Zoeken in blog

Laatste commentaren
  • Ritsen = geen verkeerslichten meer nodig ? (Brussel-rijder)
        op

    Pas snelheid aan en maak ‘ritsen’ verplicht

  • gepensioneerd (chris marivoet)
        op

    Pas snelheid aan en maak ‘ritsen’ verplicht

  • Voorstel (A Vers)
        op

    Haal idioten uit het verkeer via snelrecht

  • Zachte corruptie ... (Nigel)
        op

    Tol heffen op de snelwegen

  • Minder firmawagens en km vergoeding afschaffen (D. Hoste)
        op

    Minder op- en afritten en werktijden spreiden

  • Leve de dictatuur? (Walter Claeys)
        op

    Teveel auto’s in een te klein land

  • achterlichten (vlaeminck freddy)
        op

    Betere stoplichten achterkant voertuigen

  • zeer juist graag minder onbekwame politici aub (Benoy)
        op

    Het is tijd dat de automobilist in 'ere' wordt hersteld

  • Mr. (Urbain Van Asch)
        op

    Het is tijd dat de automobilist in 'ere' wordt hersteld

  • Mr. (Urbain Van Asch)
        op

    Recht op vrije mobiliteit

  • Mr. (Urbain Van Asch)
        op

    Mechelen zonder bussen?

  • is natuurlijk goed gezien voor gepensioneerden! (Benoy)
        op

    Hieronder een optimistische reactie van iemand die zelfs niet weet wat een file is

  • dit is inderdaad de realiteit voor de kleine man (Benoy)
        op

    Onze welvaart neemt af. Dus arm en zonder files?

  • zo is het meestal! (Benoy)
        op

    Grote Ring politiek tegengehouden?

  • zeer grote vrachtwagens enkel s nachts in steden (Benoy)
        op

    Test het weghouden van vrachtverkeer tijdens de spits

  • minder vrachtwagens in de dag (Benoy)
        op

    Minder op- en afritten en werktijden spreiden

  • niet alleen in Brussel maar zou overal moeten gelden (Benoy)
        op

    Te vaak stoppen voor verkeerslichten in Brussel

  • ook fietsers en voergangers werden vergeten (Benoy)
        op

    Groene golven helpen


  • SenNetMagazine
    Pak de strijd tegen ons fileleed nu eens anders (beter) aan!
    Pak dat nu eens aan, zegt onze columnist Jan Schils. Zijn toverwoorden? ‘Mentaliteitswijziging’ en ‘decentralisatie’.

    Boete als je een ongeval veroorzaakt?

     Reactie anoniem (gegevens bekend bij de redactie) :

    “Het artikel over de files in ons land van Jan Schils is volledig. Alle verbeteringspunten komen aanbod. Doch het ene punt weegt zwaarder dan het andere en de ene oplossing kost minder dan de andere. Wat zouden we kunnen doen aan de files?

     

    ·         In de ochtendspits en als regent loopt het verkeer langzamer. Bij een verkeersongeluk zouden de politie diensten dan moeten trachten zo min mogelijk rijbanen af te sluiten. En tevens het aankomend verkeer tijdig en al verschillende kilometer voordien signaleren dat er een ongeval is gebeurd opdat je andere wegen kan nemen.

    ·         Sommige opstoppingen worden veroorzaakt door de autobestuurders zelf die iedere centimeter willen aansluiten tot alles geblokkeerd raakt. Diegenen die verkeersongelukken (zonder verwondingen) veroorzaken zou men een boete moeten opleggen. Hun rijgedrag zal verbeteren, ook in de file.

    ·         Sommige mensen doen verschillende ritten voor hun aankopen : bv één rit voor de peper, een tweede voor het zout en een derde voor de olie. Een beetje overtrokken misschien. Maar als je beter nadenkt kan je alles in één keer kopen en minder de auto gebruiken.

    ·         Het is duidelijk dat naarmate de stad bv Brussel wordt bereikt, de beschikbare oppervlakte vermindert met het kwadraat van de straal met middelpunt het centrum van de stad. De grote wegen die naar de steden leiden zouden een of enkele verbindingswegen moeten hebben.

    ·         Sommige onderhoudswerken, zoals water geven aan de planten langs de weg van de stad, zouden op andere momenten moeten gebeuren, dan tijdens de spitsuren.

    ·         De autostrades zijn te breed : in de plaats van twee rijbanen zoden ze er drie kunnen aanleggen.

    ·         De invoegwegen in de vorm van de klaverblad zijn eenmalig economisch bij de bouw, maar ze vormen  een continu probleem voor de automobilisten. De invoegwegen zouden ten opzichte van elkaar verschoven moeten worden, zodanig dat niet iedereen tegelijkertijd en op dezelfde plaats moet invoegen om op de snelweg te komen. Nu is dat wel het geval en rijd je meteen een file in en ontstaan er ongelukken.  

    ·         Sommige tunnels zijn berekend voor het Belgisch verkeer maar kunnen met twee rijbanen het verkeer niet aan.

    ·         Rotondes die goed geproportioneerd worden aangelegd bieden een goede oplossing.

    ·         Sommige autostrades bedienen de dorpen.  Beter is het om het verkeer van de  dorpen via kleinere wegen naar de snelweg te leiden en de autosnelweg rechter te maken. In Duitsland zijn grote ondernemingen zoals bv Mercedes Benz dichtbij de snelweg gevestigd.

    ·         Brussel heeft een andere, grotere Ring nodig om de doorstroom en het verkeer naar de binnen stad te vergemakkelijken.

    ·         Het Instituut voor Veilig Verkeer moet zelf initiatief nemen om de probleempunten op te lossen in de plaats van af te wachten dat er doden vallen voor dat ze acteren.
    Palen, bomen, betonblokken en diepe grachten naast de wegen zijn gevaarlijk..

    ·         De politie heeft geen manschappen om het verkeer te leiden en te begeleiden, maar wel om  boetes op te leggen.

    ·         De automobielindustrie heeft technisch gezien zeer grote inspanningen geleverd om een auto af te leveren die veiliger rijdt: door bv betere banden, betere remsystemen, betere ophanging en meer comfort. Dezelfde inspanning is niet geleverd om een beter rijgedrag aan te leren aan automobilisten. Sommigen lijken enkel het gaspedaal te kennen en niet de rem.

     

     

     


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (7 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Mechelen zonder bussen?

     Reactie van Stevens, D.:

    “Ik neem zo veel mogelijk het openbaar vervoer in Mechelen. Gemakkelijk en veel goedkoper, want ik spaar zo de (veel) te dure autoparkings uit. Maar vanaf 15/08 rijdt er in Mechelen geen enkele bus meer door het centrum! Een stad van 80.000 inwoners zonder openbaar vervoer. Vele oudere of minder mobiele inwoners zullen nergens meer naar toe kunnen. Ik heb 20 minuten nodig om van de Veemarkt (eindhalte pendel en niet in 't centrum) naar de Vismarkt te gaan naar mijn viswinkel.  Dan moet ik ofwel terug naar de Veemarkt ofwel naar de vest aan Brusselpoort wat nog meer tijd in beslag neemt dan 20'. Nog erger: er rijdt zelfs geen bus meer tot aan het kerkhof. Wie wordt er weer gestraft? Diegenen die moeilijk te been zijn. Maar Crevits heb ik nog niet gehoord (zij geeft liever miljoenen aan U-place) om nieuwe bus trajecten uit te stippelen. Mechelen is helemaal geen stad om te zoenen.
    Ik behoor niet tot een of andere partij maar ik hoor de mensen wel klagen op de bus, Burgemeester Somers&Co beseffen niet hoe erg het is gesteld, want zij hebben een gratis dienstwagen + gratis parkeren + eventueel een chauffeur.
    Zij beseffen niet eens welke problemen de gewone mensen door het gebrek aan bussen hebben. Wij staan met onze rug tegen de muur. Als er iemand een idee heeft om de Mechelaars te helpen, graag!
    Wat betreft de LZV 10-tonners : Als er zo eentje komt aanrijden en je moet een oprit nemen sta je gewoon vast.  Onze opritten zijn veel te kort. Er zijn ook te veel afritten op korte afstand, zodat je als automobilist verplicht bent om achter zo'n reus te blijven hangen, want anders mis je de afrit. Het wordt tijd dat ze in Brussel en Mechelen hun oogkleppen afdoen en niet alleen aan hun imago denken.”


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (9 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (1)!

    Tol heffen op de snelwegen

     Reactie van Tanghe, Fr.:

    “Er zijn teveel verschillende politieke partijen in de regering die zeggenschap hebben over het verkeer. En diegenen die het voor het zeggen hebben denken allemaal dat ze het warm water hebben uitgevonden.
    Onze autowegen kunnen het verkeer niet meer slikken omdat er de laatste 30 jaar niks is veranderd aan de wegen. Het verkeer is verdriedubbeld, maar de meeste autowegen bestaan nog altijd uit 4 rijstroken.
    En dan nog iets. De begroting van ons land staat in het rood. Wel, dat ze aanpakken zoals in de buurlanden en tol heffen op de autowegen, zoals nu reeds gebeurt in Duitsland op het vrachtverkeer.
    Nog zoiets, je moet op zondag eens de E40 nemen richting Adinkerke. Aan de Franse grens zie je dan niks anders dan truckers van achter de afgebroken muur??? Moeten die dan geen 34 uur verplicht stilstaan in het weekend? Dus waarom zouden we hier ook geen truckersrijverbod invoeren zoals elders het geval is?? Let op, ik heb niks tegen vrachtwagens, want ik ben zelf ex-trucker en zit al gans m'n leven in het verkeer.”


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (14 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (1)!

    Pas snelheid aan en maak ‘ritsen’ verplicht

     Reactie van Verhulst, E.:

    “Het probleem is inderdaad complex, maar getuigt van veel politieke onwil, onbekwaamheid en zelfs van zachte corruptie.
    Het file probleem is maar een van de vele tekens aan de wand.

    Het "openbaar" vervoer is niet echt een alternatief om minder de auto te nemen. Integendeel, dat wordt steeds slechter georganiseerd.

    Het probleem zit in de knelpunten, niet de breedte van de wegen, bv door:

     

    1.    Verkeerslichten om de 200 m op drukke toegangswegen => doorstroming wordt 5%.
    Hier kan men een verband vaststellen met de onderneming die de wegsignalisatie levert. Die blijkt voor 80% van één firma te komen. Breng dat dan even in verband met de stunt van Schouppe om op het laatste moment van de vorige regering nieuwe verkeersborden wettelijk te verplichten (impact van 58 miljoen). Het is gelukkig niet doorgegaan maar het spreekt boekdelen.

    2.    4-baans snelwegen die op 200 meter aansluiten op een andere 4-baans weg op een breedte van 2 rijstroken (bv. Zaventem, al meer dan 30 jaar)
    Zelfs het heraangelegd klaverblad van Lummel geeft nog steeds files omwille van deze tweede reden. Het volstaat naar bv. Nederland of Duitsland te kijken. Daar zijn ook veel auto's maar ze hebben de files teruggedrongen. Ze gebruiken rotondes i.p.v. kruisingen met lichten, enz.

     

    Een heel simpele manier om veel verkeersellende weg te werken is terug te keren naar de basis: pas uw snelheid aan de omstandigheden aan en hou voldoende afstand om te kunnen stoppen.
    Maak ritsen verplicht (zoals in Duitsland). Je kan dan de meeste verkeerlichten gewoon afschaffen. De mensen zullen zelf vlotter rijden (heb ik al meermaals vastgesteld: als de lichten defect zijn is er geen file).
    Op langere termijn, moet ook het openbaar vervoer aangepakt worden. Dat wordt niet opgelost met subsidies en busbanen waar elk uur één bus op rijdt voor een paar km. En automatiseer het vervoer. Soit, er is nog veel over te zeggen, ...”


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (10 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (2)!

    Komaan, doen! Bouw die brug in Antwerpen!

     Reactie anoniem (gegevens bekend bij de redactie) :

    “Ik wil het hebben over de Antwerpse Ring of wel ‘het verdriet van Antwerpen’. 
    Wat echt schandalig is in dit land is dat een hele regering zich bij een beslissing over de Antwerpse Ring laat kluisteren door een halve Hollander die hier ook een groepje opricht van niet nadenkende Belgen (of halve Belgen zoals véél van die Nederlanders die hier boven Antwerpen in de mooie bosrijke regio de plak zwaaien).
    Zij zijn tegen de brug onder het mom van luchtvervuiling en toestanden. Denkt men niet na? Al die uren filevorming op de huidige Ring (tot verdriet en frustratie van alle automobilisten daar) dat zal goed zijn voor de gezonde lucht!
    Beste mensen van de regering en de stad Antwerpen: Laat U niet gijzelen door een handvol oproerkraaiers, start zo vlug mogelijk met de bouw van een mooie brug. Kijk naar het voorbeeld van Rotterdam. Waarom zou je de brug niet plaatsen naar Hoboken toe ...? Ze kan een sieraad worden voor de stad. Kom op, doen!
    Ik zelf hoef de verkeersmiserie niet meer elke dag mee te maken, maar ik voel mee met de mensen die voor hun job niet anders kunnen dan de Antwerpse Ring nemen.”


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (7 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Schepen niet doorvaren tijdens spitsuren

     Reactie van Benoy, N.:

    “Ook in "De vragende partij" is de mobiliteit en het file leed overduidelijk een vraag die de burgers ernstig bezighoudt en dringend dient te worden aangepakt.

    De in mijn regio specifieke problemen met mogelijke (gedeeltelijke) oplossingen:

    1.   In St Job in 't Goor - Brecht is de E19 dagelijks in het nieuws. Ze zorgt er voor veel fileoverlast. Ook de bruggen die in deze gemeente te pas en te onpas worden opengezet voor de schepen, zorgen voor bijkomende en soms zeer lange files en de daarbij horende ergernissen in het dorp. Mogelijke oplossing? Maak tijdens de spitsuren een uurregeling voor de scheepvaart (zoals aan de Imalso tunnel in Antwerpen), De scheepvaart dient daar rekening mee te houden en moet tijdens de spitsuren in de gemeente wachten om door te varen tot de autofiles voorbij zijn.

    2.   In Malle dienen de burgemeester en de schepen voor ruimtelijke ordening zelf de wetten na te (laten) leven en overtredingen van de bouwvergunningen te bestraffen i.p.v. te seponeren. Dit is nu NIET HET GEVAL, Het gevolg: de betrokken oneerlijke aannemers blijven  met onaangepaste en zéér zware vrachtwagens pal door de dorpskern en smalle straten rijden, zodat de files vergroten en de straten onveilig worden gemaakt (Malle is koploper van dodelijke ongevallen), privé eigendommen worden beschadigd. Maar de burgemeester -tevens advocaat in zulke zaak- negeert alle wetten en zorgt er mede door zijn vriendjespolitiek voor dat het fileleed blijft bestaan. Toch laat hij in alle kranten schrijven dat hij de mobiliteit zal aanpakken!!!. Wie durft dit politieke probleem eens aan te pakken?? Dat zou zeker al een gedeeltelijke oplossing zijn voor de mobiliteit.  Indien gewenst stel ik dit dossier beschikbaar met bewijsmateriaal van hetgeen boven werd geschreven voor de heer Jan Schils.”


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Te vaak stoppen voor verkeerslichten in Brussel

     Reactie anoniem (gegevens bekend bij de redactie) :

    “Helemaal akkoord met Jan Schils wat een betere aanpak van het fileleed betreft.  
    Ik woon in Brussel.  In mijn woonplaats moet er te vaak gestopt worden bij de verkeerslichten. Die zijn niet goed op elkaar afgesteld. Ze maken geen gebruik van groene golven.
    Zouden die lichten beter afgesteld zijn dan zouden er minder files zijn.
    Ik maak gebruik van het openbaar vervoer, maar dat is niet altijd mogelijk om je van de ene naar de andere hoek van Brussel te verplaatsen. Dan heb ik de auto nodig maar het is heel stresserend om hier op de grote lanen te rijden.
    Ik bemerk dan ook meer en meer agressie.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (5 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (1)!

    Betere stoplichten achterkant voertuigen

     Reactie van Stevens, A.:

    “Kop-staart accidenten? Wordt het niet dringend tijd om ongelukken te voorkomen?
    Dat kan door een duidelijk zichtbare signalisatie te verplichten voor alle voertuigen, dus voor auto's, vrachtwagens, bussen enz.
    Bij alle voertuigen is de verlichting aan de achterkant meestal zeer slecht .
    In deze tijd van alle mogelijkheden met led's (= stoplichten)  is het geen overbodige luxe om deze verlichting duidelijk op de voertuigen te plaatsen. Als je met de wagen stilstaat kunnen die dan blijvend licht geven zodat je van ver ziet dat de wagen stilstaat.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (5 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (1)!

    Alle verbrandingsmotoren uit productie

     Reactie van Celen, L.:

    “De strijd tegen files IS niet te winnen, wanneer we niet met z'n allen, massaal anders gaan omgaan met het autogebruik. Al die Chinezen, Indiërs, Brazilianen, …die hebben daarenboven ook het recht de stommiteiten die wij begaan nog eens dunnetjes over te doen en brengen dus een duurzame oplossing verder weg dan ooit
    Ik zie maar 1 degelijke oplossing, dat is dat alle regeringen, via bijvoorbeeld de UNO, beslissen dat tussen dit en 2 jaar alle verbrandingsmotoren uit productie moeten gaan.
    Daarna kunnen we beginnen met het opruimen van onze zeeën en onze giftstorten, onze huizen saneren, onze banken schoonmaken , onze groenten opnieuw lekker kweken, ons overdreven materialisme temperen, ons weer wat stabieler krijgen, ons ingebakken racisme uitspuwen, ons opnieuw meer ‘wij’ maken in plaats van ‘ikke’ …
    Als we dan niet doen bombarderen wij ons zelf –voor we er erg in hebben- terug tot ver voor het stenen tijdperk, waar geitenwollen sokken een grote luxe zijn.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (12 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Recht op vrije mobiliteit

     Reactie van Claeys, W.:

    “Mijn haren komen recht telkens ik hoor verkondigen "dat er te veel auto's zijn".
    In een democratie die de mensenrechten respecteert, is vrijheid van verplaatsing één van de grondregels. De welvaartstaat geeft aan heel veel mensen de financiële mogelijkheid om een auto te kopen teneinde van die vrije verplaatsing voor arbeid en handel, sociale verplichtingen en recreatie enzovoort te genieten; eens de Staat criteria gaat opleggen die bepalen wie zich wel met de auto verplaatsen mag en wie niet, of welke verplaatsingen de burgers met de auto mogen doen en welke niet, wordt niet alleen het recht op vrije mobiliteit geschonden, maar ook het gelijkheidsprincipe.
    In ons land heeft de Staat gedurende enkele tientallen jaren verkozen hetgeen de auto aan de Staat opbrengt in openbaar vervoer te pompen.
    Dit openbaar vervoer is evenwel in de meeste gevallen (85%, zo blijkt) geen waardig alternatief voor de auto: de verplaatsingen (zeker bij verbindingen) duren veel te lang.
    Er wordt zeer veel gestaakt, de voorzieningen zijn ondermaats, er zijn veiligheidsproblemen, enzovoort, maar, het openbaar vervoer zorgt voor tewerkstelling en brengt dus verdomd veel op voor de Staat.
    Wie een bus bestuurt of op de trein kaartjes knipt staat niet aan de dop en geeft 80% van de loonkost aan de Staat onder de vorm van sociale bijdragen, belastingen, taksen, BTW, accijnzen en zo meer.
    Maar door al die jaren al wat de auto opbrengt niet in uitbreiding en verbetering van het wegennet te investeren, is het fileprobleem een permanent probleem geworden. Leuk voor de Staat, want aan al wat de auto extra verstookt en extra verslijt in de file, en op alle werkuren die daar door chauffeurs in loondienst gepresteerd worden, en op elke auto die men moet kopen of laten hertellen ten gevolge van een accident, verdient de Staat vet veel! Er zijn dus niet te veel auto's maar er is te weinig efficiënte infrastructuur! Ik heb beroepsmatig een paar honderdduizend kilometer gereden in West-Europa. Als er in Frankrijk op een ‘Peage’ een probleem was waardoor de snelweg afgesloten werd, boden de ‘Routes Nationales’ waardige alternatieven. Hier? Als er op de E17 ergens een probleem is tussen Deinze en Gent, dan wordt het verkeer via afrit Deinze omgeleid via de N(ationale) 43... een tweebaansweg met om de haverklap lichten en zebrapaden. Resultaat: een file die van Deinze tot Gent reikt.
    Er zijn nog heel andere wat mankementen aan het verouderde, inefficiënte systeem.
    Ik beperk mij tot drie: Ten eerste zijn de verkeerslichten meestal niet op elkaar afgestemd. Ten tweede is fietsers en auto's op eenzelfde rijweg samenbrengen, enkel van elkaar gescheiden door een witte stippellijn of door niets, gewoon moorddadig! Ten derde zijn de meeste rotondes veel te klein, zodat vrachtwagens met de achterwielen op het fietspad belanden -het fietspad dat de rotonde volgt i.p.v. de voor fietsers veiligste route.
    Dus ik zeg niets over de wildgroei aan verkeersborden, de veel te complexe regelgeving en de onzin op gebied van snelheidsbeperkingen.
    Tot slot: wie schermt met het argument dat de auto vervuilt, weet maar al te goed dat ook het openbaar vervoer vervuilt (als ik hier de belbusjes zie floreren met een chauffeur en één passagier...) en dat dit probleem slechts tijdelijk is: binnen maximum 20 jaar is aardolie dermate schaars geworden dat de Staat de overstap naar waterstoftechnologie niet meer zal kunnen tegenhouden.
    Actueel gebeurt er qua onderzoek bijzonder weinig in ons land, op dat gebied en de reden ligt voor de hand: aan benzine en diesel verdient de Staat enorm veel geld. Hoe men dezelfde inkomsten zal kunnen beuren uit waterstofauto's weet men niet. Ze zitten met de handen in het haar! Stel nu eens dat iedereen kan tanken uit de gracht... Niet dat dit reeds zo is, maar eens het technologisch onderzoek het probleem serieus aanpakt, wie weet wat er zoal uit de bus komt.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (9 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (1)!

    Mentaliteitswijziging?

     Reactie van Torvik, B.:

    "Ja, maar in de verkeerde, dus slechte zin.
    In de tijd toen Jean-Luc Dehaene het nog voor het zeggen had, kon de brave burger een opmerking maken. Ik schreef hem eens aan over een bepaalde moeilijkheid in het verkeer. Enkele weken later kreeg ik, weliswaar in mini-boekvorm, een zeer kort artikel wel persoonlijk aan mij gericht.
    Het antwoord? De regering weet dat h
    éél goed maar kan er ZELF niets aan doen. Er moet een mentaliteitswijziging komen vanuit het gedrag van de burger.
    En waar staan we dus nu ... zoveel jaren later? ... Juist nergens ...
    Dus al die bla-bla-bla .. zal nog eeuwen duren als de regering ZELF niets, maar dan ook niets, onderneemt..."


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (5 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Minder op- en afritten en werktijden spreiden

     Reactie van Van Hullebus, JP.:

    “Want het zijn de vele op- en afritten die het fileprobleem veroorzaken. Verder moet men de km vergoeding afschaffen, dan zullen er al een pak minder wagens op de baan zijn.  
    Men moet het openbaar vervoer aantrekker maken. Ik weet zeker dat er al een pak minder files zijn, als men werktijden gaat spreiden en bepaalde uren van de dag het zwaar vervoer van de autostrades weert. Bijvoorbeeld geen zwaar vervoer tussen 07.00 en 08.00 uur, van 13.30 tot 14.30  en van 16.30 tot 18.00 uur.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (7 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (2)!

    Doe iets aan de verouderde verkeersinfrastructuur!

     Reactie anoniem (gegevens bekend bij de redactie) :

    “Mobiliteit is vandaag de dag een ‘must’. Dus: doe a.u.b. iets aan de verkeersinfrastructuur.
    In de nabije toekomst, als meer en meer voertuigen op groene energie zullen rijden, zal het CO2 uitstoot argument naar de prullenbak verhuizen.
    Het is niet de behoefte naar mobiliteit die aan banden moet worden gelegd. Wel moet de verouderde en soms schandalige verkeersinfrastructuur (zie Leonard Xpunt en e.d.), aangepast worden aan de hedendaagse behoeften.
    Lange afstand verkeer van trucks zou misschien exclusief langs daartoe speciaal aangelegde wegen moeten geleid worden, vooral in de buurt van steden.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (4 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Blokrijden invoeren en auto aan de ketting bij rijverbod

     Reactie anoniem (gegevens bekend bij de redactie) :

    “Oorzaken van de files: ongevallen door overdreven snelheid, ladingverlies, gekantelde vrachtwagens, overgewicht, onaangepast rijgedrag. De remedie: vanaf dat de file dreigt te ontstaan blokrijden invoeren. De ‘zwaantjes’ moeten weer nadrukkelijk in het file-verkeer aanwezig zijn. Beter met z'n allen aan 40 km per uur voortsukkelen" dan aan 3 km per uur in de zoveelste accordeonfile staan. Bovendien zijn we dringend toe aan een grondige mentaliteitswisseling: het verkeersreglement is niet bedoeld om ons te pesten, maar om ons te beschermen tegen ondoordachte en/of ongelukkige handelingen. Nog één opmerking: rijverbod? Leg dan het voertuig aan de ketting. Word je toch betrapt met een ander voertuig? Huisarrest van vrijdagavond tot maandagmorgen (we willen niemand z'n werk afpakken) voor een duur die overeenkomt met de ernst van de gepleegde overtredingen. Tenslotte: iemand doodrijden in dronken toestand en/of onder invloed van drugs? Levenslang, maar dan ook levenslang dwangarbeid. 't Zal rap opgelost zijn."


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (6 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Wegversmallingen zorgen voor files en onveiligheid

     Reactie anoniem (gegevens bekend bij de redactie) :

    Er wordt altijd maar gezegd: neem het openbaar vervoer!!!
    Dit is goed indien je er gebruik van kunt maken. Echter zijn er veel mensen die zonder auto absoluut niet op hun werk kunnen geraken, niet op normale uren en zeker niet in ploegenstelsel want dan is er geen openbaar vervoer voorhanden indien werk buiten de stad.
    Bijkomend probleem: De Lijn breidt uit ten koste van de rijbanen die smal worden gemaakt. Wij wonen in Deurne/Antwerpen. Door de aanleg van trambanen op Ruggeveldlaan en Turnhoutsebaan  worden de auto’s op 1 smal baantje tot rijden gedwongen. Hierdoor ontstaan lange files en niet alleen tijdens de spitsuren.  
    Indien iets gebeurt, moeten bv ambulance, politieauto noodgedwongen op het fiets- en voetpad rijden (zelf gezien) VEILIG hé.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (10 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Teveel auto’s in een te klein land

     Reactie van Pieters, J.:

    "Vroeger hadden de mensen een of geen auto per gezin. Nu hebben de ouders een auto en de kinderen ook elk een. Dat is dus de zelfde situatie als in Amerika, 3 wagens per gezin. Maar in de States hebben ze  ruimte en plaats genoeg, ik kan het weten, want ik ben daar al meermaals geweest, Ze rijden daar bovendien heel anders dan hier. Bij ons is het een gekkenhuis. Als mijn familie uit de States overkomt houden ze hier hun hart vast als ze de baan op moeten.

    Het is helemaal niet moeilijk, Er rijden teveel auto's in ons te klein landje en het gedrag van onze automobilisten laat veel te wensen over!!! Zorg voor meer ‘blauw’ op straat, maar dat kan de overheid dan weer niet betalen. Zo, ... rijden maar zou ik zeggen.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (8 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (1)!

    Test het weghouden van vrachtverkeer tijdens de spits

     Reactie van Vaegenhende, L.:

    “Eerst en vooral moet men de toegelaten maximumsnelheid op de snelwegen tijdens de spitsuren op 130 km/uur.
    Tweede punt voor een oplossing van de files is de vrachtwagens niet op de snelwegen laten rijden tijdens de spitsuren. Bijvoorbeeld tussen 7 en half negen ‘s morgens s' avonds tussen 4.30 en 5.30 uur.
    Dit is misschien eens te testen of men kan er een studie van maken.
    De afritten zouden ander moeten kunnen gemaakt worden, zodanig dat het verkeer er vlugger weg is zodat je niet in de file moet staan om een afrit te nemen. Dit kan misschien met kleine ingrepen worden verbeterd. Dit zijn maar enkele wenken, want er is nog zoveel meer!"


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (8 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (1)!

    Overdek de Antwerpse Ring met een ‘highway’

     Reactie anoniem (gegevens bekend bij de redactie) :

    "Als onze politieke leiders eens even gaan zien in het buitenland, namelijk in Thailand, kunnen ze oplossingen vinden.
    In Thailand hebben ze een autosnelweg, daarboven een ‘highway’ en daarboven een ‘skyway’.
    Resultaat: vroeger reed je in het beste geval in vier uur van Bangkok naar Pattaja. Nu, met de nieuwe infrastructuur, leg je de afstand af in anderhalf uur, zonder file.  
    Overdek de Antwerpse ring met een ‘highway’ die al het doorgaand verkeer kanaliseert.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (5 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Grote Ring politiek tegengehouden?

     Reactie van Roef, H.:

    “Had men einde jaren ’60, begin jaren ‘70 de grote Ring rond Antwerpen gewoon doorgetrokken (de hopen zand liggen er nog steeds in Oelegem - Ranst) dan was er nooit sprake geweest van de dagelijkse files op de huidige ring.
    Maar ja, dan zou deze grote ring te dicht bij de achtertuinen van sommige toenmalige prominenten, ministers komen onder meer in Hove – Edegem.
    Op landkaarten van die tijd stond de Grote Ring reeds in stippellijn aangeduid.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (7 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (1)!

    Nu weet je waarom we meer met de auto rijden.....

     Reactie anoniem (gegevens bekend bij de redactie) :

    1950

    niemand had een auto.

    1960

    wie een auto had reed enkel op zondag.

    1965

    we begonnen allemaal met auto naar het werk te rijden.

    1970

    mevrouw bracht meneer naar het werk en had dan de rest van de dag de beschikking over de auto.

    1975

    mevrouw kreeg haar eigen auto en moest dus mee gaan werken om die 2de auto te betalen.

    1980

    mevrouw brengt eerst de kinderen naar school en gaat dan naar haar werk, want het is te gevaarlijk voor de kinderen om met de fiets te rijden met al die auto’s.

    1990

    mevrouw moet flexibele uren doen, de kinderen gaan naar voor- en na bewaking in school.

    1995

    de ouders hebben een nieuw huis gekocht 50 km van hun werkplek want dat was goedkoper; en er wordt toch een kilometervergoeding betaald (als voordeel hebben ze ook nog eens de gezonde lucht)

    2000

    opa en oma brengen de kinderen naar school, want een goede school bevindt zich nu snel op 20 km van huis. Daarna vullen ze hun dag met wat shoppen om dan ‘s avonds de kinderen terug op te halen en zelf terug naar huis te gaan.

     

    elk kindje moet zo nodig naar een sportclub gebracht worden, dit zelfs meerdere keren per week.

    2010

    opa en oma rijden 9000 tot 10.000 km per jaar als taxi voor kleinkinderen.

     

    papa en mama rijden ook elk 10.000 km per jaar enkel om te gaan werken.

     

    voor winkelen, sport, ontspanning en winkelen komen er nog eens zeker 5000 km bijd.w.z. per gezin met kinderen wordt er minimaal 35.000km per jaar gereden.

    De files gaan dus minderen met het optrekken van de pensioenleeftijd.”

     


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (10 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!



    Blog als favoriet !

     

     

     



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!