DE KEYSERLEI
Wist U dat ... ?
- deze lei gelegen is in de stationsbuurt tussen de Frankrijklei en de Pelikaanstraat.
zicht op de De Keyserlei richting Centraal Station (foto van Alfons Van Camp
- de naam van de lei verwijst naar de Vlaamse kunstschilder Nicaise DE KEYSER.
- deze geboren werd te Zandvliet op 26.8.1813 en overleed te Antwerpen op 17.7.1887.
- hij voornamelijk portretten en historische taferelen schilderde.
- enkele van zijn werken zijn : . de slag der Gulden Sporen - . de slag bij Woeringen - . de roem van de Antwerpse kunstschool.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
P.S. : bijkomende gegevens van onze medewerker en freelancer Frits Schetsken :
GEBOORTEHUIS WILLEM ELSSCHOT Op het huidige nummer 52 koopt bij de verkaveling van de Statiewijk banketbakker Christiaan De Ridder een bescheiden lapje grond van 109m², om er zijn zaak annex woning op te bouwen. In een van zijn kinderen, zoon Fonne van den bakker, blijkt zich een dubbele persoonlijkheid te verschuilen, Het ene personage is Alfons, een gewiekst zakenman, die vooral met publiciteit zijn brood meer dan behoorlijk zal verdienen. Zo weet hij de oprichter van De Bond der Kroostrijke Gezinnen, generaal Louis Lemercier, begin jaren 1930 enthousiast te maken voor de uitgave van een "Almanak der Kroostrijke Gezinnen", waarin een Lijst der Aanbevolen Winkels wordt opgenomen, waarvoor Alfons de middenstanders flink laat betalen. Het andere personage laat zich door die zakenwereld inspireren tot literaire werken. Als Alfons op een dag ergens tussen Veerle en Westerlo het gehuchtje Helschot passeert, is meteen een naam voor die literaire 'ik' gevonden: Willem Elsschot. "Maar doodslaan deed hij niet, want tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren." Beroemde regels uit Elsschots gedicht "Het Huwelijk". Niettemin is hij zelf steeds gehuwd gebleven met dezelfde vrouw. Bij een bezoek met haar aan een van de cafés langs onze De Keyserlei, wordt de schrijver geobsedeerd door een daar aanwezige in het zwart geklede dame. Als zij opstaat en hem bij het weggaan passeert, staat ook hij op en buigt. "Gij ouwe zot," reageert zijn vrouw lachend. "Dat is een hommage à la beauté", antwoordt Elsschot, die nog nooit van Juliette Gréco heeft gehoord en haar dus niet heeft herkend.
-o-o-o-O-o-o-o-
|