Reactie anoniem (gegevens bekend bij de redactie) :
Het artikel over de files in ons land van Jan Schils is volledig. Alle verbeteringspunten komen aanbod. Doch het ene punt weegt zwaarder dan het andere en de ene oplossing kost minder dan de andere. Wat zouden we kunnen doen aan de files?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
· In de ochtendspits en als regent loopt het verkeer langzamer. Bij een verkeersongeluk zouden de politie diensten dan moeten trachten zo min mogelijk rijbanen af te sluiten. En tevens het aankomend verkeer tijdig en al verschillende kilometer voordien signaleren dat er een ongeval is gebeurd opdat je andere wegen kan nemen.
· Sommige opstoppingen worden veroorzaakt door de autobestuurders zelf die iedere centimeter willen aansluiten tot alles geblokkeerd raakt. Diegenen die verkeersongelukken (zonder verwondingen) veroorzaken zou men een boete moeten opleggen. Hun rijgedrag zal verbeteren, ook in de file.
· Sommige mensen doen verschillende ritten voor hun aankopen : bv één rit voor de peper, een tweede voor het zout en een derde voor de olie. Een beetje overtrokken misschien. Maar als je beter nadenkt kan je alles in één keer kopen en minder de auto gebruiken.
· Het is duidelijk dat naarmate de stad bv Brussel wordt bereikt, de beschikbare oppervlakte vermindert met het kwadraat van de straal met middelpunt het centrum van de stad. De grote wegen die naar de steden leiden zouden een of enkele verbindingswegen moeten hebben.
· Sommige onderhoudswerken, zoals water geven aan de planten langs de weg van de stad, zouden op andere momenten moeten gebeuren, dan tijdens de spitsuren.
· De autostrades zijn te breed : in de plaats van twee rijbanen zoden ze er drie kunnen aanleggen.
· De invoegwegen in de vorm van de klaverblad zijn eenmalig economisch bij de bouw, maar ze vormen een continu probleem voor de automobilisten. De invoegwegen zouden ten opzichte van elkaar verschoven moeten worden, zodanig dat niet iedereen tegelijkertijd en op dezelfde plaats moet invoegen om op de snelweg te komen. Nu is dat wel het geval en rijd je meteen een file in en ontstaan er ongelukken.
· Sommige tunnels zijn berekend voor het Belgisch verkeer maar kunnen met twee rijbanen het verkeer niet aan.
· Rotondes die goed geproportioneerd worden aangelegd bieden een goede oplossing.
· Sommige autostrades bedienen de dorpen. Beter is het om het verkeer van de dorpen via kleinere wegen naar de snelweg te leiden en de autosnelweg rechter te maken. In Duitsland zijn grote ondernemingen zoals bv Mercedes Benz dichtbij de snelweg gevestigd.
· Brussel heeft een andere, grotere Ring nodig om de doorstroom en het verkeer naar de binnen stad te vergemakkelijken.
· Het Instituut voor Veilig Verkeer moet zelf initiatief nemen om de probleempunten op te lossen in de plaats van af te wachten dat er doden vallen voor dat ze acteren. Palen, bomen, betonblokken en diepe grachten naast de wegen zijn gevaarlijk..
· De politie heeft geen manschappen om het verkeer te leiden en te begeleiden, maar wel om boetes op te leggen.
· De automobielindustrie heeft technisch gezien zeer grote inspanningen geleverd om een auto af te leveren die veiliger rijdt: door bv betere banden, betere remsystemen, betere ophanging en meer comfort. Dezelfde inspanning is niet geleverd om een beter rijgedrag aan te leren aan automobilisten. Sommigen lijken enkel het gaspedaal te kennen en niet de rem.
|