte groene tijd.  Resultaat: filevorming in de (smalle) straten, stilstaande wagens met draaiende motoren en gemiddeld sta je 3 maal voor het rode licht! Soms meer.  De Lijn van zijn kant heeft ook zijn duitje in het zakje gedaan en heeft prompt een deel van zijn bussen gewoon afgeschaft.  Kwestie van besparing.
    Is dit mobiliteit?  Absoluut niet maar het is wel de realiteit.
    De ringlaan zelf werd al vroeger "bemeesterd" en daartoe plaatste men 17 verkeerslichten over een afstand van enkele kilometers.  Gemiddelde afstand tussen de lichten is amper 400 meter!! Van een groene golf is uiteraard geen sprake, wel heeft men een flitspaal geplaatst op een korte strook met snelheidsbeperking tot 50 km/u.  Kwestie van de kosten hiervan te recupereren en de staatskas te spijzen.
    Is dit mobiliteit? Absoluut niet maar het is wel de realiteit.
    Wat zou er nu moeten gebeuren?  In de eerste plaats rekening houden met de realiteit en er oplossingen voor vinden. Verder het gebruik en de toegankelijkheid van het openbaar domein op een eerlijke manier verdelen en indelen. Ook een automobilist heeft recht op een plaats op het openbare domein.  Daarvoor betaalt hij tenslotte exorbitant hoge belastingen. Ten derde de zelfverklaarde mobiliteitsexperten vervangen door logisch en onafhankelijk denkende mensen die onbevooroordeeld en vrij een oplossing kunnen zoeken.  En tenslotte ook het verkeersreglement herzien en herwerken zodat het terug logisch wordt en daardoor door iedereen aanvaard en dus ook toegepast kan worden. Ik verwijs in dit verband naar twee kemelstreken. Eerst en vooral de snelheidsregeling. In het reglement een bepaalde snelheid voorzien en opleggen en dan overal uitzonderingen maken die overgelaten worden aan de plaatselijke (en partijdige) overheid. Dit resulteert in een wildgroei van verkeersborden en tegenstrijdige geboden.  Twee (en dat is de grootste kemel) de eenduidigheid van de verkeersborden vernietigen door allerlei uitzonderingen toe te staan.  (bv. rechts afslaan van fietsers bij rood licht, fietsers toelaten voorbij een verbodsteken te rijden, enz.) Daarmee creëer je alleen maar een (vals) gevoel van straffeloosheid en bevoorrechting.
    Ik weet natuurlijk dat mijn voorstellen utopisch zijn en in het huidige klimaat onhaalbaar.  Maar dat vermindert mijn overtuiging niet.
    Ik blijf dus tegen beter weten in, hopen.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (7 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Onze welvaart neemt af. Dus arm en zonder files?

     Reactie anoniem (gegevens bekend bij de redactie) :

    “Indien ik goed las dan leren we dat de toegenomen welvaart de oorzaak is van het fileleed.
    Ik zou wel graag even opmerken dat onze welvaart zienderogen slinkt.  De belastingbetaler moet meer en meer afdragen omdat zijn/haar geld niet behoorlijk wordt beheerd en tevens voor een groot deel zomaar wordt weggegeven aan bijvoorbeeld het asielbeleid, dat trouwens flink moet worden herzien. Ondertussen moeten de gevolgen van het wanbeleid van de grote banken opgevangen worden.  Dus : wacht nog enkele jaren, onze opgebouwde welvaart zal zienderogen afnemen en het fileprobleem lost zich vanzelf op.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (9 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (1)!

    Het is tijd dat de automobilist in 'ere' wordt hersteld

     Reactie van Decorte, E.:

    “Dat ze stoppen met banen te versmallen van vier naar twee vakken enz., Langs de ene kant maken ze van de pechstroken spitsstroken en op andere plaatsen maken ze busbanen waar er ene bus per dag passeert waarop er twee mensen en een paardenkop zitten.  Verder ligt die bus strook daar niets te doen, ganse stroken beton en asfalt liggen daar niets te doen. Dat ze ook stoppen met overal bloembakken en bulten te leggen die het verkeer toch maar hinderen. Maak de wegen opnieuw plat en recht. Ook een afschaffing van de voorrang van rechts zou een mooie zaak zijn. Dan moet je niet remmen voor ieder strontbaantje die op een bredere weg uitkomt. Geef gewoonde meest logische weg voorrang, Ook ben ik dat geleuter over bescherming van de zwakke weggebruiker zo beu als koude pap. Dat de zwakke weggebruikers eerst het verkeersreglement leren eerbiedigen; sommige fietsers rijden zelfs links rond een rond punt, en dan dat gelul met die zone dertig die te pas en te onpas wordt ingevoerd: afschaffen die handel. Toen ik klein was zeiden mijn ouders: pas op er komt een auto aan, maak een beetje plaats dat hij kan passeren. Nu lopen en rijden ze expres in uw weg, Het wordt tijd dat de automobilist  een beetje in ere wordt hersteld. Nu ben je precies een gangster als je met de auto rijdt. Als ik naar bepaalde wegen kijk zie ik voor één fietser honderden auto’s passeren. En wij spijzen dan nog de staatskas. Als de groenen geen auto kunnen verdragen dat ze op de maan gaan wonen. Bovendien zijn er velen die in een straat komen wonen en iemand anders mag er met zijn auto niet passeren. Vergeet niet dat er voor iedere straat die verkeersarm gemaakt wordt er een andere straat is die meer belast wordt. Ook de speelstraten mogen van mij afgeschaft worden want dit is een volledig verkeerde indruk dat men aan kinderen geeft. Zo, nu heb ik eens mijn gal kunnen spuwen en voel ik mij een beetje opgelucht.”


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (11 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (2)!

    Wordt de uitbreiding van Telewerk tegengehouden?

     Reactie van Verpoort, T.:

    “Decentralisatie, hoofdkwartieren spreiden en men kan reeds gemakkelijk (en goedkoop) beginnen met het uitbreiden van telewerk (u zegt zelf, heel terecht "Ontwikkeling van e-mail maakt het ook mogelijk vele tienduizenden mensen thuis (telewerk) te laten werken."
    Men weet maar al te goed waarom deze stappen niet of zeer weinig ondernomen worden !!!
    (Het antwoord is duidelijk te vinden in uw artikel).


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Trek E34 door in Ranst naar Rumst en Sint-Niklaas

     Reactie van Faes, J.:

    “Als men de files rond Antwerpen wil aanpakken dient men slechts één zaak te realiseren. Dat is de E34 doortrekken in Ranst naar Rumst en Sint-Niklaas toe.
    ALLE doorgaand verkeer uit Duitsland en een groot deel uit Nederland hoeft dan geen gebruik meer te maken van de ring rond Antwerpen.
    Ook het verkeer op de E313, de Boudewijnsnelweg, kan dan afgeleid worden naar Brussel en Gent via de extra ringweg.
    De plannen bestonden al in de zeventiger jaren en de landhoofden voor verschillende viaducten zijn al aanwezig in Ranst.
    Ook de aansluitingen in Rumst en Sint-Niklaas waren destijds al voorzien én gerealiseerd.

    Maar wie gaat de politieke moed hebben om het verkeer de volgende 25 jaar uit het slop te halen rond Antwerpen?


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (5 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Eensgezind en wetenschappelijk gefundeerd verkeersbeleid ontbreekt

     Reactie van Simoens, P.:

    “Het ontbreekt in België absoluut aan een eensgezind en wetenschappelijk gefundeerd verkeersbeleid. Sterker nog: op veel plaatsen gaat het eerder over het saboteren van het autoverkeer, onder het voorwendsel van 'autoluwe” zones te maken, dan over het optimaliseren van een doorstroming. Vernieuwing van de verkeersinfrastructuur is veelal gelijk met het begin van een straat vol stilstaande, dampende auto's. Het Vlaamse verkeersbeleid munt uit in het gebrek aan visie en uniformiteit. Ieder vorm van beleid wordt al in de kiem bemoeilijkt door de opsplitsing in gewestwegen en gemeentelijke wegen, elk met een andere aanpak. Het begrip intelligente regeling van de verkeerslichten is nog altijd niet doorgesijpeld in Vlaanderen. Rij even de grens over naar onze noorderburen en dan merk je meteen het verschil. Sommige oplossingen hoeven écht niet ingrijpend te zijn om knelpunten naar het verleden te helpen.
    Of de welvaart aan de basis ligt van teveel auto's op de weg? De huidige welvaart is er één van noodzakelijke tweeverdienersgezinnen, terwijl vroeger die druk veel minder groot was. De huidige welvaart vraagt flexibiliteit en het inkrimpen van afstanden, iets wat het openbaar vervoer zelden kan inlossen. Datzelfde openbaar vervoer wordt ook steevast in onvervalste propagandastijl als groen en energiezuinig voorgesteld, terwijl de maatschappelijke kost hallucinant hoog ligt. De kleine schare reizigers die de volle ticketprijs betalen, worden nog altijd 4/5 bijgepast door de belastingbetaler! Ja, door u en ik dus!
    De oorzaak van de files begint al bij de ruimtelijke wanorde. Wanneer een projectmakelaar bv. in Zaventem zonder meer vijf kantoorgebouwen langs de ring kan neerpoten, staat dat gelijk met een half uur extra file aan het begin en einde van iedere werkdag. En dan spreken we nog niet eens over de complete chaos die een Uplace met zich zal meebrengen. De Vlaamse overheid heeft boter op het hoofd als die ons naïef wil laten geloven dat meer dan de helft van de bezoekers zullen gebruik maken van het (nog aan te leggen) extra openbaar vervoer. Globaal ligt dat cijfer in de praktijk slechts op een schamele twee procent!
    De oorzaak van de files begint eveneens al vanaf de marketing van de fabrikanten. Geen enkel automerk prijst zijn waar aan voor wat het feitelijk is, namelijk een verplaatsing van A naar B. Neen, het gaat steeds over kracht, prestaties en emotie. Is het dan te verwonderen dat meer dan de helft van de automobilisten zich als een losgeslagen rund tussen de wagens een weg baant? Waar is het blauw op straat om die veroorzakers van ongevallen en harmonicafiles van de weg te plukken en voldoende lang aan de kant te zetten?
    Bij een hoge verkeersdichtheid is regelmaat in de verkeersstroom het enige wat op korte termijn kan werken. Goed, het verkeer moet duidelijk minder, maar door de hoge kostprijs zit men zelden voor het plezier in de auto. Als men het decennia lang heeft laten aanmodderen kan men niet verwachten dat een mirakelmiddel het plotseling zal terugschroeven. Dat het beter kan, is met het vergelijkend cijfermateriaal al meteen bewezen. Onderliggend probleem is veeleer dat een aantal beleidsmakers het verkeer dusdanig naar een chaos willen loodsen en hiermee het argument voeden het verkeer nóg meer als een luxeproduct te moeten taxeren.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Vrachtwagens tijdens spits op de pechstrook

     Reactie anoniem (gegevens bekend bij de redactie) :

    “Flitspalen staan er nu genoeg! Nu verkeersproblemen (durven) aanpakken a.u.b.
    Reden van een verkeersinfarct is teveel verkeer, op gezamenlijke momenten.
    Zet tussen 7 en 9 uur alle vrachtwagens op de pechstrook en ook tussen bijvoorbeeld 16 en 18.
    Ten tweede rijdt men door België omdat dat gratis is. Doe daar iets aan.
    Alle vrachtwagen boven 3,5 ton , niet ingeschreven in België , kopen een stevig vignet in een van de benzinestations , ( duidelijk controleerbaar , geen gedoe , eenvoudig , kost niets en brengt veel op , percentje voor het benzinestation ) vignet minstens een maand , drie zes of een jaar . Dan verdeelt het verkeer zich meer over Duitsland , Frankrijk , de meeste transit - verkeer vermindert.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (10 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Houd afstand op de weg. En vrachtvervoer per binnenschip

     Reactie anoniem (gegevens bekend bij de redactie) :

    “Naar mijn mening zal het verkeer al een stuk vlotter verlopen wanneer elke chauffeur een "minder agressief" rijgedrag zou vertonen, meer het linker rijvak zou gebruiken (files ontstaan tegenwoordig het eerst op het rechter rijvak) en vrachtwagens meer afstand zouden houden waarmee minder ongevallen zouden gebeuren (minder doden) en minder fileleed.
    Bovendien is het overduidelijk dat heel wat tonnen lading (veel containers) goedkoper en milieuvriendelijker per binnenschip kunnen worden vervoerd, met als gevolg meer ruimte op de wegen en minder kapot gereden wegen, dus minder wegenwerken die ook grote oorzaak van het fileprobleem zijn.
    Of dit wel gewild wordt door vadertje staat?
    Hoe worden de inkomsten van BTW en andere taksen gecompenseerd?
    Zijn de bedrijven overtuigd van de voordelen van het vervoer per binnenschip?
    Hoeveel chauffeurs vallen er zonder werk? Originele gedachte om de buitenlandse (nep)transporteurs uit te schakelen.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (6 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Stop met “9 to 5” werken voor iedereen

     Reactie van Vercammen, N.:

    “Om fileprobleem op te lossen zou er inderdaad een gedragswijziging moeten komen.
    Wij Belgen houden ons meestal halsstarrig vast aan datgene wat we  goed kennen en staan
    sceptisch tegen veranderingen…  
    1ste  voorstel: Laat bedrijven een spreiding doen van de aankomst en het vertrek van personeel.  Er zijn mensen die graag laat beginnen en laat stoppen en anderen zijn vroege vogels...  
    2de voorstel: avondscholen beginnen meestal rond half zeven- 7 uur   - rush , rush   - al eerst om tijdig thuis te komen , te eten en vlug weer te vertrekken en dan weer rush , rush in file naar 't school (om ons te vervolmaken).  
    Wanneer er meer flexibele werktijden op 't werk zijn dan kan men ook gemakkelijker 'in de voormiddag of in de namiddag' cursussen organiseren ...
    Dit zijn 2 kleine ideetjes. Ik heb er nog honderden.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Doe iets aan "Just in Time"

     Reactie van Willems, R.:

    JUST IN TIME, hier kan ook wat aan gedaan worden.
    Hoeveel 20-tonners zijn er niet dagelijks op de baan met één vracht van 1/4 ton die 200 km ver moet rijden naar zijn bestemming omdat de grote firma's geen stock meer hebben? Om 14uur wordt er gebeld en dan moet de lading er om 16u zijn. Er moet ook nog veel meer vervoer over het water komen, maar ja dit duurt te lang in deze gejaagde tijd.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (6 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Autoweg van oost naar west en van noord naar zuid

     Reactie van Vanhoren, J.:

    België is centraal gelegen voor het internationaal verkeer.
    Leg een autoweg aan van oost naar west en een van noord naar zuid. Enkel voor de buitenlanders.

    Met een kruispunt ergens in 't midden van 't land.
    Wij Belgen hebben dan plaats zat om te rijden.
    Op sommige kleine spoorlijnen rijdt één trein om het uur, met zeer weinig passagiers.
    De sporen zijn meestal gelegd in een rechte lijn. Maak daar een gewone weg van waar elke minuut 10(?) wagens kunnen passeren. Dan los je vervoer op voor veel meer mensen dan op die lege trein.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Wat is het nut om van tweebaansvakken een eenbaansvak te maken?

     Reactie van Van De Voorde, Fr.:

    “Het fileleed wordt gecreëerd door de vernieuwingen die men nu aan de wegen aanbrengt. Daar waar vroeger een tweebaansvak was wordt er nu een éénbaansvak van gemaakt. Plus dat men die doorrijbaan dan nog zo smal heeft gemaakt dat je moet afremmen als er iemand zijn autodeur opent.
    Tevens geven de eenbaansvakken  een vertraagde doorrit van zwaar vervoer, plus een onveilig gevoel als je er zelf doorrijdt, zelfs tegen 50 km/uur. 
    Neem nu Mortsel. In Deurne is het juist hetzelfde, bijvoorbeeld op de Bisschoppenhoflaan. De autobussen blijven daar op het rijvak staan en belemmeren zo het doorgaand verkeer. De Turnhoutsebaan werd ook versmald en de geparkeerde wagens staan vlak tegen ze rijweg. Ook daar is er moeilijke doorgang voor het zwaardere verkeer, enz."


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (9 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Geen lading voor ons? Vrachtverkeer op de trein!

     Reactie van Guldentops, M.:

    “Verplicht het internationaal vrachtvervoer, dat hier alleen maar onze wegen gebruikt om door te rijden, zonder hier te leveren, om de vrachtwagens op de trein te plaatsen.
    Het tijdsverlies om de vrachtwagens op en af de treinen te rijden wordt gecompenseerd door het voordeel van de trein: die kan overal doorrijden, zonder files.   
    Ten tweede verminderen we door deze maatregel de uitstoot van CO2. 
     
    Ten derde kunnen chauffeurs van vrachtwagens tijdens de treinrit fatsoenlijk rusten en zullen ze dus minder ongevallen veroorzaken door oververmoeidheid.  
    Tot slot. Een kind begrijpt dat de overheid de files zelf creëert als je beseft dat de toegangswegen naar de steden maar 2 of 3 baanvakken hebben als het verkeer er massaal aankomt en dan gekanaliseerd wordt naar een enkel rijvak. Dat heeft naast  grote files en een massa CO2 uitstoot en ook de verspreiding van fijn stof tot gevolg.
    Dat is ‘zeer gezond’ voor de mensen in de stad. Een mooi voorbeeld is de ‘geweldige mooie aanleg’ in Mortsel. Vroeger ging het verkeer er redelijk vlot.  Nu is het er file van ‘s morgens vroeg tot ‘s avonds laat. En doordat de mensen niet
    vooruit of achteruit kunnen worden dikwijls de kruispunten volledig dicht gereden met alle gevolgen van dien: nog trager verkeer.  
    Door de slecht af gestelde verkeerslichten kan het afslaand verkeer op één rijstrook niet afslaan omdat het doorgaand verkeer ertussen staat, dat nog niet mag doorrijden wegens rood licht. En de paar auto's die dan eindelijk links kunnen afslaan zorgen dan voor een gevaarlijke situatie door zo kort mogelijk te staan om af te draaien.  
    Er moet een nieuwe aanpak komen op kruispunten met fatsoenlijk afgetekende rijvakken. En er moeten verkeerslichten komen die de verschillende verkeersstromen afzonderlijk regelen, net als in het buiten land.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (6 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    We gebruiken allemaal dezelfde wegen

     Reactie van Meganck, P.:

    “Het fileleed is er niet sinds gisteren. Minister Van Brempt kondigt aan dat er ruim 800 zware verkeerspunten zijn in ons land. Op de vraag hoeveel er al aangepakt zijn blijken dat er amper 10 te zijn.
    België is oververzadigd van wegen, alleen gebruiken we allemaal dezelfde. In Antwerpen spreekt men al jaren van een brug of iets anders om de verkeersproblemen op de ring op te lossen en er is nog niets.
    in Gent is er soms nauwelijks doorstroming van verkeer. Probeer maar van af de Dampoort naar Sint Lucas te rijden.
    Het kan veel beter worden aangepakt, maar de politiek wurgt de automobilisten door haar eigenzinnig gedrag.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Houd je aan de snelheidslimieten op de snelweg

     Reactie van Asnong, Fl.:

    Ten eerste: Laat op de snelwegen de opgelegde snelheidslimieten absoluut respecteren.
    Nu zie je telkens bij de elektronische snelheidsindicaties dat de automobilisten zich niet houden aan de aangegeven maximum snelheid. Het gevolg hiervan is dat men iets verder weer stil komt te staan in een file.
    Ten tweede. Verminder het aantal bedrijfswagens, zodat niet een massa enkelingen zich op vaste tijdstippen op de weg begeven. Indien men met eigen wagens zou moeten rijden, dan zou er zeker meer voor openbaar vervoer worden gekozen.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (4 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Meer met de motor en de scooter rijden

     Reactie anoniem (gegevens bekend bij de redactie) :

    “In het artikel wordt nergens melding gemaakt over het gegeven dan er in die "te veel auto's" meestal maar 1 persoon zit.
    Waarom dan een voertuig voor 5 personen op de weg brengen?
    Ik heb jarenlang woon/werk verkeer gereden met mijn motorfiets, kon overal tussen de files door. Automobilisten waren niet overal even hoffelijk om me door te laten (uit frustratie wellicht). Mocht de helft van de auto's waar slechts 1 persoon in zit vervangen worden door een motorfiets of scooter dan zijn de files voor een deel opgelost. Bijkomend voordeel is dat de automobilisten dan eindelijk eens rekening zullen houden met motorfietsers. Er zullen er immers te veel zijn om te blijven negeren. Echter, onze regering schijnt de laatste jaren steeds meer regeltjes uit de mouw te schudden die het motorrijden onaantrekkelijk maken, dit onder het mom van "veiligheid".
    Wees gerust… een verstandige motorrijder weet heus wel hoe hij zelf voor zijn veiligheid moet zorgen. De 5% die als gekken rijden vallen helaas het meeste op en daar wordt de andere 95% voor gestraft.
    Tot nu toe hadden we één keer een minister van mobiliteit die het plaatje snapte: Renaat Van Landuyt. Dat was zelf een motorrijder. Helaas... als je je job goed doet wordt dat niet altijd gewaardeerd.
    Hilde Crevits: ga eens bij Renaat ten rade.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (5 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Bedrijfswagen echt nodig?

     Reactie van Demaeght, R.:

    “Groene golven en decentralisatie, alsook werken van thuis uit zijn inderdaad realistische werk- en verkeersvriendelijke oplossingen.
    De overheid moet echter wel iets doen (zowel praktisch als financieel) voor de vertegenwoordigers en anderen werknemers die hun werk niet kunnen uitvoeren zonder wagen en wekelijks duizenden kilometers afleggen.
    Secretaresses of administratieve medewerkers van grote firma's moeten inderdaad niet beloond worden met een bedrijfswagen, zij hebben die niet nodig om hun werk effectief te kunnen uitvoeren Vertegenwoordigers daarentegen wel!.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (7 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    De Lange Wapper wél een oplossing

     Reactie van Croes, A.:

    “Al de oplossingen die in Antwerpen worden voorgesteld, zijn reeds eerder aangereikt. Wanneer er een ernstigere oplossing wordt uitgewerkt - zoals de Lange Wapper - dan wordt deze oplossing van alle kanten bestreden, zogezegd wegens milieuredenen.
    Het wordt tijd dat iedereen gaat beseffen dat de industrie – die de laatste 100 jaar voor enorm veel welstand heeft gezorgd - ook schaduwzijden heeft.
    De brug is op een ondemocratische manier weggestemd, mede omdat sommige tegenstanders belangen hebben op Linkeroever.
     
    Het systeem dat iedereen zomaar werken kan laten stil leggen, is verdomd ondemocratisch.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Heel België is een puinhoop!

     Reactie van Van Den Brande, M.:

    Fileproblemen? Nooit gekend. Ik ben dichter bij m'n werk gaan wonen! Men heeft mobiliteit gecreëerd en de mensen gaan grotere afstanden afleggen om naar hun werk te gaan.

     

    ·         Invoegen(ritsen) ..... kent men hier niet (of zo goed als niet)

    ·         Aanpassing, hoffelijkheid en wederzijds respect in het verkeer ?... kennen veel bestuurders niet !

    ·         Automobilisten die op de autostrade in het middenvak blijven rijden tegen gematigde snelheid en trager rijden dan automobilisten op het rechter rijbaanvak, hinderen het verkeer. Deze zijn de grootste veroorzakers van ongelukken en deze zouden dan ook zwaardere boetes moeten krijgen dan anderen.

    ·         Ring rond Antwerpen? Geef de Liefkenshoek tunnel vrije doorgang en verplicht de vrachtwagens die van het Noorden of het Oosten komen en richting Linker Oever moeten om er door te rijden (+/- 40 % minder verkeer op de ring)

    ·         Ring rond Brussel (ter hoogte van het vier armen kruispunt). Rij je daar 90 km/u , dan wordt je gewoon van de baan getoeterd of geduwd en wordt je vooral kwaad aangekeken!

    ·         De stress is de grootste boosdoener in het verkeer. Niets kan snel genoeg gaan!

     

    Dat ze de Minister van verkeer eens aanpakken en betere wegen laat aanleggen.  Zijn ze zo lang naar school geweest om niet te weten dat je geen boter koopt voor de prijs van margarine of geen Mercedes koopt voor de prijs van een Lada? Heel België is een puinhoop! (in vergelijking met andere West-Europese landen).
    Dit betekent kortweg een langere levensduur voor de rijwegen, minder herstellingswerken maken, een vlottere doorstroming van het verkeer als gevolg en vooral op termijn veel geld bespaard in ons  "Staatskaske".
    Voilà,  een preek van een gepensioneerde met 40 jaar rijervaring.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (5 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!



    Blog als favoriet !

     

     

     



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!