Anthony herkende z'n geboortestad en ook Febe herkende waar de gevels zich bevinden Dit is het station, al even charmant als de gevels
In 1861 legde de "Compagnie du Chemin de fer Hainaut et Flandres" de spoorlijn Gent - De Pinte - Oudenaarde - Ronse - St.-Ghislain aan. Acht jaar later werd een tweede lijn, tussen 's Gravenbrakel en Kortrijk in gebruik genomen. Door de bloei van de textielindustrie was er een toenemende vraag naar steenkool, cement, blauwe steen en allerlei textielgrondstoffen. Zo werd het spoorwegennet nog eens uitgebreid.
Het station werd stilaan te klein en moest plaats maken voor een ruimer. Het "nieuwe" gebouw was het station van het Zand in Brugge, dat door de Brusselse architect Payen werd opgetrokken van 1841 tot 1848. Daarmee is dit het oudste stationsgebouw van het Europese vasteland. Het bouwwerk werd steen na steen afgebroken, per trein naar Ronse vervoerd en hier weer opgebouwd. Mankracht en werkuren waren immers veel minder duur dan bouwmaterialen. Achterstevoren, want de gevel die in Brugge op de straat uitgaf, staat in Ronse aan de kant van de sporen. De horizontaal geaccentueerde, strak neoclassicistische gevels zijn bepleisterd en versierd met hardsteen. In 1881 werd het nieuwe station van Ronse plechtig ingehuldigd. Een dikke eeuw later, in 1989 en in 2001, kreeg het een grondige renovatiebeurt.
bron: ontdekRonse
foto van uit de trein genomen
Ronse dus, de Vlaamse Ardennen. En ook in de Vlaamse Ardennen houden ze van kleurtjes net als in Knokke daar zagen we roze, en hier
appelblauwzeegroen
Het beeld midden in de fontein is het monument van de "Ronsiese Zot". Het werd ontworpen door Florent Devos, en brengt hulde aan de Bommelsfeesten
|