- Camera + lens + sluitertijd + diafragma + ISO + brandpuntsafstand
Camera:
Nikon D7100
Lens:
AF-S DX VR Zoom-Nikkor 18-105mm f/3.5-5.6G ED Shot at 105 mm
Exposure:
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/250 sec, f/5.6, ISO 200
- Geplande opname of eerder een lucky shot.
Het was een foto waar ik wel over nagedacht heb toen ik hem ging maken.
-Welke nabewerking en met welke software
Alleen met Faststone.
- Bedoeling van de foto
Stel u zich een dorp voor, in de Provence in Frankrijk, op een zonnige dag. Langs een smal opgaand straatje kom ik op een klein pleintje omringd door enkele schaduw gevende huizen. Er staan ook enkel bomen, het zijn platanen. Het enige wat men er hoort en beweegt is het water van een bron dat uit een kraan stroomt. Ik had dat dorpsplein voor mij alleen, zo kon ik wat nadenken om een foto te maken van het water van de bron dat wellicht ooit het belangrijkste was in het dorp. Ik vond belangrijk dat het raam op de achtergrond voldoende vaag zou zijn, daarom het groot diafragma. Ondertussen was ik wel opgemerkt, een vriendelijk oud vrouwtje kwam nieuwsgierig informeren wat ik daar allemaal aan het doen was.
Ter informatie het dorp is Vénéjan dat alles heeft wat een dorp in de Provence te bieden heeft, toch is het niet al te veel op toerisme afgesteld, leek me.
Comment admin:
Een idee toevoegen
Een foto enkel van de kraan zou eentonig zijn. Door op de achtergrond dit vervaagde raam, waar de zon heerlijk doorpriemt door het gebladerde van de platanen er aan toe te voegen neemt de fotograaf ons mee naar een zuiderse plek. Waar, dat is een beetje een mysterie en dat is dan ook een mooie toegevoegde waarde aan dit beeld. Buiten het kletterende stromende water uit de pomp dat ons het belang toont van stromend zuiver water dat meer en meer zeldzamer wordt. Is dit een verfrissend en optimistisch beeld.
Deze opname dateert van de zomer 2019. Die dag was het de bedoeling om foto’s te maken in de tuin van een van de leden van onze fotoclub, en dus beschouw ik die foto als een geplande opname… Dat daar veel libellen zaten wisten we, maar dat één van die libellen voor mij zou poseren was mooi meegenomen…
- Welke nabewerking en met welke software
De foto is nabewerkt in Lightroom (belichting, contrast, etc.…). Bovendien is de foto een uitsnede uit een groter beeld.
Tenslotte heb ik de foto even bewerkt door Sharpen AI van Topaz Labs. Deze software haalt het laatste beetje onscherpte uit de foto op een zeer gesofisticeerde manier (AI staat voor Artificial Intelligence), hetgeen resulteert in een veel mooier beeld dan wat mogelijk is met Photoshop ! Deze software is geen heilige graal, maar de gebruikte algoritmes zijn bijzonder goed en laten toe dat laatste beetje onscherpte (veroorzaakt door mis-focus of door beweging) weg te halen.
- Bedoeling van de foto
Het was die dag de bedoeling om natuurfoto’s te maken. De tuin waar die opname is gemaakt is een “wilde” tuin met een vijver, een echt paradijs voor planten en insecten !
Comment admin:
Scherpstellen
Zeker bij insectfotografie is scherp stellen op de juiste plaats, een goede scherpte / diepte en als kers op de taart een mooie background, zeer belangrijk voor een geslaagde foto.
Bij het fotograferen van zulke libel is het niet direct aangewezen om met een volledig open diafragma te fotograferen. De fotograaf wil ons iets meer laten zien van het insect dan een fijn streepje scherpte. Ook de poten, de kop en een gedeelte van het lichaam dat scherp is geeft een mooi overzicht van de libel. Dikwijls is er ook nog een beperking van licht en gaat het ISO wat omhoog om de snelheid te compenseren. Zoals steeds bij de belichtingsdriehoek is alles aan elkaar verbonden. Daarna nog een beetje plezier bij het bewerken van de foto waardoor deze nog scherper en helderder voor de dag komt.
18-200 mm f/3.5-5.6 Shot at 105 mm (35mm film equiv: 158mm)
Exposure:
Manual exposure, 1/1,600 sec, f/6.3, ISO 320
- Geplande opname of eerder een lucky shot
Gemaakt tijdens een vroege wandeling in de mist. Het tegenlicht viel mooi op het spinrag.
Als ik de tijd heb werk ik meestal handmatig in Raw. Het geeft me nog wat ruimte voor aanpassingen in bewerking.
Bij wat donkerder weer zet ik de ISO standaard al wat hoger, mijn oude D90 geeft al vlug ruis bij 800 ISO....
- Welke nabewerking en met welke software
Mijn foto’s laad ik in via LR en doe daar de nodige standaard aanpassingen ( belichting , contrast , verscherping... ) , toch steeds rekening houdend met het histogram.
Sommige aanpassingen doe ik nog in PS ( Kleuraanpassing , kleine storingen wegwerken...)
Via “Handelingen” doe ik meestal nog een kadertje rond de foto... hier vergeten blijkbaar...
- Bedoeling van de foto
De kaardenbollen zijn al erg decoratief, maar hier vond ik de verbinding van de spinrag mooi in het tegenlicht.
Comment admin:
Bij plantenfotografie hebben we snel de neiging om onze camera naar beneden te richten. Je laat je foto er echter uitspringen door de planten op ooghoogte te fotograferen. Nadeel bij kleine planten, je moet dan wel op de buik.
Bij een goede compositie is het ook interessant om herhaling op te zoeken en dit zoals hier gepresenteerd in een mooie en aangename combinatie.
Als je dan nog een spinrag scherp in beeld wil brengen tussen uw planten is de focus in het beeld ook zeer belangrijk. De achtergrond dan nog mooi verzacht, het spinrag tegen een donkere achtergrond, de kaardenbollen tegen een lichte achtergrond. De mist en het tegenlicht die het aantal kleuren beperkt maakt het geheel tot een sterk beeld.
- Camera + lens + sluitertijd + diafragma + ISO + brandpuntsafstand
Camera:
Canon EOS 7D Mark II
Lens:
EF400mm f/2.8L IS USM +2x Shot at 800 mm
Exposure:
Auto exposure, Shutter priority AE, 1/500 sec, f/6.3, ISO 200, Compensation: +1/3
- Welke nabewerking en met welke software?- Geplande opname of eerder een lucky shot?
Persoonlijk vind ik vogels in de vlug fotograferen moeilijk.
Eerst moet je die in de zoeker zien te krijgen.
Scherpstellen en zijn vlucht volgen.
Scherp houden terwijl je foto’s schiet.
Vlug kunnen overschakelen van onder naar overbelichten is ook belangrijk
- Bedoeling van de foto?
De velduil is gemaakt in Uitkerke
Hier kwam de velduil recht op me af laag boven het grasland.
Wat het belichten een stuk eenvoudiger maakt dan tegen een fel blauwe hemel.
Comment admin:
Bernd heb ik bewonderd vanaf het begin dat ik bij seniorennet (2003) aansloot om zijn prachtige foto’s.
Vogelfotografie is wel zijn specialiteit en buiten dat je een goede fotograaf moet zijn, heb je hier ook wel de betere apparatuur nodig. Dat lezen we dan ook in de exifs van deze foto.
Foto’s van vogels, een geliefd onderwerp bij velen en velen fotografen. Daarom is het ook zo moeilijk om creatief voor de dag te komen met duizenden voorbeelden van mooie foto's.
Deze foto is hier wel mooi gelukt om deze velduil in de vlucht te fotograferen met extra moeilijkheid dat hij naar u komt toe zweven. Om dan nog de ogen super scherp op het beeld te krijgen heb je wel wat in huis. Ook de achtergrond moet dan nog in orde zijn. Bedankt dat we deze foto mogen tonen op ons blog
- Camera + lens + sluitertijd + diafragma + ISO + brandpuntsafstand
Camera:
Nikon D7100
Lens:
200 mm (Max aperture f/5.3)
Exposure:
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/1,603 sec, f/8, ISO 200
- Welke nabewerking en met welke software?- Geplande opname of eerder een lucky shot?
Met FastStone, ik gebruik geen andere software.
- Bedoeling van de foto?
De bedoeling was om het imposante landschap in beeld te brengen op mijn fietsreis. Met deze foto wilde ik vooral de opvallende lijnen van de bergkammen in beeld brengen, daardoor krijgt men ook vlakken met verschillende tinten er tussen.
Overweldigd door het uitzicht op de Pyreneeën stopte ik tussen 17 u en 17 u30 op 19 september 2018 verschillende keren en nam een zestal foto’s. Op 19 september is de avond op dat uur nog niet gevallen maar het gaat er wel naartoe, de zon zorgde al voor veel schaduw tussen de bergen. De lucht die normaal helder en kleurloos is, is dit niet meer door de grote afstand. Een blauwe schijn door de grote afstand, gewenst of niet, is onvermijdelijk. Met de fotobewerking van FastStone kan dat blauw niet veel verminderd worden zonder dat de andere kleuren abnormaal worden. Al bij al valt het resultaat mee vind ik, maar het mistige had ik liever iets grijzer gewild. Mijn bedoeling was om het landschap zo werkelijk mogelijk in beeld te brengen. Ik stuurde al een van de andere foto’s in voor ‘foto van de dag’, met ongeveer hetzelfde uitzicht op de bergen maar met onderaan op de voorgrond meer struikgewas en een stukje van de baan. Hierop ziet men beter het landschap zoals men het normaal waarneemt, deze foto werd echter niet genomineerd.
Comment admin:
Bergfoto’s je hebt er een oneindig aantal. Er is echter niets zo moeilijk om nog een berglandschap te fotograferen dat nog aanspreekt en doet stilstaan bij zo’n foto.
Vele berglandschappen missen de driedimensionale werkelijkheid van zulk een landschap. In de foto hierboven krijgen we dit wel te zien door de verschillende bergtoppen die vanaf onderaan het beeld een lichtere kleur krijgen en daardoor de diepte van het landschap versterken.
Dus een goede raad die voor elke landschapsfoto telt, geef je foto verschillende lagen. Moeilijk kijk dan naar deze foto van Griffel. Less is more.
- Camera + lens + sluitertijd + diafragma + ISO + brandpuntsafstand
Camera:
Canon EOS 80D
Lens:
105mm f/2.8 (shot wide open)
Exposure:
Auto exposure, Shutter priority AE, 1/2,500 sec, f/2.8, ISO 125, Compensation: +2/3
- Welke nabewerking en met welke software?- Geplande opname of eerder een lucky shot?
Dit was een eerder geplande opname. Elke zaterdagmorgen (voor corona) gaan we met een groep natuurfotografen op tocht naar verschillende natuurgebieden in het Dijleland (tussen Villers La Ville en Mechelen Noord). Hier was het de bedoeling om foto's te nemen van bosanemonen. Een kever erbij was leuk meegenomen.
Al mijn foto's worden in RAW gefotografeerd. Daarna ontwikkeld in Camera raw, vooral belichting, contrasten, curve nakijken, eventueel wat verscherpen. Bijsnijden en daarmee zijn de meeste foto's klaar.
- Bedoeling van de foto?
Bedoeling is de natuur op zijn mooist, soms intiem voor stellen. Daarom werk ik meestal met een macrolens van Sigma 105mm. Soms extra licht via een ringflitser (met continu licht) en kleine reflectors.
Comment Maxi23
Ik heb Marsje laten weten dat ik dit een mooie en creatieve foto vond.
Dat het de moeite waard is om ook besproken te worden.
Maar zijn eigen foto van commentaar voorzien is natuurlijk moeilijk.
Daarom heeft hij mij gevraagd om de foto van commentaar te voorzien.
Deze bosanemoon op een bijzondere manier in beeld gebracht.
Heel zachte achtergrond door het gebruik van een macrolens waardoor er een klein stukje scherp is in de foto.
Maar daar dan ook heel speciaal op gelet.
De kever en een gedeelte van de bloem scherp.
Dan de voelspriet van de kever in een lijn met de rand van de bloem op een sterke lijn in de foto.
Knap gedaan.
In de nabewerking vanaf een raw bestand de belichting en contrast bewerken en verscherpen is dus een must.
Nu met de aanstaande bloemenpracht de moeite waard om eens te oefenen met de macrolens en zo aparte creatieve foto’s te maken.
- Camera + lens + sluitertijd + diafragma + ISO + brandpuntsafstand
Camera:
Nikon D850
Lens:
135 mm (Max aperture f/2.8)
Exposure:
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/320 sec, f/7.1, ISO 200
- Welke nabewerking en met welke software?- Geplande opname of eerder een lucky shot?
Voor de omzetting naar zwartwit en aanpassingen heb ik Nikon NX Studio gebruikt.
Voor de eindafwerking Nikon Capture NX2
Ik was op zoek naar scènes op de zonnige Graslei in Gent, waar terrasjes overbodig zijn en de stemming goed. Deze mevrouw kwam naast me zitten en toen zij zich omdraaide naar dit schitterend tegenlicht, heb ik de street-foto gemaakt. Dat vond zij wel leuk. Ik heb jammer genoeg wat moeten uitsnijden uit het origineel omdat alles veel te snel moest gaan, hap - klik
- Bedoeling van de foto?
De bedoeling was met een foto van een activiteit in de improvisatiesfeer op de Graslei te vangen. De foto moest zwartwit worden omdat de kleuren en sommige reflecties ongunstig waren, en het contrast uitstekend. En omdat zwartwit een beetje meer past bij street.
Comment admin:
Hard licht geeft harde schaduwen
Als fotograaf wordt vaak gezegd dat je harde schaduwen moet vermijden, vooral dan bij portretten. Dan is Low-Key de perfecte kans om deze regel te breken en je eigen grenzen af te tasten.
Low-Key staat voor dramatiek en mystiek door alle donkere tinten. Een portret in Low-Key en zwart/ wit trekt alle aandacht weg van de kleuren om ons heen en geeft maximale aandacht aan de lijnen van het gelaat. Dit laat de foto van NEF ons duidelijk zien. Ook de actie, de hamburger eten, is op het juiste moment in het beeld gezet. Geen storende achtergrond, waardoor er maximaal gefocust wordt op het gelaat van de vrouw.
- Titel van de foto: hier op de dijk langs de Dijle in Tremelo
- Camera + lens + sluitertijd + diafragma + ISO + brandpuntsafstand
Camera:
samsung SM-G930F
Lens:
4.2 mm (Max aperture f/1.7) (shot wide open)
Exposure:
Auto exposure, Program AE, 1/620 sec, f/1.7, ISO 50
- Welke nabewerking en met welke software?
Ik ging naar de historie zien en aan de hand van wat ik daar kon lezen kan ik me weer wat herinneren. Ik ben er lang aan bezig geweest.
Eerst in Lightroom5. Daar gespeeld met de schuivertjes helderheid, hooglichten, levendigheid, schaduwen, contrast en zwarting. Dan naar Silver effex pro 2. Hoog contrast scherp gekozen.
Terug naar Lightroom en daar met aanpassingspenseel afwerken en hier en daar vlekjes verwijderen.
-Geplande opname of eerder een lucky shot?
Geplande opname. Ik vond het beeld mooi met die zeer verschillende silhouetten, maar had enkel de smartphone bij.
- Bedoeling van de foto?
In feite was ik zo maar wat aan het experimenteren om te zien wat de mogelijkheden waren met een foto van de smartphone. Het resultaat dan toch maar eens ingestuurd als foto van de dag.
Comment admin:
Krachtig beeld met grafische fotografie.
Voor een krachtig beeld beroepen we ons soms op de grafische fotografie met een achtergrond met weinig tot geen storende elementen. Als voorbeeld kunnen we hout- of litho uitsneden in gedachten houden. In tegenlicht fotograferen gaan we dan zeker ook toepassen.
Voor onze compositie gaan we gebruik maken van grote vlakken, duidelijke lijnen en elementen in een zeker ritme. De foto van Thuis is zeker een voorbeeld van deze gegevens.
Nabewerken van zulke foto’s is bijna een must. Het verhogen van het contrast, verwijderen van storende elementen, verminderen van kleur en omzetten in zwart / wit. Deze resultaten kunnen we bereiken door de foto te bewerken in Lightroom en / of Photoshop. Ook andere gelijkaardige programma’s kunnen dit doel bereiken.