Pak de strijd tegen ons fileleed nu eens anders (beter) aan!
Pak dat nu eens aan, zegt onze columnist Jan Schils. Zijn toverwoorden? ‘Mentaliteitswijziging’ en ‘decentralisatie’.
Eng tussen vrachtwagens aan afrit
Reactie van Degrieck, R.:
Niets zo akelig als tussen een dubbele rij rijdende vrachtwagens moeten induiken om aan je afrit te geraken en zo eng als de pas afgesneden worden door een kolos die even in vijf minuten een collega wil inhalen terwijl je zelf niet kunnen uitwijken naar het derde vak. Op Lanzarote rijden de vrachtwagens op een ander traject dan de personenwagens . Geen files , en een zondags gevoel!
Reactie anoniem (gegevens bekend bij de redactie) :
Ik heb al lang het gevoel dat er hier onwaarschijnlijke files zijn. Het is nu fijn te lezen dat een onderzoeksbureau dit ook vindt. Het is wel fijn om te lezen dat "doorstroming van het autoverkeer op de grote verkeersassen" van belang is. Het is wel vreemd te zien dat de recente aanpassingen aan de Liersesteenweg en de Antwerpsesteenweg in Mortsel eigenlijk ervoor zorgen dat de doorstroming verhinderd wordt. En dit voor een grote verkeersas die al sinds mensenheugenis Antwerpen met de Kempen verbindt. Net zoals de Provinciesteenweg / Antwerpsesteenweg tussen Boechout en Lier. Groene golf is hier ongekend en doorstroming wordt verhinderd... In een vlaag van waanzin probeer ik het openbare vervoer wel eens en kom telkens bedrogen uit... ofwel is er slechts een bus / trein om het uur ofwel is er na 23u of voor 06 geen verbinding Politieke onwil?
Reactie anoniem (gegevens bekend bij de redactie) :
Files kosten de bedrijven veel geld en brengen vadertje staat veel op. Stel je bouwt een toren van 100 m hoog. Dan gaat men eerst een analyse maken van de ondergrond: hoe, wat, waar ... Eens die er is gaat men een analyse maken van het te gebruiken beton, de samenstelling en zo.Dan pas gaat men bouwen en worden er stalen genomen. Voldoet het beton niet wordt het niet gebruikt . Nu, mijn inziens gebeurt dit niet bij de wegenaanleg met als gevolg steeds meer en meer werken, ongevallen en files. Onder meer veroorzaakt door de onstabiele ondergrond en minderwaardige asfalt, want ik denk niet dat er een heel strenge norm voor is.Dus dat leidt tot spoorvorming en nog meer werken,Er zijn voorts teveel op en afritten. Maak rotondes in plaats van lichten, maak parkings aan de grote steden en leg bussen in naar de stad ( 1 bus , 50 man , 50 wagens minder ). Bedrijven kunnen hun personeel daar dan ophalen ( beloon dan deze bedrijven ), Volkswagen deed dit bijvoorbeeld en het lukte ook nog! Verhuur fietsen , elektrische fietsen , de post heeft ze al. Schaf minder stations af, schaf minder bussen af. Dat gebeurt nu veel te veel. Moderniseer het openbaar vervoer.Stel je voor, een bedrijf in Brussel waar 1000 man werkt in 3 ploegen. Mensen komen van zowat overal. Als ze met het openbaar vervoer tot aan de stadsparking komen en worden opgehaald door de bus van het bedrijf , dan maakt dat 6 a 7 bussen per shift , dus dat is algauw 300 auto's minder in Brussel en 7 bussen meer.Maar ja, dan heeft vadertje staat geen inkomen niet meer, er worden heel dure analyse bureaus ingezet maar wat gebeurt er met hun resultaten? Niks, helemaal niks. Met het geld dat nu naar onderzoeksbureaus gaat kan er heel veel gedaan worden. Probeer maar een keer van mijn woonplaats naar mijn werk te gaan met het openbaar vervoer.Het kan, dat geef ik eerlijk toe en toch neem ik de auto. Waarom zal je vragen?Op 5 dagen kom ik vier dagen te laat. Eerst moet ik een belbus nemen. Als die stipt is haal ik de volgende bus. Maar dat is zelden het geval, dus mis ik de bus. Ik kan dan te voet gaan maar dan ben ik een uur te laat. Een keer maar geen vier keer! Mijn baas zou niet tevreden zijn. Ik ben voorcarpoolen, maar mijn collegas helaas niet. Dus we moeten met zijn allen een andere mentaliteit opbouwen, minder gejaagd zijn en wat soepeler worden. Alleen zo kan je de files oplossen.
Hieronder een optimistische reactie van iemand die zelfs niet weet wat een file is
Reactie van Verbist, J.:
Hallo allemaal, Ik sta nooit in de file. Ik begrijp niet dat zij die in de file staan, de autostrade nog nemen. Begin maar eens met een gewone landkaart te nemen van België en stippel een alternatieve route uit. Ik ben daar nu zelfs zo bedreven indat ik de verkeerslichten op vele plaatsen kan omzeilen. Leer je land terug kennen op de landkaart, vergeet de autostrade en die verdomde GPS en je voelt je terug zo vrij als een vogel in je wagen. Gedaan met de ergernis, maar het vraagt een kleine inspanning.