Zoeken in blog

Laatste commentaren
  • Ritsen = geen verkeerslichten meer nodig ? (Brussel-rijder)
        op

    Pas snelheid aan en maak ‘ritsen’ verplicht

  • gepensioneerd (chris marivoet)
        op

    Pas snelheid aan en maak ‘ritsen’ verplicht

  • Voorstel (A Vers)
        op

    Haal idioten uit het verkeer via snelrecht

  • Zachte corruptie ... (Nigel)
        op

    Tol heffen op de snelwegen

  • Minder firmawagens en km vergoeding afschaffen (D. Hoste)
        op

    Minder op- en afritten en werktijden spreiden

  • Leve de dictatuur? (Walter Claeys)
        op

    Teveel auto’s in een te klein land

  • achterlichten (vlaeminck freddy)
        op

    Betere stoplichten achterkant voertuigen

  • zeer juist graag minder onbekwame politici aub (Benoy)
        op

    Het is tijd dat de automobilist in 'ere' wordt hersteld

  • Mr. (Urbain Van Asch)
        op

    Het is tijd dat de automobilist in 'ere' wordt hersteld

  • Mr. (Urbain Van Asch)
        op

    Recht op vrije mobiliteit

  • Mr. (Urbain Van Asch)
        op

    Mechelen zonder bussen?

  • is natuurlijk goed gezien voor gepensioneerden! (Benoy)
        op

    Hieronder een optimistische reactie van iemand die zelfs niet weet wat een file is

  • dit is inderdaad de realiteit voor de kleine man (Benoy)
        op

    Onze welvaart neemt af. Dus arm en zonder files?

  • zo is het meestal! (Benoy)
        op

    Grote Ring politiek tegengehouden?

  • zeer grote vrachtwagens enkel s nachts in steden (Benoy)
        op

    Test het weghouden van vrachtverkeer tijdens de spits

  • minder vrachtwagens in de dag (Benoy)
        op

    Minder op- en afritten en werktijden spreiden

  • niet alleen in Brussel maar zou overal moeten gelden (Benoy)
        op

    Te vaak stoppen voor verkeerslichten in Brussel

  • ook fietsers en voergangers werden vergeten (Benoy)
        op

    Groene golven helpen


  • SenNetMagazine
    Pak de strijd tegen ons fileleed nu eens anders (beter) aan!
    Pak dat nu eens aan, zegt onze columnist Jan Schils. Zijn toverwoorden? ‘Mentaliteitswijziging’ en ‘decentralisatie’.

    Houd je aan de snelheidslimieten op de snelweg

     Reactie van Asnong, Fl.:

    Ten eerste: Laat op de snelwegen de opgelegde snelheidslimieten absoluut respecteren.
    Nu zie je telkens bij de elektronische snelheidsindicaties dat de automobilisten zich niet houden aan de aangegeven maximum snelheid. Het gevolg hiervan is dat men iets verder weer stil komt te staan in een file.
    Ten tweede. Verminder het aantal bedrijfswagens, zodat niet een massa enkelingen zich op vaste tijdstippen op de weg begeven. Indien men met eigen wagens zou moeten rijden, dan zou er zeker meer voor openbaar vervoer worden gekozen.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (4 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Meer met de motor en de scooter rijden

     Reactie anoniem (gegevens bekend bij de redactie) :

    “In het artikel wordt nergens melding gemaakt over het gegeven dan er in die "te veel auto's" meestal maar 1 persoon zit.
    Waarom dan een voertuig voor 5 personen op de weg brengen?
    Ik heb jarenlang woon/werk verkeer gereden met mijn motorfiets, kon overal tussen de files door. Automobilisten waren niet overal even hoffelijk om me door te laten (uit frustratie wellicht). Mocht de helft van de auto's waar slechts 1 persoon in zit vervangen worden door een motorfiets of scooter dan zijn de files voor een deel opgelost. Bijkomend voordeel is dat de automobilisten dan eindelijk eens rekening zullen houden met motorfietsers. Er zullen er immers te veel zijn om te blijven negeren. Echter, onze regering schijnt de laatste jaren steeds meer regeltjes uit de mouw te schudden die het motorrijden onaantrekkelijk maken, dit onder het mom van "veiligheid".
    Wees gerust… een verstandige motorrijder weet heus wel hoe hij zelf voor zijn veiligheid moet zorgen. De 5% die als gekken rijden vallen helaas het meeste op en daar wordt de andere 95% voor gestraft.
    Tot nu toe hadden we één keer een minister van mobiliteit die het plaatje snapte: Renaat Van Landuyt. Dat was zelf een motorrijder. Helaas... als je je job goed doet wordt dat niet altijd gewaardeerd.
    Hilde Crevits: ga eens bij Renaat ten rade.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (5 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Bedrijfswagen echt nodig?

     Reactie van Demaeght, R.:

    “Groene golven en decentralisatie, alsook werken van thuis uit zijn inderdaad realistische werk- en verkeersvriendelijke oplossingen.
    De overheid moet echter wel iets doen (zowel praktisch als financieel) voor de vertegenwoordigers en anderen werknemers die hun werk niet kunnen uitvoeren zonder wagen en wekelijks duizenden kilometers afleggen.
    Secretaresses of administratieve medewerkers van grote firma's moeten inderdaad niet beloond worden met een bedrijfswagen, zij hebben die niet nodig om hun werk effectief te kunnen uitvoeren Vertegenwoordigers daarentegen wel!.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (7 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    De Lange Wapper wél een oplossing

     Reactie van Croes, A.:

    “Al de oplossingen die in Antwerpen worden voorgesteld, zijn reeds eerder aangereikt. Wanneer er een ernstigere oplossing wordt uitgewerkt - zoals de Lange Wapper - dan wordt deze oplossing van alle kanten bestreden, zogezegd wegens milieuredenen.
    Het wordt tijd dat iedereen gaat beseffen dat de industrie – die de laatste 100 jaar voor enorm veel welstand heeft gezorgd - ook schaduwzijden heeft.
    De brug is op een ondemocratische manier weggestemd, mede omdat sommige tegenstanders belangen hebben op Linkeroever.
     
    Het systeem dat iedereen zomaar werken kan laten stil leggen, is verdomd ondemocratisch.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Heel België is een puinhoop!

     Reactie van Van Den Brande, M.:

    Fileproblemen? Nooit gekend. Ik ben dichter bij m'n werk gaan wonen! Men heeft mobiliteit gecreëerd en de mensen gaan grotere afstanden afleggen om naar hun werk te gaan.

     

    ·         Invoegen(ritsen) ..... kent men hier niet (of zo goed als niet)

    ·         Aanpassing, hoffelijkheid en wederzijds respect in het verkeer ?... kennen veel bestuurders niet !

    ·         Automobilisten die op de autostrade in het middenvak blijven rijden tegen gematigde snelheid en trager rijden dan automobilisten op het rechter rijbaanvak, hinderen het verkeer. Deze zijn de grootste veroorzakers van ongelukken en deze zouden dan ook zwaardere boetes moeten krijgen dan anderen.

    ·         Ring rond Antwerpen? Geef de Liefkenshoek tunnel vrije doorgang en verplicht de vrachtwagens die van het Noorden of het Oosten komen en richting Linker Oever moeten om er door te rijden (+/- 40 % minder verkeer op de ring)

    ·         Ring rond Brussel (ter hoogte van het vier armen kruispunt). Rij je daar 90 km/u , dan wordt je gewoon van de baan getoeterd of geduwd en wordt je vooral kwaad aangekeken!

    ·         De stress is de grootste boosdoener in het verkeer. Niets kan snel genoeg gaan!

     

    Dat ze de Minister van verkeer eens aanpakken en betere wegen laat aanleggen.  Zijn ze zo lang naar school geweest om niet te weten dat je geen boter koopt voor de prijs van margarine of geen Mercedes koopt voor de prijs van een Lada? Heel België is een puinhoop! (in vergelijking met andere West-Europese landen).
    Dit betekent kortweg een langere levensduur voor de rijwegen, minder herstellingswerken maken, een vlottere doorstroming van het verkeer als gevolg en vooral op termijn veel geld bespaard in ons  "Staatskaske".
    Voilà,  een preek van een gepensioneerde met 40 jaar rijervaring.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (5 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Lanceer een anti-file website! En laat betalen om in druk verkeer te rijden

     Reactie van Claesen, W.:

    Creëer een anti-file website, zoiets als de buienradar. Ik log in en kijk of er om 8h file is op een bepaalde autostrade in België.
    Als het dan zwart wordt voor mijn ogen, blijf ik daar weg als ik er niet moet zijn,  bv gepensioneerden, doppers, zwartwerkers, drugsdealers enz...
    Alleen mensen die werken moeten er kunnen rijden.
    Een volgende stap zou kunnen zijn dat ik het aan het systeem meedeel dat ik op die of die autostrade ga rijden en dat ik dan betaal.
    Hoe drukker hoe duurder.  Een soort tol afhankelijk van de drukte.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (5 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Maak verkeersknooppunten met veilige op- en afritten

     Reactie anoniem (gegevens bekend bij de redactie) :

    “Verkeersknooppunten mogen niet te bruusk gemaakt worden.  Een voorbeeld is de afslag Hasselt op de E313 komende van Luik. Die heeft een uitvoegstrook van ongeveer 300 meter. De  snelheid op de autosnelweg is 120km/uur en aan het einde van de uitvoegstroop 50km/u, Maar daar moet je een bocht van 90° maken.  Daar gaan regelmatig vrachtwagens en personenwagens uit de bocht. 
    Kunnen er in Hasselt geluidsdichte
    schermen geplaatst worden tegen het lawaai van hevig remmende vrachtwagens?  Neem een voorbeeld aan de verkeerswisselaar van Lummen. Daar kan je aan een goede snelheid van richting veranderen!
    Ga eens kijken in Nederland en Duitsland.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Organiseer het schoolverkeer beter!

     Reactie van Deceulaer, G.:

    “Schaf de scholen af en vermenigvuldig de ‘bankholidays’ ...
    Ok, dit is een boutade, maar veel verkeer is "schoolverkeer".
    Waarom niet aan alle leerkrachten een deftig "minibusje" geven - op voorwaarde dat ze 5 of 6 kinderen ophalen. 
    Schoolbussen kosten blijkbaar te veel en werden afgeschaft, met als gevolg dat ouders zelf heen - en "leeg" terugrijden.
    Zo haal je tijdens spitsuren al een viertal wagens per leerkracht van de baan.  Die auto is dus niets anders dan een soort company-car voor de leerkrachten.

    Stop met dorpswegen - met alle mogelijke verkeersremmers - te maken van vroegere expreswegen. Van Leuven naar Mechelen rijden moet nu haast via E40, R0 en E19, in plaats van langs de bestaande rechte en korte verbinding. Maak deze wegen veilig, onder- of overbrug de kruispunten, schakel afremmingen uit,  maar beperk de snelheid tot 70km/u.  Er wonen nu al weinig mensen langs die wegen, het zijn meestal bedrijven. Om de overlast voor de schaarse omwoners te compenseren, reduceer de RV tot nul.  Kortom, spreiding van het verkeer, kortere verbindingen, goedkoop alternatief voor autostrades waar toch geen plaats meer voor is.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (5 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Waarom zwijgen over het verkeersvignet?

     Reactie anoniem (gegevens bekend bij de redactie) :

    “Sinds meer dan een jaar wordt er in alle talen gezwegen over het vignet (of een variant ervan) voor ons land.
    Vroeger zei men dat we op Nederland moesten wachten en een paar jaar daarvoor op Duitsland, met als gevolg dat het buitenlands vrachtverkeer gretig gebruik maakt van ons gratis wegverkeer en de nodige slijtage teweegbrengt.
    Wij betalen hiervoor de rekening en zien de extra inkomsten sinds jaren voor onze neus voorbijgaan.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (8 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Men laat zich meeslepen door de groenen!

     Reactie van Cottry, A.:

    “Ik begrijp niet goed wat er in de mensen schuilt, men laat zich mee slepen door allerlei groene jongens. 
    Ofwel ga je in de brousse wonen ofwel in een soort welvaartstaat. In de jaren zestig werd het plan gemaakt: honinggraatstructuur van autowegen en dat was goed voor dertig jaar. 
    Daarna moet men opnieuw deze structuur hervatten, doch heeft men heel belangrijke puzzelstukken nog niet uitgevoerd - onder druk van toen Agalev en de Boerenbond - en men is nog niet opnieuw begonnen. 
    En kijk, waar staan we nu? 
    Kijk naar de ring van Antwerpen die anno 2012, nog altijd niet is afgewerkt. En dan te zeggen dat dit dateert van de begin jaren zestig.
    Wegversmallingen brengen nog meer files ,maar nog steeds zeult men mede met de groene fanatiekers. Wel, voor mijn part kan je niet genoeg in de file staan. Zo simpel is dat! De groene jongens moeten alle comfort hebben en dat beseffen de anderen niet.
    Uren kan ik er over praten, maar het heeft geen zin.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (6 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    De planning van wegenwerken is een ramp

     Reactie anoniem (gegevens bekend bij de redactie) :

    “Het is niet moeilijk, iedereen wil met zijn eigen autootje de weg op. Kijk naar Duitsland, daar is ‘carpoolen’ al lang een begrip.  Neem in België iedere wagen met enkel de chauffeur in van de baan en wij hebben ruimte zat.
    20% van het personenvervoer zitten op de snelwegen niks te doen. 
    En niet te vergeten "DE WEGENWERKEN" van tegenwoordig, maar het is al jaren een feit dat de planningen van wegenwerken een ramp is.

    Men weet niet meer welke richting men moet kiezen om geen oranje borden tegen te komen en ik kan het weten, want ik ben internationaal chauffeur.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Minder vrachtwagens op de wegen door alternatieven

     Reactie van Michiels, G.:

    “Ik heb reeds 40 jaar geleden een verhandeling gemaakt aangaande deze problematiek!  Heel simpel : een vrachtwagen mag slechts op de weg in het land waar deze moet laden of lossen.
    De rest van het traject staat de vrachtwagen op de trein of waar mogelijk op de boot via het water! 
    Dit vraagt uiteraard een verdere uitbouw van het spoorwegnet,  aanpassing van kanalen, maar men stuit op enkele machtige kordons. 
    Nu de fossiele brandstoffen schaarser worden is de tijd misschien rijp!
    Verzekert minstens een vermindering van 50% van de wegbelasting en is een pluspunt voor een veiliger verkeer op de weg!"


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (9 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Een structurele en grondige aanpassing

     Reactie van Loose, J.:

    Enkel een structurele en grondige aanpassing kan hier een oplossing bieden.
    Ik stel voor om een autotrein in te leggen om het doorgaand verkeer (vooral vrachtverkeer) op te vangen van Rijsel naar Breda (langs de E17) en van Oostende naar Aachen (langs de E40).
    Dit kan wel worden georganiseerd zoals bv analoog met de chunnel.
    Dit zou al heel wat verkeer van de wegen afhouden en een interessant alternatief geven voor de dichtgeslibde wegen.
    Het is natuurlijk ook zo dat de secundaire wegen eveneens dichtslibben door alle ingevoerde verkeersremmers die gewoon het verkeer 50% langer op de baan houden. Vroeger kon je een gemiddelde rijden van 60 km/u op secundaire wegen, nu kom je nog aan 30 à 40 Km/u.
    Maar ja, veiligheid boven alles?


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (5 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Rijden vanaf je 23ste?

     Reactie anoniem (gegevens bekend bij de redactie) :

    “Het bezitten en gebruiken van een wagen voor privédoeleinden pas toestaan vanaf 23 jaar.
    Een aantal jaren geleden heb ik deze suggestie met argumenten onderbouwd.
    Denk maar niet dat hier een meerderheid voor is te vinden of dat een bewindspersoon het lef heeft dit in te voeren.

    Het woord automobiel heeft voor mij een andere inhoud, namelijk zoveel mogelijk met eigen lichaamskracht vooruit zien te komen vb lopen, fietsen.
    En daarnaast is er natuurlijk het Openbaar Vervoer met al die chauffeurs die zich zo inzetten om hun medemensen op de plaats van bestemming te brengen.
    Dank daarvoor!!


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (6 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Onze wegen zijn gekrompen

     Reactie anoniem (gegevens bekend bij de redactie) :

    “De politiek zal de files nooit efficiënt aanpakken, maar in tegendeel.
    Hoe meer auto’s meer extra brandstof verbruiken dan normaal, hoe meer ze moeten gaan tanken en hoe meer inkomsten voor de staat.
    Kijk maar eens hoe onze wegen "gekrompen" zijn de laatste 35 jaar.


    1) Begin jaren '80 werden de kruispunten met meerdere rijstroken aangepakt. De rijstroken om rechts en/of links af te slaan werden vervangen door mega vluchtheuvels of stoepen zodat dit sowieso met één tot 2 rijstroken verminderde. We weten allemaal dat je pas links kunt indraaien, als het al terug rood is. Al wie er achterstaat en rechtdoor of naar rechts moet, moet sindsdien ook staan wachten voor die ene die naar links moet. Rechts afslaan kan in de meeste gevallen vlotter maar gaat meestal gepaard met afremmen, want ook fietsers en voetgangers kunnen voor oponthoud zorgen. En ondertussen groeit de file.

    2) Als kind, op de achterbank bij mijn pa, stelde ik in de jaren '70 al vast dat we langer rond reden op zoek naar een parkeerplaats dan dat de eigenlijke rit zelf duurde. Maar het aantal parkeerplaatsen is alleen nog maar minder geworden en nog verder van het doel verplaatst. Nu heeft een duur betaalde professor deze vaststelling gedaan aan de hand van een peperdure studie ... maar wie gelooft erin dat hiervoor de juist maatregelen zullen genomen worden, gelooft nog in sprookjes en elfen.

    3) Toen Dehaene minister van verkeer werd, besliste hij dat fietsers het verkeer moeten afremmen. Prompt werden alle dorpskernen heraangelegd met 20 meter brede voetpaden, maar zonder fietspad.  Gevolg een pak mensen durfden de fiets niet meer op.

    4) De verkeerslichten in België zijn meestal uitgerust met een camera. Maar deze lijkt eerder te dienen om te kijken of er verkeer aankomt om dan de lichten steevast op rood te zetten. Ik ben 10j. geleden eens in Denemarken geweest en daar werd het zo snel mogelijk groen licht. Ik was enkele weken geleden in Nederland en daar werden de lichten eveneens spontaan groen als het mogelijk was.  In België krijg je pas groen als er na lang wachten eindelijk eens een auto opdaagt in de kruisstraat, want deze moet dan steevast stoppen. En liefst van al wordt er gewacht tot je heel dicht bij de lichten bent zodat je extra hard moet remmen om niet door het rood te gaan. Op die manier slijten je banden en remmen extra snel. Als je doorrijdt, word je geflitst. In beide gevallen levert die aanpak extra inkomsten voor de staat op.

    5) En ander stokpaardje is het verkeer een zo groot mogelijk aantal km’s aan omwegen te laten afleggen. Dit door massa's één richtingsstraten en lussen in te voeren en tal van doodlopende straten te maken. Soms moet je helemaal de stad rond om ergens te geraken waarvan je slechts enkel meters verwijderd bent. Je moet echt eens naar Roeselare komen. Hét voorbeeld bij uitstek. Al het verkeer wordt - van welke richting je ook komt - steevast naar de markt en rond de kerk geleid. Men heeft er zelfs de snelste weg naar het station doodlopend gemaakt om toch maar iedereen in de file te hebben voor de verkeerslichten en wat verder massa's overstekende fietsers. Hindernissen en oponthoud die er voordien niet waren. Blijkbaar is brandstof ook een bron van inkomsten voor de staatskas.

    6) Om nog meer files te kunnen genereren, laat men sinds enkele jaren de bussen van ‘de Lijn’ aan de haltes stoppen midden op de rijweg. En wegens het slechte onderhoud van die bussen staat er dan regelmatig ééntje in panne, inderdaad vlak aan de halte midden op de rijweg.

    7) En om nog efficiënter files te generen, werden nu ook nog rijstroken opgeofferd als bus strook. Op echt drukke en brede wegen werden er zelfs 2 tot 3 bus stroken getrokken zodat de rest van het verkeer enkel nog als een extra trage boemeltrein vooruit komt. Het ergste van al is dan nog dat je er nooit een bus ziet rijden, en nog erger, sinds ‘de Lijn’ al die wegcapaciteit gratis en voor niks cadeau heeft gekregen - ten koste van de zwaar belasting betalende automobilist - spreken ze alleen nog maar over het afbouwen van lijnen en dienstregelingen!

    8) Het nieuwe verkeersreglement van Schouppe die het beurtelings parkeren afschaft. Dit werd in de meeste gevallen vervangen door aan beide zijden parkeren toe te laten. Gevolg: de wegen zijn zo smal geworden dat er nog meer fietsers het niet meer zien zitten en nu ook voor de kleinste verplaatsingen de auto pakken.

    9) Dorpskernen worden steeds meer verplaatst naar het midden van een drukke verbindingsweg of steenweg, in plaats van er naast, waar er meestal plaats zat is. Dan gooit men wat bloembakken en verkeersdrempels op de weg en een paar zones 30, want ja al die zotten die door de dorpskern scheren dat kan toch niet hé.

    10) Zelfde principe met de hoofdingang van scholen. Schoolterreinen grenzen meestal aan meerdere straten maar waar wordt de hoofdingang georganiseerd denk je? Juist, op de drukste steenweg waaraan de school grenst. Dit heeft al veel jonge levens gekost, maar het gezond verstand boven halen, vergeet dat maar. Het moet en zal geld in de staatskas brengen. De steenweg wordt aangepakt om zoveel mogelijk files te hebben en nog een zone 30 er bovenop, dit is een echte kaskraker voor de staat.

    11) Dan zijn er ook nog de subsidies van Europa voor het creëren van werkgelegenheid in economisch achtergestelde gebieden. Waarom denk je dat het vrachtwagenverkeer zo explosief is toegenomen? Niet om hier werk te verschaffen, neen, maar om zoveel mogelijk werk van hier weg te voeren naar verre ex-Oostblok landen. Waarom ook niet? Het transport wordt toch betaald door de belastingbetaler. Maar als het afgewerkt is, komen de producten wel terug naar hier om hier verkocht te worden. Dit zorgt voor 2x extra verkeer, eerst wegvoeren en dan terughalen.

     

    Brussel is een ander verhaal. Daar zit veel te veel business op elkaar gepakt. In de jaren ’70 waren files dan ook enkel iets typisch voor Brussel. Maar daar heeft de politiek iets aan gedaan, dankzij bovenstaande maatregelen zijn onze politiekers er met succes in geslaagd om het fileprobleem uit te breiden over het hele land. Je kan toch niet zeggen dat ze niet goed zijn en hun buitensporige wedde niet waard zijn hé. Problemen maken, uitbreiden en er de staatskas mee vullen, super toch, niet?

    Ik geloof nooit dat de politiek ook maar iets zal doen om het verkeer terug vlot te trekken. Wel integendeel, want dan hebben ze weer een excuus om nog meer taksen in te voeren zoals rekeningrijden bijvoorbeeld of fijnstoftaks of iets anders geks om iets te belasten dat ze zelf de afgelopen 35jaar bewust gecreëerd hebben.

    Alle schuld op de burger zelf steken nl dat ze teveel met de auto rijden en de mensen tegen elkaar opzetten, zoals met de zonnepanelen nog niet zolang geleden, is veel eenvoudiger, populairder en verkoopt als zoete broodjes.  De massa loopt met open ogen in de val en dit brengt het meeste geld in het laatje.

    Zoals de Romeinen al zeiden: Verdeel en heers!


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (9 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Als je wilt kom ik er ook eens over praten

     Reactie van Calberson, S.:

    “Verkeer – Ronde punten (Rotondes) - Voorrang

    ·         Problemen

    ·         Overdreven snelheid zorgt voor onveilig verkeer met als gevolg verkeersdoden en     verkeersgewonden

    ·         Files zorgen voor grote CO2-uitstoot

    ·         Wachtende voertuigen aan de verkeerslichten zorgen voor CO2-uitstoot

    ·         Verscheidene verkeersstromen moeten elkaar kruisen

    ·         Links afslaande voertuigen belemmeren achteropkomend verkeer

    ·         Links afslaande voertuigen veroorzaken files en kunnen slecht met mondjesmaat afslaan aan de verkeerslichten

    ·         De huidige aanleg van kruispunten nemen een te groot beslag op ruimte

    ·         Afslagrijvakken vragen extra ruimte en extra aanleg

     

    ·         Vaststellingen

    ·         Voorrang voor voertuigen op het rond punt, dus links voorrang

    ·         Hoofdwegen krijgen voorrang door aanduiding met verkeersborden: resultaat = links voorrang

    ·         Voorstel Flor Konings, ex-rijkswachter: voorrang geven aan de hoofdwegen = links voorrang

    ·         Oprit van de snelweg, het verkeer op de snelweg heeft voorrang = links voorrang

    ·         Het is echter duidelijk dat aan de algemene regel van voorrang van rechts niet kan gesleuteld worden.

     

    ·         Suggesties

    ·         vooral voor niet-snelwegen.

    ·         voor op- en afritten van snelwegen zijn ook mogelijkheden ivm met ronde punten, die hier niet worden uitgewerkt.

     

    ·         Wetgeving en reglementering

    ·         Betere definitie van een rond punt en signalisatie door een specifiek bord

    ·         Verboden voor te steken op een rond punt met 1 baanvak, nuttig voor fietsers en motorrijders en deels het oplossen van het dode hoekprobleem

    ·         Verplicht voorsorteren bij een rond punt met meerdere vakken, zowel vóór het rond punt als op het rond punt zelf.

    ·         Oprijverbod wanneer de te kiezen uitrit niet vrij is.

    ·         Bij een rond punt met meerdere rijstroken: wanneer je voorsorteert op de 2de rijstrook, verplicht invoegen op 1ste rijstrook na het passeren van de 1ste uitrit

    ·         Rond punt met afzonderlijk fietspad: ….

     

    ·         Voordelen

    ·         Verkeersveiligheid

    ·         matiging van snelheid

    ·         minder doden en zwaar gewonden

    ·         geen voertuigen die elkaar kruisen wegens rijden op het rond punt

    ·         geen spookrijders bij vergissing vanwege de vorm van de verkeerseilandjes

    ·         een uniform systeem: geen vergissingen of twijfels

    ·         Huidige kruispunten met verkeerslichten vormen - bij uitvallen van de lichten - een reëel gevaar en vereisen dikwijls inzet van personeel.

    ·         Gedeeltelijke oplossing voor het dodehoekprobleem

    ·         Milieu - minder CO2-uitstoot wegens maximaal inspelen op variërend verkeersaanbod

    ·         Doorstroming - maximaal wegens flexibiliteit op aanbod verkeerstroom in welke richting ook

    ·         Geen onderscheid tussen doorgaand, links- of rechts afslaand verkeer, hetzelfde resultaat voor verkeer in alle richtingen

    ·         Kosten - een eenmalige kost voor de aanleg van een rond punt

    ·         Veel minder verkeerslichten, deze zijn dikwijls overbodig palen- platen – elektriciteit

    ·         Massa’s voorrangsborden worden overbodig

    ·         Maatschappelijke kosten verminderen: doden en gewonden, schade aan voertuigen
    geen verkeerspolitie nodig voor verkeersregeling, wel voor controle op de toepassing van de specifieke vereisten van de verkeerswetgeving ‘ronde punten’

    ·         Minimale kosten onderhoud

    ·         Wijziging van de voorrangsregels op een gewoon kruispunt door het te signaleren met een specifiek verkeersbord als een rond punt, is een minimale kost

    ·         Onderhoud minimaal

    ·         Signalisatie specifiek bord rond punt

    ·         bewegwijzering met aangepaste borden:

    ·         vooraf open cirkel met aangeven bestemmingen

    ·         wegwijzers aan de uitritten van het rond punt

    ·         voorsorteerborden bij rondpunten met meer dan 1 vak

     

    ·         Voorwaarden infrastructuur en signalisatie

    ·         Rond punt met 1 vak

    ·         Rond punt met 2 vakken

    ·         Rond punt zonder vakken = herdefinitie van een gewoon kruispunt door signalisatie met een verkeersbord waardoor de voorrangsregels op het kruispunt deze zijn van het rond punt = links voorrang. Dit is vooral van toepassing voor de plaatsen waar - wegens plaatsgebrek - geen echt rond punt kan worden aangelegd.  vb in bebouwde kommen en stedelijke agglomeraties is dit het geval

    ·         Hoek waarin toegangswegen op het rond punt toekomen, zo uitvoeren dat niet langs het rond punt kan gescheerd worden

    ·         Rond punt met tramverkeer: plaatsen van lichten op de toegangswegen die door de tram gestuurd worden, de tram rijdt over het rond punt, rechtdoor en met afslaan

    ·         Verkeersbord met bewegwijzering: niet gesloten cirkel met aangeven van uitritten en bestemmingen

    ·         Wegwijzer bij elke uitrit van het rond punt

    ·         Rond punt met afzonderlijk fietspad …

    ·         Driehoekig

    ·         Verkeerseiland tussen oprit en uitrit van een rond punt

    ·         Alleen verkeerslichten in uitzonderlijke gevallen en op spitsuren die toevoer naar het rond punt doseren, cirkelvormig groen geven

    ·         Schilderen van haaientanden voor het aangeven van de begrenzing, het begin van het rond punt

     

    ·         Conclusies

    ·         Ronde punten (of rotondes) zijn een must.

     

    ·         Andere, niet voor ronde punten.

    ·         Automatische rood lichtsignalisatie bij overschrijden van de maximum snelheid op gewone wegen eventueel gecombineerd met flitspalen, cfr gemeente Rumst of Reet, gebruikelijk in Spanje.

    ·         Toevoerdosering voor voertuigen op snelwegen door afwisselend rood en groen licht o.a. van toepassing in San Francisco, eventueel gecombineerd met flitspaal. Dit om de toevoer dynamisch te regelen in verband met het maximaliseren van de doorstroming op de hoofdwegen.

    ·         Volautomatisering van de afhandeling van flitspaalboetes, vb boetes binnen de 3 dagen in je brievenbus. 

     

     


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    File oplossen door allemaal minder snel te rijden.

     Reactie anoniem (gegevens bekend bij de redactie) :

    “Over fileleed wil ik  - als weggebruiker a rato van 50.000km/jaar - 't volgende kwijt: Er zijn natuurlijk teveel auto's, en oplossen kan je 't probleem dus - voorlopig - niet, maar ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat de "knappe koppen" die van hun baas een dikke Audi of BMW krijgen nog altijd niet begrepen hebben dat grotendeels zij het zijn die een deel van het fileprobleem veroorzaken. Door bijvoorbeeld 's morgens zolang het kan iedereen te ergeren met 140 te blazen op 't links vak, om dan de harmonica te zien dichtplooien, en allemaal op de rem te gaan staan...! Ik rijd 's morgens al jaren tussen de camions - op cruise control aan 89km/u -  en daar heb je dat veel minder ....
    Ook ik wil dat het zo snel mogelijk vooruitgaat, maar gek genoeg doe je dat door ALLEMAAL minder snel te rijden, waardoor de verkeersstroom blijft lopen zonder die harmonica-stops....
    Wordt het ook eens geen tijd om die "eerst-ikkers" - die 's morgens een heel land lam leggen omdat zij absoluut eerst moesten zijn en daarmee een ongeval veroorzaken - mee te laten opdraaien voor de economische schade die daar 't gevolg van is ..? 't Zou wel helpen denk ik ...
    En nog dit: 't lijkt me een vergissing te denken dat LZV's de zaak verergeren, want qua ingenomen plaats verandert er niets, en technisch worden die dingen meer en strenger gecontroleerd dan auto's, daar zit het dus niet .... Te groot snelheidsverschil met auto's omdat ze zwaarder en logger zijn zegt u ...? Dat kan, maar pas dan op drukke momenten de auto-snelheid aan, en het verschil wordt beheersbaar en veiliger.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (5 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Eng tussen vrachtwagens aan afrit

     Reactie van Degrieck, R.:

    “Niets zo akelig als tussen een dubbele rij rijdende vrachtwagens  moeten induiken om aan je afrit te geraken en zo eng als de pas afgesneden  worden door een kolos die even in vijf minuten een collega wil inhalen terwijl je zelf niet  kunnen uitwijken naar het derde vak.
    Op Lanzarote rijden de vrachtwagens op een ander traject dan de personenwagens . Geen files , en een zondags gevoel!


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (10 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Doorstroming Mortsel een ramp na aanpassingen

     Reactie anoniem (gegevens bekend bij de redactie) :

    “Ik heb al lang het gevoel dat er hier onwaarschijnlijke files zijn. Het is nu fijn te lezen dat een onderzoeksbureau dit ook vindt. Het is wel fijn om te lezen dat "doorstroming van het autoverkeer op de grote verkeersassen" van belang is. Het is wel vreemd te zien dat de recente aanpassingen aan de Liersesteenweg en de Antwerpsesteenweg in Mortsel eigenlijk ervoor zorgen dat de doorstroming verhinderd wordt. En dit voor een grote verkeersas die al sinds mensenheugenis Antwerpen met de Kempen verbindt. Net zoals de Provinciesteenweg / Antwerpsesteenweg tussen Boechout en Lier. Groene golf is hier ongekend en doorstroming wordt verhinderd...
    In een vlaag van waanzin probeer ik het openbare vervoer wel eens en kom telkens bedrogen uit... ofwel is er slechts een bus / trein om het uur ofwel is er na 23u of voor 06 geen verbinding…Politieke onwil?


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Wie slacht er nu de kip met de gouden eieren?

     Reactie anoniem (gegevens bekend bij de redactie) :

    “Files kosten de bedrijven veel geld en brengen vadertje staat veel op. Stel je bouwt een toren van 100 m hoog. Dan gaat men eerst een analyse maken van de ondergrond: hoe, wat, waar ... Eens die er is gaat men een analyse maken van het te gebruiken beton, de samenstelling en zo.  Dan pas gaat men bouwen en worden er stalen genomen. Voldoet het beton niet wordt het niet gebruikt .
    Nu, mijn inziens gebeurt dit niet bij de wegenaanleg met als gevolg steeds meer en meer werken, ongevallen en files. Onder meer veroorzaakt door de onstabiele ondergrond en minderwaardige asfalt, want ik denk niet dat er een heel strenge norm voor is.  Dus dat leidt tot spoorvorming en nog meer werken,  Er zijn voorts teveel op en afritten. Maak rotondes in plaats van lichten, maak parkings aan de grote steden en leg bussen in naar de stad ( 1 bus , 50 man , 50 wagens minder ). Bedrijven kunnen hun personeel daar dan ophalen ( beloon dan deze bedrijven ), Volkswagen deed dit bijvoorbeeld en het lukte ook nog! Verhuur fietsen , elektrische fietsen , de post heeft ze al. Schaf minder stations af, schaf minder bussen af. Dat gebeurt nu veel te veel. Moderniseer het openbaar vervoer.  Stel je voor, een bedrijf in Brussel waar 1000 man werkt in 3 ploegen. Mensen komen van zowat overal. Als ze met het openbaar vervoer tot aan de stadsparking komen en worden opgehaald door de bus van het bedrijf , dan maakt dat 6 a 7 bussen per shift , dus dat is algauw 300 auto's minder in Brussel en 7 bussen meer.  Maar ja, dan heeft vadertje staat geen inkomen niet meer, er worden heel dure analyse bureaus ingezet maar wat gebeurt er met hun resultaten? Niks, helemaal niks. Met het geld dat nu naar onderzoeksbureaus gaat kan er heel veel gedaan worden.

    Probeer maar een keer van mijn woonplaats naar mijn werk te gaan met het openbaar vervoer.  Het kan, dat geef ik eerlijk toe en toch neem ik de auto. Waarom zal je vragen?  Op 5 dagen kom ik vier dagen te laat. Eerst moet ik een belbus nemen.  Als die stipt is haal ik de volgende bus. Maar dat is zelden het geval, dus mis ik de bus.  Ik kan dan te voet gaan maar dan ben ik een uur te laat. Een keer maar geen vier keer! Mijn baas zou niet tevreden zijn. Ik ben voor carpoolen, maar mijn collega’s helaas niet.
    Dus we moeten met zijn allen een andere mentaliteit opbouwen, minder gejaagd zijn en wat soepeler worden. Alleen zo kan je de files oplossen.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!



    Blog als favoriet !

     

     

     



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!