Pak de strijd tegen ons fileleed nu eens anders (beter) aan!
Pak dat nu eens aan, zegt onze columnist Jan Schils. Zijn toverwoorden? ‘Mentaliteitswijziging’ en ‘decentralisatie’.
Houd afstand op de weg. En vrachtvervoer per binnenschip
Reactie anoniem (gegevens bekend bij de redactie) :
Naar mijn mening zal het verkeer al een stuk vlotter verlopen wanneer elke chauffeur een "minder agressief" rijgedrag zou vertonen, meer het linker rijvak zou gebruiken (files ontstaan tegenwoordig het eerst op het rechter rijvak) en vrachtwagens meer afstand zouden houden waarmee minder ongevallen zouden gebeuren (minder doden) en minder fileleed. Bovendien is het overduidelijk dat heel wat tonnen lading (veel containers) goedkoper en milieuvriendelijker per binnenschip kunnen worden vervoerd, met als gevolg meer ruimte op de wegen en minder kapot gereden wegen, dus minder wegenwerken die ook grote oorzaak van het fileprobleem zijn. Of dit wel gewild wordt door vadertje staat? Hoe worden de inkomsten van BTW en andere taksen gecompenseerd? Zijn de bedrijven overtuigd van de voordelen van het vervoer per binnenschip? Hoeveel chauffeurs vallen er zonder werk? Originele gedachte om de buitenlandse (nep)transporteurs uit te schakelen.
Om fileprobleem op te lossen zou er inderdaad een gedragswijziging moeten komen. Wij Belgen houden ons meestal halsstarrig vast aan datgene wat we goed kennen en staan sceptisch tegen veranderingen 1ste voorstel: Laat bedrijven een spreiding doen van de aankomst en het vertrek van personeel. Er zijn mensen die graag laat beginnen en laat stoppen en anderen zijn vroege vogels... 2de voorstel: avondscholen beginnen meestal rond half zeven- 7 uur - rush , rush - al eerst om tijdig thuis te komen , te eten en vlug weer te vertrekken en dan weer rush , rush in file naar 't school (om ons te vervolmaken). Wanneer er meer flexibele werktijden op 't werk zijn dan kan men ook gemakkelijker 'in de voormiddag of in de namiddag' cursussen organiseren ... Dit zijn 2 kleine ideetjes. Ik heb er nog honderden.
JUST IN TIME, hier kan ook wat aan gedaan worden. Hoeveel 20-tonners zijn er niet dagelijks op de baan met één vracht van 1/4 ton die 200 km ver moet rijden naar zijn bestemming omdat de grote firma's geen stock meer hebben? Om 14uur wordt er gebeld en dan moet de lading er om 16u zijn. Er moet ook nog veel meer vervoer over het water komen, maar ja dit duurt te lang in deze gejaagde tijd.
België is centraal gelegen voor het internationaal verkeer. Leg een autoweg aan van oost naar west en een van noord naar zuid. Enkel voor de buitenlanders. Met een kruispunt ergens in 't midden van 't land. Wij Belgen hebben dan plaats zat om te rijden. Op sommige kleine spoorlijnen rijdt één trein om het uur, met zeer weinig passagiers. De sporen zijn meestal gelegd in een rechte lijn. Maak daar een gewone weg van waar elke minuut 10(?) wagens kunnen passeren. Dan los je vervoer op voor veel meer mensen dan op die lege trein.
Wat is het nut om van tweebaansvakken een eenbaansvak te maken?
Reactie van Van De Voorde, Fr.:
Het fileleed wordt gecreëerd door de vernieuwingen die men nu aan de wegen aanbrengt. Daar waar vroeger een tweebaansvak was wordt er nu een éénbaansvak van gemaakt. Plus dat men die doorrijbaan dan nog zo smal heeft gemaakt dat je moet afremmen als er iemand zijn autodeur opent. Tevens geven de eenbaansvakken een vertraagde doorrit van zwaar vervoer, plus een onveilig gevoel als je er zelf doorrijdt, zelfs tegen 50 km/uur. Neem nu Mortsel. In Deurne is het juist hetzelfde, bijvoorbeeld op de Bisschoppenhoflaan. De autobussen blijven daar op het rijvak staan en belemmeren zo het doorgaand verkeer. De Turnhoutsebaan werd ook versmald en de geparkeerde wagens staan vlak tegen ze rijweg. Ook daar is er moeilijke doorgang voor het zwaardere verkeer, enz."
Verplicht het internationaal vrachtvervoer, dat hier alleen maar onze wegen gebruikt om door te rijden, zonder hier te leveren, om de vrachtwagens op de trein te plaatsen. Het tijdsverlies om de vrachtwagens op en af de treinen te rijden wordt gecompenseerd door het voordeel van de trein: die kan overal doorrijden, zonder files. Ten tweede verminderen we door deze maatregel de uitstoot van CO2. Ten derde kunnen chauffeurs van vrachtwagens tijdens de treinrit fatsoenlijk rusten en zullen ze dus minder ongevallen veroorzaken door oververmoeidheid. Tot slot. Een kind begrijpt dat de overheid de files zelf creëert als je beseft dat de toegangswegen naar de steden maar 2 of 3 baanvakken hebben als het verkeer er massaal aankomt en dan gekanaliseerd wordt naar een enkel rijvak. Dat heeft naast grote files en een massa CO2 uitstoot en ook de verspreiding van fijn stof tot gevolg. Dat is zeer gezond voor de mensen in de stad. Een mooi voorbeeld is de geweldige mooie aanleg in Mortsel. Vroeger ging het verkeer er redelijk vlot.Nu is het er file van s morgens vroeg tot s avonds laat. En doordat de mensen nietvooruit of achteruit kunnen worden dikwijls de kruispunten volledig dicht gereden met alle gevolgen van dien: nog trager verkeer. Door de slecht af gestelde verkeerslichten kan het afslaand verkeer op één rijstrook niet afslaan omdat het doorgaand verkeer ertussen staat, dat nog niet mag doorrijden wegens rood licht. En de paar auto's die dan eindelijk links kunnen afslaan zorgen dan voor een gevaarlijke situatie door zo kort mogelijk te staan om af te draaien. Er moet een nieuwe aanpak komen op kruispunten met fatsoenlijk afgetekende rijvakken. En er moeten verkeerslichten komen die de verschillende verkeersstromen afzonderlijk regelen, net als in het buiten land.
Het fileleed is er niet sinds gisteren. Minister Van Brempt kondigt aan dat er ruim 800 zware verkeerspunten zijn in ons land. Op de vraag hoeveel er al aangepakt zijn blijken dat er amper 10 te zijn. België is oververzadigd van wegen, alleen gebruiken we allemaal dezelfde. In Antwerpen spreekt men al jaren van een brug of iets anders om de verkeersproblemen op de ring op te lossen en er is nog niets. in Gent is er soms nauwelijks doorstroming van verkeer. Probeer maar van af de Dampoort naar Sint Lucas te rijden. Het kan veel beter worden aangepakt, maar de politiek wurgt de automobilisten door haar eigenzinnig gedrag.
Ten eerste: Laat op de snelwegen de opgelegde snelheidslimieten absoluut respecteren. Nu zie je telkens bij de elektronische snelheidsindicaties dat de automobilisten zich niet houden aan de aangegeven maximum snelheid. Het gevolg hiervan is dat men iets verder weer stil komt te staan in een file. Ten tweede. Verminder het aantal bedrijfswagens, zodat niet een massa enkelingen zich op vaste tijdstippen op de weg begeven. Indien men met eigen wagens zou moeten rijden, dan zou er zeker meer voor openbaar vervoer worden gekozen.
Reactie anoniem (gegevens bekend bij de redactie) :
In het artikel wordt nergens melding gemaakt over het gegeven dan er in die "te veel auto's" meestal maar 1 persoon zit. Waarom dan een voertuig voor 5 personen op de weg brengen? Ik heb jarenlang woon/werk verkeer gereden met mijn motorfiets, kon overal tussen de files door. Automobilisten waren niet overal even hoffelijk om me door te laten (uit frustratie wellicht). Mocht de helft van de auto's waar slechts 1 persoon in zit vervangen worden door een motorfiets of scooter dan zijn de files voor een deel opgelost. Bijkomend voordeel is dat de automobilisten dan eindelijk eens rekening zullen houden met motorfietsers. Er zullen er immers te veel zijn om te blijven negeren. Echter, onze regering schijnt de laatste jaren steeds meer regeltjes uit de mouw te schudden die het motorrijden onaantrekkelijk maken, dit onder het mom van "veiligheid". Wees gerust een verstandige motorrijder weet heus wel hoe hij zelf voor zijn veiligheid moet zorgen. De 5% die als gekken rijden vallen helaas het meeste op en daar wordt de andere 95% voor gestraft. Tot nu toe hadden we één keer een minister van mobiliteit die het plaatje snapte: Renaat Van Landuyt. Dat was zelf een motorrijder. Helaas... als je je job goed doet wordt dat niet altijd gewaardeerd. Hilde Crevits: ga eens bij Renaat ten rade.
Groene golven en decentralisatie, alsook werken van thuis uit zijn inderdaad realistische werk- en verkeersvriendelijke oplossingen. De overheid moet echter wel iets doen (zowel praktisch als financieel) voor de vertegenwoordigers en anderen werknemers die hun werk niet kunnen uitvoeren zonder wagen en wekelijks duizenden kilometers afleggen. Secretaresses of administratieve medewerkers van grote firma's moeten inderdaad niet beloond worden met een bedrijfswagen, zij hebben die niet nodig om hun werk effectief te kunnen uitvoeren Vertegenwoordigers daarentegen wel!.
Al de oplossingen die in Antwerpen worden voorgesteld, zijn reeds eerder aangereikt. Wanneer er een ernstigere oplossing wordt uitgewerkt - zoals de Lange Wapper - dan wordt deze oplossing van alle kanten bestreden, zogezegd wegens milieuredenen. Het wordt tijd dat iedereen gaat beseffen dat de industrie die de laatste 100 jaar voor enorm veel welstand heeft gezorgd - ook schaduwzijden heeft. De brug is op een ondemocratische manier weggestemd, mede omdat sommige tegenstanders belangen hebben op Linkeroever. Het systeem dat iedereen zomaar werken kan laten stil leggen, is verdomd ondemocratisch.
Fileproblemen? Nooit gekend. Ik ben dichter bij m'n werk gaan wonen! Men heeft mobiliteit gecreëerd en de mensen gaan grotere afstanden afleggen om naar hun werk te gaan.
·Invoegen(ritsen) ..... kent men hier niet (of zo goed als niet)
·Aanpassing, hoffelijkheid en wederzijds respect in het verkeer ?... kennen veel bestuurders niet !
·Automobilisten die op de autostrade in het middenvak blijven rijden tegen gematigde snelheid en trager rijden dan automobilisten op het rechter rijbaanvak, hinderen het verkeer. Deze zijn de grootste veroorzakers van ongelukken en deze zouden dan ook zwaardere boetes moeten krijgen dan anderen.
·Ring rond Antwerpen? Geef de Liefkenshoek tunnel vrije doorgang en verplicht de vrachtwagens die van het Noorden of het Oosten komen en richting Linker Oever moeten om er door te rijden (+/- 40 % minder verkeer op de ring)
·Ring rond Brussel (ter hoogte van het vier armen kruispunt). Rij je daar 90 km/u , dan wordt je gewoon van de baan getoeterd of geduwd en wordt je vooral kwaad aangekeken!
·De stress is de grootste boosdoener in het verkeer. Niets kan snel genoeg gaan!
Dat ze de Minister van verkeer eens aanpakken en betere wegen laat aanleggen.Zijn ze zo lang naar school geweest om niet te weten dat je geen boter koopt voor de prijs van margarine of geen Mercedes koopt voor de prijs van een Lada? Heel België is een puinhoop! (in vergelijking met andere West-Europese landen). Dit betekent kortweg een langere levensduur voor de rijwegen, minder herstellingswerken maken, een vlottere doorstroming van het verkeer als gevolg en vooral op termijn veel geld bespaard in ons"Staatskaske". Voilà,een preek van een gepensioneerde met 40 jaar rijervaring.
Lanceer een anti-file website! En laat betalen om in druk verkeer te rijden
Reactie van Claesen, W.:
Creëer een anti-file website, zoiets als de buienradar. Ik log in en kijk of er om 8h file is op een bepaalde autostrade in België. Als het dan zwart wordt voor mijn ogen, blijf ik daar weg als ik er niet moet zijn,bv gepensioneerden, doppers, zwartwerkers, drugsdealers enz... Alleen mensen die werken moeten er kunnen rijden. Een volgende stap zou kunnen zijn dat ik het aan het systeem meedeel dat ik op die of die autostrade ga rijden en dat ik dan betaal. Hoe drukker hoe duurder.Een soort tol afhankelijk van de drukte.
Maak verkeersknooppunten met veilige op- en afritten
Reactie anoniem (gegevens bekend bij de redactie) :
Verkeersknooppunten mogen niet te bruusk gemaakt worden.Een voorbeeld is de afslag Hasselt op de E313 komende van Luik. Die heeft een uitvoegstrook van ongeveer 300 meter. Desnelheid op de autosnelweg is 120km/uur en aan het einde van de uitvoegstroop 50km/u, Maar daar moet je een bocht van 90° maken.Daar gaan regelmatig vrachtwagens en personenwagens uit de bocht. Kunnen er in Hasselt geluidsdichteschermen geplaatst worden tegen het lawaai van hevig remmende vrachtwagens?Neem een voorbeeld aan de verkeerswisselaar van Lummen. Daar kan je aan een goede snelheid van richting veranderen! Ga eens kijken in Nederland en Duitsland.
Schaf de scholen af en vermenigvuldig de bankholidays ... Ok, dit is een boutade, maar veel verkeer is "schoolverkeer". Waarom niet aan alle leerkrachten een deftig "minibusje" geven - op voorwaarde dat ze 5 of 6 kinderen ophalen. Schoolbussen kosten blijkbaar te veel en werden afgeschaft, met als gevolg dat ouders zelf heen - en "leeg" terugrijden. Zo haal je tijdens spitsuren al een viertal wagens per leerkracht van de baan.Die auto is dus niets anders dan een soort company-car voor de leerkrachten. Stop met dorpswegen - met alle mogelijke verkeersremmers - te maken van vroegere expreswegen. Van Leuven naar Mechelen rijden moet nu haast via E40, R0 en E19, in plaats van langs de bestaande rechte en korte verbinding. Maak deze wegen veilig, onder- of overbrug de kruispunten, schakel afremmingen uit,maar beperk de snelheid tot 70km/u.Er wonen nu al weinig mensen langs die wegen, het zijn meestal bedrijven. Om de overlast voor de schaarse omwoners te compenseren, reduceer de RV tot nul.Kortom, spreiding van het verkeer, kortere verbindingen, goedkoop alternatief voor autostrades waar toch geen plaats meer voor is.
Reactie anoniem (gegevens bekend bij de redactie) :
Sinds meer dan een jaar wordt er in alle talen gezwegen over het vignet (of een variant ervan) voor ons land. Vroeger zei men dat we op Nederland moesten wachten en een paar jaar daarvoor op Duitsland, met als gevolg dat het buitenlands vrachtverkeer gretig gebruik maakt van ons gratis wegverkeer en de nodige slijtage teweegbrengt. Wij betalen hiervoor de rekening en zien de extra inkomsten sinds jaren voor onze neus voorbijgaan.
Ik begrijp niet goed wat er in de mensen schuilt, men laat zich mee slepen door allerlei groene jongens. Ofwel ga je in de brousse wonen ofwel in een soort welvaartstaat. In de jaren zestig werd het plan gemaakt: honinggraatstructuur van autowegen en dat was goed voor dertig jaar. Daarna moet men opnieuw deze structuur hervatten, doch heeft men heel belangrijke puzzelstukken nog niet uitgevoerd - onder druk van toen Agalev en de Boerenbond - en men is nog niet opnieuw begonnen. En kijk, waar staan we nu? Kijk naar de ring van Antwerpen die anno 2012, nog altijd niet is afgewerkt. En dan te zeggen dat dit dateert van de begin jaren zestig. Wegversmallingen brengen nog meer files ,maar nog steeds zeult men mede met de groene fanatiekers. Wel, voor mijn part kan je niet genoeg in de file staan. Zo simpel is dat! De groene jongens moeten alle comfort hebben en dat beseffen de anderen niet. Uren kan ik er over praten, maar het heeft geen zin.
Reactie anoniem (gegevens bekend bij de redactie) :
Het is niet moeilijk, iedereen wil met zijn eigen autootje de weg op. Kijk naar Duitsland, daar is carpoolen al lang een begrip.Neem in België iedere wagen met enkel de chauffeur in van de baan en wij hebben ruimte zat. 20% van het personenvervoer zitten op de snelwegen niks te doen. En niet te vergeten "DE WEGENWERKEN" van tegenwoordig, maar het is al jaren een feit dat de planningen van wegenwerken een ramp is. Men weet niet meer welke richting men moet kiezen om geen oranje borden tegen te komen en ik kan het weten, want ik ben internationaal chauffeur.
Minder vrachtwagens op de wegen door alternatieven
Reactie van Michiels, G.:
Ik heb reeds 40 jaar geleden een verhandeling gemaakt aangaande deze problematiek!Heel simpel : een vrachtwagen mag slechts op de weg in het land waar deze moet laden of lossen. De rest van het traject staat de vrachtwagen op de trein of waar mogelijk op de boot via het water! Dit vraagt uiteraard een verdere uitbouw van het spoorwegnet,aanpassing van kanalen, maar men stuit op enkele machtige kordons. Nu de fossiele brandstoffen schaarser worden is de tijd misschien rijp! Verzekert minstens een vermindering van 50% van de wegbelasting en is een pluspunt voor een veiliger verkeer op de weg!"
Enkel een structurele en grondige aanpassing kan hier een oplossing bieden. Ik stel voor om een autotrein in te leggen om het doorgaand verkeer (vooral vrachtverkeer) op te vangen van Rijsel naar Breda (langs de E17) en van Oostende naar Aachen (langs de E40). Dit kan wel worden georganiseerd zoals bv analoog met de chunnel. Dit zou al heel wat verkeer van de wegen afhouden en een interessant alternatief geven voor de dichtgeslibde wegen. Het is natuurlijk ook zo dat de secundaire wegen eveneens dichtslibben door alle ingevoerde verkeersremmers die gewoon het verkeer 50% langer op de baan houden. Vroeger kon je een gemiddelde rijden van 60 km/u op secundaire wegen, nu kom je nog aan 30 à 40 Km/u. Maar ja, veiligheid boven alles?