MONTEVIDEOSTRAAT
Wist U dat ... ?
- deze straat zich bevindt in het havengebied, tussen de Rijnkaai en het Kattendijkdok-Westkaai.
- de naam van de straat verwijst naar de hoofdstad Montevideo van Uruguay.
- aan het nr 2 de Red Star Line-gebouwen deel uitmaken van het magazijnencomplex
opgericht door de legendarische scheepvaartmaatschappij Red Star Line.
- deze maatschappij tussen het einde van de 19de en het begin van de 20ste eeuw bijna drie miljoen passagiers vervoerde naar de Verenigde Staten en Canada.
- de gebouwen aan de Rijnkaai fungeerden als één van de belangrijkste vertrekpunten van deze grote emigratiebeweging.
- het Red Star Line 1-gebouw opgericht werd in 1894 ter vervanging van een ouder gebouw uit 1873.
- het Red Star Line 2-gebouw werd opgericht in 1902, het Red Star Line 3-gebouw in 1922.
- na een restauratie in 2013 het nieuwe Red Star Line Museum zich vestigde in het complex.
- Historiek Red Star Line Company
Gedurende de 19de eeuw ontwikkelde de haven van Antwerpen zich tot één van de belangrijkste Europese vertrekpunten van emigranten. De uitbouw van de IJzeren Rijn ten behoeve van de havenactiviteiten zorgde voor een verbinding met een ruim achterland, waardoor uit dat achterland potentiële emigranten vanuit alle delen van Europa hun weg vonden naar Antwerpen.
De Red Star Line Company werd opgericht in 1872.
Vanaf dat ogenblik tot 1934, wanneer ze haar activiteiten stopte, opereerde ze vanaf de Rijnkaai. Aanvankelijk beschikte ze slechts over wat losse infrastructuur verspreid in het gebied van het Eilandje en de stad.
De Red Star Line was de belangrijkste maatschappij in het vervoer van emigranten van Europa naar Amerika. Ze ontstond door de fusie van de International Navigation Company opgericht in Philadelphia in 1871 en de Companie Sociètè Anonyme de Navigation Belgo-Americaine opgericht in Antwerpen in 1872. Vanaf 1873 vaarden ze onder de gemeenschappelijke vlag Red Star Line.
Het eerste schip 'de Vaderland', oorspronkelijk gebouwd om petroleum te vervoeren, werd omgebouwd tot cargo en passagiersschip. Spoedig daarna kwamen ook 'de Nederland' en 'de Zwitserland' in dienst. Het meest bekende schip uit hun vloot, door zijn zeven wereldcruises, was 'de Belgenland II' (1914-1936). Door de uitbreiding van de activiteiten kon de compagnie Amerikaanse en Engelse maatschappijen opkopen waardoor ze op het hoogtepunt van haar activiteit, voor de Eerste Wereldoorlog, 133 schepen in dienst had en ongeveer 85 000 passagiers per jaar kon overbrengen.
-o-o-o-O-o-o-o-
|