Zoeken in blog

Laatste commentaren
  • Ritsen = geen verkeerslichten meer nodig ? (Brussel-rijder)
        op

    Pas snelheid aan en maak ‘ritsen’ verplicht

  • gepensioneerd (chris marivoet)
        op

    Pas snelheid aan en maak ‘ritsen’ verplicht

  • Voorstel (A Vers)
        op

    Haal idioten uit het verkeer via snelrecht

  • Zachte corruptie ... (Nigel)
        op

    Tol heffen op de snelwegen

  • Minder firmawagens en km vergoeding afschaffen (D. Hoste)
        op

    Minder op- en afritten en werktijden spreiden

  • Leve de dictatuur? (Walter Claeys)
        op

    Teveel auto’s in een te klein land

  • achterlichten (vlaeminck freddy)
        op

    Betere stoplichten achterkant voertuigen

  • zeer juist graag minder onbekwame politici aub (Benoy)
        op

    Het is tijd dat de automobilist in 'ere' wordt hersteld

  • Mr. (Urbain Van Asch)
        op

    Het is tijd dat de automobilist in 'ere' wordt hersteld

  • Mr. (Urbain Van Asch)
        op

    Recht op vrije mobiliteit

  • Mr. (Urbain Van Asch)
        op

    Mechelen zonder bussen?

  • is natuurlijk goed gezien voor gepensioneerden! (Benoy)
        op

    Hieronder een optimistische reactie van iemand die zelfs niet weet wat een file is

  • dit is inderdaad de realiteit voor de kleine man (Benoy)
        op

    Onze welvaart neemt af. Dus arm en zonder files?

  • zo is het meestal! (Benoy)
        op

    Grote Ring politiek tegengehouden?

  • zeer grote vrachtwagens enkel s nachts in steden (Benoy)
        op

    Test het weghouden van vrachtverkeer tijdens de spits

  • minder vrachtwagens in de dag (Benoy)
        op

    Minder op- en afritten en werktijden spreiden

  • niet alleen in Brussel maar zou overal moeten gelden (Benoy)
        op

    Te vaak stoppen voor verkeerslichten in Brussel

  • ook fietsers en voergangers werden vergeten (Benoy)
        op

    Groene golven helpen


  • SenNetMagazine
    Pak de strijd tegen ons fileleed nu eens anders (beter) aan!
    Pak dat nu eens aan, zegt onze columnist Jan Schils. Zijn toverwoorden? ‘Mentaliteitswijziging’ en ‘decentralisatie’.

    Doe iets aan de verouderde verkeersinfrastructuur!

     Reactie anoniem (gegevens bekend bij de redactie) :

    “Mobiliteit is vandaag de dag een ‘must’. Dus: doe a.u.b. iets aan de verkeersinfrastructuur.
    In de nabije toekomst, als meer en meer voertuigen op groene energie zullen rijden, zal het CO2 uitstoot argument naar de prullenbak verhuizen.
    Het is niet de behoefte naar mobiliteit die aan banden moet worden gelegd. Wel moet de verouderde en soms schandalige verkeersinfrastructuur (zie Leonard Xpunt en e.d.), aangepast worden aan de hedendaagse behoeften.
    Lange afstand verkeer van trucks zou misschien exclusief langs daartoe speciaal aangelegde wegen moeten geleid worden, vooral in de buurt van steden.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (4 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Blokrijden invoeren en auto aan de ketting bij rijverbod

     Reactie anoniem (gegevens bekend bij de redactie) :

    “Oorzaken van de files: ongevallen door overdreven snelheid, ladingverlies, gekantelde vrachtwagens, overgewicht, onaangepast rijgedrag. De remedie: vanaf dat de file dreigt te ontstaan blokrijden invoeren. De ‘zwaantjes’ moeten weer nadrukkelijk in het file-verkeer aanwezig zijn. Beter met z'n allen aan 40 km per uur voortsukkelen" dan aan 3 km per uur in de zoveelste accordeonfile staan. Bovendien zijn we dringend toe aan een grondige mentaliteitswisseling: het verkeersreglement is niet bedoeld om ons te pesten, maar om ons te beschermen tegen ondoordachte en/of ongelukkige handelingen. Nog één opmerking: rijverbod? Leg dan het voertuig aan de ketting. Word je toch betrapt met een ander voertuig? Huisarrest van vrijdagavond tot maandagmorgen (we willen niemand z'n werk afpakken) voor een duur die overeenkomt met de ernst van de gepleegde overtredingen. Tenslotte: iemand doodrijden in dronken toestand en/of onder invloed van drugs? Levenslang, maar dan ook levenslang dwangarbeid. 't Zal rap opgelost zijn."


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (6 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Wegversmallingen zorgen voor files en onveiligheid

     Reactie anoniem (gegevens bekend bij de redactie) :

    Er wordt altijd maar gezegd: neem het openbaar vervoer!!!
    Dit is goed indien je er gebruik van kunt maken. Echter zijn er veel mensen die zonder auto absoluut niet op hun werk kunnen geraken, niet op normale uren en zeker niet in ploegenstelsel want dan is er geen openbaar vervoer voorhanden indien werk buiten de stad.
    Bijkomend probleem: De Lijn breidt uit ten koste van de rijbanen die smal worden gemaakt. Wij wonen in Deurne/Antwerpen. Door de aanleg van trambanen op Ruggeveldlaan en Turnhoutsebaan  worden de auto’s op 1 smal baantje tot rijden gedwongen. Hierdoor ontstaan lange files en niet alleen tijdens de spitsuren.  
    Indien iets gebeurt, moeten bv ambulance, politieauto noodgedwongen op het fiets- en voetpad rijden (zelf gezien) VEILIG hé.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (10 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Teveel auto’s in een te klein land

     Reactie van Pieters, J.:

    "Vroeger hadden de mensen een of geen auto per gezin. Nu hebben de ouders een auto en de kinderen ook elk een. Dat is dus de zelfde situatie als in Amerika, 3 wagens per gezin. Maar in de States hebben ze  ruimte en plaats genoeg, ik kan het weten, want ik ben daar al meermaals geweest, Ze rijden daar bovendien heel anders dan hier. Bij ons is het een gekkenhuis. Als mijn familie uit de States overkomt houden ze hier hun hart vast als ze de baan op moeten.

    Het is helemaal niet moeilijk, Er rijden teveel auto's in ons te klein landje en het gedrag van onze automobilisten laat veel te wensen over!!! Zorg voor meer ‘blauw’ op straat, maar dat kan de overheid dan weer niet betalen. Zo, ... rijden maar zou ik zeggen.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (8 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (1)!

    Test het weghouden van vrachtverkeer tijdens de spits

     Reactie van Vaegenhende, L.:

    “Eerst en vooral moet men de toegelaten maximumsnelheid op de snelwegen tijdens de spitsuren op 130 km/uur.
    Tweede punt voor een oplossing van de files is de vrachtwagens niet op de snelwegen laten rijden tijdens de spitsuren. Bijvoorbeeld tussen 7 en half negen ‘s morgens s' avonds tussen 4.30 en 5.30 uur.
    Dit is misschien eens te testen of men kan er een studie van maken.
    De afritten zouden ander moeten kunnen gemaakt worden, zodanig dat het verkeer er vlugger weg is zodat je niet in de file moet staan om een afrit te nemen. Dit kan misschien met kleine ingrepen worden verbeterd. Dit zijn maar enkele wenken, want er is nog zoveel meer!"


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (8 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (1)!

    Overdek de Antwerpse Ring met een ‘highway’

     Reactie anoniem (gegevens bekend bij de redactie) :

    "Als onze politieke leiders eens even gaan zien in het buitenland, namelijk in Thailand, kunnen ze oplossingen vinden.
    In Thailand hebben ze een autosnelweg, daarboven een ‘highway’ en daarboven een ‘skyway’.
    Resultaat: vroeger reed je in het beste geval in vier uur van Bangkok naar Pattaja. Nu, met de nieuwe infrastructuur, leg je de afstand af in anderhalf uur, zonder file.  
    Overdek de Antwerpse ring met een ‘highway’ die al het doorgaand verkeer kanaliseert.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (5 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Grote Ring politiek tegengehouden?

     Reactie van Roef, H.:

    “Had men einde jaren ’60, begin jaren ‘70 de grote Ring rond Antwerpen gewoon doorgetrokken (de hopen zand liggen er nog steeds in Oelegem - Ranst) dan was er nooit sprake geweest van de dagelijkse files op de huidige ring.
    Maar ja, dan zou deze grote ring te dicht bij de achtertuinen van sommige toenmalige prominenten, ministers komen onder meer in Hove – Edegem.
    Op landkaarten van die tijd stond de Grote Ring reeds in stippellijn aangeduid.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (7 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (1)!

    Nu weet je waarom we meer met de auto rijden.....

     Reactie anoniem (gegevens bekend bij de redactie) :

    1950

    niemand had een auto.

    1960

    wie een auto had reed enkel op zondag.

    1965

    we begonnen allemaal met auto naar het werk te rijden.

    1970

    mevrouw bracht meneer naar het werk en had dan de rest van de dag de beschikking over de auto.

    1975

    mevrouw kreeg haar eigen auto en moest dus mee gaan werken om die 2de auto te betalen.

    1980

    mevrouw brengt eerst de kinderen naar school en gaat dan naar haar werk, want het is te gevaarlijk voor de kinderen om met de fiets te rijden met al die auto’s.

    1990

    mevrouw moet flexibele uren doen, de kinderen gaan naar voor- en na bewaking in school.

    1995

    de ouders hebben een nieuw huis gekocht 50 km van hun werkplek want dat was goedkoper; en er wordt toch een kilometervergoeding betaald (als voordeel hebben ze ook nog eens de gezonde lucht)

    2000

    opa en oma brengen de kinderen naar school, want een goede school bevindt zich nu snel op 20 km van huis. Daarna vullen ze hun dag met wat shoppen om dan ‘s avonds de kinderen terug op te halen en zelf terug naar huis te gaan.

     

    elk kindje moet zo nodig naar een sportclub gebracht worden, dit zelfs meerdere keren per week.

    2010

    opa en oma rijden 9000 tot 10.000 km per jaar als taxi voor kleinkinderen.

     

    papa en mama rijden ook elk 10.000 km per jaar enkel om te gaan werken.

     

    voor winkelen, sport, ontspanning en winkelen komen er nog eens zeker 5000 km bijd.w.z. per gezin met kinderen wordt er minimaal 35.000km per jaar gereden.

    De files gaan dus minderen met het optrekken van de pensioenleeftijd.”

     


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (10 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Blokkeer het kruispunt niet

     Reactie anoniem (gegevens bekend bij de redactie) :

    “Vele opstoppingen, vooral in agglomeraties, worden veroorzaakt doordat men op een reeds geblokkeerd kruispunt gewoon mee blijft aanschuiven en zo het dwarsend verkeer belet door te rijden. Dit is nochtans wettelijk verboden. Artikel 14 zegt daarover het volgende:
    Art. 14.2: Zelfs indien de verkeerslichten het toelaten mag een bestuurder een kruispunt niét oprijden, wanneer hij merkt dat het verkeer op het kruispunt zodanig belemmerd is dat hij zelf op het kruispunt zal moeten stoppen, en hij aldus het dwarsend verkeer zou hinderen of beletten.
    Toch een eenvoudige regel die mits de correcte toepassing ervan al veel fileleed zou oplossen. Hier en daar schijnen al meer en meer politiediensten dit ook te beseffen, en worden er talrijke bekeuringen opgesteld.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (6 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Haal idioten uit het verkeer via snelrecht

     Reactie anoniem (gegevens bekend bij de redactie) :

    “Als een land geregeerd wordt door idioten, die geen enkel initiatief durven nemen en denken dat het fileprobleem zichzelf zal oplossen, kan het niet anders dan verkeerd lopen. Verbied de vrachtwagens om tijdens de spits te rijden.
    Haal al de idioten die denken ‘Fangio’ te zijn en de ene beestigheid na de andere uithalen uit het verkeer door ze via snelrecht 3 tot 6 maand hun rijbewijs af te nemen.
    En verplicht al de politiekers die iets aan de zaak van de Antwerpse Ring om 14 dagen tijdens de ‘topuren’ de Ring nemen. Liefst als het Autosalon of Batibouw is, dan zullen ze geen bouwvergunning meer afleveren voor iets dat niet nodig is.

    Waarschijnlijk hangt aan de bouwvergunning een ‘fee’ vast voor hen, anders neem je zo’n beslissing niet.
    Toen ‘de Steve’ minister van verkeer was heb ik hem een oplossing gestuurd om de capaciteit van de Antwerpse Ring met 50% te verhogen. Ik wacht nog op antwoord!


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (5 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (1)!

    Automobilisten zijn overwegend hoffelijk en voorkomend

     Reactie van Van Asch, U.:

    “Met veel van de standpunten van Jan Schils kan ik akkoord gaan. Deze zijn in een combinatie toegepast, mogelijk een (gedeeltelijke) oplossing voor het fileprobleem.  Maar naar mijn aanvoelen vertrekt men niet van de reële situatie.  Er zijn veel auto's in België en die zullen niet verminderen tenzij men communistische en dictatoriale maatregelen neemt. Zo kun je het bezit van een auto gewoon bestraffen en dan maar hopen dat alleman zijn wagen verkoopt.  Maar dan creëer je weer nieuwe problemen: de overheid moet een enorm inkomen derven, er blijft niemand over aan wie je je auto kunt verkopen en de mobiliteit van de mensen in hun geheel en de ouderen in het bijzonder daalt tot nul.
    Als de auto's niet kunnen verminderen in aantal dan moet je om files te vermijden of te verminderen maatregelen nemen om de grote toevloed op te vangen. Eén mogelijkheid is het uitbreiden van het wegennet. Een andere mogelijkheid is parkinggelegenheid voorzien aan de rand van de steden en een frequente verbinding inleggen met het openbaar vervoer naar industrieterreinen, stadscentra, bezienswaardigheden, enz.
    Het vooringenomen standpunt van minister Crevits wijst beide oplossingen al bij voorbaat van de hand.
    Het is ontmoedigend om altijd weer opnieuw als automobilist met de vinger gewezen te worden en altijd weer opnieuw je mentaliteit te moeten veranderen enz.  Ikzelf ben dagelijks op de weg en wordt voortdurend geconfronteerd met het hoffelijk en voorkomend gedrag van de andere automobilisten.  Als er eens eentje uit de band springt (door te hoge snelheid of roekeloos inhalen) dan valt dat meteen op.  Zo ongewoon is het.
    Een oneindig groot beletsel voor een echte mobiliteit is echter de mentaliteit van de gezagsdragers en verantwoordelijken. En ook hun klaarblijkelijke onbekwaamheid en besluiteloosheid.  Zolang dit alles niet verandert zal er ook geen oplossing komen.
    Het fileleed is nog veel erger dan alleen maar de Brusselse en Antwerpse ring.  Zij zijn er wel de oorzaak van dat op vele gewestwegen congestie ontstaat. En wat vooral rampzalig is , dat is dat die congestie niet beperkt blijft tot de spitsuren maar zich uitspreidt over een ganse dag.  Hoe komt dat?  Omdat de overheid zich sinds jaar en dag uitslooft om de wegen te versmallen, het aantal rijstroken te verminderen en verkeerslichten te plaatsen op iedere hoek om het doorstromen tegen te gaan.
    Dat is de realiteit.
    Een schrijnend voorbeeld hiervan is de N26 en N26a (gewestweg tussen Mechelen en Leuven).  Door al de aanpassingen en "verbeteringen"  is de reistijd tussen beide steden gewoon verdubbeld.  Niemand spreekt daarover en nergens is dit opgenomen in de statistieken maar die weg loopt het grootste deel van de dag vol met traag voortkruipende auto's die aldus meer vervuiling teweegbrengen en meer brandstof gebruiken. Bovendien geeft dit aanleiding tot roekeloos inhalen, soms zelfs op plaatsen waar het verboden is, algemene ergernis bij de automobilisten en grotere slijtage van de voertuigen.  De afstand van die verbindingsweg is 25 km.
    Dat is de realiteit.
    Ander voorbeeld: ik leg tweemaal per week het traject Hofstade-Herentals (en terug) af. De afstand bedraagt precies 38 km per rit. Op dit traject kom ik 41 snelheidswijzigingen tegen en 15 drempels!!!  (enkele hiervan zijn ronduit gevaarlijk en zelfs niet conform met de norm)  Om dit traject te rijden (enkel) 's avonds om 19u (heen) en om 22u30 (terug) heb ik gemiddeld 50 minuten nodig. Met moeite kom ik aan een gemiddelde van 45 km/u en dat op grotendeels landelijke wegen met sporadische bebouwing.
    Dat is de realiteit.
    Een derde voorbeeld zal de zaak nog duidelijker maken: de stad Mechelen heeft een plan uitgewerkt om een "autoluwe" binnenstad te maken.  Dat lukt natuurlijk als je alle straten afsluit of beter nog bewaakt met "slimme" camera's die de nummerplaten lezen en automatisch een boete van 50 euro toesturen.  Geen discussie, geen commentaar. Gewoon betalen.  Het verkeer in de stad wordt gekanaliseerd naar een drietal lussen waar men vooraf alle moeite doet om het de automobilist moeilijk te maken.  Maar ja, de stad is autoluw toch? Er zijn dus steeds minder auto's (denkt men). Waar die lussen verbinding geven met de ringlaan werd het verkeerslicht "verbeterd" met een sterk ingekorte groene tijd.  Resultaat: filevorming in de (smalle) straten, stilstaande wagens met draaiende motoren en gemiddeld sta je 3 maal voor het rode licht! Soms meer.  De Lijn van zijn kant heeft ook zijn duitje in het zakje gedaan en heeft prompt een deel van zijn bussen gewoon afgeschaft.  Kwestie van besparing.
    Is dit mobiliteit?  Absoluut niet maar het is wel de realiteit.
    De ringlaan zelf werd al vroeger "bemeesterd" en daartoe plaatste men 17 verkeerslichten over een afstand van enkele kilometers.  Gemiddelde afstand tussen de lichten is amper 400 meter!! Van een groene golf is uiteraard geen sprake, wel heeft men een flitspaal geplaatst op een korte strook met snelheidsbeperking tot 50 km/u.  Kwestie van de kosten hiervan te recupereren en de staatskas te spijzen.
    Is dit mobiliteit? Absoluut niet maar het is wel de realiteit.
    Wat zou er nu moeten gebeuren?  In de eerste plaats rekening houden met de realiteit en er oplossingen voor vinden. Verder het gebruik en de toegankelijkheid van het openbaar domein op een eerlijke manier verdelen en indelen. Ook een automobilist heeft recht op een plaats op het openbare domein.  Daarvoor betaalt hij tenslotte exorbitant hoge belastingen. Ten derde de zelfverklaarde mobiliteitsexperten vervangen door logisch en onafhankelijk denkende mensen die onbevooroordeeld en vrij een oplossing kunnen zoeken.  En tenslotte ook het verkeersreglement herzien en herwerken zodat het terug logisch wordt en daardoor door iedereen aanvaard en dus ook toegepast kan worden. Ik verwijs in dit verband naar twee kemelstreken. Eerst en vooral de snelheidsregeling. In het reglement een bepaalde snelheid voorzien en opleggen en dan overal uitzonderingen maken die overgelaten worden aan de plaatselijke (en partijdige) overheid. Dit resulteert in een wildgroei van verkeersborden en tegenstrijdige geboden.  Twee (en dat is de grootste kemel) de eenduidigheid van de verkeersborden vernietigen door allerlei uitzonderingen toe te staan.  (bv. rechts afslaan van fietsers bij rood licht, fietsers toelaten voorbij een verbodsteken te rijden, enz.) Daarmee creëer je alleen maar een (vals) gevoel van straffeloosheid en bevoorrechting.
    Ik weet natuurlijk dat mijn voorstellen utopisch zijn en in het huidige klimaat onhaalbaar.  Maar dat vermindert mijn overtuiging niet.
    Ik blijf dus tegen beter weten in, hopen.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (7 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Onze welvaart neemt af. Dus arm en zonder files?

     Reactie anoniem (gegevens bekend bij de redactie) :

    “Indien ik goed las dan leren we dat de toegenomen welvaart de oorzaak is van het fileleed.
    Ik zou wel graag even opmerken dat onze welvaart zienderogen slinkt.  De belastingbetaler moet meer en meer afdragen omdat zijn/haar geld niet behoorlijk wordt beheerd en tevens voor een groot deel zomaar wordt weggegeven aan bijvoorbeeld het asielbeleid, dat trouwens flink moet worden herzien. Ondertussen moeten de gevolgen van het wanbeleid van de grote banken opgevangen worden.  Dus : wacht nog enkele jaren, onze opgebouwde welvaart zal zienderogen afnemen en het fileprobleem lost zich vanzelf op.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (9 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (1)!

    Het is tijd dat de automobilist in 'ere' wordt hersteld

     Reactie van Decorte, E.:

    “Dat ze stoppen met banen te versmallen van vier naar twee vakken enz., Langs de ene kant maken ze van de pechstroken spitsstroken en op andere plaatsen maken ze busbanen waar er ene bus per dag passeert waarop er twee mensen en een paardenkop zitten.  Verder ligt die bus strook daar niets te doen, ganse stroken beton en asfalt liggen daar niets te doen. Dat ze ook stoppen met overal bloembakken en bulten te leggen die het verkeer toch maar hinderen. Maak de wegen opnieuw plat en recht. Ook een afschaffing van de voorrang van rechts zou een mooie zaak zijn. Dan moet je niet remmen voor ieder strontbaantje die op een bredere weg uitkomt. Geef gewoonde meest logische weg voorrang, Ook ben ik dat geleuter over bescherming van de zwakke weggebruiker zo beu als koude pap. Dat de zwakke weggebruikers eerst het verkeersreglement leren eerbiedigen; sommige fietsers rijden zelfs links rond een rond punt, en dan dat gelul met die zone dertig die te pas en te onpas wordt ingevoerd: afschaffen die handel. Toen ik klein was zeiden mijn ouders: pas op er komt een auto aan, maak een beetje plaats dat hij kan passeren. Nu lopen en rijden ze expres in uw weg, Het wordt tijd dat de automobilist  een beetje in ere wordt hersteld. Nu ben je precies een gangster als je met de auto rijdt. Als ik naar bepaalde wegen kijk zie ik voor één fietser honderden auto’s passeren. En wij spijzen dan nog de staatskas. Als de groenen geen auto kunnen verdragen dat ze op de maan gaan wonen. Bovendien zijn er velen die in een straat komen wonen en iemand anders mag er met zijn auto niet passeren. Vergeet niet dat er voor iedere straat die verkeersarm gemaakt wordt er een andere straat is die meer belast wordt. Ook de speelstraten mogen van mij afgeschaft worden want dit is een volledig verkeerde indruk dat men aan kinderen geeft. Zo, nu heb ik eens mijn gal kunnen spuwen en voel ik mij een beetje opgelucht.”


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (11 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (2)!

    Wordt de uitbreiding van Telewerk tegengehouden?

     Reactie van Verpoort, T.:

    “Decentralisatie, hoofdkwartieren spreiden en men kan reeds gemakkelijk (en goedkoop) beginnen met het uitbreiden van telewerk (u zegt zelf, heel terecht "Ontwikkeling van e-mail maakt het ook mogelijk vele tienduizenden mensen thuis (telewerk) te laten werken."
    Men weet maar al te goed waarom deze stappen niet of zeer weinig ondernomen worden !!!
    (Het antwoord is duidelijk te vinden in uw artikel).


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Trek E34 door in Ranst naar Rumst en Sint-Niklaas

     Reactie van Faes, J.:

    “Als men de files rond Antwerpen wil aanpakken dient men slechts één zaak te realiseren. Dat is de E34 doortrekken in Ranst naar Rumst en Sint-Niklaas toe.
    ALLE doorgaand verkeer uit Duitsland en een groot deel uit Nederland hoeft dan geen gebruik meer te maken van de ring rond Antwerpen.
    Ook het verkeer op de E313, de Boudewijnsnelweg, kan dan afgeleid worden naar Brussel en Gent via de extra ringweg.
    De plannen bestonden al in de zeventiger jaren en de landhoofden voor verschillende viaducten zijn al aanwezig in Ranst.
    Ook de aansluitingen in Rumst en Sint-Niklaas waren destijds al voorzien én gerealiseerd.

    Maar wie gaat de politieke moed hebben om het verkeer de volgende 25 jaar uit het slop te halen rond Antwerpen?


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (5 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Eensgezind en wetenschappelijk gefundeerd verkeersbeleid ontbreekt

     Reactie van Simoens, P.:

    “Het ontbreekt in België absoluut aan een eensgezind en wetenschappelijk gefundeerd verkeersbeleid. Sterker nog: op veel plaatsen gaat het eerder over het saboteren van het autoverkeer, onder het voorwendsel van 'autoluwe” zones te maken, dan over het optimaliseren van een doorstroming. Vernieuwing van de verkeersinfrastructuur is veelal gelijk met het begin van een straat vol stilstaande, dampende auto's. Het Vlaamse verkeersbeleid munt uit in het gebrek aan visie en uniformiteit. Ieder vorm van beleid wordt al in de kiem bemoeilijkt door de opsplitsing in gewestwegen en gemeentelijke wegen, elk met een andere aanpak. Het begrip intelligente regeling van de verkeerslichten is nog altijd niet doorgesijpeld in Vlaanderen. Rij even de grens over naar onze noorderburen en dan merk je meteen het verschil. Sommige oplossingen hoeven écht niet ingrijpend te zijn om knelpunten naar het verleden te helpen.
    Of de welvaart aan de basis ligt van teveel auto's op de weg? De huidige welvaart is er één van noodzakelijke tweeverdienersgezinnen, terwijl vroeger die druk veel minder groot was. De huidige welvaart vraagt flexibiliteit en het inkrimpen van afstanden, iets wat het openbaar vervoer zelden kan inlossen. Datzelfde openbaar vervoer wordt ook steevast in onvervalste propagandastijl als groen en energiezuinig voorgesteld, terwijl de maatschappelijke kost hallucinant hoog ligt. De kleine schare reizigers die de volle ticketprijs betalen, worden nog altijd 4/5 bijgepast door de belastingbetaler! Ja, door u en ik dus!
    De oorzaak van de files begint al bij de ruimtelijke wanorde. Wanneer een projectmakelaar bv. in Zaventem zonder meer vijf kantoorgebouwen langs de ring kan neerpoten, staat dat gelijk met een half uur extra file aan het begin en einde van iedere werkdag. En dan spreken we nog niet eens over de complete chaos die een Uplace met zich zal meebrengen. De Vlaamse overheid heeft boter op het hoofd als die ons naïef wil laten geloven dat meer dan de helft van de bezoekers zullen gebruik maken van het (nog aan te leggen) extra openbaar vervoer. Globaal ligt dat cijfer in de praktijk slechts op een schamele twee procent!
    De oorzaak van de files begint eveneens al vanaf de marketing van de fabrikanten. Geen enkel automerk prijst zijn waar aan voor wat het feitelijk is, namelijk een verplaatsing van A naar B. Neen, het gaat steeds over kracht, prestaties en emotie. Is het dan te verwonderen dat meer dan de helft van de automobilisten zich als een losgeslagen rund tussen de wagens een weg baant? Waar is het blauw op straat om die veroorzakers van ongevallen en harmonicafiles van de weg te plukken en voldoende lang aan de kant te zetten?
    Bij een hoge verkeersdichtheid is regelmaat in de verkeersstroom het enige wat op korte termijn kan werken. Goed, het verkeer moet duidelijk minder, maar door de hoge kostprijs zit men zelden voor het plezier in de auto. Als men het decennia lang heeft laten aanmodderen kan men niet verwachten dat een mirakelmiddel het plotseling zal terugschroeven. Dat het beter kan, is met het vergelijkend cijfermateriaal al meteen bewezen. Onderliggend probleem is veeleer dat een aantal beleidsmakers het verkeer dusdanig naar een chaos willen loodsen en hiermee het argument voeden het verkeer nóg meer als een luxeproduct te moeten taxeren.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Vrachtwagens tijdens spits op de pechstrook

     Reactie anoniem (gegevens bekend bij de redactie) :

    “Flitspalen staan er nu genoeg! Nu verkeersproblemen (durven) aanpakken a.u.b.
    Reden van een verkeersinfarct is teveel verkeer, op gezamenlijke momenten.
    Zet tussen 7 en 9 uur alle vrachtwagens op de pechstrook en ook tussen bijvoorbeeld 16 en 18.
    Ten tweede rijdt men door België omdat dat gratis is. Doe daar iets aan.
    Alle vrachtwagen boven 3,5 ton , niet ingeschreven in België , kopen een stevig vignet in een van de benzinestations , ( duidelijk controleerbaar , geen gedoe , eenvoudig , kost niets en brengt veel op , percentje voor het benzinestation ) vignet minstens een maand , drie zes of een jaar . Dan verdeelt het verkeer zich meer over Duitsland , Frankrijk , de meeste transit - verkeer vermindert.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (10 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Houd afstand op de weg. En vrachtvervoer per binnenschip

     Reactie anoniem (gegevens bekend bij de redactie) :

    “Naar mijn mening zal het verkeer al een stuk vlotter verlopen wanneer elke chauffeur een "minder agressief" rijgedrag zou vertonen, meer het linker rijvak zou gebruiken (files ontstaan tegenwoordig het eerst op het rechter rijvak) en vrachtwagens meer afstand zouden houden waarmee minder ongevallen zouden gebeuren (minder doden) en minder fileleed.
    Bovendien is het overduidelijk dat heel wat tonnen lading (veel containers) goedkoper en milieuvriendelijker per binnenschip kunnen worden vervoerd, met als gevolg meer ruimte op de wegen en minder kapot gereden wegen, dus minder wegenwerken die ook grote oorzaak van het fileprobleem zijn.
    Of dit wel gewild wordt door vadertje staat?
    Hoe worden de inkomsten van BTW en andere taksen gecompenseerd?
    Zijn de bedrijven overtuigd van de voordelen van het vervoer per binnenschip?
    Hoeveel chauffeurs vallen er zonder werk? Originele gedachte om de buitenlandse (nep)transporteurs uit te schakelen.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (6 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Stop met “9 to 5” werken voor iedereen

     Reactie van Vercammen, N.:

    “Om fileprobleem op te lossen zou er inderdaad een gedragswijziging moeten komen.
    Wij Belgen houden ons meestal halsstarrig vast aan datgene wat we  goed kennen en staan
    sceptisch tegen veranderingen…  
    1ste  voorstel: Laat bedrijven een spreiding doen van de aankomst en het vertrek van personeel.  Er zijn mensen die graag laat beginnen en laat stoppen en anderen zijn vroege vogels...  
    2de voorstel: avondscholen beginnen meestal rond half zeven- 7 uur   - rush , rush   - al eerst om tijdig thuis te komen , te eten en vlug weer te vertrekken en dan weer rush , rush in file naar 't school (om ons te vervolmaken).  
    Wanneer er meer flexibele werktijden op 't werk zijn dan kan men ook gemakkelijker 'in de voormiddag of in de namiddag' cursussen organiseren ...
    Dit zijn 2 kleine ideetjes. Ik heb er nog honderden.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!

    Doe iets aan "Just in Time"

     Reactie van Willems, R.:

    JUST IN TIME, hier kan ook wat aan gedaan worden.
    Hoeveel 20-tonners zijn er niet dagelijks op de baan met één vracht van 1/4 ton die 200 km ver moet rijden naar zijn bestemming omdat de grote firma's geen stock meer hebben? Om 14uur wordt er gebeld en dan moet de lading er om 16u zijn. Er moet ook nog veel meer vervoer over het water komen, maar ja dit duurt te lang in deze gejaagde tijd.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (6 Stemmen)
    >> Reageer op deze mening (0)!



    Blog als favoriet !

     

     

     



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!