Zoeken in blog

Laatste commentaren
  • Ritsen = geen verkeerslichten meer nodig ? (Brussel-rijder)
        op

    Pas snelheid aan en maak ‘ritsen’ verplicht

  • gepensioneerd (chris marivoet)
        op

    Pas snelheid aan en maak ‘ritsen’ verplicht

  • Voorstel (A Vers)
        op

    Haal idioten uit het verkeer via snelrecht

  • Zachte corruptie ... (Nigel)
        op

    Tol heffen op de snelwegen

  • Minder firmawagens en km vergoeding afschaffen (D. Hoste)
        op

    Minder op- en afritten en werktijden spreiden

  • Leve de dictatuur? (Walter Claeys)
        op

    Teveel auto’s in een te klein land

  • achterlichten (vlaeminck freddy)
        op

    Betere stoplichten achterkant voertuigen

  • zeer juist graag minder onbekwame politici aub (Benoy)
        op

    Het is tijd dat de automobilist in 'ere' wordt hersteld

  • Mr. (Urbain Van Asch)
        op

    Het is tijd dat de automobilist in 'ere' wordt hersteld

  • Mr. (Urbain Van Asch)
        op

    Recht op vrije mobiliteit

  • Mr. (Urbain Van Asch)
        op

    Mechelen zonder bussen?

  • is natuurlijk goed gezien voor gepensioneerden! (Benoy)
        op

    Hieronder een optimistische reactie van iemand die zelfs niet weet wat een file is

  • dit is inderdaad de realiteit voor de kleine man (Benoy)
        op

    Onze welvaart neemt af. Dus arm en zonder files?

  • zo is het meestal! (Benoy)
        op

    Grote Ring politiek tegengehouden?

  • zeer grote vrachtwagens enkel s nachts in steden (Benoy)
        op

    Test het weghouden van vrachtverkeer tijdens de spits

  • minder vrachtwagens in de dag (Benoy)
        op

    Minder op- en afritten en werktijden spreiden

  • niet alleen in Brussel maar zou overal moeten gelden (Benoy)
        op

    Te vaak stoppen voor verkeerslichten in Brussel

  • ook fietsers en voergangers werden vergeten (Benoy)
        op

    Groene golven helpen


  • SenNetMagazine
    Pak de strijd tegen ons fileleed nu eens anders (beter) aan!
    Pak dat nu eens aan, zegt onze columnist Jan Schils. Zijn toverwoorden? ‘Mentaliteitswijziging’ en ‘decentralisatie’.
    NAMISC

    Als je wilt kom ik er ook eens over praten

     Reactie van Calberson, S.:

    “Verkeer – Ronde punten (Rotondes) - Voorrang

    xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

    ·         Problemen

    ·         Overdreven snelheid zorgt voor onveilig verkeer met als gevolg verkeersdoden en     verkeersgewonden

    ·         Files zorgen voor grote CO2-uitstoot

    ·         Wachtende voertuigen aan de verkeerslichten zorgen voor CO2-uitstoot

    ·         Verscheidene verkeersstromen moeten elkaar kruisen

    ·         Links afslaande voertuigen belemmeren achteropkomend verkeer

    ·         Links afslaande voertuigen veroorzaken files en kunnen slecht met mondjesmaat afslaan aan de verkeerslichten

    ·         De huidige aanleg van kruispunten nemen een te groot beslag op ruimte

    ·         Afslagrijvakken vragen extra ruimte en extra aanleg

     

    ·         Vaststellingen

    ·         Voorrang voor voertuigen op het rond punt, dus links voorrang

    ·         Hoofdwegen krijgen voorrang door aanduiding met verkeersborden: resultaat = links voorrang

    ·         Voorstel Flor Konings, ex-rijkswachter: voorrang geven aan de hoofdwegen = links voorrang

    ·         Oprit van de snelweg, het verkeer op de snelweg heeft voorrang = links voorrang

    ·         Het is echter duidelijk dat aan de algemene regel van voorrang van rechts niet kan gesleuteld worden.

     

    ·         Suggesties

    ·         vooral voor niet-snelwegen.

    ·         voor op- en afritten van snelwegen zijn ook mogelijkheden ivm met ronde punten, die hier niet worden uitgewerkt.

     

    ·         Wetgeving en reglementering

    ·         Betere definitie van een rond punt en signalisatie door een specifiek bord

    ·         Verboden voor te steken op een rond punt met 1 baanvak, nuttig voor fietsers en motorrijders en deels het oplossen van het dode hoekprobleem

    ·         Verplicht voorsorteren bij een rond punt met meerdere vakken, zowel vóór het rond punt als op het rond punt zelf.

    ·         Oprijverbod wanneer de te kiezen uitrit niet vrij is.

    ·         Bij een rond punt met meerdere rijstroken: wanneer je voorsorteert op de 2de rijstrook, verplicht invoegen op 1ste rijstrook na het passeren van de 1ste uitrit

    ·         Rond punt met afzonderlijk fietspad: ….

     

    ·         Voordelen

    ·         Verkeersveiligheid

    ·         matiging van snelheid

    ·         minder doden en zwaar gewonden

    ·         geen voertuigen die elkaar kruisen wegens rijden op het rond punt

    ·         geen spookrijders bij vergissing vanwege de vorm van de verkeerseilandjes

    ·         een uniform systeem: geen vergissingen of twijfels

    ·         Huidige kruispunten met verkeerslichten vormen - bij uitvallen van de lichten - een reëel gevaar en vereisen dikwijls inzet van personeel.

    ·         Gedeeltelijke oplossing voor het dodehoekprobleem

    ·         Milieu - minder CO2-uitstoot wegens maximaal inspelen op variërend verkeersaanbod

    ·         Doorstroming - maximaal wegens flexibiliteit op aanbod verkeerstroom in welke richting ook

    ·         Geen onderscheid tussen doorgaand, links- of rechts afslaand verkeer, hetzelfde resultaat voor verkeer in alle richtingen

    ·         Kosten - een eenmalige kost voor de aanleg van een rond punt

    ·         Veel minder verkeerslichten, deze zijn dikwijls overbodig palen- platen – elektriciteit

    ·         Massa’s voorrangsborden worden overbodig

    ·         Maatschappelijke kosten verminderen: doden en gewonden, schade aan voertuigen
    geen verkeerspolitie nodig voor verkeersregeling, wel voor controle op de toepassing van de specifieke vereisten van de verkeerswetgeving ‘ronde punten’

    ·         Minimale kosten onderhoud

    ·         Wijziging van de voorrangsregels op een gewoon kruispunt door het te signaleren met een specifiek verkeersbord als een rond punt, is een minimale kost

    ·         Onderhoud minimaal

    ·         Signalisatie specifiek bord rond punt

    ·         bewegwijzering met aangepaste borden:

    ·         vooraf open cirkel met aangeven bestemmingen

    ·         wegwijzers aan de uitritten van het rond punt

    ·         voorsorteerborden bij rondpunten met meer dan 1 vak

     

    ·         Voorwaarden infrastructuur en signalisatie

    ·         Rond punt met 1 vak

    ·         Rond punt met 2 vakken

    ·         Rond punt zonder vakken = herdefinitie van een gewoon kruispunt door signalisatie met een verkeersbord waardoor de voorrangsregels op het kruispunt deze zijn van het rond punt = links voorrang. Dit is vooral van toepassing voor de plaatsen waar - wegens plaatsgebrek - geen echt rond punt kan worden aangelegd.  vb in bebouwde kommen en stedelijke agglomeraties is dit het geval

    ·         Hoek waarin toegangswegen op het rond punt toekomen, zo uitvoeren dat niet langs het rond punt kan gescheerd worden

    ·         Rond punt met tramverkeer: plaatsen van lichten op de toegangswegen die door de tram gestuurd worden, de tram rijdt over het rond punt, rechtdoor en met afslaan

    ·         Verkeersbord met bewegwijzering: niet gesloten cirkel met aangeven van uitritten en bestemmingen

    ·         Wegwijzer bij elke uitrit van het rond punt

    ·         Rond punt met afzonderlijk fietspad …

    ·         Driehoekig

    ·         Verkeerseiland tussen oprit en uitrit van een rond punt

    ·         Alleen verkeerslichten in uitzonderlijke gevallen en op spitsuren die toevoer naar het rond punt doseren, cirkelvormig groen geven

    ·         Schilderen van haaientanden voor het aangeven van de begrenzing, het begin van het rond punt

     

    ·         Conclusies

    ·         Ronde punten (of rotondes) zijn een must.

     

    ·         Andere, niet voor ronde punten.

    ·         Automatische rood lichtsignalisatie bij overschrijden van de maximum snelheid op gewone wegen eventueel gecombineerd met flitspalen, cfr gemeente Rumst of Reet, gebruikelijk in Spanje.

    ·         Toevoerdosering voor voertuigen op snelwegen door afwisselend rood en groen licht o.a. van toepassing in San Francisco, eventueel gecombineerd met flitspaal. Dit om de toevoer dynamisch te regelen in verband met het maximaliseren van de doorstroming op de hoofdwegen.

    ·         Volautomatisering van de afhandeling van flitspaalboetes, vb boetes binnen de 3 dagen in je brievenbus. 

     

     




    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)




    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

     

     

     



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!