Pak de strijd tegen ons fileleed nu eens anders (beter) aan!
Pak dat nu eens aan, zegt onze columnist Jan Schils. Zijn toverwoorden? ‘Mentaliteitswijziging’ en ‘decentralisatie’.
NAMISC
Geen lading voor ons? Vrachtverkeer op de trein!
Reactie van Guldentops, M.:
Verplicht het internationaal vrachtvervoer, dat hier alleen maar onze wegen gebruikt om door te rijden, zonder hier te leveren, om de vrachtwagens op de trein te plaatsen. Het tijdsverlies om de vrachtwagens op en af de treinen te rijden wordt gecompenseerd door het voordeel van de trein: die kan overal doorrijden, zonder files. Ten tweede verminderen we door deze maatregel de uitstoot van CO2. Ten derde kunnen chauffeurs van vrachtwagens tijdens de treinrit fatsoenlijk rusten en zullen ze dus minder ongevallen veroorzaken door oververmoeidheid. Tot slot. Een kind begrijpt dat de overheid de files zelf creëert als je beseft dat de toegangswegen naar de steden maar 2 of 3 baanvakken hebben als het verkeer er massaal aankomt en dan gekanaliseerd wordt naar een enkel rijvak. Dat heeft naast grote files en een massa CO2 uitstoot en ook de verspreiding van fijn stof tot gevolg. Dat is zeer gezond voor de mensen in de stad. Een mooi voorbeeld is de geweldige mooie aanleg in Mortsel. Vroeger ging het verkeer er redelijk vlot.Nu is het er file van s morgens vroeg tot s avonds laat. En doordat de mensen nietvooruit of achteruit kunnen worden dikwijls de kruispunten volledig dicht gereden met alle gevolgen van dien: nog trager verkeer. Door de slecht af gestelde verkeerslichten kan het afslaand verkeer op één rijstrook niet afslaan omdat het doorgaand verkeer ertussen staat, dat nog niet mag doorrijden wegens rood licht. En de paar auto's die dan eindelijk links kunnen afslaan zorgen dan voor een gevaarlijke situatie door zo kort mogelijk te staan om af te draaien. Er moet een nieuwe aanpak komen op kruispunten met fatsoenlijk afgetekende rijvakken. En er moeten verkeerslichten komen die de verschillende verkeersstromen afzonderlijk regelen, net als in het buiten land.