Nieuwe en oude materialen werden gebruikt voor dit nieuwe toestel. De bovenkant van het camerahuis werd gemaakt van "cast Hydronalium" een nieuwe aluminiumlegering uit de vliegtuigindustrie. De lens is nog een vooroorlogs model in Art Deco uitvoering. Deze "oude stock" werd nog een tijdje gebruikt op verschillende nieuwe fototoestellen.
Een bijna volledig automatische klassieke camera die je versteld doet staan met zijn scherpe foto's. Met deze camera schiet je zeer goed belichte snapshots en met de vaste focus-lens kun je alle kanten op.
Digitale fotografie stond nog in zijn kinderschoenen maar ook Agfa bracht nieuwe modellen op de markt. Deze kleine eenvoudige camera had een resolutie van 0,35 megapixel, een klein lcd schermpje en werkte op gewone batterijen. Er moest nog veel evolueren vooralleer je enigzins bruikbare foto's kon maken.
Een serie van eenvoudig te gebruiken compactcamera's. Een handig Rapid snelinlegsysteem met een speciale filmcassette van Agfa, maakte dat de camera steeds in een wip klaar was voor een nieuwe opname.
Een ongewone boxcamera van Agfa. Hij is gemaakt van "Trolit", een kunststofmateriaal van de de 1930s zoals bakeliet. Hij maakt 6x9cm negatieven op rolfilm type 120.
De Clibo flitser heeft een speciale aansluiting en past enkel op de Agfa Clack, de Agfa Click en de Synchro-Box. De stroom werd geleverd door een 22,5 V batterij van het type IEC 15F20 voor gebruik van PF1 en PF5 lampjes.
Een goedkoop en gebruiksvriendelijk fototoestel uit de Agfa reeks met portretlens en een vaste sluitersnelheid. Toen een ideale camera voor de amateur- en gelegenheidsfotograaf. Werd gebruikt met negatieffilm 6x6 op 120 rolfim.
Een handig hulpstukje zodat ook flitsblokjes kunnen gebruikt worden bij fototoestellen die hiervoor niet zijn uitgerust. Uitgevoerd met flitscontactkabel was deze adaptor de oplossing voor vroegere toestellen zonder hotshoe aansluiting. Geleverd met handig opbergdoosje.
Door de snelle evolutie van de digitale fotografie, besliste Polaroid in 2008 te stoppen met direkt-klaar films te maken. Het leek erop dat de laatste zwanenzang voor deze camera's werd gezongen. Tot in 2009 enkele liefhebbers, de Polaroidfabriek in Enschede nieuw leven heeft ingeblazen en terug de speciale filmcassettes in produktie nam.
Polaroid 636 met close-up instelling productiejaar 1995
De fotografie was in de jaren '50 ook binnen het bereik gekomen van de gewone man. De synchro box werd gebruikt met 120 film voor 9 x 9cm negatieven. Eén klik op de knop volstond om een goede foto te maken zonder al die vervelende instellingen.
Een compacte flitser die gebruik maakt van de PF1(b) of XM1(b) flitslampjes. Geschikt voor fototoestellen van de Agfa Silette reeks en ook voor andere camera's uitgerust met een flitsvoetcontact.
Een robuuste 35mm kleinbeeldcamera volledig in metaal. Ondanks de vrij kleine zoeker heeft hij een goed helder beeld. Verder is hij uitgerust met een flitssynchronisatie, Prontor-SVS sluiter en een Apotar lens.
Het model wordt officieel Box 64 genoemd maar is beter bekend als Spezial omdat dat rond de lens gegraveerd staat. Het "speciale" van dit toestel is dat de lens verstelbaar is in drie standen, portret, groep en landschap. Dit uniek systeem bevindt zich bovenop het toestel en niet op de lens, het is dan ook een zeldzame voorziening op een box camera.
De kleinbeeldcamera's in de Silette reeks waren in de jaren 50 een groot succes. Na de introductie in 1958 van de Silette 2 en 3 volgde in datzelfde jaar nog een verbeterde versie met de Silette 4. Door zijn twee zoekerglazen waarvan de rechtste een matglas is, kreeg men een veel helderder zoekerbeeld.
Deze toestellen werden reeds in 1933 geproduceerd maar dit is het naoorlogs WO II toestel uit 1949. Het werd samengesteld uit verschillende oudere onderdelen want na de II wereldoorlog moest men zich bij Agfa immers behelpen met de stukken die nog in voorraad waren. De Duitse fabrieken hadden ernstige schade opgelopen en de produktie lag nog zo goed als volledig stil.
Dit is het fototoestel van mijn grootvader. Vanaf de dag dat ik ben geboren was ik zijn favoriete onderwerp om zijn fotografische vaardigheden te oefenen. Ik werd thuis geboren en een eerste foto samen met mijn moeder werd gemaakt op 22 april 1960 toen ik amper een paar uur oud was. Later werden ook mijn eerste stapjes vastgelegd voor het nageslacht en nog vele andere foto's zouden volgen...