SCHILDERSSTRAAT
Wist U dat ... ?
- deze straat zich bevindt op het Zuid, tussen de Leopold de Waelplaats en de Amerikalei.
- de straat behoort tot de basisverkaveling van het Zuidkwartier van 1875 en in 1876 genoemd werd naar het toen reeds geplande museum op het bouwperceel grenzend aan de noordoostkant van de straat.
- voor 1890 de Schildersstraat nog reikte tot aan de Vlaamsekaai; daarna kreeg het stuk voorbij de De Waelplaats een andere naam: De Verlatstraat.
- de straten allemaal een naam kregen die verwees naar de beoefenaars van plastische kunsten zoals bouwmeesters-, schilders, enz.
- er vanaf 1961 het vroegere HIVT (Hoger Instituut voor Vertalers en Tolken) gelegen is, daterend van 1893-1897 naar een ontwerp van F.Sel N ef. Truyman,maar sinds de fusie van het HIVT met de Universiteit Antwerpen in 2003 de opleiding deel uit maakt van de faculteit Letteren en Wijsbegeerte en de locatie Campus Zuid werd genoemd.
- het gebouw in de Schildersstraat nu in handen is van de UA, maar mogelijk werd overgedragen aan de stad, niettegenstaande het aan renovatie toe is.
zicht op de moie gevel van het gebouw (foto van Alfons Van Camp)
- er zich juist tegenover op de hoek met de Plaatsnijdersstraat het gebouw van 1901 ontworpen door architect F. Smet-Verhas voor "constructeur de navires" P. Roeis, wonende in de Rue de Brésil 9 in Antwerpen, bevindt.
- er in de gevel van het hoekpand, een balkon in de vorm van een schip werd ingewerkt en dat het pand in de volksmond "Het bootje"wordt genoemd.
(foto's van Alfons Van Camp)
- er zich ter hoogte van de Coquilhatstraat in de tuin van het Museum voor Schone Kunsten dit eigenaardig stadsbeeld bevindt.
- het de naam draagt van "Quand le ciel bas et lourd" (1987-1991). van David Lamelas (Buenos-Aires, Argentinië 1946).
- dit een stel is van 3 x 8 bomen met een stalen plaat bovenaan (2000 x 750), die gedeeltelijk het licht ontneemt, en aldaar werd geplaatst ter gelegenheid van de tentoonstelling "America - Bruid van de zon (1992)".
kunstwerk "Quand le ciel bas et lourd" (foto van Alfons Van Camp)
- er bijna aan het einde van de straat, binnen de wandelgang tussen de vloerstenen van het Museum voor Schone Kunsten, de gedenkplaat van de eerste V-bom gevallen te Antwerpen op 13.10.1944 is aangebracht.
(foto van Alfons Van Camp)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
P.S. : bijkomende gegevens van onze medewerker en freelancer Frits Schetsken :
Titel: SCHILDERSSTRAAT
DE VIJF WERELDDEELEN - 't BOOTJE Schildersstraat 2 + 4 + 6 / Plaatsnijdersstraat 1. Een art nouveau-huis uit 1901, officieel "De Vijf Werelddeelen" (jawel, met dubbel ee), maar doorgaans aangeduid als "'t Bootje". Dat bootje springt als hoekerker uit de gevel en maakt met de initialen P.R. duidelijk dat eigenaar P. Roeis scheepsbouwer was. Op de bruin getinte glasramen lees je de namen van de toen bekende werelddelen: Afrika, Amerika, Europa, Azië en ... Oceanië.
Roeis woont hier niet alleen, hij heeft aan zijn drie kinderen gedacht en daarom bestaat het gebouw uit vier delen. In de Plaatsnijdersstraat zie je de beide garages met daarop een overdekte veranda, plus een extra huis ernaast en in de Schildersstraat zijn er tegen de hoekwoning nog twee aparte woningen gebouwd, maar in de jaren 1960 is de gevel van huis nr.4 vervangen door een eigentijds modern exemplaar. Naar verluidt zou echter de rest van de woning daarachter nog origineel intact zijn. Pronkstuk is natuurlijk de smeedijzeren (gas)lantaarn, met tot bliksemschichten gestileerde zweepslaglijnen.
Architect Frans Smet-Verhas wil aanvankelijk ook de booterker van steen maken, maar Roeis eist een houten steven. Sinds 1870 heeft hij met zijn zoon een scheepsherstellingsbedrijf nabij de Braziliëstraat op het Eilandje, waar aanvankelijk houten boten worden gerepareerd, maar dat uitgroeit tot een firma die ook plezierboten en zelfs jachten construeert.
Na de familie Roeis moet er in de jaren 1920 een echtpaar hebben gewoond, dat orgieën houdt, waarbij in kuipen vol champagne wordt gebaad.
Op 19 maart 1966 opent hier kunstgalerie Wide White Space van Anny De Decker en Bernd Lohaus, die dé grote naam van de jaren 1960 in de Antwerpse galeriewereld wordt. De openingstentoonstelling is een 'Milky Way Happening' van de Antwerpenaren Hugo Heirman en Panamarenko, die kort tevoren nog in de openlucht hun contesterende projecten realiseren, zoals het afzetten van het Hendrik Conscienceplein met staven fabrieksijs in een actie voor een autovrij plein. Bernd Lohaus, de echtgenoot van Anny De Decker, is afkomstig uit Düsseldorf en is daar een leerling geweest van Joseph Beuys. De meester van de avant-garde wordt dan ook vrij snel naar Antwerpen gehaald met een eigen tentoonstelling en ook andere nu beroemde namen tonen hun werk in de galerie: Christo, Jean Tinguely, Lucio Fontana, Victor Vaserely, Karel Appel, Gerhard Richter, Marcel Broodthaers, Yves Klein, Tapičs ... De Fransman Daniël Buren zet enkele verfstrepen op de muren, die bij een kleine restauratie zorgvuldig zijn gespaard, omdat ze nu goud waard zijn als 'fundamentele kunst'. Na tien jaar spraakmakend te zijn geweest, sluit Wide White Space in 1976.
Architect Smet-Verhas behoort tot de groep van belle epoque-bouwers die allerhande stijlen aankunnen. Daarvan getuigt vandaag vooral de wijk Zurenborg, met de Cogels-Osylei als paradepaardje. Van Smet-Verhas is daar in de Waterloostraat het huis "De Slag van Waterloo", waarvan een kleiner broertje zich in Zeveneken bevindt. Onze architect is als Frans Smet in 1851 geboren in Temse, trouwt er met Sofia Verhas en koppelt vanaf 1887 naar Waaslandse traditie de achternaam van zijn vrouw aan de zijne.
-o-o-o-O-o-o-o-
|