Om te fotograferen in een dierentuin hou ik ervan om dieren in hun zo natuurlijk mogelijke omgeving te fotograferen. Daarom mijd ik vooral exotische dieren vanuit andere continenten. Ondanks dat ze zeer fotogeniek kunnen zijn. De omgeving is dit meestal niet.
Voor de foto van de Europese lynx heb ik gekozen voor een wildpark. Ik had de linx kunnen fotograferen in het wildpark van Han-sur-Lesse, maar vanuit een treintje en tussen de begroeiing kan je moeilijk een mooi beeld vastleggen. Daar ik in 2018 het Wildpark Schwarte Berge heb leren kennen wist ik dat je er de lynxen, weliswaar met een telelens, in een mooie omgeving kon vastleggen, dit vanop een platform waar je rustig kan observeren. Gelukkig waren er ook drie jongen geboren en kon daardoor de interactie tussen een jong en de vader vastleggen.
- Camera + lens + sluitertijd + diafragma + ISO + brandpuntsafstand
Camera:
Canon EOS 80D
Lens:
100-400mm F5-6.3 DG OS HSM | Contemporary 017 Shot at 202 mm
Exposure:
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/125 sec, f/5.6, ISO 2000, Compensation: -1/3
- Geplande opname of eerder een lucky shot
Een geplande opname, daarom ook dat ik de verplaatsing naar Noord-Duitsland heb gemaakt.
- Welke nabewerking en met welke software
Al mijn foto’s maak ik in RAW. Bij het opladen op de pc worden ze automatisch omgezet in dng bestand.
Wat is een DNG bestand?
Eigenlijk is DNG ook een RAW formaat, met het verschil dat dit formaat de data opslaat in een algemeen bestand dat niet langer gekoppeld is aan een specifieke fabrikant of camera. Het is een bestandstype dat door Adobe werd ontwikkeld, meerdere fabrikanten zoals Pentax, Leica en Hasselblad maken standaard gebruik van het DNG bestandstype.
De omzetting naar JPG wordt volledig uitgevoerd in Camera Raw, een onderdeel van Adobe. Belichting is wat aangepast, een crop uitgevoerd om storende elementen weg te nemen. Ruis weggenomen omdat de foto is genomen met ISO2000. De hoge ISO om de linx goed scherp te krijgen.
- Bedoeling van de foto
Foto’s van lynxen te maken in een zo natuurlijk mogelijke omgeving.
- Camera + lens + sluitertijd + diafragma + ISO + brandpuntsafstand
Camera:
Fujifilm X-E1
Lens:
XF18-55mmF2.8-4 R LM OIS Shot at 52.7 mm
Exposure:
Auto exposure, Program AE, 1/140 sec, f/4.5, ISO 200
- Geplande opname of eerder een lucky shot
Opname is genomen tijdens een wandeling langs de Thames in Londen. Op een bepaald moment, ter hoogte van St. Saviours Dock Footbridge, kruis je een inham van de rivier.
Langs beide kanten hiervan staan oude pakhuizen die worden gerenoveerd tot appartementswoningen. Die zijarm komt bij lage tij zo goed als leeg te staan.
Je kon in het slip nog juist de contouren van de gebouwen zien. Hiervan geprofiteerd om deze foto te nemen.
- Welke nabewerking en met welke software
Nabewerking met LR. Uitgesneden en beetje meer contrast gegeven.
- Bedoeling van de foto
Ik weet niet of het beeld, zonder nadere toelichting, duidelijk overkomt maar in het beeld zie je duidelijk de contouren van een gebouw, de vensters, de afvoerpijpen. En dan die
lage waterstand met het slib in die vaargeul geeft de foto voor mij althans toch een bepaalde charme.
- Comment admin:
Kijken en observeren, een fotograaf scant doorlopend zijn omgeving en een ietwat gedreven fotograaf heeft dan ook steeds een fototoestel tot zijner beschikking. Resultaten kan je dan bekomen zoals bij dit beeld van OJ, een schitterende spiegeling.