- Camera + lens + sluitertijd + diafragma + ISO + brandpuntsafstand
Camera:
Nikon D90
Lens:
50 mm f/1.4 Shot at 50 mm (35mm film equiv: 75mm)
Exposure:
Manual exposure, 1/5 sec, f/8, ISO 200
- Geplande opname of eerder een lucky shot
Geplande opname
- Welke nabewerking en met welke software
Nabewerking steeds beginnend in LR : gewone aanpassingen : contrast, hooglichten , kleurtemperatuur e.d. ,
dan switch naar PS , waar ik verscherpt heb met plug in : Topaz sharpen AI , daarna naar aanvoelen kleur aanpassingen en kadertje .
Terug naar LR en met de schuivertjes nog wat optimale lichtaanpassingen...
- Bedoeling van de foto
Ik heb steeds veel aandacht voor opnames van andere fotografen en stillevens heeft me steeds aangetrokken.
Hier heb ik een opstelling gemaakt naar aanvoelen, ditmaal in een werkruimte in de kelder (geen lichtinval van ramen ) ,
waar ik het materiaal tegen het bord achter een werktafel heb afgeschermd met een zwart doek.
Gewerkt met 1 flitser los van de camera op een statief en voorzien van een “snoot”.
Daardoor kon ik het licht brengen waar ik het hebben wilde.
50mm vaste brandpunt en om geen meerdere opnames te moeten maken : F8 en scherpstelpunt vooraan.
Spiegelvoorontspanning op ON en mét draadontspanner.
Scherp gesteld op automatisch en dan scherpstelling manueel vastgezet.
Daglicht van de kelder uit en opname in duisternis met snootfitser gemaakt... dat was het zowat...
Comment admin:
Zonder licht geen fotografie
De meeste onder ons kennen het gebruik van het daglicht, avondlicht en soms ook het licht tijdens de nacht. We doen een wandeling, we fotograferen onze geliefde of doen aan straat- en natuurfotografie. Er is echter nog een ander aspect van belichting, de studiobelichting. We fotograferen hier in een pikdonkere omgeving maar gaan het licht construeren via lichtbronnen zoals flitsers, studiolampen, softboxen, gritten, snooters, reflextieschermen en nog veel meer.
Eddyge geeft hier in beeld en uitleg hoe hij het aanpakt om tot dit mooi belicht stilleven is gekomen.
iPhone 12 Pro back triple camera 6mm f/2 Shot at 6 mm
Exposure:
Auto exposure, Program AE, 1/27 sec, f/2, ISO 1250
Flash:
Off, Did not fire
Date:
April 17, 2021 9:41:00PM (timezone not specified) (1 day, 16 hours, 3 minutes, 55 seconds ago, assuming image timezone of 1 hour ahead of GMT)
- Geplande opname of eerder een lucky shot
geplande opname
- Welke nabewerking en met welke software
nabewerking met Photoshop CC, camera Raw, en Nik software
-Bedoeling van de foto
bedoeling: ik vond het gewoon mooi om zien
- Comment admin:
Een mysterieuze inkijk, vooral door de zwart-wit bewerking waardoor alles wat minder duidelijk wordt, echter intrigeert deze foto je zodanig dat je alles nauwkeuriger gaat bestuderen waarover het hier in feite gaat. Ik laat de veronderstelling volledig over aan de kijker. Een foto waar we niet aan kunnen voorbij lopen.