- Camera + lens + sluitertijd + diafragma + ISO + brandpuntsafstand
Camera:
Canon EOS 80D
Lens:
105mm f/2.8 (shot wide open)
Exposure:
Auto exposure, Shutter priority AE, 1/2,500 sec, f/2.8, ISO 125, Compensation: +2/3
- Welke nabewerking en met welke software?- Geplande opname of eerder een lucky shot?
Dit was een eerder geplande opname. Elke zaterdagmorgen (voor corona) gaan we met een groep natuurfotografen op tocht naar verschillende natuurgebieden in het Dijleland (tussen Villers La Ville en Mechelen Noord). Hier was het de bedoeling om foto's te nemen van bosanemonen. Een kever erbij was leuk meegenomen.
Al mijn foto's worden in RAW gefotografeerd. Daarna ontwikkeld in Camera raw, vooral belichting, contrasten, curve nakijken, eventueel wat verscherpen. Bijsnijden en daarmee zijn de meeste foto's klaar.
- Bedoeling van de foto?
Bedoeling is de natuur op zijn mooist, soms intiem voor stellen. Daarom werk ik meestal met een macrolens van Sigma 105mm. Soms extra licht via een ringflitser (met continu licht) en kleine reflectors.
Comment Maxi23
Ik heb Marsje laten weten dat ik dit een mooie en creatieve foto vond.
Dat het de moeite waard is om ook besproken te worden.
Maar zijn eigen foto van commentaar voorzien is natuurlijk moeilijk.
Daarom heeft hij mij gevraagd om de foto van commentaar te voorzien.
Deze bosanemoon op een bijzondere manier in beeld gebracht.
Heel zachte achtergrond door het gebruik van een macrolens waardoor er een klein stukje scherp is in de foto.
Maar daar dan ook heel speciaal op gelet.
De kever en een gedeelte van de bloem scherp.
Dan de voelspriet van de kever in een lijn met de rand van de bloem op een sterke lijn in de foto.
Knap gedaan.
In de nabewerking vanaf een raw bestand de belichting en contrast bewerken en verscherpen is dus een must.
Nu met de aanstaande bloemenpracht de moeite waard om eens te oefenen met de macrolens en zo aparte creatieve foto’s te maken.
- Camera + lens + sluitertijd + diafragma + ISO + brandpuntsafstand
Camera:
Nikon D850
Lens:
135 mm (Max aperture f/2.8)
Exposure:
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/320 sec, f/7.1, ISO 200
- Welke nabewerking en met welke software?- Geplande opname of eerder een lucky shot?
Voor de omzetting naar zwartwit en aanpassingen heb ik Nikon NX Studio gebruikt.
Voor de eindafwerking Nikon Capture NX2
Ik was op zoek naar scènes op de zonnige Graslei in Gent, waar terrasjes overbodig zijn en de stemming goed. Deze mevrouw kwam naast me zitten en toen zij zich omdraaide naar dit schitterend tegenlicht, heb ik de street-foto gemaakt. Dat vond zij wel leuk. Ik heb jammer genoeg wat moeten uitsnijden uit het origineel omdat alles veel te snel moest gaan, hap - klik
- Bedoeling van de foto?
De bedoeling was met een foto van een activiteit in de improvisatiesfeer op de Graslei te vangen. De foto moest zwartwit worden omdat de kleuren en sommige reflecties ongunstig waren, en het contrast uitstekend. En omdat zwartwit een beetje meer past bij street.
Comment admin:
Hard licht geeft harde schaduwen
Als fotograaf wordt vaak gezegd dat je harde schaduwen moet vermijden, vooral dan bij portretten. Dan is Low-Key de perfecte kans om deze regel te breken en je eigen grenzen af te tasten.
Low-Key staat voor dramatiek en mystiek door alle donkere tinten. Een portret in Low-Key en zwart/ wit trekt alle aandacht weg van de kleuren om ons heen en geeft maximale aandacht aan de lijnen van het gelaat. Dit laat de foto van NEF ons duidelijk zien. Ook de actie, de hamburger eten, is op het juiste moment in het beeld gezet. Geen storende achtergrond, waardoor er maximaal gefocust wordt op het gelaat van de vrouw.
- Titel van de foto: hier op de dijk langs de Dijle in Tremelo
- Camera + lens + sluitertijd + diafragma + ISO + brandpuntsafstand
Camera:
samsung SM-G930F
Lens:
4.2 mm (Max aperture f/1.7) (shot wide open)
Exposure:
Auto exposure, Program AE, 1/620 sec, f/1.7, ISO 50
- Welke nabewerking en met welke software?
Ik ging naar de historie zien en aan de hand van wat ik daar kon lezen kan ik me weer wat herinneren. Ik ben er lang aan bezig geweest.
Eerst in Lightroom5. Daar gespeeld met de schuivertjes helderheid, hooglichten, levendigheid, schaduwen, contrast en zwarting. Dan naar Silver effex pro 2. Hoog contrast scherp gekozen.
Terug naar Lightroom en daar met aanpassingspenseel afwerken en hier en daar vlekjes verwijderen.
-Geplande opname of eerder een lucky shot?
Geplande opname. Ik vond het beeld mooi met die zeer verschillende silhouetten, maar had enkel de smartphone bij.
- Bedoeling van de foto?
In feite was ik zo maar wat aan het experimenteren om te zien wat de mogelijkheden waren met een foto van de smartphone. Het resultaat dan toch maar eens ingestuurd als foto van de dag.
Comment admin:
Krachtig beeld met grafische fotografie.
Voor een krachtig beeld beroepen we ons soms op de grafische fotografie met een achtergrond met weinig tot geen storende elementen. Als voorbeeld kunnen we hout- of litho uitsneden in gedachten houden. In tegenlicht fotograferen gaan we dan zeker ook toepassen.
Voor onze compositie gaan we gebruik maken van grote vlakken, duidelijke lijnen en elementen in een zeker ritme. De foto van Thuis is zeker een voorbeeld van deze gegevens.
Nabewerken van zulke foto’s is bijna een must. Het verhogen van het contrast, verwijderen van storende elementen, verminderen van kleur en omzetten in zwart / wit. Deze resultaten kunnen we bereiken door de foto te bewerken in Lightroom en / of Photoshop. Ook andere gelijkaardige programma’s kunnen dit doel bereiken.