Zoeken in blog

Laatste commentaren
  • Ritsen = geen verkeerslichten meer nodig ? (Brussel-rijder)
        op

    Pas snelheid aan en maak ‘ritsen’ verplicht

  • gepensioneerd (chris marivoet)
        op

    Pas snelheid aan en maak ‘ritsen’ verplicht

  • Voorstel (A Vers)
        op

    Haal idioten uit het verkeer via snelrecht

  • Zachte corruptie ... (Nigel)
        op

    Tol heffen op de snelwegen

  • Minder firmawagens en km vergoeding afschaffen (D. Hoste)
        op

    Minder op- en afritten en werktijden spreiden

  • Leve de dictatuur? (Walter Claeys)
        op

    Teveel auto’s in een te klein land

  • achterlichten (vlaeminck freddy)
        op

    Betere stoplichten achterkant voertuigen

  • zeer juist graag minder onbekwame politici aub (Benoy)
        op

    Het is tijd dat de automobilist in 'ere' wordt hersteld

  • Mr. (Urbain Van Asch)
        op

    Het is tijd dat de automobilist in 'ere' wordt hersteld

  • Mr. (Urbain Van Asch)
        op

    Recht op vrije mobiliteit

  • Mr. (Urbain Van Asch)
        op

    Mechelen zonder bussen?

  • is natuurlijk goed gezien voor gepensioneerden! (Benoy)
        op

    Hieronder een optimistische reactie van iemand die zelfs niet weet wat een file is

  • dit is inderdaad de realiteit voor de kleine man (Benoy)
        op

    Onze welvaart neemt af. Dus arm en zonder files?

  • zo is het meestal! (Benoy)
        op

    Grote Ring politiek tegengehouden?

  • zeer grote vrachtwagens enkel s nachts in steden (Benoy)
        op

    Test het weghouden van vrachtverkeer tijdens de spits

  • minder vrachtwagens in de dag (Benoy)
        op

    Minder op- en afritten en werktijden spreiden

  • niet alleen in Brussel maar zou overal moeten gelden (Benoy)
        op

    Te vaak stoppen voor verkeerslichten in Brussel

  • ook fietsers en voergangers werden vergeten (Benoy)
        op

    Groene golven helpen


  • SenNetMagazine
    Pak de strijd tegen ons fileleed nu eens anders (beter) aan!
    Pak dat nu eens aan, zegt onze columnist Jan Schils. Zijn toverwoorden? ‘Mentaliteitswijziging’ en ‘decentralisatie’.
    NAMISC

    Onze wegen zijn gekrompen

     Reactie anoniem (gegevens bekend bij de redactie) :

    “De politiek zal de files nooit efficiënt aanpakken, maar in tegendeel.
    Hoe meer auto’s meer extra brandstof verbruiken dan normaal, hoe meer ze moeten gaan tanken en hoe meer inkomsten voor de staat.
    Kijk maar eens hoe onze wegen "gekrompen" zijn de laatste 35 jaar.


    xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

    1) Begin jaren '80 werden de kruispunten met meerdere rijstroken aangepakt. De rijstroken om rechts en/of links af te slaan werden vervangen door mega vluchtheuvels of stoepen zodat dit sowieso met één tot 2 rijstroken verminderde. We weten allemaal dat je pas links kunt indraaien, als het al terug rood is. Al wie er achterstaat en rechtdoor of naar rechts moet, moet sindsdien ook staan wachten voor die ene die naar links moet. Rechts afslaan kan in de meeste gevallen vlotter maar gaat meestal gepaard met afremmen, want ook fietsers en voetgangers kunnen voor oponthoud zorgen. En ondertussen groeit de file.

    2) Als kind, op de achterbank bij mijn pa, stelde ik in de jaren '70 al vast dat we langer rond reden op zoek naar een parkeerplaats dan dat de eigenlijke rit zelf duurde. Maar het aantal parkeerplaatsen is alleen nog maar minder geworden en nog verder van het doel verplaatst. Nu heeft een duur betaalde professor deze vaststelling gedaan aan de hand van een peperdure studie ... maar wie gelooft erin dat hiervoor de juist maatregelen zullen genomen worden, gelooft nog in sprookjes en elfen.

    3) Toen Dehaene minister van verkeer werd, besliste hij dat fietsers het verkeer moeten afremmen. Prompt werden alle dorpskernen heraangelegd met 20 meter brede voetpaden, maar zonder fietspad.  Gevolg een pak mensen durfden de fiets niet meer op.

    4) De verkeerslichten in België zijn meestal uitgerust met een camera. Maar deze lijkt eerder te dienen om te kijken of er verkeer aankomt om dan de lichten steevast op rood te zetten. Ik ben 10j. geleden eens in Denemarken geweest en daar werd het zo snel mogelijk groen licht. Ik was enkele weken geleden in Nederland en daar werden de lichten eveneens spontaan groen als het mogelijk was.  In België krijg je pas groen als er na lang wachten eindelijk eens een auto opdaagt in de kruisstraat, want deze moet dan steevast stoppen. En liefst van al wordt er gewacht tot je heel dicht bij de lichten bent zodat je extra hard moet remmen om niet door het rood te gaan. Op die manier slijten je banden en remmen extra snel. Als je doorrijdt, word je geflitst. In beide gevallen levert die aanpak extra inkomsten voor de staat op.

    5) En ander stokpaardje is het verkeer een zo groot mogelijk aantal km’s aan omwegen te laten afleggen. Dit door massa's één richtingsstraten en lussen in te voeren en tal van doodlopende straten te maken. Soms moet je helemaal de stad rond om ergens te geraken waarvan je slechts enkel meters verwijderd bent. Je moet echt eens naar Roeselare komen. Hét voorbeeld bij uitstek. Al het verkeer wordt - van welke richting je ook komt - steevast naar de markt en rond de kerk geleid. Men heeft er zelfs de snelste weg naar het station doodlopend gemaakt om toch maar iedereen in de file te hebben voor de verkeerslichten en wat verder massa's overstekende fietsers. Hindernissen en oponthoud die er voordien niet waren. Blijkbaar is brandstof ook een bron van inkomsten voor de staatskas.

    6) Om nog meer files te kunnen genereren, laat men sinds enkele jaren de bussen van ‘de Lijn’ aan de haltes stoppen midden op de rijweg. En wegens het slechte onderhoud van die bussen staat er dan regelmatig ééntje in panne, inderdaad vlak aan de halte midden op de rijweg.

    7) En om nog efficiënter files te generen, werden nu ook nog rijstroken opgeofferd als bus strook. Op echt drukke en brede wegen werden er zelfs 2 tot 3 bus stroken getrokken zodat de rest van het verkeer enkel nog als een extra trage boemeltrein vooruit komt. Het ergste van al is dan nog dat je er nooit een bus ziet rijden, en nog erger, sinds ‘de Lijn’ al die wegcapaciteit gratis en voor niks cadeau heeft gekregen - ten koste van de zwaar belasting betalende automobilist - spreken ze alleen nog maar over het afbouwen van lijnen en dienstregelingen!

    8) Het nieuwe verkeersreglement van Schouppe die het beurtelings parkeren afschaft. Dit werd in de meeste gevallen vervangen door aan beide zijden parkeren toe te laten. Gevolg: de wegen zijn zo smal geworden dat er nog meer fietsers het niet meer zien zitten en nu ook voor de kleinste verplaatsingen de auto pakken.

    9) Dorpskernen worden steeds meer verplaatst naar het midden van een drukke verbindingsweg of steenweg, in plaats van er naast, waar er meestal plaats zat is. Dan gooit men wat bloembakken en verkeersdrempels op de weg en een paar zones 30, want ja al die zotten die door de dorpskern scheren dat kan toch niet hé.

    10) Zelfde principe met de hoofdingang van scholen. Schoolterreinen grenzen meestal aan meerdere straten maar waar wordt de hoofdingang georganiseerd denk je? Juist, op de drukste steenweg waaraan de school grenst. Dit heeft al veel jonge levens gekost, maar het gezond verstand boven halen, vergeet dat maar. Het moet en zal geld in de staatskas brengen. De steenweg wordt aangepakt om zoveel mogelijk files te hebben en nog een zone 30 er bovenop, dit is een echte kaskraker voor de staat.

    11) Dan zijn er ook nog de subsidies van Europa voor het creëren van werkgelegenheid in economisch achtergestelde gebieden. Waarom denk je dat het vrachtwagenverkeer zo explosief is toegenomen? Niet om hier werk te verschaffen, neen, maar om zoveel mogelijk werk van hier weg te voeren naar verre ex-Oostblok landen. Waarom ook niet? Het transport wordt toch betaald door de belastingbetaler. Maar als het afgewerkt is, komen de producten wel terug naar hier om hier verkocht te worden. Dit zorgt voor 2x extra verkeer, eerst wegvoeren en dan terughalen.

     

    Brussel is een ander verhaal. Daar zit veel te veel business op elkaar gepakt. In de jaren ’70 waren files dan ook enkel iets typisch voor Brussel. Maar daar heeft de politiek iets aan gedaan, dankzij bovenstaande maatregelen zijn onze politiekers er met succes in geslaagd om het fileprobleem uit te breiden over het hele land. Je kan toch niet zeggen dat ze niet goed zijn en hun buitensporige wedde niet waard zijn hé. Problemen maken, uitbreiden en er de staatskas mee vullen, super toch, niet?

    Ik geloof nooit dat de politiek ook maar iets zal doen om het verkeer terug vlot te trekken. Wel integendeel, want dan hebben ze weer een excuus om nog meer taksen in te voeren zoals rekeningrijden bijvoorbeeld of fijnstoftaks of iets anders geks om iets te belasten dat ze zelf de afgelopen 35jaar bewust gecreëerd hebben.

    Alle schuld op de burger zelf steken nl dat ze teveel met de auto rijden en de mensen tegen elkaar opzetten, zoals met de zonnepanelen nog niet zolang geleden, is veel eenvoudiger, populairder en verkoopt als zoete broodjes.  De massa loopt met open ogen in de val en dit brengt het meeste geld in het laatje.

    Zoals de Romeinen al zeiden: Verdeel en heers!




    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)




    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

     

     

     



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!