Weer komt Jacques Superchocolade met een verrassing die nog niemand heeft gezien of geproefd. Een chocoladereep waarin de frisse smaak van echte tomaten vermengd is met het aroma van fijne chocolade, daar had nog niemand aan gedacht. Een trendsetter, dat wel maar de klanten waren er nog niet klaar voor en de verkoop liep niet zoals verwacht, al snel werd de productie stopgezet.
Een blikken "bump and go" bulldozer werkend op batterijen. De chauffeur maakt tijdens het rijden realistische bewegingen met de armen aan de besturingshendels en twee gekleurde lichtjes flikkeren in het motorcompartiment.
Een doe-het-zelf zaak bestond nog niet maar wie wat handig was in en om het huis die ging zijn 'gerief' gaan halen in 'den ijzerwinkel'. Vijzen, krammen en nagels waren er per stuk verkrijgbaar of werden per gewicht verkocht. Handige tips en goede raad kreeg je er gratis bij.
Scheerschuim en de handige wisselbare scheermesjes waren vroeger al populair. De man moest immers gladgeschoren en verzorgd te zijn. Bij deze scheerstick werd gratis een handig doosje geleverd om de gebruikte mesjes te verzamelen.
Tijdens WO II bracht het Amerikaans bevrijdingsleger chewing-gum mee en het nieuwe onbekende snoepgoed werd gul uitgedeeld aan de bevolking. Kort na de oorlog was kauwgom ook al snel bij ons verkrijgbaar. Voor elke winkel stond wel een automaat gevuld met de kleurige kauwgomballen. Dit exemplaar stond nog tot eind jaren '80 bij een kruidenierswinkel op Antwerpen-Linkeroever.
De snelkookpan veroverde als snel een plaats in de 'nieuwe keuken'. Koken ging niet alleen sneller met deze wonderpan, de vitaminen bleven ook beter bewaard. Terwijl gestadig de stoom ontsnapte vanonder het drukventieltje vulde de keuken zich met de heerlijkste aroma's.
Een misleidend blikken doosje want het is een poetsmiddel speciaal voor kunstoffen. Het gaf de originele glans terug aan de trendy reeks van plastic laarsjes, schoenen, kleding en voorwerpen die zo kenmerkend waren voor de Golden sixties.
Glazen ogen worden vaak gebruikt in taxidermie om een levensechte uitstraling aan opgezette dieren te geven. Deze speciaal ontworpen ogen zijn er in verschillende kleuren, vormen en maten, afgestemd op de soort en het dier dat opgezet wordt. Het gebruik ervan speelt een cruciale rol in het creëren van een authentieke en realistische uitstraling omdat de ogen vaak het eerste zijn waar mensen naar kijken bij een opgezette creatie.
In 1958 was Brussel voor enkele maanden het centrum van de wereld. Wetenschap, atoomenergie vooruitgang, niets dan optimisme en geloof in de toekomst was het idee achter de wereldtentoonstelling die er werd gehouden. Het Atomium was zonder twijfel het bekendste gebouw op het terrein dat een uitvergrote ijzermolecule voorsteld. Het evenement bracht een nooit geziene reclame en merchandising met zich mee en op zowat alle producten prijkte de Exposter.
Een mini Atomium was het ideale souvenir om mee naar huis te brengen waar het meestal een prominente plaats kreeg in "de schoon kamer".
Martougin was een Antwerps chocolademerk dat reeds bestond sinds 1907 met een fabriek die gevestigd was in de Helmstraat te Borgerhout. Nadat het merk in woelig water terecht kwam kocht Het Nederlandse Van Houten de fabriek over in 1966 en sloot er de deuren.
Deze reep was één van de smaken die in de laatste jaren daar nog werd geproduceerd.
Ufo's en buitenaardse beschavingen boeiden jong en oud. Tijdens de periode van wetenschappelijke en technologische expansie in de jaren '50 en '60, speelde science fiction een belangrijke rol in de speelgoedindustrie. De kinderen hun fantasie kende geen aardse grenzen meer.
Flying Saucer met batterijaandrijving van de Japanse speelgoedmaker Yoshiya
1960
Categorie: Robots & Space Tags:Yoshiya,space saucer, fred schafraet
De boodschap is duidelijk in deze reclameaffiche. Het gaat goed vooruit met een Hurricane fiets en de kokette dame geniet duidelijk van het ritje. Het fietsenmerk wordt hier gelinkt aan het snelle gevechtsvliegtuig met dezelfde naam.
Handig hulpmiddel voor de moderne ouders, het apparaat hield de melk op een constante temperatuur en kon het flesje gelijkmatig opwarmen zonder dat je voortdurend de temperatuur moest te controleren. Met dit trendy roze toestel werden de flesjes van mijn zusje nog klaargemaakt.
Een flitser met een unieke aansluiting die enkel past op de fototoestellen Agfa Clack, Agfa Click en de Agfa Synchro-Box. De stroom werd geleverd door een 22,5 V batterij voor gebruik van PF1 en PF5 lampjes.
Dit was het eerste boek van Jacques Berghuis dat hij schreef in 1928, de ontwikkeling van de radio was in die tijd nog volop in gang en razend populair bij de jeugd
Het verhaal speelt zich af in Amsterdam en een groepje jongens die met hun radiozender zelf een radioprogramma brengen onder de naam Het Radiospook, via de zender komen ze op het spoor van enkele boeven...
Op de voorpagina staat een handgeschreven tekst, bijna 95 jaar geleden werd het boek als cadeau gegeven.
Categorie: Oude boeken Tags:Jacques Berghuis,vintage,antiquariaat,jongensboek
Een zeer vroege chocoladereep van Jacques chocolade, met een vulling van twee vruchten. Deze was verkrijgbaar in de jaren 1930s en was een ware lekkernij voor wie het zich toen kon veroorloven.
Dinky Toys waren zeer populair in België tijdens de jaren 1950 en 1960 en stonden bekend om de gedetailleerde modellen. Ze waren te vinden in de etalages van veel speelgoedwinkels en waren geliefd bij zowel kinderen als verzamelaars.
Deze bestelwagen van de telefoondienst en de telegrambezorgen was verkrijgbaar van 1956 tot 1961.
Een mooi bewaarde muurreclame van Solo bakboter. Hoewel ik er al honderden keren moet voorbijgereden zijn viel ze mij plots op op omdat ze al die tijd aan het zicht ontrokken was achter een rij coniferen. De reclame staat er al zeker sinds de jaren '50 maar dat kan best nog veel vroeger zijn. Ondertussen zijn de nieuwe boompjes ook groot geworden en is de schildering terug verborgen achter coniferengroen.