- Camera + lens + sluitertijd + diafragma + ISO + brandpuntsafstand
Camera:
Fujifilm X-E1
Lens:
XF18-55mmF2.8-4 R LM OIS Shot at 52.7 mm
Exposure:
Auto exposure, Program AE, 1/140 sec, f/4.5, ISO 200
- Geplande opname of eerder een lucky shot
Opname is genomen tijdens een wandeling langs de Thames in Londen. Op een bepaald moment, ter hoogte van St. Saviours Dock Footbridge, kruis je een inham van de rivier.
Langs beide kanten hiervan staan oude pakhuizen die worden gerenoveerd tot appartementswoningen. Die zijarm komt bij lage tij zo goed als leeg te staan.
Je kon in het slip nog juist de contouren van de gebouwen zien. Hiervan geprofiteerd om deze foto te nemen.
- Welke nabewerking en met welke software
Nabewerking met LR. Uitgesneden en beetje meer contrast gegeven.
- Bedoeling van de foto
Ik weet niet of het beeld, zonder nadere toelichting, duidelijk overkomt maar in het beeld zie je duidelijk de contouren van een gebouw, de vensters, de afvoerpijpen. En dan die
lage waterstand met het slib in die vaargeul geeft de foto voor mij althans toch een bepaalde charme.
- Comment admin:
Kijken en observeren, een fotograaf scant doorlopend zijn omgeving en een ietwat gedreven fotograaf heeft dan ook steeds een fototoestel tot zijner beschikking. Resultaten kan je dan bekomen zoals bij dit beeld van OJ, een schitterende spiegeling.
- Camera + lens + sluitertijd + diafragma + ISO + brandpuntsafstand
Camera:
Canon EOS 50D
Lens:
EF-S17-55mm f/2.8 IS USM Shot at 55 mm
Exposure:
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/30 sec, f/22, ISO 100
- Geplande opname of eerder een lucky shot
Een geplande opname gekozen tussen de vele pogingen.
- Welke nabewerking en met welke software
Toen gebruikte ik enkel Photoshop om te verscherpen
- Bedoeling van de foto
Ik wou het deel met de Belgische vlag laten opvallen door dat deel scherper te hebben dan de rest. Dus eerst scherp gesteld op de vlag. Dan klikken maar NIET METEEN ook zoomen en de lens naar boven kantelen. Zeker even stilhouden dus. Dat deed ik toen ook met bloemen bijvoorbeeld.
Comment admin: Zoom burst een techniek waar je mits het juiste onderwerp prachtige resultanten mee kan behalen. Belangrijk om te weten dat een zoom burst foto draait om timing en geduld. Controleer altijd je opname op het LCD-schermpje en stel de instellingen bij wanneer het nodig is. Een sluitertijd van minimaal 1/8 sec is zeker vereist.
Zeker een creatieve benadering van de fotografie. Zulk beeld op een meter groot, prachtig.
- Camera + lens + sluitertijd + diafragma + ISO + brandpuntsafstand
Camera:
Nikon D750
Lens:
105 mm f/2.8
Exposure:
Manual exposure, 1/250 sec, f/4.5, ISO 200
- Geplande opname of eerder een lucky shot
Dit was niet echt een geplande opname het hield op met regenen en ik zag overal de druppeltjes hangen,
dus vlug de macro lens opgezet, en naar buiten, toch statief gebruikt en de camera zoveel mogelijk op evenwijdige afstand van de druppels geplaats omdat ik 4druppeltjes graag even scherp wou krijgen met een groot diafragma,
het was nog vrij weinig licht dus met een led lichtje van Metz bij belicht
- Welke nabewerking en met welke software
voor de bewerking het ik met het penseel in Lightroom de druppels gemaskerd en enkel dit wat meer contrast gegeven en verscherpt, het frisse groen heb ik iets minder verzadigd. In Photoshop enkel de handtekening gezet.
Comment admin: mooie scherpte op elke druppel en de weerkaatsing erin. De parallel plaatsing van de stengel t.o.z van de lens heeft goed gewerkt hier.
Een zacht bokeh en de kleine aanpassingen in Photoshop heft de foto op een hoger niveau.
- Camera + lens + sluitertijd + diafragma + ISO + brandpuntsafstand
Camera:
Nikon D90
Lens:
150 mm f/2.8 Shot at 150 mm (35mm film equiv: 225mm)
Exposure:
Manual exposure, 1/4,000 sec, f/5, ISO 500
- Geplande opname of eerder een lucky shot
Deels gepland (gewerkt met een 150mm vaste brandpunt en F 5) en deels een lucky shot ( het resultaat van een spel van licht en schaduw ...)
Soms ga ik eens de tuin in en werk dan met een 1 poot statief , de ontspanstand op continu,scherpstelpunt op het onderwerp, en de scherpste foto (beoordeling op PC ) bewerk ik verder...
Ik hou ook steeds meer en meer rekening met de achtergrond.
Maar eerlijk gezegd... er gaan ook veel opnames de vuilbak in...
- Welke nabewerking en met welke software
Steeds vertrekkende van LR voor de gewone aanpassingen die we allemaal doen (denk ik) .Dan ga ik over naar PS en hier is verscherpt met de Plug in : Topaz Sharpen AI. ( Ben ik zeer tevreden over )
Daarna nog wat kleuraanpassingen naar smaak en dan terug over naar LR voor wat meer contrast en dergelijke...
- Bedoeling van de foto
Het essentiële in de foto proberen naar voor te brengen door een scherp onderwerp en een vage achtergrond. Ik ben blij met deze opname !
- Comment admin:
De essentie is datgene wat overblijft als de randzaken worden weggedacht of vervaagd door aan de ene kant de juiste lens te gebruiken en aan de andere kant een correct diafragma. Een statief of een éénpoot zoals hier helpt altijd om uw onderwerp loepzuiver in beeld te brengen. De vage dikke lijn door het beeld doet dit juist opvallen bij een groep gelijkaardige foto’s, daarbij komt de bij in een mooi licht te zitten.
bij gebrek aan vlinders in de tuin ....dan maar een vlieg
- Camera + lens + sluitertijd + diafragma + ISO + brandpuntsafstand
Camera:
Nikon D800
Lens:
105 mm f/2.8
Exposure:
Manual exposure, 1/500 sec, f/5, ISO 200, Compensation: -1/3
- Geplande opname of eerder een lucky shot
Het is een foto lucky shot, op zoek naar een vlinder maar die was er niet
- Welke nabewerking en met welke software
bewerkt en bijgeknipt met Adobe Lightroom
- Bedoeling van de foto
Aangezien ik niet kan wandelen door de recente heupprothese, toch wat zoeken in de tuin.
- Comment admin:
Soms gaat het wat minder met de beweeglijkheid, maar dan kan macrofotografie ons nog wel helpen onze hobby te beoefenen. Hiervan een mooi voorbeeld met een mooie focus op de ogen van deze groene vleesvlieg. Een mooie background gevormd door de blaadjes van een paarse bloem.
- Camera + lens + sluitertijd + diafragma + ISO + brandpuntsafstand
Canon EOS-1DX=MarkII, lens 500mm, 1/25sec, f14, iso 500. flits
- Geplande opname of eerder een lucky shot.
geplande opname, na vele mislukkingen de foto met voldoende scherpte genomen>
Op een private vijver ( voor de rust) waar de ijsvogel een vaste plaats had om te vissen
- Welke nabewerking en met welke software,
LR, PS, Luminar
- Bedoeling van de foto, de duik van de ijsvogel zo goed mogelijk trachten te nemen
vele mislukkingen, probleem was om de scherpte op de juiste plaats te krijgen
Comment admin:
Een opmerkelijk mooie opname van een ijsvogel in volle duikvlucht. Buiten de moeilijkheid om de vogel op het juiste punt ten opzichte van het water te schieten, dan nog zeer scherp, moeten we ook de digitale bewerking bewonderen, zeker de toevoeging van een passende lucht. Deze bewerking is zeker niet overdreven en brengt de foto op een hoger plan.
Titel van de foto: Pillage of the Sea – Beaufort 2021 - Oostende
- Camera + lens + sluitertijd + diafragma + ISO + brandpuntsafstand
Camera:
Nikon D610
Lens:
200 mm
Exposure:
1/1,000 sec, f/4, ISO 200, Compensation: +2.33
Date:
June 8, 2021 1:24:07PM (timezone not specified) (1 day, 12 hours, 33 minutes, 33 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,200 × 801 JPEG 390,325 bytes (381 kilobytes)
- Geplande opname of eerder een lucky shot Ik had al een paar foto’s genomen van dit kunstwerk uit de Beaufort 2021 reeks maar met de strak blauwe hemel en dito kalme zee vond ik het eigenlijk wat saai. Ik wou dus wel wat gaan doen met die toch tamelijk egale achtergrond en besloot om de instellingen aan te passen om een foto te bekomen die enkel nog bruikbaar zou zijn mits een sterke bewerking. Ik wou beperkte scherpte diepte en ook de achtergrond die zo bleek mogelijk werd. Daarom de instelling f/4 en compensatie + 2.33. Deze zijde van het beeld lag in de schaduw en behield zodoende voldoende structuur.
- Welke nabewerking en met welke software
De nabewerking gebeurde in ON1. Ik heb het contrast verminderd maar daarentegen wel verhoogd voor de grote lijnen (mogelijkheid in ON1) zodat de contouren van het beeld meer uit kwamen. Ook de hooglichten nog versterkt zodat we uiteindelijk kwamen tot een soort high-key.
Dit vorm de basis voor een aantal bewerkingen die ik later nog wil doen met deze foto om zo verschillende sferen te bekomen.
- Bedoeling van de foto
Voor deze foto gebruikte ik een “grunchy” vignet, eentje van de vele texturen die beschikbaar zijn in ON1. Na wat aanpassen van de grootte en de plaats van het lichte centrale gedeelte gaf het dit effect. Het was de bedoeling om het effect te geven van de zon die plots doorbreekt na een hevig stormweer dat de overstroming veroorzaakt heeft. Een beetje zoals in het verhaal van de ark van Noe, zonneschijn na 40 dagen regen.
Comment admin:
Door fotobewerking kunnen we ook creativiteit toevoegen aan onze foto’s. Henlo toont ons hiervan een mooi voorbeeld. Voor een deel van de fotografen zal dit niets toevoegen aan hun fotografie voor anderen juist wel. Dat dit niet altijd lukt en tot wow-plaatjes leidt is ook een feit en dus met mate toe te passen.
-Titel van de foto: Inspired by Pink Floyd - Dark Side of the Moon
- Camera + lens + sluitertijd + diafragma + ISO + brandpuntsafstand
Camera: NIKON D750
Lens/ Nikon AF-S 105mm F/2.8 Micro
Sluitertijd: 2.5 sec
Diafragma: f/20
ISO: 250
Brandpuntsafstand: 105mm
Zonder flits met natuurlijk binnenvallend licht door het raam
- Geplande opname of eerder een lucky shot:
De opname was helemaal gepland
- Welke nabewerking en met welke software:
Nabewerking in Lightroom Classic:
Achtergrond perfect zwart maken
Verzadiging kleuren opgetrokken
Met vlekkenverwijderaar enkele pluisjes op de garendraad weggedaan
Met het aanpassingspenseel de draden links van de stopnaald “ontkleurd” door de verzanding van alle kleuren op nul te zetten
- Bedoeling van de foto:
De bedoeling van de foto is om de platenhoes van Pink Floyd - “Dark Side of the Moon” - na te bootsen
- Comment admin:
Een idee van een vroegere hoes van een plaat was genoeg om dit creatief beeld te maken. Een perfecte compositie en een strakke afbeelding van naald en garen. Een kleine photoshop bewerking en we bekomen hier een prachtige plaat.
- Camera + lens + sluitertijd + diafragma + ISO + brandpuntsafstand
Camera:
Nikon D7000
Lens:
TAMRON 18-400mm F3.5-6.3 Di II VC HLD B028N Shot at 400 mm (35mm film equiv: 600mm)
Exposure:
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/320 sec, f/6.3, ISO 250, Compensation: +1/3
- Geplande opname of eerder een lucky shot
Geplande opname. Heb deze winter verschillende Webinars gevolgd en daar geleerd om eens een ander standpunt in te nemen en wat overbelichten om een zachtere kleur te bekomen. Dat heb ik ook hier geprobeerd.
- Welke nabewerking en met welke software
Ik fotografeer in raw.
Heb deze opname gemaakt met de telelens om de vlinder niet te storen. Heb in photoshop Cloud raw bestand een beetje bijgesneden en de hooglichten wat teruggebracht. Ook contrast en een beetje textuur toegevoegd en daarna verscherpt.
- Bedoeling van de foto
Net zolang mijn positie veranderd tot ik de vlinder frontaal in beeld kreeg.
Gelukkig bleef het lang genoeg zitten.
Comment admin:
Hoe een beeld interessant maken.
Als hobbyfotograaf gaan we bij het fotograferen van dieren en insecten al zeer tevreden zijn als we het dier of insect kunnen tonen met zijn meest in het oog springende kenmerken. Dat op een zo scherp en kleurechte manier.
Daarom lijken deze foto’s dan ook meestal op elkaar. Nu we wat verder staan als fotograaf en onze technieken, kunnen we ook eens kijken hoe we een foto meer in het oog kunnen laten springen.
De foto van Maxi23 toont ons dat een wijziging van de positie t.o.v. het onderwerp, de voorgrondscherpte en een aanpassing van de belichting een beeld oplevert dat er zal uitspringen tussen de andere klassieke foto’s van een oranjetipje.
Nabewerking met cc ,niksoftware; hebt ook gebruikt gemaakt om verschillende verlopen op de foto te gebruiken. Ik werk bij deze foto’s met verschillende lagen
- Bedoeling van de foto
Bedoeling van de foto is om te laten zien wat er digitaal mogelijk is en tot welk resultaat je kan komen met een beetje bewerking en wat fantasie
Comment: Henlo
We staan altijd vol bewondering voor schilderijen van bv Van Eyck als we zien welke fijne details hij in zijn werk steekt. Dikwijls horen we hierbij: “het lijkt wel een foto”. Hier krijgen we een omgekeerd fenomeen waarbij we gaan zeggen: “het lijkt wel een schilderij”. En dit is precies het boeiende aan dit soort foto’s. De fotograaf beperkt zich hier niet tot het technisch perfect vastleggen van een werkelijkheid maar voegt er een extra dimensie aan toe. Registratie wordt perceptie.
Daarom is het leuk om even stil te staan bij de wijze waarop het tot stand kwam zeker als we weten dat het niet louter in digitale donkere kamer gebeurde. Maar zelfs als men beschikt over alle nodige tools is het realiseren van zo een werk niet aan iedereen gegeven vrees ik. Tot spijt van wie het benijdt.
Dit was een geplande opname ik nam de uitgebloeide paardenbloem mee naar huis en buiten op een tafeltje gelegd,
omdat ik heel dichtbij wou heb ik nog een tussenring op de lens aangebracht van 36 mm.
met de plantenspuit enkele druppeltje gespoten.
met een lampje wat bijgelicht omdat het in tegenlicht was.
- Welke nabewerking en met welke software
de bewerking is in Light room gedaan, een beetje bijgesneden, en in het tabblad kalibratie heb ik de kleurentint schaduwen op -92 en bij primair blauw de verzadiging op 100 gezet,
in het HSL tabblad de verzadiging van het oranje op +20
- Comment admin:
Van een idee naar een concept
Als meer ervaren fotograaf krijg je toch wel het idee, hoe maak ik een meer onderscheiden foto. Van een paardenbloem hebben we er nu wel al duizenden gezien, maar nog nooit eentje zoals deze.
Zo is er hier gewerkt op kleur, zeker ook op uitsnede. Nog teveel denken we dat we steeds het volledige onderwerp te moeten tonen. Niets is minder waar bij een creatieve foto. We zoemen in op de kern van het gebeuren en tonen zo zaken waar iedereen aan voorbij gaat.
De schoonheid van een uitgebloeide paardenbloem, we gaan hier nog verder, het verval van deze uitbloeide bloem. Mooi uitgewerkt.
- Camera + lens + sluitertijd + diafragma + ISO + brandpuntsafstand
Camera:
Nikon D90
Lens:
50 mm f/1.4 Shot at 50 mm (35mm film equiv: 75mm)
Exposure:
Manual exposure, 1/5 sec, f/8, ISO 200
- Geplande opname of eerder een lucky shot
Geplande opname
- Welke nabewerking en met welke software
Nabewerking steeds beginnend in LR : gewone aanpassingen : contrast, hooglichten , kleurtemperatuur e.d. ,
dan switch naar PS , waar ik verscherpt heb met plug in : Topaz sharpen AI , daarna naar aanvoelen kleur aanpassingen en kadertje .
Terug naar LR en met de schuivertjes nog wat optimale lichtaanpassingen...
- Bedoeling van de foto
Ik heb steeds veel aandacht voor opnames van andere fotografen en stillevens heeft me steeds aangetrokken.
Hier heb ik een opstelling gemaakt naar aanvoelen, ditmaal in een werkruimte in de kelder (geen lichtinval van ramen ) ,
waar ik het materiaal tegen het bord achter een werktafel heb afgeschermd met een zwart doek.
Gewerkt met 1 flitser los van de camera op een statief en voorzien van een “snoot”.
Daardoor kon ik het licht brengen waar ik het hebben wilde.
50mm vaste brandpunt en om geen meerdere opnames te moeten maken : F8 en scherpstelpunt vooraan.
Spiegelvoorontspanning op ON en mét draadontspanner.
Scherp gesteld op automatisch en dan scherpstelling manueel vastgezet.
Daglicht van de kelder uit en opname in duisternis met snootfitser gemaakt... dat was het zowat...
Comment admin:
Zonder licht geen fotografie
De meeste onder ons kennen het gebruik van het daglicht, avondlicht en soms ook het licht tijdens de nacht. We doen een wandeling, we fotograferen onze geliefde of doen aan straat- en natuurfotografie. Er is echter nog een ander aspect van belichting, de studiobelichting. We fotograferen hier in een pikdonkere omgeving maar gaan het licht construeren via lichtbronnen zoals flitsers, studiolampen, softboxen, gritten, snooters, reflextieschermen en nog veel meer.
Eddyge geeft hier in beeld en uitleg hoe hij het aanpakt om tot dit mooi belicht stilleven is gekomen.
iPhone 12 Pro back triple camera 6mm f/2 Shot at 6 mm
Exposure:
Auto exposure, Program AE, 1/27 sec, f/2, ISO 1250
Flash:
Off, Did not fire
Date:
April 17, 2021 9:41:00PM (timezone not specified) (1 day, 16 hours, 3 minutes, 55 seconds ago, assuming image timezone of 1 hour ahead of GMT)
- Geplande opname of eerder een lucky shot
geplande opname
- Welke nabewerking en met welke software
nabewerking met Photoshop CC, camera Raw, en Nik software
-Bedoeling van de foto
bedoeling: ik vond het gewoon mooi om zien
- Comment admin:
Een mysterieuze inkijk, vooral door de zwart-wit bewerking waardoor alles wat minder duidelijk wordt, echter intrigeert deze foto je zodanig dat je alles nauwkeuriger gaat bestuderen waarover het hier in feite gaat. Ik laat de veronderstelling volledig over aan de kijker. Een foto waar we niet aan kunnen voorbij lopen.
- Camera + lens + sluitertijd + diafragma + ISO + brandpuntsafstand
Camera:
Nikon D7100
Lens:
AF-S DX VR Zoom-Nikkor 18-105mm f/3.5-5.6G ED Shot at 105 mm
Exposure:
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/250 sec, f/5.6, ISO 200
- Geplande opname of eerder een lucky shot.
Het was een foto waar ik wel over nagedacht heb toen ik hem ging maken.
-Welke nabewerking en met welke software
Alleen met Faststone.
- Bedoeling van de foto
Stel u zich een dorp voor, in de Provence in Frankrijk, op een zonnige dag. Langs een smal opgaand straatje kom ik op een klein pleintje omringd door enkele schaduw gevende huizen. Er staan ook enkel bomen, het zijn platanen. Het enige wat men er hoort en beweegt is het water van een bron dat uit een kraan stroomt. Ik had dat dorpsplein voor mij alleen, zo kon ik wat nadenken om een foto te maken van het water van de bron dat wellicht ooit het belangrijkste was in het dorp. Ik vond belangrijk dat het raam op de achtergrond voldoende vaag zou zijn, daarom het groot diafragma. Ondertussen was ik wel opgemerkt, een vriendelijk oud vrouwtje kwam nieuwsgierig informeren wat ik daar allemaal aan het doen was.
Ter informatie het dorp is Vénéjan dat alles heeft wat een dorp in de Provence te bieden heeft, toch is het niet al te veel op toerisme afgesteld, leek me.
Comment admin:
Een idee toevoegen
Een foto enkel van de kraan zou eentonig zijn. Door op de achtergrond dit vervaagde raam, waar de zon heerlijk doorpriemt door het gebladerde van de platanen er aan toe te voegen neemt de fotograaf ons mee naar een zuiderse plek. Waar, dat is een beetje een mysterie en dat is dan ook een mooie toegevoegde waarde aan dit beeld. Buiten het kletterende stromende water uit de pomp dat ons het belang toont van stromend zuiver water dat meer en meer zeldzamer wordt. Is dit een verfrissend en optimistisch beeld.
Deze opname dateert van de zomer 2019. Die dag was het de bedoeling om foto’s te maken in de tuin van een van de leden van onze fotoclub, en dus beschouw ik die foto als een geplande opname… Dat daar veel libellen zaten wisten we, maar dat één van die libellen voor mij zou poseren was mooi meegenomen…
- Welke nabewerking en met welke software
De foto is nabewerkt in Lightroom (belichting, contrast, etc.…). Bovendien is de foto een uitsnede uit een groter beeld.
Tenslotte heb ik de foto even bewerkt door Sharpen AI van Topaz Labs. Deze software haalt het laatste beetje onscherpte uit de foto op een zeer gesofisticeerde manier (AI staat voor Artificial Intelligence), hetgeen resulteert in een veel mooier beeld dan wat mogelijk is met Photoshop ! Deze software is geen heilige graal, maar de gebruikte algoritmes zijn bijzonder goed en laten toe dat laatste beetje onscherpte (veroorzaakt door mis-focus of door beweging) weg te halen.
- Bedoeling van de foto
Het was die dag de bedoeling om natuurfoto’s te maken. De tuin waar die opname is gemaakt is een “wilde” tuin met een vijver, een echt paradijs voor planten en insecten !
Comment admin:
Scherpstellen
Zeker bij insectfotografie is scherp stellen op de juiste plaats, een goede scherpte / diepte en als kers op de taart een mooie background, zeer belangrijk voor een geslaagde foto.
Bij het fotograferen van zulke libel is het niet direct aangewezen om met een volledig open diafragma te fotograferen. De fotograaf wil ons iets meer laten zien van het insect dan een fijn streepje scherpte. Ook de poten, de kop en een gedeelte van het lichaam dat scherp is geeft een mooi overzicht van de libel. Dikwijls is er ook nog een beperking van licht en gaat het ISO wat omhoog om de snelheid te compenseren. Zoals steeds bij de belichtingsdriehoek is alles aan elkaar verbonden. Daarna nog een beetje plezier bij het bewerken van de foto waardoor deze nog scherper en helderder voor de dag komt.
18-200 mm f/3.5-5.6 Shot at 105 mm (35mm film equiv: 158mm)
Exposure:
Manual exposure, 1/1,600 sec, f/6.3, ISO 320
- Geplande opname of eerder een lucky shot
Gemaakt tijdens een vroege wandeling in de mist. Het tegenlicht viel mooi op het spinrag.
Als ik de tijd heb werk ik meestal handmatig in Raw. Het geeft me nog wat ruimte voor aanpassingen in bewerking.
Bij wat donkerder weer zet ik de ISO standaard al wat hoger, mijn oude D90 geeft al vlug ruis bij 800 ISO....
- Welke nabewerking en met welke software
Mijn foto’s laad ik in via LR en doe daar de nodige standaard aanpassingen ( belichting , contrast , verscherping... ) , toch steeds rekening houdend met het histogram.
Sommige aanpassingen doe ik nog in PS ( Kleuraanpassing , kleine storingen wegwerken...)
Via “Handelingen” doe ik meestal nog een kadertje rond de foto... hier vergeten blijkbaar...
- Bedoeling van de foto
De kaardenbollen zijn al erg decoratief, maar hier vond ik de verbinding van de spinrag mooi in het tegenlicht.
Comment admin:
Bij plantenfotografie hebben we snel de neiging om onze camera naar beneden te richten. Je laat je foto er echter uitspringen door de planten op ooghoogte te fotograferen. Nadeel bij kleine planten, je moet dan wel op de buik.
Bij een goede compositie is het ook interessant om herhaling op te zoeken en dit zoals hier gepresenteerd in een mooie en aangename combinatie.
Als je dan nog een spinrag scherp in beeld wil brengen tussen uw planten is de focus in het beeld ook zeer belangrijk. De achtergrond dan nog mooi verzacht, het spinrag tegen een donkere achtergrond, de kaardenbollen tegen een lichte achtergrond. De mist en het tegenlicht die het aantal kleuren beperkt maakt het geheel tot een sterk beeld.
- Camera + lens + sluitertijd + diafragma + ISO + brandpuntsafstand
Camera:
Canon EOS 7D Mark II
Lens:
EF400mm f/2.8L IS USM +2x Shot at 800 mm
Exposure:
Auto exposure, Shutter priority AE, 1/500 sec, f/6.3, ISO 200, Compensation: +1/3
- Welke nabewerking en met welke software?- Geplande opname of eerder een lucky shot?
Persoonlijk vind ik vogels in de vlug fotograferen moeilijk.
Eerst moet je die in de zoeker zien te krijgen.
Scherpstellen en zijn vlucht volgen.
Scherp houden terwijl je foto’s schiet.
Vlug kunnen overschakelen van onder naar overbelichten is ook belangrijk
- Bedoeling van de foto?
De velduil is gemaakt in Uitkerke
Hier kwam de velduil recht op me af laag boven het grasland.
Wat het belichten een stuk eenvoudiger maakt dan tegen een fel blauwe hemel.
Comment admin:
Bernd heb ik bewonderd vanaf het begin dat ik bij seniorennet (2003) aansloot om zijn prachtige foto’s.
Vogelfotografie is wel zijn specialiteit en buiten dat je een goede fotograaf moet zijn, heb je hier ook wel de betere apparatuur nodig. Dat lezen we dan ook in de exifs van deze foto.
Foto’s van vogels, een geliefd onderwerp bij velen en velen fotografen. Daarom is het ook zo moeilijk om creatief voor de dag te komen met duizenden voorbeelden van mooie foto's.
Deze foto is hier wel mooi gelukt om deze velduil in de vlucht te fotograferen met extra moeilijkheid dat hij naar u komt toe zweven. Om dan nog de ogen super scherp op het beeld te krijgen heb je wel wat in huis. Ook de achtergrond moet dan nog in orde zijn. Bedankt dat we deze foto mogen tonen op ons blog
- Camera + lens + sluitertijd + diafragma + ISO + brandpuntsafstand
Camera:
Nikon D7100
Lens:
200 mm (Max aperture f/5.3)
Exposure:
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/1,603 sec, f/8, ISO 200
- Welke nabewerking en met welke software?- Geplande opname of eerder een lucky shot?
Met FastStone, ik gebruik geen andere software.
- Bedoeling van de foto?
De bedoeling was om het imposante landschap in beeld te brengen op mijn fietsreis. Met deze foto wilde ik vooral de opvallende lijnen van de bergkammen in beeld brengen, daardoor krijgt men ook vlakken met verschillende tinten er tussen.
Overweldigd door het uitzicht op de Pyreneeën stopte ik tussen 17 u en 17 u30 op 19 september 2018 verschillende keren en nam een zestal foto’s. Op 19 september is de avond op dat uur nog niet gevallen maar het gaat er wel naartoe, de zon zorgde al voor veel schaduw tussen de bergen. De lucht die normaal helder en kleurloos is, is dit niet meer door de grote afstand. Een blauwe schijn door de grote afstand, gewenst of niet, is onvermijdelijk. Met de fotobewerking van FastStone kan dat blauw niet veel verminderd worden zonder dat de andere kleuren abnormaal worden. Al bij al valt het resultaat mee vind ik, maar het mistige had ik liever iets grijzer gewild. Mijn bedoeling was om het landschap zo werkelijk mogelijk in beeld te brengen. Ik stuurde al een van de andere foto’s in voor ‘foto van de dag’, met ongeveer hetzelfde uitzicht op de bergen maar met onderaan op de voorgrond meer struikgewas en een stukje van de baan. Hierop ziet men beter het landschap zoals men het normaal waarneemt, deze foto werd echter niet genomineerd.
Comment admin:
Bergfoto’s je hebt er een oneindig aantal. Er is echter niets zo moeilijk om nog een berglandschap te fotograferen dat nog aanspreekt en doet stilstaan bij zo’n foto.
Vele berglandschappen missen de driedimensionale werkelijkheid van zulk een landschap. In de foto hierboven krijgen we dit wel te zien door de verschillende bergtoppen die vanaf onderaan het beeld een lichtere kleur krijgen en daardoor de diepte van het landschap versterken.
Dus een goede raad die voor elke landschapsfoto telt, geef je foto verschillende lagen. Moeilijk kijk dan naar deze foto van Griffel. Less is more.
- Camera + lens + sluitertijd + diafragma + ISO + brandpuntsafstand
Camera:
Canon EOS 80D
Lens:
105mm f/2.8 (shot wide open)
Exposure:
Auto exposure, Shutter priority AE, 1/2,500 sec, f/2.8, ISO 125, Compensation: +2/3
- Welke nabewerking en met welke software?- Geplande opname of eerder een lucky shot?
Dit was een eerder geplande opname. Elke zaterdagmorgen (voor corona) gaan we met een groep natuurfotografen op tocht naar verschillende natuurgebieden in het Dijleland (tussen Villers La Ville en Mechelen Noord). Hier was het de bedoeling om foto's te nemen van bosanemonen. Een kever erbij was leuk meegenomen.
Al mijn foto's worden in RAW gefotografeerd. Daarna ontwikkeld in Camera raw, vooral belichting, contrasten, curve nakijken, eventueel wat verscherpen. Bijsnijden en daarmee zijn de meeste foto's klaar.
- Bedoeling van de foto?
Bedoeling is de natuur op zijn mooist, soms intiem voor stellen. Daarom werk ik meestal met een macrolens van Sigma 105mm. Soms extra licht via een ringflitser (met continu licht) en kleine reflectors.
Comment Maxi23
Ik heb Marsje laten weten dat ik dit een mooie en creatieve foto vond.
Dat het de moeite waard is om ook besproken te worden.
Maar zijn eigen foto van commentaar voorzien is natuurlijk moeilijk.
Daarom heeft hij mij gevraagd om de foto van commentaar te voorzien.
Deze bosanemoon op een bijzondere manier in beeld gebracht.
Heel zachte achtergrond door het gebruik van een macrolens waardoor er een klein stukje scherp is in de foto.
Maar daar dan ook heel speciaal op gelet.
De kever en een gedeelte van de bloem scherp.
Dan de voelspriet van de kever in een lijn met de rand van de bloem op een sterke lijn in de foto.
Knap gedaan.
In de nabewerking vanaf een raw bestand de belichting en contrast bewerken en verscherpen is dus een must.
Nu met de aanstaande bloemenpracht de moeite waard om eens te oefenen met de macrolens en zo aparte creatieve foto’s te maken.
- Camera + lens + sluitertijd + diafragma + ISO + brandpuntsafstand
Camera:
Nikon D850
Lens:
135 mm (Max aperture f/2.8)
Exposure:
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/320 sec, f/7.1, ISO 200
- Welke nabewerking en met welke software?- Geplande opname of eerder een lucky shot?
Voor de omzetting naar zwartwit en aanpassingen heb ik Nikon NX Studio gebruikt.
Voor de eindafwerking Nikon Capture NX2
Ik was op zoek naar scènes op de zonnige Graslei in Gent, waar terrasjes overbodig zijn en de stemming goed. Deze mevrouw kwam naast me zitten en toen zij zich omdraaide naar dit schitterend tegenlicht, heb ik de street-foto gemaakt. Dat vond zij wel leuk. Ik heb jammer genoeg wat moeten uitsnijden uit het origineel omdat alles veel te snel moest gaan, hap - klik
- Bedoeling van de foto?
De bedoeling was met een foto van een activiteit in de improvisatiesfeer op de Graslei te vangen. De foto moest zwartwit worden omdat de kleuren en sommige reflecties ongunstig waren, en het contrast uitstekend. En omdat zwartwit een beetje meer past bij street.
Comment admin:
Hard licht geeft harde schaduwen
Als fotograaf wordt vaak gezegd dat je harde schaduwen moet vermijden, vooral dan bij portretten. Dan is Low-Key de perfecte kans om deze regel te breken en je eigen grenzen af te tasten.
Low-Key staat voor dramatiek en mystiek door alle donkere tinten. Een portret in Low-Key en zwart/ wit trekt alle aandacht weg van de kleuren om ons heen en geeft maximale aandacht aan de lijnen van het gelaat. Dit laat de foto van NEF ons duidelijk zien. Ook de actie, de hamburger eten, is op het juiste moment in het beeld gezet. Geen storende achtergrond, waardoor er maximaal gefocust wordt op het gelaat van de vrouw.