Ik heet u van harte welkom op mijn weblog en ik hoop het voor u de moeite waard te maken om mij vaak te bezoeken.
Gedurende ongeveer 25 jaar heb ik alles bij elkaar zo'n 200 pastels en een paar aquarellen gemaakt die ik u hier wil laten zien.
Het laatste jaar heb ik echter het tekenen m.b.v. de computer ontdekt en daar ben ik laaiend enthousiast over. Uiteraard wil ik ook dié hier tonen. Als muziekleraar heb ik ook nogal wat muziek voor blokfluit en ook voor Gemengd Koor gearrangeerd en gecomponeerd en ook díe komt aan bod. De bladmuziek staat in de bijlagen en die mag u zonder meer printen en uitvoeren. Ik denk dat ik dat alles maar in een willekeurige volgorde ga doen. Dat vind ik zelf het fijnste en dat lijkt mij voor u ook het leukste.
Veel plezier.
Ik ben Guus Kuijs
Ik ben een man en woon in Overasselt (Nederland) en mijn beroep is Muziekleraar aan de Streekmuziekschool Wijchen (nu met pensioen).
Ik ben geboren op 12/03/1942 en ben nu dus 82 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Tekenen, fotograferen, musiceren, tennissen enz..
Hier ben ik de kerk van Champagnat aan het tekenen. (zie 19-12-2009)
Mijn link met het Marishuis is, dat ik daar vrijwilliger ben, d.w.z. dat ik ongeveer 1x per maand aanwezig ben en bezoekers verwelkom en wegwijs maak in het museum. Jac Maris is kleinzoon van de beroemde Haagseschoolschilder Jacob Maris en alhoewel Jac ook goed kon schilderen en tekenen, verkoos hij toch om zich verder als beeldhouwer te bekwamen. Hij heeft ongeveer 70 jaar in dit huis gewoond en gewerkt en bij zijn dood heeft hij het nagelaten aan de gemeente (hij had geen kinderen) met de bepaling dat het een Ateliermuseum moest worden.
Aan wélke tekening ik hier, in onze eigen tuin, bezig ben, weet ik niet meer, maar ik snak weer naar de zomer als ik dit zie.
Zomervacantie 1989 in Zuidwolde Het herenhuis in Dedemsvaart is hier het onderwerp van mijn tekening. (zie 4 maart 2010)
Vacantie 1995 in Gandia bij onze voormalige achterburen Ans en Arie. Waarschijnlijk ben ik hier bezig met de tekening van de boerderij met toren, (zie 9 maart)
We hadden op deze dag al heel wat bezichtigd en het werd tijd om eens rustig te gaan zitten en wat te tekenen. Het werd dit brugje bij Rigny-Ussé. (zie 17-03-10)
Eindelijk kun je nu eens op de foto zien wáár en wát ik aan het tekenen ben. De boerderij met zonnebloemen bij Huismes. (Zie 17-03-10)
Zomervacantie 1998. Op deze foto zit ik lekker in de schaduw (want het was bloedheet) Avrolles op het Ingrespapier vast te leggen. Zie artikel 27-03-2010.
We zijn gisteren (21 maart 2010) naar een expositie geweest in het kerkje van Velp bij Grave. Daar was schitterend werk te zien van Helga van de Poel. Van haar kregen we een visitekaartje met haar website: www.helgavdpoel.exto.nl en de overkoepelende site van exto die ik hierboven als link heb opgegeven. Ik heb nog maar even gekeken, maar werkelijk een aanwinst!
22-02-2012
De Vliegende Hollander
De Vliegende Hollander
Deze reeks tekeningen geeft eigenlijk het beste aan, dat je met een simpele opzet werkelijk álle kanten uitkunt.
De eerste uitwerking met vervorming en inktomtrek levert een abstract op, waarin ik ook een beetje de brokstukken van een vliegtuigongeluk zie.
Dit lijkt een beetje op een borduurwerkje met losse draadjes, maar is de aanzet voor de laatste twee werkjes.
waarvan het eerste gewoon een grillig en kleurig abstract is,
En het tweede uiteindelijk resulteert in de "Vliegende Hollander."
De muziek is gewoon een vrolijk wijsje, waar je eventueel de polonaise op zou kunnen lopen. ( er komt zelfs even een papagaaitje om de hoek kijken) Je kunt het stukje spelen met 2 sopranen, of met een alt-en tenorblokfluit. Het filmpje spreekt voor zích.
Hier heb ik geexperimenteerd met het maken van een eigen penseel. Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van een foto van een kunstwerk in emaille. Ik ben hier zo fanatiek mee bezig geweest, dat ik niet meer weet hoe ik het gedaan heb.
Met wat filters heb ik tenslotte wat structuur aangebracht.
Sinds begin dit jaar is Annette toegetreden tot ons blokfluitgroepje en hebben we dus weer een kwartet. Voor mij een goede reden om weer eens een kwartet te componeren. Voor het filmpje heb ik nogmaals geput uit de grote voorraad foto's van o.a. sieraden. Ditmaal heb ik gekozen voor allerlei broches.
Weer begonnen met diverse penselen en kleurvlakken. Vervolgens heb ik meerdere elipsen aangebracht met ieder hun eigen verloop en/of belichting
De schaduw in de middelste horizontale elips leek mij een spion/gluurder, maar in ieder geval een mysterieuze figuur. Vervolgens heb ik er nog een paar bijgetekend, die allemaal verdekt staan opgesteld en zo elkaar in de gaten kunnen houden. Ook heb ik nog wat belichtingseffecten toegepast.
Een tijdje geleden zaten we in de trein van Groningen naar Nijmegen en daar zat ook, een stukje van ons vandaan, een leuk jong stelletje, wat ik (hopelijk zo ongemerkt mogelijk) goed in me opgenomen heb. Een paar dagen later ben ik aan deze tekening begonnen met onderstaand resultaat.
Wat de tekeningen betreft spreekt het filmpje voor zich. De begeleidende muziek is weer een blokfluitduo. In het eerste gedeelte probeer ik het wilde fladderen van de vleugeltjes uit te beelden en in het tweede gedeelte de aanloop (vlugge noten) en vervolgens de zweefduik (lange noot)
Tweelinghondjes Of de duvel er mee speelt, maar na de tweelingeendjes, kwam ik nú uit op tweelinghondjes. Hoe...dat ziet u hier. Opzet, gemaakt met penselen en verlopen.
Vooral de kop van het eerste hondje was voor mij al aardig duidelijk met het spitse oor, de ronde bek en vooral natuurlijk het oog. De rest kon er nu bij getekend worden.
Nu moest er nog meer eenheid in kleur gecreëerd worden.
Tweelingeendjes Zoals links te zien is, ben ik begonnen met het maken van drie figuren met het selectiegereedschap lasso en heb ik daar verschillende verlopen op losgelaten. Door gebruik van het filter vervormen en poolcoördinaten ontstond het rechtse beeld en toen was het voor mij duidelijk wat het moest worden.
Twee kuikentjes in een ei. Het ei moest nog wel even dicht gemaakt worden.
Toen ben ik nog met verschillende filters in de weer geweest, waardoor links de eendjes nog in het donker zitten en rechts al een beetje licht gloort.
Swinging People Na wat kleurbanen gemaakt te hebben, tekende ik met het selectiegereedschap "lasso" een viertal figuren.
Daar moesten nog hoofden op en met "vervormen" werd het wat swingender gemaakt. Met diverse "verlopen" heb ik de kleur meer aangepast aan het uitgaansleven.
Tenslotte heb ik met verschillende spotjes iedere figuur zijn eigen kleur gegeven en heb ik voor de structuur de filters "donkere lijnen" en "craquelure" toegepast.
Knielende Figuur. Dit filmpje heb ik al eerder op mijn blog geplaatst, maar daar ben ik niet meer tevreden over. Vandaar dat ik het heb vernieuwd, en het oude filmpje heb verwijderd.. De muziek is uit een blaakwintet van Mozart en komt van een bandopname van bijna 45 jaar geleden. Ik speel zelf de hobo. http://youtu.be/bYQw-icgZwU
Dit speelstukje heb ik de afgelopen dagen gecomponeerd ( voltooid 16-12-2011) Wat techniek betrefd is het niet al te moeilijk, maar het wordt wat gecompliceerder door de vele maatwisselingen. Voor het filmpje heb ik foto's gebruikt van een aantal glasobjecten van mijn zus. Ik fotografeerde ze zowel los als in een vitrine, waardoor vooral deze laatsten veel schittering en spiegeling mee kregen.
Weer eens met de Pen wat vormen geproduceerd en die leken verdacht veel op 2 zeilen. Vervolgens het bootje getekend en de golven ontworpen, wat nog niet zo gemakkelijk bleek. Daarna gezorgt voor een wat nevelige omgeving.
Met gebruikmaking van wat filters het geheel wat romantischer gemaakt en tenslotte moest de boot ook nog bemand worden.
Gewoon weer dingen uitproberen! Hier ben bezig geweest met bínnen 3 verschillende kleurvlakken nuances aan te brengen en die weer in elkaar over te laten gaan. Door de kleurkeuzes denk je natuurlijk al gauw aan een landschap.
Door uitgebreid met "uitvloeien" aan het werk te gaan ontstaat er een "echt" landschap, dat dan nog gestoffeerd moet worden met wat bomen en dieren.
De echte sfeer ontstaat pas door o.a. het toepassen van de filter "andere wolken"
Door i.p.v. "andere wolken" "solarisatie" toe te passen, wordt alles in het duister gehuld en onstaat er een geheimzinnige sfeer.
De tekst van dit lied is een vertaling van het Offertorium van 31 mei, "Maria, Koningin" maar kan eigenlijk bij alle Mariafeesten gezongen worden. Voor het filmpje heb ik geput uit de voorraad prachtige Maria-afbeeldingen waar ik foto's van heb mogen maken.
Daarna ben ik gaan schilderen zoals ik dat vroeger met mijn pastels óók deed. Op het eindresultaat heb ik toen "knipsel" toegepast, wat alles weer vereenvoudigt.
Vervolgens nog "posterranden, pointilleren en Inktomtrek" er op los gelaten.
Als laatste ben ik met belichting aan de slag gegaan om de impressie van een zonsopkomst te verkrijgen.
Wederom op een gedicht van Fieke Bijmans heb ik dit lied gemaakt. Ditmaal heb ik de vorm gekozen van een coupletlied, omdat dit gemakkelijker is om in te studeren. Overigens heb ik het helemaal uitgeschreven, omdat er tussen de coupletten toch nog wel enige verschillen zijn. Het gedicht gaat als volgt:
't Was alsof de aarde geschapen werd toen jij lag te slapen in de stilte van jouw dood. Ik zag de grootheid van alle leven, wist mij heel even geborgen in eindeloze verten, voelde dat jij ging en bleef als zon en maan, ben toen langzaam weggegaan
Voor het filmje heb ik herfstopnamen gemaakt van dodenakkers in ons dorp.
Met verschillende "verlopen" heb ik de diagonale lijnen opgezet en met potlood wat horizontale lijnen. De diagonalen deden me denken aan de stalen driehoeken waaruit een grote brug wordt opgebouwd en de horizontale lijnen zorgde voor een landschappelijk effect. In die richting ben ik verder gegaan.
De rivier moest een beetje verlegd worden, om een doorkijkje te kunnen maken op een stadje
Om wat meer diepte te krijgen heb ik het stadje wat vervaagd.
Het effect "plastic" zorgde tenslotte voor de schittering op het water en op het staal van de brug.
De Koorddanser/ De Gehangene Op het filmpje kun je zien, hoe je met één ontwerp toch weer twee geheel verschillende kanten uit kunt. De begeleidende muziek heb ik gecomponeerd voor 2 melodie-instrumenten, dus b.v. voor 2 sopraanblokfluiten. Het begin is een beetje aarzelend, zoals ik me voorstel dat ook een koorddanser aarzelend begint, en daarna steeds zekerder. De muziek bij De Gehangene is uiteraard zeer somber.
Deze foto van Gemengd Koor St. Cecilia uit Overasselt is gemaakt in de St Jan van Den Bosch, nadat we daar de H.Mis hadden opgeluisterd in het kader van de Meimaandvieringen.
Deze foto is van een repetitie in het Verenigingsgebouw, ook al een hele tijd geleden.
Dit is een foto van een repetitie in ons eigen lokaal. Het ensemble heeft een flink aantal jaren bestaan. (hóelang weet ik echt niet meer) Luister eens naar de "Zomersuite" die ik voor deze groep gemaakt heb. (artikel 23-01-2010)
In 1997 ben ik met enkele leerlingen en oud-leerlingen gestart met het Fluturasensemble. De Naam is ontleend aan het eerste stuk dat we instudeerden, nl. " Fluturas" van Cesar Bresgen. We vonden zowel de klank als de betekenis (vlinders) leuk, dus zodoende... Na enkele wisselingen bestond het ensemble uit Fieke Bijmans, Guus Kuijs, Nienke Visser en Mariken van Wijk en in die samenstelling ziet u ons ook op de foto's. We treden hier op in het Theo Driessen-Instituut in Helmond, waar we samen met het Seniorenkoor uit die plaats een concert verzorgden.
De opmerkzame kijker heeft gezien dat we allemaal van instrument hebben geruild. In blokfluitland is het namenlijk vrij normaal dat iedereen meerdere blokfluiten bespeeld, zodat je kunt afwisselen en het voor iedereen leuker wordt.
Inmiddels zijn we nu al weer enige jaren een trio, omdat Nienke, helaas voor ons, naar Eidhoven verhuisde. Het trio "Kozami" uit het bericht van 18 juni 2010, hebben we 15 juni op mijn kamertje ingespeeld. Wij willen overigens graag meer optreden, dus als er verenigingen zijn ( koren of andere muziekensembles) die graag een concert geven en zoeken naar een partner voor de broodnodige afwisseling, dan houden wij ons aanbevolen.