‘Het is een courante praktijk waarmee de sector tracht te vermijden dat er niet voldoende geld op de rekening van de consument staat om zijn tankbeurt te betalen’, legt de organisatie uit. ‘Dit gebeurt enkel als de consument zijn pincode vóór het tanken ingeeft omdat op dat ogenblik nog niet geweten is hoeveel de tankbeurt effectief zal kosten.’

Het geblokkeerde bedrag varieert van 125 tot 375 euro. De blokkering kan enkele seconden tot een week duren zonder dat de consument daarvan op de hoogte is, waarschuwt de consumentenorganisatie nog. Dat heeft tot gevolg dat het beschikbare saldo en de gebruikslimieten verminderen.

‘Men kan dus worden geconfronteerd met de onmogelijkheid om een - eventueel dringende - betaling uit te voeren hoewel er eigenlijk nog voldoende geld op de rekening staat’, klinkt het.

Test-Aankoop noemt de praktijk onwettig, gezien de consument bij de betaling niet verwittigd wordt en zijn toestemming niet wordt gevraagd, ‘wat nochtans noodzakelijk is’. De organisatie verwijst naar de wet op de marktpraktijken en beklemtoont dat de consument op elk ogenblik goed geïnformeerd moet worden.

Ook moet hij altijd kunnen controleren wat er met zijn geld gebeurt en moet de consument kunnen kiezen welk betaalmiddel gebruikt wordt. Ten slotte moet hij kunnen weigeren dat een bedrag op zijn rekening wordt geblokkeerd, aldus nog Test-Aankoop.