Zoeken in blog

Laatste commentaren
  • Ritsen = geen verkeerslichten meer nodig ? (Brussel-rijder)
        op

    Pas snelheid aan en maak ‘ritsen’ verplicht

  • gepensioneerd (chris marivoet)
        op

    Pas snelheid aan en maak ‘ritsen’ verplicht

  • Voorstel (A Vers)
        op

    Haal idioten uit het verkeer via snelrecht

  • Zachte corruptie ... (Nigel)
        op

    Tol heffen op de snelwegen

  • Minder firmawagens en km vergoeding afschaffen (D. Hoste)
        op

    Minder op- en afritten en werktijden spreiden

  • Leve de dictatuur? (Walter Claeys)
        op

    Teveel auto’s in een te klein land

  • achterlichten (vlaeminck freddy)
        op

    Betere stoplichten achterkant voertuigen

  • zeer juist graag minder onbekwame politici aub (Benoy)
        op

    Het is tijd dat de automobilist in 'ere' wordt hersteld

  • Mr. (Urbain Van Asch)
        op

    Het is tijd dat de automobilist in 'ere' wordt hersteld

  • Mr. (Urbain Van Asch)
        op

    Recht op vrije mobiliteit

  • Mr. (Urbain Van Asch)
        op

    Mechelen zonder bussen?

  • is natuurlijk goed gezien voor gepensioneerden! (Benoy)
        op

    Hieronder een optimistische reactie van iemand die zelfs niet weet wat een file is

  • dit is inderdaad de realiteit voor de kleine man (Benoy)
        op

    Onze welvaart neemt af. Dus arm en zonder files?

  • zo is het meestal! (Benoy)
        op

    Grote Ring politiek tegengehouden?

  • zeer grote vrachtwagens enkel s nachts in steden (Benoy)
        op

    Test het weghouden van vrachtverkeer tijdens de spits

  • minder vrachtwagens in de dag (Benoy)
        op

    Minder op- en afritten en werktijden spreiden

  • niet alleen in Brussel maar zou overal moeten gelden (Benoy)
        op

    Te vaak stoppen voor verkeerslichten in Brussel

  • ook fietsers en voergangers werden vergeten (Benoy)
        op

    Groene golven helpen


  • SenNetMagazine
    Pak de strijd tegen ons fileleed nu eens anders (beter) aan!
    Pak dat nu eens aan, zegt onze columnist Jan Schils. Zijn toverwoorden? ‘Mentaliteitswijziging’ en ‘decentralisatie’.

    Groene golven helpen

     Reactie anoniem (gegevens bekend bij de redactie):

    “Ten eerste: Er bestond ooit een volledig plan van autosnelwegen, expreswegen, provinciale wegen en lokale wegen.  Maar toen kwamen allerlei "experts" aanzetten met de theorie dat "hoe meer wegen men bouwt, hoe meer verkeer er komt". Een kwarteeuw later kunnen wij vaststellen dat het niet investeren in wegen niet belet heeft dat de autoverkoop jaarlijks met een aantal procenten is blijven stijgen en dat het gebruik van de auto eveneens jaarlijks met een aantal procenten is blijven stijgen. Intussen heeft men alle gereserveerde ruimten echter laten volbouwen.

    Ten tweede: Over groene golven. Toen ik veertig jaar geleden in het Duitse Lüdenscheid mijn legerdienst deed was de toegang tot het centrum er al geregeld met "grüne Welle". Vorige maand heb ik in het Spaanse Valencia (agglomeratie van 1,8 miljoen inwoners) kunnen vaststellen dat een doorgedreven toepassing van groene golven het verkeer veel vlotter laat verlopen dan in Brussel.

    Ten derde: In Vlaanderen heeft men blijkbaar nog altijd een hekel aan rotondes en zeker aan varianten van rotondes. Zo heeft men in Leuven, onder het argument dat het een veel "stedelijker" oplossing zou zijn, het Artois-kruispunt ingericht als een kluwen van verkeerslichten en kruisingen. Het resultaat : zelfs op rustige momenten staan er auto's te wachten, tijdens verkeerspieken is het een echte ramp. Ook voor fietsers en voetgangers is het onveilig en tijdrovend.”

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (16 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (1)!

    Leg een verdieping aan boven de autosnelweg

     Reactie van Alda,R.:

    “U hebt gelijk i.v.m. het teveel aan auto’s. Volgens Steve Stevaert was dat door de ‘herverdeling’.
    Als minister Crevits geen plaats vindt voor wegenaanleg (teveel huizen) dan bestaat er een wondermiddel: bouw een verdieping boven de autostrades, alleen voor personenwagens, met gescheiden afritten voor personen- en vrachtwagens.
    Deze verdieping kan in de winter met weinig kosten verwarmd worden. vb aan het viaduct Aartselaar-Antwerpen-Zuid.
    Voordelen: geen staart-file aanrijdingen door vrachtwagens, geen regen of sneeuw of ijzel op de gelijkgrondse weg voor vrachtwagens, een weg die in noodgevallen ook door personenwagens zou kunnen gebruikt worden.
    Ook worden alle mogelijke faciliteiten (elektronische en andere) simpeler.
    Een heropleving van de bouw e.d. zullen een mooi gevolg zijn.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (15 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Thuiswerken en “Nomaden".

     Reactie van Lubb, D.:

    “In België wordt een politiek gevoerd van ontrading. Politici zijn zo druk bezig met hun eigen loopbaan dat ze steeds de "gemakkelijkste " oplossing voor alles kiezen. Het verkeer wordt aan zijn lot overgelaten in de hoop dat meer en meer mensen het beu worden en de auto inwisselen voor een nog droeviger openbaar vervoer.
    Thuiswerken, ooit van gehoord? ‘Nomaden’, ooit van gehoord? Dat is minimale aanwezigheid op kantoor. Decentralisatie van administraties?? Eerder het tegendeel!!
    Ik krijg de indruk dat politici een grenzeloos misprijzen hebben ten opzichte van de "low-lives" (=iedereen behalve zijzelf).”


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (9 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!
    Discussie rond het oplossen van de files

    De column over het fileleed in SenNet Magazine van juli 2012 (klik hier) bracht een stroom aan reacties teweeg met naast meningen ook analyses, kritieken, voorstellen tot oplossingen en ideeën.
    Het fileprobleem beroert ons. De SenNet redactie brengt daarom de reacties op het artikel samen in deze blog. 

    De reacties staan in een willekeurige volgorde. Je kan reageren op een mening. Je kan een waardering geven.

    Heb jij een totaal ander idee dat je ook toegevoegd wil zien? Stuur je reactie dan naar
    redactie@seniorennet.be met als onderwerp “Fileleed”. Misschien voegen we ook jouw reactie toe! En hebben we uiteindelijk een mooi dossier voor onze politici?


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (9 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Zorg voor groene golven, ondersteun carpoolen

     Reactie anoniem (gegevens bekend bij de redactie) :

    “Zééééééééker geen LZV's in de ganse EU !!! De geldhonger en vraatzucht van een minderheid mag de meerderheid niet voor schut zetten.
    Carpoolen ondersteunen.
    Groene golven ontwerpen, testen én uitvoeren, niet volgend jaar maar volgende maand.
    Het lokaal openbaar vervoer beter organiseren: wat baat het om het half uur een trein te hebben van Brussel naar Oostende als je in Oostende bv niet naar het industrieterrein kan.
    Meer blauw op straat. “

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (10 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Jan met de pet is de dupe

     Reactie van Francois.:

    "Ik heb 30 jaar internationaal transport gereden voor een Antwerpse firma. Ik ben nu 9 jaar met pensioen.
    Destijds zeiden wij al dat de ontsluiting van de Antwerpse ring minstens 10 jaar te laat was.
    Op dit ogenblik 20 jaar te laat. Dat wij ‘domme, achterlijke chauffeurs’ dat toen al opmerkten, bewijst nog maar eens hoeveel onze ministers om hun goed betalende bevolking geven. Ten eerste. ‘Meer fietsen, minder auto's’ lijkt leuk? Maar ik denk niet dat onze beleidsmensen met hun dure dikke auto's (door ons betaald) hier het goede voorbeeld gaan geven. En zeker niet in ons koude en regenachtige landje.
    Ten tweede. ‘Rekeningrijden?’ Hierbij zal het weer de sukkel zijn die de dupe wordt.
    Mensen met geld en beleidsmensen, gaan hier zeker niet minder door rijden. Ook commerçanten en transporteurs niet, want die gaan het gewoon doorrekenen aan de klant.
    Conclusie? Jan met de pet betaalt alles en is zoals steeds de dupe."

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (25 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Verplicht met openbaar vervoer?

     Reactie van Degeeter, Chr.:

    “Ja, ik ben van mening dat de mensen te laks zijn en graag in de files staan.
    Dat is natuurlijk goed voor de oliebaronnen.
    Ik stel voor om het openbaar vervoer te verbeteren en de mensen aan te zetten om van het openbaar vervoer gebruik te maken i.p.v. hun auto te nemen. Ook de fiets is een alternatief voor de wagen.
    Alle mensen die in het centrum van de stad werken zouden verplicht moeten zijn om met het openbaar vervoer naar hun werk te gaan en ook terug naar huis. Zo zouden we rond de agglomeraties 100.000 wagens minder op de baan hebben.”

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (20 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Stockvoorraad weer uit de balans halen

     Reactie van Moortgat, J.:

    “Onze beleidsmensen hebben op lange termijn gekregen wat ze gecreëerd hebben! Ik verklaar me nader. 30-40 jaar geleden werd bij wet beslist dat de stock bij de balans moest gevoegd worden. De balansen stegen met 20 tot 30 procent voor de bedrijven die met grote stockvoorraden zaten. De reactie van de bedrijven bleef niet uit. Ganse stocks werden buiten gekieperd om de balans naar beneden te krijgen (belastingen). Een speciale bout, moer en/of reserveonderdeel werden op schroothoop gegooid. Het was een schrijnend gezicht. Geen nood, het ‘JUST IN TIME-principe’ werd in het leven geroepen. Hoeveel mensenlevens en stress dit de maatschappij bezorgd heeft en nog bezorgt is niet te becijferen. 20% van wat er over de weg gesleurd word is te vermijden, als we het voorbeeld van de dierenwereld volgen .De eekhoorn, de mol .. leggen een wintervoorraad aan. In goede tijden een voorraad aanleggen om bij slechte tijden te gebruiken, wat is daar mis mee? Vadertje Staat heeft op korte tijd veel geld binnengehaald maar heeft op lange termijn massa mensen aan stress en ongevallen de dood in gejaagd. Moraal van het verhaal: "Eerste gewin is kattegespin"
    Haal gans het stockverhaal weer uit de balans en binnen de kortste keren zal zowel luchtverkeer als wegverkeer afnemen, wat mens en milieu zal ten goede komen.”


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (15 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    De oorzaken van de files - Wat kan er gedaan worden?

     Reactie van Meues, R.:

    De oorzaken van de files - Wat kan er gedaan worden?

     

    De oorzaken van de files:

    ·         Te veel vrachtwagens(oorzaak van de meeste dodelijke ongevallen op snelwegen).

    ·         Terwijl het autopark groeide heeft men systematisch de wegen van 4-rijstroken  naar 2 gebracht. Er zijn dus steeds maar minder rijstroken. Er is wél een speciale rijstrook voor autobussen, waar dan één keer om de twee uur een bus tegen 70 km per uur de stilstaande auto’s voorbij snort.

    ·         Het ene rond punt achter het andere, aangevuld met versmallingen, bloembakken, verkeersheuvels, enz…

    ·         Het aanleggen van brede fietspaden en bruggen voor fietsers, waar soms eenmaal per dag een fietser of wielertoerist (in de zomer) te bespeuren valt.

    ·         Door de jaren heen heeft men er voor gezorgd dat iedereen per auto ging rijden. Nu dat het zover is en de mensen hun auto (een stuk verworven vrijheid) niet meer kunnen missen is men alles in het werk aan het stellen om het de automobilist zo moeilijk mogelijk te maken en te probeert men hem een openbaar vervoer door de strot te duwen dat langs geen kanten voldoet.

    Wat kan er gedaan worden?

    ·         alle verwijderde rijstroken opnieuw vrijmaken

    ·         op snelwegen rijstroken bijmaken (zie succes spitstrook op E313)

    ·         al wat het doorstromend verkeer belemmert verwijderen.

    ·         minder vrachtvervoer (meer langs spoor of water)

    ·         vignet voor vrachtwagens

    ·         vanaf de derde auto in zelfde gezin hoger belasten (wacht maar tot men straks gaat beginnen auto rijden in gezinnen waar 5 tot 6 kinderen zijn)

    ·         het openbaar vervoer optimaliseren.”

     


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (22 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Boete als je een ongeval veroorzaakt?

     Reactie anoniem (gegevens bekend bij de redactie) :

    “Het artikel over de files in ons land van Jan Schils is volledig. Alle verbeteringspunten komen aanbod. Doch het ene punt weegt zwaarder dan het andere en de ene oplossing kost minder dan de andere. Wat zouden we kunnen doen aan de files?

     

    ·         In de ochtendspits en als regent loopt het verkeer langzamer. Bij een verkeersongeluk zouden de politie diensten dan moeten trachten zo min mogelijk rijbanen af te sluiten. En tevens het aankomend verkeer tijdig en al verschillende kilometer voordien signaleren dat er een ongeval is gebeurd opdat je andere wegen kan nemen.

    ·         Sommige opstoppingen worden veroorzaakt door de autobestuurders zelf die iedere centimeter willen aansluiten tot alles geblokkeerd raakt. Diegenen die verkeersongelukken (zonder verwondingen) veroorzaken zou men een boete moeten opleggen. Hun rijgedrag zal verbeteren, ook in de file.

    ·         Sommige mensen doen verschillende ritten voor hun aankopen : bv één rit voor de peper, een tweede voor het zout en een derde voor de olie. Een beetje overtrokken misschien. Maar als je beter nadenkt kan je alles in één keer kopen en minder de auto gebruiken.

    ·         Het is duidelijk dat naarmate de stad bv Brussel wordt bereikt, de beschikbare oppervlakte vermindert met het kwadraat van de straal met middelpunt het centrum van de stad. De grote wegen die naar de steden leiden zouden een of enkele verbindingswegen moeten hebben.

    ·         Sommige onderhoudswerken, zoals water geven aan de planten langs de weg van de stad, zouden op andere momenten moeten gebeuren, dan tijdens de spitsuren.

    ·         De autostrades zijn te breed : in de plaats van twee rijbanen zoden ze er drie kunnen aanleggen.

    ·         De invoegwegen in de vorm van de klaverblad zijn eenmalig economisch bij de bouw, maar ze vormen  een continu probleem voor de automobilisten. De invoegwegen zouden ten opzichte van elkaar verschoven moeten worden, zodanig dat niet iedereen tegelijkertijd en op dezelfde plaats moet invoegen om op de snelweg te komen. Nu is dat wel het geval en rijd je meteen een file in en ontstaan er ongelukken.  

    ·         Sommige tunnels zijn berekend voor het Belgisch verkeer maar kunnen met twee rijbanen het verkeer niet aan.

    ·         Rotondes die goed geproportioneerd worden aangelegd bieden een goede oplossing.

    ·         Sommige autostrades bedienen de dorpen.  Beter is het om het verkeer van de  dorpen via kleinere wegen naar de snelweg te leiden en de autosnelweg rechter te maken. In Duitsland zijn grote ondernemingen zoals bv Mercedes Benz dichtbij de snelweg gevestigd.

    ·         Brussel heeft een andere, grotere Ring nodig om de doorstroom en het verkeer naar de binnen stad te vergemakkelijken.

    ·         Het Instituut voor Veilig Verkeer moet zelf initiatief nemen om de probleempunten op te lossen in de plaats van af te wachten dat er doden vallen voor dat ze acteren.
    Palen, bomen, betonblokken en diepe grachten naast de wegen zijn gevaarlijk..

    ·         De politie heeft geen manschappen om het verkeer te leiden en te begeleiden, maar wel om  boetes op te leggen.

    ·         De automobielindustrie heeft technisch gezien zeer grote inspanningen geleverd om een auto af te leveren die veiliger rijdt: door bv betere banden, betere remsystemen, betere ophanging en meer comfort. Dezelfde inspanning is niet geleverd om een beter rijgedrag aan te leren aan automobilisten. Sommigen lijken enkel het gaspedaal te kennen en niet de rem.

     

     

     


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (7 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Mechelen zonder bussen?

     Reactie van Stevens, D.:

    “Ik neem zo veel mogelijk het openbaar vervoer in Mechelen. Gemakkelijk en veel goedkoper, want ik spaar zo de (veel) te dure autoparkings uit. Maar vanaf 15/08 rijdt er in Mechelen geen enkele bus meer door het centrum! Een stad van 80.000 inwoners zonder openbaar vervoer. Vele oudere of minder mobiele inwoners zullen nergens meer naar toe kunnen. Ik heb 20 minuten nodig om van de Veemarkt (eindhalte pendel en niet in 't centrum) naar de Vismarkt te gaan naar mijn viswinkel.  Dan moet ik ofwel terug naar de Veemarkt ofwel naar de vest aan Brusselpoort wat nog meer tijd in beslag neemt dan 20'. Nog erger: er rijdt zelfs geen bus meer tot aan het kerkhof. Wie wordt er weer gestraft? Diegenen die moeilijk te been zijn. Maar Crevits heb ik nog niet gehoord (zij geeft liever miljoenen aan U-place) om nieuwe bus trajecten uit te stippelen. Mechelen is helemaal geen stad om te zoenen.
    Ik behoor niet tot een of andere partij maar ik hoor de mensen wel klagen op de bus, Burgemeester Somers&Co beseffen niet hoe erg het is gesteld, want zij hebben een gratis dienstwagen + gratis parkeren + eventueel een chauffeur.
    Zij beseffen niet eens welke problemen de gewone mensen door het gebrek aan bussen hebben. Wij staan met onze rug tegen de muur. Als er iemand een idee heeft om de Mechelaars te helpen, graag!
    Wat betreft de LZV 10-tonners : Als er zo eentje komt aanrijden en je moet een oprit nemen sta je gewoon vast.  Onze opritten zijn veel te kort. Er zijn ook te veel afritten op korte afstand, zodat je als automobilist verplicht bent om achter zo'n reus te blijven hangen, want anders mis je de afrit. Het wordt tijd dat ze in Brussel en Mechelen hun oogkleppen afdoen en niet alleen aan hun imago denken.”


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (9 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (1)!

    Tol heffen op de snelwegen

     Reactie van Tanghe, Fr.:

    “Er zijn teveel verschillende politieke partijen in de regering die zeggenschap hebben over het verkeer. En diegenen die het voor het zeggen hebben denken allemaal dat ze het warm water hebben uitgevonden.
    Onze autowegen kunnen het verkeer niet meer slikken omdat er de laatste 30 jaar niks is veranderd aan de wegen. Het verkeer is verdriedubbeld, maar de meeste autowegen bestaan nog altijd uit 4 rijstroken.
    En dan nog iets. De begroting van ons land staat in het rood. Wel, dat ze aanpakken zoals in de buurlanden en tol heffen op de autowegen, zoals nu reeds gebeurt in Duitsland op het vrachtverkeer.
    Nog zoiets, je moet op zondag eens de E40 nemen richting Adinkerke. Aan de Franse grens zie je dan niks anders dan truckers van achter de afgebroken muur??? Moeten die dan geen 34 uur verplicht stilstaan in het weekend? Dus waarom zouden we hier ook geen truckersrijverbod invoeren zoals elders het geval is?? Let op, ik heb niks tegen vrachtwagens, want ik ben zelf ex-trucker en zit al gans m'n leven in het verkeer.”


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (14 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (1)!

    Pas snelheid aan en maak ‘ritsen’ verplicht

     Reactie van Verhulst, E.:

    “Het probleem is inderdaad complex, maar getuigt van veel politieke onwil, onbekwaamheid en zelfs van zachte corruptie.
    Het file probleem is maar een van de vele tekens aan de wand.

    Het "openbaar" vervoer is niet echt een alternatief om minder de auto te nemen. Integendeel, dat wordt steeds slechter georganiseerd.

    Het probleem zit in de knelpunten, niet de breedte van de wegen, bv door:

     

    1.    Verkeerslichten om de 200 m op drukke toegangswegen => doorstroming wordt 5%.
    Hier kan men een verband vaststellen met de onderneming die de wegsignalisatie levert. Die blijkt voor 80% van één firma te komen. Breng dat dan even in verband met de stunt van Schouppe om op het laatste moment van de vorige regering nieuwe verkeersborden wettelijk te verplichten (impact van 58 miljoen). Het is gelukkig niet doorgegaan maar het spreekt boekdelen.

    2.    4-baans snelwegen die op 200 meter aansluiten op een andere 4-baans weg op een breedte van 2 rijstroken (bv. Zaventem, al meer dan 30 jaar)
    Zelfs het heraangelegd klaverblad van Lummel geeft nog steeds files omwille van deze tweede reden. Het volstaat naar bv. Nederland of Duitsland te kijken. Daar zijn ook veel auto's maar ze hebben de files teruggedrongen. Ze gebruiken rotondes i.p.v. kruisingen met lichten, enz.

     

    Een heel simpele manier om veel verkeersellende weg te werken is terug te keren naar de basis: pas uw snelheid aan de omstandigheden aan en hou voldoende afstand om te kunnen stoppen.
    Maak ritsen verplicht (zoals in Duitsland). Je kan dan de meeste verkeerlichten gewoon afschaffen. De mensen zullen zelf vlotter rijden (heb ik al meermaals vastgesteld: als de lichten defect zijn is er geen file).
    Op langere termijn, moet ook het openbaar vervoer aangepakt worden. Dat wordt niet opgelost met subsidies en busbanen waar elk uur één bus op rijdt voor een paar km. En automatiseer het vervoer. Soit, er is nog veel over te zeggen, ...”


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (10 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (2)!

    Komaan, doen! Bouw die brug in Antwerpen!

     Reactie anoniem (gegevens bekend bij de redactie) :

    “Ik wil het hebben over de Antwerpse Ring of wel ‘het verdriet van Antwerpen’. 
    Wat echt schandalig is in dit land is dat een hele regering zich bij een beslissing over de Antwerpse Ring laat kluisteren door een halve Hollander die hier ook een groepje opricht van niet nadenkende Belgen (of halve Belgen zoals véél van die Nederlanders die hier boven Antwerpen in de mooie bosrijke regio de plak zwaaien).
    Zij zijn tegen de brug onder het mom van luchtvervuiling en toestanden. Denkt men niet na? Al die uren filevorming op de huidige Ring (tot verdriet en frustratie van alle automobilisten daar) dat zal goed zijn voor de gezonde lucht!
    Beste mensen van de regering en de stad Antwerpen: Laat U niet gijzelen door een handvol oproerkraaiers, start zo vlug mogelijk met de bouw van een mooie brug. Kijk naar het voorbeeld van Rotterdam. Waarom zou je de brug niet plaatsen naar Hoboken toe ...? Ze kan een sieraad worden voor de stad. Kom op, doen!
    Ik zelf hoef de verkeersmiserie niet meer elke dag mee te maken, maar ik voel mee met de mensen die voor hun job niet anders kunnen dan de Antwerpse Ring nemen.”


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (7 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Schepen niet doorvaren tijdens spitsuren

     Reactie van Benoy, N.:

    “Ook in "De vragende partij" is de mobiliteit en het file leed overduidelijk een vraag die de burgers ernstig bezighoudt en dringend dient te worden aangepakt.

    De in mijn regio specifieke problemen met mogelijke (gedeeltelijke) oplossingen:

    1.   In St Job in 't Goor - Brecht is de E19 dagelijks in het nieuws. Ze zorgt er voor veel fileoverlast. Ook de bruggen die in deze gemeente te pas en te onpas worden opengezet voor de schepen, zorgen voor bijkomende en soms zeer lange files en de daarbij horende ergernissen in het dorp. Mogelijke oplossing? Maak tijdens de spitsuren een uurregeling voor de scheepvaart (zoals aan de Imalso tunnel in Antwerpen), De scheepvaart dient daar rekening mee te houden en moet tijdens de spitsuren in de gemeente wachten om door te varen tot de autofiles voorbij zijn.

    2.   In Malle dienen de burgemeester en de schepen voor ruimtelijke ordening zelf de wetten na te (laten) leven en overtredingen van de bouwvergunningen te bestraffen i.p.v. te seponeren. Dit is nu NIET HET GEVAL, Het gevolg: de betrokken oneerlijke aannemers blijven  met onaangepaste en zéér zware vrachtwagens pal door de dorpskern en smalle straten rijden, zodat de files vergroten en de straten onveilig worden gemaakt (Malle is koploper van dodelijke ongevallen), privé eigendommen worden beschadigd. Maar de burgemeester -tevens advocaat in zulke zaak- negeert alle wetten en zorgt er mede door zijn vriendjespolitiek voor dat het fileleed blijft bestaan. Toch laat hij in alle kranten schrijven dat hij de mobiliteit zal aanpakken!!!. Wie durft dit politieke probleem eens aan te pakken?? Dat zou zeker al een gedeeltelijke oplossing zijn voor de mobiliteit.  Indien gewenst stel ik dit dossier beschikbaar met bewijsmateriaal van hetgeen boven werd geschreven voor de heer Jan Schils.”


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Te vaak stoppen voor verkeerslichten in Brussel

     Reactie anoniem (gegevens bekend bij de redactie) :

    “Helemaal akkoord met Jan Schils wat een betere aanpak van het fileleed betreft.  
    Ik woon in Brussel.  In mijn woonplaats moet er te vaak gestopt worden bij de verkeerslichten. Die zijn niet goed op elkaar afgesteld. Ze maken geen gebruik van groene golven.
    Zouden die lichten beter afgesteld zijn dan zouden er minder files zijn.
    Ik maak gebruik van het openbaar vervoer, maar dat is niet altijd mogelijk om je van de ene naar de andere hoek van Brussel te verplaatsen. Dan heb ik de auto nodig maar het is heel stresserend om hier op de grote lanen te rijden.
    Ik bemerk dan ook meer en meer agressie.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (5 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (1)!

    Betere stoplichten achterkant voertuigen

     Reactie van Stevens, A.:

    “Kop-staart accidenten? Wordt het niet dringend tijd om ongelukken te voorkomen?
    Dat kan door een duidelijk zichtbare signalisatie te verplichten voor alle voertuigen, dus voor auto's, vrachtwagens, bussen enz.
    Bij alle voertuigen is de verlichting aan de achterkant meestal zeer slecht .
    In deze tijd van alle mogelijkheden met led's (= stoplichten)  is het geen overbodige luxe om deze verlichting duidelijk op de voertuigen te plaatsen. Als je met de wagen stilstaat kunnen die dan blijvend licht geven zodat je van ver ziet dat de wagen stilstaat.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (5 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (1)!

    Alle verbrandingsmotoren uit productie

     Reactie van Celen, L.:

    “De strijd tegen files IS niet te winnen, wanneer we niet met z'n allen, massaal anders gaan omgaan met het autogebruik. Al die Chinezen, Indiërs, Brazilianen, …die hebben daarenboven ook het recht de stommiteiten die wij begaan nog eens dunnetjes over te doen en brengen dus een duurzame oplossing verder weg dan ooit
    Ik zie maar 1 degelijke oplossing, dat is dat alle regeringen, via bijvoorbeeld de UNO, beslissen dat tussen dit en 2 jaar alle verbrandingsmotoren uit productie moeten gaan.
    Daarna kunnen we beginnen met het opruimen van onze zeeën en onze giftstorten, onze huizen saneren, onze banken schoonmaken , onze groenten opnieuw lekker kweken, ons overdreven materialisme temperen, ons weer wat stabieler krijgen, ons ingebakken racisme uitspuwen, ons opnieuw meer ‘wij’ maken in plaats van ‘ikke’ …
    Als we dan niet doen bombarderen wij ons zelf –voor we er erg in hebben- terug tot ver voor het stenen tijdperk, waar geitenwollen sokken een grote luxe zijn.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (12 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Recht op vrije mobiliteit

     Reactie van Claeys, W.:

    “Mijn haren komen recht telkens ik hoor verkondigen "dat er te veel auto's zijn".
    In een democratie die de mensenrechten respecteert, is vrijheid van verplaatsing één van de grondregels. De welvaartstaat geeft aan heel veel mensen de financiële mogelijkheid om een auto te kopen teneinde van die vrije verplaatsing voor arbeid en handel, sociale verplichtingen en recreatie enzovoort te genieten; eens de Staat criteria gaat opleggen die bepalen wie zich wel met de auto verplaatsen mag en wie niet, of welke verplaatsingen de burgers met de auto mogen doen en welke niet, wordt niet alleen het recht op vrije mobiliteit geschonden, maar ook het gelijkheidsprincipe.
    In ons land heeft de Staat gedurende enkele tientallen jaren verkozen hetgeen de auto aan de Staat opbrengt in openbaar vervoer te pompen.
    Dit openbaar vervoer is evenwel in de meeste gevallen (85%, zo blijkt) geen waardig alternatief voor de auto: de verplaatsingen (zeker bij verbindingen) duren veel te lang.
    Er wordt zeer veel gestaakt, de voorzieningen zijn ondermaats, er zijn veiligheidsproblemen, enzovoort, maar, het openbaar vervoer zorgt voor tewerkstelling en brengt dus verdomd veel op voor de Staat.
    Wie een bus bestuurt of op de trein kaartjes knipt staat niet aan de dop en geeft 80% van de loonkost aan de Staat onder de vorm van sociale bijdragen, belastingen, taksen, BTW, accijnzen en zo meer.
    Maar door al die jaren al wat de auto opbrengt niet in uitbreiding en verbetering van het wegennet te investeren, is het fileprobleem een permanent probleem geworden. Leuk voor de Staat, want aan al wat de auto extra verstookt en extra verslijt in de file, en op alle werkuren die daar door chauffeurs in loondienst gepresteerd worden, en op elke auto die men moet kopen of laten hertellen ten gevolge van een accident, verdient de Staat vet veel! Er zijn dus niet te veel auto's maar er is te weinig efficiënte infrastructuur! Ik heb beroepsmatig een paar honderdduizend kilometer gereden in West-Europa. Als er in Frankrijk op een ‘Peage’ een probleem was waardoor de snelweg afgesloten werd, boden de ‘Routes Nationales’ waardige alternatieven. Hier? Als er op de E17 ergens een probleem is tussen Deinze en Gent, dan wordt het verkeer via afrit Deinze omgeleid via de N(ationale) 43... een tweebaansweg met om de haverklap lichten en zebrapaden. Resultaat: een file die van Deinze tot Gent reikt.
    Er zijn nog heel andere wat mankementen aan het verouderde, inefficiënte systeem.
    Ik beperk mij tot drie: Ten eerste zijn de verkeerslichten meestal niet op elkaar afgestemd. Ten tweede is fietsers en auto's op eenzelfde rijweg samenbrengen, enkel van elkaar gescheiden door een witte stippellijn of door niets, gewoon moorddadig! Ten derde zijn de meeste rotondes veel te klein, zodat vrachtwagens met de achterwielen op het fietspad belanden -het fietspad dat de rotonde volgt i.p.v. de voor fietsers veiligste route.
    Dus ik zeg niets over de wildgroei aan verkeersborden, de veel te complexe regelgeving en de onzin op gebied van snelheidsbeperkingen.
    Tot slot: wie schermt met het argument dat de auto vervuilt, weet maar al te goed dat ook het openbaar vervoer vervuilt (als ik hier de belbusjes zie floreren met een chauffeur en één passagier...) en dat dit probleem slechts tijdelijk is: binnen maximum 20 jaar is aardolie dermate schaars geworden dat de Staat de overstap naar waterstoftechnologie niet meer zal kunnen tegenhouden.
    Actueel gebeurt er qua onderzoek bijzonder weinig in ons land, op dat gebied en de reden ligt voor de hand: aan benzine en diesel verdient de Staat enorm veel geld. Hoe men dezelfde inkomsten zal kunnen beuren uit waterstofauto's weet men niet. Ze zitten met de handen in het haar! Stel nu eens dat iedereen kan tanken uit de gracht... Niet dat dit reeds zo is, maar eens het technologisch onderzoek het probleem serieus aanpakt, wie weet wat er zoal uit de bus komt.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (9 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (1)!

    Mentaliteitswijziging?

     Reactie van Torvik, B.:

    "Ja, maar in de verkeerde, dus slechte zin.
    In de tijd toen Jean-Luc Dehaene het nog voor het zeggen had, kon de brave burger een opmerking maken. Ik schreef hem eens aan over een bepaalde moeilijkheid in het verkeer. Enkele weken later kreeg ik, weliswaar in mini-boekvorm, een zeer kort artikel wel persoonlijk aan mij gericht.
    Het antwoord? De regering weet dat h
    éél goed maar kan er ZELF niets aan doen. Er moet een mentaliteitswijziging komen vanuit het gedrag van de burger.
    En waar staan we dus nu ... zoveel jaren later? ... Juist nergens ...
    Dus al die bla-bla-bla .. zal nog eeuwen duren als de regering ZELF niets, maar dan ook niets, onderneemt..."


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (5 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!



    Blog als favoriet !

     

     

     



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!